Jump to content

Ulovlig salg av jaktfilm " I bukkenes rike" hos Jaktdepoet.


Mia

Recommended Posts

Blir nok nødt til å hive meg på hylekoret jeg også, og vil i fremtiden være meget kritisk til å handle med JD eller Skytesport, gjennom firma eller som privatkunde.

 

JD kan klage akkurat så mye de vil på at Mia handlet med "feil" personer, men når de likevel velger å selge filmene videre blir det hele rett og slett helt usannsynlig idiotisk, og det blir enda mer idiotisk å prøve å bortforklare seg. Det var kanskje ikke så farlig at feil personer bestilte varene likevel?

 

At Mia stolte på representantene h*n snakket med i de respektive butikkene skjønner jeg godt. Jeg hadde heller ikke betvilt at en jeg tror er daglig leder i en butikk ikke vet at h*n ikke har lov til å bestille varer selv. Hvis det var et problem at personene som bestilte filmene ikke hadde mulighet til å gjøre dette så hvorfor ikke bare sende filmene i retur? Da hadde problemet vært løst og JD hadde sluppet dette.

 

 

Jeg utfordrer JD til å overbevise meg om at deres opptreden i denne saken er rett og/eller rettferdig basert på mine argument.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er det bare å håpe at Jaktdepotet har fått så mye pepper at de nå tar sitt ansvar og betaler produsenten for filmene, og tar lærdom av denne saken.

Hadde vært fint om trådstarter holdt oss oppdatert om slik skjedde. Er like viktig å få frem at de tar ansvar også.

 

I mellomtiden ser jeg frem til tilsvarende filmer fra den kanten.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vet ikke om det hjelper å snakke med mora, men som Jeger1962 skriver, så er det bare å håpe at de nå rydder opp.

Håper også trådstarter kan holde oss oppdatert.

Inntil videre kommer jeg til å avstå fra å handle på Jaktdepoet inntil de viser ansvar.

Må si jeg ble rimelig sjokkert etter å ha lest et par av trådene her inne.

 

I melloomtiden starter jeg nedtellingen til ordinær rådyrjakt. Bare 2 uker igjen nå :)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter viser (og sier selv) at han er meget uerfaren i forrettningslivet og sannnelig viser han en grenseløs naivitet som påkaller et lite smil hos en som har vært ute ei vinternatt før.

 

Erfaring viser at Jon Skolmens "Pølseskole" er egentlig en god ide; pølsa i ene handa, penga i andra handa og de skifter eier på midten !

 

For Jaktdepotet as er dette selvfølgelig særdeles lite heldig ovenfor kunder og levrandører og ordtaket "evig eies kun et dårlig rykte" er nærliggende å nevne. En nyrekrutert jeger tok turen innom Jaktdepotet i Drammen og kom innom meg på tur hjem, han hadde handlet ei hagle og var fornøyd med handelen selv om jeg synes prisen var i stivete laget -men nå skal det jo i rettferdighetens navn nevnes at det er et X antall mennesker som skal brødfø seg på geskjeften og da må man lage god butikk. -mange glemmer denne lille detaljen.

Min venns inntrykk av butikken var vel det som festet seg, aldri har han sett værre rot og kaos i en butikk :shock: og det viser kanskje at butikken har et forbedringspotensiale ovenfor kunder og leverandører.

Hvis forrettningsrutinene er like dårlig og rotete som butikken fremstår har Jaktdepotet et problem og det kommer ikke til å bli bedre hvis ikke håndgrep tas.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne med olje og gassbransjen med JD er absurd!

 

Det var sterke ord. Det er vel ikke en sammenligning med olje- og gassbranse, men en sammenligning av rutiner rundt bestilling og betaling. Hvorfor er dette absurd?

Link to comment
Share on other sites

Bestrider ikke prinsippet hvor det er en som bærer ansvar for bestilling av varer (Prokura), men det blir helt feil å veksle på paralleller til en Olje/gass bransje og en liten bedrift med få ansatte - det er en forskjell på å bestille 30 videofilmer til å bære ansvaret for bestillinger i millionklassen.

 

I min jobb er vi to ansatte på kontoret - jeg er leder - ville se rart ut hvis jeg oppførte meg som om jeg hadde 20 ansatte å holde styr på....

 

Men uansett så er det ved siden av poenget i denne saken.

