Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i 6,5 fins det en go kule, rundneset helmantelkule fra lapua, husker ikke helt navnet på kula

men den er ihvertfall fin på gås. selv bruker jeg mest hagle på gåsa, bruker winchester xtended range

patroner, de er dyre, men på gås er det kun det beste og tyngste haglene som funker. Har testet både

vismut og tm og funnet ut at de er ok ut til 20mtr men blir det lengre er de for dårlige, xtended range og

hevi shot/wingmaster er sinsyke patroner, har skutt gås stein død på 50 mtrs hold med de.

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan jeg tenke meg at hvis en sikter litt høyt på vingen fra siden så skyter man kanskje over brystfileene...? :?:

Jepp, det resulterer oftere i knall og fall også, treffer mer vitale organer (lunger) der.

 

Har sett gås fly avsted til soloppgangen og bli borte med .222 helmantel gjennom skrotten, men aldri med .30-06 helmantel, da blir de liggende. :)

Da var det prøvd, men kula gikk under vingen og lavt gjennom lungene. Begge fileene fikk et lite hull hver, utgangsfileen var litt revet av kula. Lurer nok litt på om den har ekspandert noe på sin ferd pga farten, selv om det var helmantel.

 

Avstand ca 120 meter med 223 Reminton UMC 55 grain. Gåsa ruslet ca 5 meter før den tippet om og ble liggende død. De andre fire i flokken stakk av med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Fikk 5 fine pakker fra andre siden av dammen idag! Så nå er forberedelsene igang, deilig!

Gleder meg som en unge til årets jakt starter.

 

Sesongen kunne startet for min del også, men har de siste år takket nei til skadegåsfelling. Dette av flere grunner, men i hovedsak fordi jeg ikke syns det kan sammenlignes med den "ekte" jakta, og fordi jeg har fått en følelse av at dette er med på å ødelegge den ordinære høstjakta. Dette er bare mitt personlige synspunkt, og noe jeg syns ut i fra erfaringer jeg har gjort meg her hvor jeg jakter.

 

I år blir jeg å ta flere turer for å jakte, noe jeg gleder meg veldig til. Det er veldig spennende å prøve ut nye plasser for å jakte på gåsa.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig for at gåsa skal holde seg unna åker og eng. Men når resultate blir at den ordinære høstjakta blir såpass amputert, med meget redde gås og gås som stadig trekker sørover tidligere, blir det som å skyte seg selv i foten.

Skal vi klare å beskatte bestanden må vi finne på noe nytt å gjøre på våren, for hjemme på Smøla, så er iallefall høst jakta helt ødelagt. Dette kommer selvfølgelig ikke bare av skadefelling, men det er en av hovedårsakene etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Nja, at skadefellingsjakta ødelegger for den ordinære jakta her oppe, er jeg ikke enig i. Jeg må ta utgangspunkt i Nordland fylke, for det er her jeg jakter. At gåsa blir litt skutt på i april/mai, gjør ikke at ungene lærer å fly tidligere, eller at flokkene med ukjønnsmodne fugler trekker tidligere.

 

Jeg mener heller det har med differansen i jaktstartene å gjøre. Her, i Herøy kommune, starter tidligjakta på grågåsa 1. August. Vi får ikke bevege oss fra dyrket mark eller etter kl. 11 på formiddagen før 10. August. At det sitter folk i hver eneste grøft på hver eneste slette på herøy og skyter 10-15 skudd hver iløpet av en natt, mener jeg har mye av skylda til det moderate uttaket her oppe iallefall. Siste dagen i Juli er et tjukt av grågås her ute. Alle holmer, sletter og vann er dekt av gås. Men etter tre dager på tidligjakta, er den nesten helt forsvunnet.

 

Kommunens forvaltningsplan er et tre-årig prosjekt der jakt på dyrket mark fra kl 0400-1100 er regelen. Målet er å ta ut flere gjess på grunn av store landbruks/beiteskader. Dette mener jeg mislykkes totalt med å ha slike restriksjoner på jakta. At de har skjønt at man må begynne tidlig(1. august) er bra, men det nytter ikke når 100 mann skyter ei gås hver, når 100 man kunne skutt 20 hver.

