Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Alt nordisk butikkøl er skvip, sako er inne på noe, dere andre har ikke peiling ;)

 

Hos en lokal butikk her, så kjøper jeg øl fra både Nøgne Ø og Haandbryggeriet for 35 kroner halvliteren. Fult så enkelt som du skriver det, er nok ikke virkeligheten. Finner også masse god øl hos svenske kolonialforretninger, selv om de "bare" har øl med 3,5 % alkoholinnhold.

Link to comment
Share on other sites

Alt nordisk butikkøl er skvip, sako er inne på noe, dere andre har ikke peiling ;)

 

Hos en lokal butikk her, så kjøper jeg øl fra både Nøgne Ø og Haandbryggeriet for 35 kroner halvliteren. Fult så enkelt som du skriver det, er nok ikke virkeligheten. Finner også masse god øl hos svenske kolonialforretninger, selv om de "bare" har øl med 3,5 % alkoholinnhold.

 

Jeg burde kanskje skrevet typisk nordisk butikkøl, Nøgne Ø og Haandbryggeriet hører naturligvis ikke sammen med disse. Jeg tenker på de store kommersielle bryggeriene som Ringnes, Aass, Hansa, Borg osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Robinson og Oddvar - helt og totalt enig.

Jeg sto opp tidlig i dag og gikk i Nordmarka på grunn av elendig humør. Det hjalp ikke stort, men på vei nedover fra Kikut fikk jeg plutselig en tanke. Bragernes torg, Z, en omelett og to øl hadde vært lykke.

Samme fanden hva slags øl som er best. Å sitte utenbords i solen og ta en pils er lykke samme hva pokker ølet heter.

Link to comment
Share on other sites

Sitter man i solen kan de fleste øl nytes, da gjerne duggfriske og passe avkjølt.

 

Skal jeg kose meg med en øl, da er det bryggeriet Lübz som gjelder, men helst ikke øl fra sommerproduksjonen.

Naboen kom hjem fra Germania med en ny forsyning forrige helg, så nå er en halvkasse satt ned i kjelleren for rasjonering mens resten nytes i stille sensommerkvelder.

 

Om jeg skal gå for noe norsk så er en Bayer som regel kveldskos, til gjester serverer man selvsagt Dahls pils på flaske, men selv har jeg faktisk landet på at Grans BARE faktisk er et fullgodt alternativ (om ikke bedre) til det meste som Ringnes konsernet prøver å innbilde oss er øl med sjel, smak og historie.

 

Jada, du leste riktig, jeg drikker Rema1000 ølet Grans BARE med glede og fornøyelse, og uten fnugg av skam! 8)

 

Og jeg har stort sett sluttet å sette øl i kjøleskapet, kjellerkaldt er bare sååå mye bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har feriert I nordvest USA denne uken og virkelig kost meg med noen gamle bekjentskaper som Alaskan Amber og Black Butte Porter. Til min store tilfredsstillelse så har bryggeriene på veskysten begynt å brygge massevis av alkoholsterke IPA'er. IPA'en fra Portland Brewing var helt knall. Jeg fikk også tid til å besøke den gamle stampuben min, McMenamins, hvor jeg fikk sjekket at den selvbryggede Stout'en og Porteren deres fremdeles holdt mål. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel da har årets 7 sorter ++ kommet i hus, siste innkjøp måtte hentes i Sverige.

7_sorter.jpg

 

Her på bildet er det litt for en hver gane, har smakt noen av disse før men gleder meg mest til Mohawk (barley wine) og Nils Oscar kalas øl og god lager. Pateriotisk sett bør vel et hvert kjøleskap Norge ha et bredt utvalg til jul av Nøgne, Ægir og Haandbryggeriet dette for å støtte opp om de virkelige gode bryggeriene i Norge! All ære til disse, de kan øl!

Fra disse bryggeriene har jeg kjøp, Dark Horizon thirde edition, god jul, underlig jul (Nøgne) Nissefar og Nisse Mor (Haandbryggeriet) Pale ale, julebrygg (Ægir)

 

Var en tur over i statene i sommer og da falt jeg litt for Sierra Nevada, til jul kjøpte jeg Torpedo fra SN. (IPA, drakk en av den i går:-)) Av en kollega fikk jeg tips om Nils Oscars og Jamtlands jule øl, sistnevnte har visst fått kjempeskryt av våre naboer så jeg gleder meg virkelig.

tja.. da har jeg gått igjennom det meste på bildet, det er en Slatopramen half'n half der men den er rimelig rett frem. I tillegg til det på bildet har jeg ulike lyse pilsnere (damepils) til venner og bekjente som kommer på besøk i jula og ikke liker så "kraftig" smak av humle eller malt.

