Jump to content

Hjortejakt fra bil på natten


pluto

Recommended Posts

Konfrontert dei i bilen ka da gjekk i, spørst litt ka setting det var i. Observert dei lenge? Påkjørt vilt? Var eg sikker i min sak om tjuvjakt hadde vel eg ringt 02800 ganske kjapt vil eg tru. Sto bilen i ro i lang tid før skuddet falt? Tjuvjegara e ikkje vatn verd i mine auge, men ein ska vera 100% om det ikkje derier seg om ein kjip påkjørsel. (ikkje mangen så frese rundt midt på natto med våpen i bilen, dog.)

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg hadda hatt stor mistanke om at dette var ulovlig jakt, så ville jeg kontaktet politiet. Uansett om jeg kjente vedkommede eller ikke. Hadde han hatt retten på sin side ville det vært enkelt å forklare dette for politiet. Går man bort til vedkommede og undersøker hva som skjer får man fort bygda mot seg, i alle fall om det ikke blir noen sak eller dom av det. Da sitter du igjen som svarteper og sladrehank... Enten for å ødelege jakta for folk eller for å ha anklaget noen for tjuvjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom kjørende, hadde vært på jakt på ytterøy og var nesten hjemme kl 0230 på ett sted jeg viste det stod hjort. På jordet sto det en fin kronhjort, 12 tagger, i lyset fra en bil, fullt lys, 50 meter foran bilen, som også sto 100 meter ut på jordet. Dette var ca 100 meter fra meg. Jeg stoppet og kikket på dem ca 1 minutt. Ett fantastisk syn midt i svarte natta. Så smalt det og hjorten vaklet litt fremover før den gikk i bakken. Det var da jeg tok ut kammera, bikkja, børsa, lykt og ventet til han i bilen kom bort til meg. Det ble stilt litt spørsmål fra meg før vi gikk ut for å finne den hjorten som han ikke hadde skutt på, men som vi fant ute på jordet. Det ble fotografert litt av hjorten, bilen, traktoren han hentet for å få hjorten hjem. Alt i alt en perfekt tjuvjakt om det ikke hadde vært for at jeg dukket opp der på feil tid for han. Dere skulle bare vist hvor mange rare unnskyldninger han hadde for det han hadde gjort, men han hadde ikke gjort noe galt.

 

Gubben har tilgang til jakt ut året, fri kvote på hjort, det er minst ti dyr på jordet der hver natt, nå kommer det snø og månelys om to uker, masse fin jakt fremover, muligheter til å jakte med hund, grunneier, har eget jaktlag, osv.....

 

Hvorfor i helvete er han så dum at han gjør dette på en ulovlig måte. Ikke ville jeg ha skutt bukken heller om det hadde vært for kjøttet. Og gevieret smaker ikke like godt på veggen hjemme, når det må diktes opp en historie for at det skal stemme og han skal fremstå som en dyktig jeger som klarte å overliste storbukken. Blir jo ett eller annet han må finne på ovenfor resten av jaktlaget som sikkert drømmer om bukken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utrolig irriterende disse billysene som alltid kommer på rett før det smeller :mrgreen:

Jeg forstår at at folk reagerer på slikt, det gjør jeg også. Men det er så utrolig mye verre ting som skjer rundt oss hele tiden jeg heller ville anmeldt noen for. Hadde vi reagert om det var en rev han skjøt? Ettersom jeg forstår av historien så er dette en grunneier? Da er det vel ikke tjuvjakt, men ulovlig jakt grunnet bruk av kunstig belysning og jakt fra motorisert kjøretøy.

 

Men nå må jeg gå ut på måneskinnsjakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje ulovlig å kjøyre rundt for å lyse opp hjorten for deretter å gå ut av bilen og finne seg ein posisjon å skyte fra (etter å ha slått av lysa på bilen). Kjenner fleire som gjer dette i mitt nærmiljø. Det som er forbudt er å skyte hjorten ved bruk av lys og/eller skyte fra motorisert kjøretøy. Skal du annmelde han må du være 110% sikker på at lysa var retta på hjorten i det du høyrte skuddet. For det andre må du være 110% sikker på at han satt i bilen når han skaut. Viss en eller fleire av disse er brutt er det god grunn til annmeldelse.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Visst bilmotoren går, er det med på å avlede hjorten. Ulovlig! Dette er lavmål, og jeg mener det er grunnlag for å ni-piske skytteren, event. ringe politiet. Moral er noe vi har inni oss, høg eller lav. Jeg kjenner ikke solheimen, men kan fastslå at han ikke kommer til å få jakte i vårt jaktfelt så lenge jeg kan uttrykke meg.

