Jump to content

Hunder skutt av hjortejegere


carFun

Recommended Posts

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde buhund før og foreldrene mine har en nå, den forrige gikk løs hele året, så det hendte det ble en los, både etter rådyr og elg, men etter noen minutter så var losen over, så jeg tror ikke buhunden er noe voldsomt til å henge på, nå spørs det om det var en svart eller lys buhund, da den lyse er noe mindre, men en buhund har ikke så voldsom fart i skogen, og hjorten ville ikke hatt så store problemer med å riste av seg denne.

Men den gamle hunden så var det ikke noe uvanlig syns å se elgene beite rundt på jordene her, med bikkja losende rundt seg. :mrgreen:

Så elgen ble ihvertfall ikke noe særlig stresset av buhunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes å skyte hunder er å gå veldig langt. Det kan skje alle at en hund kommer seg løs av en eller annen årsak. Hadde jeg bodd i nærheten av folk som mener at alle hunder som kommer seg løs utenom båndtvangstiden eller di lokale restriksjoner innen dette hadde jeg aldri turt å ha en hund. Jeg har en jakthund,men den fungerer også som en god familiehund,så hvis jentungen av en eller annen grunn skulle være uheldig å ikke lukke porten helt en dag og hunden stakk av med en sånn nabo så hadde den ikke kommet langt før det var over. Vært koselig for jentungen og oss det å få hunden igjen i en svart søppelsekk!!

En bør jo huske på at det er ikke hunden som bør straffes,men eieren.. Siste utvei må jo være å skyte.

Dette har forresten ingen ting med baller å gjøre,men sunn fornuft bør jo du og kunne bruke vingemutteren!!

Link to comment
Share on other sites

Hadde buhund før og foreldrene mine har en nå, den forrige gikk løs hele året, så det hendte det ble en los, både etter rådyr og elg, men etter noen minutter så var losen over, så jeg tror ikke buhunden er noe voldsomt til å henge på, nå spørs det om det var en svart eller lys buhund, da den lyse er noe mindre, men en buhund har ikke så voldsom fart i skogen, og hjorten ville ikke hatt så store problemer med å riste av seg denne.

Men den gamle hunden så var det ikke noe uvanlig syns å se elgene beite rundt på jordene her, med bikkja losende rundt seg. :mrgreen:

Så elgen ble ihvertfall ikke noe særlig stresset av buhunder.

 

Når vi i tillegg kan lese i Firda:

Dei var begge unghundar frå same kull.

Så begynner forklaringen til jegerne å slå sprekker. Det er ikke mange unghunder som har såpass jaktlyst og trøkk at de kan true hjorten. Tipper de hadde latt seg lokke inn med en brødblings.

Link to comment
Share on other sites

tror jeg ikke på at disse hundene har plaget hjorten i flere timer.

For rask konklusjon!

 

Jeg har minimal erfaring med drivende hunder, men av de 10-20 drev jeg har vært med på så har minst halvparten vart i timesvis, et par av dem nok til å slite jegeren(e) fullstendig ut, hunden var også nokså daff etterpå...

Når jeg med min minimale erfaring har sett ørten "drev" på flere timer så må det være nokså vanlig. Noen jegere måler vel omtrent hundens kvalitet i hvor mange timer den henger på?

 

Er det hjortejakt du snakker om :?:

Å ha timelange loser på rådyr er ikke noe problem, heller ikke på sauer som du også nevner.

Men å ha timelange loser på hjort har jeg enda til gode, de pleier og riste av seg hundene enkelt hvis de først bestemmer seg. I snø kan det kansje være annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Men å ha timelange loser på hjort har jeg enda til gode

Det er kun hjort jeg snakker om. På bar mark. Vi hadde flere loser som slet betydelig på hundefører(e) da hjorten fant det passende å løpe rundt halve kommunen. Ved et tilfelle tror jeg den gikk over i neste, men da etter å ha jaget hunden hjem igjen - han fikk da meg etter seg, en stund...

Elghunden klarte han ikke å riste av, men det må ha vært nærmere 4 timer fra hunden ble sluppet til det smalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tipper Astro-filene fra de losene jeg tenker på er lagret av noen, og de er ganske riktig ikke mulig for folk å følge. Men det er jo greit å være innen hørevidde.

Poenget mitt var bare at loser godt kan vare i timesvis, og strekke seg mangfoldige kilometer ut, noe Stuttfeiten (og sikkert de fleste som bruker drivende hund) jo kan bekrefte.

