Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

@bobbcat123

Kjempefint anlegg :thumbup:

Er nybegynner i hjemmebrygging, men kjenner på meg at ting fort kan eskalere :D

Holder foreløpig på med ekstraktbrygging. Har veldig lyst til å prøve å brygge fra grunnen av med mesking osv.

I begynnelsen karbonerte jeg på flasker, men fant fort ut at det ble for mye dill med flaskevask osv.

Nå har jeg gått over til å bruke Corneliusfat og Co2.

En ting er sikker, ølet blir bare bedre og bedre etterhvert som jeg får erfaring.

Har aroma malt, og div. humlepellets i bestiiling. Blir gøy å eksprimentere litt :D

Link to comment
Share on other sites

@slemmo

 

Du kan handle ølsett f.eks her http://www.petit-agentur.no/" target="_blank

Muntons 3 kg. sett kan anbefales for en nybegynner.

Bryggedunk og gjærlås kjøper du hos Europris for en hundrelapp.

Skal du guffe opp IPA`en eller annet øl i %, anbefales det at du bytter ut vanlig sukker med

spraymalt, eller brewenhancer. Du finner dette også på Petit.no (Druesukker funker også)

Ellers kan jeg anbefale Irish Moss for raskere klarning av brygget.

Lykke til :winke1:

 

NB ! De ølsettene som selges som pilsener blir bare pilsener wannabies. Gjæren som følger med settene er Ale gjær.

Pilsener gjæren trenger lavere gjæringstemperatur enn ale gjæren. Forskjellig gjær gjør utslag på smaken.

Du vil finne veldig mye nyttig her http://www.norbrygg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Bobcat123, du må få dei bildene dine mykje større, du ser knapt kva det er for noko, det er verdt litt flotte bilder det anlegget ditt.. :)

 

Skal prøve å blåse opp bidene, kopierte de rett fra facebook og det ble visst ikke bra. Til slemmo vil jeg si at ølbrygging ikke krever avansert utstyr. Koke/meske kar som holder stabil teperatur er alt du trenger i grunn, begynn med extraktbrygg der du delmesker (tilsett malt og humle etter ønske.) for så å ta steget helt ut. Å brygge er ingen kunst da det finnes enormt med informasjon og kunnskap blant våre internettvenner. Www.norbrygg.no er en fin plass å starte.

 

Til informasjon kan jeg nevne at fjorårs vinneren av NM i hjemmebrygg havnet på 3 plass i en internasjonal ølkonkurranse i australia nå nettopp, Two captains heter ølet og brygget hos nøge ø. Anbefaler alle som liker IPA om å teste denne! 100 ibu er noe for humleelskere!

Dette ølet er brygget på en speidel hjemme på kjøkkenbenken så det går an!:-)

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon kan jeg nevne at fjorårs vinneren av NM i hjemmebrygg havnet på 3 plass i en internasjonal ølkonkurranse i australia nå nettopp, Two captains heter ølet og brygget hos nøge ø. Anbefaler alle som liker IPA om å teste denne! 100 ibu er noe for humleelskere!

Dette ølet er brygget på en speidel hjemme på kjøkkenbenken så det går an!:-)

 

Dette ølet kjøpte jeg på polet på Lambertseter for ikke lenge siden og kan si det var midt i blinken for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Nå er det tid for juleøl igjen og her er en liten rapport for de som må på polet for å skaffe anstendig øl. Det ble 2 (små) skuffelser denne helgen. Den største skuffelsen, men dog det beste ølet, var Nøgne Ø sitt God Jul. Her var forventningene i taket, men ølet nådde bare halvveis opp. Bitterheten var på plass, men ølet ble for "kort". Jeg forventet rett og slett mer, og det har Nøgne Ø har gitt meg grunn til også. Til neste år: You fix?

 

Det andre var en belgisk sak, Gauloise Christmas, med kul flaske og champagne kork. Den var eneste grunn til at denne flasken ble med hjem faktisk. Drar masse poeng for korken, mister et par for etiketten og enda flere for smaken. Til tross for relativt mye alkohol smaker det mest maltsuppe hvis jeg skal være riktig slem. Hvis jeg prøver å være snill smaker det litt malt og - ikke så mye annet. Det er heldigvis ikke for søtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en høyst uhøytidelig test av 6 typer juleøl i kveld. Dette er min subjektive mening og rangering i klasse D (butikk):

 

Nr 1: DAHLS JULEØL! Den var en positiv overraskelse, rett og slett godt.

