Jump to content

Da var jeg uten våpen for en stund...


9,3x62 SL

Recommended Posts

Det ringte på døra igår ettermiddag i 5-tida. Jeg åpnet og der stod det 4 bevæpnede politimenn.

Jeg sto jo i døråpninga som en fuglekasse og skjønte ikke hvorfor onkel blå var hos meg, så jeg måtte spørre...Fikk som svar "Vi skal ta en prat med deg og eventuellt beslaglegge dine våpen"

:shock:

 

Jeg skjønner ikke poenget i dette jeg...Grunnen til dette er at jeg har lagt ut et antall skyte-videoer på Youtube, en idiot som ikke synes noe særlig om meg har anmelt det til politiet. Det var 2 videoer det som de ikke likte. En video der jeg skjøt 5 skudd på 4 sekunder med mauseren. Den andre skjøt jeg begge løpa samtidig med hagla.

 

Men hvorfor skulle dette være så ille? Ikke vet jeg...Samtlige filmer er spillt inn på en skytebane og samtilige skudd er skutt på blink på en forsvarlig og kontrollert måte.

 

De har også hostet opp noen episoder fra tidligere blant annet alkoholmissbruk, så dette er vel det som er mest ille nå..Men politiet sa at dette faktisk ikke var så ille som det kansje kunne se ut som :roll:

 

Men våpna ble bare tatt i beslag "inntil videre" som de sa. Jeg må nok inn i en rekke avhør å forklare hva som har "skjedd". Men faktum er at jeg har ikke gjort noe ulovlig og ingenting har skjedd :!: Så jeg håper på å snart få se mine våpen igjen :) Håper å komme ut på toppjakt i vinter!

 

 

 

Forresten bor jeg i et av verdens land med de jævligste våpenreglene - Sverige

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

WTF? Om hurtigskyting med mauser kvalifiserer til beslag får de mye å gjøre fremover.

 

 

...og da spøker det vel for Stangskytinga?? :?

 

Edit: Her kan det vel være på sin plass å alliere seg med en jurist ja.... Selv om du har ditt på det tørre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så videoene du har lagt ut nå. Du gjør så absolutt ikke noe galt, hvis ikke det å hygge seg litt når man skyter er ulovlig da. Hvis skytingen er grunnen for beslaget bør du få dem tilbake asap.

 

Tror nok heller den andre grunnen du nevnte blir lagt mer tyngde på av politiet.

 

Håper dette ordner seg og du får tilbake våpnene dine.

Link to comment
Share on other sites

Oisann !! :shock: Det der virkar ganske utrulig, eg har ikkje sett filmene dine, og veit ikkje kven du er på youtube, men alikevel, det skal væra ganske graverende filmer skal du komme i den situasjonen som du har kome i no...

 

Får håpe det beste og at dette her ordner seg for deg, kontakt hjelp og få ordna opp i dette, så fort som du kan.

 

Og ein liten pekefinger, ikkje berre til deg, men til andre som legger ut "alt mulig" på Youtube og andre plasser, vær LITT kritisk til kva du legger ut på opent nett. Det er akkurat det samme med dette forumet her, og andre plasser. Ein vakker dag, så kan faktisk du komme i den situasjon at det er DU som får Politiet eller andre på døra di..

Ein annen ting er også når du søker på jobb, det er faktisk ein del som Googler navnet ditt og bruker kanskje et par timer på å finne ut kva du er for ein fyr, har du lagt ut filmer, kommentarer og andre ting, som er litt i grenseland, eller som er av ein annen meining enn den du søker jobb hos, så har du garantert søknaden din i søpla..

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ikke være 100% sikre på at de er dine, men du ga ut nok info til å søke litt på youtube.

Var ikke meningen å "snoke", men man blir jo nysgjerrig på hva du kunne ha gjort på videoen som begrunnet beslaget.