 

Hadde jeg hatt lav moral, kunne jeg skutt 10 hjorter i lyset til reveåtet. Jeg velger å ikke fylle kvota heller enn å begå slike idiotiske påfunn!

 

Greit det er mange små jaktfelt og terreng langt unna allfarvei. Skal det være mer ok å drive møkkajakt enn andre lovbrudd? NEI, spør du meg!!!

Link to comment
Share on other sites

Hva om du visste at han kjørte for fort,snakket i mobilen og til og med kjørte uten belte på vei til jaktområdet!

Ville du anmeldt han da ?

 

Jakt fra bil og med hjelp av billys er ulovlig ja, men tror du at du oppnår noe som helst med å anmelde han ?

Tviler på at du oppnår noe som helst, det blir ord mot ord, gjestejeger mot grunneiger...

Saken blir henlagt og du risikerer å miste jakta.

 

Alle har sine svin på skogen, men det er jo alltid mye morsommere å oppdage andre sine, en å tilstå sine egne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal vi nå være helt ærlige, så er det ikke tvil om at lover og regler rundt lysbruk i jaktsammenheng. Har heller lite med moral, dyreværn etc å gjøre.

 

Rent personligt, mener jeg endel av reglene for lysbruk i dag, er direkte i mot all sunn fornuft (tenker da på ettersøk).

 

Den eneste moralske grunn jeg kan tenke meg kommer i tale ved bruk av lys på jakt, er at man lett strekker strikken for langt.

 

I dag virker lysreglene som de er med tanke på å letter kunne oppdage tjuvjegre, noe som forutsetter at enhver som har behov for lysbruk under jakta er tjuvjeger (inntresang hvordan man setter lover og regler etter muligt misbruk her i landet).

 

For si det enkelt, var det grunneier med jaktrett? Viss ja, gi F og gå hjem og legg deg i senga med god samvittighet (men man kan jo nevne at det vist ble skutt en bukk engang i går til den som har tilsynet, slik at man er sikker på at den kommer med i manntalet). En liten leksjon i å indikere at man blir sett, gjør ofte folk noe mer forsiktige. :wink:

 

Ikke grunneier men hans representant? Gi F og gå hjem og legg deg i senga med god samvittighet, men gi grunneier beskjed.

 

Noen andre? Ring Lensmannen, og gå hjem og legg deg i senga med god samvittighet.

 

Hvorfor ikke uansett ringe lensmannen på direkten? Det finnes viktigere ting her i verden, enn at alle lover og regler til enhver tid blir fulgt til punkt og prikke. Og hvem som tar seg til rette har alltid noe å si. I dette tifellet er det ikke en tjuvjeger, men en grunneier som bryter lysforbudet. Stoor forskjell, da det første er ren vinningskriminalitet, mens det andre er forseelse.

 

Problemet er at det er stor sansynlighet for at forseelsen blir betydligt hardere straffet.

 

Og så skal jeg kaste en brannfakkel ut i debatten:

I tillegg er jeg helt for en lovendring vedrørende å skyte fra/ved stillestående bil, der man ellers har tatt alle de vanlige forholdsregler verdørende sikkerhet.

 

Poenget med hjortejakta (og mye annen jakt), er å ta ut ett gitt anntall dyr. Dette med tanke på alt fra trafikksikkerhet, og bestandens egenhelse.

 

Jeg er altså for at den som vill drive såkalt høyverdig jakt gjør det. Og den som skal ha fylt fryseren, gjør det. Sansynligheten tilsier at de siste vill ha mindre sjangs for skadeskyting og ettersøk, da de får betydlige fordeler vis a vis viltet.

 

Uansett, før noen hyler opp, jeg jakter uten lys, for slik er nå engang den forbaska foreskriften.

Hva andre gjør på egen grunn, er ikke min sak, så lenge de ikke lar dyr lide i utrengsmål. For det er det som er moralsk riktig å bry seg om, ikke allverdens lover og regler som regulerer hvordan en skal gjøre det ene eller det andre med ting man nå engang har rettigheter til.

 

Så får vi heller være enige i at vi er uenige rundt om, det er jaggu nok ufred her i verden som det er. :?