 

Om det så er meningen at los skal vare i 15min eller 5 timer, se det aner jeg ikke. Ei heller om det er lurt å følge etter. Om jeg får beskjed om å løpe etter, så gjør jeg det, og om jeg får beskjed om å sitte på post så gjør jeg det. (Hjorten ble nå behørig skutt, så helt feil kan det ikke ha vært)

 

Det hele har jo ingenting med skyting av buhunder å gjøre uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om hjortejakt med drivende hund, men har 20 års erfaring med drivende hund på rådyr. Har selv alderig hatt hund som har hengt på mer enn en times tid.

Dreveren jeg har i dag gir seg også når dyret drar ut på langtur.

 

MEN: Blander en annen hund seg inn i losen slik att den samjager med en annen hund kan det bli svarte natta og neste prestegjeld før nesa vender hjemover.

 

Så min erfaring er at det er en kjempeforskjell hvis vi snakker om to hunder som jager sammen og en enslig hund.

Link to comment
Share on other sites

Har endel erfaring med drivende hunder og hjortejakt, og kan si at jeg tror absolutt ikke at hjortene ble så veldig stressa av 2 unghunder av rasen buhund. Hjorten har ingen problemer med disse hundene. Det er jakttid, kalvene er store, og jeg må si at de jegerne som skjøt de hundene kan være veldig glad at jeg ikke får bestemme straffen....

Det er da for f... jakttid, og hvis dette (inkompetente ? ) jaktlaget ikke vil stresse hjorten, da må de holde seg hjemme....

At jegere skyter hunder slik, stiller store sp.mål ved deres intelligens synes jeg. Og jeg håper straffen blir såpass avskrekkende at vi slipper slike meningsløse drap av hunder....

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig enig! Her bør intelligensen være en viktig årsak til å vurdere om disse i det hele tatt burde hatt våpen.

 

Og når det nevnes lange lostider og stress så er dette en ikke-sak. Bytte av losdyr foregår ofte, og jeg har til og med sett rådyr som beiter i los fordi de har fullstendig kontroll på hunden, selv her i flate Østfold. Kan vanskelig se for meg hjort som sliter med å holde unna for hund i vestlandslier.

 

Nei, slike jegere er en SKAM for den norske jegerstanden og er med på å dra begrepet jeger ned i gjørma.

Link to comment
Share on other sites

Ja, her skjer det igjen, og det gjør meg trist og sår til sinns....

Men igjen så er det en egoistisk, arrogant grunneier som tror han eier halve kongeriket, og da forholder seg retten til å skyte på det som kommer inn på hans dyrebare eiendom. At hunden er verdt kanskje like mye som 70-80 sauer, det betyr lite for en bonde som har fått (krenket sine eiendom og rettigheter på det groveste.) Når bonden var der sammen med hunden og sauene, skal han gjøre alt han kan før han skyter. Da skal det være stor fare for liv og helse. Hva skjer når bonden med god samvittighet sender sauene til skogs ? hvor mange ganger blir de jagd/stresset av ville dyr da ?? Sånne grunneiere/bønder gjør meg nesten til kommunist. Men tror nok den nye hundeloven har endel av skylden. Det er likeens med den nye våpenloven, den rammer de seriøse, lovlydige jegere/skyttere....

Jeg håper at bonden får en straff som virkelig svir.........

Link to comment
Share on other sites

Sauebonden hevder dette:

"Ifølge Sviland har løshunder plaget både ham og nabogårdene i flere år. Han sier at det er båndtvang i hele området."

 

Det med båndtvang blir avgjørende her også.

 

Hvis vi skifter ut ordet "harehund" med ulv eller bjørn, og setter politiet på saken, bør saueeieren ha en meget god sak for å slippe unna ubetinget fengsel!

 

(Og, så vidt jeg vet, har ikke ulv og bjørn flest sauerenhetskurs! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok aldri slutt på sånne meningsløse hundedrap :evil:

Sånn som jeg leser historien, kjører bonden rundt med våpen i bilen ( sett utfra tidsperspektivet hundeeier forteller) å da er det klart hva hans hensikt er hvis han får sjangsen, en annen ting, er du så nært at du skyter ei bikkje med hagle så greier du å løse ting på andre måter enn å skyte den.

 

Pass på bikkjene deres folkens her er jegere og våpeneiere som det ikke koster en kalori for å skyte bikkja deres rett ned, konsekvenser ser det ikke ut at det får uansett.

 

Til de som henviser til hundeloven, ja har lest den, ja bikkja gikk sammens med sau, bonden har rett, ikke fan han mangler empati :twisted:

Link to comment
Share on other sites

General Custer skulle vært justisminister ! Istedenfor den vi har idag, som etter at et barn blir skambitt av hund, innfører en lov som gjør alle hunder nesten til fritt vilt. Likeså den nye våpenloven som kun rammer uskyldige jegere og skyttere, fordi det klikker for en å annen en sjelden gang.