Og som skrevet før, ser jeg ikke helt den grunnen i videoen. (som jeg tror, og ikke vet er dine :) )

 

Du får kreve en begrunnelse for beslaget av politiet. Har de ingen god grunn ville jeg sendt inn en klage. Selv om de er politi kan dem da ikke bare gjøre det som passer dem.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje de setter spørsmålstegn vedrørende din edruelighet som det så fint heter.

Det er faktisk grunnlag for inndragelse av våpen, enn så urettferdig det kan føles!

 

Vil uansett ønske deg lykke til!

Fint om du kommer med all info relevant for saken, da jeg føler at der er en del som må være utelatt her! :?

Link to comment
Share on other sites

[...]Vi skal nok prise oss lykkelige for at vi har de lover og regler vi har[...]

 

Nå har politiet alle de paragrafer i lov og forskrift som skal til for å gjøre akkurat det samme i Norge: Kravet om at en våpeneier skal være "edrulig og ansvarlig" og det faktum at tilbakekallelse av våpenkort er "ett administrativt vedtak" og således kan iverksettes uten nevneverdig strenge krav.

 

Edit: våpenene vil altså bli "samlet inn" om man er "under etterforskning", nesten uansett hvor håpløs saken er, så kan man starte prosessen med å få ting tilbake igjen når "saken henlagt"-brevet kommer i posten....

Link to comment
Share on other sites

Det er et voksende problem at den yngre generasjon, som vi voksne innbiller oss er så flinke på date osv, faktisk ikke har snøring på konsekvensen av det de gjør i den virtuelle verden.

Guttungen i videoen ser ikke ut som gamle karen og det fins minst en tråd om at han har vært så full at han har spydd ned madrassen sin. I tilegg har han noen litt dødgy "venner" på youtube kontoen sin... Nok til at det skal holde med en liten undersøkelse og ta en nærmere titt på saken fra myndigheters side.

 

Når det er sagt, Protester alltid (I høflig og bestemt form) Ikke aksepter beslag og spør om retthjemmler.

Link to comment
Share on other sites

Nå har politiet alle de paragrafer i lov og forskrift som skal til for å gjøre akkurat det samme i Norge: Kravet om at en våpeneier skal være "edrulig og ansvarlig" og det faktum at tilbakekallelse av våpenkort er "ett administrativt vedtak" og således kan iverksettes uten nevneverdig strenge krav.

 

Edit: våpenene vil altså bli "samlet inn" om man er "under etterforskning", nesten uansett hvor håpløs saken er, så kan man starte prosessen med å få ting tilbake igjen når "saken henlagt"-brevet kommer i posten....

nei. jeg har nylig vært under etterforskning i ca 6 mnd, og har fått innvilger håndvåpen i den perioden. Så det går nok mer på HVA man blir etterforsket for.

Og at våpen blir midlertidig eller permanent tilbakekalt ved feks spørsmål om folks edruelighet synes jeg personlig er en helt ok avgjørelse. Jeg banner i kjærka, men det ER ikke en menneskerett å eie våpen!

Jeg synes det er helt ok å bli "passet på" nårr man ike klarer det selv.

Og igjen, trådstarter skriver at han bor i sverige, og de har mye strengere lover enn oss her i landet.

Fortsatt så er jeg fornøyd med det lovverket vi har jeg. Enda me fornøyd etter den nye forskriften kom, ting ble jo enda greiere og mindre synsing ved søknadsbehandling. :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan sette fingeren på når det gjelder dine videoer på youtube, det må da være at du ikke tok trykkpungt på første avtrekk med mauseren. Da ser jeg bort fra hurtigskytinga, var en annen video.

Men det kvalifiserer heller ikke til inndragning.. :evil:

 

Håper saken ordner seg for deg, men få tak i advokat straks.!

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg har flira endel, etter å ha lest denne tråden, og "spy i senga" tråden, samt diverse andre uttalelser her på kammeret.

Nå er jeg ingen psykolog, men hvis man følger denne målsetningen: "You Never Get A Second Chance To Make A First Impression"

Så må jeg si at jeg ikke er så overrasket over Polisens reaksjon. Det er jo også noe som heter egnethet/skikkethet, og en som trenger råd på et åpent forum, om hvordan "vaske spy i senga" forklarer en hel del om en personlighet.

