Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Jørgen hvor gammel er hunden din ?

 

15 uker

 

Så det er ikke gamle saken enda nei. Tenkte evt. på mink til høsten. Frem til da så er det blospor som skal trenes. Greiest å øve inn det først, før man begynner på viltet vil jeg tro..

 

Men dette er min første hund, så dette har jeg lite peiling på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratis Fox. Jeg, Malvin og guttungen var også ute på eee torsdag, og fikk en, salongen det og, men fikk den aldri ut av fjellsprekken. Lå ca 2,5 meter inne i en 5 cm bred fjellsprekk, og der ligger den vel enda :D

 

Jeg syns salongen er perfekt, har en delbar en, og den går helt nedi sekken når den er delt. Ingen osloturister som blir bekymret da, for de er kommet på hyttene allerede.

 

Jippi, sesongen er igang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var minst to forskjellige minker der, så vi blir nok å dra noen turer dit å se. Bare så synd at den er mest i vannet.

Nja, det er nå ikke helt sant. Minken er for det meste på land, men den finner mest mat i vannet/sjøen som krabber, kreps og småfisk.

Men akkurat i hekketiden kan den ta en god del egg, fugleunger og voksne fugler.

Og min erfaring er at den heller søker tilflukt på land under steiner osv en å gå på sjøen, nokså sjelden den rømmer til sjøs egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske riktig det Fox skriver, det er langt fra vanlig at en mink kaster seg på vannet, hvis den har hund etter seg. Selvfølgelig skjer det, men ganske sjelden. Det virker som om minken tror at hunden er minken suveren i vannet også, og derfor kvier seg om det ikke er siste utvei. Det er nok tryggere for minken å sitte i en steinur å frese, der bikkja er for stor til å komme til. MEN der kommer salongen oftest til da, og det er jo ikke så bra for minken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi har lagt merke til en detalj når minken legger på svøm fra hundene f.eks mellom to holmer og slikt.

 

Og det er hvis vi skyter et skudd etter minken da vil minken nesten alltid snu og svømme tilbake til den holmen den kommer fra. Skulle nesten tro at minken synes det trygge der den kom fra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag var det er forykende vær på sørlandskysten, med 15 varme, skyfritt og ingen vind (å snakke om). Planen var lagt, og jeg og Malvin dro ut kl 0900 (etter at kjerring og unge var sendt på jobb/skole :lol: )

 

Vi dro ut til disse øyene, som ligger på utsiden av Homborsund.

normal_DSCF0346_%5B800x600%5D.JPG

normal_DSCF0347_%5B800x600%5D.JPG

Her kan dere som er fra andre kanter av landet, se hva slags terreng vi i sør jakter i, for det meste mindre holmer, med masse steinrøys, og godt dekt av einerkratt.

 

Vi var innom 4 forskjellige plasser, og hadde los på 3 av de. Enten er det veldig tregt for tiden, ellers viser 3 år med Malvin, at jakt nytter, for det er ikke lett å finne minken lengre.

 

Første los, startet før far var halveis nede i den første frokost skiva, men sånn er det.

normal_DSCF0335_%5B800x600%5D.JPG

Losen gikk i denne sprekken, og siden jeg jakter mest alene, må jeg enten skyte eller ta bilder.

 

DSCF0337_%5B800x600%5D.JPG

Minken valgte å sette seg her, noe den ikke skulle ha gjort :D En Eley Club 22 i pannebrasken, var mere en denne tålte.

DSCF0340_%5B800x600%5D.JPG

Vi fisker den frem, og Malvin får lov å buste litt. Dette var en sprekkeferdig tispe, som var klar til å sette flere smådjevler til verden. Fant ikke flere på denne holmen, så vi byttet til neste. Her fant vi heller ingen, så vi måtte vandre igjen :?

