Jump to content

Trenger radio. Hva skal jeg velge


Polo

Recommended Posts

Ser mange merker, og mye spesifikasjoner jeg ikke aner hva betyr. Prøvde å snakke med en på XXL, men er like klok.

 

Hva er OK? Skal jakte elg og hare. Vil ha noe jeg kan ha i mer enn 2 år. Ser alt fra ukjente merker Maxon kr 1800,- til Icom til 4-5 000,-. Hva skal jeg med toner? Skal jeg ikke bare ha en jaktkanal?

 

Er billig radion fra Maxon (aldri hørt om før) grei? Blir jeg lykkeligere med en til 5000?

 

Hjelp

Link to comment
Share on other sites

Ein Icom IC-F3022 får du til under 2.000.- Den er fleire gonger kåra til mest radio for pengene, det er ein god radio.

 

Dei fleste jaktradioer i dag blir levert med 6 Norske jaktkanaler i tillegg til sikring og sankekanalene, der har du alt du treng.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Holder du deg til Icom, Yaesu eller Lafayettejaktradioer så får du radioer som er anerkjente og driftsikre.

Og ikke minst, skikkelige norske importører, greit i forhold til garanti, og evt reprasjoner.

Vil anbefale deg en som er sprut og vannsikker i allefall.

 

Lykke til med valg av radio.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Maxon er fra jaktfall. Er de seriøse? Et googlesøk viser at dette er en radio som koster relativt mye i Danmark. Om dette stemmer, er den ellers OK for de som kan lese spesifikasjoner?

 

Noen som kjenner merket eller modellen?

Link to comment
Share on other sites

Icomen som er anbefalt tidligere i tråden er helt sikkert mye for pengene. Den har en ip-verdi på 54, noe som betyr at den ikke er vanntett, men skal tåle en del vann. I def. av IP verdi så fant jeg at; IP 54 Beskyttet mot direkte stråler fra alle vinkler - begrenset inntrengning, altså at den kanskje er litt mer utsatt i duskregn eller yr enn dyrere modeller. Uansett så bør det være mulig å beskytte radioen mot slikt ved å brue plastetui eller lignende, så denne er nok et sikkert valg hvis du vil ha mye radio for pengene.

 

Jeg har selv en norma hunter f1, veldig fornøyd med den, men den er også en del dyrere enn icomen som er nevnt tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Icom 3022 i 3 sessonger, til tider i plaskregn. Har aldri hatt problemer med vann.

 

Det er stort sett noen få merker som ligger på salgstoppen. Icom, Hunter og Lafayette.

 

Har bare en ting å utsette på disse, å det er Lafayetten. Om det er noe krøll med disse, MÅ de sendes importør for service.

Mens Icom og Hunter kan repareres på det lokale merkeforhandler/service stedet der du bor.

 

Dette gjør at Lafayette blir valgt bort for min del.

Link to comment
Share on other sites

Siden alle det kjente og "sikre" er nevnt, kan jeg anbefale en ikke så kjent radio.

Kjøpte ny ifjor, og valget falt på W-Com på grunnen av pris og spesifikasjoner. Den viste seg å være super god både til å sende ved lave sendeeffekter og å motta under vanskelige forhold. Den er kjempe robust og i tillegg har den en fantastisk batteri tid. Ladet den ikke mange gangene i løpet av jakten. Glemte den faktisk mer enn en gang over natten hvor den fortsatt var på, og morgenen var den fortsatt full av saft og klar til en ny økt. Den har samme kanalpakke som andre (jakt sank og sikring osv osv)

Jeg må også nevne at jeg kjøpte den fra radiocom.no, som hadde kjempbra service og leveringstiden var fenomenal!

