Jump to content

Forsøkskaniner for NJFF


mork

Recommended Posts

Hei!

 

Var med på "Bedre jakt"- undersøkelsen i Møre og Romsdal i 2003. Litt ekstra papirarbeid etter et skudd mot hjort, men ikke værre enn at jeg følte det meningsfyllt. I ettertid har Andestad også gjennomført det samme opplegget med elg og rein. Rapporten som ble skrevet i ettertid har dere kanskje lest? Skudd mot dyr i beveglese førte oftere til skadeskyting. "Bøjakta" var av de sikreste. Kort ,Kort oppsummert..... :wink:

Link: http://www.bedrejakt.no/index.htm

 

Vel, i går ringte Andestad meg for å høre om valdet jeg er leder for var interessert i å delta på en ny undersøkelse. Bakgrunnen er at han var hos oss i forkant av hjortejakta og snakket om det med bedre jakt og muligheten for å redusere farene for skadeskyting. I den sammenhengen luftet han ideen om å undersøke jegernes treningsskyting i forkant av jakta. I praksis går dette ut på at jegerne i valdet blir sponset med ammunisjon mot at vi fyller ut et skjema omkring skytingen og markerer resultatene og viser skytestilling.

 

Jegerne skal også gå hjorten mer i sømmene etter skuddet. Jegerne får utdelt en plakat som viser et hjortedyr i ulike vinkler og så skal jegerne markere inngangshull og event. utgangshull (kulas bane gjennom dyret).

 

Jeg har blitt mer og mer opptatt av dette med treningsskyting i forhold til jakt. Mitt utgangspunkt er derfor positivt til dette. Jeg håper og tror at jeg får resten av styret med på dette opplegget. Samtidig håper jeg at ikke de "garva" jegerne ser på dette som enda mer byråkratisering av jakta. Men det er mye opp til hvordan vi legger det fram i forkant. Gratis treningsammunisjon gjør det jo kanskje mer interessant. Og forhåpentligvis fører dette til at vi blir mer opptatt av å få mengdetrening og realistiske skytestillinger.

 

I år blir det forhåpentligvis en markert økning i antall treningsskudd på valdet vårt. Spenningen er om det viser seg igjen på antall ettersøk under selve jakta.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette var et bra tiltak/forsøk jeg, vi ser alle ting fra eget ståsted og er vel litt mye navlebeskuere slik at det blir mye synsing. Hvis jaktlaget har statistikk på skytinga fra tidligere år så vil resultatet etter en slik undersøkelse gi en pekepinn om mye trening hjelper så det monner, særlig hvis det er mange jegere på ulikt nivå på alle måter. Det vil jo ha litt å si når treningen fortas, den viktigste treningen er vel de siste ukene før jakta starter.

 

Håper dere får det til

 

Jeg har aldri vært så glad i disse treningsskuddene som man er pålagt, det rette hadde vel vært 3 forsøk og hvis man ikke hadde klart prøven da så måtte man komme tilbake neste år, da MÅTTE alle trene endel eller mer. Men dette er nå en annen sak enn om noe beslektet.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Tiltaket er positivt ved at man setter fokus på problemområder.

Men tror ikke det blir så mye bedre annet for de som konkret er med i undersøkelsen.

 

Vedr. treningsskuddene.

Slik dette er gjennomført i de fleste lag opg foreninger, hederlige unntak finnes. så får man ildkommando 15 skudd ild, og man skyter 15 skudd så fort man klarer, det går så loddetinnet flyter.

Helt meningsløst etter min mening, hvorfor kan man ikke legge litt mere bak hver treningskveld/økt ute i lagene, F.eks en mini kulesti hvor man skyter på forskjellige mål på litt forskjellig avstand og skytestillinger, og hvor ikke ta 5 av disse skudden på løpene elg/hjort/rådyr. Da føler jeg at et blir litt mere mening bak intensjonen om treningsskuddene.

Link to comment
Share on other sites

Tiltaket er positivt ved at man setter fokus på problemområder.

Men tror ikke det blir så mye bedre annet for de som konkret er med i undersøkelsen.

 

Vedr. treningsskuddene.

Slik dette er gjennomført i de fleste lag opg foreninger, hederlige unntak finnes. så får man ildkommando 15 skudd ild, og man skyter 15 skudd så fort man klarer, det går så loddetinnet flyter.

Helt meningsløst etter min mening, hvorfor kan man ikke legge litt mere bak hver treningskveld/økt ute i lagene, F.eks en mini kulesti hvor man skyter på forskjellige mål på litt forskjellig avstand og skytestillinger, og hvor ikke ta 5 av disse skudden på løpene elg/hjort/rådyr. Da føler jeg at et blir litt mere mening bak intensjonen om treningsskuddene.

 

Det er nok noen jegere hos oss som skyter 15+15+5 i så rask rekkefølge som det lar seg gjøre og dermed sier seg ferdig med skytinga. Håpet er at jegerne møter oftere enn to ganger på skytebanen og at de prøver skytestillinger som er mer over bakkenivå enn liggende. Ang. løpende elg så har vi ikke det på skytebanen. Men at det hadde vært interessant å se hvor vanskelig det er å skyte på løpende papp er jeg ikke i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser positivt på dette.