Moderne jaktmetoder med lokkegås, blinds, gåselokk og gåseflagg kunne kanskje hjulpet denne statistikken litt, men den rutinerte gåsejegeren på Herøy er ikke interresert i å bruke 3-4000kr på to-tre dager med gåsejakt. Ja, man investerer i utstyr, men hvorfor skal man det når man får en eller to hver ved å sitte i grøftekanten på Solem ei natt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på tidspunktene gåsa har begynt å trekke sørover, over flere år, så ser man trenden. For 20 år siden startet jakta på Smøla rundt 20 august om jeg ikke tar helt feil. Det er godt mulig det var 1 september. Etter som årene har gått har vi fått tidligere og tidligere jaktstart.

Nå er jaktstart på innmark 26 juli. Det vil altså si en mnd tidligere en for 20 år siden.

 

Jeg er helt enig med deg, at å jakt kun på dyrkamark er en dårlig løsning. Personlig har jeg tro på at å utsette jakta til 1 eller 5 august, i tillegg til å åpne for jakt på flere områder en kun dyrket mark. Det er vanskelig å sitte med noe fasit, men at gås har begynt å trekke tidliger enn før er et faktum. Hadde man starta jakta senere, så kan man kanskje reversere denne trenden, i tillegg tror jeg at gåsa kunne fått hviledager, uten jaktpress. F.eks annenhverdag, eller jaktstopp på helg. Jeg skjønner at dette er som å kaste bensin på bålet for jegere som reiser for å jakte.

Sagt er det vanskelig, og jeg sitter ikke med noe fasit. Men noe må gjøres... Syns det er ille å jakte på gås som knapt er flygedyktige.

 

Når det gjelder skadefelling så har vi vell forskjellige meninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, at gåsa trekker tidligere er det ingen tvil om. Gåsa er utrolig tilpasningsdyktig. I vårt tilfelle, på øya Herøy, mener jeg det ideelle, for å få et maksimalt uttak av gåsa, å starte jakta 1. August både på innmark og utmark, så lenge det er skytelys.

Når det gjelder det du sier om "pause" for gåsa, kan det være et alternativ med skytestopp mellom kl 11-13 hver dag f.eks. En hel dags stopp med jakt, vil ha for stor innvirkning på som du nevner f.eks, reisende jegere. Men rammer selvfølgelig alle: tenk hvis 30% bare har fri fra jobb i helga? men jeg ser tanken og jeg mener tanken er god :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skjønner problemene det skaper. Men i totalen er det de "hjernevaska" gåsjegerene (inkludert meg), som står for flest jakttimer\jaktdøgn. Og det er disse jegerne som står for storparten av beskatninga også. Det er disse jegerne som tar fri\ferie for å jakte, og det er disse jegerne som jakter seriøst med bulvaner, blinds, osv.

Å nei, jeg sier ikke at de "andre" jegerne ikke er like seriøse\flinke osv. Men det er en gang slik at alle har sin egen favoritt jakt, og som er det denne jakten man prioriterer mest, og forhåpentligvis blir flinkest i.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at gjess trekker tidligere er som dere er inne på, i stor grad vi jegere sin skyld. Men det skyldes både et selektivt uttak og gener. Jeg skal prøve å forklare nærmere:

 

Noen gjess har alltid hatt anlegg for å starte hekking tidligere enn andre. Gjess kommer jo til hekkeplassene til litt forskjellig tidspunkt, la oss si over et spekter på iallfall 2-3 uker. De gjessene som har hatt hekkesuksess tidlig vil også tidlig få flyvedyktige unger.

 

Disse tidlig flyvedyktige kullene er bedre rustet for tidlig trekk sydover. Når jakta starter vil disse ganske raskt ta til vingene og legge ut på trekk. De som IKKE er tidlig-hekkere har ikke kull i tilstrekkelig kondisjon for trekk, og det er disse som beskattes av oss jegere. Ser dere tegninga...?

