Jump to content

Hunder skutt av hjortejegere


carFun

Recommended Posts

For å gjøre det klart: Er hunden urettmessig skutt så må bonen ta sin straff, gjerne streng. Våpenbruk er ikke småting. Men det kan faktisk godt hende at han hadde rett. Hva vi tror er likegyldig

 

Jeg tror m67 må lese hva han skriver, for det er vesentlig forskjell på å jage et dyr, å angripe det fysisk. Men du mener tydeligvis at hunden skal skytes uansett ? Selvsagt kan hunder jage sau til de stuper, men jeg tror ikke det er så veldig ofte det skjer. De fleste hundene liker å jage....

Og det er det som dreper sauen. Om hunden river sauen eller sprenger den er da likegyldig, Tommy Tikka? Den dauer uansett. Det skjer iallefall langt oftere enn at hunder blir skutt.

"jeg tror ikke det er så ofte"... Det er bare tull, hvilken som helst hund dreper en sau på no time (et poeng til "finskstøver der", merkelig at det tok så lang tid..), og det fins nok av eksempler på "sauerene" hunder som begynner å jage sau. Hunder er et stort problem for enkelte sauebønder.

 

Vil egentlig ikke mene noe som helst om denne aktuelle saken før det klarlagt hva som skjedde. Men jeg vil ikke la vås om at hunder ikke er farlige for sau og at sauene er blitt jagd mye av rovdyr ila. sommeren, passere uimotsagt. Alle rovdyr som vil ha en sau, tar en.

Kanskje var denne hunden "saueren"? Men jeg har da sett "sauerene" hunder begynne å jage sau.

 

Synes forumet er veldig raske til å "avsi dom" når en ikke kjenner hele historien, diverse ønsker om "alt vondt" synes jeg også godt kan trekkes eller modereres bort - evr. med sanksjoner mot forfatter. Det går ikke an - og samtidig påkalles "sunn fornuft" :roll: .

Jeg er i stor grad enig med siste innlegget til Finskstøver, og det er fornuft fra JEgermeister og flere, men disse "straffe"-innleggene er for mye.

 

Og jeg forstår ennå ikke hvor hunder skal ha vern mot ulv når ikke sauer skal ha vern mot hund?

 

Likens hund/sau kontra, bjørn sau? en skyter en hund for å berge sauene er et "sykt menneske", mens en som skyter en bjørn for å berge sauene blir "urettmessig forfulgt"?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes hele saken stinker. Min antagelse er at førsteskuddet har drept bikkja, og andreskuddet har han skutt på kloss hold i peileren...

 

Er det noen som vet om noe fond etc. der en kan bidra til hundeeierens sak?

 

Jeg håper inderlig at hundeeieren drar denne saken så langt i rettssystemet som overhodet mulig, det er på tide at det blir statuert et eksempel fra hundemiljøet om at vi ikke har tenkt å finne oss i sauebønder som tar seg til rette. Håper også at det blir reist eksklusjonssak mot denne bonden dersom han er medlem i NKK gjennom sitt virke med gjeterhunder.

 

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Og det er det som dreper sauen. Om hunden river sauen eller sprenger den er da likegyldig, Tommy Tikka? Den dauer uansett.

 

Jeg skulle svært gjerne likt å sett dokumentasjon på at hunder kan "sprenge" sau! Hittil har jeg ikke sett dette noe annet sted enn at sauebønder hevder det, og at mange nok sauebønder hevder det er absolutt ikke ensbetydende med at det stemmer....

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

"Personer som driver aversjonsdressur går god for både eier og hund"

 

Å gå god for en person - den kjøper jeg (sånn noenlunde :wink:. Det har jo skjedd uforutsigbare ting med mennesker også - som ingen kunne fantasere om).

 

Men hunden?

Uansett hvor hundekyndig personen skulle være - kan vedkommede ikke garantere noe som helst (hvis det er det du mener med å gå god for).

 

At sannsynligheten kan tilsi at den ikke jaget - ja, det er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Det er tross alt enklere å kalle inn en hund fra et angrep enn en ulv. Og at som m67 skriver at hunden sprenger sau, det virker som det er hver gang en hund jager sau så blir den sprengt...Dette er ikke tilfelle....og når han sier at enhver hund kan drepe en sau på no time, så er han dessverre på viddene...

Link to comment
Share on other sites

så er han dessverre på viddene

Ikke særlig langt utpå, dette har jeg sett selv. Puddel, 5min, 3 sauer - tror matmor var litt flau :roll:

Mulig de ikke løper for en Chihuahua, men sikker er jeg ikke

 

At sauene ikke blir sprengt hver gang har du helt rett i. Selv med Vorsteh eller Grønlandshund etter kan det gå bra. Når folk blandet seg inn..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel, sau og hund er ein heller dårleg kombinasjon. Er sauen våt og tung i ulla er den ikkje så vanskeleg å spernge, det veit alle som har vert med på å sanke sau. Vert den sprengt legg den seg ned og mest nektar å gå, det vert heilt apatisk ... det skal ikkje rare hunden til for å meistre dette. Sauer står nokså langt nede på næringskjeden og er ikkje dei mest intelligente dyra eg har støtt på. Trur ikkje det fører nokon stad henn å stille tvil om at hundar, og av små raser, kan meistre å jage ein sau inn i apatien.

 

Noko heilt anna er om hunden jagar sau, ikkje om hund jagar sau, og om naudrett er ei påkrevd handling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle svært gjerne likt å sett dokumentasjon på at hunder kan "sprenge" sau! Hittil har jeg ikke sett dette noe annet sted enn at sauebønder hevder det, og at mange nok sauebønder hevder det er absolutt ikke ensbetydende med at det stemmer....

