Jump to content

Dobbelrifle på hjortejakt


ponsse

Recommended Posts

Men ser ikkje bort frå at det finst andre og meir seriøse grunnar. Kva er desse?
Kjapt andreskudd som nevnt, i tillegg er den mye greiere å bære. Kan også kjapt tømmes ved forsering av hindringer o.l. Alt dette vil jeg tro er en ikke ubetydelig fordel på hjortejakt i bratte vestlandslier.
Link to comment
Share on other sites

Kan også kjapt tømmes ved forsering av hindringer o.l. Alt dette vil jeg tro er en ikke ubetydelig fordel på hjortejakt i bratte vestlandslier.
I enkelte områder vil vel dette si: "aldri skudd i kammrene". :lol::lol::wink:

Fra spøk til revolver. Selv har jeg jaktet elg med 412S og 308W/308W og at det fungerer er det ingen tvil om. Men at man har et kjappere andreskudd med denne kontra Blaseren med demper i samme kaliber, er jeg ikke med på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker idag en Blaser lux med fluta pipe i 6.5, og er veldig fornøyd med børsa, men jeg sliter litt med oppspenner. Jeg trudde det skulle gå greit med og venne seg til oppspenning istedenfor sikring, men det er noe annet når ting skjer fort. Ved smyg og postjakt i tette hjortelier hvor holdet som regel ligger mellom 30-70 meter så rekker en som regel ikke mer en 2 skudd .

Link to comment
Share on other sites

Ei dobbetlrifle er utvilsomt rask. Har selv denne typen gevær, og det blir akkurat som å smelle av med et haglgevær. De fleste har vel hørt en dobbeltsmell fra hagle som nesten flyter i hverandre? Det blir omtrent på samme måten.

 

Det neste man kan spørre seg er om man virkelig trenger et så raskt andreskudd? På drivjakt og på jakt etter farlig vilt har det sin misjon, for annen jakt er jeg i tvil.

 

Et annet moment er balanse: Et vellaget brekkvåpen slår ALLE andre våpentyper mht å levere et raskt førsteskudd også. Her ligger vekta stort sett mellom hendene, det blir igjen som et dobbeltløpet haglgevær - det er denne typen som er dominerende hos trap og skeet skyttere, ikke uten grunn. Svingen opp mot avfyring blir naturlig.

 

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg ville drasset med meg et såpass dyrt våpen på hjortejakt jeg... Tenkte litt på det i høst, men slo det fra meg... :oops: Ville vestlandslier sliter på våpenet! Da finnes det billigere rakkel å dra med seg.. R93? :mrgreen:

 

Brekkvåpen handler nok også veldig mye om følelser.. :wink: Etter min mening er de ofte fullkomne stykke håndverk og praktfulle jaktvåpen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer og kjøpe meg ei Dobbelrifle til bruk på hjorten i 9.3x74, og da en Chapuis-eller Gaucher. Er det noen på forumet som har erfaring med en sideligger i 9.3 til hjortejakt. :)

 

Har ingen erfaring med sideligger på hjortejakt, men jeg hadde en o/u i 9,3x74r ett år. Bare plunder og heft da samskyting var helt ræva. Fikk nytt løp, men så fikk jeg trøbbel med omskifteren. Sendte rifla tilbake og fikk pengene igjen. Hadde en Chapuis sbs 30Blaser på lån en periode mtp på kjøp, men leverte også denne tilbake da jeg ikke fant ammo som hadde god nok samskyting.

 

Skal du ha dobbel så bruk tid. Jeg skal nok prøve meg på en dobbel igjen, men da uten lodding og mulighet for å justere pipene selv om en Krieghoff sbs 375H&H skaper enorm sikling :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte hjorten ute på vestlandet i bratte lier ville jeg definitivt valgt loddede piper. Dersom du gjør et kast og mister børsa eller slår den borti noe vet du at den ikke mister treffpunkt eller samskyting. De som kan skrus til egnet treffpunkt kan alltids komme i uorden igjen...

