Jump to content

Så fort g(h)jort er det å skadeskyte


Shadob

Recommended Posts

I dag tidlig - lusket jeg etter hjort, og unghunden var med, og forhåpentligvis skulle hun for første gang oppleve et hjortefall :) .

 

Jeg får se to hjorter som går skrått fra meg, og tjorer fast hunden mens jeg "stiller" på oversiden av dem.

 

Tett løvskog gjorde det ikke så altfor lett å ha den totale oversikten.

 

Med ett så jeg hjort 20 m fra meg - og enda èn - og tilslutt kalven.

 

Kalven falt i smellet på 11 m - mens kolla løp 10 m.

Det tredje dyret hadde løpt ned lia - skjult av bjørkeskogen.

 

Etter å ha ventet 15-20 min. - i tilfelle det tredje dyret - eller andre dyr, ville åpenbare seg, gikk jeg tilbake til hunden - og lot den plukke opp sporet.

Vi "fant" kalven, og "Mira" hadde fått sin første nærkontakt med hjort :) .

 

Deretter fortsatte vi 10 m - og fant kolla.

 

Hunden ble så tjoret - og jeg vommet ut, og dro dyrene noen hundrede meter nedover lia.

Hunden ble hentet - men den ville ikke bli med nedover :roll:

 

Vel - den ville vel opp til der hun sist var i befatning med kolla da :)

 

På samme sted som kolla ble påskutt - lå det tredje dyret.

Det hadde ikke løpt ned lia som jeg antok, men hadde stått skjult bak kolla som ble skutt i bogen.

Imidlertid var terrengets beskaffenhet slik at den stod litt lavere.

 

Kula hadde gått gjennom bogene på den jeg skjøt på, og truffet det tredje dyret skrått i halsen for deretter å gå gjennom bogen, og stoppe i skinnet på motsatt side.

 

Dette kunne like gjerne blitt en skikkelig skamskyting :|

 

Ihvertfall så er det første gangen jeg skyter tre hjort samtidig - som ligger innenfor 20 m :)

Link to comment
Share on other sites

Fjerna eit innlegg i tråden, sitering i Bukk75 sin post, og sitering og kritikk til siteringa i Palinders innlegg. Sånt kan me spare denne tråden for.

Så det er sagt, hold denne tråden på rett kjøl. Det er sterkt gjort av Shadob å stå fram og skrive at ein skadeskyter, ærlige innlegg treng ein av og til, for å understreke at til og med den beste kan gjere feil. Det er noko dei fleste kjem borti, så kutt ut dommedags preik og les og lær av sånne ting !!

 

Edit : Bukk75 og Palinder, ingen av dere gjorde kritikkverdige ting, eg måtte kun fjerna ting som omhandla det sletta innlegget. :)

Link to comment
Share on other sites

Han har ikkje kontroll på sitvasjonen i de heile,han bør heller være heime vist ikkje han ser bedre etter

 

Hva i all verden ønsker du og oppnå med et sånt utsagn villmark.

Shadob forteller om en jaktsituasjon i håp om at andre også kan høste erfaringer fra den. Tror han allerede har skjønt at situasjonen ikke var riktig og videre heldig.

Det er full ytringsfrihet her inne, men det er lov og tenke på hva som gjør kammeret bedre og ikke. :evil:

 

Ærlig historie shadob

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå ble det jo ikke skamskyting denne gangen, og heller ikke flere dyr enn kvoten jeg har :wink: (har mange flere :wink: ).

 

Hvor mange ganger har jeg ikke skutt dyr i tilsvarende terreng - og fått riktig antall dyr i forhold til antall skudd :) ?

 

For den som jakter i skogen - så tror jeg nok at disse kan forstå at slikt kan skje.

Kanskje noen også har opplevd det sammme - uten at de er så "dumme" å nevne det - slik at de påkaller seg vrede fra "villmarkinger" :lol:

 

Og som mange andre - har jeg også opplevd at to ryper/ender/gjess har blitt truffet/felt av et skudd som var påtenkt det ene viltet.

 

Når det angår bakgrunn for skuddsituasjonen - så var den så god som den kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Eg syns Shadob sitt innlegg er flott. Vi kan alle oppleve ting på jakt som vi aldri i verda kunne forvente eller forutsjå. Vi lærer av å vite om andre sine erfaringar og kan da bruke dei i vår eiga jaktutøving. Eg trur dei fleste av oss får ei a-ha oppleving ein og annan gong... Eg har gjort det. Truleg kakk på kikkertsiktet i bilen. Det gjekk bra, men knall og fall med nakkeskot når ein siktar på bogen på 40 m gjer at ein blir flau og usikker...