 

God jul venner av de gyldne dråper.

Link to comment
Share on other sites

Årets første maltøl i kjøla. Alt annet blir skvip :mrgreen:

 

Utdyp litt mer Funnsjødalen, brygger du på en gammel oppskrift? Som betegnes som maltøl? Ellers er det jo grader av malt i alt øl, de aller lyseste pilsner ølene "brekkes" over med mais/hvete ol. men fremdeles er det malt i dem. (kan ikke kalles maltøl)

Hvis du henviser til feks at St.peters cream stout er skvip? Dark Horizon? Pardox, Mohawk osv.. Går ut i fra du har smakt på disse? For å sette dette i perspektiv vil disse øltypene ødelegge et velkjent referanse folk bruker, Guiness. Guinnes vil fremså som en lys og fin "pilsner" neste gang du smaker på den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Årets første maltøl i kjøla. Alt annet blir skvip :mrgreen:

 

Utdyp litt mer Funnsjødalen, brygger du på en gammel oppskrift? Som betegnes som maltøl? Ellers er det jo grader av malt i alt øl, de aller lyseste pilsner ølene "brekkes" over med mais/hvete ol. men fremdeles er det malt i dem. (kan ikke kalles maltøl)

Hvis du henviser til feks at St.peters cream stout er skvip? Dark Horizon? Pardox, Mohawk osv.. Går ut i fra du har smakt på disse? For å sette dette i perspektiv vil disse øltypene ødelegge et velkjent referanse folk bruker, Guiness. Guinnes vil fremså som en lys og fin "pilsner" neste gang du smaker på den :lol:

 

Her er også maltølet klart og klar til konsumering :D

I Stjørdalen kaller vi hjemmebrygget for maltøl. Utenforstående har en tradisjon for å kalle det Stjørdalsøl. Det som er karakteristisk for vårt maltøl, er at det er brygget utelukkende av selvmeltet og selvtørket bygg. Bygget tørkes ved hjelp av oreved i egne såinnhus. Dette er en eldgammel tradisjon som har blitt hold i live i grisgrende strøk i Stjørdal og omegn.

God maltøl har naturligvis et sterkt røykpreg, men også god fylde og rikelig med maltsødme. Det brukes lite eller ingen humle og einelåg i varierende grad. Mest vanlig nå er overgjering, selv om det tradisjonelt ble undergjeret. Ingen sekundergjering brukes, så ølet er relativt flatt.

Det er ikke til å legge skjul på at kvalitenten har vært, og er også noen steder i dag av varierende kvalitet. Spesielt har dette kjennetegnet de som har brygget med tanke på illegalt salg. I våre dager arrangeres den 2. eller 3. juledag minimum 5 ulike smakssamlinger ulike steder i kommunen. De største favner omlag hundre bryggere og over femti ulike brygg.

Link to comment
Share on other sites

I så tilfelle bør du prøve f.eks en Dogfish Head 120 minutes IPA. Denne er tykk og søt med et alkoholinnhold som regel over 20%. Det tar laaaang tid å drikke en halvliter (heldigvis).

 

Har øl hjemme som som ligger i underkant av 20 %, det kan ikke styres og skal ikke styrtes, det skal nytes. I følge ratebeer ligger den Dogfish ipa'n på 18 %. Du som liker humle så det holder, prøvd Brewdog? Brewdog sink the bismark, det er en imperial/doble ipa som ligger på rundt 40% 8)

Verden sterkeste øl meg bekjent er "End of history" dette er et brewdog-produkt dette og... lurer på hva slikt ville koste i Norge? Betalte 99 kr for ei flaske på 2,5 dl her tidligere, den var "bare" på 15,5 %.