 

- Det blir etterhvert flere overlevende av tidlig-hekkere i en gåsepopulasjon som jaktes på. Disse overbringer sine gener og vaner til ungene sine, og over tid dreies både hekking og trekk over til å skje tidligere og tidligere.

 

Enkelte klimafaktorer teller også med her, men ikke i like stor grad.

 

Når det gjelder skadefelling av gås i april/mai så har det liten innvirkning på tidlig trekk. Derimot, hvis skadefellinga pågår utover sommeren og helt opp mot jaktstart, så vil det påvirke den ordinære jakta. Og ødelegge for andre som kommer for å jakte ved ordinær jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Har merket at hvis gåsa blir skutt på på våren, trekker den til havs og blir der til hekkingen er over, da drar de rett sør

uten at noen får jaktet på de. På ørlandet har de vel fredning vise dager, dvs at når et område/åker er fredet en dag er en anen åpen, slik veksler man på områder å gåsa får et friområde, dette har jeg lit tro på.

Link to comment
Share on other sites

Her på Helgeland hekker Grågjess minst 2-3 uker tidligere nå enn hva de gjorde f.eks. i 1975

 

I fjor så jeg Grågjess gå av redet med kyllinger 16.Mai

De ruger ca 30 døgn og ligger gjerne 1 døgn i redet med kyllinger før de går av redet.

 

Det jeg synes er viktig, er at skadefelling på Grågjess er begrunnet i virkelige skader på eng.

 

Grunneier kan være nødt til å dokumentere tap av inntekter hvis det blir satt spørsmål ved dette angående foringelse av fòr.

 

Det kan diskuteteres hvilken tap en grunneier har på denne tid, i April.

At det blir en del gåskitt på enga er klart, men dette er jo før bonden selv kjører ut gjødsel, og mange ganger pløyer han uti Mai og endevender da enga uansett.

 

Jeg selv ser ikke bort fra at man med tider har samme stå angående Grågås, som man nå har med Lirype.

 

Det er mye gås på diverse lokaliteter, men bestanden kan fort gå ned hvis det først går gæern vei.

 

Her er Grågåsa i full gang med hekking, ser allerede flere på rede ut av mitt stuevindu.

 

Å skyte hekkende Grågås har jeg ikke sansen for, dette ender opp med gåsereder med egg uten fugl, som igjen tiltrekker seg ravn og kråke.

Ravnen har blitt nærgående de siste åra, de går like gjerne løs på gåsereder som blir liggende ubevoktet ett lite øyeblikk, dette gjelder også for ærfugl.

Link to comment
Share on other sites

Er i grunnen enig med deg Celcius! :)

 

Skadefelling av gås må ikke misforstås som vanlig jakt heller. Det er som med annen skadefelling av vilt; ment for å ta ut individer som gjør dokumentert skade. Det vil si at jakta skal foregå der skaden skjer, på spesifikke åkrer.

 

Det er etter min mening forkastelig å bruke lokk og bulvaner på skadefelling, da dette kan dra til seg individer som ikke gjør skade.

 

Ikke så artig å skyte ei gås med rugeflekk på buken heller...

Link to comment
Share on other sites

Hvis grågåsbestanden her i landet skal reduseres må det mye mer til enn skadefelling og ordinær jakt. Vårjakt på gås er et kjent begrep. Det ville nok være den "raskeste" måten å redusere bestanden på, hvis det var målet. Men jeg mener at hvis jakttidene/begrensningene fjernes, vil man kunne beskatte grågåsbestanden mye mer enn den blir idag. For den bare vokser og vokser!

 

At vi jegere er grunnen til at gåsa drar tidligere hvert år, er jeg desto mer i tvil om. At noen gjess har arv og miljø som får de til å hekke tidligere enn andre, gjelder alle fuglearter her ute. Noen er tidlig ute, som er sent ute.

 

Gåsa og måsen har enda ikke lagt seg her ute. Man finner et par-tre reder som ikke er full-bredd, men det er ikke startet helt enda. Jeg har også sett gåseunger sent i Mai, men også sprunget opp på holmer 10 August og gåsungene har kravlet mellom føttene mine. Så mellomrommet kan være stort og det er nok mange forskjellige grunner til det. Det jeg syns er viktigst er at vi jegere følger utviklingen og holder oss ajour med den. Tenk hvis gåsejakta enda skulle startet 20. August?