 

Men på 3dje holme blei det fres igjen, med full los, og hissige skrik tilbake fra minken :D

normal_DSCF0342_%5B800x600%5D.JPG

Minken satte seg fort i en dyp steinrøys, men Malvin fulgte villig på, og øste på med los. Og tilslutt valgte den å stå stile, og gravingen kunne starte. På bildet over, har vi gravd/flyttet stein, ca 1/2 meter ned i ura, og jeg kommer til skudd, Malvin fisker ut den ynkelige krabaten, en fjorårs unge.

 

Og så et bilde av den obligatoriske bustingen, litt glede må man jo ha :wink:

normal_DSCF0345_%5B800x600%5D.JPG

På denne holmen fant vi også 2 hekkende par med grågås, og Malvin klarte utrolig nok å holde fingrene av fatet, heldigvis. Kanskje klarer gåsemor å ale opp de små, pga min og Malvins iherdige jobb den siste tiden.

 

Så flyttet vi oss over på en siste holme, her ble det også los, og minken satte seg i en formidabel steinrøys. Klokka nærmet seg middagstid hjemme, så vi valgtee å bryte etter en halv time. Ja ja, vi tar den neste gang :P

 

Malvin beundrer fangsten, før vi drar hjem.

normal_DSCF0349_%5B800x600%5D.JPG

Litt skuffet over at det ikke var tre minker der, men ja ja. 3 stk fellt til nå i dete jaktåret, en fin start, selv om det har vært litt tregt. Vi reiser på jobb i Finnmark til fredag, så det blir nok stille fra vår kant, og frem til 22 mai. (kanskje en liten tur til torsdag da :mrgreen: )

 

Lykke til dere andre.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, det blei en liten tur på oss i dag likevell, vi var på samme sted som sist, der vi måtte gi opp i den dype røysa. Malvin fikk fot med en gang han hoppa i land, og losen var et faktum etter få minutter. Da jeg kom frem, tok jeg denne lille videosnutten:

Her kan kommende minkejeger som vil bruke hund, høre hvordan bikkja og minken kjefter på hverandre. I virkeligheten hyler minken mye høyere, nesten så man får gåsehud på ryggen.

Fakta for videre sjebne for den lille rakkaren i røysa, var at straks etter kamera var slått av, og skytter (jeg) kom ned til losplassen, valgte minken og skifte arena. Som en rakett ut av røysa, mellom beina på både meg og Malvin, og inn på samme plass som sist, dypt dypt nede i ura. Faenskapen var i sikkerhet :evil: Spørs om dette ikke er en tispe, siden den er slik stedbunden, samt at det ser ut som reirplass der Malvin hadde stålos på videosnutten.

 

Ja ja, nestegang kanskje :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda Gulars, halvfeite bergensere er alltid velkomne på sørlandet :D

Blir det for ille, kan jeg alltids ta hørselverna på :mrgreen:

 

Når kommer dere ned??? Og hvilken øy bor dere på?

 

Men på den annen side, så er det ikke så veldig populært og valse rundt med børser mitt i turistsesongen. Jeg er sikkert ute, men går litt diskre til verks.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det 1x0 til hunden mot minken.

 

Sto å skrelte poteter til middag når ett søskenbarn til samboeren ringte å lurte på om jeg kunne ta med hunden å ta en mink som var innelåst i kjelleren til svigermoren hennes.

Potetene ble sluppet i vasken og middagen overlatt til samboeren min mens lommelykt og hund ble kastet i bilen og turen lagt til denne (u)heldige damen.

 

Hun hadde blitt obs på den når hun i formidag skulle hente fisken hun skulle ha til middag, hun hadde bare tatt fisken og låst døren til kjelleren etter seg og alarmert en sønn av seg, hun observerte minken liggende å sole seg i ett vindu når hun dro til byen litt senere.

Sønnen hadde ransaket kjelleren uten å greie å lokalisere den så da jeg kom trodde jeg den var kommet seg ut, men....

hunden rotet runt en stund og var tydelig interesert i vinduet der minken hadde ligget tidligere på dagen og etter en stund fant han den i en vedstabel men kom ikke til, jeg lyste med lykta og så rompa på den så jeg tok sjansen å grep tak i den å dro den ut og hunden tok den mens den enda var i lufta, fast fisk og noen seiersrunder med risting og tygging så det knaset.