All trening er positivt. De undersøkelsene som er utført av Tore Andestad har bevist at jakten som har vært mest mistrodd, bø jakt i skumring er den som har vært sikrest og har gitt minst skadeskyting.

Kjennskapen til TA sier at han får noe positivt ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du og laget ditt burde se på dette som en gavepakke, og det er jo en utmerket måte til å trene mer, lære mer om skuddvinkler og virkning, og får du laget ditt med, en utmerket "teambuilder" eller hva det nå heter på Møre :) En såkalt vinn, vinn situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. treningsskuddene.

- så får man ildkommando 15 skudd ild, og man skyter 15 skudd så fort man klarer, det går så loddetinnet flyter.

Helt meningsløst etter min mening, hvorfor kan man ikke legge litt mere bak hver treningskveld/økt ute i lagene, F.eks en mini kulesti hvor man skyter på forskjellige mål på litt forskjellig avstand og skytestillinger,

Det blir da gjort ute i lagene - og som vanlig når man den målgruppa som trenger det minst. De som møter opp til slike opplegg, er de som trener uansett. De som burde trent mer, vil ligge for seg sjøl og skyte disse skuddene, uten kommentarer fra oss "forståsegpåerne".

Hva intensjonen bak disse treningsskuddene var, skal jeg ikke uttale meg om, men den praktiske nytten er liten!

Link to comment
Share on other sites

Tiltaket er positivt ved at man setter fokus på problemområder.

Men tror ikke det blir så mye bedre annet for de som konkret er med i undersøkelsen.

 

Vedr. treningsskuddene.

Slik dette er gjennomført i de fleste lag opg foreninger, hederlige unntak finnes. så får man ildkommando 15 skudd ild, og man skyter 15 skudd så fort man klarer, det går så loddetinnet flyter.

Helt meningsløst etter min mening, hvorfor kan man ikke legge litt mere bak hver treningskveld/økt ute i lagene, F.eks en mini kulesti hvor man skyter på forskjellige mål på litt forskjellig avstand og skytestillinger, og hvor ikke ta 5 av disse skudden på løpene elg/hjort/rådyr. Da føler jeg at et blir litt mere mening bak intensjonen om treningsskuddene.

 

No har eg ikkje erfaring frå meir enn ei handfull skyttarlag. Men akkurat denne praksisen har i alle fall eg aldri sett. Og aldri hørt om den før heller.

Ein serie er på 5 skot, og so sjekka ein den serien.

Dersom ein vil, kan ein sjølvsagt skyte meir enn 5, men det er ikkje menge som gjer. I alle fall ikkje dei som skal ha dette godkjent. I tillegg har eg sett mange normale jegerar som er panisk opptatt av å ikkje skyte børsa for varm, og tar seg derfor god tid.

 

Ellers er eg einig i at ein skal oppfordre til variert trening, spesielt å skyte i fleire ulike stillingar. Men er usikker på kva grad ein bør ha regelfeste på det, då mange synest det er nok byråkrati allereie.

 

I tillegg er eg av den oppfatning at eg heller vil auke antalet obligatoriske treningsskot, heller enn å sette tak på antal forsøk på prøva. Men i bunn og grunn tykkjer eg at dagens ordning fungerar greit som eit minimumskrav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt oppdatering/tanker om prosjektet:

 

Andestad kom noe sent med ammunisjonen. Sen levering hos Norma. Vel, det var de tre "vanligste" kalibrene det var ammunisjon til, men det tror jeg ikke utelot noen i vårt vald.....

 

En kontaktperson på skytebanen har gjort en fin jobb med å skrive på interesserte og dele ut info/ ammunisjon. Vet ikke talllet på deltakere nøyaktig, men de fleste jeg kjenner er med. En del jegere bor andre steder hvor de skyter opp, og er dermed ikke like aktuelle. Vi fikk 40 blanke jaktmatchpatroner hver. Dere kan jo gjette hvem som har plukket tomhylser de siste gangene.... :D

 

Når det gjelder gjennomføringen er det litt mer å forbedre. Vi har ordnet med kubber for sittende skyting, men jeg tror det er en del som ligger fortsatt. Det er selvfølgelig frivillig, men ikke helt ønskelig.... Mengdetreningen øker på de som er med. Det er bra. I tillegg vet jeg om en del som har 100 m bak låven, så kanskje det foregår sittende/stående skyting der.

 

Når det gjelder føring av skyteresultat og innsending til Andestad er det noe hver enkelt deltaker må sørge for selv. Jeg håper de fleste tar dette alvorlig og kjører løpet ut. Savner kanskje noe mer engasjement fra prosjektledelsen i skrivende stund.

 

Når jakta begynner er det markeringer på en tegning hvor kula har gått inn/ut på hjorten. Det blir spennende å se om alle gjør det.

 

Vel, for de som ønsker å bli bedre er dette et godt utgangspunkt til det. For de som bare vil ha billig ammunisjon er det jo muligheter for det, men da er hensikten borte.

 

Vi har noen uker pluss to år igjen. Hva Andestad får ut av det er en ting. Hva vi som skyttere får ut av det er vel så interessant og viktig. Skal komme med flere betraktninger ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

"Vedr. treningsskuddene.