Link to comment
Share on other sites

Det heter seg vel at 120 minutes'en er minimum 18% men jeg har sett den maalt opp til 24%. Det varierer gjerne fra batch til batch for saanne brygg. Brewdog har jeg dessverre ikke smakt. Jeg faar kjefte paa Specs Liquor Store og flashe gullmedlemskortet mitt saa de tar inn et proeveparti med ymse brewdogs fra UK 8)

Link to comment
Share on other sites

Thor, smakte denne fra Brewdog i går:http://www.brewdog.com/paradox - Den var bra, hvis jeg skal sette en finger på noe så syns jeg det var litt litt mindre whiskysmak enn forventet av denne, dette brygget lagres jo på whiskyfat som sagt. Det er for så vidt ikke bryggets feil, brygget var meget bra, bra fylde og en ganske kompleks smak, men jeg hadde bare en indre tro at denne skulle knekke over på litt mere røyk/whisky smak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Ser det er liten aktivitet i tråden? da passer det vel å poste litt i denne tråden siden det er lavsesong angående jakt :-(

Fint å gjøre klart godsaker til jakten nå i sommer:-)

For min egen del har trappet ned litt på kjøpesølet, mest på grunn av de sinnsyke prisene i dette landet når det gjelder kvalitetsøl, mye kvalitetsøl ligger mellom 4,7 % og 5,5-6,5% og da er vinmonopolet priser værst i klassen. En 6'r der blir fort 300-450 kr... løsningen ble et eget mikrobryggeri/hjemmebrygg :D:D:D:D

Har svidd av noen tusen på slikt utstyr nå og med mitt (vårt) ølbudsjett vil dette utstyret være inntjent på ca 1 1/2 år. (min bedre halvdel er like interessert i øl som meg!) koke/meskekar, maltkvern, gjæringsdunker, ølfat, tappetårn, karboneringsutstyr utstyr - (regulatorer, filterutstyr og Co2-flaske) utstyr til regulering av gjæringstemperatur osv... Rett og slett blitt en hel installasjon...

 

Til nå har jeg brygget 4 brygg, 1 porter (6,2%), en bitterstout (4,5 %) en tysk pilsner (5 %) og sist i går kveld en pale ale på 6% litt for sterk egentlig - gjorde en liten juniortabbe innen brygging, skulle nok ha økt batch sizen med 1-2 liter så hadde den nok blitt rundt 5 til 5,5 %.

Ølet står og gjærer for fulle mugger nå og de første bryggene tappes på fat den 02.06 - for så å bli satt inn i min egenbygde kegarator (http://www.kegworks.com/glastender-triple-tap-keg-beer-refrigerator-421-p21363?page=1) Har ikke kjøpt meg en slik, men har bygd om et gamelt kjøleskap og montert mitt triple tappetårn der..

 

Da gjenstår det bare å nyte godsakene om en drøy uke:-) Skål!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ingen feinschmecker innen øl og mat, men jeg har nå funnet noen jeg kjøper oftere enn andre.

Sort Guld er obligatorisk etter en danmarkstur.

Pleier å raske med meg et par Urquell noen ganger. Et par import er egentlig alltid obligatorisk når jeg skal på kalas.

Har vært i England et par ganger, og er svak for ale og bitter.

Link to comment
Share on other sites

Er dere glade i godt øl er Belgia landet å reise til! Mørkt trappistøl hvor enn du går og masse godt å smake på! Og ikke minst mange suverene sjenkesteder der de ansatte har kjempepeiling på hva de serverer og hva du vil like (dersom du gir litt info om hva du liker fra før selvsagt) og alt serveres selvsagt i glasset som hører til ølet du skal drikke. Her tar de øl seriøst! :D

 

Noen tips: Orval, Rochefort, Achel, Westmalle, Westvleteren, Chimay +++

 

Og stikk innom Delirium cafe i Brüssel. 28 øl på tapp og rundt 2500 flasker i salg inkl. lagret øl!

Link to comment
Share on other sites

http://dt.no/nyheter/dropper-aass-ol-i- ... -1.6257227

http://dt.no/nyheter/ordforeren-tar-sid ... -1.6260016

 

Jeg skjønner ikke problemet. Bytte en industripils med en annen. De smaker like lite alle sammen. Ringnes, Hansa, Borg, Aass, CB osv. Det er kun snakk om nyanser. De bærer alle preg av "hvordan få mest mulig øl ut av minst mulig råvarer".

 

Ekte ølelskere drikker det de har lyst på, uavhengig av hvor det er laget. En av mine favoritter er Harviestoun Bitter & Twisted. http://www.harviestoun.com/ Finnes i noen Menybutikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet. Bytte en industripils med en annen. De smaker like lite alle sammen.