 

Det merkelig var at minken ikke hadde laget noen lyder men dette sto på, verken når hunden lokaliserte den og prøvde å komme til, den var enda varm men hadde ikke kjempet mot når jeg dro den ut, merkelig....kunne den allerede ha vært død eller bevistløs når vi fant den???

Jeg spurte om de hadde rottegift liggende, men nei...

Som sagt så lå minken i vinduet i 12tiden men i vedstabelen kl16 så dette var merkelig.

Det eneste jeg fant var en sekk med fullgjødsel, så muligheten for at den hadde forgiftet seg var tilstede men dette var merkelig.

 

Jeg velger alikevel å kalle dette 1x0 til hunden pga lokalisering og seiersrunden, så det er i hvert fall ikke liv i den minken lengre :D

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ytterst i Førdesfjorden, ved Høvringøy, i dag.

Fikk tatt to mink, en stor feit hannmink som hadde tatt en siland og en humink som ikke hadde født enda.

Begge var i narheten av to forskjellige hekkeplasser for terne, så det var godt vi fikk tatt de nå før hekkesesongen begynner.

Her er ett bilde av hannminken og silanden.

 

04_05_09.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gravd frem unger ja, prøver alltid å få tatt ungene om jeg tar en hunnmink og prøver helst å unngå å jakte nå i yngletiden.

Denne gangen slapp jeg å grave, da jeg kjente at det var noe inni hunnen og en rask obduksjon alvslørte at jeg hadde rett.

Men når det er hekkeplasser for truede fuglearter rett i nærheten, så går det foran hensyn til evt minkunger.

Fugleunger dør de også om foreldrene blir tatt mink...

Link to comment
Share on other sites

etter min mening er det flere eggrøvere det burde vært helårsjakt på feks ravn og kråke,dem er like så galsom minken,men nå er det jo andre som bestemmer akkurat det da....uansett så er det bra å få bukt med minken :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet, artig å se at det er noen Jack Russel terriere som blir brukt til jakt også.

Hvor i landet bor du og hvor er din hund fra ?

Fortell litt mer og legg gjerne ut noen bilder :wink:

 

 

takk for det

hehe, ja det kan man si. ALT for mange som blir by/kjærringhunder av denne rasen også :(

 

bor i herøy kommune, på eij lita øy (Brasøy)

har leilighet i sandnessjøen der jeg jobber på coop elektro.

hunden min fikk jeg av omplassering. da hadde den hatt 6 eiere på 8 månder. ikke rart han var gal :S

etter mye jakting og har disiplin har Rocky blit en kjempehund!, bruker han på mink, rådyr, og litt rev :) (han jakter egentlig på alt) mus, rotter, piggsvin! katter osv:P

 

kom til øya ikvel og dro rett ut på minkjakt. etter mange spendende sporinger, som har endt med piggsvinlos/biting, ble det endelig en minklos!

Stor hanmink som har overtatt steinen til en mink vi tok for en uke siden. var på rana jakt og villmark og kjøpte hagelskudd til 22Lr så var spent på å prøve disse:P minken satt under en relativt liten stein (men den er poppulær hos minken), så den var ganske sjangseløs. Rocky loset som F.. og jeg ventet bære på at den skulle vise seg frem litt så nyskudda skulle få testes, plutseli begynte minken og frese og hyle til rocky, og da var det ikke lenge til han fikk dratt den frem. Minken forsvarte seg litt og greide faktisk og riste ham av seg :? ikke sett dette har sjed før, men da fikk jeg skutt, minken rulla seg litt men skulle løpe videre etter skudde, (2 meters hold) noe som ikke jikk sider rocky da var på sin plass:D

 

disse skudda er vel så og si ubrukeli :P fortalte også brynjar:) men måtte jo prøves selv xD

har testa litt på planker osv, blir ikke innponert av de! bedre men vanlig kule:)

Link to comment
Share on other sites

greit for meg det:)

jeg jakter så mye mink jag kan.

tar ikke hensyn til om den er gravid eller har unger osv. her jeg bor er det fugler som legger egg av alle slag så og si overalt!

tar meg ikke 5 flate øre å jakte mink i ynglingstiden. jeg har MANGE ganger sett resultatet av hvor mye 1 mink kan drepe på 1 natt!

