Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

Er en 15 år gammel gutt som har drevet en del med fangst.

Har nettop fått 9 feller som er bergnet til mink, med har enda ikke sett en felle på nette som likner på disse.

Det er en slags , slagfelle er usikker om de er lov og bruke.

Det er en kraftig fjær oppe en liten kasse, så stammer man den ned og når minken kommer inn i kassa går den av, og en kraftig jernbøyle slår minken opp under fella.

Den tar altså og slår over strupen.

Så tenkte og forhøre meg før jeg setter disse ut.

Link to comment
Share on other sites

Har noen fler spørsmål også.

Når man har fått en mink, skal man bare kni den inn i fella uten og gjøre noe med den?

hvordan kan få et best mulig resultat av minkpels.

Først tar man av pelsen så skal den vel tørke. Skal man sende den noen plasser etter det?

Håper noen kan fortelle meg en bra måte og ta vare på pelsen, kan minken ligge lenge i fella uten at pelsen blir ødelagt?

Link to comment
Share on other sites

Synd å si det, men fellene du har fått ble forbudt å bruke i 1989. Da kom det et krav om at slaget skal slå ovenfra og ned, altså i nakken eller bakhodet. Jeg har selv brukt slike feller i en årrekke før de ble forbudt, og må innrømme at jeg overhode ikke savner dem. De er ikke bra og kveler flere minker enn de slår i hjel. Håper dette ikke hindrer deg i å starte med minkfangst!

Link to comment
Share on other sites

Har noen fler spørsmål også.

Når man har fått en mink, skal man bare kni den inn i fella uten og gjøre noe med den?

hvordan kan få et best mulig resultat av minkpels.

Først tar man av pelsen så skal den vel tørke. Skal man sende den noen plasser etter det?

Håper noen kan fortelle meg en bra måte og ta vare på pelsen, kan minken ligge lenge i fella uten at pelsen blir ødelagt?

 

Det letteste er å flå den og sende skinnene frosne til beredning. Da slipper du at de surner på grunn av for lite salt eller at de har tørket for seint. Holdbarhet kommer helt an på temperaturen. Tåler ikke mange timene uten frost.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ta opp båten for å bunnsmøre i dag. Da jeg hoppet ombord fikk jeg se en mink som gikk og tuslet på berget 30 meter unna. Kappet løs jarstein av juksahjulet og la til etter i en viss fart. Dessverre forgjeves. Den stakk inn i steinura før jeg kom fram... :evil: Snakk om å føle seg vingeklippet uten terrier! Bare vent til neste sesong!

Link to comment
Share on other sites

Småmåkene holdt noe leven i fjæra nå nylig.

var nede ved naustet og sjekket, dette ligger bare 8 - 10 meter fra huset.

Der var en mink som sprang langs fjæra i skottenstein, mot naboen der småmåken hekker.

Hadde jeg blitt obs på dette tidligere så skulle den fått en skikkelig velkomst.

 

Muligens den er blitt obs. på noen vaktler jeg har i bur ved naustet?

Får følge med hva som skjer fremover ved buret.

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje som å gi paracet til en heroinmisbruker, men alt er jo bedre enn ingenting... :)

haha syntes bare det var litt morosamt sagt! ;P Alt er jo faktisk bedre en ingenting. Det er foresten bedre å være frisk og rik, enn syk og fattig ;D

 

Men hvor er det egentlig man finner minken hen?? Bor i Bodø og har tilbrakt mye tid i skauen her, også nært bekker og elver, men har aldri sett en eneste mink! Hvordan skal jeg gå fram for å jakte mink?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok større sjans for å finne mink langs kysten ute på holmer osv, en å finne de i innlandet selv om de finnes der også.

Det virker på meg som at de minkene som er på fastlandet har større revir og beveger seg over større områder, en de som lever på holmer. En annen ting er at det er mer vegetasjon i innlandet som skjuler minken bedre, en det er på holmer med nakne svaberg osv.

Hvis du ikke har tilgang til en hund som er interessert i rovvilt, så er en båttur i skjærgården om morgen og kveld, den beste måten å treffe på mink.

Link to comment
Share on other sites

Ble oppringt av en hyggelig mann fra vestlandet for et par dager siden. Han fortalte at han driver noe som heter Jaktradioen. Et radioprogram som enkelt og greit handler om jakt. Han ville gjerne ha meg med i programmet og snakke litt om minkjakt. Dette hørtes artig ut, så jeg sa ja. Programmet ble sendt i går kveld. Alle programmene kan lastes ned som mp3 fra hjemmesiden deres. Anbefaler å ta en titt...

