Jump to content

Nedetida


Guest Thomasnb

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

[...]noen litt, eh, vanskelige bilder inni hodet[...]

 

Hva slags tuber er det egentlig du tenker på? Jeg har alltid trodd tubene med tålmodighet ser litt ut som de små tubene med fluor-"fett" som man bruker på høytrykks oksygenventiler, og greier ikke helt å få til vanskelige bilder av det.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi "reparasjons-scriptet" til webcat har føkka opp innleggene som kom mellom at alt var ett problem, og fram til at det ikke lenger var noe problem :?

Link to comment
Share on other sites

vet derre når det kommer i orden da på alle trådene gammle som nye??

også en ting til har nevnt d før men knappen for å slette sitt eget innleg på salg,kjøp bytte ol. har kommet bort så det kommer til å hope seg opp i det uendelige om den ikke kommer.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg gått i hele dag å tenkt på hvilke "vanskelige bilder" bartebymannen fikk inne i hodet sitt, og ikke alle forslagene som dukket opp i mitt hode var like uskyldige :shock:

 

Men ikke fult så langt inn i OTland: Bør jeg rette opp ÆØÅ og slikt i mine gamle innlegg? Eller er det best å la det være, så ikke ett eller annet redningsscript lager dobbelt rot eller noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Om det kan være noen trøst er det ikke bare her det blir problem. Et annet forum jeg er med på har 45000 medlemmer. For 2-3 år siden gikk alt i svart, inklusive backup. Kunne aldri repareres så alle diskusjoner må tas om igjen. Ganske positivt egentlig... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er rart med det. verden funker uten internett også : Men det er et fint verktøy/leketøy.

 

Og dette er jo bare et forum. selv om de fleste forum er kjekke saker og det er surt når ting går i dass, så fortsetter den virkelige verdenen utenfor å fungere :) Og det er tross alt det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, nå begynner ting å komme på plass igjen! Godt jobba, teknikere! :D

 

 

 

Hadde vært interessant å få vite hva som egentlig skar seg også.

Hva var det egentlig som gikk gærnt?

Er det gjort noe nå for at ikke same shit skjer igjen?

Link to comment
Share on other sites

Hva var det egentlig som gikk gærnt?

 

Det var et sammenfall av flere uheldige ting. Under en oppdatering av phpBB, som er systemet forumet bruker, ble en del filer korrupte under overføring til serveren så når vi kjørte scriptet som skulle oppdatere databasen til ny versjon ble det en del problemer. Dette i seg selv var ingen krise, da en database backup fort kunne reddet dette inn igjen... Men her kom problem nummer to inn på banen, backupsystemet hadde av en eller annen grunn ikke klart å ta en fullstendig kopi av databasen så de første forsøkene på å gjenopprette var dømt til å mislykkes. Når vi etter en par forsøk innså hvor feilen lå gikk vi tilbake til en eldre sikkerhetskopi som Webcat hadde og dermed kom feil nummer tre. Denne var nemlig lagret i feil tegnsett, noe som skapte problemer blant annet med ÆØÅ, linker og smilefjes. Nå har vi etter mye om og men og en del forsøk klart å få en rettet versjon av databasen, så nå gjenstår det bare å kopiere ut alle poster etter kræsjen og sette de sammen med de reparerte postene fra før kræsjen. Dette tar i utgangspunktet ikke så himla lang tid, men størrelsen på databasen her gjør det tidkrevende nok.

 

Noen grep som har blitt tatt for å forhindre dette i fremtiden; Alle backuprutiner er gjennomgått og satt til å ta sikkerhetskopier i rett tegnsett. Alle oppdateringer vil bli kontrollert og dobbeltkontrollert med CKSUM i alle ledd før noe blir gjort. Vi går i stor grad vekk fra den innebygde funksjonen til å ta backup av databasen, da den visstnok ikke klarer å håndtere veldig store databaser veldig godt, og benytter nå heller programmer som er bedre skalert for jobben.

 

Noe av dette kunne vært gjort fortere med flere og mer tilgjengelige teknikere, men når jeg tar så godt som alt alene så blir det dessverre litt hindret av studiene jeg driver med, som tross alt også tar litt tid. Dette kan vi ikke annet å beklage, men når vi ikke har fulltids teknikere ansatt så er det dessverre sånn det bare må være.

 

Som sagt håper jeg å få dette ferdig i løpet av helga, men kan ikke gi noen garanti utover at det nærmer seg og det jobbes med saken i hvert ledige øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Der fikk jeg endelig svar på spørsmålet mitt, takk SSamiK :wink:

Skjønner du har lagt ned mye tid i dette nå og all ære til deg for det. Du har fortjent en iskald halvliter, den må du bare kreve inn skulle vi noengang møtes. For pokker, du skal få to :mrgreen:

 

*Applaus og trampeklapp*

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hellu,

 

Jeg har slettet alle ødelagte poster og kjørt inn de "reddede" igjen.

Kjørt optimize og analyze, slik at indexer også videre skulle bli rebuilt.

 

Det er 937 poster som fortsatt er ødelagt.

Disse 937 postene ble produsert mellom 2010-02-26 16:19:54 - 2010-03-01 16:19:55

 

Imponerende? Definitivt!

 

Disse får vi aldri ordnet opp i dessverre, disse er fra mellom backup og fix på forumet, slik at vi ikke har de liggende i reparert tilstand noe sted.

 

Håper folk sier i fra hvis de merker andre ting som er unormalt e.l. slik at vi kjapt har mulighet til å ta tak i det.

Link to comment
Share on other sites

.

Det er bare så vanvittig bra! :D

 

@JegerBomBomBomBom

Det vil vel si at nå kan alle som har ødelagte innlegg redigere de hvis de ønsker det og friskmelde de?

 

Jeg har på en måte hatt litt "nedetid" i den tida gamle tråder har vært ødelagt og uleselige...

Men nå skinner sola igjen!

 

 

Det er 937 poster som fortsatt er ødelagt.

Disse 937 postene ble produsert mellom 2010-02-26 16:19:54 - 2010-03-01 16:19:55

 

Imponerende? Definitivt!

Jo visst er det imponerende. Litt statistikk for disse dagene:

937 innlegg på 3 døgn. Det tilsvarer 13 innlegg i timen døgnet rundt.

Hvis vi ikke regner med timene mellom 01:00 og 06:00 som vi erfaringsmessig veit det er svært få postinger, så får vi 16,5 innlegg i timen fordelt over de mest aktive timene i døgnet. :shock:

Det som kanskje er like imponerende er at disse tre døgn er over en helg. Det er også som kjent mindre postinger i helgene enn på hverdager..

Link to comment
Share on other sites

Takk for innsatsen alle som har vært med på reparasjonen av Kammeret etter krasjen. Er ofte innom og kikker etter nye poster og bruker søkefunskjonen ofte. Kammeret er det beste nettstedet for jakt og skyting her til lands og det er bedre enn jaktstoff en gang i måneden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...