Link to comment
Share on other sites

Dette er sån som skjer av og til på jakt, det er ikke alle som er like heldig at det ikke blir skadeskyting, som her i ditt tilfelle Shadob.

Har en kompis som skøt 2 rådyr med et skudd en gang, men dyra stod ikke side om side som i ditt tilfelle, det var ganske mye vinkel mellom dem, og ca 50 meter avstand.

Han brukte nosler, og kula forandra vinkel i dyret som ble påskutt og traff da begge, det første i bogen og det andre i låret.

Begge dyra datt men det andre reiste seg igjen, heldigvis så han det og fikk nytt skudd i dyr nr to.

 

Har holdt på å gjøre samme sak et par ganger selv på jakt (elg), men har greid å holde igjen i siste liten. (bank i bordet)

Det er mye en skal ta hensyn til på kort tid når en jakter i skog, og da særlig på stålos med hund!

 

Shadob! hva slags kaliber og kule brukte du på jakta?

Link to comment
Share on other sites

etter som åra går og jo flere dyr du har felt, SÅ VIL SELV DEM BESTE FØR ELLER SIDEN VÆRE UHELDIG, Så til dem som er skråsikkre på at dem ikke vil gjøre feil på jakt så vil jeg anbefale dem og slutte før dem gjør en feil, Er mennesklig og feile men det er viktig og lære av det en erfare. Og på jakt så skjer ting ofte fort, du skal gjøre riktig besluttning på veldig kort tid, Og feil kan skje av slikt. er vel bare pcjegere som ikke gjør feil-og som det ikke blir følger av..

Link to comment
Share on other sites

Flott av deg Shadob og fortelle dette.

 

Vil si at dette kan vere noe vi alle kan tenke over, før eller siden vil en jeger som jakter mye og skyter mye dyr komme opp i en IKKE ønskelig situasjon. Sånn er det bare , om situasjonen er av liten eller stor karakter er forskjellig, men før eller siden vil den oppstå om en jakter mye. Spesielt når man jakter i skogsterreng, har jaktet selv i alt mulig slags terreng og skutt mye dyr, dvs at som mye for MIN del er endel over hundre. Å jo da jeg har " Driti meg ut " , jeg skjøt engang en spiss bukk veldig stygt , ( joda den datt på stedet men skuddet var stygt og mye renskjering etterpå ) ved undersøkelse i skuddbanen etterpå viste det seg at ca 15 meter foran bukken var det en kvist , tykkelse ca 4 cm med samme farge som hjorten. Holdet var 105 meter (laser målt ) , sola midt imot. Hva det var som gjorde at jeg IKKE så den kvisten kan jeg ikke si, om det var lysforhold etc, fargen på kvisten , kvisten stod forøvrig bare 1m opp fra bakken. Men det gikk bra som sagt , men det kunne gått skikkelig galt. Det jeg lærte av dette er at jeg etter den historien har sømfart eventuelle skuddbaner FLERE ganger for å vere sikker på at noe sånt ikke skal skje igjen. Som sagt vi kan lære av andres feil, slik at det selv gjør oss til bedre jegere og ikke gjør lignende feil selv, bedre det en og kritisere , for ingen er feilfri.

 

Honør til deg Shabo som står frem på en slik måte.

Link to comment
Share on other sites

"Shadob! hva slags kaliber og kule brukte du på jakta?"

 

Som i de siste årene (uten dobbelskyting :) ) - 45/70 og 405 gr.

 

Har lagt bort magnumkalibere for mange år siden - men må selvsagt ta litt mer hensyn til avstander.

Men opptil 150 m - kan jeg holde rett på med denne kulen.

 

Og hvis dyrene absolutt skal "være vanskelige" - lar jeg være å skyte.

 

Sjanser tar jeg lite lengre - selv om jeg er i adskillig bedre stand til å treffe i vanskelige situasjoner idag - enn hva jeg var i yngre dager.

 

Og det kommer ikke av alder - men pga. av at jeg ikke er så "trengende" til å skyte noe på høsten lengre - da jeg har mine Afrikaturer i ulike semestere - som "holder adrenalinet" nede.

