Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Oi! er ikke ofte man ser kongeørn :)

hmm... Har planer om og stikke ut og prøve og finne no rev når er det lurt og gå ut?

Har tenkt på og gå ut i 12 tia eller er det bedre og gå ut rundt 10 - 11?

Skal nok sitte på samme sted siden det ligger slakte avfall der.. er myye kråker,ravn og skjærer der om dagen og det er mye revespor rundt der, var der i 11 tia i dag og da var det 3 rådyr der :D

Kan det være lurt og ta med Hagla og rifla eller funker det bra med bare rifle? er litt krunglete og få med to våpen også.. er ikke kjempe langt men kan hende det blir litt gåing så da er det vel best med bare rifle?

Er ikke sikkert jeg skal ut siden det er overskya ser ikke månen eller noe ute. men det er fortsatt ganske lyst ute.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Se tråden "mikkel revevarsler" som er oppe og går. Jeg var litt slurvete med min sensor, og den gav seg. Hadde den stående ute i hele sommer, glemte av den. Fukt, varme og kaldere dager slo inn og det gikk ut over batteriet. Som igjen har irritert sensoren litt. Vel, jeg kjøpte bare ny sensor. vel 600,- Kjøpte faktisk to. Begge parret opp mot samme mottaker. Nå skal jeg bare være litt mer oppmerksom på hva jeg har stående ute. :D

 

Det er bare å være flink å dekke til sensoren, så varer den. Jeg har fortsatt den første jeg kjøpte (2004/05). Den virker like godt enda. Mottakeren har jeg koplet opp mot et 12v mc-batteri. Bruker den på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Fallt rev i dag og viste 9 kg. Jippi. Er det normalvekt eller?

Lurer på hvor lenge revetispa går drektig?

Her er mye rev, er vel likt over hele Norge desverre.

Rådyrstammen hos meg virker betraktlig redusert i år, hadde extra mye snø her sist vinter.

Har lagt merke til reven følger etter i tråkkene til hjorten og rådyra rundt her.

Tipset om armeringsmatte over åtegropa skal testest. Og tipset om rev på nyslått eng såg jeg selv i sommer, rever var frempå flere ganger. Greit å huske på til neste gang.. :) Nå lever rev,grevling, kråka, skjæra og ravnen farlig her på farmen. Ja til skogsfugl og rådyr.

Har freda( grunneier) rådyrjakta her på 2 året.

Oppfordrer alle jegere til å skyte rev. Og skulle hvert påbudt fra dem som selger storvilltjakt å belønnet jegerene der komm. ikke bet. for fellt rev.

Selv flår jeg reven og skråtten går til reven, Resirkulering..

Link to comment
Share on other sites

Fallt rev i dag og viste 9 kg. Jippi. Er det normalvekt eller?

Lurer på hvor lenge revetispa går drektig?

Her er mye rev, er vel likt over hele Norge desverre.

Rådyrstammen hos meg virker betraktlig redusert i år, hadde extra mye snø her sist vinter.

Har lagt merke til reven følger etter i tråkkene til hjorten og rådyra rundt her.

Tipset om armeringsmatte over åtegropa skal testest. Og tipset om rev på nyslått eng såg jeg selv i sommer, rever var frempå flere ganger. Greit å huske på til neste gang.. :) Nå lever rev,grevling, kråka, skjæra og ravnen farlig her på farmen. Ja til skogsfugl og rådyr.

Har freda( grunneier) rådyrjakta her på 2 året.

Oppfordrer alle jegere til å skyte rev. Og skulle hvert påbudt fra dem som selger storvilltjakt å belønnet jegerene der komm. ikke bet. for fellt rev.

Selv flår jeg reven og skråtten går til reven, Resirkulering..

