Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

ble 2 rever idag på oss.

begge ble skutt med bruk av hihund.

fikk skyte delvis den ene reven idag mens den andre rakk jeg såvidt å se før den datt.

ble et dobbeltskudd på reven jeg skøt så han som stod og passa på veien sammen med meg skøt også samtidig som jeg skøt. død i smellen kan man si :D

Link to comment
Share on other sites

Tørr du det med så mange pelsmotstandere som det er nå om dagen? :lol::lol:

 

men det kan du gjøre selv!

 

Jeg er 17år hater alt som har med nål og tråd og gjøre!

 

Og jeg hadde samme problem som deg, men jeg fant ut at det skal jeg og klare..!

 

Så jeg kjøpte meg måleband og et fleeceinnlegg..

 

Fikk låne en symaskin av naboen!

 

Jeg satt en kveld og sydd og styret på for å få det til.. og resultatet ble den russerluen!:D veldig god og varm!

 

er på hybel atm så jeg har ikke bilde eller noe, men skal se om jeg kan fikse det til jul!;)

Link to comment
Share on other sites

Galaxy, Jepp må stå på litt :wink: men tiltross for en litt sen start (måtte bygge ny glugge etter at låven brant ned i sommer), så jeg tror nok vi skal greie og runde 20 rev på den glugga i løpet av sessongen. Er skutt 17 rev der 2 år på rad nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

HSE

 

 

vi laga vår i januar... har 11 der siden da.... sju fra jan til jaktslutt... og var fornøyd med det... 4 hittil... så håper da vi klarer og slå sju..!!

 

8) men størrelsen har blitt betraktelig bedre.... 5,8 som tyngste i fjor... 6,6 som letteste til nå

Link to comment
Share on other sites

Heihei :)

Fant ut eg skulle satse litt på åtejakt i år. Fekk lånt meg eit gamalt og lite skulehus, laga ein revevarslar sjølv og fekk belysning på åte. Laga meg og ei skyteluke, og brukte mykje fisk og noko slakteavfall frå hjort, elg og reinsdyr eg har skote i år. Kjøtet frå storviltet forsvant fort til skogs då eg gløymte å knyte det fast, og det ikkje var kaldt nok til at det fraus fast. Så her om dagen fylte eg på att med fisk, og kasta vatn over slik at det fraus. Men då vart det sjølvsagt slik at det luktar ikkje ein døyt frå åtet. Kunne det vore ein idè å koke fiskeslammet og late det gjære nokre dagar?

 

Sat forresten ei natt på åte no på laurdag. 05.00 peip revevarslaren, eg meinte eg såg noko bevege seg i skogen, men det var så vidt eg skimta det. Så det blei ikkje noko den natta. Er litt vanskeleg sidan åte ikkje er på eit jorde. Men i skogen i vegkanten. Har hogga ei gate slik at eg har fri sikt. Der åta er, har eg skoga ein 15x15m firkant..

 

Ville berre høyre om det var nokon som hadde nokre tips til meg, slik at eg kan få litt rev på åta. Var veldig aktivitet der før eg sat opp varslar, ljos og byrja å jobbe der. Det er rundt 20 dagar sidan.

 

Håpar på positive tilbakemeldingar :)

Link to comment
Share on other sites

For å få lukt på åte har vi gjort følgende:

 

Pakk masse fiskerester\middagsrester og ting som lukter mye i mixmastern. Fyll det på ei flaske, gjerne med litt vann slik at det blir flytende. Sett flaska på et varmt sted i ca. 3\4 uker slik at det blir gass i flaska. Sett flaska på åtet og skyt den med jaktammo.