Link to comment
Share on other sites

Er litt enig med vingemutteren her.

Det virker som enkelte folk er syklig opptatte av og ringe til øvrigheta for alt muligt, og stå forran

den lokale pressa og slå seg på brystet og si at 'det var jeg som ringte'. Er motivet personlig

ære og berømmelse ?......

 

Det kommer aldri noe godt ut av noe der spesielt pressa vil ta tak i en slik sak og krisemaksimere en relativt uviktig

hendelse sett i litt større sammenheng, og dem som er motstandere av alt mulig for blod på tann og spiller videre på det med alle dem kort som finnes.

 

Dette dreier seg ikke om hvorvidt man ikke skal følge regler og lover, men samfunnet er ikke perfekt, og

det er ikke slik at alle behøver og ta på seg paragraf rytter rollen i en hver sammenheng.

 

Eksempelvis er av og til enklere og bygge på garasjen og bli enig om det med naboen en kveld en å skulle sende byggemelding. Alt innefor en rimelig fornuftig aveining i hvert enkelt tilfelle. Ikke helt etter boka.....men dog det som gjøres hver dag. Har man feil nabo, så skal han på død og liv anmelde deg bare på prinsippet og ikke fordi det gjør han noe at du har bygget.

 

Eksempelvis så er blitt så ille i dag at dem som blir angrepet av bjørn og må forsvare seg er dem som blir buret inne fordi dem berget livet og får ubegripelige bøter. Det hadde med andre ord vært mere akseptert av samfunnet om man ble drept av bjørnen. Da hadde alle bare sagt at det var synd og så hadde man fått et par fellingsløver isteden.

 

Hadde jeg kommet på en slik situasjon som trådstarter nevnte, så hadde jeg nok kjørt rolig videre og passet min egen business.

Link to comment
Share on other sites

Dette er rett og slett skremmende lesing :!:

Tolker jeg enkelte rett her, så mener de det greit at en grunneigar jakter på denne måten :shock:

Jeg er selv formann i et storvald, og jeg kan forsikre om at slikt ikke hadde blitt tolerert fra noen grunneigare i våres storvald :!:

Mitt råd i denne saken er og varsle den lokale viltnemda, du kan si du ikke ønsker og annmelde saken, men synes viltnemda kan være orientert om måten denne grunneigaren jakter på. Dette er garantert ikke noe enkelttillfelle. Ønsker den kommunale viltnemda og ha et ekstra øye til grunneigaren, varsler de selv lensmannen for eventuelle kontroller i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Nei du tolker det feil, vi synes ikke det er helt greit.

 

Hadde du reagert på samme måte om mr Pluto her fortalte at han hadde observert at vedkommende skjøt en frisk rev fra bilen ?

Neppe og da er du ikke noe bedre en alle andre, dobbeltmoral kalles det :wink:

 

Og hadde du lest den andre tråden Pluto startet der han skrev følgende:

Se link> viewtopic.php?f=46&t=28609&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Så forstår du at Pluto ble ikke moralsk forferdet over det han så, han ble mest interessert i hvordan han skulle tjene mest penger på det han så.

Noe som jeg mener er mer forkastelig en det grunneigeren gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Hadde du reagert på samme måte om mr Pluto her fortalte at han hadde observert at vedkommende skjøt en frisk rev fra bilen ?

Neppe og da er du ikke noe bedre en alle andre, dobbeltmoral kalles det :wink:

 

Hvordan i alle dager kan du vite hvordan jeg hadde reagert på om noen skjøt en rev fra bilen :?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje ulovlig å kjøyre rundt for å lyse opp hjorten for deretter å gå ut av bilen og finne seg ein posisjon å skyte fra (etter å ha slått av lysa på bilen). Kjenner fleire som gjer dette i mitt nærmiljø. Det som er forbudt er å skyte hjorten ved bruk av lys og/eller skyte fra motorisert kjøretøy.

 

Haha, dette stinker det av. Dere finner hjorten ved hjelp av kunstig lys, dermed har dere hatt hjelp av lyset på bilen, for så å slå av lysene på bilen bare for å "holde dere innenfor" loven. Fortsett slik så skal dere se at det kommer enda strengere lovgivninger i fremtiden. :roll:

Link to comment
Share on other sites

[...]Ved et anonymt tips til viltnemda har han ingenting å fryke, Hvis det viser seg at det er feil er dette svært alvorlig :!:

 

Om grunneiere og bygdas store sønner samler mafiaklubben sin for å komme med represalier om de blir anmeldt er vel rimelig alvorlig uansett... Blir litt vel tydlige de banjoene i bakgrunn nå....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest begge trådene å sitter å lurer på motivet til den som eventuelt vil anmelde han som har gjort noe ulovlig/en forseelse. Er det hevn for at han ikke får jakte på grunneiers grunn? Er det økonomiske motiver bak?

