Jump to content

JahtiJakt Black Series


Münsterjeger

Recommended Posts

Det er jo en kjent sak at det var blandede følelser om siktene fra JahtiJakt. Det skal ikke diskuteres her nå.

De nye eierne av Vildmarks, ABC Fritid, har tatt opp kampen mot missfornøyde kunder, og har denne sommeren lansert en helt ny riflekikkert.

Jeg husker ikke hvilket merke dette var, men den har vært under grundig testing hele våres.

Er det noen her som vet noe om dette kikkertsikte?

Bestilte selv et her om dagen, og jeg er veldig spent.

Bestilte 2,5-10*50

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo en kjent sak at det var blandede følelser om siktene fra JahtiJakt. Det skal ikke diskuteres her nå. De nye eierne av Vildmarks, ABC Fritid, har tatt opp kampen mot missfornøyde kunder, og har denne sommeren lansert en helt ny riflekikkert.

 

Rettelse. Vildmarks og ABC Fritid er to forskjellige firma. ABC har tatt over Jahtijakt-produktene.

 

Jeg husker ikke hvilket merke dette var, men den har vært under grundig testing hele våres. Er det noen her som vet noe om dette kikkertsikte? Bestilte selv et her om dagen, og jeg er veldig spent. Bestilte 2,5-10*50

 

Jeg har såvidt kikket på det, og optisk ser det ut til å være bra, prisklassen tatt i betraktning. Om det holder mekanisk vites ikke, men det finske forsvaret skal ha vært inne i bildet under utviklingsprosessen, om det er et kvalitetsstempel... Linsene er produsert i Japan. Men som alle slike kikkertsikter er det vanskelig eller umulig å si noe om "langtidskvalitet" før de er brukt aktivt av norske jegere under norske forhold. Men såvidt jeg har forstått er dette et helt annet kikkertsikte enn det som tidligere ble solgt under samme navn (Nytt navn er JJ Black Series)

 

Så om jeg drister meg til en kort konklusjon basert på sviktende erfaringsgrunnlag _ser_ de bra ut, prisen tatt i betraktning, og det er stort sett alt jeg tør å si så langt. Mulig jeg klasker ett på elgrifla til jakta bare for å teste det (finnes i 1.5-6x42, 3-9x40, 2.5-10x50 og 4-16x56, alle med belyst dått i retikkelet)

Link to comment
Share on other sites

Endret trådtittel

 

 

 

Rettelse. Vildmarks og ABC Fritid er to forskjellige firma. ABC har tatt over Jahtijakt-produktene.

Flisespikkeri:

http://www.vildmarks.no fører rett til ABC Fritid.

:mrgreen:

 

Uansett

Hentet mitt på posten idag.

Jeg visste ikke at dette siktet var fra JJ. Hvilket for MEG og MINE erfaringer, var en positiv opplevelse.

Jeg har klådd en del på det nå, og optikken imponerer meg. Kikket så gjennom mitt Premium-sikte og optikken synes jeg er ganske lik.

Jeg synes Black Series virker mere fast i alle bevegelige deler. DEt har sikkert noe med at det er nytt, og Premium-siktet er skrudd mye på. Vanesak.

Totalinntrykket mitt er det samme som Jibrag sitt.

Jeg skal ha det på en 17HMR, så jeg kan ikke si noe om rekylfastheten i siktet.

Link to comment
Share on other sites

Endret trådtittel

 

 

 

 

Rettelse. Vildmarks og ABC Fritid er to forskjellige firma. ABC har tatt over Jahtijakt-produktene.

 

Flisespikkeri:

www.vildmarks.no fører rett til ABC Fritid.

:mrgreen:

 

Ja du får spikke så mange fliser du vil, men det er to forskjellige firma, to forskjellige mannskap og i to forskjellige deler av landet. Ringer du det gamle telefonnummeret til Vildmarks på Kirkenær kommer du til Røra i Nord-Trøndelag, bestiller du varer på den gamle internettportalen til Vildmarks (det er mulig å komme inn der hvis en har direkte link inn bak framsida) får du varene sendt fra Røra i Nord-Trøndelag. Sender du varer i retur til Vildmarks blir de videresendt til Røra i Nord-Trøndelag.