 

Negativt med den er:

-litt vanskelig meny styring

-"lavt batterivarsleren" piper med veldig korte intervaller fra det blir dårlig til den er tom. (må ta opp radioen fra hvor man nå måtte ha den, og slå av "lyder" for å bli kvitt det.) plaget vettet av meg en ettermiddag da det virkelig var spennende :P

 

Tilleggsutstyr:

-Skogsantenne vil du aldrig gå uten hvis du skal bevege deg andre steder en på åpne sletter

-Øremusling med mic (som du kan gå med i timesvis.. ikke noe som bretter øret eller lignende ubehageligheter)

-evt tørrbatteri kasset, men det har jeg ikke hatt bruk for med W-com radio pga. det gode medfølgende batteriet

-ladestasjon kan også være greit men det følger med en del av pakkene som finnes

Link to comment
Share on other sites

Som flere sier her, ekstra batteri, lang skogsantenne bør du ha.

Har dårlig erfaring med øremusling med mic på ledningen, det kan trenge vann inn i mic, og kortslutte, dvs, du sender ut ubevist. Been there, done that.... skjedde i under ekstremt regnvær.

Kjøp heller monofon(mikrofon med høytaler i) og ekstra øreplugg, som kobles i monofonen, vanntett monofon selvfølgelig.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Mer MÅ man ha radio som koster fra 2000 og oppover?

 

På feks. ebay får man 2 sett med radio fra Motorola som ser veldig bra ut og har bra spesifikasjoner til under 100 $ + frakt...

 

Eller er det noe med frekvenser som man må forholde seg til også?

Link to comment
Share on other sites

Skal du først kjøpe noe fra det store utland ville jeg først sett på 409shop.com, de holder til i Hong Kong og er svært seriøse. Jeg har riktignok ikke noen voldsom erfaring med jaktradioer, men basert på min Yaesu VX-6 kan jeg trygt anbefale de. Men gå for en av de mer rendyrkede jaktradioene som fex VX-270 med mindre du MÅ ha et avansert og komplisert leketøy. Programmering av kanaler må du ordne selv (eller via forhandler) om du handler fra utlandet, hvordan dette gjøres avhenger av produsent. På Yaesu-enheter er det latterlig enkelt om de støttes av Yaesu Commander. Ikke glem at jaktkanalene krever lisens, for de vanlige jaktkanalene kan dette ordnes via NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Som flere sier her, ekstra batteri, lang skogsantenne bør du ha.

Har dårlig erfaring med øremusling med mic på ledningen, det kan trenge vann inn i mic, og kortslutte, dvs, du sender ut ubevist. Been there, done that.... skjedde i under ekstremt regnvær.

Kjøp heller monofon(mikrofon med høytaler i) og ekstra øreplugg, som kobles i monofonen, vanntett monofon selvfølgelig.

 

Sako_35

Støtter dette.

Lang antenne er so godt som eit must å ha, med mindre ein kun skal jakte på små areal. Ha den lange antenna i sekken og bruk ved behov.

Mic med øyremusling er forbruksvare her på Vestlandet, dei varar stort sett ein sesong... MEN, Zodiac har laga ein som skal vere bra og tilsynelatande vasstett. Icom leverer med denne no, i staden for sine eigne, fordi denne er betre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du ikke aner noenting om kanaler, frekvenser, hva som er lov og ikke anbefaler jeg at man kjøper en "straight" jaktradio av en norsk forhandler. Yaesu fra 409shop er helt supert, topp kvalitet og billig som bare rakkern, men da du skjønne hvilke kanaler du skal legge inn, hvordan og at du ikke skal prate på annet enn de norske jaktkanalene.

 

Svenske jaktkanaler må man IKKE bruke i Norge, her i landet er de frekvensene reservert annet bruk og jeg tror minst en av de allerede er i bruk som AMK kanal, så ligg unna disse kanalene mht. prating. Vi har nok kanaler i Norge, legg til pilottoner og du har mulighet for fredelig samband de aller fleste steder.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til dere med god peiling på Yaseu fra .409 : VX-3R, er den kompatibel med de norske Jaktradio-kanalene?

Skulle svært gjerne hatt en nr.2-radio som var liten, lett og med Li-Ion batt. Ser det står i specs'en 139-174MHz, men jeg mener å ha vært borti at det kunne være "trøbbel" med enkelte norske jakt-kanaler?