 

Du må også opp i en viss prisklasse før balansen og arbeidet bak samskyting er tilfredsstillende. Du må rett og slett innfinne deg med at dobbeltrifle er dyrt. Dette er nok årsaken til at mange ser på det som snobberi. Jeg vil vel heller kalle det en uhelbredelig syke... Brekkvåpensyken.. :mrgreen:

 

Skal du få full glede av en dobling må du lade selv, og når du finner oppskriften på den perfekte ammunitionen må du låse den inn i safen så du aldri mister den... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ei Merkel 141 dobblerifle i 9,3x74R som skal brukast på hjortejakt i særdeles bratt og ulendt vestlandsterreng. Har desverre ikkje fått brukt den i år pga at den er til rep, skal bytte slagfjærene som er for svake og børsemakaren har ikkje fått desse endå. Satsar på å bruke tida fram til neste haust til å finne ein god ladning som samskyter bra. Utruleg lett og hendig rifle, veg under 3kg utan kikkertsikte. Ser fram til å få brukt denne til hausten.

Praktisk og å kunne dele våpenet og stappe det i sekken når dyr skal slepast fram til vei. Då er det ikkje like enkelt å ha ei vanleg rifle slengande over skuldera i tillegg til sekk og dau hjort i tau bak seg.

Link to comment
Share on other sites

NEGATIVT: Vel, fordommane mine vart delvis bekrefta (og då er dei pr. definisjon ikkje fordommar lenger...): Dette verkar som dyre og også ømtålege(?) børser som neppe er egna i hengebratte vestlandslier.

 

POSITIVT: Lette i vekt.

 

POSITIVT: Raskt andreskot :!: Dette kan nok vera ein stor fordel på innmark med fleire dyr på bøen. På drivjakt vil eg heller ha eit magasin med fleire skot.

 

KONKLUSJON: For dei med ein solid bankkonto og/eller ei glødande våpeninteresse, kan ei dobbeltrifle vera aktuelt. Har dei eit småkupert og ope jaktterreng, kan det nok gi ein god følelse å rusla rundt i skogen med noko slikt.

 

For dei som har eit meir prosaisk forhold til våpen, vil ei tradisjonell børse (td. ein ombygd HV-mauser) vera det rette.

Link to comment
Share on other sites

NEGATIVT: Vel, fordommane mine vart delvis bekrefta (og då er dei pr. definisjon ikkje fordommar lenger...): Dette verkar som dyre og også ømtålege(?) børser som neppe er egna i hengebratte vestlandslier.
Nå er jeg nyskjerrig på hvilke fordommer du fikk bekreftet, og hvordan du kom til denne konklusjonen basert på innleggene ovenfor?

 

POSITIVT: Raskt andreskot :!: Dette kan nok vera ein stor fordel på innmark med fleire dyr på bøen. På drivjakt vil eg heller ha eit magasin med fleire skot.
Jeg ville vel hell sagt at det var omvendt jeg da... Det er ikke bare andreskuddet som er kjapt på en dobbelrifle. Fjerdeskuddet er også kjappere enn med en boltrifle med litt trening... :wink:

 

KONKLUSJON: For dei med ein solid bankkonto og/eller ei glødande våpeninteresse, kan ei dobbeltrifle vera aktuelt. Har dei eit småkupert og ope jaktterreng, kan det nok gi ein god følelse å rusla rundt i skogen med noko slikt.

 

For dei som har eit meir prosaisk forhold til våpen, vil ei tradisjonell børse (td. ein ombygd HV-mauser) vera det rette.

Det siste er utvilsomt korrekt. Dobbeltrifler er for spesielt interesserte, men at det kan kalles snobberi fordi det er dyrt, synes jeg nok er en forhastet og totalt ubegrunnet konklusjon.
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg nyskjerrig på hvilke fordommer du fikk bekreftet, og hvordan du kom til denne konklusjonen basert på innleggene ovenfor?

Fordommane mine som eg fekk bekrefta har eg nemnt. Ingen vits i å bruka meir spalteplass på det.

