Jump to content

hvilke kaliber skal jeg velge?


chrissi504

Recommended Posts

Har ikke skutt bever, så kan ikke si om det er "overkill", MEN kan garantere at den dør også med .300 Winchester Magnum. Kaliber som anbefales på det varmeste. ;)

 

Jepp!

 

Om man takler rekylen (som ikke er ille egentlig) så er dette et svært bra kaliber. En fordel å lade selv..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har .308 har du jo et kaliber som duger til elg. Så hvis du er ute etter et kaliber til de andre artene du nevner - rådyr og bever - er vel 6,5 midt i blinken. Men hvis du altså synes at 6,5 er "pinglete", som du sier, kan du jo se på 270 WSM og de greiene der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det DUMMESTE du gjør er gå for 30-06 Spr. Da har du ikke no god unnskyldning til kona for å kjøpe ei rifle til i fremtia :mrgreen: Det er det mest kurante kaliberet,og brukanes til jakt på 90% av dyr på jordkloden....

Du skriver ikke hvilken rifle du har i 308 W. Hvis det er et våpen med lang kasse, kan en noenlunde kompetent børesmaker brotsje opp kammeret til 30.06 (eller 308 NM - kanskje også 300 win mag). I tilfelle, ikke fortell det til kona!

 

Så kan du vurdere hva du skal ha i tillegg. Du har jo allerede nå et brukbart all-round-våpen, så jeg ville nok i et slikt tilfelle sett meg om etter TO våpen (men jeg påtar meg ikke å overbevise din hjemlige finansminister! :mrgreen: ). Et flattskytende våpen til bever - rådyr etc., og et som gjør bedre jobb på stor elg enn 30.06.

 

I den første kategorien finnes et utmerket kaliber, 25-06. Det omtales vanligvis som ikke tillatt til storvilt, men det finnes faktisk 140 grs kuler i .257 (skulle bare mangle, når 160 grs kuler er vanlige i .264). Det har fordelen av fabrikkammo (kanskje lite utvalg), i motsetning til storebroren, 6,5-06.

 

I kategorien over har jo ThomasS nevnt mange bra kaliber - han unnlot jo å nevne 375 H&H! Hvis du vil anskaffe ei slik rifle, så sjekk hva som er minstekaliber på stort vilt i Afrika, i tilfelle du med tida vil ta en tur dit (nei, har jeg sagt, jeg vil ikke ha den oppgaven! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Skal du være en skikkelig Kammermann, er det intet under 460 Weatherby Magnum som duger. Du må selvsagt ha tofot og demper. Skyteprøven tar du høyst motvillig og bare pga idiotene i POD eller hvor det var (noen akademikere var det sikkert) som har funnet på dette. Skytetrening må du i hvert fall ikke bedrive. Ekte jegere er født som perfekte skyttere. Når du har fått nedlagt byttet, må du for all del ta bilder som du legger ut de fleste steder. Til slutt må du huske å spikre opp dyret på veggen i stua.

 

Det finnes ikke den bever som ikke faller for 460 WM :-)

Link to comment
Share on other sites

Siden du har 308 fra før av trenger du jo ikke ny børse i det hele tatt? Jeg personlig hadde gått ned i kaliberstørrelse og opp i hastighet. Velger du et flattskytende kaliber som akkurat er lovlig til rådyr, så har du en god allrounder til masse gøy :wink:

Til elg har du jo et lovlig og meget bra kaliber fra før

Link to comment
Share on other sites

Skal du være en skikkelig Kammermann, er det intet under 460 Weatherby Magnum som duger. Du må selvsagt ha tofot og demper. Skyteprøven tar du høyst motvillig og bare pga idiotene i POD eller hvor det var (noen akademikere var det sikkert) som har funnet på dette. Skytetrening må du i hvert fall ikke bedrive. Ekte jegere er født som perfekte skyttere. Når du har fått nedlagt byttet, må du for all del ta bilder som du legger ut de fleste steder. Til slutt må du huske å spikre opp dyret på veggen i stua.

 

Det finnes ikke den bever som ikke faller for 460 WM :-)

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Låner denne tråden litt.

 

Har i lengre tid lurt på hvilket kaliber jeg skal velge på børse nr2.

Har arvet en gammel krigsmauser som jeg har fått frist ut måneden på å sende inn søknaden på. Må jo betale 420,- i søknadsavgift og tenkte derfor å sende ilag med fleire søknader når eg må likevel.

Har en S&L fra før i 308. Har bestemt meg for en 223 i en lett rigg til litt mengdetrening osv. Men vil og ha et våpen som "reserve" til 308'en eller som supplement. Vurderte lenge å bare kjøpe en 308 til, men det er jo muligens litt kjedelig. Har derfor vurdert 30-06, men forskjellen er vel heller liten fra 308.

150g barnes X klarer vel 900ms i 30-06, og 800ms i 308 etter det eg har forstått. Kravet til den nye rifla er at den skal ha synt.stokk, rustfritt løp og være forholdsvis lett (rundt 3kg + optikk og montasje). Skal selvfølgelig demper på for å ta vekk litt rekyl.

Så - hvilket kaliber kan folk anbefale? Vil ha mest mulig flattskytande/rett kulebane. Sett litt på 300wm, er dette noe? 7mm? Har en bekjent som lader, og på sikt vil eg begynde sjøl. Kan ikkje tenke meg at det våpenet der vil bli skutt med meir enn ca 200 skudd i året.

Går for det meste på hjortejakt. 308'en er systemvåpen, så mulighet for kaliberbytte der seinare.

