Jump to content

Trofejakt eller kjøttjakt?


Carl-gustav12

Recommended Posts

Har gjennom en stund nå tenkt på hvorfor man jakter, og grunnen til man jakter er vel forskjellig fra person til person.

Men jeg legger merke til at en del ser ned på det å jakte etter trofeer. Hvorfor det? Er det så mye mere moralsk å jakte etter kjøtt?

 

Skogsbukk vs Jordebukk, en del av de som jakter i skogen kaller ikke jordebukker som skikkelige bukker? Men jeg hører aldri de som skyter jordebukker klager på de som skyter skogsbukker? hvorfor er det slikt? Hvorfor kan ikke folk jakte slikt de ville uten at andre blander seg inn? enten man jakter på trofe eller kjøtt? eller at man skyter en bukk på jordet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det bur eit eller anna i oss jegerar (eller mennesker) som heile tida ønskar å framstille den jakta akkurat eg driver, som veldig høgverdig og "riktig" i forhold til andre jaktformer og -vilt. Alle vil vere barske, dyktige, moralske etc.

 

Trur det trengs ein psykolog på bana for å forklare oss dette. Dersom det i heile tatt er mogeleg å forklare...

Link to comment
Share on other sites

"Bøjeger" hører jeg veldig ofte omtalt i negative ordelag - seinest i helgen da jeg var på hjortesamling i Sunnfjord. Han som snøfta det anså jakt på innmark som lettvint/kjøttjakt/ingen utfordring kontra hans jaktform som var å smyge seg innpå bukken midt i tjukkeste skogen. DET var jakt det.

 

Han er ikke alene om å mene at all jakt som ikke er lik sin egen er noe dritt og ikke "verdig". Jeg personlig skjønner ikke poenget med surmaga oppstøt om jaktformene vi driver. Hver og en må selv bestemme hva slags jakt de vil bedrive og om man er trofè- eller kjøttjeger skal vel folk bare gi beng i???

 

Janteloven lever så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en diskusjon jeg synes er interessant.

Fikk bedskjed av en moderator at siden jeg jaktet kun rådyrbukk og ga vekk kjøttet til grunneierer, burde jeg få meg annen hobby.

Hva er forskjellen på å ete sjøl eller pleie grunneier?

Kjøttet går ikke til spille, men jeg liker trofê, og hva er galt ved det?

Link to comment
Share on other sites

Når jakta nærmer seg slutten er det de som ikke går lei som jakter. Trofe eller kjøtt,ja takk begge deler.

Det er nesten alltid steder/grunneiere der det trengst å ta i ett tak. Med så korte dager som nå er en stor fordel å kunne skyte på, og i nærhet av innmark. Voksne bukker er ikke mye å trakte etter kjøttmessig på denne tiden av året.

Men litt rart er det å måtte slippe dem forbi,3 stk siste 5 dager. Men jaktmessig er det like moro å slite etter den siste kalven og forhåpentligvis klare det. Fortsatt skitt jakt.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Personlig skyter jeg dyr både på bøen og i skogen og på fjellet. Mye av grunnen til at jeg driver med jakt er for opplevelsen sin skuld. Jeg får en mye bedre jaktopplevelse av å kunne overlise et dyr i skogen og på fjellet, kontra det å ligge å vente på at hjorten skal snu breisida til på bøen. Selv om det kan være spennende det og. Men vi er heldigvis forskellige.

Link to comment
Share on other sites

Det med snikjakt kontra bøjakt er lett å forklare. Det er jo sååå mye enklere å la hjorten komme til deg i stedet for at du stiller deg innpå hjorten i skogen. Det handler om vår trang til kodeknekking og jo vanskeligere ting er jo større er følt suksefaktor.

 

Dette er jo en av grunnene til at vi menn er villig til å stå timesvis i en lakseelv eller sitte på rompa natt etter natt for å skyte ett vilt. Vår trang til kodeknekking og nysgjerrighet kan egentlig brukes til å forklare mange av trådene her.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg skal le av slike utsagn som enkelte komme med innimellom. At jakt for trofeets del er mer "edelt" enn jakt for kjøttets del, at kjøttjegere er barbarer, at de som skyter et vilt på et jorde er mindre "edel" enn de som skyter viltet i skogen, at man må ha fuglehund for å virkelig være rypejeger osv.