I den andre tråden synes jeg det skinner "hvordan kan jeg tjene mest mulig penger på dette" igjennom.

 

Faktisk håper jeg at jeg misforstår.

 

Å om det er det moralske aspektet, så burde all form for "grensetøying" på jakt bli omtalt på samme måte. Feks skyte rev i kunstig lys som ikke er fastmontert osv. Men det er jo "akseptert" kan det virke som i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje ulovlig å kjøyre rundt for å lyse opp hjorten for deretter å gå ut av bilen og finne seg ein posisjon å skyte fra (etter å ha slått av lysa på bilen). Kjenner fleire som gjer dette i mitt nærmiljø. Det som er forbudt er å skyte hjorten ved bruk av lys og/eller skyte fra motorisert kjøretøy. Skal du annmelde han må du være 110% sikker på at lysa var retta på hjorten i det du høyrte skuddet. For det andre må du være 110% sikker på at han satt i bilen når han skaut. Viss en eller fleire av disse er brutt er det god grunn til annmeldelse.

 

Hjortetrekk

Nå skriver trådstarter at bilen sto utenfor vei, og lyste opp hjorten.

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Så dette er helt klart brudd både på punkt b) og C) i §21, Lov om jakt og fangst av vilt av 1981.

Holdningene til dere som synes at dette er greit både overrasker-og sjokkerer meg. Slike holdninger gagner ikke jegerstanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg verken håper eller tror at jegerstanden i Norge synes det er greit og kjøre rundt med bil og jakte om natten med lys.

Dette kan ikke aksepteres enten det er en rev, en hjort eller en tiur på en grusveg. :!:

 

Som de fleste har fått med seg er det forskjell på storviltjakt og småviltjakt når det gjelder ettersøk, så og blande inn denne reven blir bare tull :!:

 

Om vedkommende som så episoden er redd for repesalier fra innavlede bygdetullinger ved annmeldelse av jakten han så, synes jeg han må vurdere selv. Og fraråde han og melde fra er i alle fall ikke riktig.

Link to comment
Share on other sites

Er det greit å anmelde noen fordi de kjører 20 kmt over fartsgrensa i 80 sona? (brudd på vegtrafikkloven)

Er det greit å anmelde noen fordi de frakter våpen "utildekket" i baksetet når de er påveg til jakt? Eller om de har skuddene i magasinet om de kjører i bil? (brudd på våpenloven)

Jeg prøver ikke bagatellisere saken, men de fleste av oss bryter endel lover i løpet av et år. Å det er alltids noen som ser det. Hva om alle løper på lensmannskontoret å anmelder alt man ser av ting som er små brudd på div lover og regler?

 

Men ja, om han som så den omtalte episoden i denne tråden mener det er så ille at det er en sak for politiet, så er det eneste riktige å anmelde saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå at det ofte er greit og ikke altid skulle blande inn politi i absolutt alle overtramp som gjøres jeg da.

Hadde jeg i samme situasjon prøvd og få kjøpe rimlig rådyrjakt av vedkommende, hadde jeg vel ihvertfall ikke gåt videre med saken.

Beste løsning er kansje at du sender han en kopi av gjeldene regelværk for jakt fra bil, og bruk av lys under jakt efter som vedkommende tydligvis var litt vilfaren her.

Egentlig synes jeg nå det er vere og skadeskyte pga for dårlig lys, en at det skytes med bruk av ulovelig lys.

Men personlig så prøver jeg jo selfølgelig å forholde meg til lover og regler uanset hva jeg måtte mene om de.

Men lurer jo litt da, hadde du fåt kjøpt rådyrjakt, hadde du holdt kjeft da? eller hade du tenkt og kjøpe rådyrjakta, for å så annmelde han for ulovelig jakt?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg klarer man på finurlig vis å dreie fokus vekk fra skytteren og over på han som overvar hendelsen. Denne diskusjonen er jo komisk.