 

Kanskje du rett og slett ikke er voksen nok til å bære ansvaret for å erværve et våpen.

 

Kanskje det er nettop slike som deg, som ødelegger for alle oss andre.

 

Hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Herregud! Hvem har ikke spydd i senga da? :D

 

Gjorde det senest i forrige uke jeg. PS! Svineinfluensa er ikke å spøke med..... :lol:

 

Får håpe onkel politi ikke leser dette da, for det kan jo føre til litt av hvert ser det ut til.

 

Håper du får igjen mausern din. Såg ut til at dere passet godt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kjetil-A. mener ikke det er riktig og bli fratatt verken våpen eller førerkort pga festing..

Hadde det vært snakk om festing kombinert med kjøring eller i ditt tilfelle våpenbruk hadde det blitt noe helt annet..

Man kan ikke bure inn en fordi man er redd for at han kan gjøre noe straffbart vell, man må jo ha gjort en straffbar handling før man kan dømmes...?

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ikke ut til at '9,3x62 SL' er gamle karen. Mitt inntrykk er at saken ikke i hovedsak dreier seg om '9,3x62 SL', men at polisen nok har reagert på manglende oppfølging/kontroll av hans foresatte under skyte aktiviteten i de djupa skogor.

 

9,3x62 SL; mitt råd til deg, sjekk med dine foreldre om de synes det er ok at du fortsetter videre på denne tråden fremfor at den stenges. Det kan virke mot saken din.. (Om jeg bommer krafig på din alder, så beklager jeg så mye)

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til potensiellt farlige verktøy som feks våpen, så er det vel ingen vits i å ta den lille risikoen, eller?

Et øyeblikks dårlig vurdering kan få fatale følger, hvorfor skal man da ikke forsøke å unngå slike hendelser enn så lenge det ikke er en menneskerett i eie/inneha våpen?

Det er nå mine teite tanker om problemstillingen.

 

Og ja, jeg har selv tidligere fått avslag på søknaden, nettop med begrunnelse edruelighet.

Var bare å vente x antall år og så søke på nytt det.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du rett og slett ikke er voksen nok til å bære ansvaret for å erværve et våpen.

 

Kanskje det er nettop slike som deg, som ødelegger for alle oss andre.

 

Seriøst Makkieboy, det her hadde eg faktisk ikkje forventa av deg... Du har abolutt ikkje grunnlag for å komme med bedømmende grunnlag for å beslaglegge våpen, utav det du har lest av vedkommende her inne, og etter å ha sett filmen.. Det er i tilfelle ganske mange både her inne og der ute, som hadde fått problemer då trur eg..

 

Eg må sei for min del at eg har flira litt av det eg har lest eg også, men det er på ingen måte noko grunnlag for å avvæpne vedkommende av det som eg har fått med meg.. Ung, kanskje litt naiv, men alikevel langt frå den værste eg har sett. Det er ein del før på lista her inne iallefall... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette må vel sies å være standard prossedyre? Politiet får inn tips/annmeldelse, og selvfølgelig gjør de da noe med det. Det første er å dra inn våpen, fordi det var dette saken handlet om, helt vanlig. Når saken er ferdig oppklart/hennlagt som jeg skulle tro her, vil du få våpenene tilbake. Dersom du har fortalt oss hele sannheten da :wink:

 

Ta for eksempel om jeg var fotograf, og hadde tatt noen "på kanten" bilder, som politiet var interresert i. Selvfølgelig ville de da beslaglagt alle fotoapperatene mine, selv om de nevnte bildene kun var tatt med det ene. Det er slik det fungerer.

 

Shit happends, men slik er det politiet oppererer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at politiet skal gjøre noe som de ikke har hjemmel for å gjøre, men såvidt jeg husker har politiet (i Norge hvertfall) lov til å frata deg både førerkort og våpen dersom de mener det er en viss sjangs for at du kommer til å bruke noen av delene i beruset tilstand.