Slik dette er gjennomført i de fleste lag opg foreninger, hederlige unntak finnes. så får man ildkommando 15 skudd ild, og man skyter 15 skudd så fort man klarer, det går så loddetinnet flyter."

 

Da er vel skytterlaget "mitt" unntaket - da de 15 skuddene er fordelt på 3 serier.

 

Forøvrig ser jeg ikke problemet med å skyte de 30 "treningsskuddene" iløpet av kort tid.

 

De 30 skuddene er vel mer eller mindre en indikasjon på at rifla er noenlunde innskutt eller ikke :D:?: .

 

Så om de blir fordelt på noen kvelder - eller skytes iløpet av en kveld - tror jeg faktisk at treningsverdien er bedre om de skytes iløpet av en kveld (hvis det ikke er 470 NE og tilsvarende da :wink: ).

 

Jeg har aldri slått et slag golf - men antar at jeg ville hatt større utbytte av 30 slag på en kveld enn 5 slag fordelt utover noen uker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er hjortejakta over for i år. Nå skal hjorteskuddskjemaet sendes inn. Regner med at Andestad har en del analysearbeid foran seg. Venter på en henvendelse fra han hvor vi møtes for å evaluere første året. Det ligger en del potensiale i forbedringer omkring informasjonsflyt og motivering.

Link to comment
Share on other sites

100 obligatoriske treningsskot over minimum 5 dagar må til.

Minst 5 x5 må vera ståande og 5 x5 sitjande. Resterande 50 i valfri skytestilling.

 

Kva med at kravet til prøven var 5 skot ståande mot reinen på 100 meter og

alle treff skulle stå inne i ein sirkel på 40 cm diameter?

 

Dette har eg lurt på:

Kor mange prosent storviltjegerar som feller rådyr, rein, hjort eller elg i liggande skytestilling.

Kor mange prosent jegerar er det i dag som ikkje klarar prøven?

 

Om ein person endeleg meistrar symja 25 meter i eit basseng så er det høgst usikkert

kva som skjer med vedkommande om ein flytter lengda til 200 meter ute i sjøen.

Men i jakt er det ikkje symjaren som skal døy!

Link to comment
Share on other sites

100 obligatoriske treningsskot over minimum 5 dagar må til.

Minst 5 x5 må vera ståande og 5 x5 sitjande. Resterande 50 i valfri skytestilling.

 

Kva med at kravet til prøven var 5 skot ståande mot reinen på 100 meter og

alle treff skulle stå inne i ein sirkel på 40 cm diameter?

 

 

!

 

Nå er jeg litt som dattra mi på 3 år. Koffor det då?

Vil du at folk skal føle seg mer sikre på å skyte dyr i stående stilling uten anlegg? Makan til tulleforslag :?

Men at flere burde tatt seg en runde på løpende elg for å se hvor vanskelig det er greit.

Beklager OT Mork.

Link to comment
Share on other sites

100 obligatoriske treningsskot over minimum 5 dagar må til.

Minst 5 x5 må vera ståande og 5 x5 sitjande. Resterande 50 i valfri skytestilling.

 

Kva med at kravet til prøven var 5 skot ståande mot reinen på 100 meter og

alle treff skulle stå inne i ein sirkel på 40 cm diameter?

 

Dette har eg lurt på:

Kor mange prosent storviltjegerar som feller rådyr, rein, hjort eller elg i liggande skytestilling.

Kor mange prosent jegerar er det i dag som ikkje klarar prøven?

 

Om ein person endeleg meistrar symja 25 meter i eit basseng så er det høgst usikkert

kva som skjer med vedkommande om ein flytter lengda til 200 meter ute i sjøen.

Men i jakt er det ikkje symjaren som skal døy!

 

 

Surrete forslag, hva f.... skal man med treningskudd i det heletatt, det må være dårenes trøst. La folk få 3 førsøk på dagens prøve, et klipp i kortet hver gang de ikke klarer det og raport til Jegerregisteret hvis de ikke klarer det på 3 forsøk. Slik at de ikke kan ringe etter nytt kort. Så får de komme igjen neste år og være utelukket fra storviltjakt det gjeldende år.

Selvsagt må treningsforholdene ligge godt til rette så alle får trene det de trenger.

Idag kan man skyte opp så mange ganger man vil bare man har skutt treningsskudd, det må være noen meget dårlige skyttere som har vedtatt det (??)

Ser en som spør om skytestillinger på jakt, jeg skyter alltid liggende med anlegg hvis mulig. Fra låven på ene bøen, med veldig korte hold, stående med anlegg. ALDRI fritt stående, så viktig er det ikke.

 

--

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
100 obligatoriske treningsskot over minimum 5 dagar må til.

Minst 5 x5 må vera ståande og 5 x5 sitjande. Resterande 50 i valfri skytestilling.

 

Kva med at kravet til prøven var 5 skot ståande mot reinen på 100 meter og

alle treff skulle stå inne i ein sirkel på 40 cm diameter?

 

Dette har eg lurt på:

Kor mange prosent storviltjegerar som feller rådyr, rein, hjort eller elg i liggande skytestilling.