 

di er jo lysmordrere:S

 

jakt di som jakte kan! ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med jackrussel.

Hvor jeg jakter hekker det bla. siland, tjeld samt et mylder av småfugl i det tette lyng og einekrattet som nesten går ned i sjøkanten.

Blir ikke minken holdt i sjakk, avler disse fuglene kun mat for minken uten å få fram egne unger.

 

Erfuglen er totalt fraværende som hekkende art for øyeblikket, overveiende sannsynlig på grunn av mink.

Den skytes med verdens beste samvittighet året rundt!!!

Link to comment
Share on other sites

"disse skudda er vel så og si ubrukeli :P fortalte også brynjar:) men måtte jo prøves selv xD

har testa litt på planker osv, blir ikke innponert av de! bedre men vanlig kule:)"

 

 

Har selv brukt CCI med 167 hagl nr 12 i patronen og de fungerer helt flott på mink med skuddhold fra 0-80cm. (Revolver)

Har også skutt rotter på fem meters hold med salonggevær som også fungerte bra.

Link to comment
Share on other sites

"disse skudda er vel så og si ubrukeli :P fortalte også brynjar:) men måtte jo prøves selv xD

har testa litt på planker osv, blir ikke innponert av de! bedre men vanlig kule:)

"

 

 

Har selv brukt CCI med 167 hagl nr 12 i patronen og de fungerer helt flott på mink med skuddhold fra 0-80cm. (Revolver)

Har også skutt rotter på fem meters hold med salonggevær som også fungerte bra.

 

 

ja, tengte meg måtte ned på et så kort hold :) (samme patronen her) og da synes jeg det er like greit og ladde med vanlig kule :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alt som trenger å utbroderes på nettet.

Minken er ikke en lystmorder, den dreper pga instinkt, ikke for de den synes det er gøy.

 

 

jah, det stemmer vell det :)

minken har det i blodet, samme har Rocky :) å da må di vell få bruke det året rundt :wink:

mye av grunden til at jeg står på og jakter mink er pagga ærfugl bestanden, da jeg var liten var det hekkende ærfugl OVERALT!

på vær liten holme:) nå er det et sjeldent syn å se ærfugelen ligger på egg :(

 

rundt omkring her, er det på hundrevis av gamle ærfugel hus. ingen er i bruk nå!, dette mye paga mink.

 

for 2 år siden jobba søskenbarna mine MYE med å resturere en masse slike hus, di fikk 1 ærfugel i hus:) ungene ble STORfornøyd med dette og syntes de hadde jort en kjempeinnsats :) ettter en uke var reiret tomt og ærfugeln lå 2 meter ved siden med hodet dradd under en stein.. morro det!

 

14 april i år, var jeg og en kompiss, ute og skulle se etter om gåsa hadde lagt seg på egg:) vi dro til noen øyer der gåse pleier og være. de 3 første reirene vi finne var ramponert av mink! gåsa lå død noen meter unna, og fjærene lå strødd åveralt etter kampen om liv og død. gåsa var ikke spist opp, bare halsen og deler av hode, dette er minken :x uten tvil.

etter en hel dag ute i finværet fant vi vell ca 7-8 slike tillfeller. da hadde vi skremt opp 3 gås som lå på egg! det vill si at 14 april hadde minken tatt 7 av 10 gås i området! med tanke på at gås ikke har vert favoritten, dermed ærfugel, ser det ikke lyst ut for disse i år :/:(

