Jump to content

a-tec Maxim???


kjetilh

Recommended Posts

Snakket nettopp med en stresset kar fra Jaktdepotet ang. pakkepris på howa+demper.

Jeg spurte etter a-tec's TMM-4, men neineinei -den var gaaammel.

Hadde visst kommet med en maxim e.l. nå. noen som kjenner til denne?

Selgeren refererte til test i vapentidningen

Link to comment
Share on other sites

fant ut det jeg også. prøvde tidligere å søke etter "a-tec maxim" og fikk da ingen treff.

Etter det jeg kan lese utifra alle disse treffene så er det lite som forteller meg om demperen, annet enn at det har vært noen problemer med den.

Er det denne demperen jeg bør gå for (.308) eller skal jeg heller satste på hausken, viking eller en av de andre?

Er ute etter maks demping, uten at det veier for mye :D har ikke lyst på en vedkubbe av en hausken akkurat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk skrudd på en A-Tec Maxim på min 6.5x55. Fikk testet den igår. Kan ikke si noe annet at jeg er fornøyd. (Har ingen annen erfaring med demper, så det skulle bare mangle.). Ingenting å si på samlingen. Løpet mitt ble kappet 5 cm.

 

Demperen bygger 80mm bakover, og 155mm fremover. Utvendig diameter er 44,4mm. Vekten er 450 g. Det som er spes. med denne er at alle deler som er i kontakt med kruttgasser er laget av stål, mens resten er alu. Levetiden for denne er derfor som andre dempere av stål.

 

Tror prisen var 2600,- for demperen pluss kapping, gjenging og kroning.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

A-tec sine dempere har en maks løpsdiameter på Ø23 mm.

Hausken demper har en maks løpsdiameter på Ø24mm.

 

Vil anbefale deg M18x1 gjenger.

Da dreier du ned pipen minst mulig, og den fine gjengestigningen hindrer demperen å skru seg løs under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel alltids en mulighet å dreie pipa di ned til feks. M14x1,5" ?

 

Den er gjenget med 14x1.5 allerede... Har hatt en alm titan på den men denne er front montert så blei litt frem tung enda jeg kappet den til 48 cm. Derfor kjøper jeg ny... Blir gjengene for slakke med den nye slår jeg bare noen nye gjenger på jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har Maxim dempere på mine løp.. Har ikke fått testet de så mye, men jeg syns de virker veldig greie. Var og sjøt opp i dag med både 9,3 og 6,5. Hørte godt at min demper dempet smellen bedre en han som lå på nabo skiva og skjøt med samme kaliber og A-Tec demper(ikke maxim).

Det ble faktisk bemerket av flere på banen at min demper dempet bedre en de andre demperene som var der.

Link to comment
Share on other sites

Det beste argumentet for Maxim er vel holdbarhet kombinert med lav vekt, samt en stor valgfrihet på lengde ettersom det er mange moduler. En vanlig alu-demper er vel i bunn og grunn ikke noe for å bruke på bane... Ståldempere, derimot...

 

Poiiiing! Boiiing! Pliiing! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har fire a-tec dempere, deriblandt en Maxim. Kan ikke si noe annet enn at Maxim'en er den mest geniale demperen jeg har vært borti :mrgreen:

Den har meget god demping i tillegg til at den er lett og sansynigvis veldig slitesterk. Man kan bruke så mange moduler man ønsker, demperen har symetrisk innmat noe jeg synes er et pluss da "avleiringen" ikke legger seg bare på den ene siden av demperen (som i de andre a-tec'en jeg har). Eneste minuset med demperen er at jeg ikke kan bruke den på riflene mine med tykke løp :( , og største gjenge er 15x1 :( . Har snakket med "a-tec" og han sier at han vurderer å lage en utgave for tykke piper. Kommer det en slik på markede vurderer jeg sterkt å kjøpe en Maxim til :D .

 

Kan bare si at i mine øyne er Maxim'en uten tvil den beste demperen på markede i dag. Anbefales sterkt!!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skal dere demontere den hele tiden?

Rengjøring av demper = trykkluft for løse partikler. Når pipa er utskutt er demperen utskutt, og byttes alt sammen.