Link to comment
Share on other sites

Du må først "operere" litt på den, fjerne en bro på et printkort, så kan du lytte til alt fra 0-1000mhz (eller nesten...), men du kan fremdeles bare prate på kanla 1, 3 og 5 tror jeg, hvis ikke er det 2, 4 og 6, kort sagt kanalene under 140mhz får du ikke åpnet for sending.

 

I tillegg må du ha ekstern batteripakke koblet inn for å komme over 1,5w i sendestyrke og da er den plutselig ikke så nusselig lengre. Uansett er vel 3w maks m/eksternt batteri og da blir den veldig varm om du prater litt. Den er heller ikke vanntett på noen måte. Kort sagt ville jeg ikke satset på denne til jaktradio.

 

Når det er sagt er den genial å ha ved siden av ordinær jaktradio, den har mottagsegenskaper som de beste jaktradioer på alle kanaler, den har en etter min erfaring god separat FM/AM radiodel for kringkastingssendinger som du kan lytte på mens du scanner jakt/sikringskanalene for signal. Er det trafikk på disse kanalene mutes FM/AM radioen og den aktuelle jaktkanalen kommer på øret i stedet. Fint om man vil høre på værmelding eller noe annet interessant samtidig som en følger med på jaktradiosambandet. Den bruker en vanlig type kamerabatteri så du kan kjøpe en neve batterier på fleabay for noen tiere, og skal du ut i regn kan man jo legge den i en vanntett pose. Sending på maks styrke med internt batteri, 1,5w, holder som regel lenge. Så om du kan nøye deg med bare å kunne sende på halvparten av jaktkanalene og ikke er avhengig av å nå den siste, ytterste posten eller må overkomme veldig vanskelig terreng så er den brukbar. Og den er jo mindre enn mange mobiltelefoner, genial størrelse.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

VX-6 er en flott radio, men hva skal du egentlig ha? En amatørradio eller en jaktradio? VX6 er en amatørradio med så mange funksjoner at du lett går deg vill. På stående fot kan jeg feks ikke si hvordan jeg endrer squelch på min, men jeg finner vel ut av det om jeg må.

 

En annen felle du bør være klar over er at det ikke finnes noen begrensede moduser som matcher norske kanaler 100%, du må altså åpne den helt. Og hvis du glemmer deg og trykker på sendeknappen i feks FM-båndet da låser den seg helt til den kobles til ekstern spenning. Ikke så festlig når man er langt inne på skauen...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Yaesu VX-170. (heter nå FT-270)

Dette er en Amatørradio, med alt mulig av finesser.

Kostet meg 800,- spennn i Singapore. 409Shop har disse.

Det finnes det du vil av ekstrautstyr. Bra Batterilevetid.

Kan være plunder å programere den, men går greit.

Kjøper du den av PERMO her i Norge. Programmerer di den for deg.

Jeg har selv Software til den, så jeg kan også gjøre det, hvis du bor i nærheten av Karmøy.

Denne er IP 67(vanntett ned til 1meter) å huset er støpt i ALU.(tåler juling)

Bruker min også på sjøen, da jeg har lagt til alle Maritime VHF kanalene.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Lurt å huske på at de fleste "produsenter" er egentlig ikke det, de vil gjerne at vi (forbrukere) tror det og lager oss en oppfattning at vi har kjøpt et genuint produkt. Branding heter dette og er mer utbredt enn vi liker å erkjenne.

 

Vel; til jaktradioer finne et vel av "produsenter" som tilbyr "sine" modeller med en stadigre forbedring til konkurenten.. stor sjangs for at komponentene er laget i samme produksjonslokale i Kina... sånn ere bare noen ganger.

 

Sist jeg tok en besluttning på anskaffe meg jaktradio lempet jeg alle merkebegrep over bord og så litt på hva jeg egentilig trengte og hva jeg likte. Jeg hadde endel erfaring på området siden jeg har hatt jaktradio siden begynnelsen av 90 tallet når dette ble mer vanlig.