(jada har hørt alt dette opp i gjennom årene)

 

Hva er vitsen med å rakke ned på alle som ikke gjør akkurat det man selv mener er "den smale sti" innen jakt?

Link to comment
Share on other sites

Får vel driste meg utpå med noen surmaga oppstøt da, siden ingen andre tør :D

 

Jeg har en kompis som er fanatisk opptatt av hakk i kolben og gevir på veggen. Han kan finne på å si han er dypt deprimert fordi han bare fikk skutt 3 bukker i år, rett etter jeg fortalte at jeg fikk en i år. ( det er rådyr vi snakker om)

Han kjører med rifla i bilen hele august, og ser han en bukk på et jorde der han har jaktrett, så går det ikke mange minutter før den ligger steindau midt på jordet, med kjeften fullt av gress...

han klarer ikke å imponere meg med hakk i kolben og imponerende trofeevegg, når jeg vet hvordan han "jakter".

 

Rådyrbestanden i området tåler vel en eller to slike "cowboyer", men om alle skulle jakte slik, er jeg redd det hadde gått forferdelig galt. Man kunne selvfølgelig innført sterkere begrensninger på anntall skutte dyr, men kan vi ikke heller JAKTE på rådyrene relativt kvotefritt, istedet for å skyte dem på jordet fra bilen?

 

Når det gjelder hjort på bøen, er vel dette en nødvendighet i store deler av landet for å hindre bestanden i å eksplodere. har selv skutt hjort på bøen, og det slår meg HVER gang hvor stor forskjell det er å jakte på disse dyrene på jordet om natta kontra på dagen. Sist fullmåne var det knekkebrødføre ( 10 cm skaresnø ) og helt stille. Vi må gå noen hundre meter for å komme fram til jordet der hjorten står. Når vi kommer frem til jordet, står hele flokken bare dumt å kikka på oss 30 meter unna, og vi stod å snakket høyt i en time, før vi skøyt den ene bukken.

 

Dette er en helt grei måte å skaffe seg kjøtt på, og en sikker, effektiv og nødvendig måte å jakte på. Men at man etterpå går rundt på bygda og "brauter seg" fordi man har skutt en kronhjort, blir helt feil for meg.

 

Jordejakt er en snarvei for å lykkes. Det er helt greit for meg, sålenge man kaller en spade for en spade.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes fremstillingen blir litt for svart-hvit når du bare skiller mellom trofe vs kjøtt og mellom jorde vs skog.

 

Jeg jakter verken for trofè eller kjøtt. Kanskje mer i retning trofè, men da i retning av et mer abstrakt trofè, nemlig jaktopplevelsen. Her sitter også litt av forklaringa at jeg synes du nyanserer dårlig på jorde vs skog - for min del handler det mer om hvordan, enn hvor.

 

De fleste av oss som jakter rådyr reagerer hvis vi hører om felling av rådyr fra bilvinduet. Ikke nødvendigvis spesielt på den juridiske siden ved det men den moralske er vel så viktig. Vi synes det blir for enkelt, feigt - har ikke noe med jakt å gjøre. Men hvis vedkommende har rådyrkort, jaktrett og alt annet i orden, er det vel det samme for bestanden som hvis han skulle ha skutt dyret midt i svarteste granskauen? Likevel synes de fleste av oss at dette er alt annet enn ok.

 

Litt samme opplevelse har jeg opp mot åkerjakt på rådyr. Helt lovlig, garantert ikke mindre humant enn jakta i skauen, og for bestanden sin del har det veldig lite å si. Men jeg opplever det som en lite givende måte å felle et rådyr på. Ja, det er helt lovlig, og folk må gjerne holde på med det for min del. Men står du foran meg og skryter av hvor mange rådyr du har pirka ned mellom timotei og raigras - og spesielt om det kommer en skryteserie med trofèbilder av sekstaggeren i samme slengen - da har du kommet feil. Jeg klarer ikke å bli imponert over slike bragder...