Nr 2: AASS. Stødig og bra, kan serveres statsministeren. Kanskje Storberget hadde trengt et par i disse dager.

Nr 3: NORDLANDS. Her berger Ringnes en smule verdighet, siden Nordlands er Ringnes nå. Tragisk nok.

Nr 4: MACK. Kan trygt serveres, det er juleøl. Fremkaller likevel ingen rykninger hos meg.

Nr 5: TUBORG. Tja, en grei pils. That´s it. For lett.

Nr 6: RINGNES. Jeg forstår ikke hvorfor Norges største bryggeri (?) ikke kan klare bedre enn dette. God bedring, spander det kun på perifere venner du ikke skal skrive kontrakter med.

Link to comment
Share on other sites

ja ja... jeg er redusert til ringnes og Tuborg Lite for tiden... :trist: men det er nå øl(aktig) :?

Dog ble 17mai feiret med Duvel, og da i riktige glass :mrgreen:

 

En av mine første opplevelser med Duvel var i Leuven i Belgia. Jeg kikker over baren og inn i kjøleskapet som står der. Der ser jeg Duvel, og bestiller en. ""Det er tomt" sier slampen bak bardisken. Jeg peker uforstående på flaskene som står en halvmeter unna han. "Det er tomt for glass" sier han uten å snu seg...

I Norge hadde de helt den over i en vaskebøtte for å få den solgt - men ikke i Belgia.

 

Du vet hva Duvel betyr?

Link to comment
Share on other sites

Testa ei flaske Berentsens Stelliger Divum i gårkveld. Eg var ein smule skeptisk i og med at ølet hadde eit alkoholinnhald på heile 19 prosent. Eg frykta at ølet berre var brygga for å overgå Horizon-serien til Nøgne Ø i alkoholstyrke, utan for stort fokus på smak.

Heldigvis vart bekymringane mine gjort til skamme. Ølet var ei stor smaksoppleving.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Guinness på hjemmebane (Irland) er ganske lettdrukket etter mitt syn. Glir som fløyel. Guinness andre steder og på boks eller flaske blir ikke det samme. Smaken er forsåvidt lik, men det er noe med ettersmaken som blir forskjellig. En eller annen bitterhet i det man svelger. Litt vanskelig å forklare. Det er dog kun snakk om nyanser.

Kan forøvrig anbefale Dublin som et egnet sted for guttetur, pub og øl. Hyggelig by og folk. Spurte en gang noen irer på en pub der hvorfor alle stod og drakk. Og forklarte at hjemme var det mer vanlig å sitte rundt et bord e.l. Svaret var: "Cause all the bloody tourists have taken the feckin seats!" Så var det masse latter og skåling :)

Link to comment
Share on other sites

men i vår/sommer har Rema 1000 av alle steder hatt meget godt tsjekkisk øl (husker ikke i farten hvilke merker) til høyst kurrante priser.

Staropramen, I presume ?

Godt øl det, men Krusovice er etter min smak så uendelig mye bedre.

For å få tak i det må du på Systembolaget.

 

Gammelt innlegg men dog..

Her jeg bor er jeg så heldig at Rema 1000 selger flere tsjekkiske øl. Urquell som er den beste, Budweiser den orginale(ikke det amerikanske pi...t, Bernard og Gambrunus. Har tidliger funnet Krusovice og Staropramen. For meg er det omtrent bare ett godt norsk øl og det er Ladegaard til Rema 1000, det norske som kommer nærmest tsjekkisk øl, brygget med tsjekkisk saaz-humle.

Jeg er kanskje ikke helt uhildet, ettersom fruen er fra tsjekkia (noe som fører til gratis jakt på villsvin og div.), men syns tsjekkisk øl er av de absolutt beste. Livet er ihvertfall for kort til de fleste norsk øltypene...

Link to comment
Share on other sites

Sitter og sutter på en "norwegian wood" (det hørtes ikke bra ut :lol: ) fra Haandbryggeriet i Drammen. "Traditional Norwegian smoked ale with juniper berries". Litt spesiell med den røyka smaken men en god avveksling fra favoritten Aass fatøl.