 

Har ikke selv sett at hunder har sprengt sau, men jeg har personlig opplevd at sau har strøket med pga mye stress og fysisk aktivitet (gammel gravær jaget og stresset i hjel ei ung søye fra en annen flokk). Med all den ulla har de vanskelig for å kvitte seg med varme, og kan ikke løpe fort så veldig lenge om gangen uten å bli overopphetet. Blir sauen tilstrekkelig skremt tilstrekkelig lenge, så den ikke får seg en pust i bakken for å kjøle seg ned (bokstavelig talt- nesten all overskuddsvarme går ut gjennom pusten), vil den bli voldsomt overopphetet. Hard fysisk aktivitet kombinert med høy feber kan føre til hjertestans, dette er SVJV også kjent hos mennesker når folk trener selv om de er syke.

 

Men at det skjer nesten hver gang tviler jeg på, har selv fanget inn hunder som jaget sau uten at sauen tok noen skade.

 

Samtidig er det slik at selv små hunder kan skade sau så stygt at de må avlives, har sett noen forferdelige skader når små hunder har greid å bite bakerst i juret hver gang de tok igjen sauen...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan en finskstøver drepe sau, det kan den faktisk gjøre så effektivt som på sekunder! Derfor finner jeg det fryktelig merkelig at ikke en eneste sau en gang er skadet! Hadde denne støvern Tai Mira, villet drepe sau, hadde saueflokken garantert bært preg av dette, når det da ikke er en eneste skadet sau, tror jeg det er en triggerhappy sauebonde som har missforstått situasjonen!

At hundepeileren er skutt i stykker, bare forsterker min misstanke!

 

Som en så fint skrev her i en annen tråd, "om naboen daglig kjører 80-90 km i timen gjennom 40 sonen utenfor huset ditt, så går du faen ikke bort å brenner opp den nye bmw'n hans, du melder han til politiet"!

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden - var det en elghund og en golden retriever som herjet i dalen hvor jeg jakter.

Det ble funnet 48 kadaver.

 

At hunder kan være "døden" for sau - kan det vel ikke være tvil om?

 

Vi er vel alle enige om at hunder kan være farlige for sauer, men det får da være måte på til generalisering! Fordi om en mann fra afrika har voldtatt mange jenter i oslo, så er for faen ikke alle afrikanere voldtektsmenn og farlige for jenter!

 

Skjønner du ikke at den argumenteringen din blir for dum, så beggynner jeg å bli bekymret på dine vege....

Link to comment
Share on other sites

Eg trur nok at det finns ein del saker der avliving av hund som jagar sau fint kan forsvaras,MEN eg trur og at særleg på Vestlandet finns det eit visst hundehat som kan vere med på å gjere at einkelte lettare, kanskje for lett, tyr til våpen. Denne saka kan vera ei slik sak.

 

Sjølv dei mest innbarka hundeelskarane innser vel at det finns tilfeller der avliving av hund som jagar sau blir rettferdiggjort, men kva når saueeigaran vil avlive hundar som ikkje angriper sau? Er hundeeigaren heilt uten verkemiddel? Før eller seinare er eg sikker på at ein slik saueeigar treff på ein hundeeigar som veit å forsvare seg om ikkje me får eit klarare lovverk som og tek hensyn til hunden.

 

I denne aktuelle saka kan det kanskje vera at hunden fulgte harespor med los og at saueeigaren trudde noko anna?

Vil berre og minne om at i Norge så kan folk bli dømt til å betale erstatning sjølv om dei blir frikjent .

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver har helt rett. Og i denne saken og i saken med de 2 buhundene er det vel ikke funnet noen fysisk skade, og likevel må 3 hunder bøte med livet. Det skal bli spennende å se hvilke bevis hundemorderne har å vise for seg....De bør være sterke. Og endel debattanter her bør kanskje ta innover seg at sp.målet ikke er om en hund kan drepe en sau, men hva som faktisk skjedde i disse tilfellene.....

Hvis ikke disse sakene fører til stor erstatning/straff, vil jeg invitere alle ettersøksjegere / jakthundeiere til en streik til hundeloven blir forandret....

Link to comment
Share on other sites

"Skjønner du ikke at den argumenteringen din blir for dum, så beggynner jeg å bli bekymret på dine vege...."

 

For det første argumenterer jeg ikke hund mot sau.

 

Jeg har hatt endel hunder iløpet mine 35 år som hundeeier - men aldri vært eier av sau.

Og er følgelig mer interessert i hund enn sau (noe som skulle fremgå av tidligere kommentarer fra meg - men du har kanskje ikke lest hele tråden).

Det må jo gå an å vise til fakta - uten at du blir bekymret :roll:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som syns det trekkes for raske konklusjoner i sånne saker, i de to siste sakene er det så mye groms å lite håndfast at jeg som jeger og hundeeier synes det er min forbaskede plikt å støtte hundeeier til eventuelt håndfaste bevis foreligger, å helt erlig synes jeg faktisk alle jegere burde gjøre det :!:

Har hatt bikkjer selv i snart tredve år å veit hvor mye jobb det ligger bak ei god bikkje :!:

Til de som har mista bikkjene sine,jeg føler med dere, stå på og ikke gi dere før sannheta kommer for en dag, til de som mener det er helt greit å skyte ei bikkje bare for de irriterer dere, legg igjen våpna hjemme så slipper vi mere av sånne saker :!:

Link to comment
Share on other sites

"

For det første argumenterer jeg ikke hund mot sau.

 

Vis ikke det undernevnte sitatet er ett argument mot hunder, så tror jeg du må inn å redigere litt! Det har forøverig ingenting med disse sakene å gjøre, så om det ikke er ett generaliserende argument mot hunder, kan du da belyse hva det egentlig var ment som?

 

For noen år siden - var det en elghund og en golden retriever som herjet i dalen hvor jeg jakter.

Det ble funnet 48 kadaver.

 

At hunder kan være "døden" for sau - kan det vel ikke være tvil om?

Link to comment
Share on other sites

Shadob, godt å sjå at det finst enkelt nyanserte hunde eigere, som ser faktiske problemstillinger som kan oppstå.