 

Og ja, jeg har opplevd å få høre det motsatte, nemlig at min jaktform - drivende hund - er en lite givende jaktform som er alt for enkel. Og det skal folk få lov til å mene, synes jeg. Det var forsåvidt en rimelig velkjent jaktskribent som i sin tid uttalte dette til meg. Hvorpå han gikk hen og skjøt et rådyr på drev (uten hund) og felte en tåre fordi han hadde gjort noe som i hans øyne var helt forkastelig - nemlig å felle en gevirløs bukk...

 

Vi er forskjellige...

Link to comment
Share on other sites

Gevirløse bukker ja, det synes jeg er litt trasig å felle og, men ellers kjenner jeg ikke noe sted inni meg akkurat nå at jeg burde bry meg for mye om hvordan folk jakter.

 

Men det vil alltids dukke opp episoder og holdninger man hører om som man reagerer på, som med han kompisen til han tikkat3 oppafor her, det blir litt for cowboy for meg, i den forstand at jeg aldri kunne gjort sånn sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Skjønner ikke hvorfor dette blir diskutert så ingående ? De fleste jakter vel som de synes er best for dem selv ? Har vel liten eller ingen betydning hva andre mener om det ? Sånne tråder som dette synes jeg er bare tull. (selv om andre IKKE synes det). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel Graahund, du har jo startet en annen veldig aktiv tråd som heter Hvorfor er de gamle brukerne borte? Jeg har pratet med flere kammer-ater som var svært aktive tidligere, men som er her lite eller ingenting nå nettop på grunn av all moralismen. Som synes at det er kjipt å fortelle om sin jakt, fordi det står et hylekor av bedrevitere klart bak tastaturene i de tusen hjem rede til å kaste seg ut i moralsk indignasjon over at folk kan finne på å jakte på måter de selv ikke gjør. Du ble offer for dette da du som bevegelseshemmet på grunn av kols beskrev jakten din i hegn. De som skyter rådyr på jordet får også høre det. Folk som jakter rype både med og uten hund får høre det. De som skyter flere dyr, som forteller om skadeskyting, som er med på drevjakt i utlandet, som som som... Jeg synes det er et problem når det oppleves kjipt å fortelle om jakten sin, på grunn av alle som er så ufattelig villig til å blir moralsk indignerte. Jeg VET at vi har gått glipp av spennende fortellinger her på kammeret av denne grunnen, så jeg synes faktisk trådstarter har et poeng. Og jeg tror den eneste måten å få bukt med dette på er selvjustis. Sånt kan ikke modereres bort, men vi kan sammen si i fra om at den slags omgangstone vil vi ikke ha her inne, vi vil ha tolleranse.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det er veldig interessant med slike tråder! Mye fordi jeg av høflighetshensyn ikke så ofte konfronterer "jordegevirjegere" med hvorfor de er så fanatisk opptatt av anntall skutte dyr og hakk i kolben, at de bruker enhver anledning og alle triks ( lovlige og ulovlige ) til å skaffe seg enda større gevirsamling.

 

jeg synes det er et klart skille mellom folk som skyter dyr på jorde for å få kjøtt i frysen, og de som gjør det for å få gevir på veggen og hederlig omtale for imponerende gevirsamling...

 

Jibag var inne på noe vesentlig, de ALLER fleste reagerer på om man skyter fra bilvinduet eller får litt hjelp med "nattsynet" fra tusenmeteren i sigarettenneren. For min del er det veldig lite forskjell på om man ruller ned vinduet og skyter, eller om man parkerer bilen, og går 20 meter tilbake før man skyter...

 

EDIT: Skaubjønn: mener du at slike som meg skal "mobbes" bort fra forumet, fordi jeg ikke stående applauderer alle jakthistorier her på forumet? For høflighets skyld skriver jeg konsekvent ikke nedlatende i tråder der det legges ut bilder og jakthistorier, men jeg forbeholder meg retten til å ha en egen mening om jaktutøvelse i prinsipielle tråder som denne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

de ALLER fleste reagerer på om man skyter fra bilvinduet eller får litt hjelp med "nattsynet" fra tusenmeteren i sigarettenneren. For min del er det veldig lite forskjell på om man ruller ned vinduet og skyter,

...