Men jeg skjønner virkelig ikke at bønder skyter hunder, de gir seg selv meget dårlige attester...OG de sender alle dyra sine til skogs for å LEKE ?? med Rev,jerv,ulv,bjørn og ørn ?? Jeg mister mer og mer sympati med bønder etter episoder som dette. Endel av dem tror de eier halve kongeriket, og all overtredelse av deres eiendom skjer på eget ansvar.....

Hadde de fått solgt bær og soppkort på sin eiendom, hadde de sikkert gjort det også...Egoismen og grådigheten kjenner ingen grenser....

Link to comment
Share on other sites

Egoismen og grådigheten kjenner ingen grenser

Så du hadde ikke skutt bikkja som holdt på å jage ihjel sauene dine?

 

Det handler vel om sannsynlighet, de prøver å holde sauene unna rovdyra og omvendt som best de kan, og reduserer sannsynligheten for at de blir tatt til et minimum. (At de konsekvent nekter å gjerde inn sauene med "rovdyrgjerder" , skjønner heller ikke jeg)

Når så en hund jager de utover, så er sannsynlighet for at en eller flere sauer dør eller må avlives nokså stor og bonden bruker hagla til å minimalisere sannsynligheten for at sauene blir drept..

Lovlig eller ikke så synes jeg det er en naturlig reaksjon, og litt merkelig at Kammeret, hvor selvtekt mot alle typer rovdyr er såpass vel ansett - skal ha et så forskjellig syn på akkurat dette rovdyret?

 

Ulven skal utryddes fordi den kanskje kan jage en hund? Engang i framtiden? Mens hunden skal få lov til å jage sau, unger og alle andre dyr? Er det slik det er?

 

 

 

Skal bøndene stå og se på hundene jager ihjel sauene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ærlig talt ikke hunden hadde klart å jage ihjel sauene, i hvertfall ikke når bonden var der. Dessuten så har vel også sauene en tendens til å flokke seg i vern mot rovdyr. Og nå på høsten så har vel sauene på det meste med kondisjon.

Men hunder skal selvfølgelig ikke skade hverken dyr eller mennesker. Men å skyte en hund fordi den bjeffer og gjør sauene urolige, det er alt for drøyt etter min mening. Hvis bonden er så urolig for det, hvordan kan han da sende sauene sine på skogen ?? Så det skal bli spennende å se hvilken straff det blir på bonden.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på ein hund som er i nærheiten av sau og ein hund som direkte angrip sau. Eg ser ikkje vekk frå at einkelte er så blinda av hundehat at dei ikkje ser forskjellen og skyt uansett.

Det skulle ikkje forundra meg om ein hundeeigar ein dag opplever ein slik triggerhappy saueeigar som skyt uten at hunden angrip opplever dette som angrep på hans hund. Kva slags nødverge har då hundeeigaren lov å bruke? Eller er han rettslaus i ein slik situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er opplagt at man trenger en prinsippdom på dette her - og det ganske raskt også. Det er for mange tolkninger av regelverket, og alle mener de har rett. Men, min høyst personlige mening, er at når argumentet "har blitt plaget tidligere" kommer opp, så er ikke bonden helt trygg på hva han har gjort. Og hva som har skjedd tidligere er på ingen måte formidlendene noe vei.

 

Hvor er foresten NKK og NJFF i det hele?

Link to comment
Share on other sites

Vest er inne på noe fornuftig...Hunder og eierne er nesten rettsløse ja, spesielt etter den nye hundeloven...Det er dette det må forandres på. Det skal ikke gå an å avlive en topp hund fordi den gjør dyr urolige !! Sauene er jo uroet mange, mange ganger når de er hele sommeren /høsten . Og de dør IKKE av å bli litt urolige...

Og det bør dessuten skje direkte angrep på dyra fysisk. Små hunder har vanskelig for å gjøre en sau veldig stor skade pga. størrelsen. Jeg tror kanskje sauene ble mere skremt av 2 haglesmeller over hodet enn av hunden....

Link to comment
Share on other sites

Så du hadde ikke skutt bikkja som holdt på å jage ihjel sauene dine?

 

Hold nå virkelig bikkja på å jage suene ihjel M67? Hvordan Ingen suaer har etter hva som er kommet fram tatt skade av dette. Hunde "morderen" (velger faktisk å kalle han det), trente selv sauehunder på de samme sauene i ettertid, hadde dette vært så stressende for saune hadde han vel ikke akkurat gjort det noe bedre med sånn oppførsel!

