Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Hva slags interesse har forskere av å sabotere reveåter?

 

er ulveforskere. bor jo sjølsagt midt i ulveterritoriet jeg da :evil:

så dem har trodd det har vært ulveåte så da har dem sabotert hele driten for meg.

har du ikke hørt ordtaket: alle Tryslinger er tjuvjegere"?

Link to comment
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet og trang til å prøve noe nytt, kjøpte jeg en MAD Pip-Squeak Coaxer - Revelokk hos Winge våpen for en uke siden. Og dette blir dagens reklame :D .

Det er lenge siden jag har drevet med skikkelig aktiv lokkejakt og er en smule rusten. Satt i går kveld å øvde meg opp litt med diverse fløyter. Fokuserte på fulelyder. La etter noen runder bort diverse åpne memban-fløyter eks Verminator syco tweety. Såpas rusten at jeg ikke fikk "godfølelsen". Det gjorde jeg umiddelbart med denne.

IMG_0415.jpg.

MAD Pip-Squeak Coaxer - Revelokk. Utrolig enkel å bruke. Her er det fuglelyder som gjelder.

 

Kom meg tidlig til sengs i går, og satte meg forran en lite påkostet åte i mårrest noen timer før jeg dro på jobb. Etter å ha sett en rev løpe fremm og tilbake oppe i åsen bak åta et par ganger dro jeg frem fløyta. Godfølelsen kom med en gang :) Det jorde reven også :mrgreen: .

DSC00483.jpg

Etter ca 1min ble den liggende på 70m.

 

Utstyret ble liggende i bilen og med på jobb :wink: Ga mersmak :mrgreen: . I lusjen dro jeg innom god gammel lokkeplass, bare for å prøve. Etter ca 7-8min lå denne tispa i bakken. Inn brystet og ut lysken.

IMG_0411.jpg

Fikk faktisk tid til å spise i tillegg :wink:

Gleder meg til å prøve denne fløyta mere. Så langt kan jeg ikke si annet enn at jeg anbefalder den.

 

Lykke til vidre i revejakta.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første rev i dag tidlig!

 

Har i et par sesonger nå hatt et åte som det ikke har vært særlig aktivitet på. Jeg har konkludert med at det har ligget for nærme huset (ca 80 meter unna). For et par måneder siden lagde jeg et nytt åte ca 130 meter unna huset og har kun foret med bikkjefôr, men det har funket. Det har vært en rev på åtet nesten hver kveld/natt den siste uka og endelig fikk jeg skutt den i dag tidlig.

 

Ettersom holdet ernoe drøyt, benyttet jeg den eneste rifla jeg har som jeg vet er skutt inn på de avstander, en 3006. Ammunisjon var noe voldsomt (storviltammo egentlig), Federal blyspiss. Det ble et digert hull i reven, så den egner seg ikke tli utstopping tror jeg (noe jeg hadde planer om å gjøre med min første rev..).

 

Det ble ei fin tispe på over fem kilo (vekta mi tok går ikke lenger .. Må få tak i ny vekt ..)

 

Bilde av trofeveggen så langt i vinter:

bildeq0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åte mitt er 25m fra huset, og har sett mange rever som bare lusker rundt husveggene... :wink: Tror heller lite vegetasjonen rundt huset gjør dem mer varsom... Jeg legger konsekvent åte sånn at reven kan føle seg i "skul" til den kommer frampå...

 

Er det mer trafikk på 130m sånn som forholdene er til deg, så har du åte ditt der. Et lite tips er å lage seg et godt annlegg for rifla, gjerne foran og bak. Men det er avhengig av skyte ferdighetene dine selfølgelig :wink:

 

Gratulerer med din første rev, stå på videre :D

Link to comment
Share on other sites

Barneskirenn proklamerte jeg så brautete tidligere her i uka. Vel, slik gikk det:

Fikk telefon kl. 2330 i går kveld. Det peip i varsleren sa far. Alt bra så langt.

Fikk fram rifla og kjørte nedover, ca. 1 km. Parkerte nedom huset, på motsatt side av åtet.

Opp på loftet. Ser reven komme mot åta med en gang jeg kikker ut. Barneskirenn, tenkte jeg......

Av med linsedeksel, sakte opp med vinduet. Sikring av. Reven plukker hundepellets, men står ikke helt

bra. Venter. Der har jeg muligheten! Drar på kraft i avtrekkerfinger. Hjernen har sagt avfyr, og alt lystrer.

Nesten. Avtrekket brekker ikke slik jeg er vant til. Hjernen har allerede begynt å innstille seg på smell, så

den forstår heller ikke hva som skjer. Vel, mer kraft i fingeren, tungt. Drar så hardt at rifla vrir seg ut av siktepunktet.

Smellet kommer og reven forsvinner.

 

Epilog: Glemt å dra inn snellerten før hjernen sa -fyr! Amatør! Målet er ikke større enn at et elendig avrekk kan føre til

bom. Saumfarte området i dag. Ikke noe som tilsier treff. Håpet er at reven bare skvatt, og kommer igjen snart.

 

Før neste helg ligger den. (Hørte jeg hjernen min rope barneskirenn?) :?

Link to comment
Share on other sites

jeg trenger litt tips jeg gutter! er det noen av dere som bare tar vare på halene? jeg lurte på framgangsmåten deres der? for min fungerer ikke særlig bra, utbeiner den og legger den i 2del rødsprit, og 1 del vann. men jeg opplever da at halene mine blir veldig harde, skinnet blir hardt på en måte. noen tips? takk på forhånd:)

Link to comment
Share on other sites

ser at hse har vært inne å opdatert allt :D var morro å se min første rev datt i bakken i natt :D men skal bli fler utover ;) det kom 2 rever oppover mot åta å den jeg skaut lå litt forran å stoppet opp på cirka 120 meter å fikk en fusion litt høyt så jeg tok ryggen på den :) så gleder meg sikkelig til fellesjakta på rev nå :D

Link to comment
Share on other sites

Tok ei kråke nede ved åtet i går. Den er borte nå, altså er det sannsynligvis en rev i terrenget igjen. Positivt.