Dette er ulovlig jakt. Altså ulovlig å skrive om her på kammeret etter forumreglene

 

 

eller om man parkerer bilen, og går 20 meter tilbake før man skyter...

Dette er lovlig jakt. Altså lovlig å skrive om her på kammeret. Om noen beskriver en slik jakt, og du bruker din rett til å si hva du mener, og sier at for deg er dette det samme som den ulovlige jakten du har beskrevet over, så mener jeg at du er med på å forsure forumet, og at slikt hindrer brukere i å fortelle om sin jakt. Det blir rett og slett utroplig lite inspirerende å skrive så lenge det blir møtt med slik moralisme.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr med hagle kan jo sammenlignes med å fiske laks med mark.

Det går jo greit, men er ikke helt bra.

Hva er gæli med markfiske, da? :roll: Sjøl om jeg i hovedsak har brukt fluestanga på ferskvannsfiske de seinere årene, vil jeg påstå at skikkelig markfiske krever like mye kontroll over agnet og evne til å lese elva som det høyverdige fluefisket. Jeg tror du uttaler deg uten å vite hva du snakker om.

 

Mer generelt: Kan du utdype hvorfor enkelte jakt- eller fiskeformer "er ikke helt bra"? At vi er forskjellige slik at noen ha ei lita bråkebøtte løpende etter rådyret før de synes det er stas å skyte mens andre liker godt roen, ettertanken og den kontemplative opplevelsen det er å sitte på timevis og vente på at det samme dyret kommer fram på jordekanten har jeg ingen problemer med. Jeg synes begge deler kan være fine opplevelser, jeg. Selvsagt, også for meg er det noen jaktformer som jeg foretrekker og noen jaktformer som stiller lengre bak i køen. Men å påstå at det som jeg personlig setter mindre pris på skal være mindreverdig eller "ikke helt bra" (!), er ganske så fjernt for meg.

 

Klart at en vár bukk skutt på smyg i tetteste skauen imponerer meg mer enn et dyr skutt på jordet etter fem timers postering i en gammel lenestol, men begge fellinger er lovlige og har antakeligvis gitt jegeren glede. Det samme gjelder for et kje skutt med hagle etter et fint drev. Så hvem pokker er du som skal devaluere en god jaktopplevelse med fordommene dine?

Link to comment
Share on other sites

Hei Graahund, beklager uheldig formulering. Vi er helt enige om at folk må få jakte som de vil, så lenge det er lovlig. Jeg oppfattet deg som at du synes at dette temaet er lite interessant. Jeg synes det er viktig å få det diskutert, nettop fordi blant annet du har opplevd slik moralisme, og at det forsurer forumet. Vi er altså enig i at folk må få jakte som de vil, tror bare jeg synes dette er et litt viktigere tema å snakke om enn du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Nei, løsningen er nok egen hjemmeside, hvor jeg skriver om min egen jakt etc. De som vil, kan da kan følge meg der, og de som er av oppfattingen: Nei, til alt jeg ikke driver med selv eller forstår, kan drite og dra!

 

Jeg blir bare så møkk lei de som ikke evner å se utenfor seg selv! Er det lovlig, kjør på. Trenger ikke å være vanskeligere enn dette.

