Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

ble en morsom kveld igår:D jeg og Bharsvik la ut for og sjekke en plass noen hadde oppservert mink. Der var det mink :!: mor med 4 onger:D

da fikk vi blod på tannen og la ut for og lete mer:) etter kort tid ble det los ijen :D det var en fortapt frue som hadde hat onger i år:D da sjønte vi det var fler på øya :mrgreen: og fikk 2 onger:D var en utrolig morsom tur med mange mink:)

 

av 8 var det vell 3 som ble skut og resten ble rockymat :lol:

 

koselig tur i fint vær:)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke rette tråden for og fortelle dette, men da har Rocky tatt livet av sin siste mink :(

Skriver dette her siden det er på denne tråden dere har fått kjenskap til han..

 

igår fikk jeg en telefon, der jeg fikk vite at rocky har bitt en jente på 7 år. da han hadde vert ute for seg selv en times tid. Jeg besøkte straks familien til jenta som var ganske opprørt.

Det som jeg får fortalt da, er at jenta hadde sett rocky på frifot, og skulle gå bort til han og lese på halsbåndet etter navnet på hunden.

jenta skulle ha satt seg ned 2 meter framfor hunden og lokket på ham, og da skulle Rocky ha angrepet jenta og bitt henne i armen..

DETTE ER JO GALSKAP! DET HAR DA FAN IKKE SJEDD! Rocky elsket folk av alle slag!:( det verste er at jeg aldri får svar på hva som har sjed siden jenta var alene:(

 

Rocky ble igår avlivet:( var det verste som har sjedd i hele mitt liv!

 

Ut på minkjakt og alene hjem:(<'333

Link to comment
Share on other sites

stillhetet blir vel erstattet av en liten fox om 14 dagers tid :)

syntes jeg hørte minken hakka tenne alerede :lol:

 

Da får du å Brynjar trene hvalpene deres sammen og utvikle dere til å bli det mest effektive teamet på Norskekysten, he he.... 8)

 

Så får vi andre med bikkjer med enda kortere føtter prøve å følge på så godt vi greier... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da får du å Brynjar trene hvalpene deres sammen og utvikle dere til å bli det mest effektive teamet på Norskekysten, he he.... 8)

 

Så får vi andre med bikkjer med enda kortere føtter prøve å følge på så godt vi greier... :wink:

 

Det hørest ut som en vanvitig fornuftig plan :) og det kommer nokk til og bli noen timer i fellesskap der ja :twisted: ser for meg de 2 krabatande i ful sving :D blir morro :D

 

kortere føtter er ikke noe problem ;D Rocky var ikke særlig lang i føttene :)

Link to comment
Share on other sites

I dag skjedde det noe sykt. jeg og min nye håpefulle Tysker, som bare er 10,5 uker gammel, dro en tur på sjøen, for å slappe litt av, grille pølser, samt løpe litt fritt. Stort sett sitter han side om side med meg, søket er selvsagt fraværende i denne alder. Men etter 25-30 min, virker det som han får ferten av noe, sporet starter innne i en einerbusk 3-4 meter unna der jeg sitter, Viggo sporer over et svaberg, og ned i en mini dal med en røys i.

Flere kjenner nok igjen dette bildet:

normal_DSCF0345_%5B800x600%5D.JPG

Dette er av min forrige Dachs Malvin, som bare ble 3 år. Det var ned i denne dalen Viggo sporte. Jeg satt igjen, godt vitende om at han dukket opp i løpet av sekunder, men sekunder ble til minuttter. Og plutselig hører jeg et skjikkelig valpe-dødshyl, jeg ruser de 20-25 meterene bort for å se, og er sikker på at Viggo har satt seg fast, eller skadet seg.

Men nei, losen er i full gang, med ynkkelige valpehyl. Idet jeg hopper ned i røysa, kommer en liten miinkvalp, nesten hoppende over beina mine, og inn i et nytt kratt. Viggos los stopper momentant, og han klarer ikke nøste dette opp. Jeg tar han med meg tilbake til bålplassen, vel vitende om at dette var ALT for tidlig, men men, han fant den sjøl. Og matfar var jo ikke lite stolt, da jeg ringte oppdreter med nyheten.