 

Jeg ville vel hell sagt at det var omvendt jeg da... Det er ikke bare andreskuddet som er kjapt på en dobbelrifle. Fjerdeskuddet er også kjappere enn med en boltrifle med litt trening...
:?:
Link to comment
Share on other sites

Det er vist mange meninger om Dobbeltrifler, snobberi og for de med stor bank konto. Det er helt feil, vist du da ikke skal ha en engelsk Best Gun. En Chapuis eller en Merkel sideligger med bokslås er ikke dyrere enn en Blaser lux. Men det har jo litt med hvor stor interessen er og hva en vil prioritere, og de tåler og bli brukt de også.

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer det er flott at dei som har råd og prioriterer det kjøper ei dyr rifle! Gled dykk gjerne over det.

 

Men her verkar det som me er i to ulike "jerverdenar"/paradigme. Blaser og dobbeltløpa rifler høyrer til i dykkar verden. I min verden jaktar folk mykje med HV-mauserar, ein del av dei er ombygde. Då først kan du begynna å samanlikna pris.

Link to comment
Share on other sites

No jaktar eg og ein del i hengbratte vestlandslier, og eg syns eg ser ein tendens med færre ombygde HV-Mauserar m/tasco og stadig fleire Sauer'ar med europeisk, kostbar optikk. Eg er ikkje i tvil om at til og med her er mange begynt å legge meir kronasjer i våpen og optikk.

 

So lenge ein har ei børse som tåler å bli brukt, og som ein tør å bruke, so trur eg ei hendig dobbeltrifle med feks opne sikter må vere veldig veleigna på hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

Det eksisterer nok et skille mellom de som liker tradisjonelle dobbeltrifler og mer moderne våpen som Blaser dess like også.. :wink:

 

Når det gjelder robusthet er en dobbeltrfile meget god, forutsatt normalt vedlikehold med fett på glideflater, at den har loddet pipesett og bruker patroner med normalt lavt trykk, dvs patroner tilpasset våpentypen. Den tåler ikke noe mindre enn andre våpen da.

 

Når jeg sa at jeg ikke ville dra med et slikt våpen opp i hjortelia handlet det om det kosmetiske. Det skjærer litt i hjertet å skrape opp et pent våpen, men selve våpentypen - dobbeltrifla - den er Meget velegnet til hjortejakt der skuddsjansene er korvtarige, og dyra ofte i rask bevegelse forbi postene!

 

Å skulle brenne av en kanonade på 4 skudd etter dyr er vel heller urealistisk, men om målet er å avfyre mange skudd sies det at man ved å skyte 4 skudd i rask rekkefølge med dobbeltrifle og boltrifle vil se at dobbeltrifla er raskere på skudd nr 2 og nr 4, og i hvertfall på nr 6.. Men dette er vel mer en problemstilling der du står med en Nitro Express og blir rent ned av elefanter... :mrgreen:

 

Ved neste anledning til hjortejakt kunne jeg godt tenkt meg å ta med dobbeltrifla..!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Eg innser det: Eg høyrer nok til sidrumpa HV-mauser-jegerane! Våpenet mitt er absolutt ikkje eit "smykke", men ein solid (!) redskap/verktøy.

 

Men Blaser-jegerar & Co: Ver stolte av våpenet dykkar. Nyt jakta :D:D:D

 

( - og sjølvsagt kunne eg av og til ha ynskt meg eit lettare våpen. Men so var det bankkontoen då. Livet er ei ptioritering!)

Link to comment
Share on other sites

Brekkvåpen, bl.a. dobbeltrifler, er jaktvåpen og overgår selvsagt alle repeterer på alle måter. Unntatt det å dure ut lengre serier. I tillegg til fordeler som er nevnt over, setter jeg høyt at våpentypen er lydløs: Kast jaktradioen og kjøp ei dobbeltrifle, så skyter du dobbelt så mye hjort bare av den grunn.

 

Ellers så påstår jeg at dobbeltrifla er universalrifle nummer en, og ingen spesialist slik de fleste fremstiller den. I de aller, aller fleste jakter og jaktsituasjoner overgår den alt annet. Og våpen har aldri vært billigere enn nå, for prisen av en V70 får du dobbeltrifler til hele slekta.

Link to comment
Share on other sites

Nå tok du i litt Ole Johan, har du juleferie og slapper av med en akevitt?

(Åpner selv en øl...)