Link to comment
Share on other sites

Javel. Jeg er uenig med deg og halve slekta di. Det er nemlig ingen tvil om at det har en sammenheng med jakt, sammen med en liten porsjon klimaendring, som jeg har nevnt. Jeg har forøvrig sjøl jakta mye på Herøy.

Jeg gjorde nå et kjapt søk på nettet, og fant helt tilfeldig grunnlag for dette i din egen kommunes nettsider: http://www.heroy-no.kommune.no/index.as ... subExpand=

 

Og jeg siterer her:

Samtidig vil en på denne måten bidra til at man jakter på hele bestanden, ikke bare de som hekker seinest. Det siste vil trolig til en viss grad motvirke ytterligere forskyvning mot tidlig hekking.

 

Dette er noe jeg har pratet med NINA-forsker Arne Follestad om, som er den som har mest kunnskap om grågås her i landet.

 

Du kan gjerne synse IvoRei, men noen ganger kan det være lurt å ta til seg kunnskap også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at det er bare fordi vi jakter på grågåsa, men det er den viktigste årsaken til dette. Les hva jeg skriver... Jeg har også møtt gåseforskere på Herøy og Vega, og laget TV-reportasjer samt skrevet artikler og bokkapitler om dette. Flåsete av meg å si det kanskje, men det er for å understreke at jeg ikke henter dette ut av tomme lufta.

 

NJFFs folder om gås og gåsjakt beskriver også det samme; at endret hekketidspunkt (og dermed tidligere trekk) mest trolig skyldes et massivt jaktpress.

 

Hvis man skal ta med andre sammenfallende årsaker som har bidratt, så er endret beitegrunnlag også en faktor, blant annet at ålegresset forsvant. Men ikke i samme betydning som jaktlige årsaker.

 

At gåsa er en smart fugl som endrer vaner som følge av ytre, menneskelig påvirkning kan man også se på at vi har sett en tendens til at de nå oftere beiter i myr og lyngheier enn før. Tidligere var det lett å felle masse gjess på innmark, men der var de også eksponert for jegere. De som beiter i skjul i lyng og kratt har større sjanse til å overleve jakta. Dette skjønner gåsa, og legger om vanene sine deretter.

 

Når du sammenligner med havørn så viser du et snevert syn. Havørn er ikke truet her i vårt distrikt, det vet du like godt som jeg. Verden begrenser seg ikke til Herøy og omegn. :wink:

 

Men hva gåseforskerne sier, bryr jeg meg egentlig svært lite om. Jeg bor her ute. Jeg har bodd her i 21 år, og har en far som har bodd her i 40 år. Vi har begge sett utviklingen av dette og av verden generelt.
Hmm.... eusa_think.gif Lar den stå ubesvart jeg, det sitatet står godt som det gjør.

 

Jeg foreslår at du kommer med din teori om hvorfor grågås hekker og trekker tidligere, så skal jeg lese det nøye. Hvis du klarer å utelukke jakt som den viktigste årsaken og få medhold fra forskerhold så skal jeg bøye meg i støvet.

 

Det er bra du er ung og ivrig, men prøv å ta til deg litt kunnskap også. :)

 

Og jeg siterer her:

Samtidig vil en på denne måten bidra til at man jakter på hele bestanden, ikke bare de som hekker seinest. Det siste vil trolig til en viss grad motvirke ytterligere forskyvning mot tidlig hekking.

 

Hadde du bodd her ute, hadde nok til og med du fått erfart at dette overhode ikke fungerer. Som jeg har forklart tidligere. Man kan lese så mange bøker man vil, men den beste læringen, erfarer man selv.

Nå tror jeg du blander en annen diskusjon inn i mitt tema. Hvis du tenker på slik gåsjakta forvaltes i dag så er jeg enig i at den i mange tilfeller er ineffektiv. Jeg tror ikke du oppfattet helt hva jeg ville med dette sitatet fra din egen kommune.