 

9kg er en voksen stor rev! :) Normalt er rundt 4-7 kg ca;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut en på 9,1 kg her om dagen. Ja det er innmari store dyr til rev og være. Tror ikke jeg har sett noe så stor rev tidligere. Den var enorm, ligger bilde på forrige side. Den har tydligvis levd gått her på øya, mener jeg har merket det på rådyrbestanden. Tidligere så vi rådyr hver helg men nå er det lenge mellom hver gang vi ser et rådyr, synd det. Dette er nok en rev ja jeg så i fjor men har blitt attskillig større i år. Det var en jeg aldri klart å få has på når jeg satt på post, kom bare snikende når vi ikke var på hytta men nå lurte jeg den, hvis det er den samme da. Blir i allefall spennende å se om det blir større trafikk på åta nå, har tro på at denne store karen har vært revir hannen her i området. Skal sitte noen timer i natt tenkte jeg,men det er fullmåne og da er reven mer forsiktig med å nærme seg åta har jeg hør, vet ikke om det stemmer. Noen her som har erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Fikk tlf fra sauebonden "min" igjen i kveld. En rev hadde vært og spist på en grevling som ligger på åta. Hadde vært der i går natt.

 

Med kone og unger på konsert så tenkte jeg å ta meg en tur i snøværet.

 

Satt meg på låven i 22 tiden, godt lys og snø gjør at jeg kan se over store deler av jordet. 2240 ser jeg en skygge oppe i lia. Joda der kommer mikkel i godt driv rett på grevlingen, han visste hvor den lå :D. Bang og rett ned i smellen (ikke så rart med 3006 og nosler partition i god fart)

 

En flott hann rev på 8 kg. Nr 6 i år :D

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg får å prøve revejakta for alvor i år, har jaktet i 2 helger nå. Og med full klaff!!! 3 rever :)

 

Den første observerte vi på et jorde, og bestemte oss får å sleppe en russisk støver. Losen gikk, og en rev kom veeeldig rolig fram på min post. Den ble skutt, men viste seg å være en annen rev, for losen gikk rett over elva og hunden tullet seg av sporet. 10min postering :D

 

18bsrt.jpg

 

Helga etter så vi igjenn en rev på jorde, og russeren tok fatt:-) Smalt 2 skudd på nabo posten. Men 4'er hagl og langt hold forklarer vel alle kilometerene russeren tilbake la seg etter smellene. Etter ei mil eller 2 så smatt reven over ei elv igjenn... :evil: Litt synd, for dette kunne hvert det 1 "skikkelige" fallet med los for hunden....

 

Om kvelden, satte jeg meg ved glugga, og etter 5 sekunder kom rev nr 1 og falt ved åta mi. Knall og fall effekt med norma blyspiss i 223rem. Denne ble skutt kl 22:15. En liten hann, muligens av årets kull... Satt i 4 timer til, så kom broren, og den falt død om ved siden av den første :D Så faktisk 2 rever til :)

 

5p3at1.jpg

 

Har lest meg opp mye om lokkjakt på rev, noe jeg har prøvd før uten hell før, så målet for vinteren er fall på lokk:-) Red river bandit og syco tweety er bestilt:-) Har kart lagt meg 5 reve hi, så nå skal jeg ikke bare sette meg ned på måfå og lokke uten planlagte poster og vind rettning tatt til betraktning. :-)

 

Gleder meg:-)

Link to comment
Share on other sites

Ble jaggu en til i kveld :D. Satt meg der hvor jeg skaut i går. fordi bonden hadde sett mye revespor på morgenen i dag. Etter 1 time så fikk jeg nok, tenkte for mye på den andre åta mi. heiv ut endel rester etter et rådyr slakt der i dag. Fikk byttet plass og rigga meg til. Etter en halv time lyste det noen øyer bak åta. Den var skeptisk, sikta på den, men ville vente til den kom ned, plutselig ble den var av noe og forsvant :evil: Etter 5 min kom den ned igjen men ut på en annen plass og ut på jordet, stoppet aldri, den små løp avgårde. Satt og bannet en stund da, men etter en liten halv time var det på ny øyer bak åta, stussa litt at den allerede var tilbake. Gjorde meg klar, men den ville heller ikke frem, fulgte spora til den andre og ut på jordet. Denne stoppet et lite øyeblikk, bang. Ikke så ubeslutsom nå :D.