 

OBS. stå ikke for nært når du skyter, det spruter og luker helt forferdelig.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ordnet et reveåte til, på gården nede hos far min. Fant den gamle åtegropa (som jeg skjøt mine første ti rever på) oppå atlega ved en stolpe, og der la jeg et dødt lam nedi. Spretta opp buken og div. Dette var søndag. I dag var det tydelig at noe hadde vært langt inni lammet. Såpass hardt at spor ikke vises på snøen. Vel, fikk koplet omformer på ei traktor-arbeidslampe. Skal sette opp varsler i morgen. Satser på at den freidige reven som var inne på låven i forrige uke viser seg snart. :D

 

Ellers regner jeg med at det dukker opp en ny rev på gården snart. Tror jeg skyter nye rever som kommer inn relativt raskt unna nå.

 

Det er 1 km mellom de to gårdene, og jeg tror ikke de er innenfor samme reviret.

Link to comment
Share on other sites

Til "Mork"

1km mellom gårdene!

Da er det ganske garantert den samme reven som kommer på åtene. Gikk å spora rev med støver'n senest på fredag og dette sporet fulgte jeg i 7 km! Jeg var ikke i kontakt med reven i løpet av denne strekningen. Er selvsagt andre rever i de ytre områdene som kommer på åta i tillegg, men i grunn så er det nok en del som går mellom disse to.

Link to comment
Share on other sites

hadde masse farting av rev ved åte her den første måneden med åte, nå er det ganske sjeldent den går innpå åte. sporene går rundt åte og varsler. Akkurat sånn at varsleren ikke sier i fra. masse spor på jordet men ikke de 10x10 meterne hvor åte ligger, noen tips for å få den inn på åte igjen?

Link to comment
Share on other sites

Har noen sbotert åte ditt sunbolien :shock: .

 

Er en del aktivister som finner på slikt :evil::evil:

 

 

Akkurat dette var jeg borti..

 

På rev/jerv åten vi hadde.. Det var noen sånne IDIOTER som hadde diesel/bensin på åtet..

 

Vi begynte og få en mistanke siden det var litt folkespor rundt åtet, men vi kunne ikke se eller lukte noe.. ( så tror det var diesel).

Men da vi prøvde og tenne ti med fyrstikker så tok det fyr.. ( så det var litt rart om det diesel, for det må jo opp i en viss temp for og ta fyr..).

 

Så vi fjerna alt av åtet.. og rydda og styra for og få vekk "væsken" som var der.

Skaffet oss ny åte og da det etter kort tid var sabotert igjen så ga vi opp hele greien der. Vi fikk skutt nærmere 40 rever og 1 jerv der før vi ga opp da :twisted:8)

Link to comment
Share on other sites

Barneskirenn! :D

 

La ut nytt åte på søndag. Hadde ei gammal grop som jeg la et dødt lam nedi. Har sjekket åtet to dager på rad nå, og det er full aktivitet der. Lys montert, varsler satt opp. Denne reven kommer til å ende sine dager før helga. :D

 

PS! Far er vakt, og skal ringe meg når det piper. :lol:

Link to comment
Share on other sites

@mork

 

lykke te !

detter mikkel snart nå vettu.

 

@jmonsen

nei ingen har sabotert åte mitt med tanke på null folkespor bortsett fra egne og nærmeste nabo 1,5 mil og turstiene fins ikke i nærheten. kjenner alle som går rundt her. men godt forslag.

de aktivistene er ikke alltid like gode...

 

@kvamsgutten

huff. hørtes ikke bra ut, sånt sku vært ....., ja da er man ganske tjukk i hue

 

@gvammsingen

jaja Andrë har vist samme problem

Link to comment
Share on other sites

hadde masse farting av rev ved åte her den første måneden med åte, nå er det ganske sjeldent den går innpå åte. sporene går rundt åte og varsler. Akkurat sånn at varsleren ikke sier i fra. masse spor på jordet men ikke de 10x10 meterne hvor åte ligger, noen tips for å få den inn på åte igjen?

 

 

 

Du må nok bare vente på litt mildere vær, med temp på -20 til - 30 som det er hos deg nå så lukter det lite av åte samt at reven sparer på kreftene nå.du kan jo prøve å kaste ut litt tørrfor i litt større område.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...