Hvis du leser plutos første tråd om hendelesen, Hvem betaler best for bilder? viewtopic.php?f=46&t=28609&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Så forstår du vel kanskje hvorfor vi reagerer.

 

Han bevitnet ett lovbrudd, men lurer på hvordan han skal tjene mest penger på det evt. utpresse gjerningsmannen, synes du det er helt greit :roll:

Link to comment
Share on other sites

Denne typen jakt er noe av det mest forkastelige jeg hører om, jeg har selv sett hvordan dette har foregått.

For 28 år siden startet min "storviltkarriere" på nettopp dette viset. Den gangen var slikt greit her i bygda. Ung og ivrig ble jeg med gamlekara i bilen om kvelden. Den gangen var det virkelig bra med hjort her i traktene. I bilen hadde de en lampe og de kjørte rundt i område og lyste etter hjort. Så de en fin hjort, satte de lyset i øynene på den, rullet ned ruta og skjøt. Sprang den videre ble det erklært "bom" og det bars videre til neste plass- og neste hjort. Dette foregikk i noen år, selv ble jeg ikke med på disse turene etter den første høsten- det var ikke morro lenger- bare pinlig :( . I løpet av noen få år greide disse karene å ødelegge den fine hjortestammen her i grenda. Det er først i de senere årene at vi igjen kan se stolte 12 takkere i traktene. Nå om nettene går det praktfulle hjorter å beiter et par hundre meter fra huset mitt, sists helg satte jeg faktisk billysene på en 12 takker og gikk til jeg var på 30-40 meters hold og studerte den nøye med kikkerten. Jeg har begge fallhornene av denne bukken fra to år tidligere :wink: Vi får se når det blir måneskinn igjen- den har nok ennå et par-tre år på seg før den er på retur og er klar for å høstes. :wink:

-------------------------------------------------

Når det gjelder trådstarters holdning med nærmest utpressingsførsøk overfor skytteren er jo den like forkastelig som "jakta" som er bedrevet. Jeg har full forståelse for at folk reagerer på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter og leser en del av uttalelsene i denne tråden. Så tenker jeg på hvordan mange her inne er veldig nøye med å påpeke at våpeneiere i utgangspunktet har høy moral og er lite kriminelle, siden vi er sjekket ut før vi fikk ervervstillatelsen. Pussig nok aner jeg en liten selvmotsigelse her.

 

Og så synes jeg at en del representanter for den norske jegerstanden er veldig flinke til å grave sin egen grav, sånn anseelsesmessig sett. :roll: Dette er et av tilfellene hvor jeg lurer på om det ikke burde innføres søknadsplikt og ervervstillatelse for PC-tastatur, av hensyn til oss andre som mener at lover og regler i utgangspunktet skal følges.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg enig i at vi skal følge alle lover og regler.

Men det betyr ikke at jeg mener vi skal løpe rundt å anmelde hverandre for ethvert lovbrudd som blir gjort.

At jeg sier det, betyr det at jeg sier lovbrudd er helt greit? Ikke i mine øyne.

 

men denne tråden handler vel ikke bare om det er greit å tøye lover og regler. Det handler litt om hvordan det blir lagt fram, hva som er målet med dette.

For å ta et par eksempler som kan gjelde ganske mange, ganske ofte. Disse tingene har skjedd i nabolaget mitt:

Jeg har ved et par anledninger sett folk som kjører uten sikkerhetsbelte, jeg har ved et par andre anledninger sett folk som kjører og prater i mobiltelefon, og har i tillegg sett noen som ikke koster bakruta fri for snø på bilen før de kjører (noen koster tilogmed ikke hele frontruta å kjører med en sikt luke ala "stridsvogn").

Skal jeg da notere dato, hva de har gjort, ta bilde av dem, å så stikke bortom en ettermiddag å spørre hva de vil betale meg for at jeg ikke skal levere dette til lensmannen sammen med en anmeldelse, eller publisere dem på anna vis?

 

Det er nemlig det jeg oppfatter disse to trådene handler om.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er ein del dobbeltmoral ute og går her. For einkelte ser dette lovbrotet ikkje så nøye ut,men om nokon dristar seg til å ha hunden laus i båndtvangtida då er det visst ikkje måte på kor gale det er. :shock:

 

Er det greitt med slik selektiv utvelgelse av lover og reglar. Det kan koma ein dag at nokon tenker som så at det ikkje er nøye,men akkurat den gongen kan det bera du som blir råka.