 

Èn som var med meg et år - hadde kjempeproblemer med å skyte på hjort/rådyr som "han observerte" noen minutter - før skuddsjansen kom.

Etter en Afrika-tur, hadde denne "fobien" roet seg ned.

Da hadde han observert og sett hundredevis av dyr - som medførte "litt roligere takter" her hjemme også.

 

Så i Afrika - er det kurer for alt :) .

Nesten :? .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Shadob! hva slags kaliber og kule brukte du på jakta?"

 

Som i de siste årene (uten dobbelskyting :) ) - 45/70 og 405 gr.

 

Har lagt bort magnumkalibere for mange år siden - men må selvsagt ta litt mer hensyn til avstander.

Men opptil 150 m - kan jeg holde rett på med denne kulen.

 

Og hvis dyrene absolutt skal "være vanskelige" - lar jeg være å skyte.

 

 

Hvilken 405 grains kule?

Link to comment
Share on other sites

Han har ikkje kontroll på sitvasjonen i de heile,han bør heller være heime vist ikkje han ser bedre etter

Har hørt lignende kommentarerer om lignende situasjoner før. En var veldig bastant, som den over, da vedkommende sener tok jegerprøven og begynte og jakt, ble det ikke bedre enn at rådyrkalven løp videre med lange deler av innvoler som drivanker, kom ikke langt, men så ikke helt bra ut. Siden har det blitt flere dyr, men ingen syrlige kommentarer om andre det jeg har hørt.

 

Jo lengre man holder på og jo flere dyr en selv og andre skyter, jo flere merkeligheter vil en komme borti, er nå min erfaring. Alt er jo såre enkelt for de med mye teori og lite praksis, erfaringene kommer jo med praksisen og årene da.

 

Gratulerer med dyr og flaks i uflaks Shadob.

Link to comment
Share on other sites

Som sylfersk hjortejeger, så lurer jeg på hva shadob egentlig skulle ha gjort her?

 

Så vidt jeg kan skjønne så alt ok ut, bakgrunn så ok ut. To dyr i sikte, ulendt skogstereng. Hvordan skulle han ha fått med seg det tredje dyret?

Dyra står jo ikke å venter på at en skal fintelle hvert ett gresstrå, før en skyter (spesielt ikke når de er i ferd med å trekke seg ut av matfatet).

 

Jeg begynner å lure på om vi ikke er i ferd med å sette kravene så høyt, at man ikke tar hensyn til jaktas på mange måter sin uberegnlige natur.

Link to comment
Share on other sites

"De som påstår att de alldri har gjort en feil har har vell alldri skutt mye heller"

 

Minner meg litt om hva som skjer på skytebanen - når noen forteller meg at de aldri har bommet/skadeskutt/tatt feil osv..

Hvor mye erfaring har disse?

 

Noen av oss - skyter tusenvis av skudd pr. år med div. våpen/kaliber, og har oppimot tusen dyr i bakken (i innland/og utland) med både korte og lange våpen - og må "stå skolerett" for noen som kommer på skytebanen med en Rema-pose inneholdende skudd av irrmessig karakter, og synes at 5 skudd innenfor er en prestasjon.

 

Håper ingen på forumet føler seg truffet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott av deg og dele dette med oss. Det gjør oss "kammerater" oppmerksom på hvor fort gjort det er, og at det kan skje alle.

Ikke bry deg om sånne "jeg er best utsagn". Det er bare domt sagt, skulle nesten ikke tro slike drev med jakt. Alle som driver jakt og som har drevet en stund kommer vell borti en situasjon som ikke ble som den skulle og som ikke alltid er så behagelig..?

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Bra at du deler dette med oss andre Shadob. Dette er en situasjon som alle kan havne i. Å den som påstår hardnakket at de aldri kommer til å skadeskyte har vel enten litt for lite erfaring eller de ikke løser skudd på jakt eller skulle sittet hjemme.

Slike innlegg kunne det sikkkert blitt mange av hvis alle hadde turt å fortelle sine historier.

Så i Afrika - er det kurer for alt :) .

Nesten :? .

Tror vel det heller kan bli så jeg trenger å bli kurert for noe (Afrikafeber) etter Afrikaturen. :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra at slike erfaringer deles her på forumet :!:

 

Denne historien er/bør være et tankekors ved bruk av kuler som går gjernnom det mest på langs og tvers. Tilpasset til bruk er mitt motto. Disse hjortene er jo på størrelse med elgkalver.