 

Ang. rot: Har selv vært hos Jaktdepotet for ikke så lenge siden og undret meg over hvordan våpen og ammunisjon lå tilfeldig rundt forbi i butikken uten oppsyn av ansatte. Ved en anledning en pistol med ammunisjon, som lå i en kasse med andre ting. Klart dette kan glemmes ved en tilfeldighet, men ved et senere besøk lå ammunisjon tilfeldig og tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

 

Ang. rot: Har selv vært hos Jaktdepotet for ikke så lenge siden og undret meg over hvordan våpen og ammunisjon lå tilfeldig rundt forbi i butikken uten oppsyn av ansatte. Ved en anledning en pistol med ammunisjon, som lå i en kasse med andre ting. Klart dette kan glemmes ved en tilfeldighet, men ved et senere besøk lå ammunisjon tilfeldig og tilgjengelig.

 

:shock::shock::shock::shock:

 

John

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Da har jeg endelig fått satt meg ned og sett litt på hva som er sagt innpå her.

 

Grunnlaget mitt var å henvise til å ikke kjøpe filmene mine i en butikk som ikke ønsker å betale for bestilte filmer av leverandør (pga interne hull i egne innkjøpsrutiner og kverrulering rundt første faktura????).

 

Men etter nå å ha lest svaret fra JD i denne spalten

 

Jaktdepoet svarer: Så kan vi jo ta fakturaene dine - vet ikke hvor mange andre dønn seriøse leverandører som sender ut fakturaer med besvist feil antall varer på fordi man ikke gidder å spesifisere frakt.Lurer litt på om hvordan saken ville stilt seg om vi sendte ut en vare til en kunde, fakturerte dem for et eksta lite antall, så la ut saken i offentligheten før kravet engang var gjort klart for kunde, så deretter prater vi litt dritt om den enda en gang før vi forventer oppgjør.

 

hvor IH hos JD utpeker meg som en kjeltring som bevist har satt på en ekstra film på 1.faktura må jeg kommentere ( Noe jeg har prøvd 2 ganger tidligere å forklare via tlf for døve ører hos IH)

 

 

Første faktura datert 09.03 med forfall 25.03 hadde jeg problemer via fakturasystemet å få på frakt. Frakt tilsvarte det samme som JD betalte(skulle betale) pr. film. DERFOR satte jeg på en ekstra film som utgjorde det samme som frakt. Værre var det ikke. Forklarte dette også i meldingsbiten på fakturaen hvis JD har lest det? (Noe jeg også har prøvd å forklare i tlf.)

 

Andre faktura datert 31.03 med forfall 10.04 og tredje faktura med advarsel om innkasso datert 25.07 med forfall 08.08 var problemet rettet opp og frakt var kommet med.

 

Å utpeke en leverandør som kjeltring pga dette er vel å gå litt langt , når kjøper ikke gjør opp for seg og tillater seg samtidig å selge filmene mine via JD i Drammen og Fauske.

 

Ser av siste innlegg her mener at jeg er naiv :roll: Tja... jeg er skrudd sammen på en sånn måte at jeg velger å stole på folk :D

 

Ha en fin dag. Raymond.

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg er skrudd sammen på en sånn måte at jeg velger å stole på folk :D

 

Man bør jo kunna stola på folk som selger Våpen, da e jo nesten sjølsagt! Når eg har lest diverse tråder JD her så må ein jo lura på om dei i heile tatt skulle hatt lov å selge noko anna en bilder av våpen.

 

PMK

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er ganske frekt å kalle andre for en kjeltring, når Idar Holm opptrer som den største av de alle.

Skal IH eller Jaktdepoet ha noe som helst troverdighet igjen, så bør han nå omgående rydde opp i saken.

 

Var på skytebanen på mandag, og dette var det store samtale emnet. Var helt klart at måten Jaktdepoet kverulerte på ikke fallt i god jord, og saken med Jaktdepoet har ført til noen færre kunder blandt oss aktive der ihvertfall.

 

Tar vi utgangspunkt i det trådstarter sier, så snakker vi om 30 filmer. Vet ikke hva de koster inn, men la oss si 100 kr pr. film. Totalt utgjør det ca 3 000,-kr

(Med forbehold siden jeg ikke aner hva innkjøpspris er )

 

Undertegnede har selv sett filmene til salgs i butikken, mener de var priset til ca 300,-

 

Om det var feil på første faktura, hvilket trådstarter også sier, så er ihvertfall feilen ryddet opp. At filmen er bestillt av to ansatte, hvorav en som styrer butikken på Fauske og ikke en skriftlig bestilling fra Idar Holm for så være, men ordren er jo juridisk sett akseptert all den tid den er lagt ut for salg i butikken.

Hadde Idar Holm returnert filmene med en gang under henvisning til at de to ansatte ikke hadde lov til å bestille varer, så hadde saken stillt seg annerledes, men så er ikke skjedd.