Link to comment
Share on other sites

Om en eller annen her inne på forumet skulle finne på å si at han har lyst til at folk skal skyte en ulv, blir han umiddelbart lenset av andre brukere her inne under påskuddet av at han oppfordrer til ulovlige handlinger.

 

Men når en annen forteller oss at han har vært øyenvitne til et grovt tilfelle av tjuvjakt, er liksom alt greit. Noen synes at man ikke kan anmelde sambygdinger fordi man vil sitte igjen som svarteper. Andre forteller oss at det har vært vanlig å bruke billys der han kommer fra. Mens andre gjør et poeng av at tjuvjegeren er grunneier og at det kanskje ikke er så galt at han gjør sånt på sitt eget jorde. Og mye mer. Som ikke det var nok, er det enkelte som åpent oppfordrer andre til å holde kjeft om slikt, fordi det gir et dårlig bilde av jegerstanden. Det er fullstendig misforstått. Det som VIRKELIG setter (denne delen av) jegerstanden i dårlig lys, er nettopp oppfordringer om holde ting skjult.

 

:shock:

 

Det eneste argumentet av de jeg har gjengitt, som jeg kan ha en viss forståelse for, er at det kan være vanskelig å politianmelde en sambygding. Men dobbeltmoralen vi alle kan se veldig tydelig her inne på forumet, synes jeg rett og slett er guffen.

Link to comment
Share on other sites

Om en eller annen her inne på forumet skulle finne på å si at han har lyst til at folk skal skyte en ulv, blir han umiddelbart lenset av andre brukere her inne under påskuddet av at han oppfordrer til ulovlige handlinger.

 

Men når en annen forteller oss at han har vært øyenvitne til et grovt tilfelle av tjuvjakt, er liksom alt greit. Noen synes at man ikke kan anmelde sambygdinger fordi man vil sitte igjen som svarteper. Andre forteller oss at det har vært vanlig å bruke billys der han kommer fra. Mens andre gjør et poeng av at tjuvjegeren er grunneier og at det kanskje ikke er så galt at han gjør sånt på sitt eget jorde. Og mye mer. Som ikke det var nok, er det enkelte som åpent oppfordrer andre til å holde kjeft om slikt, fordi det gir et dårlig bilde av jegerstanden. Det er fullstendig misforstått. Det som VIRKELIG setter (denne delen av) jegerstanden i dårlig lys, er nettopp oppfordringer om holde ting skjult.

 

:shock:

 

Det eneste argumentet av de jeg har gjengitt, som jeg kan ha en viss forståelse for, er at det kan være vanskelig å politianmelde en sambygding. Men dobbeltmoralen vi alle kan se veldig tydelig her inne på forumet, synes jeg rett og slett er guffen.

 

Jepp, som jeg skrev tidligere, dette stinker, kjenner dritlukta kommer ut av skjermen her. :x

Link to comment
Share on other sites

+1 til Sako 30-06!!! Å skyte fra bil,uansett hva en skyter på,er forkastelig...jeg blir kvalm av å høre på enkeltes holdninger her inne. Sitter du i bilvinduet og plaffer løs,er du ikke jeger! Slakter,lystmorder,kjøtthamstrer kanskje,men jeger? NEI! Å sammenligne det med å ikke bruke bilbelte i tillegg!??? Hvem går det utover da,hvis du ikke bruker bilbelte?? Ingen andre enn deg selv!!! Oser du rundt i skogen og skyter dyr fra bilvinduet med langlysa på midt på natta ødelegger du ikke bare for deg selv,men skader hele jaktas og alle jegeres anseelse! Stikk fingern i jorda da for dere det gjelder........

Link to comment
Share on other sites

+1 til Sako 30-06!!! Å skyte fra bil,uansett hva en skyter på,er forkastelig...jeg blir kvalm av å høre på enkeltes holdninger her inne. Sitter du i bilvinduet og plaffer løs,er du ikke jeger! Slakter,lystmorder,kjøtthamstrer kanskje,men jeger? NEI! Å sammenligne det med å ikke bruke bilbelte i tillegg!??? Hvem går det utover da,hvis du ikke bruker bilbelte?? Ingen andre enn deg selv!!! Oser du rundt i skogen og skyter dyr fra bilvinduet med langlysa på midt på natta ødelegger du ikke bare for deg selv,men skader hele jaktas og alle jegeres anseelse! Stikk fingern i jorda da for dere det gjelder........

denne må jeg bare svare på.