 

Og sånn for ordens skyld, jeg jobber ikke der men jeg er der en del likevel. Og det er slik jeg har fått mulighet til å tafse på kikkerter. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan de slå ihjel fisk, så må det da være bra.. Har ikke trua på av Diavari klarer det, og fortsatt ha samme treffpunkt.. :mrgreen::lol:

 

 

Ja det stemmer det er det siktet.

Det ligger enda ikke i sortementet til ABC Fritid, men ta en telefon, så får du bestilt det. :-)

 

Har ABC Fritid over hode noe med Vildmarks å gjøre? Forutenom å dele domene?

Uansett, greit å vite hvor man skal henvende seg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som det går så fort med ABC fritid.. Nettsiden er forstsatt ikke oppe på spesielt høyt nivå, og det er leeeenge siden de startet med den. Var innom butikken på Røra, der så det veldig bra ut med et stort utvalg. Men nettbutikken inneholder ikke kikkerter og lignende enda.

 

Har i tillegg to kjenninger som har fått brev fra inkassofirma på vegne av ABC fritid på noe de ikke har kjøpt....? Begge hadde handlet der, men det var over disk, kontant.... Litt skeptisk på om de har helt kontroll der borte...

Link to comment
Share on other sites

Er det like klumpete og stort som det gamle, eller dette litt mere smidig med tanke på montasjer?

 

DEt er dessverre like klumpete og uhåndterlig. DEt har heldigvis ikke vært noe problem for min del som jeg har erget meg over, emn vet det er flere som sliter med det.

DEt ser ut som det er bygd i samme kroppen. HAdde det ikke vært for de svarte ringene i stedet for chrom-ringer, hadde jeg ikke sett forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at det er superoptikk, så da er det sikkert helt konge... Blir nok noe hakket over den superoptiske greia der for meg neste gang. Har hatt to av de gamle. På den første løsnet okularet og rødpunktet på på skytebanen med .308'en. Den jeg fikk i bytte satte jeg på salongrifla. Den stod i våpenskapet hele vinteren, og da løsnet okularet på den og! Utrolig... Etter kl 9 om kvelden ble det nesten umulig å se noe som helst, og det var i midten av mai. Mulig noe pga løst okular, men imponert ble jeg ikke akkurat...

 

Sats heller på en rimelig utgave av Leupold. Den tåler juling (kikkertsiktenes svar på Star hagle!?). Det gjør ikke JahtiJakt virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som det går så fort med ABC fritid.. Nettsiden er forstsatt ikke oppe på spesielt høyt nivå, og det er leeeenge siden de startet med den. Var innom butikken på Røra, der så det veldig bra ut med et stort utvalg. Men nettbutikken inneholder ikke kikkerter og lignende enda.

 

De fleste som jobber på Røra er nok mer konfortable med å prate jakt, jage inn bikkjer og slakte vilt enn å sette opp webservere og oppdatere nettside. Men det skjer ting nå, og ting går framover i trøndersk rakett-tempo... :mrgreen:

 

Ang. kikkerten tror jeg ikke du får noen på Røra til å si noe annet enn at det er en billigkikkert, men forhåpentligvis en billigkikkert med en kvalitet som er god i forhold til prisen. (I motsetning til forrige modell som ABC fraskrev seg å være forhandler for, selv om garantisaker går gjennom ABC) Men hvis du ringer dit og spør etter kikkert til rifla, er det nok andre merker som blir nevnt før BS. Jeg har bl.a handla en Meopta til en meget ok pris...

 

Kan jo forsåvidt argumenteres at man har vært litt uheldig med produktnavnet (JahtiJakt BS) jfr erfaringer med den forrige modellen, men... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Kan de slå ihjel fisk, så må det da være bra.. Har ikke trua på av Diavari klarer det, og fortsatt ha samme treffpunkt.. :mrgreen::lol:

 

 

Forskjellen er vel at Jallajakt-siktet ikke kan brukes på fisk over 100gram, da linsa vil bli redd, løsne og falle ut, akkurat som ved skyting. :lol:

 

Kommer ikke til å bestille slikt skvip igjen, knekker heller nakken på fisken. :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

har litt problem med og skjønne folk som kjøper seg kikkertsikte til noen hundre lapper og skal på elgjakt, En må vel være beredt på at mye av denne billig optikken egentlig bare er klunder og heft. Hva når du har reist kansje langt,du har betalt mange penger for ei jakt og så detter retikkelet eller linser ut av kikkerten. Da blir billig optikk VELDIG dyr optikk spør du meg,ikke sikkert du får jakta engang. Nei kjøp heller noe annerkjent merke og du blir overrasket om noe ryker i optikken, Men det er jo alltids en kvisete 17åring som vet bedre om dette og hehe lykke til. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo alltids en kvisete 17åring som vet bedre om dette og hehe lykke til. :idea:

Nå skal du ikke prate stygt om oss :evil:

Har faktisk hatt et Jallajakt sikte, det første å siste. Jeg sendte det inn etter at det gikk til dundass fikk nytt med en gang (+1 for god service) å bytta det i en lyddemper :roll:.