Kor mange prosent jegerar er det i dag som ikkje klarar prøven?

 

Om ein person endeleg meistrar symja 25 meter i eit basseng så er det høgst usikkert

kva som skjer med vedkommande om ein flytter lengda til 200 meter ute i sjøen.

Men i jakt er det ikkje symjaren som skal døy!

 

 

Surrete forslag, hva f.... skal man med treningskudd i det heletatt, det må være dårenes trøst. La folk få 3 førsøk på dagens prøve, et klipp i kortet hver gang de ikke klarer det og raport til Jegerregisteret hvis de ikke klarer det på 3 forsøk. Slik at de ikke kan ringe etter nytt kort. Så får de komme igjen neste år og være utelukket fra storviltjakt det gjeldende år.

Selvsagt må treningsforholdene ligge godt til rette så alle får trene det de trenger.

Idag kan man skyte opp så mange ganger man vil bare man har skutt treningsskudd, det må være noen meget dårlige skyttere som har vedtatt det (??)

Ser en som spør om skytestillinger på jakt, jeg skyter alltid liggende med anlegg hvis mulig. Fra låven på ene bøen, med veldig korte hold, stående med anlegg. ALDRI fritt stående, så viktig er det ikke.

 

--

 

Denna støtter jeg 100%. Tre forsøk og det var det. Har man trenet bra på forhånd er det ikke problem og ta den prøven. Og trene det bør man !! Ser som mange skriver at noen bruker både 8 10 forsøk. Forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Om ein person endeleg meistrar symja 25 meter i eit basseng så er det høgst usikkert

kva som skjer med vedkommande om ein flytter lengda til 200 meter ute i sjøen.

Men i jakt er det ikkje symjaren som skal døy!

Forskjellen er at en jeger med aldri så mye skytetrening også kan komme til å skadeskyte! Om du vil påtvinge så mye treningsskudd at det aldri blir skadeskyting, tror jeg du har en lang vei å gå.

Antall treningsskudd må være opp til hver enkelt. Antall forsøk på storviltprøven trenger ikke være det. Da vil korrekt antall treningsskudd komme av seg selv.

 

Forøvrig er jeg litt mer på den siden at man skal få lov til å jakte selv om man ikke er toppskytter. Det som virkelig gjelder, er å vite sin begrensning. Det gjelder også gode skyttere, de kan tøye grensene like mye som en dårlig.

 

Og for å ta ditt eksempel med svømmeren som akkurat har lært å svømme 25 meter. Vedkommende hadde trolig aldri begynt å svømme dersom han hadde sett at lengden var flyttet til 200 meter. DET kalles å kjenne sin begrensning!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det diskuteres treningsskudd her (kanskje dette skulle vært flyttet over i en ny tråd?).

Det jeg vil si om treningsskudd er: Det er selvfølgelig at alle må/skal trene!

 

Men det er hvordan vi skal få det til, nå er det 30 treningsskudd + oppskyting.

 

Jeg er for en ide hvor det er antall forsøk på oppskytinga som bestemmer om man skal klare kravet eller ikke. Trene kan man hjemme eller hvor som helst. Det er antall skudd / tid til trening som bestemmer hvor god man blir, ikke om man ligger på en godkjent bane og skyter eller ikke!

Jeg vil tro at 3 x 5 skudd oppskyting hvorav to serier a 5 skudd må være tellende (altså man kan bomme på en av de tre femskuddsseriene). Det skytes på samme skive som idag, i valgfri skytestilling, og ikke under tidspress.

Med en slik modell skjerper folk seg litt. Da utelukker man heller ikke noen, og alle tar selv ansvar for egen trening!

Man kan få 2 forsøk på et år til å klare kravet, altså 2 x 5 skudd innenfor ringen i en og samme runde, 3x5skudd serie.

Link to comment
Share on other sites

Her virker det som folk bare vil eksludere folk fra muligheten til å jakte, og det blir rett å slett for dumt. Er det noen tall her på hvor mange av de som ikke klarer prøven på første forsøk som står for skadeskyting under jakta? Eller er det verdensmesterne som står for skadeskytingene?

Faen, skulle tro hele gjengen her inne var en gjeng med byråkrater...

 

Dagens ordning er også ekskluderende i så måte, de som bor såpass langt fra en skytebane at det ikke bare er å stikke bort å skyte noen skudd må ta fri fra andre gjøremål i mange timer for å få skutt "treningsskuddene". Jeg opplevde to ganger i høst på to forskjellige baner i to forskjellige kommuner at det ikke var noen/kom noen på skytebanen til utlyst tid. Her måtte jeg gjøre vendereis med uforrettet sak, ergo jeg fikk ikke skutt opp!

Og måtte kjøre de milene enda en gang! Hadde praksisen vært slik at jeg kunne skutt mine 30 treningsskudd i en serie+ 5skudd til som oppskyting så hadde det vært greit, da hadde jeg fått unnagjort alt på en tur.

