Jump to content

Rypejakta 09/10


Åsmund96

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei !

 

Eg fant ingen emner om dette her. Men viss ein finnes, så bare gje beskjed.

 

No er det ikkje lenge til rypejakta, kun 12 dager til det smeller oppå stedene som er vist i annen tråd.

Gleder meg veldigt, det er blitt sagt rundt at det er et veldig bra rypeår i år !

 

Her gjer det me slik at når du har skutt en eller fleire ryper, så send anntallet på PM:)

 

Mvh Åsmund:)

 

Då er det dei første idag:

 

Navn / Antall

 

- Aasum - 2 stk

- Dimex - 2stk

- EilertseN - 4stk

Totalt: 8

 

ryper:P?.. er ikke de utdød??..;p

Link to comment
Share on other sites

Var en liten ettermiddagstur nå etter jobben.. Var ca 15 cm nysne å skikkelig vanskelig å gå å balansere i steinura.. Så 3 fugler å en måtte bli med meg hjem i sekken.. Det var årets første rype på meg å det gjorde at jeg har glemt bomturene jeg har gått tidligere i år.. :D

Var skikkelig artig når man kunne se spor etter rypa i sneen nå snike seg innpå sporene mens hjerterytmen steg litt i håpet om at det kanskje kunne sitte en fugl eller 2 i ura.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en skikkelig godplass i år :D

Har vært på 7 turer i år hvorav to på "godplassen" så ca 50 fugl i går og ca 30 i dag. litt skjær så det er vanskelig å komme på hold.

en blei med hjem i dag, datt for 22.lr på ca 120meters hold....stjernetreff :D

har bare fått fire ryper med hjem denne sesongen, men nå har jeg trua på at det skal bli mer... :D

Link to comment
Share on other sites

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES!!!!!

Jeg har funnet paradis!

var på en dagstur med pappa, han beskrev det som å jakte på 70`tallet.

da vi kom opp i terrenget møtte vi på 3 flokker på mellom 10 og 20 fugl i løpet av 10 minutter, samt maange enkelt stegger og noen små flokker.

 

i løpet av de første timene hadde jeg sett flesteparten av de fuglene jeg har sett i hele mitt liv (16 år, gått sammen med pappa på jakt siden jeg var 11år) .

det var helt fantastisk! været var overskyet, men helt vindstille.

vi gjorde en liten tabbe, etter vi var ferdig med området med all fuglen gikk vi enda høyere mot toppen som lå på ca 1000 meters høyde. der var det gjevnt over en halvmeter med snø, og ganske farlig noen plasser. det var ikke en rype å se på toppene uansett så vi fant ut at det var best å jakte lavere på rundt 6-700 meters høyde.

 

mens vi spiste lønsj satt vi å så på alle flokkene som flyttet seg nede i dalen, det var helt uvirkelig.(jeg er vokst opp med at ryper er hellige fugler som man må jobbe HARDT for å finne å deretter få i sekken)

 

vi skjøt kvota begge to, men hadde vi vært gode skyttere som ikke er så nøye på kvote,skadeskyting og sikkerhet, kunne vi sikkert ha skutt 10 ryper hver den dagen. holdt tilbake ufattelig mange skudd.

 

nå skal de sies at jeg hadde en skadeskyting.

vi var på tur ned fra fjellet, og jeg går helt uforberedt men hagla daffende i hånda. en enkeltrype spretter opp på fint hold, jeg skyter og den faller som en stein rett ned på noe som ser ut som glatt berg. da jeg kommer fram ligger rypa midt utpå en liten dam på 5x10 meter ca, med 1-2 cm is på. det var makan til uflaks tenkte jeg, og begynte desperat og kaste snøballer på isen for å dytte rypa til land. etter den andre snøballen reiste rypa seg opp?! og begynner å gå rundt på isen, jeg hadde truffet den mange plasser i kroppen, og snertet hodet, så det dryppet en del blod fra hodet. rypa gikk først mot meg, så fra meg og den var helt uredd. jeg tenkte at jeg ikke kunne skyte den med en gang, da ville den bli liggende på isen. jeg kastet et par snøballer til jeg traff perfekt, rypa gikk sakte mot kanten av isen. jeg tenkte at nå måtte det bli slutt på lidelsene, så jeg løpte 15 meter bak og skjøt rypa.

i ettertid lurte jeg på om jeg gjorde det rette, eller om jeg burde avlivet rypa med en gang den røyste seg på isen :? synes skadeskyting er dumt og unødvendig, men jeg var ganske stressa under hendelsen :(

 

vet ikke om vismuth 6 holder til rype? vurder og gå ned til 4 eller 5.

virker ikke ut som rypa tar så mye skade av de små haglene.