 

Hva jeg hadde merket meg før var at fukt var fiende nr 1 dette var også den faktoren som tok livet av de radioen jeg forvaltet i mitt yrke og i den sammenhengen hadde jeg ca 600 enheter å forvalte.

 

Så; utfra de erfaringer jeg hadde var Zodiac noe av det simpleste jeg hadde eid og "merket" lød dårlig i mine ører, på jobben var Motorola som var det valgte merket og min erfaring med disse radioene var at de nærmest var like robuste som kakkelakker.

 

Etter mye fram og tilbake valgte jeg Zodiac, den radioen jeg syntes før var bare ræva. Men de faktorene jeg satte fremst, hadde ikke de andre "merkene"

Først og fremst vekt; jeg var lei en tung diger radio som henger som en møllestein i brystlomma, her var Zodiac safe meget behagelig.

Brukervennlig; jeg har ikke et behov for knapper med CTSS og DTMF og andre avanserte duppeditter på jakt (den greia er sjekket ut for mange år siden) jeg vil ha en "enkel-og-grei-matic" som funker hver gang jeg skal bruke den, med godt lys og store bokstaver. Jeg vil også ha et kanaloppsett som det ligger ferdige pilottoner lagret ved behov.

 

Jeg ville ha skrukoppling på tilleggsutstyret (ear,mic) som er vanntett og følgelig mulighet til tørrbatterikasett

Mange(de fleste bruks radioer) har disse mulighetene alle sammen, bortsett fra vekt muligens og da koker dette ned til et økonomisk spørsmål hva er jeg villig til å gi for denne radioen?

 

Vel, for mitt vedkommende fikk jeg et tilbud på Kr. 2399 for radio med Ear/mic og det slo jeg til på for jeg regner med at den Zodiacen jeg hadde dårlig erfaring med for snart 20 år siden ble laget på en anne fabrikk i et annet land som idag lager radioer for et annet "merke"

 

P.S. Den Zodiacen jeg kjøpte heter sikkert ti andre "merkenavn" ute i den store verden.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett Fulmen, at det blir litt smør-på-flesk med en VX- til mitt bruk..

Har sett litt i bruker-manualen til VX-3, ser forsåvidt greit ut ,(justering av squelsh skal være enkelt?), men mye stæsj innabords som jeg ikke trenger.

Det jeg har sett for meg er en liten og lett radio. Mindre "melkekartong-fasong" enn F3GS, og gjerne litt lettere. (F51 sikkert fin, men blir for dyr.) Helst skulle den hatt Li-Ion batteri, og vært noenlude tett.

Og så tenkte jeg slå to fluer i en smekk og få lagt inn et par kanaler som trenges når man er i Nord-Sverige. (Ikke jakt-kanaler.)

Spessiellt en frekvens jag absolutt skulle hatt, har fått den lagt inn på en "pensjonert" F3, men den er såpass gammel og slitt (kontaktfeil radio-batt) at jeg stoler ikke helt på den. Skulle få den kanalen lagt inn av forhandler da jeg kjøpte 34-ene, men det falt i fisk... :(

Ikke lett å finne fram i regnskogen :)

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke vanskelig, Yaesu har faktisk gjort en god jobb med bl.a. å organisere menysystemet alfabetisk. Problemet er bare å huske alle funksjonene når en faktisk trenger de. Hvis jeg var ute etter en ren jaktradio ville jeg neppe blitt fornøyd med min VX-6r, men som en multifunksjonsradio som kan brukes til alt er den helt suveren. Man må selv vurdere slikt, vil man ha noe helt enkelt og praktisk eller et proft leketøy med masse funksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Det dere karer trenger er noen nifty ham accessories fra, vel, eh:

 

http://www.niftyaccessories.com/Yaesu_cards.htm

 

:D den "lommeguiden" er faktisk veldig nyttig, passer i radiovesken eller i lommeboken og gir korte instruksjoner for de vanligste funksjonene.