 

 

Veldig godt øl dette. Syns forøvrig haandbryggeriet har lagd mye godt de siste årene. Var på haandverkerstuene og drakk en Farewell Ale fra HB som er blandt de 10 beste øl jeg har smakt. Er nok ikke å oppdrive mer tror jeg, men god var den.

 

Fredagskvelden ble feiret med en Brooklyn lager , Flying Dog K9 Cruiser, Jacobsen golden naked christmas ale, juleøl fra Fredrikstad bryggeri og en hjemmebrygget(ikke av meg) julelager 6.5%. Alle ganske gode, men ingen sigar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter nå og smaker på Vestkyst India Øl fra Kinn Bryggeri, en overgjæret og ufiltrert IPA. Jeg kjøpte den først og fremst på grunn av artig etikett (humleblomst med turban og solbriller), men denne kommer jeg til å kjøpe flere av på grunn av smaken. Nydelig :D

Link to comment
Share on other sites

Istemmer med de to siste.

Selv har jeg smakt denne, samt "Bøveren" fra Kinn.

Begge øl-typene har etter min smak vært veldig bra.

 

MÅ si at Kinn nok seiler opp som mitt favoritt-bryggeri her på gamlelandet (og sannsynligvis ellers også..)

 

Dessverre fikk jeg ikke tak i jule-ølet derfra, da måtte man vel nærmest ha forhånds-bestilt.... :cry:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Øl og miljø opphøyer inntaket til et annet plan.

 

Den perfekte øl for meg er å innta ølet i en spesiell setting. De ølene jeg husker best, som har gitt størst nytelse, er etter en lang flytur til San Francisco og innsjekk på hotell og ta en tradisjonell utepils, Anchor Steam fatøl, i Aquatic Park. Skjer dette i den kalde årstid hjemme smaker Steam'en om mulig enda bedre 8)

 

http://www.anchorbrewing.com/

 

Utepils i solveggen i Karl Johansgate ved TGI er ALDRI feil. Ulempen er at man får tennisalbue i nakken.. ( dessuten har jeg enda til gode å se at menn tar smarte beslutninger i denne settingen..)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det ølet jeg kjøper til vanlig er grønn Tuborg. Ganske enkelt fordi det er det billigste ølet på Spar-butikken her. Og så synes jeg det faktisk er veldig godt!

 

Hjertens enig.

Så lenge det ikke er Ringnes er det brukbart i et knipetak.

 

Det er vann i springen også, og det er enda billigere.

Link to comment
Share on other sites

Øl og miljø opphøyer inntaket til et annet plan.

 

Den perfekte øl for meg er å innta ølet i en spesiell setting. De ølene jeg husker best, som har gitt størst nytelse, er etter en lang flytur til San Francisco og innsjekk på hotell og ta en tradisjonell utepils, Anchor Steam fatøl, i Aquatic Park. Skjer dette i den kalde årstid hjemme smaker Steam'en om mulig enda bedre 8)

 

http://www.anchorbrewing.com/

 

Utepils i solveggen i Karl Johansgate ved TGI er ALDRI feil. Ulempen er at man får tennisalbue i nakken.. ( dessuten har jeg enda til gode å se at menn tar smarte beslutninger i denne settingen..)

 

 

Er så uendelig enig angående anchor steam, om noen får kloa i en skinny dip derfra i Norge vil jeg ha beskjed PRONTE om hvor dette kan oppdrives

Link to comment
Share on other sites

må ærlig innrømme at jeg ikke er noe særlig øldrikker gitt. blir helst rødvin her i huset..

 

men, er det noen her som har smakt. høker bajer. bryggeriet ligger i skive i danmark.. det er et jævlig godt øl..

 

drakk det når vi var på klassetur til danmark for maaaange år siden.. :D

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk en Flying Saucer pub http://www.beerknurd.com/stores/sugarland/ i nærheten av boligen min i fjor. Sjekk ut menyen.

 

Etter jeg fikk navnet mitt på veggen til Alamo Drafthouse har jeg begynt å jobbe med å få navnet mitt på veggen her også. Det kommer til å ta meg en stund å drikke 200 forskjellige halvlitere når man bare får registrert 3 per kveld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...