 

Edit: Selvmoderert min argumentasjonsteknikk i innleggene en smule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar forskning understøtte mine argumenter og erfaringer, mens du fornekter all forskning. Det er forskjellen på oss. Finn en bestand med grågås som er uberørt av all jakt da, og observer når de trekker i forhold til populasjoner det jaktes på. Gjerne på noenlunde samme breddegrad og klima.

 

Når det gjelder ørn og Norge og verden som begrep i denne sammenhengen, så oppfatter du ikke hva jeg mener. Din Verden er Herøy, flott at du skal ut og studere til høsten, det vil nok gi deg en videre horisont. :D Ørn har uansett ikke noe med tema å gjøre. :wink: Dine opplevelser med ørn har øyensynlig ført til at du skjærer all forskning over én kam, noe som i beste fall er betenkelig.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel... det går vel ikke prestisje i denne diskusjonen vel? :wink:

Jeg vet ihvertfall ikke hvorfor gåsa trekker tidligere, eller om den gjør det. Her er det mye gås godt ut i oktober. de siste drar i november. Mulig de var lengre før.

 

Det jeg har registrert, er at gåsa har forandret kveldstrekket etter at jakttrykket tok seg opp. Om det er på grunn av jakta vet jeg ikke.

Tror det var ca 15 år siden gåsebestanden eksploderte. Flere og flere fikk øynene opp for dette jaktbare viltet. Jeg og min bror jaktet stort sett gås på fjellet. Når gåsetrykket var størst på høsten, så satte vi oss til ved tjønna på hytta i kveldinga. Da kom gåsa i god tid før det ble mørkt. Etter hvert som årene gikk, startet kveldstrekket seinere og seinere. Og nå er vi nesten avhengig av fullmåne om vi skal se gåsa lande.

Jeg har flere ganger, oftere og oftere, hørt gåsa trekke til fjells om natta etter at jeg har lagt meg.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, ja det ble kanskje en tåpelig diskusjon, men hva har man ikke et diskusjonsforum til? :lol: Dine opplevelser er sikkert med kortnebbgås Vømmøl, de har en litt annen atferd enn grågåsa, men viser jo at de tilpasser seg jakt som en faktor.

 

Gjess kan bli svært gamle, ei merka grågås var beviselig 17 år gammel ved gjenfangst i 1999, derfor vil stammen hurtig lære hva som er "sunt eller usunt" for dem, og spre denne kunnskapen og nye vaner til de neste generasjonene.

 

Kortnebbgås kan jo forsåvidt brukes som en parallell til diskusjonen om grågåsa her; de jaktes lite på Svalbard og har beholdt noenlunde samme hekke- og trekktidspunkt i flere tiår. Variasjonene er mye mindre enn for grågåsa iallfall. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så diskusjonen,og ringte min gode ven pål shimmings (gåsforsker)

han hadde hørt om teorier om gåsa trekker tidligere paga, jakt. men mente det var paga klimaendringer. :wink:

han mente det at gåsa flytta seg fra der den ble skutt på og landa i kommunen, lengre bort var jo en selfølge :) men at trekket søråver holdt den planen, akt eller ikke, dette mente han som forsker på gås, (også der den ikke jaktes på heromkring) :)

han skal tli herøy og telle i neste uke :) så skal vel jeg og min far kjøre han rundt og merke når tiden er inne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant forresten 4 gåsegg på tenna(en holme her på Herøy) for 4 dager siden. Skal koke et når jeg kommer hjem fra arbeid nå :D mmmmm

 

Og det er utrolig store flokker med gås på hver eneste slette her, ufattelig artig å se! Herregud jeg gleder meg til jakta :D

 

Er det noen som vet om det er noen norske butikker som har fått inn noen blinds som de har på cabelas.com?