Link to comment
Share on other sites

du få se litt humoristisk på det, Har stor forståelse for at alle ikke har penger til og kjøpe noe som koster 5-6000kr, Men det jeg ikke har noe til overs for er enkelte eldre som har erfaring OG PENGER går og kjøper kina sikter,enda dem har hørt om mye problemer,da verdsetter dem ikke jakta og evt problemer med skadeskyting til og med. Om jeg er uheldig med et skudd så skal det sannelig ikke være kikkerten som speller meg et puss.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I den nye Jahti Jakt Black Series - severdigheter , har vi forbedret og robust mekanisk design. Multi Coated optikk FMC med duggfri og ripebestandig objektiv behandling, og utvidet innstillingsmuligheter . FMC linser er precionstillverkade i Japan . Blant de nye JahtiJakt - severdigheter kan du finne den riktige løsningen for både storvilt og fugl jakt .

En 5 - års garanti som er gitt til alle JahtiJakt Black Series - synligheten taler også om kvalitet .

 

 

 

Nye ultra - optikk : Optikken av JahtiJakt Black Series - severdigheter er produsert med dyktighet og topp materialer . Den høye kvaliteten objektivet sliping finpusse deres nivå av super optikk .

Immavvisande linser : Coated linser og gass - fylt ( argon ) kikkert sikrer en klar linse fra den kalde vinteren til høsten regn .

30 mm rør og bærekraft : 30 mm rør øker lysintensitet og bærekraft JahtiJakt Black Series - severdigheter . Femårsgarantiet snakke om bærekraft .

Bredt synsfelt : Forenkler oppfatning av målet og gir et klart bilde av terrenget , der skuddet skal være skutt .

Opplyst sikt punkt: Den nye JahtiJakt Black Series - severdigheter har en opplyst sikter punkt midt i trådkorset , hvis lys intensitet kan velges etter omstendighetene på 11-trinns justering .

Easy target : I den nye JahtiJakt Black Series - severdighetene har gjort målretting enda enklere . Du ikke lenger trenger separate verktøy , men kan gjøre alt med bare hendene

Vann motstand : Alle JahtiJakt Black Series - synlighet holder regn og er derfor optimal for Norge uansett værforhold :P Har kjøpt et 2.5-10 50 og er meget godt fornøyd med sikte Tak til ABC Fritid

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

30mm rør gjør absolutt ingenting fra eller til med lysstyrken. Det er bare en myte. Det er objektivets størrelse i kombinasjon med graden av forstørrelse, i tillegg til linsenes kvaliteter som avgjør hvor lyssterkt kikkertsiktet er. 30mm rør slipper ikke gjennom mer lys. Man får imidlertid plass til mer mekanikk, noe som gjør at man kan lage sikter med 4xzoomvariabel.(dvs 2,5-10, 3-12 osv, i motsetning til 3xzoom; 3-9 og 4-12)

Link to comment
Share on other sites

Har hat jahti jakt kikkert, og oppdaget en lit skumel feil på de, er ikke helt siker på vilken modell det var men

tror det var jahti jakt pro. Oppdaget at når man etter innskjyting satte på toppene som står utenpå skruvene

som flyter i høyde og side ble dise med rundt slik at treffpunkt ble forandret, skumle saker det. Aldri mer

jahti kikkert på meg etter det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Er enig med maange her, gjør deg selv en tjeneste, skyt heller med den gammle fillekikkerten du eventuelt måtte ha, og spar penger til noe bedre, dette er bare noe herk og vil helt sikker være borkastet i det lange løp, kan sikkert brukes til og slåihjel fisk.. som en treffendde sa det :lol: men det er det nesten for dyrt til.. den billigste Zeiss conquest eller leupold er garantert bedre.