 

men alt i alt, beste jaktturen jeg har opplevd, skal definitivt gå der igjen;)

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt idag.

Kom litt opp for tre grensa da jeg oppdaget en rype. Tok salongen og skjøt et skudd , angrer masse på at jeg brukte hulspiss. Traff rype godt, men det ble store skader og mye blod, en del av kjøttet ble ødelagt, men nå har jeg lært at jeg ikke skal bruke hulspiss. Brukte en 22lr. Så 9 fjellryper, 2 kull på 3 og 5 og en enkelrype. Rypene var blitt helt hvite. De var mye tykkere i pelsen en for noen uker siden.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

På første rypejakt tur noensinne og trasket i 2 dager nå men usikker på om vi har sett rype:) fant et område hvor det var masse rypelyder på morningen og masse spor i hele området. Men når vi går rundt der ser vi ikke verdens ting, er noen cm meter med hard sne og masse bare flekker å vi er litt usikre på hvem farge rypa har nå. Vi er på 800-900 meter ca å der vi høre å ser mest spor er 100 meter fra en stor skiløype liksom. Når vi har gått oppover ser vi ikke noe tegn til rype. Men det vi har sett av fugel på avstand virke mørke ifargen og så ser vi flokker av litt mindre svarte fugler også(hva er disse og flyr småfugel noen ganger rype lurte vi på da)

 

nå sto vi klar til jakt å gikk ut døra til lett snøvær og litt tåke. Så da etter hva vi har forstått er det lite poeng med rypejakt så vi gikk inn for å sove noen timer igjen(dumt?:) når er det gunstig å gå ut igjen da på ettermiddagen om det klarne opp? Et par time før mørke? Da de er i aktivitet igjen?:)

Link to comment
Share on other sites

Rypa er mulig å jakte hele dagen, alt avhengig av hvor du befinner deg i terrenget.

Rypa trekker ofte ned på flatmark om kvelden og sitter gjerne igjen der ut over morgenen. Jeg liker å komme meg ut tidlig å gå fra lavt i terrenget og oppover. Da finner man som regel ut hvor den sitter.

Er det bar mark og hvite topper trekker rypa ofte opp på toppene for å føle seg trygg (hvis rypa har blitt hvit). Dette kan gjøre jakta vanskeligere og det er derfor lettere når det har kommet litt snø i marka.

Hvis dere hører rype må dere ikke gi dere. Rypa kan bevege seg langt og raskt på bakken for å slippe å avsløre sin posisjon når den flyr ut.

Det viktigste er å lete godt i terrenget og gjøre egne erfaringer. Rypa kan trykke så hardt at du må sparke den ut av døgngropa. Da hjelper det ikke mye å gå rett gjennom et ommråde å tro at du sjekket det.

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur på fjellet i dag.

Hadde et flott fuglearbeid der jeg felte første heilkvite rypa for sesongen.

Hadde et par gullsjanser etterpå også, men valgte å ta de som "treningssjanser" sia jeg allerede hadde felt ei.

Skal legge ut et bilde når jeg kommer hjem :)

Link to comment
Share on other sites

Jøgge: Har ikke du film på gang og hvordan går det med den? :)

Har 2 filmer på gang. Den med stående fuglehund blir ikke ferdig før tidlig sommer 2011. Snøen kom tidligere enn planlagt, så sliter litt med skogsfugldelen av filmen. Mangler litt på rypa også, og den er plutselig hvit :)

Den andre er om topjakt, og skal være ferdig til sommeren :)

 

Her er rypa fra dagens jakttur:

DSC00467.sized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder fra rypejakta så langt :)

 

IMG_7366.sized.jpg

Runa SKAL ligge på sekken. Sta hund :)

 

IMG_6478.sized.jpg

Første for sesongen. Kjempeflott fuglearbeid!

