Jump to content

Sabot


chopper

Recommended Posts

ulovlig er de ikke. påstandene går på at det ikke blir preget rifling inn i kula, slik at den blir "spesielt godt egnet ved kriminalitet" hvilket er tøv. Kula preges ikke, men det gjør saboten, og den går ikke i oppløsning.

 

Presisjon kommer som alltid an på hvilken ladning som benyttes (utvikles) og hastighet i forhold til riflestigning.

 

bruksområde kan man lure på. kan godt brukes til kråkeskyting sikkert, men det kan jo godt originalkaliberet også..

Link to comment
Share on other sites

målet er kanskje predatorbekjempelse med et lettere kaliber uten å måtte kjøpe ny rifle, av samme grunner som folk kjøper 22 mag, 223, 222 og 22hornet. dessuten får man kjempeflat kulebane på den gamle 30 30 winchestern som står i skapet. remington lagde originalammo i sabot med softpointkule mange år tilbake i 30-30 win. Kanskje for liten kundegruppe til å bli noen suksess, men hvorfor ikke prøve?

Link to comment
Share on other sites

remington lagde originalammo i sabot med softpointkule mange år tilbake i 30-30 win. Kanskje for liten kundegruppe til å bli noen suksess, men hvorfor ikke prøve?

 

Den var tilgjengelig i andre kaliber som 308,30-06 etc også.

Det ble ikke noen suksess pga den hadde elendig presisjon og var dermed ubrukelig til sitt tiltenkte formål (varmintjakt). Og dermed dårlig salg.

Link to comment
Share on other sites

Det var også det som slo meg, hvorfor er presisjonen så dårlig. Prinsippet er, om jeg har forstått det, en slags kappe som holder på kula til kula har forlatt løpet. Etter at kula er ute faller saboten av. Det er ikke vanskelig å forestille seg at denne separasjonen av kule og sabot kan innvirke på kulas presisjon. Hvordan konstruksjonen kunne optimaliseres er ikke godt å si, men jeg er redd nattesøvnen min blir litt amputert i kveld. Thank you gentlemen.

 

Vigg :shock:

Link to comment
Share on other sites

har en teori om at om man tenderer til å bare bruke værstingladninger (4500ft/si 308 og 3500ft/s i 30 30win) finner man ikke ut noe som helst. vurderer å forske litt på samlinger og forskjellige ladninger for om mulig å finne en brukbar løsning. bevare meg vel det er morro når man har en villkattpatron tilgjengelig, men når fabrikkammoen fins bare i ei ladning som skal brukes på mange forskjellige våpen, merker og riflastigninger er prosjektet dødfødt i utgangspunktet. jeg tror at hvert enkelt våpen har sin egen personlighet, sine egne lyter og må ha servert ting etter egen smak(nesten værre enn kjærringa) har man skressersydd ammo til hvert enkelt våpen, kan man jo faktisk ha flere våpen med seg i marka, bare ved å ha flere forskjellige ammoesker i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Ekstreme ladninger er alltid en utfordring, men samtidig er det ikke mye vits i en sabot-ladning på 3000ft/s i en 3006. Jeg har en mistanke om at plast rett og slett ikke holder til slik bruk, men med en gnag man er over på metaller blir pris og vekt et stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Tja, alt man egentlig trenger er en evig strøm av nye og blåøyde kunder som drømmer om høye hastigheter.

 

Men om man skulle sett på metaller så må det være noe som er lett, bløtt nok til å ikke ødelegge løpet og som ikke gror igjen pipa etter to skudd (smeltepunkt er vel kritisk der). Mulighet til å fjerne belegg kjemisk er absolutt en fordel. Hvilke alternativer har vi da?

Link to comment
Share on other sites

gode gamle papirvikling bør fungere også her. Da er det grenser for hvor mye "for liten" kula kan være, men jeg fikk ihvertfall ok resultater ut av en .303 britisk med 160 gr. 6,5 kuler. (i en gammel kriger med originale sikter)

tviler nok på at det går med .224 i .30, men det er bare en måte å finne det ut på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at plast rett og slett ikke holder til slik bruk

Sabotene i SLAP, både 7.62 og 12.7 er i "polymer".. Denne ammoen går vissnok helt OK presisjonsmessig, iallefall i 12.7.

Større saker, som 120mm kanonen M256 som brukes på en rekke stridsvogner bruker f.eks. (I US Army's tjeneste) aluminium(M829) og karbonfiber (M829A2) i sabotene, og self. U238 i penetratoren. Denne kanonen skal være svært presis.