Hvem går det utover om bonden skyter ett av sine dyr på kvota ?

Ingen. Det er nemlig hans jaktrett. så lenge dyret går av kvota går det ikke ut over noen.

 

Så søtt at vi ser på jakt som noe mer ridderlig enn kjøtthamstring, lystmord, slakt. Hvilken forskjell gjør et egentlig for dyret? Hvilken forskjell gjør det egentlig for viltstammen om det er jakt eller slakt det ene dyret dør av?

 

Forresten, om du blir livstruende skadd pga at du ikke bruker bilbelte går det ut over alle andre i samfunnet. Om du er uoppmerksom fordi du iksnakker i mobiltelefonen kan du kjøre over noens barn. men det er kansje ikke så ille som om noen skyter en hjort de har lov til å skyte i utgangspunktet med ulovlige metoder?

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener, er at han som grunneier "eier" hjorten sin og kan derfor gjøre hva han vil?

 

Jeg har et lovlig våpen, kan jeg gjøre hva jeg vil med det?

 

Selvfølgelig satt på spissen, men poenget er at selv om en eier noe (Gitt at grunneieren eier hjorten), så kan en ikke bruke det slik som en vil. Loven er meget klar på dette punktet.

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener, er at han som grunneier "eier" hjorten sin og kan derfor gjøre hva han vil?

 

Jeg har et lovlig våpen, kan jeg gjøre hva jeg vil med det?

 

Selvfølgelig satt på spissen, men poenget er at selv om en eier noe (Gitt at grunneieren eier hjorten), så kan en ikke bruke det slik som en vil. Loven er meget klar på dette punktet.

det er helt rett, han kan ikke gjøre hva han vil.

 

men at han feller en hjort vil ikke "gå ut over noen". han har i utgangspunktet lov til å felle hjorten går jeg ut fra, så han kan ikke bli dømt for å ha felt hjort uten å ha fellingsrett

men måten han felte hjort på er ulovlig og det kan han jo bli dømt for.

 

(forutsatt at jeg har fått med meg alt i denne saken da)

Link to comment
Share on other sites

Ulovelig jakt har en strafferamme på 1 års fengsel i verste tilfelle om ikke jeg husker feil fra jeg tok oppsynskurs.(Selv om det er sjeldent eller aldri noen blir straffet så hardt.) Noen får rette meg om jeg husker feil. Er noen år siden nå.

 

Om jeg husker rett så er nå strafferammen mye høyere en for en del andre alvorlige ulovligheter :shock:

 

Edit:Endret strafferamma etter å ha lest litt i boka mi: § Oppsyn i utmark

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå sett tråden om salg av foto/utpressing. Syns pluto har opptrådt merkelig. Heler er ikke bedre enn stjeler, slår det meg. Likevel, om skytter er aldri så mye grunneier (for et idiotisk argument!), skyter aldri så mye på egen grunn (for et idiotisk argument!) har han gjort noe som er forkastelig. Visst han har jaktrett på hjorten spiller det mindre rolle hvordan den blir tatt av dage? Hva om han bruker .22 lr? ei 10/22 kunne nok klart jobben med litt skuddtakt. Ikke noe å bry seg om? Hva med el. nattsikte? Dyret dør jo... Hva med hagle? osb.

 

En del tvilsomme personer bagatellisere hendelsen. Det syns jeg er like skremmende som selve skytingen! Måtte dere holde dere langt unna M&R!!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå sett tråden om salg av foto/utpressing. Syns pluto har opptrådt merkelig. Heler er ikke bedre enn stjeler, slår det meg. Likevel, om skytter er aldri så mye grunneier (for et idiotisk argument!), skyter aldri så mye på egen grunn (for et idiotisk argument!) har han gjort noe som er forkastelig. Visst han har jaktrett på hjorten spiller det mindre rolle hvordan den blir tatt av dage? Hva om han bruker .22 lr? ei 10/22 kunne nok klart jobben med litt skuddtakt. Ikke noe å bry seg om? Hva med el. nattsikte? Dyret dør jo... Hva med hagle? osb.

 

En del tvilsomme personer bagatellisere hendelsen. Det syns jeg er like skremmende som selve skytingen! Måtte dere holde dere langt unna M&R!!!! :evil:

her setter du det vel litt på spissen. ingen her har vel sagt at det er greit å skyte hjort med kal 22lr eller hagle?