Evt flere erfaringer med å kjøpe fra Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Du Ivo... Jeg slenger ikke bare ut påstander jeg på forhånd vet er støttet av forskere, og jeg beklager virkelig om du oppfatter meg som såkalt verdensmester. :? Det er jeg slett ikke. Jeg har kanskje vært en smule usaklig slik du har tolket det også, og det er ikke bra om du oppfatter det sånn. Du er heller ikke særlig saklig. :wink:

 

Jeg satte meg inn i dette fordi det i mange år var et interessefelt, og mer enn bare å skyte gås. Når forskere har plausible forklaringer som stemmer overens med min egen oppfatning og erfaringer gjennom mange år så er det interessant, rett og slett. At jeg vil bringe dette videre til andre som måtte ha interesse av det er ikke belærende fra min side. Folk må velge sjøl hva de vil tro på og være enig i.

 

Det er en selvfølge at gjess i Troms og Finnmark hekker og trekker senere, det har med breddegrader å gjøre. Gjess trekker tidligere fra Smøla enn her på Helgeland også, fordi det er lengre syd. Man kan ikke se på forskjeller i trekktidspunkt på så vidt forskjellige breddegrader og populasjoner i denne sammenhengen.

 

Spørsmålet om hvorfor gåsa trekker tidligere var et relevant tema i denne tråden, og jeg har gitt mitt syn på det. Take it or leave it, du får ha de meningene du har.

 

EDIT:

Paul Shimmings, den hyggelige brite som gjorde Helgelending av seg, har jeg også vært på Herøy sammen med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det er han :lol: årntlig koselig fyr :)

nei, det sa han selv, men det var både hans oppfatning samt en annen kar han sa jeg kunne ringe,(en som har forska mer på trekket) men de hadde pratet om det og hadde så og si samme synet på saken :)

det er forøvrig mitt syn på saken også :) opplever vært år at når jeg jakter på de blir de fort borte fra mine jaktmarker, men de sitter bare lengre ut i været 8)

Link to comment
Share on other sites

Spennende lesning! Som jeg forøverig ikke veil blande meg særlig opp i, har kun noen innvendinger.

 

Det å kalle andre for verdensmestere, når man selv prøver å fremstå som en er som å skyte seg selv i foten.

Jeg er veldig åpen for nye forslag\løsninger\myldring rundt dette, og selvfølgelig er det viktig å høre på lokalbefolkningen og dems erfaringer. Men jeg kjenner folk\familier her ute, som jeg selv mener har et tåpelig syn på all slags jakt, selv om de har erfaring.

En forsker skal som regel være mere pålitelig en en lokal bonde, det sier seg selv.

Å nei, jeg sier ikke at noen her inne er noen av delene

 

Når det kommer til Havørn diskusjonen, så blir det som en diskusjon mellom en saubonde og en rovvilt entusiast. Her er det vannvittig mange følelser ute å går.

Studerer selv utmarksforvaltning, og er det noe de setter i høysetet, så er det åpent sinn!

 

Selvfølgelig tar havørn lam, men jeg skulle gjerne sett dokumentasjo(bilde\video) av at havørn tar friske lam. Er det noen som har det?

Et annet spørsmål rundt dette er jo angående hvor mange lam tar havørn på landsbasis i Norge?

Som sagt bor jeg på Smøla, her har vi eurpoas tetteste havørnbestand. Selv har vi sauer på holmer å skjær, det er til og med havørnreir på den ene holmen vi har sauer. Aldri opplevd å miste lam for ørn. Her kommer egene erfaringer inn, men jeg sier ikke at det aldri har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Noen som veit hvordan det blir med gåsejakta på Smøla i år??? skulle vist bli ny "driftsplan" fra i år....Håper det blir noe fornuftig i så fall...di siste åra med døgnregulering og område perioder har ødelagt mye for jegerne der.....Som feks i fjord da den ordinere jakta utefor dyrkamark kunn var fra 0400 - 1100........det vil si at di fastboende jegerne som skal på jobb får et problem...