 

Merkelig at enkelte hunde eigere, er så uansvarlige og ikkje klarer å godta det faktum, at det som eingong var ein liten uskyldig kvalp, kan føre til alvorlige inngrep og være eit fysisk problem for andre.. Like dumt som enkelte som overbeskytter sine barn " neida mine barn har aldri gjort noko galt ".

Det er ein ganske problematisk ting med den håplause kampen mellom sauebønder og hunde eigere, er akkurat den "skylapp" problematikken der.. Som enkelte her har klart å nyansert, ein hund er eit dyr, som kan faktisk komme til å gjere ting, som eigaren ikkje verken trudde den kunne gjere, eller som den i utgangspunktet hadde anlegg for å gjere..

 

Eg snakker ikkje om denne saka her, eller den andre tråden der eigentlig denne saue problematikken skulle ha blitt diskutert i. Dette er på generell basis.. Med ein gong det er snakk om ein hund som er drept eller skada, så er hylekoret i gang, "stakkars bikkja og eigeren, klart det var ikkje hunden/eigarens feil, alle andre hadde skylda " osv..

Har vokst opp med hunder stort sett heile livet, har også hatt ein eigen fuglehund, men å dra seg ned på eit sånt lavmål, det er faktisk ei stor bekymring spør du meg. Som hunde eigar har du eit stort ansvar. Det er mange som driter i båndtvang og lar bikkjene suse avgårde fritt. Gjer du dette i områder det er bufe/sau, så er sjansen stor for at det er akkurat du som har kanskje gjort at terskelen for ei sånn handling har blitt lav også. Det forsvarer ikkje handlinga til ein som skyter ein hund i forbannelse, men det forklarer det kanskje. Det er kanskje ikkje akkurat du som har forårsaka eit tragisk utfall, men kanskje den var med på å framskynde unødvendige ting.

Ta ansvar, og prøv å snakk med grunneigere i området du jakter eller bur, så kansje ei stygg sak, kan nettopp være avverga.

Det er ikkje alltid det skal så mykje til. Dialog i forkant er mykje betre enn forbannelser i etterkant...

Link to comment
Share on other sites

Nå må du forsøke å lese riktig :? .

Det står hva som skjedde med to hunder som herjet i saueterrreng.

Det er fakta som ingen har bestridt, og hundeierene betalte for antall kadaver som ble funnet.

Dette er ikke noe argumentering - eller en generell batraktning overfor hunder.

 

Og sammenligningen din med voldtekter osv. - kunne du spart deg!

Link to comment
Share on other sites

Tar absolutt ingen selvkritikk for den, det var en genraliserende metafor ut av setningen din, det bør du jo klare å se?!

 

Dette har absolutt ingen ting med disse sakene å gjøre, så skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det ei gang?

 

Til deg Mauser68

 

Shadob, godt å sjå at det finst enkelt nyanserte hunde eigere, som ser faktiske problemstillinger som kan oppstå.

 

Merkelig at enkelte hunde eigere, er så uansvarlige og ikkje klarer å godta det faktum, at det som eingong var ein liten uskyldig kvalp, kan føre til alvorlige inngrep og være eit fysisk problem for andre.. Like dumt som enkelte som overbeskytter sine barn " neida mine barn har aldri gjort noko galt ".

Det er ein ganske problematisk ting med den håplause kampen mellom sauebønder og hunde eigere, er akkurat den "skylapp" problematikken der.. Som enkelte her har klart å nyansert, ein hund er eit dyr, som kan faktisk komme til å gjere ting, som eigaren ikkje verken trudde den kunne gjere, eller som den i utgangspunktet hadde anlegg for å gjere..

 

Eg snakker ikkje om denne saka her, eller den andre tråden der eigentlig denne saue problematikken skulle ha blitt diskutert i. Dette er på generell basis.. Med ein gong det er snakk om ein hund som er drept eller skada, så er hylekoret i gang, "stakkars bikkja og eigeren, klart det var ikkje hunden/eigarens feil, alle andre hadde skylda " osv..

Har vokst opp med hunder stort sett heile livet, har også hatt ein eigen fuglehund, men å dra seg ned på eit sånt lavmål, det er faktisk ei stor bekymring spør du meg. Som hunde eigar har du eit stort ansvar. Det er mange som driter i båndtvang og lar bikkjene suse avgårde fritt. Gjer du dette i områder det er bufe/sau, så er sjansen stor for at det er akkurat du som har kanskje gjort at terskelen for ei sånn handling har blitt lav også. Det forsvarer ikkje handlinga til ein som skyter ein hund i forbannelse, men det forklarer det kanskje. Det er kanskje ikkje akkurat du som har forårsaka eit tragisk utfall, men kanskje den var med på å framskynde unødvendige ting.

Ta ansvar, og prøv å snakk med grunneigere i området du jakter eller bur, så kansje ei stygg sak, kan nettopp være avverga.

Det er ikkje alltid det skal så mykje til. Dialog i forkant er mykje betre enn forbannelser i etterkant...

 

Regner med at jeg er en av de du beskriver som hylekoret?! Du skriver at mange driter i båndtvang og lar bikkjene suse fritt avgårde, det er da ikke tilfelle i denne saken! Hunde eieren har jaktet på lovlig grunn, hunden kan desverre ikke grensene! Hunden har flere bevis, blant annet saue renhets bevis, tatt flere år på rad (også rådyr renhets bevis)! Det er en sjanse for å få en stein i hode i det du går ut døra, det er en sjanse for at kjerringa di høvler over nabogutten mens du er på jobb, men du kan da faen ikke bekymre deg for alt som kan skje her i verden?!

 

Har forsatt ikke fått noe vettuge svar, på hvorfor ikke en eneste sau har tegn på skade, en hund som etter bondens utsagn var der for å jakte sau, og har fått ei lang stund sammen med sauene, hadde jo for f... både drept å skadet sauer så det koster etter?

Hvorfor er peileren skutt i stykker?