 

Penetratoren i SLAP er wolfram. Nylon og "polymer" brukes og har vært brukt i kanon-sabots, og treverk i tidligere tider.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

sabotene er kommet, har såvidt prøvd, positivt overrasket så langt. ca 5 cm samling på 50 meter, knestående, må skreddersy ammoen til hvert våpen for å få optimal ytelse/ladning. begynt lavt, bare på 3200ft/s skal jobbe meg oppover for å optimalisere.skal etterhvert teste samling på 100 m med tofot. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Utfordringen med sabbot ligger nok i at man må få saboten til å holde kula når den drar ut løpet.

Det skal litt (en del) krefter til for å holde kula så sabboten ikke "slipper" kula i det den akselererer og begyner å få snurr.

Feiler man på dette, så får ikke kula noen rotasjon, og presisjonen blir deretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Glenn!

 

Jeg har tidligere kjøpt fra samme firma som du og er kjempefornøyd med servicen. Kjapt gikk det også fra jeg bestilte til jeg hadde varene hre i norge.

 

Litt ballistikk.... Da rifla var inskutt med 110 grains v-max, så tenkte jeg at jeg ikke trengte å sikte så veldig lavt på blinke ved 100 m, men "heesus" så feil jeg tok! Ca 70 cm over siktepunktet på 100 m!

 

Nå hadde ikke jeg kronografen med meg den dagen og er ikke sikker på om jeg vil utsette min evt. nye kronograf for det heller.

 

En helmantlet kule, vil skape meget store ødeleggelser når den kommer opp i farten det er snakk om her. Bare ta et hvilket som helst annet kaliber, der må man som regel lade rimelig slapt skal man ha noe igjen å spise av viltet.

 

5 skudd satt forresten innenfor 5 cm ved sittende stilling. (måtte sitte for å se helt nederst på blinken)

 

Ønsker deg ihvertfall lykke til! Spennende sak de Sabotene ja. ;)

 

EDIT: Riktig god helg og husk å ikke bruke lyddemper eller rekylbrems når du skyter sabot! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Mangler ladetabeller for aktuelle kuler, har tabell for 57grains kuler kun. Saboten veier 10 grains men det er jo mye mindre motstand i saboten enn i en kule så om jeg bruker 50 grains kuler og begynner på bunn så er jeg jo trygg. Kunne tenkt meg å prøvd både lettere og tyngre kuler egentlig. Vihtavuori sin tabell oppgir kun N110 til så lette kuler i .30-06 men jeg skulle gjerne sett andre tabeller også. Etter pc krasj for en stund siden mistet jeg mange bokmerker og endel av dem var jo til ladetabeller :roll: Noen som har tips til hvor jeg finner slikt på nettet? Vil jo helst sjekke mange tabeller før jeg lader opp noe.

Link to comment
Share on other sites

Når du får startpakken vil det ligge ved ladetabeller for disse. I hvertfall så lå det ved da jeg fikk bestillingen min... kan muligens spore opp denne tabellen, men den var for amerikanske krutttyper, men de kan jo sammenlignes med andre

Link to comment
Share on other sites

Hørt mang en gang at disse gir dårlig presisjon og er ulovlige her. Har ingen referanse til noen av påstandene.

-L-

 

Har hørt det samme selv, spurte en selv utnevnt ekspert om dette som mener at det er lovlig, men at man egentlig skal ha et våpen i samme kaliber. Dvs skal man skyte .223 kuler i en 30-06 så skal man ha et våpen i .223 / .222 etc. kanskje ikke helt ulogisk siden det kreves våpenkort for å kjøpe kuler?

Link to comment
Share on other sites

nå har ikke jeg fått lest alle innlegga her, men ang ulovelig med sabot her i landet skulle vist være etter de ryktene jeg har hørt, pga at det ikke blir spor etter løpet i kula, og da ikke mulig å spore hva våpen den er skutt fra. men som sakt, dette er rykter jeg hørte for en tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke sikkert men man fikk i hvertfall kjøpt accellerator tidligere over disk, og da burde det jo ha vært lovlig tidligere... Skjønner jo at øvrigheta ikke nødvendigvis liker at de finnes, man har ikke vært borti noen steder at de er ulovlige.

Link to comment
Share on other sites

Prinsippet her i landet er at alt som ikke er forbudt, er tillatt. Kan ikke huske å ha sett noe forbud mot sabots noen steder. Logikken tilsier heller intet forbud, jfr forladninger i haglepatroner som jo er tillatt. Dessuten vil man jo kunne finne riflemerker i saboten, hvis man leter grundig nok til å finne denne. Fraværet av merker i kula vil jo være et hint om at man må lete etter en sabot...