 

jeg skall jakte så mye jeg kan sålenge det er lov :twisted::D

Link to comment
Share on other sites

var ute entur nå, ble 1 stor hannmink:D :D

først fant begynte rocky og snuse no voldsomt under en stein, men ingen mink, rocky jobbet seg frem og tilbake til andre stene osv, tilslutt fant vi den under lyngen, rocky hoppet frem og tilbake men begynte ikke å lose, minken va antagelig nettopp komet dit. jeg så minken beveget seg inni der og satte foten inn, da løp minken ut og fikk smake 52gram's magnum :twisted: rocky løp bort og ristet den godt:D

 

15-eller 16 minker i år med rocky:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

1 stor hannmink mindre idag også :) var en fin og morro los:D rocky jobben seg sliten :o det skal mye til! var kansje mest pagga det ble en timers rådyrlos rett før, dette var et uheld som ikke skulle ha sjedd, når vi var på en stor øy og jaktet mink. var heldigvis en stor bock som sikkert hadde godt av trimmen :D søskenbarnet mitt filmet hele minklosen med et digitalkamera, tror det ble en bra film, minken kom seg ikke unna og tilslutt og det ble en heftig kamp når rocky fikk den frem. har tatt endel mink i de siste dagene og nå ser det ut som det har julpet litt;) ingen flere som jakter nå?:)

Link to comment
Share on other sites

Var faktisk flere Tjeld som ennå hadde berget seg for Minken på skjærene/holmene som jeg i noen år har hatt feller på nå.

 

Var ingen Mink i de 3 feller jeg hadde ute, dette ser jeg på som ett positivt tegn.

Satte ut 2 stk Conibear 120 til.

Personlig jakter jeg ikke Minken for sportens skyld, jeg jakter den grunnet all den ugang den gjør.

Ser ingen hensikt i at den skal legge fuglekolonier, holmer og skjær øde mens den fo`rer opp ungene sine i fred og ro.

Man har bare ytterligere flere Mink å hanskes med til høsten da, og man har ingen garanti for at man greier å felle alle.

 

Ser Jackrussel nevner det er Piggsvin på Brasøya?

 

Denne er utsatt muligens for å holde bestanden av Vånd nede, vet ikke om det hjalp?

Piggsvin ble også satt ut på Vega ( ulovlig ) for noen 10-år siden.

Mener bestanden økte bra etter en tid, men vet ikke helt ståa nå.

De påstod at stormåken tok den hvis de fikk fatt i piggsvinet.

Link to comment
Share on other sites

fikk en tilfeldig mink idag:P var egentli bare og luftet rocky langs veien, men der begytnte minklosen xD

var eij minktispe som hadde unger rett undre veien :D hadde jo ikke med meg annet våpen en rocky, men det var mer en nokk :D minken var så dom at del løp rett i hundekjeften for og si det sån :lol: var 5 unger. SATAN så di vokser! for en uke-14 dager siden så man ikke at det var mink, ligna mest på rotter :mrgreen: tar selfølgelig forbehold om at de blir født på forsjelige tidspungt, men måler fra snittet:)

 

pigsvin på brasøy ja.

disse er satt ut, var ikke for å fjærne vånd, men for noen/en ramponge syns disse var kjempemorsomme, og fant mange av disse på Herøy.

 

(vi hadde ikke mer vett den gang) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er bare du som jakter mink for tiden i dette landet. Folk er tydeligvis ikke så opptatt av å begrense skadene minken gjør når det kommer til stykket. Jeg gremmes over at jeg ikke har hund nå! Ingen ting fyller opp viltstellkontoen så mye som å ta ut mange kull. På bare denne siden kan jeg telle at du har skutt 21 minker. Det er intet mindre enn imponerende! Ea og alle andre fugler ute i holmene takker deg! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er bare du som jakter mink for tiden i dette landet. Folk er tydeligvis ikke så opptatt av å begrense skadene minken gjør når det kommer til stykket. Jeg gremmes over at jeg ikke har hund nå! Ingen ting fyller opp viltstellkontoen så mye som å ta ut mange kull. På bare denne siden kan jeg telle at du har skutt 21 minker. Det er intet mindre enn imponerende! Ea og alle andre fugler ute i holmene takker deg! :D