 

Her er det mye som ikke henger på greip å da sier jeg ifra! :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser68 Ja hundar som jagar sauer er problem,men ser du ikkje at det og kan vera eit problem at overivrige saueeigarar skyt hundar som ikkje jagar sau? Gjer aldri dei nokon feil? Skal dei kunne gjere kva dei vil uten at det får konsekvensar? Du veit sikkert like godt som oss andre at om ein saueeigar skyt ein hund fordi han er i nærheiten av sau uten å gjere noko gale så kan saueeigaren skyte hunden og påstå at den angreip. Er det då ikkje vitner til saka så går han fri fordi det er umogeleg å motbevise hans påstand sjølv om han skulle lyge.

 

Han treng kanskje ikkje påstå at den angreip for å gå fri, skal det verkeleg vere så lett å avlive ein hund ? Hundelova skulle faktisk gi betre vern for hundar,men når dette ikkje blir fulgt opp med dommar som innskjerpar krava ved avliving så er hunden i praksis rettslaus.

 

Eg gjentar det eg har spurt om før ; Viss hundeeigaren synes at saueeigaren gjer noko kriminellt ved å prøve å avlive hunden hans, altså at hunden hans ikkje gjer noko galt,men saueeigaren likevel forsøker å skyte den, skal ikkje hundeeigaren ha lov til å verge sin eigendom?

 

Om nokon gjer skade på det du eig skal du ikkje ha lov til å forsøke å avverge dette? Må du vente til skaden er gjort før du melder det til politiet?

Link to comment
Share on other sites

"det var en genraliserende metafor ut av setningen din, det bør du jo klare å se?!"

 

Det klarer jeg faktisk ikke.

Jeg henviser til en konkret hendelse som har med hund og sau å gjøre,

 

Du vrøvler om høvling av kjerringer, stein i hodet osv. :roll:, og derfor skal du få rett i at

 

"Dette har absolutt ingen ting med disse sakene å gjøre, så skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det ei gang?"

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje rett Stykkjunkeren.

Men sånn prinsippielt: Finns det døme på at folk som har påberopt seg bruk av nødverge ved avliving av hund likevel er blitt dømt for feilaktig bruk av nødverge? Om ein då ser vekk ifrå han som drap ein elghund som drepte ei høne. Vil tru at sidan det berre var ei høne så spelte det inn for resultatet.

 

Det ville jo vera rart om dei som drep hundar aldri gjer feil. I 2004 så vart jo loven innskjerpa på akkurat dette området ved strengare krav til å ha prøvd andre alternativ før avliving.

Link to comment
Share on other sites

"

Jeg henviser til en konkret hendelse som har med hund og sau å gjøre,

 

Du vrøvler om høvling av kjerringer, stein i hodet osv. :roll:, og derfor skal du få rett i at

 

"Dette har absolutt ingen ting med disse sakene å gjøre, så skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det ei gang?"

 

Det jeg prøver å si, er at uforusette ting kan skje 365 dager i året 24/7! At du her trekker inn en hendelse med hund som har skjedd, det er rett og slett ikke relevant for denne saken! Hunder har drept mennesker også, men det betyr jo nødvendigvis ikke at alle hunder er farlige, gjør det?

 

Jeg har ingen problemer med å avlive en hund som går til angrep på sau, men når alle utalelser i saken (tilogmed bondens egne) tyder på at det her ikke har vært noe angrep, da blir jeg iltrende forbanna! (det har kanskje noen av dere skjønt? :P )

 

litt OT men alikevel noe med "følelser" å det har noe med denne tråden å gjøre.

er det drap når man skyter en hund?

 

hva da med elgen? elg drap?

og tenk på alle de kansje hundre tusenvis av sauedrap som foregår ganske snart...?

 

Det er vel litt forskjell da Høggern, lovlig lisensiert elgjakt, slakting sau som er oppfostret til dette og det å skyte en hund som jager hare i nærheten av sau? Vis ikke du klarer å se nyansene i dette, så håper jeg virkelig jeg jakter langt unna deg.....

Link to comment
Share on other sites

betyr jo nødvendigvis ikke at alle hunder er farlige, gjør det?

Alle hunder ER farlige, og må behandles med respekt og nødvendig kunnskap - er igrunnen derfor de ikke bør gå løse? Akkurat som våpen ikke skal ligge og slenge. Veldig mange har hverken respekt eller kunnskap.

 

sauedrap

Tror Høggern vil ha fram det følelsesladde i ordet "drap", det henspeiler til noe kriminelt. Slik jeg ser det er det normalt ikke "drap" når et dyr er drept. Derimot når folk er drept (som jo nesten alltid er ulovlig, men som enkelte nærmest truer med her)

Et dyr blir "drept", eller "avlivet". Om en dreper et dyr åpenbart ulovlig (ala ta seg inn i hundegården og drepe hunden der), så kan en evt. snakke om drap.

 

Hvis noen hadde skutt bikkja mi hadde jeg fort blitt kriminell. Alvorlig kriminell.

Abolutatle, om bikjja di angriper eller truer ungene mine, og jeg er nødt til å skyte den, hva er det egentlig du vil gjøre som evt. gjør deg til kriminell? trenger jeg å ta ladegrep fort? Kan være kjekt å vite - når en ser nivået på diskusjonen her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

om hunden jager sau, kan bonden lovlig avlive hunden om han ikke klarer stoppe den.

Intressant å se lynsjestemninga i tråden her.

 

Begynner lure på om enkelte burde få ha våpen. Å da tenker jeg på kammermedlemmers uttalelser i denne tråden. Det kan oppfattes som indirekte trusler

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver har helt rett. Og i denne saken og i saken med de 2 buhundene er det vel ikke funnet noen fysisk skade, og likevel må 3 hunder bøte med livet. Det skal bli spennende å se hvilke bevis hundemorderne har å vise for seg....De bør være sterke. Og endel debattanter her bør kanskje ta innover seg at sp.målet ikke er om en hund kan drepe en sau, men hva som faktisk skjedde i disse tilfellene.....