 

Her er Viggo i røysa, som minken satt i:

Mink2.jpg

Litt forfjamset over hva som har hendt.

Mink1.jpg

så titter han frem, "klarte ikke å la være pappa"

 

Heldigvis hadde jeg værken børse eller lykt med, for da kan det være jeg hadde blitt overivrig selv. best og vente noen måneder til.

 

Men artig var det.

Link to comment
Share on other sites

 

kortere føtter er ikke noe problem ;D Rocky var ikke særlig lang i føttene :)

 

 

Da var båten klar og ferien med familien avviklet, men gåsejakta går fløyten pga jobb. Jeg får heller trøyste meg med litt minkjakt om kveldene, kanskje blir det ei gås som bonus :wink:

 

Klørne på bikkja begynner å bli så lange at det er på tide med litt aktivitet på svabergene for å få dem slitt ned :P men med lengden på dachs`ens føtter så går det ikke så fort på holmene, spesielt hvis det er bratt og storstein :lol:

Link to comment
Share on other sites

meg og agent her på kammeret fekk skutt ein mink i helgo.. første minken vi har skutt :) fy .... så morro. men då vi fekk sett nærmere på den var halve halen uten hår akkurat som om noen hadde tygget det av.. noen som har noe forklaring på akkurat det? ellers var det mink nr 7 i år. resterende 6 tatt i feller. 4 store hann minker, 2 små hanner(årskull) og ei ho mink.(årskull)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjøt en ungmink for Idun i dag, dachsen var hjemme pga såre labber.

Har blitt for mye oppussing og for lite jakt i sommer, så potene er ikke klar for jakt på skarpe steiner i skjærgården.

Idun har ett mye bedre søk når jeg jakter kun med henne, tror hun har lar dachsen ta seg av grovarbeidet og skummer fløten når de jakter i lag :lol:

 

Her har Idun akkurat funnet "minkhiet"

idun.jpg

 

Og her har hun funnet den etter at jeg skjøt, traff på andre skuddet :oops:

 

idun_og_mink.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke så mange som skriver lenger i denne tråden , jeg har heller ikke vært blandt de flinkeste :oops:

 

Men iallefall jeg og thehunter dro med terrierne på minkjakt i dag. Hundene fant etter en stund en mink , og etter en times arbeid kom minken......rett i kjeften på terrierne som i sin tur klarte å miste denne.......da kom det noen stygge ord i frustrasjonen :evil: . Men hundene skjerpet seg og de fant minken gang etter gang ettersom den flyttet seg fra steinrøys til steinrøys uten at vi fikk skuddmulighet. Men som den unge thehunter sa " før eller siden gjør den en tabbe ".......og det gikk troll i ord og sesongens mink nr 16 for hundene var et faktum :D

 

normal_Tofta_mink_004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skønt at det er veldig vanlig og ha hund med på mink jakt, men kan man for eksempel jakte på mink med åte? (har en bichon frise men vet ikke hvor mye den blir til hjelp :oops: )

Mink elsker jo fisk så det er et perfekt åte, men så stikker den vell av med fisken.

Noen som har noe erfaring? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Åtejakt på mink har vel vært diskutert tidligere i denne tråden om jeg ikke husker feil.

Konklusjonen ble vel at man må være ytterst tålmodig...

Men vet du om en plass minken holder til, så kan du jo prøve å legge ut noe fisk, men jeg ville heller prøvd å lokke med musepip evt en rovdyrlokk.

Minken er ganske så nysgjerrig, så du kan være heldig å få lokket den ut, om du vet hvor den holder til.

Den Bichon Frisen fungerer vel kanskje best som reveåte :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skønt at det er veldig vanlig og ha hund med på mink jakt, men kan man for eksempel jakte på mink med åte?

 

Jeg ville heller anbefalt deg å kjøpe deg et par feller som enten fanger minken levanes eller død.

har tatt tre mink med levanes feller på under 3 døgn. alle 3 var ho minker så det blir vell få kull til neste år :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...