Link to comment
Share on other sites

Intens diskusjon rundt gåsetrekket som jeg ikke skal kaste meg inn i. Tenkte heller å fortelle om min opplevelse hjemme på jakt etter skadegås. Først vil jeg nevnte at jeg syns tråden om skadefelling, argumenter for og i mot, bruk av bulvaner, osv.. var veldig interessant, og gav meg noen nye perspektiver på hele opplegget vedrørende skadegåsfelling. Dette er min andre sesong som jeger og jeg er fullstendig bitt av basillen. Hadde med stor glede sett frem til skadefellinga på våren, men etter å ha fått noen nye insights ble blinds, 60 bulvaner, lokkefløyte og det hele satt igjen hjemme, da jeg etterhvert har landet på den mening at det blir veldig tullete å forsøke å lokke til seg fugl som man i utgangspunktet ikke ønsker å ha på jorda. Har ikke tenkt over den sida av saken før...

 

Iallefall hadde jeg mulighet til å jakte hos en bonde. Saumfaring av området viste etterhvert at det holdt til noen gås som lå ute på vannet, og trakk opp ved noen anledninger for å spise. Til min lille frustrasjon beita de ved flere tilfeller utafor jordet, og der fikk de beite i fred. Formiddagen lørdag var vi på plass for å se om noen beita på jaktbar mark. Etterhvert landa det en gruppe på fire gås nederst på et jorde 10 meter fra havet. Min første snikjakt tur med rifla (223 som jeg kjøpte tidligere i vinter) var i ferd med å starte. Litt ugunstig terreng da det var lite kupert, og gåsa hadde uhindret syn mot oss. Etter litt venting spaserte de noen meter, slik at en treklynge kom i synsfeltet opp mot der jeg og kameraten min sto. Endelig en mulighet!! Full kamoflasjedress var på. Det bar ned i søla/snøen, ålte oss i retning mot gjessene, med kurs for en liten høydetopp vi kunne ligge bak. Utsikter for godt skyteanlegg derifra, og OK avstand, ca 100 meter. Pulsen varierte mellom 280 og 300... føltes iallefall sånn. Klarte å komme oss frem til den lille toppen, og fikk somla meg til god stilling med rifla. Prøvde å puste med magen! Utrolig spennende. Hadde de fire gjessene i kikkertsynet, og peila meg inn på en av dem som stod i profil og var fint egnet for skudd. Stødig anlegg med rifla, rolig pust, fulgte med bevegelsene på gjessene, rolig innpust og sakte avtrekk. HØYT SMELL!!... og alle fire fuglene letta umiddelbart. Umiddelbar skuffelse hos meg. Var 110% sikker på å treffe, og slik jeg vurderte situasjonen 110% sikker på at jeg ikke traff når jeg så hvordan fuglene fløy avgårde. Gjessene fløy ut på havet og la seg. Etter nærmere inspeksjon av området der de satt lå det imidlertid noen få hvite gåsefjær. I tillegg en lite slimaktig klump. Når vi var tilbake senere den helga var det bare tre gjess i området. Vi satt lenge bak et kamonett og observerte gjessene på lørdagskveld. Var da vitne til slosskamp mellom to gjess ute på havet, mens den tredje gåsa var noen meter unna. Ingen fjerde gås å se. Blitt mer og mer overbevist om at skuddet mitt traff gåsa, men at det ikke var dødelig umiddelbart. Vanskelig å si sikkert så klart. Kanskje gjessene forlot området helt og andre kom til? Svært beklagelig om jeg skadeskjøt fuglen, som kanskje kan ha skjedd. Slik jeg ser på det er det en del av jakta, og så lenge det skjer utilsiktet må man vel ha aksept for at det forekommer?. Uansett leit...

 

Vel.. helga var iallefall veldig spennende. Det ble ytterligere en sjanse med sniking. Da med hagla, men når vi skulle dukke opp fra buskene vi hadde sneket oss frem til, var gåsa dessverre fløyet. Gleder meg utrolig til høstens gåsejakt. Observert tusenvis av gås i Innherred de siste dagene. Får håpe å få has på noen til høsten!!