Har selv prøvd mange av billig kikkertene noen er kastet. sitter på salongrifla.luftgeværet.osv.

Link to comment
Share on other sites

Har hat jahti jakt kikkert, og oppdaget en lit skumel feil på de, er ikke helt siker på vilken modell det var men

tror det var jahti jakt pro. Oppdaget at når man etter innskjyting satte på toppene som står utenpå skruvene

som flyter i høyde og side ble dise med rundt slik at treffpunkt ble forandret, skumle saker det. Aldri mer

jahti kikkert på meg etter det.

 

 

Det kan ikke tenkes at det var en produksjonsfeil på dette siktet da ? Tviler på at du hadde gitt opp en Zeiss for noe sånt uten å ha reklamert på det, og fått utbedra feilen :wink:

 

Jeg har det "gamle" siktet til Jahtijakt 2.5-10x50 med 30 mm rør som det refereres til her, og til mitt bruk har jeg vært kjempefornøyd. Jeg kan se å skyte etter at jeg sjøl ikke klarer å se mer med øya mine, og da holder det i massevis + at jeg ser rimelig bra hvis det er sterk fullmåne....spesielt bra blir det hvis det er litt hvitt på bakken i tillegg.

 

Klart at et sikte skal holde i mer enn 5 år, så hvorfor det bare er 5 års garanti veit jeg ikke, men mitt sikte er ihvertfall hittil det beste jeg har hatt. Men så har jeg heller aldri kunnet ta meg råd til å gå litt høyere i pris....men jeg har heller ikke vært så keen på det. For det er nemlig ikke et eneste et av dem som har svikta meg noengang på en sånn måte at det var verdt utgifter til et nytt sikte. 1 av de totalt 5 siktene jeg har hatt, dugga. Resten har faktisk klart seg. Men de 2 siste som har blitt kjøpt fra 2007-2008 er en Zos 3-9x32. Den er klar som bare det, ingen treffpunktendring på zoom. Veldig behagelig retikkel. Men som med alle andre riflekikkerter jeg har, så stemmer ikke kneppa 110% fram og tilbake. Det kan være en del knepp som skiller. Sånt er jo "litt" irriterende da. Det skal jeg ikke stikke under en stol. Men siden jeg er kjempefornøyd med alt annet, så er ikke dette god nok grunn til å "kaste" siktet.

 

Jeg skyter inn med overslag på 100 meter, og rører ikke kikkerten etter dette, med mindre den skulle ugjøre seg, men det har aldri hendt meg før med noen av kikkerta mine. 3-9x32 0g 2.5-10x50 dugger ikke i noe det rølpeværet jeg har utsatt dem for. La f.eks den x50 kikkerten ute i et jævla regn og møkkavær i flere timer. Funka like gull da jeg sjekka den. Den lå selvsagt uten linsebeskyttelsene på seg. Jeg kan skyte i motlys, uten at det ødelegger såpass at jeg kan avgi et sikkert skudd.

 

Men til mitt forsvar så betaler ikke jeg ihjel meg for å jakte....jeg har jaktterreng ca. 1 mil unna meg. Jaktkort i min forening koster 550,- for småvilt gjennom hele sesongen, og i tillegg 700,- pr. rådyr. Hadde det vært mye dyrere, så hadde jeg ganske enkelt ikke hatt råd til å jakte.....så jeg forstår alle dere som betaler i dyre dommene og må reise langt, heller vil sette deres lit til anerkjente merker. Jeg personlig værken trenger det, eller har råd til det. Men som sagt så forstår jeg dere.

 

Men dere trenger ikke å slenge ut i hytt og pine at disse siktene er bare dritt, for det er dem faktisk ikke. Og jeg banner på at dere aldri har vurdert å kjøpe det, og dere har nok heller aldri holdt i et eller testa et på jakt i alla slags drittvær.....her er det ikke meninga å ta alle under 1 kam, så jeg mener flesteparten av dere :wink:

 

Men som i alt annet, så kan vi vel bare være enige i at vi er uenige om dette også. Jeg er ihvertfall foreløpig veldig glad i Jahtijakt siktet mitt. Men det er jo bare 2 år enda, så det skal virkelig bli spennende å se når det ryker/får skavanker....helt seriøst. Det er jo et billigsikte, så hvem veit....det eldste forrige billigsikte jeg hadde holdt i 17 år, så da får jeg bare la meg overraske.