 

Er ikke mye reklame man får i dag for ca 3 000,- kr så det billigst hadde nok vært å ordnet opp i det.

Legger man til grunn at Jaktdepoet har andre dommer mot seg, så viser jo det med all tydlighet at her er det viktigste å forsøke å trenere. ( I håp om at motparten gir opp?)

Håper at produsenten av filmen ikke gir opp, men kjører saken fullt ut. En eller annen gang må jo Jaktdepoet lære de også.

 

Den dagen det skjer, kommer jeg gjerne tilbake som kunde, da jeg liker forretningen, men ikke forretningsmetodene deres. Inntil videre så vil jeg avstå, og slik det ble antydet på skytebanen når emnet ble diskutert, er jeg ikke alene.

Link to comment
Share on other sites

Det grunnleggende spørsmålet må være hvorfor Jaktdepotet ikke bare punger ut først som sist? Hvor mye penger kan det egentlig være snakk om?

 

Hvis daglig leder i en eller to filialer bestiller varer som blir solgt over telefon, må selger kunne stole på at det er makt bak bestillingen. Å påberope seg betalingsfritak fordi selgeren ikke har forsikret seg om at de daglige lederne i filialene har prokura eller ei, er rett og slett barnslig. Jeg våger å påstå at en slik unskyldning GARANTERT ikke holder i retten.

 

Og hvis jeg mot alle odds skulle drite meg ut på den garantien, må det jo uansett være glassklart for enhver knoll at man ikke kan selge en vare man egentlig ikke hadde rett til å motta. Det nærmer seg heleri.

 

Men personlig gir jeg blanke. Jeg ville aldri deltatt i noe som smaker av boikott bare fordi en eller annen påstått forsmådd person oppfordrer til det. Der har Hassel et åpenbart poeng. Synes jeg. Når alt kommer til alt er jeg såpass utro at jeg handler der tilbudene er best, uansett om innehaveren er dårlig betaler eller urettmessig uthengt.

Link to comment
Share on other sites

har vært trofast kunde der i mange år....har handlet alle mine våpen der,og har bestandig hadd god service der.....MEN slike tråder som dette gjør en skeptisk til handel videre fremmover....

her BØR det komme noen kraftige beklagelser!

støtter slike foretak,som trådstarter her har.virkelig bra for jegerstanden,at man har jaktfilmer å se på i rolige stunder!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar feil - dreier saken seg om en forretningsmessig handel?

 

Da er det vel ikke vanlig å "kjøre sin sak" i et diskusjonsforum?

 

Jeg har forståelse for at man blir forbannet over å bli lurt - men driver man med kjøp og salg - er ikke dette noe "fenomen".

 

Da må man ta tapene/fortjenesten - etterhvert som de kommer - og bør kjøre saken for andre instanser enn i et diskusjonsforum.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er det vel ikke vanlig norsk forretningsmoral heller, selv ikke i vårt fargerike fellesskap, å selge noe du ikke har betalt for...

 

Om jeg virker forutinntatt nå så er det helst fordi at det skal bare en viss mengde historier om en og samme mann til før man anser fyren for å være en kjeltring, hvorvidt mannen fortjener det eller ikke...

 

Noen som tar poenget her?

Link to comment
Share on other sites

Har denne filmen blitt solgt av Jaktdepoet?

Det er mange her som bruker det for å bevikse Idars ondskap og skurkethet, men så vidt jeg vet har de enstet observasjonene vært at filmen har vært sett i Jaktdepoets lagre. (om det da ikke er justisdepartementet dere snakker om... :wink: )

Så vidt jeg har forstått fikk leverandør muligheten til å komme å hente filmene sine?

Det er vel kanksje heller ikke så underlig at dette har utartet seg når leverandør (ukjent produsent) sender faktura med feil antall filmer? Årsaken er riomeligvis grei, men at man da kommer på kant med ting er jo ikke så rart. Jeg har jobbet butikkbransjen i en del år og useriøse leverandører driter man raskt i.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er det vel ikke vanlig norsk forretningsmoral heller, selv ikke i vårt fargerike fellesskap, å selge noe du ikke har betalt for...

 

Der er helt vanlig i nørsk detaljvare handel å selge vare man ikke har betalt for, nærmest mer vanlig en det motsatte i enkelte bransjer. Det betales enten på etterskudd via kreditt og forfall (typisk 90 dager) eller ved reele salg (komisjon heter det da)

Link to comment
Share on other sites

Har denne filmen blitt solgt av Jaktdepoet?