 

http://www.jaktradioen.net/Forside-3305s.html

Link to comment
Share on other sites

hehe, morsomt det der:D hørte på nå :)

 

kom til Brasøy idag, og dro selfølgelig rett ut på minkjaktk :D kom inn nå :) kl 04.00 ;p (ble litt overivri) (a)

 

ble 1 mink & 1 havært :D

 

vi så mye oter, ble 4 oter loser med rocky :twisted: en av de ende med et voldsomt basketak :mrgreen: jikk heldigvis bra:)

 

minken var en stor hannmink som satt under en palle og spiste på en and! midt på berge der var den ganske sjangseløs xD hadde bare med meg 22-250 med 40 grains v-max så jeg valgte og løfte opp pallen og la rocky slippe til :twisted: det sa "knak!!" etter 4 sekunder, da var hodet til minken plasert mellom tenna på rocky :D bygutta som var med ble meget innponert :)

 

flott tur, med fint vær:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvordan jakter dere mink, dere som ikke bruker hund??

 

mvh Jan T

 

 

så og si umulig, uten hund:p snakker om efektiv jakt nå.

men det er fint mulig og leite frem minkhi og jage ut minken selv, har jort dette maaaange ganger før jeg fikk rocky :)

se etter fersk avføring. og stikk inn pinne og helle donker med van, grave med spett osv:) da kommen den ofte ut;p eller så må man jo ty til styggere metoder :P

 

ër bare og prøve, verste som kan ske er at du får deg Unødvendig trim i flott tereng:D

blir sikkert fine turer:)

Link to comment
Share on other sites

er mink ungene så store nå att dei e komt ut av hulene sine?? noen som har sett noen kull. såg ein mink på ein liten øy i dag, men såg ingen unger. kunne tenkt meg ein tur ut der igjen på 'saitsing' med hagla :) men vill helst vente til ungene er ute av hulene. blir kjekkere då. rekner med at de er eit kull der

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er greit vi vet ikke.

For tre år siden hadde jeg ute fire feller i løpet av de to første ukene, var resultatet 0 :( .

Og så tok jeg fem stykker på tre dager :D .

Nå begynner minkungene å vokse til og da trekker de mer rundt en de gjør de første leve ukene.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

For noen dager siden såg naboen min ein mink nedi elva her, han såg også eit fossekallreir so han ba meg sette ut felle! :D

Felle er på plass, skal bygge noken cb kasser til som eg kan sette ut! :twisted: Kor er dei beste plassane langs elver? :roll:

Fatter'n mente det var best ved sida av ein foss for der må jo han gå på land uansett! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må med tristhet fortelle at minken har plyndret holmen nedenfor mitt barndomshjem. ALT dødt!!! :evil:

 

Jeg og min morfar har holdt den unna siste 3 årene med mye feller, men i år har jeg dessverre vært litt lat og betaler dyrt for dette! :(

Link to comment
Share on other sites

Kor vil dere anbefale å sette fella langs elver/vassdrag? :roll: Er observert mink lenger nedi elva her, på vei oppover! :twisted:

 

ville satt fella der minken har blitt oppservert, eller evt der det er stille i vannet og der elva er smalest;)

minken svømmer ofte over elva der den er smalest:)

Link to comment
Share on other sites

har no blitt noen minker til, men nå er området ganske rensket tror jeg xD

 

skall ut entur sammen med bharsvik imårgen, siden jeg går på krykker, blir jeg vell mest fotograf og og hundetolker xD

 

håper det blir mink, da skall bilder og histori komme opp her!:D

Link to comment
Share on other sites

der ble det fort 5 mindre minker her:D 4 unger og en mamma!

 

en ferikar ringte og sa han hadde en jeng under noen planker i et naust:) det ble mye morro for rocky:D han fikk nemlig gleden av å ta alle, siden han ikke ville ha avfyrt skudd i det gamle naustet xD

 

Morsomste jeg har jort på leeeegee:D Rocky var strålende fornøyd:D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en felle eller 2 og les tråden "Fellefangst på Mink" under Småviltjakt. Av min erfaring er hund den beste måten å flushe ut minken. Type dachs & terrier, men sikkert haug med andre raser å bruke! Evnt en Salong rifle med demper kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

De minkbefengte områdene her hos meg er ikke så tett besatt lengre med mink , for å si det forsiktig. Men i går ramlet vi , jeg og guttungene , over et kull. Vi fikk hele kullet , mor + 4 unger. Ungene var blitt ganske store nå , ikke lenge før de hadde vandret ut av hiområdet.

 

Gamlemor på 9 år ( Foxterrier ) er rimelig stiv og støl i dag :wink:

 

normal_Skaga_5_mink_001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...