 

Dette er tanker på generell basis i forhold til tester hvor kulehastigheter og gjennomtrenging nærmest er et mantra og ikke rettet mot på Shadob.

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel dette egentlig ikke en skadeskyting, kun til info om at det meget lett kunne ha blitt det. Og at man kan sjekke og sjekke til man blir grå, og likvel er det ofte mulighet for at andre dyr kan gjemme seg bak andre (spesielt i ulendt tereng).

 

Mitt inntrykk av denne situasjonen, er at slikt kan man ikke fullgardere seg mot, kun gjøre så godt som forholdene tillater.

Og likevel kan slikt skje.

Shadob har delt med oss en situasjon som gikk bra, men samtidigt mint oss alle på hvor lite som skiller mellom perfekt og katastrofe. I dette tilfellet var det hell i uhell, for i en slik situasjon, starter man jo ikke ettersøk. Alle påskutte dyr ligger o igjen, og det tredje dyret vet man ikke om. Og kunne heller ikke ha sett slik situasjonen tydligvis nå engang var, og så var det vel ett lite sleivspark til seg selv om å stole mer på bikkja. :wink:

 

 

P.s. Synes Pejo hadde ett inntresangt innspill. God gjennomtrengningsevne, er en øket fare i mange situasjoer. Spesielt siden ingen kan si med sikkerhet, med hvilken vinkel en kule tar ut av en dyreskrott.

Link to comment
Share on other sites

Noen sier att definisjonen på intelegens er å ha evnen til å lære av andres feil. Her ble det skutt fra sværet kort avstand, da skjer ting gjerne litt raskt. Kan man skyte fra lengre avstand har man ofte bedre tid og oversikt. Tiden man observerer dyr før man skyter kan gi nyttig info. Å planlegge skudd fra 10-20m er ikke lurt.

Link to comment
Share on other sites

Tankevekkende historie Shadob.

Dette er noe vi alle kan lære av og ta med oss i felt, og det kan skje med hvem som helst.

Dyr som står helt stille i skogen er ofte vanskelige å se, og med all fokus på den dyret en skal skyte kan slike situasjoner oppstå.

 

Når det gjelder kommentaren om kuler som går gjennom kontra de som stopper i dyrekroppen, er mitt valg klart; jeg ønsker gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Modig og viktig for oss alle at du deler dette med oss, Shadob :o

Etter skudd nr 1, kan det tenkes at kolla og/eller dyr nr 3 har reagert på skuddsmellen, flyttet seg i terrenget og dermed kommet i samme skytelinje? Uflaks, men det understreker at bakgrunnen ikke nødvendigvis er "sikker" på andreskuddet, selv om den var det ved førsteskuddet :idea: Dette var en vekker for min del iallfall

Link to comment
Share on other sites

"Shadob! hva slags kaliber og kule brukte du på jakta?"

 

Som i de siste årene (uten dobbelskyting :) ) - 45/70 og 405 gr.

 

Har lagt bort magnumkalibere for mange år siden - men må selvsagt ta litt mer hensyn til avstander.

Men opptil 150 m - kan jeg holde rett på med denne kulen.

 

Det var en tidligere i tråden som lurte på hvilken kule du bruker. Hvilken ladning? Hvordan skyter du inn for å holde rett på inntil 150m?

 

Selv bruker jeg woodleigh sin 405gr.

Link to comment
Share on other sites

Noen sier att definisjonen på intelegens er å ha evnen til å lære av andres feil. Her ble det skutt fra sværet kort avstand, da skjer ting gjerne litt raskt. Kan man skyte fra lengre avstand har man ofte bedre tid og oversikt. Tiden man observerer dyr før man skyter kan gi nyttig info. Å planlegge skudd fra 10-20m er ikke lurt.

 

 

Nå er jeg ikke sikker på om man rekker å planlegge skudd i skogen. Det kommer jo selvfølgelig an på hva slags skog det er, om man smyger eller posterer. Selv har jeg skutt utallige dyr i skogen, det siste var på lørdag, på 3 meters hold. Da lå bukken og sov i et einekratt, og jeg gikk gjennom dette på jakt etter et dyr som stod høyere i terrenget. Jeg skvatt som f... da bukken spratt opp, men kula var raskere enn bukken. Jeg hadde liten kontroll på om det var flere dyr i krattet, noe det ikke var. Dette var da ikke planlagt, men en refleks. Men jeg har oftest skutt dyr som jeg har observert en stund, på 20-30 meter, og bakgrunnen varier ofte fra stein til kratt og småbjørk. Men dette er oftest i åpnere terreng i skogen, der det er blandingsskog. I barskog, er det værre, synes jeg, da det er mange trær og sikten er dårlig.