Link to comment
Share on other sites

dette er rykter jeg hørte for en tid tilbake.

 

Fremfor å høre på ymse rykter burde du heller lese litt på Lovdata. Det står overhodet ingenting som kan tolkes som et forbud mot slike, og det faller også på sin egen urimelighet. Blir feks ikke mye riflingsmerker i en slug skutt i et glattløpet løp, og den som finner nok igjen av en V-Max til å gjøre ballistiske undersøkelser må være nevrotisk tålmodig eller mer sannsynlig magiker.

Link to comment
Share on other sites

Frakten ble $10. Fikk die og 100 saboter samt frakt for $34 så det ble ikke veldig billig akkurat men det er under momsgrensa iallefall. Men når jeg har fått dien kan jeg bestille 300 saboter i slengen uten å komme over momsgrensen eller eventuelt se hvor mange pakker saboter jeg kan få med uten at frakten øker og så heller betale mva. Får se om de er noe å ha på og så regne på det om det blir aktuelt med flere bestillinger. Gleder meg til de kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Da må spørsmålet bli hvordan man rekonstruerer sabots så de gir akseptabel presisjon?

 

"Discarding Sabot" konstruksjoner har vært brukt i mange tiår, først innen militær skyts-teknologi. I dag har vi sabotammunisjon i vanlig bruk fra de groveste stridsvognkanonene (120 mm) og ned til de minste maskinkanonkalibrene.

Her er formålet å få høy hastighet, stor tverrsnittsbelastning og høy hastighetsretensjon, og derved større mekanisk gjennomtrengningsevne mot harde mål.

Andre fordeler er flat kulebane, liten vindavdrift, og kortere fluktid, derved også kortere bevegelsestid for bevegelige mål.

Discarding sabot ammunisjon for militære kalibre har meg bekjent hverken vært regnet som mer upresis eller mer presis enn annen militær grov-ammunisjon.

 

Dette kan vel indikere at det burde gå an å lade presis sabotammunisjon for riflekalibre også?

 

DS-ammo ("pil"-ammo) har vært produsert i militære riflekalibre også, faktisk helt ned i 5.56 mm. Jeg har ikke sett mye av tilbakemeldinger om hvor presise disse produktene eventuelt har vært.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan er det å bruke lyddemper på ett våpen som skyter sabot ammo?

Har noen her prøvd det? Tenker da på at saboten ødelegger demperen hvis den ekspanderer før den har

forlat demperen.

 

Tenkte å prøve å lade med 224.V-MAX kuler med sabot i 300WM min til å prøve på reven.

 

Når det gjelder presisjon, så bruker jo svenske forsvarets skarpskyttere kuler med sabot i sine PSG90 rifler (.308)

De kaller dette "underkalibrig". Fikk prøve rifla i kosovo under "utveksling" da jeg tjenestegjorde der i 2000.

De skrøt veldig av den amunisjonen og sa at det var den mest presise ammoen de hadde til rifla den gangen.

Hoved poenget var visst nok å øke den "effektive" rekevidden fra ca 600m med 7.62 ammoen til ca 800m med underkalibrig ammoen. Fikk desverre ikke prøvd den på lengre hold enn 100m grunnet at vi skjøt på en skytebane inne i leiren deres. Se link under for bilde av sabot ammoen deres.

http://www.soldf.com/psg90.html

 

Fant denne ifoen også, så jeg blei litt i tvil nå! :forvirra:

"An interesting note is that the Swedish Armed Forces have adopted a sabot round for their snipers. It is a 4.81mm tungsten carbide round fired in a sabot case. This round exits the barrel at over 4400 fps. There is a degradation of accuracy (About 33%) but the time of flight to 1000m is almost half of the standard 7.62x51mm. This was a tradeoff that the Swedish Armed Forces viewed as acceptable. Currently the Swede's have three different versions of this ammo, with the first version (based on the SLAP rounds) being phased out and a newer, slightly heavier version being adopted for better penetration. With the right ammo, these rifles are seeing excellent accuracy.

 

http://www.snipercentral.com/psg90.htm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja. Ladet to skudd av hver, og når man da har 20 forskjellige ladninger for å finne ut /eliminere dårlige hastigheter/samlinger, så ble det desverre bare bilde av beste toskuddsssamlinga. kan godt ta bilde av fem skudd med beste ladning om det er et poeng for dere. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...