En annen sak er hvorfor skal man tvinges til en skytebane for å skyte? Annet en for å "bevise" at man er god nok! Da er mitt forslag som forklart over her. Og skal man bevise at man er god nok til å skyte burde kravet være såpass at man trener frivillig og ikke stoler på flaks!! 30 treningsskudd som i dag er verdiløst, helt bortkasta krutt og bly! Hvem blir bedre av 30 smell fordelt på to kvelder? De som er gode nok skyter alle skudda ifiguren + mer til, de som er for dårlig lærer ikke noe av 30skudd på en bane. Da må de motiveres til å trene mer enten på banen sammen med "proffene" eller for seg selv/sammen med jaktkompiser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med ak i utgangspunktet. Det er ikke ferdighetene på papp som avgjør om det blir skadeskytinger. Det er ferdigheter i felt og i å vite sin begrensning som avgjør det. Men man ser at enkelte ikke kjenner sine begrensninger, og å skyte på bane KAN medføre at man blir seg noe mer bevisst. Antall skudd tror jeg imidlertid ikke er viktig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere kommer ut av prøveprosjektet til Andestad? Dersom han finner en sammenheng mellom trening/treningsresultat og event. skadeskyting, ligger det da i kortene at dagens ordning blir skjerpet?

 

Vil det bli stilt strengere krav om skytestilling, antall treningsskudd og treff?

 

Jeg bare aner at noe er i endring her.......

Link to comment
Share on other sites

Ak skreiv :

Her virker det som folk bare vil eksludere folk fra muligheten til å jakte, og det blir rett å slett for dumt.

 

Nei det er ikkje for å ekskludere folk muligheita til å jakte. Det er for å ha ein terskel for, samme som når du tar lappen på bil. Klarer du kravet, kan du kjøre bil, samme med jaktinga også. Har sett halsbrekkende eksempler på folk, som har gjentatte gonger prøvd skyteprøve og ikkje klart det. Og det er skremmande at enkelte sånne ikkje blir stoppa av skytterlaget. Men skytterlaget får penger for oppskytinga, så bruker ein fyr 9 gonger å skyte opp prøven, så er det penger i kassa på skytterlaget.

Så hvis du meinar at alle som vil jakte, skal få lov til det, uten å ha grunneigenskapen, det faktum å måtte faktisk treffe det dyret, så er me ueinige.

 

Mork, synst at det som de har fått til der, er fantastisk flott. Blir artig å høyre seiner, kva effekt det blei av det. Eg merkar iallefall på meg sjølv, at med trening skudd utover dei 30, så skyt eg iallefall betre å skyte. Om den effekten demper adrealin rushet, når eg står foran dyret, veit eg ikkje, men kjenner ein rifla si godt og har skutt ein del med den, så trur eg neppe det er ein bakdel.

Veit ikkje kva "baktanken" med prosjektet er, men kanskje ein litt annerledes struktur på det, kan ein kanskje rekne med.

Link to comment
Share on other sites

100 obligatoriske treningsskot over minimum 5 dagar må til.

Minst 5 x5 må vera ståande og 5 x5 sitjande. Resterande 50 i valfri skytestilling.

 

Kva med at kravet til prøven var 5 skot ståande mot reinen på 100 meter og

alle treff skulle stå inne i ein sirkel på 40 cm diameter?

 

Dette har eg lurt på:

Kor mange prosent storviltjegerar som feller rådyr, rein, hjort eller elg i liggande skytestilling.

Kor mange prosent jegerar er det i dag som ikkje klarar prøven?

 

Om ein person endeleg meistrar symja 25 meter i eit basseng så er det høgst usikkert

kva som skjer med vedkommande om ein flytter lengda til 200 meter ute i sjøen.

Men i jakt er det ikkje symjaren som skal døy!

 

 

Ahhhh, denne har jeg hørt før, dog i litt annen versjon... :roll:

 

Hvis du virkelig ønsker å stramme inn dagens ordning, hvorfor ikke ta med et par ekstra elementer med det samme?

 

Som at prøven skal skytes med til sammen 5x5 skudd, hvorav:

 

5 stående mot reinsskive.

5 sittende mot løpende elgskive.

5 liggende mot delvis skjult reinsskive.

5 stående mot reinsskive med dugget linse på kikkertsiktet.

5 sittende mot reinsskive med buksa på knærne bak et rykende kaffebål...

 

Da har man tilført tilstrekkelige mengder med autensitet i storviltprøven og man er garantert å få silt vekk de uverdige jegerne.

 

Hvis man i tillegg setter en grense på ett (1) forsøk pr. jeger i året så får man antagelig silt vekk de aller fleste.

 

 

Når jeg tenker meg om så har jeg vel skutt storviltprøven sittende de siste 8-9 årene..

Link to comment
Share on other sites

Åh åh åh, også kan skytterlagene sende rapport til "Onkel" om at du ikke klarte prøven, og derfor ikke har behov for våpen. Og hvorfor ikke legge inn krav til formen også? F.eks. at kandidaten må løpe 500meter og ett passende antall knebøy før prøven?

 

Eventluelt kan vi avslutte NM i politisk korrekt, og se på hva vi prøver og oppnå. Vil tro de fleste er enige i at målet er færre skadeskytninger, og det går mer på holdninger enn på skyteferdigheter (en elg på 50m avstend er en skikkelig stoor blink). Lite er vunnet om skadeskytningsprosenten er den samme, men at dyra blir skadeskutt på 170meter isteden for på 83meter.