 

Ønsker alle lykke til med valget av kikkertsikte, og spesielt til dere ferske jegerne....husk å velge et dere føler dere komfortable med og som dere føler dere kan stole på. Jeg har 2.5x som minste forstørrelse...dette synes jeg derimot at er det høyeste jeg vil ha. Helst ville jeg hatt ca. 1.5x på det laveste, og svært gjerne 16x eller 24x på det høyeste. Men denne kombinasjonen har jeg aldri sett i den prisklassen jeg har råd til. Men for all del 2.5-10x funker gull det også, men det kunne blitt enda litt mer optimalt med f.eks 1.5-24x. Aner rett og slett ikke om det finnes en gang....

 

Men jeg stoler ihvertfall 110% på mine sikter, og er komfortabel med det. For jeg veit at jeg treffer der jeg sikter med mindre jeg driter meg ut, men det er jo ikke kikkerten sin feil at jeg har en ræva dag på banen. Men jeg justerer ikke siktet mitt for å testskyte flere forskjellige avstander. Men jeg har veldig lyst til å justere fram og tilbake mange ganger, for å finne ut om det er en logikk i det, eller om kneppa varierer hver eneste gang. Jeg har bare testa dette 1 gang så langt, og kneppa fram og tilbake stemte ikke.

 

Jeg føler meg komfortabel til å skyte på ca. 120 meter på rådyr og elg. På orrfugl eller storfugl, så tviler jeg på om jeg skyter på noe særlig mer enn 70-90 meter, hvis jeg har skikkelig godt anlegg, og har en god følelse. Har jeg det minste tvil, så skyter jeg ikke, og dette gjelder alt vilt med både rifle og hagle. I yngre dager da mutter og fatter sponsa meg med så mye ammo jeg bare klarte å skyte, så var jeg komfortabel til ihvertfall 250 meter på rådyr. Men på den tida gikk det flere 1000 skudd med både hagla og med rifla pr. år. Sånn er det ikke lenger gitt :(

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men dere trenger ikke å slenge ut i hytt og pine at disse siktene er bare dritt, for det er dem faktisk ikke. Og jeg banner på at dere aldri har vurdert å kjøpe det, og dere har nok heller aldri holdt i et eller testa et på jakt i alla slags drittvær.....her er det ikke meninga å ta alle under 1 kam, så jeg mener flesteparten av dere :wink:

 

Disse siktene er bare dritt, det er sannheten. Jeg kjøpte ett etter å ha lest testen til JEGER hund&våpen, det er noe dritt. På mitt sikte løsna linsa bak etter et par smell på skytebana. Når linsa løsner på skytebanen er det ikke fristende å utfordre skjebnen videre.

 

Skyter man på papp kan alle slike jallasikter benyttes, det får ingen konsekvenser. Men på jakt risikerer man i verste fall at man skadeskyter.

 

Husk at det er bare hundrelapper som skiller disse drittsiktene fra blant annet pent brukte leupoldsikter, dette er sikter som er kjent for å være robuste og pålitlige.

 

Å jakte med et "kikkertsikte" som får såpass mye pes som Jallajaktsiktene er kanskje på grensen til uaktsomhet, i og med at majoriteten av disse kinasiktene er kjent for å være nettopp ubrukelige og upålitelige til vanlig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Men dere trenger ikke å slenge ut i hytt og pine at disse siktene er bare dritt, for det er dem faktisk ikke. Og jeg banner på at dere aldri har vurdert å kjøpe det, og dere har nok heller aldri holdt i et eller testa et på jakt i alla slags drittvær.....

Du har heller ikke testet flere eksemplarer enn det ene du har, så du utaler deg på en like skråsikker måte om "alle" andre Jahtijakt sikter enn ditt eget.

 

Siden det er så mange som har rapportert om slike sikter som svikter, har de som hevder at dette er noe dritt, statistikken på sin side.

Link to comment
Share on other sites

Du har heller ikke testet flere eksemplarer enn det ene du har, så du utaler deg på en like skråsikker måte om "alle" andre Jahtijakt sikter enn ditt eget.

Siden det er så mange som har rapportert om slike sikter som svikter, har de som hevder at dette er noe dritt, statistikken på sin side.