 

Hjelp? :)

Link to comment
Share on other sites

300wm er et godt valg, men det skjer mye i begge ender. Rekylen er noen hakk over 308 i 3kg rifle. På normale hold gjør den ikke noe du ikke klarer med noe snillere mot Norsk hjort.

Siden du har 308 til billig mengdetrening hadde jeg for min del sett på noe morro som kan være 6,5x284, 6,5x65RWS, 270win, 7mm rem mag, 7x64, 280rem, 280 AI.

Smaken er som baken, hva som passer til deg vet du best selv. Er fabrikk ammo en viktig faktor begrenser mulighetene seg litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser du nevner 300wm, mitt første spørsmål blir da, hva tåler du av rekyl før du begynner anspenne deg under skyting. 300wm og 3kg våpenvekt fordrer bruk av demper til enhver tid.

Ser at lading er aktuelt og da er det mange kaliber som er av interesse og siden du har en 308 og tenker på en 223 er du ikke avhengig av tilgang på billig treningsammo. Videre ser jeg du i hovedsak driver med hjortejakt og har bare følgende å si, du vil slite med å finne et bedre kaliber til formålet enn 7x64 Brenneke. En godt ladet 7x64 dublikerer i mange tilfeller fabrikkladete 7mm Rem mag og det uten magnumhylse og unødig stort hylsevolum. 7x64 er en klassiker og et av de mest brukte kaliberene i det sentrale Europa.

Link to comment
Share on other sites

Ja.... Hvordan er rekylen i en 300win mag med demper? Som en 308 uten demper?

 

Dette er svært subjektivt, noen skyter dagen lang med grove rifler, noen skvetter til av 6,5 med demper. :lol:

 

Hvis man ser på teoretiske tall vil en 3kg rifle uten demper generere en energi bakover på:

 

300winmag 200gr i 891 m/s = 58,2J

30-06 200gr i 795m/s =36,8J

.308win 200gr i 715m/s = 24,9J

 

Hastighetene er basert på VV tabeller med krutt som gir størst hastighet med 200gr kule.

 

Hadde jeg hatt lyst på 300winmag så hadde jeg kjøpt det og gitt blankt f.. i hva andre mener. :lol: Med demper er det fullt overkommelig å skyte godt for de fleste.

Jeg snakker for egen del når jeg sier rekylen er frisk i 3kg rifle uten demper/rekylbrems. :)

Link to comment
Share on other sites

Skyter uten demper på 308'en, har ingen problem med det. Men blir demper på denne og, mest pga hørselen og ikkje rekylen.

Heller litt mot 300winmag etter å ha Googla og søkt ei heil stund, men fryktelig usikker på om eg har bruk for det iogmed at eg ikkje skyte dyr på over 200m.

Billigere med 30-06, men om eg vil bygge en langholdsrigg er jo 300winmag eller 7mm et bra utgangspunkt....

Argh - valgenes kvaler!

 

300wsm kan en vel kappe løpet litt på, men kort løp går vel utover presisjonen igjen... :)

Link to comment
Share on other sites

Haha!

Vel... Etter et par episoder der det har komt fleire dyr inn på skuddhold under jakt med påfølgende 3-4raske skudd uten hørselvern/klokke har eg bestemt meg for demper:)

 

Men er feks rekylen i en 300wm med en skikkelig demper feks tilsvarende en 308 uten?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Om en synest 6,5 er for pinglete ville jeg gått opp til noe 300 greier winchester/weatherby/o.s.v. Eventuellt 338 winchester. Pleier å ligge en del av disse på finn.no, jeg tolker det slik at ikke alle er like glade i det ekstra skyvet det gir bak børsa......

Link to comment
Share on other sites

Er det blitt slik at valget av kaliber til storviltjakt avhenger av i hvilken grad pipekapping og demper reduserer rekyl?

Er det dette som nå er blitt det hellige mantra; kapp, kapp, demp, demp, null rekyl, null rekyl :roll:

 

Det var en periode her at mange nybegynnere som spurte om "hvem rifle og kaliber", fikk til svar at "velg den eller den for da kan du kappe løpet og sette på demper"

 

Flotte storviltkaliber som de forskjellige .30 magnum og .338/340 magnum fungerer da virkelig best med tiltenkt pipelengde.

Klarer en ikke å mestre disse uten kapping og demping, bør en se seg om etter noe annet.

 

For ordens skyld, dette er et grinete utbrudd av veldig generell karakter og ikke tiltenkt noen spesiell person.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det blitt slik at valget av kaliber til storviltjakt avhenger av i hvilken grad pipekapping og demper reduserer rekyl?

Er det dette som nå er blitt det hellige mantra; kapp, kapp, demp, demp, null rekyl, null rekyl :roll:

 

Helt rett observert, i tillegg skal børsa veie mindre enn en samekniv.........

Link to comment
Share on other sites

Vel, vil vel ikkje akkurat kalle meg en nybegynner. Rekyl er eg overhodet ikkje redd for, har skutt en heil del med 375HH, uten demper.

Det med demper er like mykje for hørselen sin del, når en sitter på post eller driver og en fyrer av noken raske på rad ringer det bra i øyrene. Kapping av løp går like mykje på bærbarheten og håndtering av våpen, når en vaser rundt i skogen eller klatrer rundt på fjellet for å komme på post. Synst det blir litt voldsomt om en skal skru på en 15-20cm demper på et allerede langt løp.

Men ja, skjønner godt at en blir irritert når det går igjen i tråd etter tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...