Jump to content

Salongrifle og rev


jegeren123

Recommended Posts

dette er ikke å anbefale! prøvd en gang i ungdommen (ung og dum), med resultat at reven skreik, beit seg i sida, rulle ned en skråning på 4-5 meter for å så forsvinne sporløst deri fra.. så en gang å aldrig igjen!!

 

Beit sei i sida? Skjøt du den i sida med salongen?

 

Kaliber .22LR kan brukes til avliving av rev fanget i bås, skuddet skal da rettes mot dyrets hjerne..... står det i skriften...

Link to comment
Share on other sites

Tar gjerne i mot flere meninger om dette :mrgreen:

 

Du trenger ikke ta i mot noen meninger, det er bare å forholde seg til lovverket.

Hva folk mener (eller tror) har ingen betydning.

Når det gjelder jakt og våpenhåndtering, så er det lovverket, og KUN lovverket som skal følges.

For å hjelpe oss med dette så har vi en hel del forskrifter og veiledninger til lovverket som skal gjøre ting lettere å forstå, så folk slipper å tolke loven selv og ha "egne meninger" om hvordan loven er.

Link to comment
Share on other sites

reven biter seg i bakfoten eller halen.

 

Både rev og bikkjer kan bite seg i områder der dei har veldig vondt, dette har eg sett fleire tilfeller av. Så har den blitt skutt i sida, så er det kanskje naturlig at den biter mot den plassen der...

 

Joda, vet den biter seg der den har vont, men i forbindelse med tittelen på tråden osv... reven skal ikke skytes i siden (bog etc) men i hjernen....

Link to comment
Share on other sites

at reven biter seg der den er skutt ,er et naturlig instinkt på at den prøver å bli kvitt lopper og slikt som biter reven i skinnet....

 

ellers så mener jeg at reven ikke burde skytes med mindre kal enn 22 hornet,og med ekspanderende kule,som hul eller blyspiss....etter mitt syn burde helmantel på rev vært forbudt!

reven er hardskutt som f..n :roll:

 

men haren derimot,er utrolig lettskutt,og det BURDE vært lov å ta den med 22lr,men lov er lov,og det må vi bare forholde oss til!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det ikke gå an å skyte rev med salongrifle? skal jo ikke være noe problem å treffe en rev ( eller hvilket som helst norsk vilt, også storvilt) med en inskutt rifle uanvhengig av kaliber !

Dreper det? nei/kansje en lang og pinefull død. er det lovlig? nei. gjør man det? NEI!

Link to comment
Share on other sites

"Hei

I henhold til forskrift av 22. mars 2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst kan salongrifle - long rifle med hullspiss benyttes til vilt opp til hares størrelse men ikke hare. Det er riktig som du peker på at det tidligere var anslagsenergikrav for småvilt. Dette ble fjernet under en gjennomgang av regelverket med sikte på forenkling. De gamle anslagsenergireglene skulle fremdeles være retningsgivende for hva som ble ansett for human jakt. Disse er imidlertid ikke lett tilgjengelige for folk flest i dag. I disse sto det imidlertid at gås krevde våpen med anslagsenergi på minst 30 kgm eller 294 joule på hundre meter. Long rifle når ikke opp til dette kravet.

 

I dag vil en måtte vurdere all felling av vilt opp mot viltlovens § 19 som er en generell bestemmelse om human jakt. Human jakt har mange aspekter - våpen og ammunisjon er bare ett av flere. Ved gåsejakt vil avstanden være veldig viktig. Det hjelper ikke med ammunisjon på 294 joule dersom avstanden er 200 meter. På den annen side kan det være forsvarlig å felle kortnebbgås med 22 long rifle dersom avstanden er svært kort.

 

Direktoratet for naturforvaltning vil ikke anbefale 22 - long rifle til kortnebbgås fordi gåsa da må felles på svært kort avstand, (under ca. 15 meter) noe det sjelden er mulighet for. Normalt vil avstanden ved gåsejakt være relativt lang - ofte mellom 50 og 100 meter og da er patronen helt uegnet. Felling av gås på denne avstanden med 22 - long rifle må, etter en konkret vurdering, ansees straffbart.

 

Vi vil anbefale at det på kortnebbgåsa brukes 22 magnum eller kraftigere ammunisjon. Også 22 magnum har begrensninger med hensyn til avstand som ikke bør overstige 60/70 meter.