 

Men stort sett alle de som kritiserer disse siktene, baserer seg på de forrige seriene (Pro og Premium) og konkluderer derfor at Black Series er akkurat det samme... :wink:

Link to comment
Share on other sites

En bra måte å teste en kikkert på er å skyte inn i sentrum på hundre meter, stille 20 knepp opp, skyte en treskuddserie, 20 venstre så tre skudd, 20 ned så tre skudd så 20 høyre og tre skudd, da skal du helst treffe senter igjenn og de fire treskuddseriene dine skal helst danne et kvadrat uten å "helle" til noe side.

 

Så skyter du så en tre skudd serie på hver av forstørringene kikkerten har, skuddene skal helst sitte i sentrum på alle forstørrelser.

 

Zeiss Victory 3-12x56'n min klarer denne testen med glans, Weber'n i 6-24x50 og Europointen 1.5-6x42 som alle har "samme" bakstykke som jahtijaktsiktene klare det ikke.

 

Jeg har og prøvd et jahtijaktsikte men det ble fort dimitert pga skuddsamlingene dukka opp på forskjellige steder på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt dette siktet på mi børse nå siden 2007, har felt hjort(til og med på måneskinnsjakt!), sel og rådyr! Har klattret bratte lier, ramlet med børsa og kikkerten. Har jeg hatt problem med dette siktet: NEI

 

Det er 5års garranti på siktet så hva pokker er problemet, er noe som det ikke skal så send det inn å få nytt!!!

 

Eneste som ikke er brukendes er montasjeringene! Jeg har 4-16x56 utgaven, det har to av mine kammerater også!!!

 

Noen kjører Mercedes ell BMW og noen Skoda ell Opel, men alle kommer seg dit de skal!!!

Link to comment
Share on other sites

Mener selv at mange dyre kikkerter er akkurat det.. tilogmed veldig dyre.. men det finnes veldig mye i mellom topp og bånn. som har både lengre garanti og som du med veldig stor sansynlighet ikke får trøbbel med, sier seg selv at du kan ikke få gull fraktet fra andre siden av kloden til prisen av jern... :wink: vel-- noe i den duren.. står på mitt er dritt lei disse kina tutene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var pro modellen dette var problem på ja kennet32, ser flere som har hat problem med treff forandring på

sine jalla jakt sikter og da tror jeg det er det jeg beskrev lengre opp som er skyld i det. Vordan dette er på den

nye modellen vet jeg ikke men føler at det blir gambling å kjøpe et slikt sikte, man vet ikke va man får og

samtidig vet man at tidligere modeller har vært crap.

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig på om dette Black Seriessiktet er noe annerledes enn alle de andre "jallasiktene". Det ser fremdeles klin likt ut alt annet av tilsvarende optikk. Lages de på en annen fabrikk, eller lages de sammen med alle jukse-Bushnellene, jukse-Tascoene, Oxo'ene, Zosene, Barskaene m.fl.? Har rett og slett ikke trua på at akkurat dette siktet overgår de andre som ser hundre prosent like ut uten å få klare bevis på det i tester.

 

Nei, livet er for kort til å kjøpe rusk og rask. På min JJ-pro løsnet pussig nok glasset i okularet i høst. Hvorfor aner jeg ikke. Det har aldri fått noe slag mot seg, og salongrifla har stått i våpenskapet mesteparten av tida. Først løsnet hele okularet (fikk strammet det igjen), deretter forsvant lysdot'en, og det kom aldri tilbake, og jaggu løsnet glasset helt uforklarlig. Siktet er tre år gammelt. Gidder ikke klage på det, og det er nå i de evige jaktmarker.

 

Men glasset i seg selv syntes jeg ikke virket så verst, sammenlignet med en Nikon Monarch jeg har. Så ikke vesentlig forskjell mellom dem på 200 meters hold i normalt lys.

 

Vil nok tro at siktene er greie så lenge de holder, men hvilket sikte holder, og hvor lenge holder de? Jeg tar ikke sjansen på at siktet ryker mens jeg er på jakt.

 

Klarer noen å bevise at dette Black Seriessiktet virkelig er mye bedre enn de gamle, ja da kan det jo være aktuelt på salongrifla senere.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og grubler, etter å ha sett disse to siste linkene, om det kan være slik at det feks er èn fabrikk som produserer rør/objektiv/okular og selger til flere optiske firmaer som setter inn linser m.m. Er det slik, kan det jo hende at noen faktisk har bedre kvalitet enn andre. Eller?