Det er mange her som bruker det for å bevikse Idars ondskap og skurkethet, men så vidt jeg vet har de enstet observasjonene vært at filmen har vært sett i Jaktdepoets lagre.

Har du fått inntrykk av at folk har vært inne på lageret og sett filmen? Av det jeg har lest i de forskjellige trådene så har jeg da et sterkt inntrykk av at de har stått framme til salgs? På disken og? Og der stod de vel ikke til pynt?

Link to comment
Share on other sites

@hassel

Her er det vel mere snakk om uerfaren enn useriøs leverandør. Og i min verden rettleder man

heller de uerfarne enn å drite i de :!:

Og dette med kreditt, det er jo også som regel merket på alle fakturaer fra alle leverandører

at varen er leverandørens eiendom til den er betalt.

Taiko

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hassel når du kommer med slike inlegg som :Jeg har jobbet butikkbransjen i en del år og useriøse leverandører driter man raskt i og omtaler med fornavn !så begynner jeg å mistenke at du enten er kompis med jd eller eier/daglig leder :lol: inlegga dine lukter det svidd av så det holder av :roll: en deal skriftlig eller muntlig gjelder for det samme og hadde det vært meg som hadde blitt lurt på denne måten ja så hadde den godeste eier eller daglig leder fått besøk av meg med krav om penga eller en god gammeldags omgang ....... :P (uansett konsekvensene)pirater og svindlere er i min verden ikke mye vært :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har denne filmen blitt solgt av Jaktdepoet?

Det er mange her som bruker det for å bevikse Idars ondskap og skurkethet, men så vidt jeg vet har de enstet observasjonene vært at filmen har vært sett i Jaktdepoets lagre. (om det da ikke er justisdepartementet dere snakker om... :wink: )

Så vidt jeg har forstått fikk leverandør muligheten til å komme å hente filmene sine?

Det er vel kanksje heller ikke så underlig at dette har utartet seg når leverandør (ukjent produsent) sender faktura med feil antall filmer? Årsaken er riomeligvis grei, men at man da kommer på kant med ting er jo ikke så rart. Jeg har jobbet butikkbransjen i en del år og useriøse leverandører driter man raskt i.

Da fikk vi vel bekreftet den mistanken flere har. Enten er du Idar selv, eller en som står han nær.

Hvordan kan du påstå at leverandør fikk muligheten til å hente filmene selv ? Står ingenting om det i denne tråden.

Har handlet MYE på Jaktdepotet opp gjennom årene, men har enda ikke vært inne på lageret. Mener du at Jaktdepoet har begynt med ny policy ved å ta med kundene inn for å vise lageret ? Lukter vel litt for mye av dette.

 

Jeg har ved selvsyn sett filmen til salgs i butikken, og om trådstarter ønsker, skal jeg gjerne vitne på dette i en evt. sak. Har vært innom Jaktdepoet ved Drammen ved en 4-5 anledninger i sommer, og de gangene sto ihvertfall filmen til salgs.

At den nå plutselig er fjernet sier vel sitt.

 

Når du nevner at det var feil antall filmer på første faktura, så glemmer du det faktum at produsenten/trådstarter har gitt en troverdig forklaring på dette, og at dette ble rettet opp i faktura.

 

Du skriver :Jeg har jobbet butikkbransjen i en del år og useriøse leverandører driter man raskt i.

Det er vel greit nok det, men husk at det samme gjelder for en kundes ståpunkt.

Ser man litt på den andre tråden og googler litt på nett, så finner man flere saker hvor Jaktdepoet / Idar holm er dømt i Forbrukertvistutvalget. Da kan man jo legge sammen to og to, og så kan man jo diskutere hvem som er mest seriøs.

 

Jeg har som nevnt handlet mye på Jaktdepoet, og har heldigvis ikke hatt noen reklamasjoner. MEN, jeg skal love at den dagen det skjer, så skal jeg ihvertfall kjøre saken "to the bitter end" med disse sakene i bakhodet.

 

Med tanke på at dette er en fillesak, hva det gjelder kroner å øre, så er det utrolig at daglig leder ikke kommer på banen og rydder opp.

Tror han hadde hatt mye mer troverdighet om så skjedde, istedenfor å sitte på et forum å kverulere over hvor urettferdig verden er mot ham.

Hadde vært langt rimeligere markedsføringsmessig også.

 

Det er lov å gjøre feil, men da retter man opp i det også. Det inngir nemlig respekt.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er det vel ikke vanlig norsk forretningsmoral heller, selv ikke i vårt fargerike fellesskap, å selge noe du ikke har betalt for...

