Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Viggo har bursdag til søndag, da blir han 5............................................månder :D

 

Aktiv liten tass, og noe helt anna en det jeg har hatt før, skal bli sjikkelig morro på minken tror jeg.

 

haha:D det tror jeg på :) har lest alt du har skrevet om han ;)

loco vokser nå fort :D gleder meg så syykt til minkjakten :)

bare start rolig, og prøv og ungå nerkontakt men levende mink de første jaktmånene:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fryktelig stilt her inne nå, så jeg tengte jeg kunne pynte opp med noen bilder av Rocky på minkjakt tur.. :mrgreen:

lærte meg nettopp og laste opp bilder :oops:

trodde jeg hadde flere jaktbilder, med mink osv på maskinene her, men var vist bare hundebilder..

jaja.. kan slenge ut flere senere:)

 

344qezm.jpg

2vshgyg.jpg

 

R.I.P Rocky <33

Link to comment
Share on other sites

Har dykka litt i arkivet, fra en tur i lag med bharsvik og salig Shica. Blir litt mimring dette, med fare for at jeg har lagt ut noen av bildene tidligere.

 

normal_Mink1.jpg

Jeg og bharsvik stiller innpå Shica, som har full los under en flat stein. Et tåpelig gjemmested for minkens del...

 

normal_Mink2.jpg

bharsvik vipper opp steinen og minken fyker ut...

 

normal_Mink3.jpg

...Og tar peiling mot havet 10 meter unna...

 

normal_Mink4.jpg

...Jeg holder igjen skuddet pga rikosjettfaren...

 

normal_Mink5.jpg

...Hele situasjonen foregår i løpet av 2-3 sekunder, max...

 

normal_Mink6.jpg

...Jeg bestemmer meg for å vente til minken er i vannkanten...

 

normal_Mink7.jpg

...Før Beretta Urikaen spyr ut ett skudd, minken er død.

 

 

På en annen holme finner vi også en mink som har valgt seg et heller dårlig skjul. Her er det bare å gjøre seg klar!

 

normal_Mink9.jpg

...Jeg studerer minken...

 

normal_Mink8.jpg

...Som er så sint at det fråder rundt kjeften...

 

normal_Mink10.jpg

...Denne løper også som de fleste minker, mot sjøen...

 

normal_Mink11.jpg

...Almost there....

 

normal_Mink12.jpg

...Not!

 

Før noen begynner å hyle, blod hører med til minkjakt, og denne var død på mikrosekunder.

Link to comment
Share on other sites

Løper alltid minken mot vannet? det er vel ikke noe sjakktrekk :lol:

 

Stort sett hvis du finner en mink som sitter vanskelig til, så forflytter den seg ned mot fjærsteinene etterhvert som du jobber med den. Men den foretrekker vannveien hvis den ikke er for presset av hundene, da holder den heller stand hvis det er tryggere. Men jeg har hatt mink som har flydd som ett olja lyn igjennom terrenget istedet for å komme seg i vannet. Om den kommer seg i vannet er det ingen krise, den kommer som regel opp på haglehold. :twisted: Om du skulle misse sjansen så er det bare å vente litt, ta ett nytt søk ett par hundre meter i begge retninger hvor minken sprang på havet.

Link to comment
Share on other sites

historien er som følger: vi var på sauesanking, under den standard løpingen etter jævlene, bråstoppa Loco og ville en annen vei. Da var det rett hjem til minken! men minken var heldigvis ikke hjemme :P en stund etter fikk vi jaga sauene over til rett øy og Loco ble med min mor til sjarken for og varme seg:) når vi (7 stykker) begynte og røre på oss, mot sauene, fikk vi øye på minken som løp rett til sjøs! jeg hoppa i småbåten, kjørte umidelbart for og hente Loco i sjarken, siden jeg ante død mink her :lol:

da jeg kom tilbake 3 min etter var minken død!

