Jump to content

a-tec Maxim???


kjetilh

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en maxim til 6,5x55 og det jeg har skutt frem til nå så virker det kjempe greit. Det lille som er av rekyl i 6,5`n er totalt borte samt nesten ikke smell. Litt mer enn en udempet salong. Og presisjonen er også blitt et hakk bedre. Så etter det jeg har merket med den er det bare positivt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ang dempere og rengjøring/slitasje, så har min 50 cm lange Hausken overlevd 3 løps bytter, den har godt over 10000 skudd igjennom seg, og funker like godt. Jeg åpner den og gjør den ren en til to ganger i året. Det tar max 10 min å demontere den, og så slenges den i en delevasker, og den er som ny når den er ferdig.

 

Skal sende den til Hausken nå for å få bytta ytter røret, samtidig som han tar en sjekk på den, og monterer en modul til på den :) Da demper den bedre enn Whisper.

 

Sorry for OT, men jeg synes det er litt drøyt å kaste en demper etter noen få tusen skudd, er demperen gåen da, så hadde jeg vurdert et annet merke.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på titan demperen til Maxim, i forhold standardutgaven, er at innleggsbaflene er laget i titan i stedet for stål. Det sparer noen gram, men ikke mange. Jeg tror nok ikke titandemperen tåler mer trykk, temperatur eller generell mishandling enn standardversjonen. Hadde hele demperen vært laget i titan derimot :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lekt med en MAXIM demper en stund :) . Den er i cal 6,5. Har kjørt den på 6,5-222rem og 22-250.

Den gjør jobben uten tvil om det. Rent subjektivt synes jeg den har bedre dempedefekt en andre dempere jeg har prøvd på disse våpnene. Rekyl kan en ikke snakke om på disse putlekalibrene :shock::shock: .

Får jeg ånden over meg skal jeg rigge opp kvalifisert måleutstyr å finne noen dB. Men tror de tallene er av akademisk interesse.

Maxim demper godt og den er laget av skikkelig materiale :D:D .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Blir slitasjen større om man kjører med topp + bunn og to til tre moduler?

Det er her snakk om std kaliber (358 Win)

 

Sendte spørsmål til Anders og fikk svar på overstående om at demper ikke slites mer av den grunn 8) Altså, svar på mitt eget spørsmål

Slitasjen på bunndelen kan vel umulig bli større (heller motsatt ettersom trykket slipper fortere ut den kortere demperen). Det samme gjelder de neste modulene, enten de er 1 eller fire.

 

Den eneste teoretiske utfordring jeg ser er dersom frontmodulet har en "frontplate" som er gjenget inn og ikke er en integrert del av modulet (merk: jeg vet ikke, har ingen Maxim enda) og denne gjenging/samling ikke tåler økt trykk. Men dersom A-Tec selv mener det er greit så er det nok ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har målet at montere disse stålforstærkede aludempere på fuldautomatiske våben, vil de for den almindelige skytte have en levetid, der tangere levetiden for ståldæmpere, dog med en vægt på halvdelen.

I forhold til mange rene aludempere(med frie baffervægge) vil de have næsten samme vægt, men en markant større evne til at klare flere skud i række, og totalt.

For aludempere med frie baffervægge, er der en stor tendens til erodering, og endnu værre en uhyggelig tendens til precicionsødelæggende dråbedannelse i hullerne, specielt ved flere skud i række, Dette problem forstærkes markant ved anvendelse af isolerende overtræk. (dempere af Hauskentypen har IKKE denne tendens til dråbedannelse i nær samme grad som andre rene aludempere med frie baffervægge)

Link to comment
Share on other sites

En Fråga.

 

Tenker å montere lyddemper på mine to rifler. En tikka t3 og en remington 788. A-tec maxim er en moduldemper som jeg har skjønt. Er det mulig å ta av en modul slik at den ikke bygger bakover???

 

Dette pga at jeg vil beholde stolpekornet på 788 rifla.

Link to comment
Share on other sites

Bra og bra. Kommer jo an på hva du er ute etter. Den er jo liten, og demper ikke så mye som de større demperne. Til gjengjeld veier den ikke så mye. Miragen kommer etter 3-5 skudd i 308. Jeg har hatt endel klunder med problemene Ignorant beskriver over, men det er jo forsåvidt ikke demperen sin feil. Da presisjonsproblemene oppsto visste jeg ikke hva årsaken var, og det var frustrerende nok. Faktisk så frustrerende at demperne har ligget på hylla i høst.

 

Jeg kjøpe min fordi den er er liten og lett, og fordi den kunne monteres uten at jeg måtte fjerne de faste siktet. Om det var en lur prioritering er jeg usikker på. Åpne sikter er kjekt å ha, men i jeg skyter mye sikrere med kikkert. I høst lot jeg en skuddsjans på ei kvige gå, som jeg nok hadde skutt om kikkerten hadde vært på. Det var dobbelt-surt siden jeg gikk med en unghund som jeg svært gjerne skulle skutt for.

 

Veiledende pris på A-tec cmm4 er 2800 ifølge hjemmesiden til produsenten www.lyddemper.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...