 

Dobbeltrifler har jeg ikke erfaringer med, og har store planer om at det skal forbli slik! Flere kompiser har erfaringer med dobbeltrifler, men felles for alle er at de havna på finn.no etter noen år.

En kompis kom, etter dagesvis i ladebua, frem til en ladning for høyre torpedorør og en annen ladning for venstre rør som traff sånn rimelig på samme plass. Vel og merke om det gikk 4 sek mellom første og andre skudd, gradestokken viste mellom 12 og 14 grader, samt at det var høytrykk. Om ikke alle faktorene stemte, feks om det gikk 8 sekunder før rådyret stoppa på nytt, var det ikke godt å vite hvor man måtte sikte for å treffe det...

 

At dobbeltrifler er så raske skjønner jeg ikke helt. Ihvertfall ikke om man har ambisjoner om å treffe noe samtidig. Man må vel sikte med disse også? Om man finner en halvautomat som lader hver gang, må vel den være overlegen en dobbeltrifle på alle måter om man lider av tidsklemma.

 

Men at dobbeltrifler er utrolig flotte og stilrene våpen er jeg helt enig i. Derfor må jeg overbevise meg selv om at dette har jeg ikke bruk for hver gang jeg ser en flott slik på finn. Har klart det til nå, men...

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel aldri ei dobbelrifle hatt rykte på seg for og være ei sniper rifle, det er ei rein jaktrifle som kan være litt sær. Men om de 2 skuddene sitter innenfor bunnen av en kaffekopp eller en bruskork på 70 meter så tror ikke jeg at hjorten merker noen forskjell. Men at du ikke kan skyte 2 skudd i rask rekkefølge og ikke terffe innenfor 5-6 cm, det har jeg vanskelig for og tro, da er den jo helt ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nok gjerne hatt en sideligger til hjortejakt, jeg, da jeg vanligvis skyter dyrene på 10-30 meter. Jeg ville helst hatt kal 16 eller 20 i høyreløpet, så jeg kunne ha knertet en av de mange orrene jeg alltid går meg på under jakten. Så fikk det heller ha blitt en Brenneke-klædd i reserve på post. Uheldigvis vil en sideligger med de ønskede specs måtte customlages til sådanne midler at jeg må søke Finansdep om en krisepakke. Jeg husker for øvrig en anekdote fra da gamle Elmer Keith ble konfrontert med at småkalibrede dobbelrifler ikke var noe å ha. Keith var uenig, ble det fortalt, han hadde en som han likte godt, det var the dandiest little deer rifle you ever saw, sa han om 375'en sin.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at dobbeltriflen er hurtig, er den samme som hvorfor en sbs hagle er hurtig: Ballanse. Ei slik rifle er en del av kroppen, og ikke et fremmet utspring. Fordelen i så måte er at du alltid får to skudd i dyret, bakdelen at det alltid blir to hull i det.

 

Det er en missforståelse at db-rifler ikke er presise. Sammenloddede løpsbunter er som regel alltid det, fullt på høyde med tunge, trassige varmintrifler. Samskyting kan være en annen ting, varmespredning likeså. DB-riflene i dag har ofte mulighet for regulering, jfr Krieghoffs og Merkels, da kan du fintune samskytingen. Husk at hvis s/s-avstandene på løpene er 50mm og samskytingen på 50m er 50mm, så er den også det på 100, 150, 200, 300 osv. OG jeg tror ikke noe særlig på at db-rifler er så sære, hvorfor skulle det bare være akkurat min som ikke er det? Kombier og drillinger er det aldri? Min varierer ingenting på treffpunkt og samskyting om jeg skyter liggende, sittende eller i benk.

 

En Buchsflinte blir ikke dyrere enn ei dobbeltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Ole Johan klemmer til i kjent stil ser jeg :mrgreen:

 

Bra! Jeg er veldig enig med deg, siden dette er våpen som KUN er laget for jakt, og ikke våpen som egentlig ble laget for strid. De er rendyrkede jaktvåpen, og dette med enkel, rask og temmelig lydløs plyndring setter jeg stor pris på. Prøv det med en M98 eler R93 for den del... I tillegg er de utrolig hendige når man skal bevege seg i tetta.