 

Der er helt vanlig i nørsk detaljvare handel å selge vare man ikke har betalt for, nærmest mer vanlig en det motsatte i enkelte bransjer. Det betales enten på etterskudd via kreditt og forfall (typisk 90 dager) eller ved reele salg (komisjon heter det da)

 

 

På den tiden av døgnet da øynene siger igjen overser man nyansene, i ettertid ser man at det burde stått "...å selge noe du ikke betaler for..."

Egentlig flisespikking da du utmerket vel skjønte hva jeg mente, selv om du tok det hele ut av sammenhengen.

 

Føler meg egentlig litt usikker på om jeg ville gjort noen handel ute på Romeriket der kuene bor når jeg tenker meg om litt her, retorikken og argumentasjonen taler jo egentlig for at en reklamasjonssak der neppe hadde blitt noen dans på roser den heller... :roll:

Link to comment
Share on other sites

det kan virke som en skrivefeil den siteringen fra Jeger1962.... Bare til opplysning...[/quote

 

Synes ikke det ser slik ut jeg iallefall. Hvorfor skulle han skrive 2 innlegg etterhverandre med noen minutters mellomrom der han bygger opp under det forrige innlegget han skrev? Og si de samme tingene han har skrevet før?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Jeger1962.

 

Hæ? Jeger1962 er helt enig med Jeger1962? Skriver du med flere nick på kammeret og har gått surr i nickene dine?

Hehe, neida, gjør nok ikke det, men ble litt ivrig med klipp og lim og da falt quote ut. Ser du over så ser du at innlegget ble endret.

Ut over det så står jeg på det jeg hele tiden har sagt. Nå er jeg kun en vanlig kunde, så heldigvis velger jeg selv hvor jeg handler. Og om det skulle være noen tvil, så har jeg lagt igjen mye hos JD og vært fornøyd, men så har jeg heller ikke hatt reklamasjoner.

For min del handler denne tråden først og fremst om det prinsippielle i saken, og i dette tilfellet er jeg sterkt uenig i hvordan JD har handlet i denne saken.

Det er lov å gjøre feil, det gjør vi alle, men rydder man opp viser man også at man er seriøs

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i det hele ikke fatte hva dette har å gjøre i en tråd på Kammeret.

Dette er en sak mellom en leverandør og en distributør, og jeg finner hele tråden usmaklig.

 

Om noen på Jaktdepotet hadde knabba kjeringa til noen her på forumet, skulle det lages tråd på det også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit at dette blir belyst jeg. Dette er et diskusjonsforum der vi deler informasjon og erfaringer med hverandre. Hvorfor skulle ikke en privat distributør kunne gjøre andre oppmerksom på problemer med en kunde?

 

Venter fortsatt i spenning på svar fra JD der de rettferdiggjør sine handlinger i denne saken.

 

Edit: At denne saken blir sammenlignet med at noen skulle stikke av med kjerringa til en annen blir bare tåpelig.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter her: Til moderator og alle som har engasjert seg.....

 

Skjønner at saken engasjerer :o Min trådstart var å oppfordre til ikke å kjøpe jaktfilmen min via JD da de hadde denne tilsalg uten å vise villghet å betale meg som filmprodusent for filmene de hadde bestilt. Dette mente jeg var en rettighet jeg hadde å informere kjøpere om. Tror alle som har fulgt med skjønner essensen i budskapet og den røde tråden som JD har vist. Jeg har ikke ønsket noen offentlig boikott av JD, men en stopp for at filmene mine lå tilsalgs.

 

Leser at "Hassel" har engasjert seg voldsom på JD sin side :?::?::idea: ..og sier " Så vidt jeg har forstått fikk leverandør muligheten til å komme å hente filmene sine? Hvor han har dette fra kan vel bare han svare på :shock: og enda en påstand og sidesprang...Litt langt å kjøre til Fauske hvor filmene fortsatt lå for ikke lenge siden.... :lol::lol::lol:

 

Føler at det meste er belyst og at tråden har nådd en ende i essensen av saken.

 

Hvor selve saken ender er nå en sak mellom meg og JD.

 

Uansett så kommer jeg fortsatt i mitt lille enmannsforetak hvor jeg nå bare sysler med filming å ringe, sende mld og oppsøke ved reklame om filmene mine og stole på hvem som handler. . Hvem det er jeg ikke skal ha noe mer med å gjøre er vel innlysende.

 

Håper moderator kan sette en sluttstrek og la saken hvile.

 

Ha en flott jakthøst alle jegere der ute....

 

Raymond.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...