 

Kommer du inn på ett hagle hold, så bør du kunne klare å fa tak i bikkja, skjønner helle ikke hvordan han med hagle kan avlive bikkja uten at det da også er fare for at han treffer sau (for å avlive bikkje må vel bikkja være i direkte angrep på sau), og om bikkja har holdt på her ei stund, så burde jo en eller flere sau være skadet?!

 

At ei bikkje som bevislig har sauerenhets bevis, besått saueprøve 4 år på rad, ( sauebevis er det krav om for å stille på jaktprøve, bikkja har stilt på jaktprøve siden det var lovlig v/15 mnd alder), plutselig skal begynne å jage sau er for meg totalt uforståelig! Bikkja trenes/jaktes jo ifølge eieren til vanlig i terreng som kryr av sau!

 

Vet ikke om det er mulig å hente ut info fra ett istykker skutt garmin halsbånd (noen date eksperter her? Isåfall Tilby denne hundeeieren hjelp!) da vill det jo være en smal sak å se utfra spor loggen hvordan bikkja de siste minuttene før den ble skutt har oppført seg!

 

Hele denne saken stinker og hadde det vært mi bikkje det her var snakk om, så tørr jeg ikke engang tenke konsekvensene (hverken for sauebonden, eller meg selv for den saks skyld)!

Link to comment
Share on other sites

@Tommy.A

En bør jo huske på at det er ikke hunden som bør straffes,men eieren.. Siste utvei må jo være å skyte.

Dette har forresten ingen ting med baller å gjøre,men sunn fornuft bør jo du og kunne bruke vingemutteren!!

Dette er ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvorfor du ikke ville bo i nærheten av meg?

 

Eller skal jeg ta det i klar skrift:

Med ditt utsagn, mener du jeg har sagt at jeg uten videre (og utenfor lov?):

Vill skyte hunder utenfor båndtvangstiden?

Vill skyte hunder i båndtvangstiden?

 

For jeg sitter igjen med ett inntrykk av at du tror jeg uten videre skyter hunder i eller utenfor båndtvangstid, så snart jeg måtte se de.

 

Jeg vil gjerne påpeke at det er en meget stor forskjell å diskutere fordeler og bakdeler i forhold til avskrekkningseffekten på generellt hundehold, om der blir skutt en og annen hund. Kontra å komme med utsagn som Tommy.A her har kommet med, som jeg må si gir meg en litt ekkel følelse.

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver - dataene ligger jo på Astroen? om han hadde dette. Forøvrig er jeg hjertens enig i at det må foreligge et et reelt angrep før bonden kan skyte - det er jo selvsagt. Vi vet ikke om hunden faktisk jaget sauene. Om den ikke gjorde det så har bonden tabbet seg kraftig ut og må ta konsekvensene av det. Jaget hunden sau, så må hundeeieren bare innse at han tok feil da han ANTOK at hunden ikke ville angripe sau.

 

For min del ligger problemet i at jeg tror mer på en sauebonde som sier han SÅ hunden jage sau, en en hundeeier som TROR at hunden hans ikke jager sau. Dette fordi jeg har sett såpass mange hunder jage sau, angripe folk og andre hunder, unger, biler og sykler og vet ikke hva. I alle, samtlige tilfeller untatt ett var hundeeieren helt klinkende klar på at hans hund ALDRI ville finne på noe sånt. (Ett hederlig unntak, eieren av en grønlandshund-krysning, som hadde kommet seg løs fra bilen - han tvilte ikke på at den jaget sau, og kunne bare beklage og ta med seg bikkja hjem igjen)

 

hadde det vært mi bikkje det her var snakk om, så tørr jeg ikke engang tenke konsekvensene

Som jeg spurte istad? Selvtekt er altså lov for hundeeiere, men ikke sauebønder, hunden kanskje jaget yndlingslammet som dattera hadde flasket opp :roll: Premiert var den nå helt sikkert :wink:

 

Kommer du inn på ett hagle hold, så bør du kunne klare å fa tak i bikkja

Denne kommer jo stadig i slike saker. Jeg er kanskje dum og kanskje talentløs, men selv hundeeieren klarer jo ofte ikke selv å fange inn hunden når den driver, og mange ganger ikke engang når den ikke driver. Å kalle inn en drivende hund fra drev har jeg forstått er for viderekomne, det er vel ikke et krav for premiering at det skal la seg gjøre engang? Hvordan en skal kunne forvent e at den kan fanges av "ufaglærte" er over min fatteevne.