 

 

Med hilsen

Arild Sørensen "

Link to comment
Share on other sites

Chiefen:

Ser du skriver at .22 magnum er ok til kortnebbgås. Hva med 17HMR?

Spør fordi jeg skal kjøpe en Sako Quad og er i tvil om løp nr 2.

Alternativt:

Hva er det aller beste riflekaliberet til gås?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå regnes jo .22 wmr og .17 hmr som salongrifler da :mrgreen:

Og de funker jo på rev (?)

 

det er vel de ferreste som regner annet en 22lr (og eventuelt .22 short) som salonggevær patroner. Selv om de begge alt for kraftige til å bruke betegnelsen salong. .22wmr og 17Hmr ville jeg ikke tenkt på å bruke i stua en gang.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at vi kaller 22wmr og 17hmr salongpatroner, er kun en kjapp klassifisering (for enkelhetskyld) på de små rimfire patronene.

 

Dette gitt at man normalt bruker de samme riflene til disse kalibrene.

 

17hmr har alt etter hvilken patron man bruker i 22wmr, mer eller mindre anslagskraft enn 22wmr.

Forskjellen er at 22wmr med tunge kuler (40-50gr), normalt har større inntrengningsevne enn de lette og kjappe 17hmr patronene. Kort sagt så har 22wmr i teorien ett større spekter å jobbe på enn en 17hmr.

 

Men der er ett par "sannheter" rundt 17hmr og 22wmr som også spiller inn.

Dette er det at 22wmr i likhet med 22lr, er ett kaliber der man må normalt må "lete" etter de patronene som riflen din går godt nok/best med. Mens 17hmr har ett rykte på seg for å gå godt uansett våpen.

Dette tilsier at en 22wmr med de patronene den "liker", har omtrent samme presisjon som en 17hmr.

 

Fordel 17hmr er også at den etter mitt syn, er den lille rimfire patronen med deffinitivt minst rikosjetter, og den er en bortimot perfekt liten kråkedreper. :wink:

 

Ett lite obs, sako quad med 17hmr virker å ha hatt noen presisjons problemer, mens 22wmr i samme våpen virker gå godt.

 

Forøvrig er hverken 22lr, 17m2, 22wmr eller 17hmr salongpatroner. Vill ikke tro at 22short heller er med i det selskapet der, da man vel er mer på "eikenøtt" (flobert) nivå når man snakker om ekte salongpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Nå regnes jo .22 wmr og .17 hmr som salongrifler da :mrgreen:

Og de funker jo på rev (?)

 

det er vel de ferreste som regner annet en 22lr (og eventuelt .22 short) som salonggevær patroner. Selv om de begge alt for kraftige til å bruke betegnelsen salong. .22wmr og 17Hmr ville jeg ikke tenkt på å bruke i stua en gang.

 

Ikke en gang prøv å si at du ville skutt med .22 LR i stua :lol:

.22 LR har en overraskende god inntrengningsevne og meier gjennom 5cm tykke planker :mrgreen:

I såfall, ser stua di ut som en muggen ost..

Link to comment
Share on other sites

tja... Med riktig kulefanger så går .22lr i stua. Men jeg poenget er at begrepet salong betyr stue. Et salongvåpen er noe man kunne more seg med innendørs i gode gamle dager. Ergo min påstand om at til og med .22 short er litt for grovt for salong begrepet.

 

Videre kan man trekke konlusjonen at salongrifle ikke kan brukes som et begrap om kalber eller annslagsenergi. Dog er det vanlig å bruke begrepet salopng om .22lr kaliberet, selv om det er noe feilaktig.

 

Uansett så er det altså både illegalt og uetisk å bruke .22 lr på rev i vanlig jaktsammenheng. (Avliving på bås untatt)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Men hva med bruk av hulspiss? Det hadde jo fungert bra!!!, men jeg vet jo det ikke er lov!!!

 

Hva med? Det er ikke lov så hva er vitsen med å diskutere det? som sagt, reven kan være veldig hard skutt så det kommer nok aldri til å bli lov heller uannsett hvilken kule man bruker!!

Link to comment
Share on other sites

En lov er en lov, og skal selvfølgelig følges.

Men ettersom det spørres rundt dette kan jeg gi et svar som er basert på mer enn tilfeldigheter.

Morfar brukte utelukkende sallong ved åtejakt på rev den tiden han levde, grunnen til at han brukte det var at han skjøt fra soveromsvinduet der kona lå i senga rett ved siden av.