 

hehe, ser ikke værre ut nei xD har åver 25, nærmere 30 voksenminker i år:D ungene har jeg ikke tall på, men har tatt et par kul uten og skrive det hær :) du får bare plinge på så drar vi sammen ;)

valpen din vokser nå vær dag:D og når den blir klar, skall den ut med rocky og lære å være gal :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur etter minken med mine tre på fredag, to basseter og en laika. Fikke ikke noe annet enn en ødlagt finne og en hærpa propell :lol: Østlendinger og landkrabbe prøver seg på sjøliv :oops: Måtte jo gå som det gikk. Mine har aldri vært i kontakt med mink. Men engang må bli det første. Har ikke tenkt og gi meg før vi lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Hvor store er mink ungene nå rundt om i landet?

 

Er dem begynt å forlate "hiet" eller ligger dem for det meste under bakken enda og er ganske hjelpe løse?

 

Vi har vært lite ute på minkjakt dette året og når vi har vært så har vi slitt med å finne minken, kanskje fordi at 4 års sammenhengene minkjakt begynner å vise spor her hos oss.

Det positive i dette er at fuglene begynner å poppe opp med reir overalt der det ikke har vært reir før :D

Det negative er at det begynner å bli kjedeligt å jakte mink, da det er så langt i mellom dem etterhvert :?

Link to comment
Share on other sites

@Melvin, du bør nok holde deg til potittmarka :lol:

Jeg har fått båden ferdig, og jeg er ikke belemra med at jeg kjører på land heile tia. Så mi kan se en kvel ti uga.

Om 3-4 mnd til, så kan kanske min nye TJT, lære bort litt på minken skal du se :wink: Selv om jeg foretrekker å jage inn bikkje på egehånd.

Seinsommer/tidlighøst er til for flotte minkfangster. Da er au dei slidsomme austlenningene (les jaktmotstanderene) reist heim :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er bare du som jakter mink for tiden i dette landet. Folk er tydeligvis ikke så opptatt av å begrense skadene minken gjør når det kommer til stykket. Jeg gremmes over at jeg ikke har hund nå! Ingen ting fyller opp viltstellkontoen så mye som å ta ut mange kull. På bare denne siden kan jeg telle at du har skutt 21 minker. Det er intet mindre enn imponerende! Ea og alle andre fugler ute i holmene takker deg! :D

 

Jakter ikke mink på sommeren , ikke før i midten / slutten av juli. Nå er det maling hjemme + på hytta , snekring av hundegård på hytta +++++ som dagene går i.

Link to comment
Share on other sites

hehe, ser ikke værre ut nei xD har åver 25, nærmere 30 voksenminker i år:D ungene har jeg ikke tall på, men har tatt et par kul uten og skrive det hær :) du får bare plinge på så drar vi sammen ;)

valpen din vokser nå vær dag:D og når den blir klar, skall den ut med rocky og lære å være gal :D

 

Min lille vokser ja. Åpner vel øynene i løpet av en dag eller to nå. Godt og vel seks uker igjen med utålmodig venting. Det henger allerede et minkskinn klart som skal tygges i småbiter etter hvert. Forøvrig har jeg en god dose med skikkelige smeller til deg. Har laget en ny patent for tenning som fungerer genialt. Du får se når vi treffes....

Link to comment
Share on other sites

@Melvin, du bør nok holde deg til potittmarka :lol:

Jeg har fått båden ferdig, og jeg er ikke belemra med at jeg kjører på land heile tia. Så mi kan se en kvel ti uga.

 

Høres ut som en deal. Nå kjørte jeg ikke på land. Bare på en rød bøye :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...