 

Man kan aldri være hundre prosent sikker på hva som befinner seg i buskaset bak det dyret man vil skyte, det kan ligge dyr i buskene som er umulig å se, og å avgjøre hvorvidt man skal skyte eller ikke, er vanskelig. Regelen min er derfor enkel, jeg skyter ikke mot dyr der jeg har sett andre dyr i bakgrunnen som jeg ikke lenger ser. Har man kontroll på antallet, er det jo greit, da kan man vente til de er forbi. Å jakte i skog/fjell, som jeg gjør, er det mest spennende av hjortejakta, og ingen situasjon er lik den forrige, og man blir en erfaring rikere hver gang. Ang gjennomskyting, tør jeg ikke skrive om mine erfaringer her, da jeg blir halshugget, uten tvil. Men man skal ikke undervurdere kulas gjennomtrengings kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Shadob støtter deg her eg og sier de sånn at dem som aldrig har skadeskutt eller skammskutt har ikkje vart på serlig mye på jakt. De var kansje litt drøyt men skadskyting kan skje sjøl den beste. Men de er ein vesentlig forsjell og sitte på et flatt gjorde/bø og de og gå i naturen der de er kvist og dumper hjorten går opp og ned jaja sjøl om den står i ro kan den ta et skritt frem vips der står skuddet i vomma på den.

Hørte om ein kar her for eks de er mangen år siden nå han så 1 dyr skaut og så de datt. Men der reiste dyret seg og han tok sikte og skau 2 gang dyret datt i skudde og han tenkte jaja da går vi opp. Men der reisete de seg pigade i gjen jaja 3 skudd blir avfyrt og han går opp med tanken om at kansje børsa har fått seg et kakk og ikkje går der den skal. jaja kommer opp der ligger de 3 døde dyr og sånne tilfeller er de mangen av men de er ikkje alle som tørr og skrive om de SYND. For de er utrolig flinke og dyktige jegere vi snakker om men de kan hende ting man ikkje helt rekner med skal skje og se dyr som ligger i gresse/ einer er ikkje legge og se. Vist man setter en hjort midt i en brake så er de kun hode man ser hjorten går mer eller mindre i ett med braken. Og se et dyr som står bak et annet dyr og kansje noen einer der og litt knask så har man de gående. Kan vere sikker bakgrunn men de dyret som kansje står i sjul bak de andre og vi ikkje klarer og se hva med de hmm. skal man ikkje skyte da i fare for de kan vere flere dyr som man ikkje ser eller skal man jage dem ut sånn at man er sikker på at vi har fjell som bakgrunn. Nei skyt der dyret er men se så godt som man kan om de kan vere noen hindringer og skulle de vere noe man skulle vere så uheldige som Shadob her hva kan man gjør? ikkje noe dette er ting som har sjedd før og kommer til og skje i gjen de er heilt sikkert Lykke til videre med jakten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kommentaren om kuler som går gjennom kontra de som stopper i dyrekroppen, er mitt valg klart; jeg ønsker gjennomskyting.

 

For å presisere hva jeg vil frem til i forhold til gjennomskyting. Ja, jeg vil gjerne ha det, men i skogen vil jeg ALDRI bruke en kule med påvist 50cm gjennomtrenging i uvennlig medium. En kule med stor ekspandert diameter er å foretrekke.

 

Jeg har for det meste jaktet hjort i skog, og ved unntak skutt dyr på så lagt hold som 100m. Har også skutt på 5m men de fleste mellom 20 og 50m. derfor har jeg ladet med tunge kuler, Lapua Mega 12 og 13 gram .308 for det meste, og med hastighet slik at kravet til anslagsenergi akkurat holdes. Disse går gjennom, diagonalt på voksen hjort har jeg funnet 2 kuler.

 

Det er i de fleste tilfeller slik ved skogsjakt utover nå, når hjorten samles i brunsten at en ikke ser alle dyrene. Derfor mitt synspunkt på gjennomtrenging, ut fra mine erfaringer hvor jeg jakter. Andre gjør seg selvfølgelig egne erfaringer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...