Litt synd at denne tråden kom nå, da jeg var i ferd på å slippe min egen. Så jeg får avvente noen dager til dere har rast fra dere her.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vel, et lite eksempel. Jeg har vel skjelden og aldri hatt det så morro på jakt som da jeg var med "Jonathan" da han skøyt sitt første dyr. Fra ett gammelt fjøs på jordet. Fantastisk opplevelse og se gleden og reaksjonen på den karen. Og hvorfor er ikke dette jakt forde det var på ett jorde ? Han har ett minne for livet og jeg og. Kan liksom ikke skjønne at dette ikke var en jakt fult på høyde med at han feks. skulle skutt den i skauen. Jeg har noe hundre mål med skog og vi kan jakte i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og, forresten og apropos trådtittel:

 

Jeg for min del er kjøttjeger og stolt av det. Siden jeg var guttunge har jeg lært at "det man skyter, det spiser man". Uten at jeg vil starte en diskusjon om predatorkontroll, er "det man skyter, det spiser man" et sunt valgspråk å prente inn i en triggerhappy unggutt med mer testosteron enn vett (jepp, jeg har vært der. Som de fleste andre av (halv)gamlingene her inne). Men ikke fanken om jeg jakter på grunn av kjøttet. Da hadde jeg sluppet mye billigere unna ved å kjøpe det i butikken. Jeg jakter fordi jeg er en jeger. Derfor klarer jeg heller ikke å bli forarget over folk som beholder geviret og gir bort kjøttet. De jakter for pokker av nøyaktig samme grunn som jeg jakter: Fordi de er jegere.

Link to comment
Share on other sites

Du svarte ikke på spørsmålet skaubjønn, jeg sa jo at jeg konsekvent ikke "forsøpler" tråder der noen skryter av å ha skutt en rådyrbukk 20 meter fra bilen på et jorde av respekt for trådstarter. Men jeg får inntrykk av at motforestillinger ikke aksepteres i generelle tråder som denne heller...

 

For å forklare mine holdninger litt, så har jeg fortalt litt om jaktmetodene til den ene av kompisene mine. Rett skal være rett, han er en flink jeger, også i skogen. han er ungkar, og kan derfor bruke mye tid og penger på jakt. Det som er helt klart er at han har den største trofesamlingen i bygda, kanskje også i kommunen.

Han er ellers en kjernekar, som jeg har mye godt å si om.

 

Men som nevnt har han bortimot fraværende moralske skrupler på hvordan han skaffer seg gevirsamlingen sin. I tillegg til MYE skogsjakt, har han jaktet i hegn, skyter dyr på jordene, og jeg er sikker på at han har skutt fra bilvinduet og i lys av tusenmeteren. Det siste var en nabo vitne til.

 

For min del går ikke grensen for hva jeg synes er greit/ ikke greit nøyaktig der lovlig handling går over i ulovlig handling. Man må da kunne utrykke en egen mening om jakt og etikk, selv om noen kanskje føler at glansen fra trofeene sine gulner litt... Men ellers er jeg enig i at det hører hjemme i generelle tråder som dette, ikke som kommentarer til en jaktskildring.

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Skaubjønn: mener du at slike som meg skal "mobbes" bort fra forumet, fordi jeg ikke stående applauderer alle jakthistorier her på forumet? For høflighets skyld skriver jeg konsekvent ikke nedlatende i tråder der det legges ut bilder og jakthistorier, men jeg forbeholder meg retten til å ha en egen mening om jaktutøvelse i prinsipielle tråder som denne.

 

Glemte spørsmålet ditt. Svaret er nei.

Jeg er motstander av vold, og motstander av mobbing. Spesielt motstander av mobbing på vårt kjære forum! Håper da for guds skyld du ikke opplevde at jeg mobbet deg her? Jeg synes din holdning her er helt ypperlig, og du har helt rett når du omtaler dette for høflighet. Så lenge du lar folk skrive om jakten sin uten å drepe tråden deres, så må du da få lov til å synes hva du vil, og skrive det i en tråd som er prinsipiell og handler om dette temaet. Jeg har det jo også sånn at det er en rekke typer jakt jeg ikke liker, en del jeg synes er direkte dumt og noe som gjør meg forbanna. Men jeg må klare å ikke la moralinnstinktet mitt overta, slik at jeg forsøpler tråder til andre som liker jakt ikke jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Huff, jeg kjenner også at dette er en relativt uinteressant diskusjon, men samtidig ser jeg verdien av at det diskuteres ut fra Skaubjønn sitt resonnement over. Selv gir jeg så utrolig blanke i hvordan og hvorfor andre jakter, så lenge det ikke er noe galt med jaktformen i juridisk forstand eller med tanke på dyrs lidelse. Dette betyr ikke at jeg er uengasjert.