 

IMG_6483.jpg

Godt med en hvil i lyngen, når sola skiner midt på dagen :D

 

IMG_6571.jpg

Nok en rype for Nemi

 

IMG_7325.sized.jpg

Runa hadde 3 komplette fuglearbeid på 10 min. Første og andre fikk jeg ikke skutt, men alle gode ting var tre :D

 

sverige09_022.sized.jpg

Lava. Ung og lovende (og rampete :P )

 

sverige09_102.jpg

Fangst

 

IMG_6521.sized.jpg

Livet som jeger er herlig!

 

Ligger noen flere bilder på galleriet på hjemmesia mi :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis var ute på rypejakt i går, tross lite fugl, ble denne turen en av de beste så langt i år.

Har aldri jaktet i dette fjellet før, men har hørt at det kan være ganske bra med fugl der såpass sent i sesongen, så forventingene var store.

furwn5.jpg

Vi gikk temmelig langt uten å se snurten av fugl, en del gamle spor, men det hjelper lite. :lol:

Været kunne vi ikke si noe på, flott, bare litt sur vind. :roll:

1zofdkx.jpg

Men rypa uteble, til nå. Vi gikk med 50 meters mellomrom, og bare forsatte fremover, som to evige optimister. Plutelig ble jeg vàr 3 kritthvite ryper lette, 150 meter foran oss. Endelig fikk vi se rype, men vi hadde bare et problem; de er jæ...g sky. Det gikk 2 sekunder, så letter enda fem ryper like nedenfor de andre, men igjen for langt hold. Jeg gikk mot krattet der de fem fuglene satt, for det er en mulighet for at det sitter igjen noen "unnasluntrere". Da jeg var nesten fremme hører jeg den velkjente lyden av en lirypestegg som letter bak meg. Rypa er "lur" og flyr mot vinden på 15-20 meters hold. Hagla på skuldra, jeg drar igjennom fuglen og skuddet går. Målet klapper sammen og mister høyde, stein dødt.

Yesss!! Den smakte godt. :wink:

v79nxf.jpg

wvyfjp.jpg

Men fjellet bød ikke på andre skuddsjanser. Vi så tre ryper til etter dette, også de var for sky.

Vel nede i skogen letter det to orrhøner uten at noen av oss får skutt (kanskje like greit :? ).. Vi hadde igjen ca. 500 meter til vi var nede ved veien. Vi gikk sammen den siste biten. Jeg gikk fremst da vi skal gå gjennom en skogpull. Og under ei skjørtegran blir jeg med ett vàr noe. Hare. Den fikk opp farten kjapt, men ikke kjapt nok. Like før den skulle til å stikke seg bort ble den innhentet av 250-300 hagl. Pelsdotter fyker og haren får plutselig stor medfart, tar en salto, og legger seg ned i lyngen uten en bevegelse. FY FLATE, det er deilig å være jeger. :P

Nå var det bare å fjerne all innmat.

29w7028.jpg

Her renskjærer jeg hjertet. Jeg tok vare på det og stekte det da jeg kom hjem. Fantastisk nydelig mat

Å få skyte hare på rypejakt er får meg en stor bonus, og ikke minst, lidelig gøy.

2rfvn2u.jpg

Kort og godt skjedde det ikke mer etter dette, ingen oppflukt eller utflukt :D Men for en dag. Lite vilt, men uansett en bemerkelsesverdig dag, fint vær, full klaff på skytinga, trivelig jaktkompis, ja, rett og slett en fabelaktig fin dag. :mrgreen:

23j07kg.jpg

Skal ut igjen onsdagen i samme terreng, gleder meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på fjellet med hunden på onsdag.

Så masse spor og fjær, etterhvert blei det 3 ryper med hjem i sekken.

Hunden jobba bra og vi fikk opp 5 ryper i 3 forsjellige stander, så også en flokk på 20+.

I morra skal jeg prøve en tur til, håper på lite regn og lite vind.