"Kan hund skade sau"-diskusjonen er passelig "på jordet" (bokstavelig talt?), de som ikke innser at (de aller fleste) hunder kan såpass, bør holde seg til hamster! Hunder er egentlig "degenererte" ulver, og jager/dreper på samme måte som ulv - utmatter byttet, og angriper det bakfra. Punktum!

 

Og jeg mener husdyreiere skal ha rett til å forsvare husdyrene sine - men Høyesterett har satt en svært streng grense for det. Det holder ikke at bjørn og ulv er inne i innhegning (eller inne i fjøset!), og på vei mot forskremte sauer - de må sette tennene i husdyrene, før en har lov til å skyte. Dette må være analogi for evt. forsvar av husdyr mot hund! Ellers er det ikke likhet for loven!

 

Og i tilfellet fra Jæren er det ikke skadete sauer - sauene var tvert i mot så rolig at skytteren kunne fortsette trening av gjeterhund!

 

Hvis ikke disse sakene fører til stor erstatning/straff, vil jeg invitere alle ettersøksjegere / jakthundeiere til en streik til hundeloven blir forandret....
Her har vi faktisk et pressmiddel - hvis (tolkingen av) loven tillater å skyte hund uten beviselig angrep, - si opp alle avtaler med kommuner og politi, og anmod dem om å anskaffe og trene ettersøkshunder sjøl!
Link to comment
Share on other sites

Abolutatle, om bikjja di angriper eller truer ungene mine, og jeg er nødt til å skyte den, hva er det egentlig du vil gjøre som evt. gjør deg til kriminell? trenger jeg å ta ladegrep fort? Kan være kjekt å vite - når en ser nivået på diskusjonen her.

 

K

 

Trur nok alle vil vere tjent med å senke adrenalin og testosteron nivået ein smule ... i alle høve ville saka tene på det. :)

 

I denne postinga: viewtopic.php?f=7&t=26361&p=292337&e=292337

har eg freista å komme med litt sakleg info i høve til kva som føreset bruk av naudrett.

Link to comment
Share on other sites

God dag

 

Som fleire har påpeika so er der antydning til litt temperatur her no. Noko som ikkje er uvanleg når det vert debattert hund.

Her er fleire utsagn som meir eller mindre kan tolkast som indirekte truslar eller antydning til kriminelle handlingar. Ver forsiktig med det!

 

Eg vil oppfordre alle til å tenke seg om ein ekstra gang før dei postar innlegg.

Dersom dette utviklar seg blir vi nødt til å begynne å rydde i tråden, og vi vil helst unngå å komme dithen.

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder ER farlige, og må behandles med respekt og nødvendig kunnskap - er igrunnen derfor de ikke bør gå løse? Akkurat som våpen ikke skal ligge og slenge. Veldig mange har hverken respekt eller kunnskap.

K

 

Alle biler er farlige, alle våpen er farlige og ikke minst alle mennesker er farlige! Poenget mitt er at det må mer til enn en hund innenfor sauegjerde for å kunne avlive den! Når hunden ifølge bonden har herjet rundt her lenge, ingen sauer er kommet til skade og tilogmed bonden driver trening på de samme sauene minutter ettepå, da klarer ikke jeg å se hvilken skade denne stakkars hunden har gjort på disse sauene, som gjør at den fjortjener å bli skutt? Men det gjør kanskje du M67 eller noen av dere andre som tydeligvis støtter bonden her? Kan en av dere svare meg på:

 

Hvordan kan det ha seg, at ingen sau blir skadet etter at en Finskstøver ifølge bondens eget utsagt, jakter sau innenfor sauegjerdene? Ifølge bondens egne uttalelser, har han brukt lang tid, før han skøyt hunden, en Finskstøver på jakt, tar igjen og skader/dreper en sau på 15-20 sek om det er det den har til hensikt! Så ja, kan noen av dere svare på akkurat det, isteden for å komme med idiotiske kommentarer, som at ei gang i nabodalen der jeg jakter, ble sauer drept av hund, derfor er hunder farlig.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Jeg synes det er drøyt dersom noen klarer å føle seg truet av de uttalelsene som har kommet her. Når det gjelder antydninger til kriminelle handlinger så er det vel nettopp det jeg skriver om nedenfor. Men det dreier seg om advarsel om at kriminelle handlinger i verste fall kan finne sted, ikke oppfordringer til slike. Forskjellen er stor.

 

Også jeg føler, ut fra de sakene som har vært, at det kan finnes en og annen sauebonde eller tilsvarende der ute som kanskje ikke helt tar inn over seg hvilken risiko de i aller ytterste konsekvens kan utsette seg for, ved å avlive en løs hund. Årsaken er at bak en jakthund følger en jeger med sterke emosjonelle bånd til hunden, og med våpen i hånd. Det er en situasjon som helt klart har potensiale i seg til å kunne bli riktig stygg.

 

Var jeg sauebonde og tvunget til å avlive en hund som angrep dyrene mine, så ville jeg ha vært svært bevisst på hvordan jeg tar i mot den jegeren som kommer og lurer på hva som har skjedd med hunden. Flir eller aggresivitet kan skape en konfrontasjon man meget godt kan klare seg uten.

 

man skyte hunden så må man det, men siden jeg selv er meget glad i jakthunden min så har jeg tindrende klart for meg hvilke følelser som kan velte opp i en hundeeier når det går opp for vedkommende hva som har skjedd. Av samme grunn ville jeg være villig til å gå langt i mine anstrengelser for å ta opp hunden heller enn å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at mange driter i båndtvang og lar bikkjene suse fritt avgårde, det er da ikke tilfelle i denne saken! Hunde eieren har jaktet på lovlig grunn, hunden kan desverre ikke grensene! Hunden har flere bevis, blant annet saue renhets bevis, tatt flere år på rad (også rådyr renhets bevis)!