 

Høres ut som det er en vx6 du skal ha Niak, størrelse som en f51, men mye rimeligere, jeg mistenker den også for å være mer solid, veldig mye mer utstyr å få kjøpt + at et godt program hvor du fort og enkelt får lagt inn alt du trenger av innstilinger og kanaler er tilgjengelig gratis på den verdsomspennende veva.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det der var et særdeles godt tips, Tron. Ellers mener jeg at Yaesu Commander er et godt argument for å kjøpe Yaesu, det programmet er ypperlig for oss stæsjofile. Det blir fort noen hundre kanaler en skal ha lagt inn, og da må en kunne organisere slikt på en enkel måte.

Link to comment
Share on other sites

Ser w-com har blitt nevnt tidligere også, men slenger inn et godt ord for den!

Kjøpte min ifjor, og den ble godt testet og mye brukt da. Resultat: Strålende fornøyd!! Bra i "vanskelig terreng", super abtterikapasitet og robust.

 

Kjøpte min i en pakka hos radiocom. Fikk da med alt ekstrautstyr jeg har behov for til en bra deal! Tørrbatterikasset, øremusling med mic, skogsantenne.

 

Levert i hard koffert!

Link to comment
Share on other sites

Vi kjøpte Icom F3022 til nesten hele laget til jakta i fjor og de virket veldig bra, så enkle at ingen rotet seg bort i avanserte funksjoner. De ble i hvertfall testet i regnvær, det regnet jo hele jakta i fjor! Det som sviktet var mic og øreplugg, så bruk pengene på de. Butikken programerte inn navn på "vår" kanal så ingen glemte hvilken kanal vi brukte.

Link to comment
Share on other sites

@Fulmen, det jeg særlig synes er helt supert er hvor lett det blir å programmere ulike funksjoner knyttet opp til kanalene. Jeg har lagt inn flere "banker" med jakt/sikrings kanalene, en straight med full effekt, squelsh på laveste nivå og ingen pilottoner til bruk i elgjaktlaget som ligger langt inn på fjellet uten å være plaget av noen og med rekkevidde som pri 1. En annen bank er programmert med drøyere squelsh setting og lavere sendeeffekt som standardinnstilling til bruk under gode forhold og for å spare batteri, nok en "bank" er ferdig programmert med pilottoner.

 

Enkle radioer er ok, men jeg liker veldig godt å ha en del ekstra funskjoner, som sendesperre når det er trafikk på kanalen (der unngår du problemet ditt når du vil sende på P2 Fulmen, de folka holder jo aldri kjeft så sendesperren holder radion din i gang, i tillegg til at det sef. er et must under jakt), avanserte og valgbare batterisparfunksjoner, mulighet for å høre kringkasting, kortbølge etc. Avanserte og valgbare skanningfunksjoner er også et pluss. Og så alle knappene da! :)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Sendesperre var et godt tips. Jeg synes det burde være mulig å programmere slikt inn på enkeltkanalene, men så er de vel ikke ment til å være pip åpne heller.

 

Skal jeg trekke frem noen andre store pluss så er det at kanaler kan legges fritt på ønsket bank (altså samme kanal på flere banker uten å måtte lage dublett) og resistent minne. Det vil si at den fortsetter der den slapp om du slår den av eller batteriet kutter, stod den i scan-modus når den ble slått av fortsetter den når den slåes på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette tilbudet slo jeg til på hos tvboden:

 

Icom Radio F34 GS Radio Paket

*2000 mHa Batteri

*Hurtigladdare

*2 korta normal antenner, 1 för sverige och 1 för Norge.

*1 lång skogsanten (normalpris 319.-)

*1 stor microfon (normalpris 475.-)

*1 öremussla

*1 öremussla/mic (extra headset i litet format. Normal pris 595.-)

*Programmering av av alla Kanalare så som norska, svenska, sikring sanke och vinsje.

 

2990.- Nok Special special tilbud.

 

Dette må da være en god deal?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...