 

Hos oss har vi fri rådyrkvote. Dette fungerer til tross for at det ikke akkurat kryr av rådyr. Forutsetningen for dette er at det ikke finnes noen tullinger rundt oss som ikke forstår hva viltstell er, og slik det er nå tror jeg ikke det gjør det. Tikkat3 snakker om en kompis som plaffer ned alt han har mulighet til i et område med ganske frie kvoter, og jeg får inntrykk av at Tikkat3 mener han er en som tar litt mer av felleskaka enn han burde. Dette kan være tilfelle eller ikke, men da er det i så fall det som er feil med jaktformen hans! Ikke hvorfor eller hvordan han jakter! For dyra spiller det null rolle, og da burde det heller ikke spille noen rolle for andre. Hvis han ikke har lyst til å jakte med hund eller i lag med andre, så er vel det hans sak. Hvis hans metode eller iver etter å skyte mest mulig gjør at kvotesystemet ikke fungerer blir det en sak som må tas til etteretning. Har han ikke skjønt forutsetningene for friheten han har, så må vel det forklares for ham da. Og jakter han ulovlig, så er jo akkurat det ikke noe å diskutere. Kan jo høres ut som om han burde slappe litt av, og få seg en skikkelig oppstrammer hvis han ikke KLARER å la være å skyte fra bilen en gang. Herlighet.

 

Skjønner at det er frustrerende hvis han gjør et fint system vanskelig, men nå er det engang slik at folk er forskjellige, skjønner forskjellige ting, liker forskjellige ting, og har ulike prioriteringer. Det må snakkes sammen for at de beste løsningene/kompromissene skal finnes.

 

Selv jakter jeg på mange måter. Lagsjakt på elg, hjort og rådyr, bukkejakt i skogen alene, jordejakt på rådyr og hjort alene. Men ikke jordejakt på elg, da jaktlaget har blitt enige om å prioritere lagsjakta for trivselen sin skyld, og ikke skyte kvoten på no-time ved jordejakt.

 

Motivasjonen er like varierende. Tidlig i høst var jeg helt desperat etter å få skutt et rådyr fordi jeg rett og slett trengte kjøtt til et par festmiddager, men det betyr ikke at jeg ikke jakta for de andre grunnene. Litt spenning, litt "komme seg bort", litt kjøttbehov, litt stas å få et fint trofe...litt av alt. Jakta på et jorde, og hadde det driiitspennende. Hadde blitt ganske irritert hvis noen hadde rynket på nesen av at jeg jakta av feil grunn eller på feil måte, for det har de søren ta meg ikke noe med så lenge jeg ikke ødelegger for andre.

 

Politimester Bastian sa det på en fin måte; Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og for øvrig kan du gjøre som du vil.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at jeg ikke vil dra på trofejakt, all jakt er jo bra så, blir jeg bedt med drar jeg helt klart, men betaler ikke for å henge beinknokler på veggen. Det gjør ikke meg til en bedre jeger uansett... Skaubjønn er inne på noe men får det ikke til å samsvare med mine "teorier", han som jeg feier ned det som kommer om det er stort eller smått, langt eller bredt? (jeg gjør i hvertfall det) og da mener jeg at man er kjøttjeger, kort fortalt.

 

Fjernet av Kjell Olav.

Vi vil ikke ha:

-Postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

Snu det på hode da, hvis det har vært fri avskyting av elg/rådyr/hjort osv.. hvor mange har fylt fryserene til randen da? Jeg har garantert kommet til å fylt opp så det holder....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter som nevnt selv dyr på jordet "når det kniper" og har ingen problemer med det. Å "disse" en guttunge som har skutt sitt første rådyr er det da ingen oppegående mennesker som ville tenke på...

 

Det er troferekordholderene som kjører rundt med jordebukkene sine på lasteplanet i pickupen jeg har litt mer problemer med. Men ikke mer enn at jeg gliser lurt og spør om han måtte gå ut av bilen denne gangen...