Loco hoppa på land og begynte og snuse som F.. der minken hadde løpt ned til havet. De yngste sautakerne sto 30 meter lengre bort og studerte minken, jeg løp bort dit, tok minken i halen, og slepte den sik sak 10 meter vær vei over hele øya.. ca 100 meter..

da jeg jik tilbake kom det et hvit og brunt strek sik sak i mot meg :mrgreen: da hadde loco satt seg på sporet :mrgreen: .. da han kom fram til minken gjorde han et hopp og BEIT seg umidelbart fast til minken og rista den litt og bærte den noen meter lenger bort :lol: morro!! :D Minkjeger skal det bli!! :D

28akf2w.jpg

72ytjk.jpg

11gk6k7.jpg

2a9to8y.jpg

dcv33l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder både Ranger og Jackrussel :D

 

Jeg var ute en tur i går, og fikk den første minken for Viggo. Skutt med salong under stein (som vanlig) Fikk ingen bilder, siden det var et mildt sagt ufyselig vær :(

 

Var også ute en tur i dag, og været var kun noget bedre, ingen regn, men en hel masse vind. Dette gjorde sitt til at jeg ikke ville krysse Homborside i liten kuling fra sørøst. Derfor måtte jeg velge andre holmer enn det jeg ønsket, og der er det smått med mink, etter Malvin dachs sine herjinger :lol:

 

Viggo har skjønt at det finns vilt ute på holmene nå, og jobbet intenst i hele dag. På holme nr 2 fikk han teften av noe nede ved vannkanten, og klemte til med full hals. Minken for på havet, før jeg rakk og ta frem børsa fra sekken :oops:

Viggo hoppet etter, men jeg fikk kalt han tilbake før han rakk og svømme over det 20 meter breie sundet. Det er naturreservat og "all jakt forbudt" på andre siden :(

Etter dette ble det lite resultat, og vi valgte å bryte kl 1230, far fraus :wink:

 

Her et bilde av nistetjuven på vei hjem :D

 

Minkjakt_09_10_09.jpg

NugattiCrisp skive smaker alltid fortreffelig :lol: det var vel undt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute en liten snartur i dag også, fikk tatt en av de som slapp unna i går tror jeg.

Men den var ikke på samme sted, var vel 5-600 m unna der vi fant den første i går.

Denne minken kom relativt fort ut av noe kratt :D

 

Som vanlig må det rives og slites en stund før blodtørsten er mettet :roll:

DSC00111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fy fankern så artig!!!! Gratulerer! Tror de snart får gjøre klar plass på rødlista for minken på Helgeland! :lol: Den går definitivt en trist fremtid i møte. Her skal det utryddes!!! :twisted:

 

Drit rått! takk for det :mrgreen:

ja, tror det blir hardt og være mink her omkring nå :twisted: du får komme deg hjem slik at vi får komme oss ut litt :wink:

 

var en tur ute idag uten våpen bare for sportreninga, Loco spora mink som F.. men ble ikke noe los.

mulig minken sitter for dypt til at han skal starte losen nå :)

 

men han fulgte spor veldig bra, og snusa godt under alle steinene minken hadde vert under :) ikke vanskelig og se at han kommer til og bli en jaktmaskin :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde med meg filmkamera i helga, har en Irsk "fan" som stadig maser om at jeg må filme mer :lol:

Det er ikke de mest actionfylte scenene og det er mye vindstøy, da det blåste ganske kraftig i helga, men det viser da hvordan bikkjene jobber når de er på jakt ;)

 

http://www.youtube.com/user/Dachsterrie ... zICfntb9gY

 

http://www.youtube.com/user/Dachsterrie ... vIWi4gp_oE

Link to comment
Share on other sites

Hei

jakter selv på mink for å få vekk noe som ikke hører til i vår fauna og værne våres fugler . Eg jakter uten hund men bruker åte og sitter på post og venter. Har stor bestand av driten rundt om her men eg må få lov å si att eg ikke syntes att det er helt rått som nevnt her i tråden med bilder av hunder som sliter ett dyr i filler dødt eller levende. såne bilder er mat for dyreorganisasjoner og andre som er i mot jakt og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Oddharald Det kan sikkert ordnes i løpet av vinteren.

