Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

...

Har "ofret" en gammel pult som jeg har laget hull i. Under har jeg laget spor som passer til plast bokser fra Ikea, de største tar ca 15kg malt. Kan anbefale denne løsningen, slipper også maltstøv i lufta ;)

malt_kverning_2~0.jpg

..

Fiffig, den likte jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Folket her inne er sikkert interessert i en lokal ølfestival. 24-25. Mai har haandbryggeriet i drammen en liten samling av 20 tilsvarende bryggerier fra 'hele' europa.

 

Skulle gjerne tatt en tur men skal i 40 års lag så da blir det vel en øl eller tre der :wink: Var på omvisning/ølkurs på Aass i fjord og på Haandbryggeriet etterpå. Var en knall kveld selv om jeg ikke husker at vi dro derfra :shock: Norse porter og norwegian wood fra Haand er vel det beste jeg får av øl, anbefales!

 

Ble forresten 2 stk Aass bayer til middag i dag, tomt for stout på butikken som vanlig.....

Link to comment
Share on other sites

@Morgan med lam ringfinger, og lærmansjett

 

Synd med kølchen :wink: brewshit happens...

Kjenner meg igjen når du skriver at noe ekstra havner i gryta. Gjør det hele tiden :D

Ender som regel opp med øl som overgår det meste av kjøpeøl uansett :wink:

Respektable batcher du har gående :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da er gypsyølen åpnet.Det er en Stedjar strong fra Ursus breweries som inneholder respektable 7% av det som får deg til å

prøve å overbevise noen om at du klarer sub moa samlinger på 1500 meter med en 22.

Smaken er middels mørk og rimelig mild,ikke veldig utfordrende.Greit øl til å slappe av forann tv/stereo med.

Passe lang ettersmak av noe jeg ikke kommer på hva er.

Terningkast grei firer.

Link to comment
Share on other sites

Har testa tre meget lokale øl i kveld. Bryggeriet ligger under et steinkast herifra!

 

oel.jpg

Kan vel nevne at jeg er på nivå med Sir Higginbottom i kafferreklamen til å beskrive smaken. "Very good!"

 

Felles for alle er at det er igjen gjær på flaska, spesiellt mye i Hovistuten.

 

Johannes Konstknekt (basert på Kølsch): Godt og lett å drikke, litt bitter ettersmak. Føltes kanskje litt dau i forhold til andre sorter, men det gjorde ikke noe. Sikkert bare en vane/uvane. Denne likte jeg best av de tre, i alle fall om man skal drikke flere..

 

Hovistuten (Inspirert av India Pale Ale og Mûnchener): Kraftig øl med mye smak. Det første jeg tenkte var juleøl! Søtt, og litt for kraftig for min egen del.

 

Spell-Ola (lagerøl): Lyst og godt, lett å drikke. Hadde dog en søtere ettersmak enn JK. Kunne vel minne litt om molte.

 

Kanskje noe å vurdere for øl-elskere som er innom bergstaden en tur?

Kanskje burde jeg kjøpe inn noen å lagre mørkt og kjølig, da dette skal utvikle den gode smaken videre.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mye interessant man tilfeldigvis kan plukke med seg fra en poltur. Hitachino Nest Ginger Ale er, som navnet mer enn antyder, et japansk ale brygget med fersk ingefær. Jeg hadde håpet at det var ganske "ingefærete", det var det slettes ikke, det smakte mest som maltaktig øl med en "feil", dvs ingefærsmaken var forholdsvis anonym, men allikevel ikke godt nok integrert med øl smaken. Det var slettes ikke like ille som kirsebærøl eller den halvlitern med sitronøl vi kom i skade for å kjøpe på kafé i Paris (nettopp fordi det var en eneste ølen de hadde som halvliter), men mer enn rart nok til at det neppe blir med flere flasker hjem.

Link to comment
Share on other sites

Da er gypsyølen åpnet.Det er en Stedjar strong fra Ursus breweries som inneholder respektable 7% av det som får deg til å

prøve å overbevise noen om at du klarer sub moa samlinger på 1500 meter med en 22.

Smaken er middels mørk og rimelig mild,ikke veldig utfordrende.Greit øl til å slappe av forann tv/stereo med.

Passe lang ettersmak av noe jeg ikke kommer på hva er.

Terningkast grei firer.

 

Så ikke terningkastet før nå. :wink::wink::D Beklager, siden det var jeg som ville spille yatzy :D

Som ølkjenner får du 6 for innlevelse. 2 for tilstedeværelse, 3 for å tørre å smake :wink::D:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har samtlige av Kammerets medlemmer gått 2 måneder uten å drikke øl????