Ta å les, og les også litt mellom linjene forøvrig. Som eg skreiv i mitt innlegg, det gjeld IKKJE denne spesifikke tråden/saken. Det er på generell basis. Kvar einaste tråd her inne som gjelder dette temaet faktisk. Du heng fortsatt i denne aktuelle saken, eg tenkjer på generell basis.

Som hunde eiger har DU eit stort ansvar, kanskje du er flink på dette området. Men mange er ikkje flinke, og forårsaker masse unødvendige situasjoner for deg og andre som har hund. Det var poenget..

Mauser68 Ja hundar som jagar sauer er problem,men ser du ikkje at det og kan vera eit problem at overivrige saueeigarar skyt hundar som ikkje jagar sau? Gjer aldri dei nokon feil? Skal dei kunne gjere kva dei vil uten at det får konsekvensar? Du veit sikkert like godt som oss andre at om ein saueeigar skyt ein hund fordi han er i nærheiten av sau uten å gjere noko gale så kan saueeigaren skyte hunden og påstå at den angreip. Er det då ikkje vitner til saka så går han fri fordi det er umogeleg å motbevise hans påstand sjølv om han skulle lyge.

Eg har verken kommentert at dette ikkje er eit problem. Selfølgelig er dette eit problem. Men mange sånne situasjoner har sitt opphav i den problmatikken eg skisserte i mitt forrige innlegg. Nemlig mangel på ansvar som hunde eigar, lite restekt for båndtvang.

Eg veit vel godt det at enkelte bønder tar seg til rette, og det er ein uting, og selfølgelig fortjener dei straff for dette. Eg snakker ikkje som verken bonde eller bikkjehater her, det er på generell basis skylapper så det holder når det gjelder hunde eigere.. Det blir eg provosert av, til dei grenser også.. Du kan no sjekke ut kommentaren under her :

Hvis noen hadde skutt bikkja mi hadde jeg fort blitt kriminell. Alvorlig kriminell.

Sånne kommentarer som dette, underbygger mine synspunkt på dette. Ei bikkje er eller kjem aldri til å likeverdig med eit menneske, uansett premiering.. Det er fortsatt like forbanna ei bikkje. Ein god venn, familiemedlem osv, men der stopper det også.

 

Eg har sjølv sikta på eige bikkje med rifle, og hadde skutt den tvert, dersom den hadde gått til angrep på sau. Den sprang etter sauer, pga at eg hadde vært for sløv med å holde den i bånd til fjells. Eg hadde skutt bikkja mi garantert, lang før enn å komme ned til bonden med øremerket til sauen, og betalt for denne og satt ALLE andre hunde eigere i dårlig lys. ANSVAR kalles det...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til en episode der en bonde fra Østfold var dritt lei at nabobikkja jaga rådyr på eiendommen hans. En dag tok han rifla skjøt hunden, som døde i smellen. Bonden måtte ut med erstatning til eieren av hunden. Så tror nok ikke de jegerene slipper unna så lett.

Link to comment
Share on other sites

Ta å les, og les også litt mellom linjene forøvrig. Som eg skreiv i mitt innlegg, det gjeld IKKJE denne spesifikke tråden/saken. Det er på generell basis. Kvar einaste tråd her inne som gjelder dette temaet faktisk. Du heng fortsatt i denne aktuelle saken, eg tenkjer på generell basis.

Som hunde eiger har DU eit stort ansvar, kanskje du er flink på dette området. Men mange er ikkje flinke, og forårsaker masse unødvendige situasjoner for deg og andre som har hund. Det var poenget..

Mauser68 Ja hundar som jagar sauer er problem,men ser du ikkje at det og kan vera eit problem at overivrige saueeigarar skyt hundar som ikkje jagar sau? Gjer aldri dei nokon feil? Skal dei kunne gjere kva dei vil uten at det får konsekvensar? Du veit sikkert like godt som oss andre at om ein saueeigar skyt ein hund fordi han er i nærheiten av sau uten å gjere noko gale så kan saueeigaren skyte hunden og påstå at den angreip. Er det då ikkje vitner til saka så går han fri fordi det er umogeleg å motbevise hans påstand sjølv om han skulle lyge.

 

Ja jeg snakker denne konkrete saken, det gjør de fleste her inne, siden det er det saken dreier seg om!

Denne hunde eieren har vel gjennom å stille på aversjonsdressur (som forøverig er gjodkjent alle ganger, uten anmerkning), stilt på prøver og trent i saue fult terreng, nettop bevist at han er en ansvarsbevist hundemann! Når du da kommer men "på generell basis" så har ikke det så mye å si i mine øyne, annet en at du forsøker å forsvare bonden sine handlinger i denne saken.

Registrer også at du unnlater å svare på det forrige spørsmålet mitt? Vill du bare forsvare/angripe bønder/hundefolk på generel basis? Eller kan du tenke deg å komme med din subjektive mening i denne konkrete saken?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg snakker denne konkrete saken, det gjør de fleste her inne, siden det er det saken dreier seg om!

Denne hunde eieren har vel gjennom å stille på aversjonsdressur (som forøverig er gjodkjent alle ganger, uten anmerkning), stilt på prøver og trent i saue fult terreng, nettop bevist at han er en ansvarsbevist hundemann!

Då bør du ta det i den tråden som saken du kommentere gjelder også, dette er saken med hund skutt av hjortejegere. Saken dette gjelder er : "Nok en jakthund skutt" :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=26361&st=0&sk=t&sd=a

 

 

Registrer også at du unnlater å svare på det forrige spørsmålet mitt? Vill du bare forsvare/angripe bønder/hundefolk på generel basis? Eller kan du tenke deg å komme med din subjektive mening i denne konkrete saken?

Då trur eg du skal ta å lese det eg skreiv minst 1 gong til Finskstøver. Eg skreiv nettopp over her følgende :

Eg snakker ikkje som verken bonde eller bikkjehater her, det er på generell basis skylapper så det holder når det gjelder hunde eigere..Det blir eg provosert av, til dei grenser også..