 

Kunne vært moro om noen kunne testet de ulike Kinasiktene, feks denne Jahtien, Zos og Oxo, som vel er de mest kjente kinasiktene her i landet, og evt sammenlignet dem mot hverandre for å se om det er forskjeller optisk og mot billige Nikon, Leupold, Bushnell mfl. En ser jo stadig tester av sikter, men det er gjerne i øvre prisklasser.

 

Det er jo mange som knapt har råd til å lese om Zeiss Victory...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde sommerjobb på vildmarks en gang i tiden! Disse kikkertene var det mye trøbbel med! vi hadde store posttraller vi sendte avgårde til fabrikken igjenn. FORDI de var filler! :P Men det var jo også kunder som fikk noen som funka fett også! var vell 30% av siktene som funka som de skulle! xD Etter mitt syn så var dette aaaalt for dårlig! kjøp et sikte av et godt merke, så er du rimelig sikker på at det holder! Ellers er jahti jakt et bra merke! :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et JahtiJakt 2,5-10x50 var spent på kva eg kommer til å få. Eg må sei at eg er positiv overaska av linsene og kontrastene, eg har et veldig godt førsteintrykk. Har også et Tasco 3-9x32 og vil sei at JJ er bedre enn den. :mrgreen: Holder på å kjøpe meg ei Tikka T3 lite 6,5x55+A-Tec MAXIM, ska ha kikkerten på den og får sjå korleis det går med den. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Der jeg jakter elg blir man mobbet om kikkerten koster mer enn ammopakkene til oppskytinga.

 

Og jeg kan være like skråsikker på at zeiss er søppel fordi jeg har testet duralyt, som dere jahtijakt hatere. Dømme et sikte som ingen av dere har tatt borti nord og ned fordi dere har hørt om tidligere modeller av dårlig kvalitet.

 

En kompis av meg kjøpte en Tikka T3 og dro på elgjakt i troms med et dealextreme sikte (200kr). Og ja, han felte to elger også. Det meste fungerer, bare ikke like bra.

Ola elgjeger som jakter 2 uker i året trenger sjeldent dyrere kikkert enn det to pakker oryx koster.

 

Min mor (nei jeg kødder ikke) har nok skutt fler elger enn de fleste her inne, med ei tikka og en gammel kinakikkert jeg ikke aner hva er.

Link to comment
Share on other sites

Ola elgjeger som jakter 2 uker i året trenger sjeldent dyrere kikkert enn det to pakker oryx koster.
Vi som kan regne, vet at et brukbart sikte, ikke koster mer enn det én pakke oryx koster i året, kapitalkostnad og avskrivning.
Dømme et sikte som ingen av dere har tatt borti nord og ned fordi dere har hørt om tidligere modeller av dårlig kvalitet.
Det er også noen av oss, som vet at det man må renonsere på for å kunne selge sikter til slike priser, ikke er forenelig med å lage akseptabel optikk.

 

Antakelig har de som selger slike sikter til 1500 kr, større prosentvis avanse enn de som selger kvalitet også.

Link to comment
Share on other sites

Har forstått at jeg ikke kan forvente meg allverden av dette sikte.

Det fikk likevel 5,5 av 6 mulige i en test sent i 2011.

Mulig noen var betalt for å anbefale det, men men.

Jeg har nå kjøpt rælet, så får jeg heller komme tilbake med en konklusjon etter noen månder.

 

BTW så bruker jeg L optikk til mitt DSLR kamera, og en Zeiss Varipoint 3-12x56 på Hjorteriggen.

Dermed så er jeg godt vandt i optikkens verden :)

 

Men vi må nå huske at dette sikte kan bruker på OVERASKELSES JAKT

Er det denne type jakt menn utøver kl 2 på dansegulvet ?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at mange, spesielt elgjegere bruker kun kikkertsikte for å lette på oppskytingen. Jeg har møtt flere som er komfortable med jernsikter, og å bruke mer enn 1000 kr på et kikkertsikte synes overraskende mange er sykt.

 

Sålenge de ser elgen, er de fornøyde. Og de har aldri sett gjennom en swarovski så de er lykkelig uvitende om hva de går glipp av.

 

Og nei, jeg er ikke en av dem, men jeg har forståelse. Det er litt mangel på sånt i noen av trådene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...