Tester en ny gypsypils,en Albacher premium.4.8 %(blir vel annslagsenergi i 6.5x55 området)

Fin og lys,mild smak.Litt Heineken'ish,men mildere ettersmak.

Ikke særlig spennende,men veldig god.

Link to comment
Share on other sites

2 måneder?? Nei skrekk og gru..

 

Sitter nå med en litt merkelig belgisk IPA, Urthel Hop-It. Her er det blitt brukt god gjær og en litt uvanlig humle sammensetning.. Love it!

Ble litt fullere enn planlagt, var visst ikke bare tørstedrikk likevel.. Verd en plass i handlekorga ved neste poltur.

Link to comment
Share on other sites

Uansett mitt favorittbrygg denne sommeren er India Pale Ale (IPA). Det finnes mange engelske produsenter av dette historiske brygget (http://en.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale), men min definitive favoritt for tiden blir produsert i staten Delaware på østkysten av USA: Dogfish Head http://en.wikipedia.org/wiki/Dogfish_head .

 

IPA'en deres fåes i 3 kvaliteter, 60 minutes, 90 minutes og 120 minutes.

 

Uansett kvalitet er dette et øl for humlefreaks de luxe. En person beskrev for meg at han kjente humle bak øynene sine etter en slurk og at hefeweisen smakte som vann etterpå. Jeg tror dette er nær sannheten.

 

Jeg synes 60 minutes'en er et perfekt øl til mat og fredagskveldsdrikking. Skal man virkelig kose seg så er 90 minutes'en et perfekt valg i mindre kvanta, den ligger på ca. 9%.

 

I skrivende stund nyter jeg en 120 minutes. Den er egentlig mer å regne som en vin enn et øl. Fantastisk fruktig og med nok humle til å skremme alle som tror at Hansa har mye smak tilbake til mamma. Dette er øl som kan lagres i 15-20 år og smake enda bedre enn da det ble kjøpt. Alkoholprosenten ligger på 20% så man drikker ikke en sekspakning av dette stoffet under en tippekamp :mrgreen:

 

Du sparar i alle fall IKKJE på noken av desse tre i 15-20 år om det er humleprofilen du er ute etter. Då er det så ferskt som mulig som gjeld, helst innen 3-4 mnd. etter produksjon. Er sjølv ein skikkelig ølhund, men likar i stor grad å smake nye ting. Har vel passert 3000 øl etter kvart, og det går berre raskare og raskare oppover. Men har selvfølgelig ein del favorittar, og likar å lagre ein del øl (mørke eller sure). Men sidan eg likar å smake nye øl er det alltid noke nytt i kjøleskaper / boda. Kjøper det nye eg kjem over på polet, bestiller ein del frå utlandet, tradar litt frå utlandet, og fyller alltid kofferten med forskjellig når eg er på tur.

Link to comment
Share on other sites

Humle smaken mildner over tid ja.

 

Dro ett lite eksperiment på det i mai, laget en liten 20L batch med heftig humlet IPA. Ble litt over en halvkilo til sammen av Columbus, Castle og Cascade + tørrhumling etterpå. Det ble ett grønt heksebrygg, som snytt ut av kokeboka til Madam Mim. Når man humler såppas mye, blir ølet "mettet" på humle. Så hadde sannsynligvis ikke merket særlig forskjell om jeg hadde flesket til med 2 kilo.

 

Laget dette brygget i april, smakte som Hoppes#9 helt fram til medio august. Men nå har den jaggu mildnet kraftig, blitt nesten som en vanlig IPA brygget på 1/4 del av humle mengden og akkurat rukket å bli karbonert.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk av to-timers IPAene er at de starter med en relativt kompleks smak og et brutalt humlenivå. Ettersom de modnes kommer flere av smaksavskygningene frem mens humlenivået blir roligere. Dette har jeg dessverre aldri fått testet ut i praksis, siden ølet blir drukket lenge før det får noe mer enn et par måneder på baken hos eg :mrgreen:

 

 

 

Helgens øltest var en firpakning Limited Edition fra Sam Adams:

 

http://www.samueladams.com/craft-beers/third-voyage

IPA er noe av det jeg drikker mest og dette ølet var jeg ikke så veldig imponert av. Det er en grei dobbel-IPA, men den mangler kompleksitet og føles litt røff i kantene. Humlenivået er også lavere enn forventet. Det hjalp å ha et glass vellagret rom ved siden av. :wink:

 

http://www.samueladams.com/craft-beers/imperial-white

Denne var adskillig bedre. Witbier på over 10% er spesielt. Jeg har sansen for et øl som er såpass friskt og samtidig har en så kompleks ettersmak.