Ellers peip det i varsleren til far kl. 0200 i natt. Spørs om reven ikke ble så skremt, eller så er det en annen rev. Positivt.

Skal prøve å få hasen på en nå. Kjenner det prikker i høyre pekefinger......

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha levert 4 av sommarens laksar til røyking, hadde eg uro i kroppen på veg heim. Det var blitt observert rev i nærleiken i dag tidleg, så eg tenkte eg måtte ut i skumringa å sjå. Det var eignetleg mørkt når eg kom heim i kveld, men eg fant ut at eg skulle prøve alikevell - tok rifla, eit par skot og ein musepip under armen og sprang, så mørkt var det, at eg måtte springe hvis eg skulle få 10 minutter med skytelys :shock:

Eg sprang opp til ein fjøs og satte meg der, då hadde eg god oversikt over to jorder, som går over i plantefelt. Hadde stor tru på at det kunne være rev i fjellsida, som freista seg utpå, dersom dei høyrte musepip.

Eg hadde lokka i kanskje 3 minutter, så kjem der rev, den kom ikkje frå utmarka og inn på bøen, men den kom langs vegen, i mine spor - sprang nesten på meg :shock:

Den kom så brått at eg rakk ikkje skyte før den var komt eit stykke unda, eg stoppa den med å trykke på muselokken. Når eg skaut, høyrte eg den skreik og sjangla vidare. Eg sprang etter og såg at den fortsatte bortover bøen, eg hadde berre eit skot igjen og turte ikkje skyte på eit dyr i bevegelse, så eg sprang som faen sjølv, for å seie det som det var :lol: Når eg kom opp på sida av den, beit den etter meg, og det var det siste den gjorde.

 

Ein spesiell opplevelse, men utruleg godt å få bekrefta at lokkjakt fungerar for meg også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vaka åte nede hos far i natt til kl. 3. Ikke annet enn en småhalt rådyrbukk som gikk forbi. Såg den tidlig i hjortejakta, da med gevir. Vurderte å ta den ut, men det ser ikke ut til at den er nevneverdig plaga. Såg stor og fin ut der den stod 30 m fra huset, midt i lysstrålene fra lampa.

Det kom 10 cm snø sent i natt. Sjekka for spor i dag, men det hadde ikke vært rev innpå.

 

Ellers var det ei havørn nedpå åtet her hjemme i stad. Kjørte på en stor sekk med elgavskjær i går. Det var visst snadder for ørn og kråkefuglene. Skal være forsiktig med å skyte kråke nå. De skal få lage leven og lokke inn rev.

Link to comment
Share on other sites

Kommet ti cm nysnø her nå. Godt å få visket ut alle de gamle sporene som har samlet seg opp i november. Liker godt å ta meg en kjøretur etter slike snøfall for å se om det er rev som krysser.

Såg et spor i stad. Kjørte i 19-tida, og da var det rent. Retur i 21-tida, og fikk se spor etter en rev som hadde krysset veien. Håper på fall denne uka.

Link to comment
Share on other sites

Revebu er klar, åte på plass (gris) og reven samt masse fugl har vært innom. I bua er det en vedovn. Med et godt utvalg av kuldegrader for tida er jo litt varme fristende. Men vil dette skremme reven? Bua ligger 3-400m unna nærmeste bolighus. Åte ligger ca 35-40 meter unna.

Link to comment
Share on other sites

Søndag morgen satt jeg å spiste frokost da jeg hørte att di ropte fra stua, da gjekk det en rev rundt huset. Da ble mat kastet fra seg å jeg var på trappa me Tikkan i hendene på et sekund. Men reven var ikke å se noen steder. Jeg gjekk nedenfor nabofjøset å der sto den jaggu, men den så meg før jeg så den. Da ble det fult firsprang nedover gjordet jeg sprang da rett nordover i håp om att den skulle komme innpå jordet til fattern å det gjorde den. Jeg fikk kastet men ned i snøen (i t-shorte :D ) å siktet på den men den sprang bare.

Den stoppet plutselig så jeg klemte av, men det var bomm, litt for langt holl.

 

Så senere på dagen var jeg å en kamerat på tur til rådyrjakt da han fikk se en rev som gjekk i veien så da snudde vi å kjørte opp der vi så reven. plutselig fikk jeg se den på en liten haug. det var det siste den gjorde. akkuratt da jeg skulle klemme av fløttet rev litt på seg så jeg så bare ryggen, men kula ble sluppet å reven ble borte bak haugen. Da jeg kom frem til haugen fikk jeg se reven på baksiden, ferdi utvomma.

 

Kula hadde gått inn på skrå bakfra å ut igjen i buken.

1 reven så langt i år, håper på flere. Så 2 rever til den dagen, ble skutt på en, det var kamereten min som skaut på 200 meter men bomma da og.

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp nedi fjæra her nedom gården. Henta hjem to rådyr som fallviltgruppa dumpet i går. Fikk vite det via via. Ikke bra. For det første er det glimrende åte. For det andre vil neppe revene dukke opp på åta mi når de har dette å ete på like nedom.

Snakket med riktig person nå, og heretter vil fallvilt legges til henting på avtalt sted. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...