 

Er det noe som tyder på at dagens prøve er for dårlig? Eller er det bare det att det er fryktelig irriterende at Leif-Jonnhy med felleskjøpetdressen og slarkemauseren må ha 6 forsøk, den siste dagen før jakta når køen går helt ut på andre siden av bua på banen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke mye nytt å melde fra prosjektet. Nå har vel de fleste jegerne som avløste skudd under høstens hjortejakt, sendt inn treffskjema til Andestad. Håper det blir noe informasjon å få nå i etterkant av første prøveår. Infoflyten har et klart forbedringspotensiale til jegerne/valdene.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... d=12743274

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ting skjer. Etter å ha sendt inn skyteresultat og skuddplassering på hjort som ble skutt har vi fått tilbakemelding i form at et brev. Helt kurante tilbakemeldinger.

 

Skal på et møte med de involverte kommende onsdag. Det første av tre kveldsmøter. Ulike tema omkring jakt og jaktskyting skal opp. Skal bli spennende å få med seg dette. Rapporten etter første året er klar. Det ligger ute info om Raumaprosjektet på http://www.bedrejakt.no/hjort.htm

Link to comment
Share on other sites

Faen, skulle tro hele gjengen her inne var en gjeng med byråkrater...
Nei nei, baneskytere med rutinemessig dyreskjelv og sans for nøye regulerte former. Motstykke til EU reglene om bl.a. krumning på agurk.

 

Mitt forslag er: enten som det er, eller 30 skuddene i en jaktfeltløype med hjortevilt blinker. Prøven som nå. Ikke alle misser på prøven fordi de er dårlige til å skyte, det er bare det at denne skytingen overhode ikke ligner en jaktsituasjon. Har flere ganger tømt banen for komentatorer og skuelystne, og vips ok skyting.

Link to comment
Share on other sites

Man behøver ikke være rakettingeniør for å skjønne at mere trening gir en bedre skytter/jeger.

 

det som vil bli interessant er hva NJFF skal bruke bedre jaktundersøkelsene til.

 

Det vil være utopi at NJFF skal kunne kreve skjerpende skyteprøve eller andre krav til den obligatoriske treningsskytingen.

 

Det er faktisk en del andre elementer en bare skyteferdighetene som er vesentlig avgjørende hvorvidt man er en god eller dårlig jeger.

 

Tidligere var det en oppfatning om at baneskyttere var gode jegere, helt til man så en del skadeskytinger (hodeskudd) med bakgrunn i at noen var veldig gode til å skyte.

 

Tror dere skjønner sammenhengen her.

En undersøkelse som bedre jakt er jo selvsagt greit, men ikke fokuser bare på skyteegenskapene, terrengkunnskap, artskunnskap, generell jaktkunnskap, det å kunne "te" seg i skogen fjellet på en slik måte at man kommer innpå viltet slik at sikre dødelige skudd kan avfyres.

Link to comment
Share on other sites

Et steg lenger i dag vil være at skyteprøven skal tas sittende/kne ja, antakelig langt mer fornuftig og et steg i riktig retning enn mange av forslagene her! :lol:

 

Sånn som det er i dag så er det altfor mange dårlige skyttere som slipper til på jakt med en altfor enkel prøve i baklomma. Og med slette kunnskaper.

 

Har sett altfor mye rart på skytebanen, blant annet en gubbe som iherdig forsøkte å kamre en 308 i en 6,5x55, han hadde lyst til å prøve en annen patron og hadde hørt 308 skulle være bra... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har sett altfor mye rart på skytebanen, blant annet en gubbe som iherdig forsøkte å kamre en 308 i en 6,5x55, han hadde lyst til å prøve en annen patron og hadde hørt 308 skulle være bra... :shock:

 

Og akkurat hvordan gjør det fyren til en dårligere jeger?

 

 

 

Jaja og her omkring flyttet dei litt og bygde ny bane no er den nesten bare for dfs skyttere og dei som kan trene faste tider, blir ikkje enkelt med mengde trening då.

Ikkje alle baner ein kan skyte på når det passer.

 

Ja, klart at de lokale skytterlagene skal ta jobb og kostnad med å bygge baner og la de være tilgjengelig 24/7 sånn at det passer for alle ikke-medlemmer....

Link to comment
Share on other sites

Har sett altfor mye rart på skytebanen, blant annet en gubbe som iherdig forsøkte å kamre en 308 i en 6,5x55, han hadde lyst til å prøve en annen patron og hadde hørt 308 skulle være bra... :shock:

 

Og akkurat hvordan gjør det fyren til en dårligere jeger?

Øh... Har jeg sagt det? Hva mener du? :roll: Jeg skrev at jeg har sett mye rart på skytebanen, ikke at han var dårlig jeger! Men ja, jeg ble noe betenkt... Det hadde kanskje ikke du blitt, og det er jo flott. At han spredde skuddene over hele reinskiva når han først fikk kamret riktig patrontype er en annen sak... :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, klart at de lokale skytterlagene skal ta jobb og kostnad med å bygge baner og la de være tilgjengelig 24/7 sånn at det passer for alle ikke-medlemmer....
Hos oss må man da være betalende medlem for å skyte, riktig nok bare 200,-. Ser det ikke som urimelig at "melkekyrne" også vil skyte, selvom DFS ikke akkurat er på jegernes side.
Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg får en særdeles vond smak i munnen av enkelte innlegg i denne tråden.