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg kaste inn en liten brannfakkel:

Det er kjøttjegeren som ødelegger viltstammen, og skyter det som måtte komme uansett om det er kolle, kalv eller bukk. Spiller ingen rolle så lenge man får kjøtt i fryseren :?

Nei, det er i utgangspunktet dem som lager kvotene som bestemmer hva som skal/kan skytes. Iallefall der det er styrte kvoter og retta avskyting ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Da skal jeg kaste inn en liten brannfakkel:

Det er kjøttjegeren som ødelegger viltstammen, og skyter det som måtte komme uansett om det er kolle, kalv eller bukk. Spiller ingen rolle så lenge man får kjøtt i fryseren :?

 

Har her ett klart eksempel på akkurat det du sier her. Var på hjortejakt og hadde to dyr på kvoten. Hva gjør jeg om det kommer kolle og kalv spurte jeg bonden. Da skyter du selvfølgelig kolla sa bonden. Det gir mer kjøtt i fryseren. Kalven greier seg fint den nå uten mora da det er så seint på høsten. :?::wink: Jeg skøyt selvfølgelig ikke kolla fra kalven. Lite eksempel på hvordan det blir tengt bortover. :?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt mener jeg det må være opp til den enkelte hva han gjør så lenge han ikke ødelegger for andre eller viltstanden. Cowboys uten hemninger er aldri bra.

 

Mange her inne er vel enige i at all slags jakt kan være spennende og givende, inkludert jordejakt, men her er nå en liten filmsnutt som eksemplifiserer det jeg mener.

 

http://www.youtube.com/watch?v=xMa18rpeYBw

 

Jeg kjenner ikke disse jegerne, men det er tydelig for meg at de har det vanvittig gøy, selv om de jakter i Norges tetteste rådyrbestand på et jorde. Imponerende? Nei, men hva så? Jeg tror de er glad for både kjøtt og trofe, og jeg ser ingen grunn til å kritisere noe som helst. Skjønner ærlig talt ikke hva som får andre til å gjøre det heller.

 

Og Poacher; det var da en utrolig lite gjennomtenkt setning. Tåpelig. Jeg kjenner mange kjøttjegere og noen trofejegere, og sammenhengen mellom ødeleggelse av viltstammen og motivasjon for jakta er tilsynelatende ikkeeksisterende. Har jo ikke forsket på det, så da blir det bare tilsynelatende, men jeg tror ikke det er slik heller.

 

Det som avgjør er hver enkelt jeger sine verdier og meninger. Noen tenker viltstell, andre gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nope, og jeg har et konkret eksempel på dette.

 

Fri avskyting av rådyr... Grunneier kun opptatt av kjøtt i fryser. Hvor jeg gjentatte ganger fortalte og ba om at geiter ikke burde skytes. At man kanskje satte opp en intern avskytingsplan. Og forsøkte å forvalte stammen, slik at vi hadde rådyr i fremtiden også. Som jeg sa, døde geiter får ikke lam. Dette ville de ikke ta hensyn til...

 

Sluttsummen er nå at stammen er skutt sønder og sammen. Noe jeg påpeker hver jæ.... gang jeg møter vedkommende for rett å slett stikke finger'n i øye på vedkommende. Vi jakter idag ikke sammen (heldigvis).

 

En trofejeger kan også ødelegge stammen for all del... Hvis man skyter får de er virkelig store og før det er en arvtager som tar over "makta"... Anbefaler dere å lese Hjortejegerne, 10 jegere - 10 metoder, hvor 2 av de er trofejegere, og begrunner dette på en glimrende måte.