 

For de som måtte betvile dobbeltriflens fortreffelighet på jakt: Hvorfor får man ikke f.eks. bolt-action hagler i større utstrekning?? Kan dere forklare meg det?

 

Dette med halvautomatiske våpen er et poeng, de er uhyggelig effektive når de fungerer... Skulle en fjær eller hane ryke har du faktisk dobbelt opp - ei dobbeltrifle smeller hver gang :!: Det er mer enn man kan si om andre våpentyper. Halvautomatiske våpen har aldri appellert. Det er litt for tett på krigens automatild etter mine begreper.. Det er tross alt jakt.

 

Samskytingen som Tikkat3 klaget på?

Det er svært sjelden du finner dobbeltrifler som går så dårlig med regulert ammunition.... At det er en utfordring å få en annen kule eller annet krutt til å gå godt er sant, man binder seg opp til å bruke en bestemt kule og utgangshastighet. Men hva er problemet? Lad opp en lot og få den regulert til denne lotten da? Min 9,3 samler ca 5-6cm på hundre meter ved dobbeltsmell, litt mer ved flere skudd, fullt tilstrekkelig! .470en sitter nesten hull i hull på 50m om jeg holder godt nok i den.. :oops: Ingen av disse er eksepsjonelle våpen i noen retning.

At det blir problemer ved varmskyting er også noe overdrevet, hvor ofte har folk her skutt mer enn 6 skudd? Ei dobbeltrifle klarer tre dobbeltsmeller innenfor dødlig område på et viltet den er tiltenkt på lengre hold enn de fleste tar på seg å skyte på. Det krever imidlertid litt trening å skyte godt med en dobbeltrfile, som med alle våpen der man har to avtrekkere og skifter håndstilling, dette er noe en del ikke tar seg tid til.

På de våpnene der reguleringen et problem så er det oftest hos billigprodusentene, eller mandagsutgaver. Sånn er det med andre våpentyper også.

 

At dobbeltrifler er billig nå for tiden er faktisk helt riktig. De er ikke lenger forbeholdt snobben som i gangne tider, men helt vanlige lønnsmottakere og dedikerte jegere som prioriterer det:D

Du verden hvor mye bedre enn slik investering er enn en kliss ny bil? Der får du den flotteste dobbeltrifle bare på første årets verdifall!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hadde - så jeg på værmeldingen før den ble tatt fram :?

 

Det som jeg imidlertid merket - var at jeg fikk muligheten for flere doublèer.

Ikke pga. et raskt andre skudd (må jo sikte like lenge med en dobbel) - men kanskje pga. at det ikke var noen metalliske lyder mellom skuddene?

Link to comment
Share on other sites

At en kan sende av gårde skudd 2 raskere med en dobbeltrifle enn en boltrifle er det liten tvil om, men en skal jo treffe også! Det og sammenlikne direkte med en hagle blir vel litt i overkant, med tanke på at haglesvermen er noe større på 35m enn diameteren på en kule, så er det litt mer akseptert å løsne et veldig raskt andreskudd etter en fugl eller et rådyr med hagle.

Presisjon og samskyting henger jo også tett sammen, det er egentlig et fett om hvert løp samler 3 skudd fint, om de to samlingene ligger langt unna hverandre pga dårlig samskyting. Det er ikke lett å levere et presist raskt andreskudd om de to løpene ikke går tilnærmet likt.

På Big5 jakt på korte hold i Afrika er det ingen tvil hos meg om at en grov dobbeltrifle er det beste. Grunnen til det er sikkerheten ved å ha to tennstifter og et raskt oppfølgingsskudd på KORT hold. På så korte hold som det kan være snakk om der (siden de gutta ofte kan finne på å løpe mot deg…. :mrgreen: ) så er det jo nettopp mulig å ”peke” i den retningen dyret er. Det er brått litt verre om holdet er 150m. Uansett, det krever mye trening å skulle bli god og rask med ei grov dobbeltrifle, jeg har nemlig prøvd noen skudd med 470`en til Kiwi, og den dytter…….