Når det gjeld sakens kjerne, så diskuterer eg den ikkje konkret. Eg har ingen som helst bakgrunn å diskutere den, då eg som dei fleste andre her inne har ingen peiling på den, og det blir synsing og tull..

 

Så hvis eg absolutt må mate det inn med teskjei, så er eg verken mot hunder, for triggerhappye bønder. Eg blir uanminnelig provosert av hundefolk, som skrik å hyler når ting skjer, men desverre ikkje tar ansvar og ødelegger for deg sjølv og andre hundefolk.

Sakens kjerne som eg skreiv tidligere her, ser eg du har unnlatt å svare på, men eg rekner med at spikeren traff hodet vel og kampen med den flaue smaken i kjeften skal skyves over på andre ting ? Er du ein ansvarlig hunde eiger når du tenkjer deg om ?

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ikke følger deg her mauser68, jeg spør deg om din subjektive mening i DENNE KONKRETE SAKEN og du henviser til ett svar du har gitt på generel basis? Vill du eller vill du ikke svare på denne saken?! Edit: Gikk litt fort i svingen her, ser i ditt forrige innlegg at du ikke vill snakk om denne konkrete saken.

 

Jeg blir også provosert av hunde folk som ikke tar ansvar og skriker å håler når ting skjer, men nok en gang I DENNE KONKRETE SAKEN, så mener jeg hunde eieren har sitt på det tørre og at det er bonden som missoppfatter og gjør den grove forseelsen! Når jeg og flere andre da diskuterer DENNE KONKRETE SAKEN og du kommer draende med argumenter på generell basis, og sier at vi er hylekor som hiver seg på vær gang det skjer noe, da blir jeg regelrett provosert!

Med kommentaren din om at hundefolk generelt er uansvarlige innsinuerer du i mine øyne at hundeeier Helge Bjørgan, er en uansvarlig hunde eier! Missforstår jeg eller er det akkurat det du prøver å få frem?

Link to comment
Share on other sites

Mykje kan seiast på generell og prinsipiell basis, så eg tillet meg difor å vere der ei lita stund. No har eg jakta hjortevilt snart ein liten mannsalder og stilt mine hundar til disposisjon, saman med meg sjølv, som ettersøksekvipasje for jegerar og jaktrettshavarar utan slike. Dei siste 10åra har eg og utført tenester for det offentlege, i samband med innrapportert skada vilt som lyt avlivast av omsyn til dyrets lidingar. I alle desse tilfella tek eg bilete av dyret eg avlivar for å kunne påvise skaden det var påført og som gjev grunnlag for å handle slik. Desse bileta har eg sortert i tre ulike kategoriar: trafikkskade, skotskade og anna.

 

Når ein bonde/sau eigar handlar i naudrett, t.d. mot ein hund, reknar eg med vedkommande gjer dette fyrst og fremst i den hensikt å verne sau og anna bufeet mot å bli påført liding og meiningslaus død. Med andre ord ut frå ei høgverdig etisk haldning i høve til dyra han/ho eig.

 

Paradokset eg sitt att med, i høve til mange av desse velmeinande menneska med høgverdig etikk ovanfor eigne dyr, er kvifor denne etikken så lett vert ”skufla på båten” så snart dei kjem i skogen med jaktrifla si. I biletmappa mi merka skotskade har eg haugar med bilete av hjortevilt utan underkjeve, store betennelsar etter skotskade mellom lår og rygg, etc. etc., dyr det bevisleg aldri er innrapportert trong for ettersøk på frå jegerane si side. Dette er menneske, i alle høve dei som rettar sitt skot mot hovudet på eit hjortevilt, som sel sin høgverdige etikk for om lag fem kilo kjøtt.

 

Så spørs det då om der er ein korrelasjon mellom bønde/sau eigarar og den type jegerar eg har omtalt ovanfor, og min påstand er: ja, eg har møtt mange av dei, dessverre. Det er ikkje av typen jegerar som har teoretisk og praktisk prøve bakom sitt jaktkort frå Brønnøysund. Beklageleg vis er det dei same menneska som ivrar mest for å få rette skot mot hundar dei meinar kan verte til fare for sauene sine, og som neglisjerar vilkåra i hundelova for nytte naudrett.

 

Krasse påstandar; ja, eg veit det. Om nokon skulle kjenne seg krenka – ja, så er der kanskje ein grunn til det.

 

Berre som eit lite apropos: http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Berre slik at det er sagt; dersom nokon av mine hundar går angrep på sau eller anna bufe, med fare for å kunne skade dei på noko vis, ja – så er den hundens dagar over.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen hadde skutt bikkja mi hadde jeg fort blitt kriminell. Alvorlig kriminell.

Jeg tror, nei jeg vet. At du i likhet med en som spurte om våpensøknad etter voldsdom her, ikke virker helt trygg. Og min oppfattning er at du her kommer med en form for forrhåndstrussler om bruk av vold mot andre mennesker (noe annet kan jeg desverre ikke lese ut av det du sier), som i seg selv ligger akkurat på den hårfine grensen som nå på mange måter er oppe, vedrørende inndragelse av våpen.

 

Slike (og lignende) utsagn fra deg og andre her inne, er ting jeg leser med stigende bekymnring. En hund er en hund. Skyter noen hunden din, så går en til politiet. En bonde som ser hund jage sau, har kun ett for øyet. Å stanse hunden.

Dette har han i visse omstendigheter (og i de aller fleste moralske) lov til. Men etterpå må han svare for seg hos politiet og eventuelt for domstolene, som vill prøve om hans handling har vært riktige.

 

Å komme med utsagn som går på å ta, dømme, straffe, den som skyter hunden, er altså ekstremt ille. Da dette går på mennesker og ikke dyr. Tenk nå litt på dette, og kjøl ned.

Link to comment
Share on other sites

Å komme med utsagn som går på å ta, dømme, straffe, den som skyter hunden, er altså ekstremt ille. Da dette går på mennesker og ikke dyr. Tenk nå litt på dette, og kjøl ned.