Revene han skjøt pleide å hoppe 2 meter i været, for så å falle død, eller springe 10-15 meter.

Han skjøt rundt 200 rev og 100 grevling med sallongen tenker jeg. Men han stolte kun på noen patroner som het remington HV HP (Hi velocity Hollow point) .

Som gutt fikk jeg være med å se på flere av revene han skjøt og utgangsullet var i overkant av en femmers størrelse.

 

Håper dette stillnet nysgjerrigheten. Men som sagt er det FORBUDT å bruke sallong på rev i dag, og forhold deg etter det!

Link to comment
Share on other sites

dette er ikke å anbefale! prøvd en gang i ungdommen (ung og dum), med resultat at reven skreik, beit seg i sida, rulle ned en skråning på 4-5 meter for å så forsvinne sporløst deri fra.. så en gang å aldrig igjen!!

 

Beit sei i sida? Skjøt du den i sida med salongen?

 

Kaliber .22LR kan brukes til avliving av rev fanget i bås, skuddet skal da rettes mot dyrets hjerne..... står det i skriften...

 

 

va ute i skogen etter kråke da reven stillte seg opp på 20- 30 m.. så jeg følte der og da at d var tryggere å skyte i bog o stede for å prøve på hodeskudd...

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg folk har misforstått litt, hodeskudd på rev med 22LR gjelder KUN ved avlivning i bås, skal du jakte rev så får folk være så pass seriøse at de ordner seg våpen som egnet til denne type jakt. Det er nesten så mistenker at enkelte har sovet i timen på Jegerprøven, :roll:

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg vet at det jeg gjorde var galt og i konflikt med lovverket. men som sagt jeg var ung og dum, og rimelig irritert på alt av rev pga alle lamma vi mista til den. så da ble det slik det ble når jeg var ute med salongen den dagen.. men jeg har vertfall den erfaringen nå at deg skal jeg ikke gjøre igjen! jeg har lært en god leveregel, og det er learning by burning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg folk har misforstått litt, hodeskudd på rev med 22LR gjelder KUN ved avlivning i bås, skal du jakte rev så får folk være så pass seriøse at de ordner seg våpen som egnet til denne type jakt. Det er nesten så mistenker at enkelte har sovet i timen på Jegerprøven, :roll:

 

Les teksten nøye. Lofffen skriver at dette var noe han prøvde i sine yngre dager (ung og dum).

Alle som diskuterer i denne tråden er nok klar over regelverket. Tråden tar for seg om sallong holder på reven ifbm dødlighet. Naturlighvis er det mange, og da spessielt de i den yngre garde som lurer på dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

reven faller for ei salongrifle. bare du skyter riktig så blir det knall og fall.

den enten løper 10-15 m eller hopper opp og er død inna den treffer bakken :wink:

men som loven sier opp til harens størelse men ikke hare bare tull iog med det at dem har skutt rådyr med kalibret før.

noen gang skutt i telefonkataloger med ei salongrifle på 40 m??

går igjennom 2-3 delvis 4 hvis du ikke har bløt dem opp men han går igjennom 2-3 hvis du har bløt dem opp. så da vil nå jeg si at salongrifla fungerer like bra på rev som på småfugl. 22 lr holder til rev i store grader :D

Link to comment
Share on other sites

Er bare nødt til å skrive litt her. For noen år siden jobbet jeg i Australia, og der fikk jeg gleden av å jakte på alt som var å se. Mye kaniner, kengururer, geiter, rev osv. Brukte stort sett 223 og 7mm Rem Mag, men også utrolig mye salong rifle. Jeg skjøt over 100 rever med salongen, på avstander fra 20-100 meter, med lyskaster fra bil om natta(spotlight hunting). Endog noen kenguruer fikk seg en smell med .22'n. En diskusjon om norsk lov er en ting, hva som er praktisk mulig er noe helt annet, og det er jo i praksis det meste blir bevist, iallefall hva skyting og jakt angår. Her hvor jeg bor, finnes det ikke rev, så revejakta Down Under er det eneste jeg har prøvd av dette. Det forekom at reven ikke ble liggende, men en 223 rekker langt avgårde, og ryddet opp i de situasjonene. Så regelen om opp til hare størrelse men ikke hare, synes jeg er litt "utdatert", selv om paragrafrytterne og teoretikerne sikkert kan rutte med papirer i det vide og det brede om hvorfor denne loven skal være som den er :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...