 

aimin Du skal få lov til å mene akkurat hva du vil ;)

Jeg har ikke tålmodighet til å praktisere din form for jakt!

 

Hvis det er siste bildet jeg postet du sikter til, så var det hagleskuddet som delte minken nesten i to, ikke bikkjene.

Men det har vel liten betydning for deg eller andre som synes sånne bilder er fæle.

 

Inntil moderator ber meg fjerne bilder, så kommer jeg til å fortsette å poste tilsvarende, så får du heller prøve å la være å se på de ;)

Link to comment
Share on other sites

unødvendig sitering fjernet jmonsen

 

 

Hei

Det hva da bra, at eg får lov til mene akkurat det eg vil. Siden eg driver med jakt på alt selv, så tar eg meg ikke nær av såne bilder. (vist det er det du tror) men eg syntes ikke att det er helt rått og stilligt for det. Men det er personer/organisasjoner rundt om i dette landet som bruker sånne bilder til å ødelegge for meg og deg og alle andre som driver jakt. Og eg er fult klar over at hagle på mink ikke alltid ser like fint ut, men det at denne minken er skutt med hagle er det kun du som vet (Alle jakt motstanderne ser kun hund som kjemper om en mink.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er også at det raskt flytter inn en ny mink når den fastboende omkommer brått. Imidlertid har jeg også sett at når alle innflytterne forsvinner fortløpende før de rekker å formere seg går bestanden ned til slutt! :twisted: Det er masse jobb før man kommer til det punktet, og man må jakte over et ganske stort område. Etter at bestandsmålet er nådd vil det derimot være relativt lite arbeid å beholde bestanden der nede. Man skal ikke stoppe jakta særlig mange år før man er tilbake ved start. Det er derfor vi stadig fornyer stammen vår av foxterriere... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I morgen skal jeg søke midler til minkjakt/terrier treff i herøy kommune:) om denne innvilges vill det bli arangsjert minkjakt med masse hunder! Mange båter, og overnatting på de reisende :mrgreen: noen som hiver seg med på noe slikt til sommern?:) fikk ideen av en annen kjenning som blir og arangsjere noe slikt en helg i 2010:)

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som nemte noe slikt om et treff litt " nord " for Herøy , han som har faren til hunden din Jackrussel. Men " til sommeren " er jo et vidt begrep da :wink: personlig så synes jeg minkungene må få tid til å bli " jaktbare " før jeg synes det er interessant for meg. Da snakker vi fra midten av juli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt klart interessert , mulig jeg får med meg en kompis eller to også. Vi kan vel evt ta opp kontakten nærmere sommeren og se om det passer. Men med mange jegere og hunder så fordrer det mye jaktterreng også. Kompisen som foreslo dette hadde et område i tankene , noe jeg i utgangspunktet synes hørtes interessant ut , spesielt fordi en av de innfødte har et av søskene til Loco , og at kompisen er godt kjent her.

Link to comment
Share on other sites

ja, dette høres bra ut:) håper jeg få søknaden innvilget :mrgreen:

men hviss den ikke blir det er det kansje ikke umulig alikavell? :D viss de som kommer ikke er så kresne ang overnatting så skal vi da vel få dette til :D for vi har husrom vi :mrgreen:

ja, jeg har pratet med både hunde eiern til Max og kompissn din som har Grim :D tipper det blir knallbra det arangsjemanget der!

men hvis det er lokalkunskap du vill ha så skal jeg ikke skuffe deg om du kommer hit :mrgreen: lover :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt jeg Jackrussel........du har vel skutt alle minkene før sommeren tenker jeg :wink: . Neida vi får se , vanskelig å planlegge så langt frem i tid synes jeg.

 

 

Vi har mellom 8 og 10 000 øyer å jakte på i området, så det var nå rart om det ikke skulle finnes noen enda til våren også....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...