 

Nosler partition er ikke ei kule som anbefales brukt hvis pelsen skal bevares :roll:

 

Lita tispe antaglivis valp fra i vår. 5 kg.

 

Kommer bilde i morgen av begge :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan gi ett bra tips om billig og bra tråløs revevarsler? min "mikkel revevarsler" som jeg har hatt i to år har tatt kvelden! og den var vel ikke av all verdens kvalitet! vurderer ett overvåkningskamera? noen som har bra tips???

 

Driveway patrol. Fåes kjøpt på ebay, ferdig fraktet til 165kr Har denne selv, og den fungerer helt greit. Vann tett er den også.

 

Minuset er at varsleren inne er utrolig høylytt. Skremmer jo revene nesten. Men pakk den ned i en sovepose e.l.

 

Du kan også skru opp panelet og koble ifra høytaleren, å lodde ledningene på en extern høytaler med volum knapp:-)

 

Denne har ett 9V bateri i sensoren, og batterier / 230V på "biperen". Strøm kabel medfølger ikke, men tror icom sinn lader passer.

Link to comment
Share on other sites

Lå og hostet i natt og fikk ikke sove..... jaja tenkte jeg da er det bare å ta seg en liten jakttime 8) Dro ut kl. 04.30 og fikk skutt denne tispa 05.10. Datt i smellen. men jeg må nok ta å prøveskyte børsa, for traff høyere enn jeg siktet.... men å treffe ryggraden funker det også :twisted:

 

Rev nr 18 i år:

inbv54.jpg

 

Må si det er kjempearti å kan gå inn på kammeret hver dag og lese om revefall hver gang. Vi e pinadø go :!:

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang dag med julegaveshopping i byen, skulle det bli en rolig kveld hjemme med avslapping....

Og det ble det jo.... helt til jeg hørte et par hunder i nabolaget gå bananas :?:

Så bort på samboeren min og sa; kanskje det er rev de bjeffer på.... :twisted:

Trodde egentlig ikke det, men gikk ut på trappa en tur for å se. På jordet bak fjøsen var det noe som så ut som rev, men det var mørkt og vanskeli å fastslå.

Hentet kikkerten og, joda det var rev..... 2 stk som lekesloss.... :) Skjønte at det måtte være 2 årsvalper på måten de oppførte seg på så her fant jeg ut at lokking skulle prøves.

Listet meg etter børsa m\2fot og den lille grønne bælgen som lager musepip, og snek meg bort til hjørnet av fjøsen.

Da jeg lå godt begynte jeg å klemme fram noen pip (revene var da på ca. 150m hold).

Det ble en momentan respons, og begge reven kom løpende mot meg....

Stoppet den fremste på 25m, og den fikk ei swiftkule midt imot og datt i skuddet. Laddet mens nr 2 sprang som en gal ifra meg og fikk den i siktet. Den stoppet opp på ca. 130m og da gikk skuddet... rett ned med den også.

Fantastisk artig med 2 rever på 20 sek.... :twisted:

Rev nr. 19 og 20 for sesongen... En hannrev og ei tispe.

 

345fwvb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brodersen, jeg kjørte gjennom hjemstedet ditt inatt, og jeg kan vel si så mye som om at det enda ikke er tomt for rev der borte =]

Syns jeg så spor overalt etter rev som hadde passert veien!

Fortsett med det du gjør, du gjør en flott jobb =] Er helt sinnsykt misunnelig på deg!

Link to comment
Share on other sites

søndag kl 23.10 hannrev 6,6 kilo.. min 5 fra glugga siden januar... 9 i år...

tirsdag 21.03 etter og ha sitti i tre min så kom det ei tispe... ble felt av en kompis på 120 m...