Kiwi, du spør om hvorfor boltaction hagler ikke har blitt mer populære, det svaret er jo ganske enkelt balanse. Siden hagler i hovedsak er bygd for skudd etter bevegelig mål, så er nettopp balansen viktig. Jeg har ingen statistikk å vise til, men jeg tror ikke det er noe flertall av hjort skutt i fult firsprang i Norge. De har etter min mening lett for å stoppe når du plystrer om den ikke er for mye støkt. Mange blir også skutt på bøen i skumringen, og atter mange blir skutt under drivjakt der de kommer temmelig rolig fremover i jaget. Riflejakt er etter min mening mer presisjonsjakt enn haglejakt, derfor vil jeg holde en knapp på boltrifler.

I andre tråder med diskusjon om forskjellige typer drillinger så er det en ting som veldig ofte blir skrevet om børser med loddete løp. Nemlig at du trenger bare et skudd, kanskje 2, og da er det ikke farlig om treffpunktet endrer seg litt. (Dette er jeg uenig i så jeg har en D99)Hvorfor er det plutselig nå så utrolig viktig med et super raskt oppfølgingsskudd som det faktisk kan la seg gjøre med en dobbeltrifle?? Jeg tenker som så at det viktigste er det første skuddet, sitter det riktig trenger du normalt ikke banke ut så mange flere. Selvfølgelig kan en være uheldig, men da får en heller tømme magasinet. Det Shadob sier om at han kan skyte på dyr nr 2 siden han slipper å bråke med omladning kan være et poeng, men det er da mange eksempler på at det blir skutt både 2 og 3 elg av samme skytter, til tross for at han må bråke med bolten. Jeg har ikke så mye erfaring med hjortejakt at jeg skal si så mye om akkurat disse situasjonene der, men min erfaring så langt er at dyra setter fart i det skudd 1 går. Siden det er enighet om at skudd 3 kommer raskere med ei boltrifle, så kan jo det være et argument for boltrifle etter hjorten om en har planer om å benytte seg av duble sjanser, siden det aldri skader å ha et skudd raskt klart om det første skuddet i dyret er dårlig. Ellers er jeg fortalt av erfarne hjortejegere at de ofte hører når det er en elgjeger fra Østlandet som skyter hjort, de skyter nemlig til hjorten ligger nede…… :lol: De jeg jakter med på Vestlandet er ikke like hissige på å lage et lappeteppe av hjorten, sitter det første skuddet riktig går den ikke veldig langt.

Min første opplevelse i bratte vestlandssider førte til varige men for stokken på Sauer`en min, så å dra med ei børse til 50k pluss eventuell dyr opptikk ville nok utgått med høye kneløft. Selvfølgelig, om ikke penger betyr noe så er det jo bare å kjøre på. Uansett er jeg enig i det en nevnte tidligere, nemlig at det har skjedd noe med våpengarderoben på Vestlandet. Det første året jeg var med der borte, var det mange gamle mausere, mange uten optikk. Nå er det både Sauer og Sako med god optikk å se, så de kommer etter!!

Min konklusjon er nok at en dobbeltrifle har størst bruksnytte etter farlig vilt i Afrika, men er selvfølgelig brukenes også i norske skoger. Men, de er ikke våpen for allmuen, de krever nemlig mye omtanke og trening, og ikke minst må du finne riktig ladning for å få den presis. Dette i kombinasjon med en ganske stiv prislapp fører til at det er de spesielt interesserte som velger en slik. Det faktum at de er utrolig fine å se på får så være sin sak.

 

En liten detalj er jo også noe som Shadob nevner, han så på værmeldingen før han tok med dobbeltrifla ut. Kiwi sier jo at disse børsene er lagd bare for jakt, men med tanke på det tradisjonelle været vi har her på høsten så passer det for de fleste dårlig med en så dyr og fin børse. Nettopp dette føler jeg bekrefter at de er helt perfekte for jakt i Afrika. Da jeg var der hadde vi ikke regn under jakta, og det var utrolig deilig å vandre rundt i varmen der nede! Til tross for at jeg brukte ei boltrifle var det en fin tur! :D