Det ser ut til at enkelte glemmer at poenget må være å få de som trenger det til å bli bedre jegere, og da ikke nødvendigvis bedre skyttere, og absolutt ikke stenge de ute (Det er for meg en gåte at enkelte kan innbille seg, at noen kan bli bedre jegre av å bli stengt ute fra jakten).

 

Dagens prøve fungerer fortrefflig etter intensjonene, der man har den nødvendige tid, til å skyte i eget tempo.

 

Og for å ta ham som bruker 9 forsøk på å klare kravet. Hva så? Har han ikke helt automatisk måtte trene en smule ekstra (nøyaktigt 40 skudd ekstra) for å oppnå dette? Burde vi da ikke heller applaudere for at vedkommende henger i og står på til han faktisk klarer kravet? Fremfor å si, "Fy flate så dårlig du er til å skyte, du må da være en rævva jeger. Og burde aldri få jakte på annet enn gullfisk"?

 

Her er enkelte som så til de grader bør gå i seg selv og se litt nærmere på egne motiver og holdninger rundt blandt annet dette temaet her. Å være jeger har fint lite med skyteferdighetene å gjøre, da enhver som (tilslutt) klarer prøva, er god nok så det rekker i lange baner, til på passe hold å putte ei kule på rett sted i hjortevilt.

 

Forutsatt at han/hun er en jeger med de holdninger man i dag forlanger av en jeger (og der skorter det nok mere rundt om).

 

At man som jeger nok bør trene mer allsidigt enn hva de fleste sansynligvis gjør i dag, se det er en helt annen diskusjon. Om enn betydligt mer on topick enn raljeringen rundt skyteprøva (eller sikteprøva som jeg kaller den i mitt stille sinn).

 

I så måte kan jeg ikke få fullrost nok, alt som ligner på jegerfelt/jaktfelt eller lignende skytetilstellninge, da ett slikt arangement, er en betydligt større øyeåpner for de fleste angående eget nivå på skyteferdigheter. Og heller innstille kammerfolket til å fundere mer på hvordan man kan få øket deltakelsen på slike arangementer, fremfor å se seg blind på skyteprøva.

Link to comment
Share on other sites

(Det er for meg en gåte at enkelte kan innbille seg, at noen kan bli bedre jegre av å bli stengt ute fra jakten).

 

Neidå, det er ikke mitt poeng, eg meiner at klarer du ikkje å treffe sirkelen på et par forsøk, så bør du ikkje jakte. Det er ikkje alle ting, som ligg tilrette for alle. Er du ikkje i stand til å treffe et dyr, så bør du heller ikkje drive å jakte på det. Det er ikkje et poeng at jegere skal bli betre av å bli stengt ute, dei har rett å slett ingenting der å gjere, før dei kan skyte og avlive et dyr.

 

Og for å ta ham som bruker 9 forsøk på å klare kravet. Hva så? Har han ikke helt automatisk måtte trene en smule ekstra (nøyaktigt 40 skudd ekstra) for å oppnå dette? Burde vi da ikke heller applaudere for at vedkommende henger i og står på til han faktisk klarer kravet? Fremfor å si, "Fy flate så dårlig du er til å skyte, du må da være en rævva jeger. Og burde aldri få jakte på annet enn gullfisk"?

 

Det spørs heilt kva du tenkjer på. At vedkommende kunne fått applaus, for innsatsen, det er ein ting. Når vedkommende kjem igjen år etter år, og gjer akkurat det samme, så meiner eg tvert nei.

Eg synst ikkje det er ein automatisk menneskerett å få jakte, fordi alle har lyst til det. Det er faktisk ein vesentlig ting, å avlive dyret uten at det lider unødvendig. Men eg skjønner tanken din Vingemuttern, med øving blir ein betre, men du bør klare å skyte prøven på 3 forsøk, aller helst så bør du ikkje ha meir enn slenger utenfor sirkelen. Har du fleire slengere og må ta prøven om og om igjen, for å klare den, så er jaggu eg i tvil om eg ville ha sendt fyren i skauen.

Alle kan ha ein dårlig dag, og at sikter ikkje er skrudd fast og diverse omstendigheiter gjer at sånt skjer, det er så.

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss klarer nok prøven, og det hadde vi nok gjort om holdet var 200m og hadde nok forsøkt på +300 og, for for meg er jakt det som driver en gjennom resten av årets meningsløse kjas.

 

Får vel nå holde meg til elgjakt, da det er det de fleste her skal jakte. For disse som skyter elg rutine messig på hold 0-30m og ligger unda lange skudd på +60m, må jo dagens prøve være unødig vanskelig. Har ikke gjort noen store oppmålinger av skuddhold, men veldig ofte er det slik. Reinens treffområde er jo vannvittig lite i forhold til en elg på ca 30m.

Link to comment
Share on other sites

Det er netopp dette som er poenget, enhver jeger er selv ansvarlig for ikke å gå utover de grenser en selv behersker.