 

Jeg har vel så godt som kuttet ut norsk industriøl fullstendig og drikker nesten ikke pils/lager lenger heller.

Så med interesse at det dukket opp ale og stout fra Aas i butikkene for en stund siden, men det smakte jo ingenting det heller. Det må være den kjedeligste pale alen og stouten jeg har vært borti. Terningkast bånn i bøtta :mrgreen:

Brewdog har jo forsåvidt bevist at det går an å produsere lager med smak også, men det er det jo ikke mange som gjør.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hos meg er det Aas fatøl, selv om det går en bare omtrent vær 14 dag. Orker ikke og drikke lenger.. Men den ene gangen det skjer, ja da er det Aas. :D

Link to comment
Share on other sites

Som flere har vært innpå så er skotske BrewDog en suksees her til gards. Sist jeg var i Skottland drakk jeg øl fra Caledonian, lokalt bryggeri i Edinburgh og det falt i smak! Ellers gleder det meg at nordmenn endelig har lært å drikke annet enn pissvann:)

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, godt å høre at folk endelig begynner å få øynene opp for annet øl en industriølene. Videre er det HELT feil å si at en lager smaker det samme, utvid horisonten så finner man ut at "jøss" her var det visst en annen smak. Müchener, bock, noe weissbier og kellerbier er lagertyper som absolutt bør prøves, gjerne mål de opp mot ringes/dahls osv.?

 

For min egen del har jeg som sagt tatt et stort steg inn i ølverden de siste 2-3 årene, det endte opp med eget bryggeri. Her bestemmer jeg hvordan den skal være, bitter? fyldig, søt, mørk eller lys:-) Ser ikke dette godt ut kanskje?

 

Bitterstout: thumb_bitterstout.jpg

Co2 anlegget: Co2-anlegget.jpg

Bryggeriet: 226413_10150189313746006_604136005_7355225_6891311_s.jpg

 

Til helgen brygger jeg denne for de som liker IPA:-) Denne " target="_blank (Sierra Nevada Brewing Company er en av mine favorittprodusenter, Spesiellt IPA)

 

Her er oppskriften:

 

6,4 kg pale malt

0,4 kg caramel malt (60 L)

34 gram magnum humle 14% 60 min

28 gram magnum humle 5 min

28 gram cascade humle 5 min (crystal er orginalhumla)

19 gram magnum humle (dry hop)

19 gram cascade humle (dry hop)

19 gram amarillo humle (dry hop - citra er original humle.)

Fermentis Us 05 gjær.

 

Ibu: 70

Ebc: 11

Abv: 7,2 %

 

Ble nødt til å bytte aromahumle siden leverandøren min ikke hadde inne Crystal og Citra.. men Amarillo og Cascade er en "fullverdige erstattning". Her er det "tørrhumlingen" som krever sitt, og Sierras Nevadas humling er litt nisjepreget. Les om dette angående ølet så skjønner dere.

Link to comment
Share on other sites

Flensburger pils. Ikke fordi den er så ekstra god, den er vel midt mellom Jever og Becks, dvs. knusktørr a la gamle dagers Hansapils. Men den har svingtoppflasker, laget som et brukskunstverk, og tanken var å ha min egen IPA på den. Ulempen er at den første halve desiliteren klunker i tuten, og det spørs om det blir for mye skum og bunnfall til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

Flensburger pils. Ikke fordi den er så ekstra god, den er vel midt mellom Jever og Becks, dvs. knusktørr a la gamle dagers Hansapils. Men den har svingtoppflasker, laget som et brukskunstverk, og tanken var å ha min egen IPA på den. Ulempen er at den første halve desiliteren klunker i tuten, og det spørs om det blir for mye skum og bunnfall til det bruket.

 

Har 24 stk slike flasker med svingtopp og ser ikke noe problem med å bruke disse? Du fyller jo flaskene fra bunnen av og opp (bruke en flaskefyller) og korker igjen med en gang. Så etter en ukes tid heller man i glass....

Link to comment
Share on other sites

For min egen del har jeg som sagt tatt et stort steg inn i ølverden de siste 2-3 årene, det endte opp med eget bryggeri.

 

Har tenkt litt på dette selv da jeg ikke har tålmodighet til å holde på med egen eplevinproduksjon, hvor enkelt utstyr kan man slippe unna med om jeg f.eks skulle ha lyst til å brygge en batch med IPAlignende ale i fellesferien f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...