Link to comment
Share on other sites

Og Graahund; Jeg mener ditt eksempel handler om hva man tror om hvordan hjortevilt lever. Grunneier i dette tilfellet var tydeligvis overbevist om at det ut fra et viltforvaltningsmessig hensyn ikke var ødeleggende å skyte kolla, da han trodde kalven ville overleve. Dette sier oss at han har et bevisst forhold til saken. Om han tar feil eller ikke er en annen sak, men det viser ikke noe om hvorvidt kjøttjegere ødelegger viltstammen. Bare at noen kalver på akkurat hans område må klare seg uten mor gjennom vinteren. Overlever de? kanskje, kanskje ikke... Ville jeg gjort det? Nei, for jeg er ikke sikker på om den overlever.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven sier vel noe om hvilke dyr som skal skytes først...

 

Men ellers lurer jeg på om det bare er i mitt område hjorten oppfører seg som tamdyr på natta? Hjorten er en relativt ny skapning i området her, og man skyter ikke så mange. De gangene jeg har prøvd, kan man gå rett bort, helt åpent og skyte de på jordet, selv om den har sett/ hørt deg lenge. En kompis måtte springe for livet når han med lommelykt gikk mellom en flokk hinder og en kronhjort i brøletiden. Dette er vel og merke på natta. Om de kommer utpå bøen i skumringa er de veldig lettskremte.

Denne erfaringen er vel litt av grunnen til at jeg ikke så lett lar meg imponere av hjortetrofeer skutt på bøen...

 

Er det slik på vestlandet også der bøjakt har pågått noen tiår, eller har man genetisk "plukket ut" de individene som ikke skjønner at menneskene er farlige om natten også?

Link to comment
Share on other sites

Det er kjøttjegeren som ødelegger viltstammen, og skyter det som måtte komme uansett om det er kolle, kalv eller bukk. Spiller ingen rolle så lenge man får kjøtt i fryseren :?

 

Å? Det kommer vel litt an på hva man legger i ordet kjøttjeger vel... Jeg synes jo det er fryktelig morro med egenskutt kjøtt i fryseren, og jeg jakter jo for at det er en mulighet for at jeg skal kunne få det. Likevel så skyter jeg jo ikke hva som helst som måtte dukke opp i skogen. Hva ville du karakterisert meg som?

 

Og hva var poenget mitt...?

Jo, det finnes ingenting her i verden som er svart - hvitt. Hadde jeg bare skrevet at jeg jakter for at det er en mulighet til godt kjøtt i frysen, så hadde nok ganske mange karakterisert meg som en kjøttjeger og trekt gale konklusjoner om meg og jakta jeg bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi konkludere med at idioter og tullinger kan ødelegge en viltstamme og bli ferdig med det? Bryr man seg ikke om å videreføre stammen, så er det ikke noen sak å skyte den ned. Enten man er kjøttjeger eller trofejeger.

 

Det konkrete eksemplet fra Poacher er et godt eksempel på en idiot som er kjøttjeger. Eksemplet med kompisen til TikkaT3 som skyter alt for mye i forhold til tenkt forvaltning via fri kvote er et eksempel på både en tulling og idiot som er trofejeger.

Link to comment
Share on other sites

Poacher genereraliserte:

Det er kjøttjegeren som ødelegger viltstammen

Og dokumenterte:

jeg har et konkret eksempel på dette.

 

I boka mi kalles dette for "utilstrekkelig statistisk grunnlag for å trekke konklusjoner". Jeg kunne selvsagt rakka ned på alle troféjegere som bare er interessert i noe å henge på skryteveggen eller alle jegere som skyter på lengre hold enn jeg finner forsvarlig -- ut fra ett dårlig eksemplar av arten. Men ærlig talt: Det holder jeg meg for god til, og det synes jeg at du også burde gjøre, Poach.

 

Edit: Forøvrig er jeg 100% enig med forrige taler. Tullinger er dårlig medisin, uansett om de jakter for opplevelsen, skryteveggen eller kjøttet sin del

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig vitsen med å skyte dyr om man ikke skal bruke kjøttet, skinnet eller noe annet? (ja du har skadedyrjakt i tillegg)

"Bruke" kan bety at man selv skal bruke det eller andre skal bruke det (at man gir det bort, eller selger det, om man ikke bruker det selv) noe jeg tror de fleste praktiserer.

Så da er vi vel alle "kjøttjegere" eller "pelsjegere".....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...