 

Tommy-Tikka -

Små hunder har vanskelig for å gjøre en sau veldig stor skade pga. størrelsen

Her tar du feil, helt feil, Mistenker at du ikke aner hva du snakker om. Dessverre er sauer stokk dumme, de er dumme som, ja sauer... Selv den minste puddel kan jage sauer til de stuper (og det har jeg sett på! Og ikke gikk det an å fange den inn heller), uten noengang å komme nær dem. Noenganger kanskje de stiller seg i forsvar, har jeg aldri sett, og en vær vil visstnok noenganger gå til motangrep, men helst bare løper de - som en saueflokk, til de detter.

ikke hunden som bør straffes

Det er iallefall riktig, men hunden må kunne stoppes, med de midler som er nødvendige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For min del ligger problemet i at jeg tror mer på en sauebonde som sier han SÅ hunden jage sau, en en hundeeier som TROR at hunden hans ikke jager sau.

 

En (gjærings)persons påstand uten vitne er vel strengt tatt ikke så mye verdt i sammenhengen? Og at du "tror" vil heller ikke holde på noen juridisk måte, særlig ikke siden den som faktisk har utført noe her tross alt vil ha underliggende insentiver til å pynte på sannheten, kanskje ... ?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler flere å lese i gjesteboka på denne linken http://www.harehunder.com/vhk/newweb/index.htm

Her er kommentarer fra hundeeieren selv, samt folk som har vært på jakt med Tai Mira.

 

Her er det også en uttalelse fra en som har vært med å jaktet "blant reisdyr og sauer på sørøya", i september, med drepte hund. Hunden enser ikke sau og eier Helge Bjørgan skriver selv at han til vanlig trener hunden i terreng med opp mot 1000 sau!

 

Vet ikke om M67 forsatt tror mer på sauebonden, det gjør som dere sikkert skjønner, IKKE jeg. Ønsker rett og slett denne sauebonden alt vondt, håper han blir dømt til ett erstatningsbeløp han ikke klarer å håndtere så han må avvikle å selge gården!

Link to comment
Share on other sites

Dette bør vel være klar nok melding som gjør meg skeptisk. For den som bryr seg med å huske tidligere diskusjoner, så vill de huske at jeg altid har ment at den eneste måten å få flertallet av hundeeierne til å respektere båntvangen på, er om de risikerer å få hundene skutt.

Du høres nesten ut som en politiker som rører rundt grøten hele tida....

Selv om det er båndtvang så fins det noe som heter fornuft her i verden!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror m67 må lese hva han skriver, for det er vesentlig forskjell på å jage et dyr, å angripe det fysisk. Men du mener tydeligvis at hunden skal skytes uansett ? Selvsagt kan hunder jage sau til de stuper, men jeg tror ikke det er så veldig ofte det skjer. De fleste hundene liker å jage....Men uansett, så var trolig sauene i innhegning e.l. da bonden fikk se de og hunden, slik at det skulle vel teoretisk være mulig å om ikke fange hunden, ihvertfall å holde den unna sauene....Hvis ikke han var en av de bøndene som ikke gjør noe som ikke kan gjøres med traktor. Men det er også et veldig stort sp.målstegn at hunden ble skutt med hagle ! For jeg vil ikke tro at en bonde som er såååå redd for dyra sine ville risikere å treffe sauene sine....Ergo så hadde han klart å skille sauene da trolig, og da har han et forklaringsproblem....

Link to comment
Share on other sites

Vis den ikke virker, tillater jeg meg å legge ut innlegget til hunde eier Helge Bjørgan her i forumet.

 

3 minutt forsent :(

 

 

Var ute for å trene Ayla , Ayla ble sluppet ca kl 11 man formiddag på lovlig grunn som en kamerat av meg disponerer.

Etter kort tid fikk Ayla los på en hare som ble sett i utaket , ayla jaget et par runder inne på lovlig grunn før den trakk litt lenger ut . normalt sett snur haren og kommer tilbake før den krysser nabogrensen , men det viste seg på gps peileren at den trakk litt lenger ut denne gangen .

Avtalte med kameraten min at jeg skulle ta bilen å kjøre rundt for å prøve å koble ayla .etter 20 min ca hadde jeg fått lokalisert hvor ayla befant seg , kjørte opp mot kleivane der jeg stoppet bilen og prøvde å plystre på henne .

Får øye på en mitshubishi i full fart på vei opp mot losen .

Er på vei til å sette meg i bilen for å kjøre videre opp mot ayla der jeg hører et hagleskudd som kommer i fra retningen der ayla befinner seg .

Kjører videre og ser nå at ayla er 80 m fra meg der jeg hører skudd nr 2 , da detter signalet vekk på ayla .

Kjører så videre opp til jeg treffer en mann med hagle (). som gir beskjed at jeg må hente hunden for den skremmer sauene i området , tror med en gang at han kansje har gitt noen skremmeskudd eller noe .

ser på gps senderen at ayla er nå kun få meter fra meg men ingen signal og er helt i ro .