 

§ 10 i våpenloven

Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

 

§ 34 i vegtrafikkloven

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ikke ut til at '9,3x62 SL' er gamle karen.

 

(Om jeg bommer krafig på din alder, så beklager jeg så mye)

 

Profilen hans sier vel noe om alder, etter hva jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 SL skrev:
Thomasnb® skrev:
9,3x62 SL skrev:
En video der jeg skjøt 5 skudd på 4 sekunder med mauseren

 

er den eneste jeg finner om det iallefall.

 

Jeg har slettet et antall videoer etter at dette skjedde.

 

 

Hvorfor har du slettet video'er ?

 

Satser på at alt går i orden og du får børsene dine tilbake :]

Link to comment
Share on other sites

Det er et voksende problem at den yngre generasjon, som vi voksne innbiller oss er så flinke på date osv(...)

 

Jeg datet en yngre jente en gang og hun var dritgod på data... 8)

 

jeg er enig med at edruelighet og pålitelighet er viktige faktorer for den som skal inneha det ansvaret det er å eie våpen, men jeg er ike uten videre enig i at man kan trekke paralleller mellom unge som fester og våpenbruk. jeg synes også at det er merkelig at politiet stiller med fire væpnede tjenestemenn på døren til trådstarter pga noen videoer på Youtube.

 

93x62 SL: er du helt sikker på at det ikke ligger noe mer bak? Jeg forsøker ikke å beskylde deg for noe som helst, men du sier at noen som ikke liker deg har anmeldt deg, så kanskje det finnes mer bak dette enn et par filmsnutter?

 

Uansett: jeg krysser fingrene for at dette ordner seg til det beste!

Link to comment
Share on other sites

jeg synes også at det er merkelig at politiet stiller med fire væpnede tjenestemenn på døren til trådstarter pga noen videoer på Youtube.

 

 

alle polititjenestemenn og -kvinner i sverige er bevepnet, så det høres for meg helt normalt ut. at det møter opp 4 personer kan jeg godt forstå når det er våpen det dreier seg om.

 

jeg tror heller ikke vi har fått høre hele historien her.

Link to comment
Share on other sites

alle polititjenestemenn og -kvinner i sverige er bevepnet, så det høres for meg helt normalt ut. at det møter opp 4 personer kan jeg godt forstå når det er våpen det dreier seg om.

 

Jeg er klar over at Svenska Polisen er bevæpnet, men trådstarter velger likevel å poengtere at det var fire bevæpnede reperesentanter som troppet opp på hans dør. Nevnes dette for å dramatisere hendelsen litt, eller var det snakk om politifolk i en tilstand av beredskap som indikerer noe mer enn en Sig på hoften?

 

Ikke at dette betyr noe i seg selv, men det får meg til å undres over hvorfor trådstarter velger å gjøre et poeng av det- nettopp fordi at politiet i Sverige er bevæpnet til en hver tid.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje trådstarter var ute etter å poengtere at det stod 4 væpna Politier på døra, det var ein beskrivelse av det som skjedde, intet meir eller mindre... Det er naturlig at hvis Politiet har fått eit varsel om ein urovekkende melding med våpen inni bildet, så vil dei nok være både forberedt og i eit antall, som kan være til hjelp...

Link to comment
Share on other sites

nå uttaler jeg meg generelt, dette har ingenting med 9,3X62 sin alder, eller no som har med han å gjøre.

Det jeg tenker på er generelt.

Hvis man legger ut video av div jalla-skyting, eller andre ting man holder på med, på you tube. Må man være klar over at noen ser dette. Å politiet har faktisk folk som er i stand til å surfe nett de og. å de kan fort finne slike ting. Om de videoene man da har lagt ut viser at man er litt Rambo, kan det jo være at politiet vurderer våpeninnehavet ditt. I og med at politiet kan gjøre et administrativt vedtak å ta fra deg våpna, kan dette gjøres på et slikt grunnlag, iallefall for en periode.

Vanskelige greier dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...