 

bra start for og kunne slå fjorårs sesongen på 7...

jaffa sin rev er den tredje siden jakta begynnte på dette åtet....

 

 

 

mn ett spm... er det tidlig att reven går og skriker...?? og med fare for og virke dum... hannen ell tispa som skriker..?? kanskje begge??? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei, folkens! Jeg posta dette spørsmålet under "hjemmelaget revevarsler"-tråden også, men det er kanskje mer naturlig å stille spørsmålet mitt her (håper det ikke er uglesett):

 

Jeg kjøpte en Driveway Patrol. Jeg har ikke fått prøvd den ennå, men skulle gjerne hatt mulighet for å koble mottakeren i stikkontakten! Var nede på Clas Ohlson og testet et par av batterieliminatorene deres (en på 4,5V og en på 5V), men ingen av dem fungerte.

 

Jeg har testet den med de tre C-batteriene, og da lyser den og uler, så jeg vet at selve mottakeren fungerer.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilken "lader" som fungerer til denne? (Så at ICOM-lader ble foreslått, men er litt for gæli å gå til innkjøp bare for å få strøm på revevarsleren...)

 

Håper noen av dere revejegere har løst denne floken før meg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fulgt med på denne tråden ett par år fant jeg ut at dette måtte jeg prøve, har stort sett bare jakta storvilt før men har finni ut at revejakt er en veldig undervurdert type jakt! Vanvittig spennende både med åtejakt og lokking! Og at det blir mere rådyr og småvilt er jo også veldig bra.

 

110133_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44462/110133.jpg

Sveisa ett tårn på slutten av vinteren i fjord, lagde bare ett enkelt skjul med en stol på først for å se om det var noe morro og det er det jo så jeg skal lage ei hytte med tak og sette oppå der. Er ikke noe strøm der så jeg har ikke noe lys, men med god optik og litt hjelp fra månen så går det.

 

110134_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44462/110134.jpg

Her er utsikten den ene veien fra tårnet, 50 m inn i skogen ligger en nedlagt jernbane som blir kjørt med snøscooter på og som reven bruker som trekk, ett spor ned til åtet blir det nok også :twisted:

 

110135_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44462/110135.jpg

Og dette er andre veien

 

110136_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44462/110136.jpg

5 m. bak tårnet ligger Numedalslågen, her er det mye revespor når isen legger seg!

 

110131_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44462/110131.jpg

Årets første, kom på buttoloen første morgenen i bukkejakta, tispe på 6 kg (ett annet terreng)

 

110132_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44462/110132.jpg

Rev nr. 2 hannrev på 7,8 kg. lokket inn med red river bandit, hadde sitti ett par timer uten å se noe så jeg satt meg i jordekanten rett på andre siden for tårnet for å få riktig vind og lokka litt. Etter ca. 5 min så jeg den i håndkikkerten, den satt i kanten og kikka utover jordet mot meg. Kom rett mot meg men på ca. 150 m. snudde den og løp inn igjen der den kom fra. Lokka litt forsiktig og da kom den utpå igjen, tydelig nervøs men på 115 meter smalt det. Rev nr 3 var en hanne på 9 kg. som kom luntende i jordekanten på 106 m. hold.

 

De to siste er skutt med 18,5 g. oryx i 9,3 som ikke akkurat er det rette på reven, traff begge litt langt bak og de er ferdig "vomma" for å si det sånn, derfor er bildet litt rart. Skal jakte litt mere elg i desember så etter det skal jeg sette på 6,5 pipa med lyddemper igjen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første rev falt kl 7 på morran i dag. Tispe på 5.6 kg. 6.5x55 Elite express. Kom ikke på åte men jeg var oppe i grålysningen for å sitte i gluggen fram til det ble lyst. Har ikke før satt meg før jeg får se reven lunte ivei et stykke fra åte. Den hadde det tydeligvis ikke travelt så jeg fikk i vei et skudd og der lå den.