Finner ayla liggene skutt og død etter 2 min i et området der det er 300 meter til nærmeste sau . setter meg ned for å samle tankene litt for å ikkje overreagere og er vel i lettere sjokk .

Ser nå at samme mann driver med sauedressur av gjeterhund 5 minutt etter på jordet 300-400 meter lenger ned med kone ,far og to barn .hmmm var disse sauene egentlig så skremt og hva skal egentlig disse sauebondebarna læres opp til , å skyte andres hunder er ok bare de er på feil side av gjerde ?????

Tenke som så at han som hundemann som driver aktivt med sauedressur og har en hel stall av hunder stående burde vite når en hund jager sau eller ikke .

Ayla har aldri vært i nærheten av å jage sau , disponerer et jaktterreng i vikeså der det på det meste kan være opptil 1000 sau på det meste .Har selfølgelig sauerensertifikat på henne noe som kreves på alle de 10 talls jaktprøvene hun har deltatt på .

dette er ihvertfall sannheten så får en en se hva utfallet blir .Er vel lettere oppgitt med tanke på bufelov osv, og at han bevist skøyt istykker GPS halsbåndet for å prøve å skjule spor er jo noe som provusere enda mer :(,

Stakkars ayla ble begravet idag ved alsvik natursenter .

 

Setter VELDIG stor pris på støtten jeg får .

 

 

Dere får nok høre mer etterhvert , TRO MEG

 

Dato: 30.09.2009 03:34:00

Avsender: helge Bjørgan

 

Edit:

Legger også inn sitat fra Odd Brathaug som har jaktet med Tai mira, samt er med å arrangerer aversjonsdressur på Sau i Andebu JFF

 

Sauerenhet

Som tidligere nevnt har jeg vært så heldig å få være sammen med Helge og Ayla på harejakt. Senest nå i september en uke på Sørøya utenfor Hammerfest hvor vi jager hare blandt sau og tamrein. Jeg er selv med på å arrangere aversjon hund/sau i Andebu JFF her i Vestfold. Ayla er 100% saueren og det er ikke noe som plutselig avtar. Ingen normalt tenkende mennesker tar seg til rette og skyter en jakthund som tilfeldigvis kommer inn på hans eiendom, så primitive er ikke vi mennesker. Når man i tillegg skyter istykker peileren er det for å skjule noe, slike mennesker hadde jeg ikke stolt på og håper politiet omg. fratar han skytevåpen. At slike mennesker i tillegg skal drive med dressur hund/sau er beklagelig, håper dette er på privat basis og at denne moralen ikke involveres i våre foreninger. Beklageligvis fins slike "syke" mennesker.

 

Dato: 30.09.2009 15:15:00

Avsender: Odd Brathaug

 

Fjernet navnet på bonden, vi vil ikke ha outing på forumet!

 

Polardego, moderator.

Link to comment
Share on other sites

Selv om mine hunder heldigvis aldri har hatt interesse for sau - vil jeg aldri garantere at noe uforutsett ikke kan skje.

 

Heldigvis jakter jeg sammen med sauebonden - og vi skal nok bli enige hvis noe skjer.

 

Å slippe hund i et område med sau - hvor en minnelig løsning er usikkert - kommer jeg ikke til å gjøre.

 

Joda - jeg har sluppet hunder i mange, mange år - både på prøver og jakt, men det er det slutt på.

 

"Haglsopene/kulene" sitter tydeligvis ganske så løst for noen :(

 

Skulle uhellet skje - at hunden stikker av med linen hengende etter seg, håper jeg at slike personer - kan gjøre et bitte-bittelite forsøk på å fange den inn.

 

Hunden er også merket med orange dekken (men det kan jo slites av) - men det betyr vel lite for denne type personer.

Link to comment
Share on other sites

Må jo si det er "imponerende gjeting" denne bonden bedriver, tilfeldigvis kommer han kjørende med hagla i bilen og skyter hunden som jager og herjer med sauene hans, før hunden har rukket å skade noen sauer! En finskstøver på jakt bruker ikke lang tid på å ta igjen å drepe/skade en sau om den er innenfor gjærdene med det som hensikt, likevel rekker bonden å kjøre mange hundre meter, nærme seg hunden, skyte varselskudd og komme nærme nok hunden til å skyte den, uten at hunden på den samme tiden rekker å skade noen sauer?

Vel er jeg ikke matematikk professer, men her er det mye, som i mitt hode ikke henger på greip!