Link to comment
Share on other sites

At dobbeltrifler er billig nå for tiden er faktisk helt riktig. De er ikke lenger forbeholdt snobben som i gangne tider, men helt vanlige lønnsmottakere og dedikerte jegere som prioriterer det:D

de er fortsatt svindyre, man får vel sånn ca 8 howa for prisen av 1 chapuis

Link to comment
Share on other sites

Detvar vist ikke så mange her på forumet som brukte en dobbel en på vestlandet, og selvfølgelig så passer den nok bedre på savannene i Africa, Men nå har ikke jeg råd til og reise ned der flere ganger i året, så de var tanken og bruke den her hjemme på jakt. Og det er vel ikke noe verre og gå rundt med en Drilling i snø og regnevær og henge etter en drever gjennom tette kratt og plantefelter på jakt etter rådyra. Drillinger er ikke akkurat billige de heller. Men jeg ser for meg at det må bli en uten oppspenner, så jeg får leite litt på nyåret og se hva som dukker opp. Det som ligger nærmest er vel Merkel eller en Chapuis.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spurte etter bolthagler så var det for å starte litt tankevirksomhet hos de som er kritiske til dobbeltrifler, og balanse er et av momentene som ingen slår dobbeltrifla på. Når man får tenkt seg om, så finner man ut at brekkvåpen er noe av det ypperste en jeger kan utruste seg med.

 

Loddede løp - ja takk! Hvorfor har jeg forklart tidligere, og det eksisterer fortsatt en del myter knyttet til dette:

Skudd nr 2 høyt til værs på drillinger og sånt... På en drilling vil man fint klare 2 skudd ganske tett, og deretter et 3dje uten altfor mye justering av siktepunktet. Dette om haglpipene fortsatt er kalde. En tradisjonell drilling er en hagle med rifleskudd i reserve...

På ei dobbeltrifle derimot vil man ved avgivelse av flere skudd faktisk bruke begge pipene, som begge blir varme, og denne strekke-effekten er derfor ikke til stede på samme måte. Derfor kan man avfyre flere skudd med en dobbeltrifle uten problemer. I England har de sågar skutt flere bokser med patroner der børsa faktisk treffer på regulert treffpunkt fortsatt, selv om den ble temmelig varm etterhvert.... Det vil være forskjeller på hvor vellaget en dobbeltrifle er, og hvor mye spenninger det finnes i pipesettet.

 

Vanskelig med ammo? Nei, våpenet er regulert for fabrikkammo. Bare å kjøpe noen esker, så er man sikret den ammo'en som går godt. Man kan selvfølgelig lade ammo selv, og etter litt prøving og feiling få til et bra resultat.

En kronograf og Graeme Wrights bok Shooting the British double Rifle er obligatorisk, les den en gang, og så en gang til! Dersom man har prøvd å lade til dobbeltrifler og mislykkes, uten å ha lest denne så vil jeg ikke høre om det..

 

Når det gjelder behovet for dobbeltrifle etter DG: At man blir nedrent av aggresive påskutte dyr i Afrika, og av den grunn MÅ ha en dobeltrifle er litt tøys, det er sjelden det skjer! Men når det skjer, så er det helt sikkert ikke noen ulempe med en dobbeltrifle hvor kaliber ligner på skonummeret... :wink:

 

Jeg bruker min dobbeltrifledrilling i all slags vær, og det er fordi mine våpen skal jaktes med, ikke henge til pynt. Riper og merker i blåneringen kan jeg leve med. (Eventuelle arvinger på skiftet kommer helt sikkert ikke til å sette like stor pris på mine børser som jeg har gjort uansett...)

 

Dette med pris: Hva er egentlig "dyrt" i dag? Dobbeltrifler er ikke billige, men de er fullt innenfor rekkevidden til hvilken som helst lønnsmottaker... Jeg er et eksempel på det.

Det er mye jeg synes er "dyrt": Pølse og cola på bensinstasjonen er en ting, tobakk en annen. En middag for to på byen med en god vin summert til kanskje 800-1000,- synes jeg faktisk er mer verdi for pengene enn nevnte pølse... Sånn er det med våpen også. Jeg synes ikke ei brukt 9,3mm dobbel til kanskje 25k er spesielt "dyrt", men en R93 synes jeg koster vel mye i forhold til hva jeg får... Howa er sikkert bra det, aldri prøvd en, men den koster jo omtrent like mye som ei fartsbot, så den er sikkert mye børse for pengene den også. Men i samme klasse som en dobbeltrifle kommer den aldri :wink:

 

Det finnes ikke mer snertent våpen å dra med seg på jakt :mrgreen: Punktum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke ei brukt 9,3mm dobbel til kanskje 25k er spesielt "dyrt", men en R93 synes jeg koster vel mye i forhold til hva jeg får...
Dette er jeg helt enig i.