Link to comment
Share on other sites

Endret av lærdom :D "bedre å holde kjeft enn å lage helvette" sa bestefar :lol:

 

 

 

Gåsa er ekstremt hardskutt, så ikke ta det ille opp det med skadeskytinga. 5-10 av gjessene vi får hvert år, er skadeskutte gås vi bare skyter fra båten. Faen så tungt å ro etter gåsa, men det er verdt det :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som veit hvordan det blir med gåsejakta på Smøla i år??? skulle vist bli ny "driftsplan" fra i år....Håper det blir noe fornuftig i så fall...di siste åra med døgnregulering og område perioder har ødelagt mye for jegerne der.....Som feks i fjord da den ordinere jakta utefor dyrkamark kunn var fra 0400 - 1100........det vil si at di fastboende jegerne som skal på jobb får et problem...

 

Jeg har prøvd å undersøkt dette, og det eneste jeg har funnet ut er at det blir som i fjor. Den driftsplanen du snakker om er inne i sitt siste år. Jeg kunne tenkt meg og satt igang noe tiltak for å endra på dette, da alle jegerne jeg kjenner syns dette er en helt håpløst ordning. Men det er vist ikke bare bare. Så i år blir det noen dager med jakt her hjemme, før turen går videre :)

 

Gleder meg også som en unge!

Link to comment
Share on other sites

En ting er at gåsa trekker tidligere, en annen ting er at gåsa blir mye vanskeligere å jakte på når den ordinære

jakta starter som følge av skadefelling. Før det ble snakk om skadefelling kunne man oppleve å skyte 20-30

på gås første morgenen i jakta, nå er man heldig om man får skutt et par gjess. Syns også at det bør fastsetes

lik jakttid overalt, å da syns jeg 1august er en passende dato. Slik det drives i dag blir det ris til egen bak for bøndene, man

må heller legge til rette slik at man heller får et større utakk i den ordinære jaktsesongen, dette er til det beste for både jegere og bønder. Blir ikke noe av å skyte en 5-10 gås på en aktuell plass om våren som skadefelling, det eneste som skjer er at gåsa holder seg vek fra den åkeren, reste av året slik at det ikke blir felt noe merre. Neste år kommer det en enda større flokk som følge av at det ikke blir tat ut nok, slik eskalerer det år for år.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke heller diskutere utstyr og erfaringer med utstyr til gåsejakt, det er intresangt å høre hva

andre bruker og har god erfaring med. Er det noen som har erfaring med blinds til jakt på grågås ? har

selv kjøpt en power hunter blind, ellers kan jeg si at greylag hammer gåselokk er sinsykt god, krever en go

del trening får å få til de riktige lydene men den er hvært det, jeg kjøpte med instruksjons dvden som er ganske go.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt forskjellig av lokkefugl, alt fra siluetter, skall og helfugl. I år skal jeg prøve enda noe nytt, bestilte 30 full body goose, som skal lakkes om grå og kortnebb, syns disse lokkisene er utrolig fine. Disse dagene har blitt brukt til fotografering av levende fugl, for å ha motiv å lakkere etter. Bestiller også en helt ny lakk i år. Alt må prøves :P

Det blir også testing av "sokke" lokkiser, som beveger seg i vinden. Har stor tro på at bevegelse i lokkeflokken gjør susen.

 

Det blir muligens bestlit ei batteridrevet gås som er på vei inn til landing.

 

På smøla har jeg aldri brukt blinds, dette fordi det er små åkere og som oftest lett å gjemme seg bort.

Mens på kortnebb er det som regel store områder, og da bruker jeg blinds. Final approach fra cabelas. Fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Vis du har lokkeskall har jeg et godt tips til å få bevegelse i de, kjøp dreiespydene de selger på

jaktfall.no. jeg jakter både med skall og full bodies, har ikke prøvd silueter, har 20 stk lokkefugl men er ikke helt sikker på

om det holder, bruker gåselokk i tillegg. Jeg jakter mest på grågås, har fått inn gås på bare 5 lokkegjess før men.

Link to comment
Share on other sites

Solgte akkurat alle skallene jeg hadde, å kjøpte 30 nye. Så blir det vell 12 "sokk"-lokker. Bruker også fløyte, flere til og med.

Jakter både grågås og kortnebb, så det blir dyrt for en stakkar :P

Men det handler om prioritet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...