Link to comment
Share on other sites

Dreveren til en kamerat begynte å jakte sauer et par minutter mens jeg var rett ved, kunne jo skrike hodet av meg uten å få noen reaksjon. Vel, har du prøvd å ta inn en hund som ikke vil? Begrepet "spikre syltetøy fast på en vegg" er vel ganske beskrivende. Men å komme på haglehold skulle jeg alltids klart.

 

Jeg sier ikke at saueeier hadde rett i det han gjorde, men det er noen nyanser her som en del ikke tar med i betraktningen.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje sei anna enn at eg begynner å bli mektig lei desse som freistar å agere "forsvaradvokatar" for tåpar som skyt hundar ut frå ein påstått naudrett. Å jau, eg er klar over at der finnast naudrettbestemmelsar i hundelova, men den er IKKJE ubetinga!

 

Her stiller eg, og mange med meg, med spesialtrente hundar for å hjelpe sauebønder i høve til dei bestemmelsar som gjeld i høve til rovdyrsforvalting, brukar vekes av året for å ta ut "problem" individ av bjørn, som der er gitt fellingstillatelse på, bistår ved uttat av jerv, gaupe etc.. og denne bedritne arrogansen er takka!?? Stopp opp eit augebling og tenk etter kva seriøse jegarar med hund bidreg til. Om det no handlar om jegerar som har hund for harejakt, fuglejakt, rådyr, hjort og elgjakt eller som meg, med hundar for rovvilt og hjortevilt - ja, så bidreg vi alle til nyrekruttering av kommande ivrige jegerar med hund. Nokre av desse vil avløyse slike som meg ... noko eg har ivra for, men no begynner eg svarten ta meg å lure på kva meining det er ved det.

 

I denne hektiske hjorte- og elgjakt perioden sitt eg i beredskap heile tre veker for at andre hundelause jaktrettshavarar skal få jakte, eller selge jakt til ander jegerar utan hund. Ærleg tala; det er rett før eg vil starte ein aksjon for at alle ettersøksjegarar skal seier nei til å inngå fleire avtalar, så kan desse tåpane sitte heime til dei har skaffa seg hund sjølv. Tru kva dei ville sagt då om naboen, eller nokon annan, skaut hunden deira og så måtte henge børsa på veggen att i nye to år? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Til Høggern vil jeg si at det er vesentlig forskjell på å forsvare hunden sin mot f.eks. ulv, for det er vel nesten alltid med dødelig utgang, kontra det å beskytte sauene sine mot å bli jagd av hund. De har vært på beite i skog/fjell hele sommeren, å har vært jagd mye av rovdyr.....

jeg uttaler meg på generelt grunnlag, ikke i denne spesifikke saken jeg bare har hørt om.

jeg har sett hund ta sau. jeg har sett sau som tydelig har vært angrepet av hund.

så jeg vil tro at en hund dreper en sau minst like lett som en ulv klarer drepe en hund.

noen her som har sett hvor lett en hund tar en sau?

 

men hvorfor er det forskjell egentlig på å forsvare hund fra ulv kontra forsvare sau fra hund??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om dette var til meg, Polardego, så har ikkje eg saka, som denne tråden starta med, frå media. Eg er ein av dei som ikkje lenger vil stille med mine hundar til disposisjon for desse tåpane. Fleire av mine ytringar i andre media har tidlegare blitt sitert i denne tråden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at en sak bør belyses fra to sider, men det høres HELT urealistisk ut at en hund av denne klasse ( sauerenhetsbevis, verdsatt til 140 000,-) som to vitner sier jaget hare, plutselig heller vil jage sau. At en lokallagsleder/ sauaversjonsinstruktør i Njff går god for hunden bør også tas med i betraktningen.

 

Jeg tviler ikke på at bonden har hatt problemer med laushunder tidligere, men han kan ikke skyte den første og beste bikkja som løper forbi sauene hans av den grunn!

 

Jeg håper inderlig bonden blir fratatt alt av våpen, samt får en bot som virkelig svir! Men jeg er skeptisk på om bevisene holder til domfellelse. Sånn sett skjønner jeg de som hadde tatt "rettsoppgjøret" på tomannshånd...

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på ulv/hund kontra sau/hund er sånn høggern : når ulven angriper en hund, blir som regel hunden drept. Det blir absolutt ikke sauen så ofte ved hundangrep.

Jeg er 100 % enig med alle ettersøksjegere som vil nekte slike grunneiere avtaler.

Disse hundemorderne kan være glad ikke jeg bestemmer straffen, og jeg ønsker dem lykke til, og håper de får en veeldig saftig bot i tillegg til streng straff

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på ulv/hund kontra sau/hund er sånn høggern : når ulven angriper en hund, blir som regel hunden drept. Det blir absolutt ikke sauen så ofte ved hundangrep.

intressant å lære at en sau som oftest overlever et hundeangrep.