 

Ønsker du deg en dobbeltrifle, skal du bare kjøpe en. Brekkvåpen er de beste jaktvåpnene.

 

Ved å kjøpe slike våpen bidrar man til å holde håndtverkstradisjoner i live, hvis ikke blir det snart bare industrifremstilte varer å få tak i.

 

Er det noen som synes det er snobberi å kjøpe seg en bunad? Eller er det bevaring av kultur.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT i forhold til hva trådstarter spør om men....

 

Drillingen har jeg beholdt av de "fine" :)

 

Når det gjelder DG og dobbeltrifler:

 

Er det ofte man blir angrepet - og må ha et raskt/kort "pekeskudd"?

Er det vanligere at man må skyte mer enn 2 skudd på f.eks. påskutt elefant/bøffel - som løper fra skytteren?

 

Du er inne på noe her Sverre.

Som klient, og ved jakt på farlig vilt er det egentlig bare tull og liksom skulle ha behov for ei dobbeltrifle for å evt skyte ned et angrep. Du har ikke lov til å jakte på disse uten backup av en profesjonell jeger. Hvis en skal være "fornuftig" så vil ei boltrifle i kaliber 9,3 375 eller noe lignende med en god kikkert være det beste valget en kan ta. Du vil med dette ha mulighet til å plassere det første skuddet som jo er det viktigste på rett sted.

Skulle det være nødvendig å skyte ned et angrep er det den profesjonelle jegeren sitt ansvar å gjøre dette, og han vil i mange tilfelle være vel bevæpnet til dette. Dette betyr ikke at du ikke kan skyte oppfølgingsskudd selv, men du vil i de fleste tilfeller klare dette med ei boltrifle du HAR TRENT MED og som du kan "repetere med og behandle automatisk".

 

Men det er en ting som spiller inn og som for enkelte (meg selv inklusiv) og har stor betydning, og det er den følelsen det er å jakte med ei rifle som har et "romantisk sus" over seg...

 

Hmmm. Dette får tankene inn på varmere strøk, støv, G&T og spennende jakt.........

Link to comment
Share on other sites

"Men det er en ting som spiller inn"

 

Nettopp :)

 

Poenget med det vi holder på med er akkurat det du hentyder til.

Kjøtt får man jo på Rema/eller av noen hjort-/elgjegere til priser - langt under hva man betaler for å "hente" ut kjøtt selv :?

 

Og for oss som ønsker ennå kortere og hendigere våpen enn du - begrenser jaktmulighetene seg til et minimalt utvalg av områder :( .

 

Håper jeg snart blir kvitt "kortstuttinteressen" - slik at verdenen åpnes noe mer :)

Link to comment
Share on other sites

Helt OT:

 

Livet er for alle - inndelt i perioder.

 

Mitt "pulveriseres" gjerne etter 10-12 år, da jeg er så intens - når jeg holder på.

 

Så nå begynner fluefisket å innhente meg igjen.

 

Hadde noen tilbydd meg hvilken som helst B5 tur - hadde jeg valgt bort den :oops: - til fordel for et tilsvarende tilbud hvor jeg kunne hanket inn masse stor fisk på ènhånds fluestang :oops::?:):D

 

Men èn og annen turen som før (Polen, England - og andre kortdistansereiser) - ville selvsagt vært på reportuaret :) .

 

Og da ville vel en dobbeltrifle kommet i hus igjen (med mye banning, masse kule- og krutt-utprøvelser for å finne noe som gikk noenlunde midt i med begge løpene :roll: ).

 

For jeg angrer jo på at jeg solgte Heym`en (som med mange andre våpen).

 

Men :) - pengene ble brukt til jaktreiser i utlandet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...