 

For noen er det liggende med anlegg på 30m, for andre er det stående med lang arm på 200m. Så lenge vedkommende i utgangspunktet er sikker på å felle viltet med første skudd, så er det ingenting annet som teller. Det hele handler om å kjenne og respektere sine begrensninger, langt de fleste strekker seg nok lengre dess mere trening og dess bedre det går på bana. Og dette uten at det for den del finnes noen grunn som tilsier dette i jaktsituasjonen. Jeg har ikke mere tiltro til den som bare skyter tiere, enn den som bare så vidt det er fyller reinen. For min del er det helt andre betraktninger som definerer hva som er god eller dårlig jeger. Og igjen, disse går på holdninger, holdninger, og atter holdninger.

 

Missforstå meg rett, jeg har mine svin på skogen, og er ingen helgen. Men noe av skadeskytingen, kan ikke forklares med annet enn feil i holdningene, som medfører at man løser skudd man ikke har tatt de nødvendige forholdsreglene rundt.

 

Dette vet jeg av egen erfaring fra fuglejakt med rifle, for dengang brukte jeg og andre for den del, fuglene som blink. Så selv umulige skudd ble forsøkt. I dag er dette selvsagt utenkligt, men jeg vet med meg selv hva vi gjorde og hvordan vi tenkte.

Og jeg har ingen tro på at jeg er den eneste som har hatt holdninger som ikke var helt gode, og jeg har ingen tro på at disse holdningene ikke har gjennomsyret hele jegerstanden (jeg vet godt hvordan man gjorde tingene før).

 

Siden mennesker nå engang er som de er, så er det ikke ferdighetene som er problemet. Men holdningene. Igjen så stiller jeg meg hoderistende til alt styret rundt oppskytingen, hvem som gjør hva o.s.v. Det er holdningsskapende arbeid, som må til for å minimere uheldige trender innenfor jakt. Og jeg står inne for at det hjelper, om ikke annet kan jeg bruke meg selv som bevis.

 

Jeg vil heller ha hatt en annen vri til dette med jakt, og det var at alle komuner som styrer storviltjakt, burde være pålagt å holde holdningsskapende kurs for sine jegre. Dette trenger ikke å være lange tunge kurs, men mere i korte trekk hva lovene sier, hva samfunnet rundt oss mener, hva som kan bli straffe reaksjonene, oppdatering på våpenforeskrifter, og hva som anses som god jegeretikk etc. Gjerne med en bolk som går nærmere inn på noen nyere eksempelsaker (hunde saken på sørlandet, nattjaktsaken, våpenoppbevaringssaken til Ravntind o.s.v.). Også innfører man ganske enkelt at man må ha stemplet gjennomført kurs i i boka, før en kan skyte opp. Annenhvert år eller så burde være tilstrekkeligt for å i det minste presentere ideene for de fleste.

 

Altså en 2 timers kaffeslabelars med litt underliggende alvor, det er mange rundt om som ikke har den fjærneste anelse om at ting har endret seg en smule siden 1970.

 

Man burde kansje stille krav til at personer over en viss alder har syn nok til å føre en bil, for å kunne gå på storviltjakt. Men seriøst, er dette hvirklig ett så stort problem at man må regulere det? Skyteprøva vill vel stoppe slikt av seg selv ved manglende syn.

 

 

Edit: Beklager all "klatt" skrivingen, men jeg skriver dette litt innemellom alt annet her på jobb. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Var på samling med Andestad i går. Skuffet over oppmøte, men de som kom fikk et par timer med interessant info samt at det ble lagt opp til diskusjoner omkring ulike problemstillinger. Rapport nr. 2 er nå ferdig. Den tar for seg skudd mot vilt. Tre av valdene har sendt inn til rapport på til sammen 77 hjorter. Interessant å lese, spesielt for vi som er med. Det kan være mulig å "lese" ut fra plansjer hvor skuddplassering er påtegnet at det ene valdet driver mye mer med drivjakt enn de to andre valdene.......

Vi skal ha to kvelder til. Den ene kvelden skal vi se på ulike hjelpemidler som kan bedre skytingen. (Les: tofot, trefot osv.)

Vel, les selv under praktisk jakt:

 

http://www.bedrejakt.no/Raumaprosjektet.htm

Link to comment
Share on other sites

Rapport nr. 2 om skudd på vilt viser det som vi alle vet(bortsett fra lensmannen i Balestrand.....). Drivjakt på dagtid fører til mange flere skadeskytinger enn innmarksjakt i skumring/natt/grålysning. Valdet som hadde skuddene sine spredd mer over hjorten driver stort sett med drivjakt. Det har noe med terrengets beskaffenhet og muligens innarbeide tradisjoner å gjøre. Tror de bruker hund for å få dyr mot postene.

 

Ellers kan vi se at en jeger har skutt flere dyr der kula er plassert i nakken. Ut fra plansjen ser det ut som det er bevisst og skuddene sitter rimelig likt plassert. Han jakter i valdet som driver innmarksjakt i stor utstrekning. Skuddene er generelt plassert rimelig sikkert for dette valdet.

 

For dere som ikke har lest det jeg henviser til, følg link:

http://www.bedrejakt.no/Dokumenter/Slak ... apport.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...