Link to comment
Share on other sites

Jobbet hjemme i bygda i dag. Fikk telefon fra fatter`n like før lunsj, han sa det var to rever på åta og han hadde ikke våpen for handa. Jeg tok tidlig lunsj :mrgreen: . Hentet børsa og dro bak fjøset. Revene var ikke å se, så jeg begynte tvert med musepip. Reven kom etter 30sek, og ble liggende på 100m.

IMG_0409.jpg

 

Den andre reven var ikke å se. Men jeg viste om et ferskt (av året) reve-hi like i nærheten. Dro dit like etter jobb, satte meg på en høyde ca 70m fra åpningen. Ventet i ca et kvarter, og lokket med kaninskrik (Nordik predator). Det tok ikke mange sekundene før en nyskjerrig men skeptisk liten rev stakk hodet ut. Stoppet lokkingen tvert, og lot reven komme helt ut før den fikk det. Inn nakken og ut buken.

IMG_0410.jpg

 

To tisper. En liten og en større. Har ikke veid dem enda.

 

Lite med både jakting og kammerlesing nå for tiden, men det har jaggu blit skutt en del rever her siden sist jeg var inne og leste. Grattulerer til dere alle :D Gott jobbet.

 

Mvh Sofus.

Link to comment
Share on other sites

Det ble ei lita tispe i går kveld. Han som passer på snøkanonene i slalombakken sa det var en svært nærgående rev, og han ringte meg i går kveld. Da sto reven 5m unna han. Jeg dro så fort jeg kunne, men reven var borte når jeg kom fram :?

Han satte på lysene i bakken og dro opp for å sjekke kanonen, mens jeg satt meg nederst og begynte å lokke med musepip.

Etter 10 min. holdt jeg på å gi opp.... men satt der til han kom ned med scooteren. Snakka litt med han og skulle akkurat til å si at jeg dro hjem, da kommer reven gående i scootersporet hans :P Den var ikke redd i det hele tatt, og på 15m hold satt den seg ned og gjorde i fra seg :roll: Den enset ikke at vi sto å snakket, så jeg la meg ned og ga den ei kule i bogen... og kveld ble det :)

Nr. 21 i år

 

2djbiau.jpg

 

Gratulerer alle skyttere. STÅ PÅ 8)

Link to comment
Share on other sites

Da peip det nettopp i varsleren. Opp på loftet, fant fram rifla og åpnet forsiktig verandadøra. Den ligger i skyggen av åtebelysninga, så det går helt fint. Ventet litt da reven svinset rundt på åtet. Da den fant interesse i en måse jeg tok for ei stund siden, var det bare å finne bogen. Det gikk fint, og nr. 9 denne sesongen var et faktum. Hannrev på 7,5 kg. Traff lavt for andre gang. Må skjerpe meg på skytinga.

Ser ut som at jeg får en ny rev hver uke i terrenget. Håper tendensen holder seg. :D

 

.222 rem. 35 grs. v-max. 110 m ned til åtet. Godt opplyst.

 

IMGn_0232.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tre rever til på meg denne uka. En mandag, 5.3 kg, en tirsdag, 5.6 kg og en på torsdag, 6.3 kg. Alle skutt på jordet bak huset, mellom 110 og 130 meters hold.

Lagt ut en del middagsrester, som jeg har klipt opp i små biter og reven har stoppet opp når den har kjent lukten av dette. I går la jeg ut frossent slakt etter en elg og to rådyr. Blir spennende å se om det kommer flere.

 

9 rever totalt denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Skaut ein rev i går kveld. Satt på hjortejakt då eg såg ein rev kom springande over marka. Eg plystra på reven og den stoppa heilt opp. Fann bogen på han og trykte av. Reven datt rett ned, og det var 80 meter.

Årets andre rev :)

 

Grattis med reven!

Men den fungerer vel ikke noe særlig bra som armering vel :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...