 

Fully supported! Me har ein rettstat, som det er vel vert å kjempa for, sjølv om ein stundom måtte opplev eit sviande nederlag.

Link to comment
Share on other sites

Å komme med utsagn som går på å ta, dømme, straffe, den som skyter hunden, er altså ekstremt ille. Da dette går på mennesker og ikke dyr. Tenk nå litt på dette, og kjøl ned.

 

Fully supported! Me har ein rettstat, som det er vel vert å kjempa for, sjølv om ein stundom måtte opplev eit sviande nederlag.

 

Tror det er første gangen: +1

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen hadde skutt bikkja mi hadde jeg fort blitt kriminell. Alvorlig kriminell.

 

 

Vi hundeeiere er vel like beskyttende ovenfor våre firbeinte kontra hundehatere, som småbarnsforeldre er for sine barn kontra pedofile.

 

Hvis man ikke bryr seg mer om et barn enn om en hund så mener jeg at man har mistet noe på veien. Muligens sett for mye på Disney som barn? :)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det to problemstillingar her.

1. Hundar som jagar sau KAN (ikkje skal) som siste utveg avlivast. Eg trur ingen her er uenig i det .

Og ja hundar som jagar sau er eit problem.

 

2. Hundar som IKKJE jagar sau ,men er i nærheiten og blir avlivd av saueeigar fordi denne oppfattar det som angrep, fare for angrep eller skyt hunden som ikkje angrip sau eller er ein fare for angrep fordi han kanskje er lei av at andre hundar har gjort dette og vil statuere eit eksempel.+ andre liknande scenario

 

Det er punkt 2 hundeeigarane her vil diskutere,men det er det visst ikkje alle her som skjønnar.

Det er her hundeeigarane oppfattar at det kan bli begått urettmessig avliving. Kva skal ein gjere med dette problemet? Sjølv om hundeeigar i verste fall skulle ha forsømt sin plikt til kontroll over hunden så betyr ikkje det saueeigarane har blanco fullmakt til avliving.

 

Og er det rett at ein hund som berre er i nærheiten av sau skal avlivast berre fordi sauebonden har tidlegare opplevd at andre hundar har trua sauene hans? Dette blir jo då å straffast for noko andre har gjort.

 

 

Om det ikkje er vitne til ei avliving er det då berre så enkelt at saueeigar i verste fall kan lyge å sei at det var angrep og så er det opp til andre å motbevise dette?

Kva har hundeeigar lov å gjere viss han treff på ein slik saueeigar som ulovleg (ja her snakkar eg kun om ulovleg )prøver å avlive hunden hans?

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver, når du går til angrep på mine utsagn som er generelle og etterspør fakta om den aktuelle saken, så burde du vel etter mitt andre innlegg skjønt at står å bjeffer i feil tre ?

Hvis du også er einig med meg at det finst mange hunde eigere som ikkje tar ansvar og at dette er relevant, då heng eg ikkje med deg i at du føler deg provosert over mine generelle utsagn. Du er ikkje fersk bruker her inne, og har garantert fått med deg opptil fleire sånne tråder som dette, så du har vel også sett det som eg snakker om reknar eg med.

 

At du blir provosert av saken din, det er eg heilt einig i deg med, så lenge dei fakta som er avdekka rundt den, er riktige. Eg diskuterer den som sagt ikkje, fordi eg ikkje kjenner den anna en det som er avdekka i media og her i tråden. Som du veit, så skal ein ikkje tru alt som media kjem med, så derfor avstår eg også å kommentere og dømme denne saka uten fakta, det skjønner du vel..

På det jevne, så er me ikkje så ulike, men hvis du diskuterer den aktuelle saken din, så er du fortsatt i feil tråd.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Støtter punktene til Vest her,

På punkt 1 er jeg helt enig, her skal hunden forsøke å kobles er ikke dette mulig og hunden er i derekte angrep på sau, så er det ikke noe annen utvei en avlivning! Det har jeg aldri vært uenig i.

 

Punkt 2,

Her kommer problemstilingen (som egentlig ikke er noen problemstilling), i mine øyne skal ikke en hund her avlives, at bonden "tror" hunden jakter sau, grunnet uvitenhet og lite kunnskap om løs på drevet halsende hund, er hans eget problem! (Uvitenhet gir ikke grunnlag for ulovelige handlinger)! Om bonden her gjør ett forsøk på å koble hunden, vil han fort se at hunden ikke jakter/jager sau! Jakter hunden sau, vill han ta igjenn disse på få sekunder og da er vi over i punkt 1.

Om han kommer nærmere hunden, vill han enten få mulighet til å koble hunden, eller om den er litt sky, vill den skygge bane.

Dessverre tror jeg noen bønder/saue eiere, er for trigger happy og skyter hunden uten å prøve annet først. Det har jo i tidligere saker vist seg at hundeeirene har stått maktesløse.

(I den saken vi har diskutert her, har heldigvis hundeeiren gps, og spor er lagret, selv om bonden/saueeirern har skutt i stykker halsbandet, så her tror jeg bonden/saueeiren eventuelt advokaten hans, vill få seg en for han/dem mindre hyggelig overraskelse når spor loggen blir fremlagt)!

 

At flere jegere og hundeeiere reagerer sterkt her i tråden, viser at vi jegere ser på hunden som mer en ett arbeidsredskap! Tror også at ingen hundeeiere er bedre en jakthundeiere, når det gjelder aversjonsdressur mot nettopp sau. På alle aversjonskurs/prøver jeg har vært på, har over 95% av hunden vært nettopp jakthunder! Det som likevel skremmer meg, er at det i ett jakt og skyte forum som kammeret er, blir gitt så mye kritikk til jakthundeiende jegere og så mye "støtte" til bønder/saueeire. Når vi ikke en gang får støtte av "våre egne" så lurer jeg på hvordan "vi" blir sett på utenfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...