 

http://beeradvocate.com/beer/profile/35/92899

Kveldens høydepunkt. Braggot er en blanding av øl og mjød med diverse krydder. Dette er et elske/hate brygg og for de av oss som liker søte øl er det midt i blinken. Ølet har en veldig kraftig honningsmak og er samtidig friskt på smak.

 

http://www.samueladams.com/craft-beers/verloren

Denne lot jeg bli til neste helg. Man oughta know man's limitations, for å sitere Dirty Harry. Gose har jeg ikke prøvd før, så det blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

Har samtlige av Kammerets medlemmer gått 2 måneder uten å drikke øl????

Tester en ny gypsypils,en Albacher premium.4.8 %(blir vel annslagsenergi i 6.5x55 området)

Fin og lys,mild smak.Litt Heineken'ish,men mildere ettersmak.

Ikke særlig spennende,men veldig god.

 

2 mnd. uten øl :!::?::?::!::overrasket::shock::shock::evil:

Nei skrekk og gru det må vere 10 år sidan sist, sikkert frå før eg begynte å drikke øl i det hele tatt.

Det er (nesten litt for) sjelden det går ein dag utan minst ein øl, og ytterst sjeldan 2. Er ein ølhund så er ein ølhund. Men så blir det aldri flatfyll heller, er for gamal til slikt og har ikkje godt av det. Ein øl eller to-tre, kanskje nokre fleire i helgane, alt etter størrelse og styrke, og blir gjerne delt med fruen. Av og til ein 10-15 øl på smaking med nokre kompisar ein vekedag, eller 15-20-25 ein helgedag. Alt i smaen og nytelsens embete. :D:P

Link to comment
Share on other sites

Tester nå egen IPA som ble flasket for 2 uker siden. Den trenger en uke til for å få nok kullsyre. Men smak og aroma er jeg særdeles fornøyd med. I morra skal jeg tappe en dunk "Nutcase Brown Ale" på flasker. Da er det bare å vente 2-3 uker til første prøvesmak. Juleøl brygges til helga :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Trodde jeg hadde noe porter stående i kjelleren, men den gang ei. Der begynte det å bli skremmende tomt gitt, iallefall på øl-siden. Som en enslig svale blandt noen få flasker pils sto det en liten flaske Pauwel Kwak. Den står der ikke lengre. Fin gyllen farge, litt bittert og fortsatt friskt med tydelig maltsmak. Me like. Very much!

 

Får se om jeg melder overgang til whisky tråden etterhvert, men nå er jeg så godt forspent med Laphroaig i forskjellige varianter at det er lite nytt å melde på den fronten, det for da være grenser på hvor mange ganger man skal gjenta seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker lyst øl. Favorittene er nok Gambrinus og Pilsner Urquell fra Tsjekkia (bare én av fordelene med å dra til Plzen på skyting!), samt Grolsch og Heineken fra Nederland. Stella, Foster's og Castlemain's XXXX smaker også godt! Av de norske har jeg sans for Aass Fatøl (på flaske) samt flere av Mack sine kreasjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I kjøleren er det en Samuel Adams Boston lager fra Boston breweries.Innhandlet på en semilokal Rema fordi det virket som en

god ide på det daværende tidspunkt.

Så for å feire at jeg holde på med første igjennomhøringen av den nye Carcassplata,så jekkes den nå.

Kort oppsumering:Den var jævlig god.

Frisk,god smak og fin ganske lang ettersmak.

 

Carcassplaten tegner til å bli en høydar,men den trenger nok noen runder.

Link to comment
Share on other sites

Anbefalar deg på det sterkaste å prøve å lagre slike øl i opp til mange år. :)

Kjøp i tillegg ei flaske Ægir Lynchburg Natt, som er Natt lagra nokre månadar på Jack Daniels fat.

Prøv gjerne begge to parallellt og samanlikne.

 

Ellers er Nøgne Imperial Stout fantastisk, Mikkeller Beer Geek Breakfast om den er tilgjengelig endå, og Mikkeller Beer Geek Brunch kjem på sleppet no i november. Mikkeller George er også på polet, den er rett og slett fantastisk. Sjekk på nettsida til polet kva butikkar som har inne, eller bestill på nettbutikken levert til eit lokalt pol.

Link to comment
Share on other sites

Startet juleforberedelsene ekstra tidlig i år.. Bestilte en 12pk. Berentsens IPA Bombay fra polet, som ble hentet i dag :)

Passer til rødt kjøtt, vilt og modne oster, iflg. etiketten. Jeg synes den passer meget bra til pinnekjøttet.

Måtte prøvesmake litt i kveld, og den smaker akkurat like bra som i fjor :)

Mulig jeg må bestille en 12pk. til før jul.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...