Har enda ikke demontert en eneste demper jeg har, og det har blitt en del skudd i de!

Link to comment
Share on other sites

Slik at fordi det kan demonteres, så må du demontere?

 

Første jeg gjør er å stramme til alle moduler, slik blir de sittende til den går i søpla etter x-antall skudd. Har annet å drive med enn å skru-det-ihjel, smøre gjenger/pakninger etc...

Link to comment
Share on other sites

Slik at fordi det kan demonteres, så må du demontere?

 

Selvfølgelig. Alt som er demonterbart skal demonteres. :mrgreen:

 

Det er ikke tvil om at en demper fylles med møkk over tid. Mindre volum gir mindre demping. My slagg gir også dritt som løsner under skyting.

Derfor rengjør jeg en demper. At du gir blaffen er greit.

Men at en demper skal vær fukk umulig å få fra hverandre uten varme og skrustikke, ser jeg på som en dårlig konstruksjon.

 

Men da er vi egentlig tilbake til essensen:

Gir du bæng i å rengjøre demperen, kan du kjøpe Maxim.

ønsker du å rengjøre den innimellom, kjøper du Hausken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Første jeg gjør er å stramme til alle moduler, slik blir de sittende til den går i søpla etter x-antall skudd. Har annet å drive med enn å skru-det-ihjel, smøre gjenger/pakninger etc...

 

Min interesse er å pille i fra hverandre demperen for å se hvordan den er laget, evt sjekke slitasje. Så er det skyting, skyting og skyting. Hausken STD demperen min veier nå 31g mer enn når den var ny, men måler ikke dB forskjell i dropp. Hvorfor skal jeg styre med å rense demperen da? Jeg har mere enn nok med å pusse pipa......

Link to comment
Share on other sites

Tar meg litt til rette og stiller et par spørsmål.

Hvor mange skudd kan man regne med på maxim i 6,5?

Er det noen andre som har erfaring med at plater løsner i mondulene, har ei som er løsnet på 6,5 demperen. Hører litt klikke lyd hvis jeg rister på demperen.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett på denne maxim demperen. Men er usikker, ettersom dette gjelder en Tikka T3 - Super Varmint, som kjent har den tykt løp. Og denne må gjenges veldig mye, og er redd for mye, om den skal ta maxim demperen (?) Så også at jeg må bestille i 6,5 om jeg skal ha maxim til 223, vil det da være bedre og bare kjøpe en annen demper eller et annet merke? Jeg ønsker så god demping som mulig på riflen, så noen som har noe å anbefale om ikke maxim vil gjøre jobben godt? =)

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en Maxim Titan på på 300 win mag. Denne funker helt fabelaktig!

 

Men vi sliter litt med å se/merke forskjell på titan og vanlig maxim. Hva er egentlig forskjellene på disse? Vi fant ut at titan'en var ca 10 gram lettere bare.

Link to comment
Share on other sites

Har selv Maxim-demperen på min A-bolt 30-06. Den erstattet en BR Reflex og jeg kan ikke annet å si at det er den beste investeringen jeg har gjort på lenge. Mye lettere, tåler mange skudd, ingen forskjell i treffpunkt om jeg skyter med 6 eller 4 moduler og bedre demping. Og i tillegg ser den bedre ut på rifla enn forrige demper, for de som bryr seg om slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden til spørsmål om en annen A-tec demper.

Har en CMM-4, på en 308win med pipetykkelse 20,3mm ved munningen. Denne har 15x1 gjenger, og jeg syns trappingen fra 20,3mm og ned til 15mm er stor. Kan denne "store" trappingen påvirke pressisjonen?

 

Hva slags gjengedimensjon er det mulig å få på Maxim og CTM-4?

Link to comment
Share on other sites

Rolf, A-tec sine hjemmesider forklarer vel bare de mest brukte gjenger og nedtrapping. Du kan bestemme dette selv når du bestiller demper hos a-tec.

Usikker på hvor mye dette har å si på presisjon, (lite eller ingeting på ei jaktbørse) tror ikke dette skal by på problemer egentlig, men som sagt du bestemmer mye av dette selv, jeg personlig ville ikke ha dreid ned så mye når det ikke trengs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...