å at hund vanligvis dør om den blir angrepet av ulv.

(men jeg tror alikevel flere sau blir drept av hund i norge enn antall hunder som blir drept av ulv.)

 

for ordens skyld: jeg har hund. jeg har ikke sau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper inderlig bonden blir fratatt alt av våpen, samt får en bot som virkelig svir! Men jeg er skeptisk på om bevisene holder til domfellelse.

Hvovidt bevisene i denne saken (Jæren) holder til domfellelse, kan heller ikke jeg uttale meg om. Jeg har før vist til "Sentia"-saken, likheten med den er bl.a. at "hundeskytterne" ikke går ut med sin versjon, og at det er stor overvekt av forklaringer (hundeeierens forklaring står noen innlegg over) og indisier som går i mot skytterne. Et meget sterkt indisium er at peileren er skutt i stykker - hvis det er i det dødelige skuddet mot hunden, måtte det være avfyrt på meget kort hold. Er peileren ødelagt etter at hunden er skutt - vel, da vet jeg hva jeg ville dømt.

 

Hvis det blir domfellelse, blir det nok inndraging av våpen, og ei "passe stor" (bl.a. i forhold til inntekt) bot. Men det viktige er om skytteren i tilfelle blir dømt til erstatning - og om den tilsvarer markedsverdien av hunden.

Link to comment
Share on other sites

Den var ikke til deg Fenrir, beklager hvis du føler deg truffet. Det var heller en generell kommentar til alle som uttaler seg skråsikkert i disse sakene hvor hunder har blitt skutt. Det er nok ikke mange som har vært på stedet og observert hendelsesforløpet.

 

Vis vi ikke kan uttale oss å komme med våre subjektive meninger her på forumet, fordi vi ikke har vært på stedet å observert hendelses foreløpet, så kan vi jo like godt legge ned denne og de fleste andre saker, her på forumet!

 

Jeg er "skråsikker" av flere grunner blant annet:

-Helge Bjørgan og Tai Mira jakter/trener i ett terreng hvor det vanligvis går opp til 1000 sau.

-Tai Mira har vært på aversjonskurs (såkalt sauedressur) årlig, siden hun var valp og alltid bestått, her blir hundene furt opp på sau og Tai Mira har aldri vist interresse.

-Personer som driver aversjonsdressur går god for både eier og hund.

-Tai Mira har blitt stilt på titalls jaktprøver med sau i terrengene, uten å reagere på dette.

-Tai Mira har blitt observert i å jage hare av både eier og en annen person, minutter før disse såkalte angrepene (hvor ingen sau ble skadet)

-Garmin peileren er skutt i stykker, det skal ei passe stor hagle skur til for å skyte i stykker en peiler, for å få til en såpass stor hagleskur må han ha vært rimelig nærme, eller hatt ei jævelig trangboring på børsa og vært en over gjenomsnittet skytter! Regner det første som mest sansynlig og da lurer jeg på hvorfor han ikke prøvde andre middler.

-Ingen sauer, med strek under INGEN, har blitt skadet, en Finskstøver som angriper sauer vill kunne skade/drepe disse på veldig kort tid vi snakker sekkunder. Da kan ikke jeg skjønne hvordan bonden her har hatt tid til å hente hagla (eller kjører han kanskje bare rundt med den i bilen?), skyte varselskudd løpe etter bikkja, komme på hagle hold og skyte denne bikkja. Alt dette mens bikkja går beserk rundt sauene, men samtidig ikke skader noen? Den forklaringen klarer ikke jeg til å forstå? Men det kan kanskje dere Polardego/Fulmen/Høggern? Tror dere forresten en bonde som hadde skutt ulv/bjørn i en liknende situasjon uten å kunne bevise skader på noen sauer hadde sluppet unna?

Våpenet hans hadde allerede vært beslaglagt, det er mitt tips (uten at vi noen gang kommer til å få ett fasit svar på det).

Link to comment
Share on other sites

Synes hele saken stinker. Min antagelse er at førsteskuddet har drept bikkja, og andreskuddet har han skutt på kloss hold i peileren...

 

Er det noen som vet om noe fond etc. der en kan bidra til hundeeierens sak?

 

Jeg håper inderlig at hundeeieren drar denne saken så langt i rettssystemet som overhodet mulig, det er på tide at det blir statuert et eksempel fra hundemiljøet om at vi ikke har tenkt å finne oss i sauebønder som tar seg til rette. Håper også at det blir reist eksklusjonssak mot denne bonden dersom han er medlem i NKK gjennom sitt virke med gjeterhunder.

 

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...