Link to comment
Share on other sites

Klassen jeg har nå var veldig nysgjerrige på hvordan jakta går for seg, så fredagen tok jeg dem med ut på tur i nydelig vær. Det bar rett til fjells med hele gjengen - litt syting og klaging om hvor tungt det var ble det jo, selvfølgelig. Men etter at de fikk observert læreren skyte ei vinterhvit rype vi støkket opp ble alle plutselig veldig energirike igjen :) Men vi hadde gått såpass langt avgårde at vi returnerte til rett under skogbeltet, gjorde opp bål og koset oss. Mens vi satt der skjøt læreren ei skjære også.

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta har vært varierende mht. været. Fjellryper er det nok av her ute, og ryktet om rypas død er sterkt overdrevet, men lirypa har nok gått i mink enkelte steder.

 

Her er noen bilder fra årets jakt;

 

953c.jpg

Hodeløs rype, skutt mens den strekte hals etter å ha inntatt sitt siste måltid.

 

958jo.jpg

967f.jpg

972s.jpg

Favorittfjellet, hit må jeg flere ganger i sesongen.

 

Sist helg var jeg og min sønn på jakt, litt for mye snø på de høyeste toppene så vi valgte terreng som var litt lavere. Det var litt snø den på den ene siden av fjellet, og vi valgte derfor snøsiden grunnet rypas hvite fjærdrakt... Vi så masse spor men observerte kun to ryper. Taktikken ble endret og vi trasket rundt til den snøfrie sonen på den andre siden, rypa MÅTTE jo være en plass? Etter å ha trålet fjellet fra midten og opp var det ikke fjæra å se, vi slapp oss lengre ned og endelig, i den mest uframkommelige ura satt luringene, ca 20 fugler. Det var ikke lette å komme på hold under rypene så vi gikk mot dem fra hver vår side for, nå skulle splitt og hersk gjelde! Og på vingene bar det i tre-fire flokker oppover og rundt omkring i fjellet, som planlagt. Mens vi diskuterte neste trekk lettet det jaggu meg 10-12 ryper fra nederst i fjellet, nesten i fjæra.. :shock:

De holdt seg stort sett hele dagen i denne fjellsiden så det ble mye opp og ned, fram og tilbake :roll: Hvorfor de ikke "ville" rundt fjellet til et terreng som ville gitt bedre kamuflasje vet ikke jeg.

 

Her "burde" de sitte..

973a.jpg

 

Men de foretrakk flågene uten snø i dag;

Bilde av en snikende sønn etter en hvit stakkar på brun bakgrunn.

964.jpg

965y.jpg

Lønn for strevet.

 

Resultatet ble dette og støle bein :wink:

725nj.jpg

 

Og det er nettopp det uforutigbare som gjør jakt generelt spennende og verdt å drive med, og naturens koder tror jeg vi aldri klarer å knekke. Til helga drar vi tilbake hvis været holder.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i helga, Snø'en har vært ned på 250moh og deretter forsvant den nesten helt igjen etter 2 uker!

 

1 eneste topp i mils omkrets med snø rundt toppen :lol:

 

Jeg ble bare tatt på senga, ble stående målløs å se på en blå himmel med hvite dotter......

 

lettet sikkert 150 fugl skaut ikke etter en eneste, fant meg en stein å satte meg ned å bare så på! :mrgreen:

 

Lettet på avstand frå 5-150m dem hadde fullstendig vinterdrakt!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Kan rapportere om et godt fjellrypeår i Indre Ofoten og sør-troms i år.

Sett opptil 100fuggel stortsett hver tur, og det er på svært forskjellige steder. Sett godt med lirype også har jeg. Har gått mye på jakt i mange år og må si at jeg har aldri sett så mye før som i år. Utrolig arti når det er mye fuggel i fjellet.

Virker som det er godt med smågnagere i fjellet også. Det som uroliger meg litt er den stadige økningen av kråkefugler. Ikke gått en tur uten å sett ravn. Har heldigvis klart å skutt ned flere av disse, men ønsker virkelig en "plan" for å få kutta litt ned på disse bestandene. En skikkelig skuddpremie tror jeg kunne hjulpet.

 

 

Hilsen

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...