 

og jeg vet ikke om du mener jeg er tvilsom. men kansje du er mann nok til å ramse opp hvem du mener er tvilsomme i denne tråden?

 

det er klart at han har gjort noe som er ulovlig om det er framstilt rett i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg hadda hatt stor mistanke om at dette var ulovlig jakt, så ville jeg kontaktet politiet. Uansett om jeg kjente vedkommede eller ikke. Hadde han hatt retten på sin side ville det vært enkelt å forklare dette for politiet. Går man bort til vedkommede og undersøker hva som skjer får man fort bygda mot seg, i alle fall om det ikke blir noen sak eller dom av det. Da sitter du igjen som svarteper og sladrehank... Enten for å ødelege jakta for folk eller for å ha anklaget noen for tjuvjakt.

 

du ville uansett blitt sladrehank automatisk uansett om du anmeldte til politiet....hadde det blitt rettsak,måtte du nok pent og pyntelig møtt opp,og sett naboen face to face.....har brent meg på dette en gang,da det gjaldt fyllakjøring....og det var siste gang jeg ringer politiet om noe...da jeg bad om å være anonym.men ble inkallet til retten,som vitne.(det var bedritent!)...rar måte dem driver justis på!!!er nok det som er grunn til at få ringer inn tips....

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at jakt med lys og jakt fra bil er forbudt og da er det ganske enkelt :lol: anmeld fyren og ferdig med denne saken.slike jegrer er ikke mye verdt i mine øyne ja man kan ikke kalle seg jeger når man må bruke lys og blende den for å få skutt den :lol: var en del slik jakt på en meget god hjorte lokalitet her på stedet for noen år siden ,men så ble de som drev med dette anmeldt og etter dette har de ikke forekommet tull jakt her :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå sett tråden om salg av foto/utpressing. Syns pluto har opptrådt merkelig. Heler er ikke bedre enn stjeler, slår det meg. Likevel, om skytter er aldri så mye grunneier (for et idiotisk argument!), skyter aldri så mye på egen grunn (for et idiotisk argument!) har han gjort noe som er forkastelig. Visst han har jaktrett på hjorten spiller det mindre rolle hvordan den blir tatt av dage? Hva om han bruker .22 lr? ei 10/22 kunne nok klart jobben med litt skuddtakt. Ikke noe å bry seg om? Hva med el. nattsikte? Dyret dør jo... Hva med hagle? osb.

 

En del tvilsomme personer bagatellisere hendelsen. Det syns jeg er like skremmende som selve skytingen! Måtte dere holde dere langt unna M&R!!!! :evil:

her setter du det vel litt på spissen. ingen her har vel sagt at det er greit å skyte hjort med kal 22lr eller hagle?

 

og jeg vet ikke om du mener jeg er tvilsom. men kansje du er mann nok til å ramse opp hvem du mener er tvilsomme i denne tråden?

 

det er klart at han har gjort noe som er ulovlig om det er framstilt rett i denne tråden.

 

Jeg har lest begge trådene og jeg må si at jeg synes Mork har et poeng. Når en slik sak er "offentlig"

er det ikke opp til oss å mene det ene eller det andre. Essensen er at denne personen ikke bryr seg om hva regelverket sier og hvem vet, kanskje var dette den minst grove forseelsen denne grunneieren har gjort i år.

 

Denne personen har kanskje ingen andre grunneiere å svare til, men det er desto viktigere at han er klar over at han må svare til det samme regelverket som alle oss andre.

 

P.S. Jeg mener jeg har lest at "oppsøking av vilt med motorisert kjøretøy er forbudt", derav at det ikke bare er det å skyte fra motorisert kjøretøy som er forbudt, men jeg må vel finne ut hvor det står før jeg påstår noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

@SuperZ:

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Så dette er helt klart brudd både på punkt b) og C) i §21, Lov om jakt og fangst av vilt av 1981.

 

(Asterix sitt innlegg midt på s.2 i denne tråden)

Link to comment
Share on other sites

@SuperZ:

 

Så dette er helt klart brudd både på punkt b) og C) i §21, Lov om jakt og fangst av vilt av 1981.

 

(Asterix sitt innlegg midt på s.2 i denne tråden)

 

Takk G.Larson.

Det var nettopp Asterix innlegg jeg tenkte på når jeg skrev dette. Det er ganske essensiellt at OGSÅ dette er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...