Jump to content

JahtiJakt Black Series


Münsterjeger

Recommended Posts

Mangel på sånt? Uvitenhet om at det er fjorten ganger bedre å sikte gjennom et kikkertsikte så lenge viltet er et stykke unna, mener du?

 

Jeg har også et jaktlag hvor det fram til nylig har vært skralt på optikkfronten, og hvor mobbing har sittet løst hvis man faktisk prioriterte noe sånt. Nå har gamlekara imidlertid begynt å fatte poenget, og byttet ut duggrøret fra tidlig åttitall med noe ordentlig. Ikke det dyreste som fins, selvfølgelig, men et fornuftig, bra kikkertsikte med variabel forstørrelse. Vet du hva, de er kjempefornøyde alle sammen. Det har gått fra "nåh, det har no ditti en del ælg me kikkertn her å", etterfulgt av forsiktig(så den ikke skulle bli furten og flytte treffpunktet) klapping på en bulkete tasco fra hine hårde dager, til overaskende ærlig tilståelser om at de ikke hadde fått elgen med gammelkikkerten, siden den hadde for stor, fast forstørrelse/pleide å dugge i regnvær/ble melkehvit i det minste motlys/av og til oppførte seg merkelig. Merkelig mange av dem er også mer komfortable med å stille på den etter innskytinga, fordi den ikke er lunefull, slik gammelkikkerten var. Mange stilte aldri på den, fordi de da ikke kunne være sikker på hvor de havna når de skrudde seg tilbake.

 

Optikkhysteri, altså å tro at bare det aller dyreste er godt nok, eller bare å finne glede i at man har det beste i verden, er forbeholdt oss ekstremister, men at det er lurt og ålreit med et godt kikkertsikte som man kan stole på, det vil aldri bli noe annet enn fornuftig, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått testet jalla siktet oppmot en Varipoint.

Sjokkerende så er det en viss forskjell på kvaliteten, men 10 000kr forskjell er det ikke.

Testen den over 3 dager, der det regnet de to siste. Ikke noe problem med dugg eller kuldegrader.

Optisk er den overaskende bra, men zoom ringen kunne vært lettere å stille på.

Byggematerialet er så som så, men ingen ting har løsnet ennå. (rekylen på en 22LR er da heller ikke noe enorm)

 

Varer denne i 5 år, så er det bang for the bucks.

Anbefales (enn så lenge da).

 

Karakter (7/10)

 

+pris

+lys

 

- middels optikk

- mange skeptikere

Link to comment
Share on other sites

klikket 15 klikk til høyre og 10 klikk opp. (etter å ha skutt inn på 100m)

fyrte av 5 nye skudd mot papirblinken, og treffpunket stemmte (14,5 cm til høyre og 9,5 cm opp)

Klikket meg tilbake og fikk ny sammling så og si samme stedet jeg startet. (+- 1cm)

 

zoomen har jeg ikke testet, gikk bare ut i fra det ikke forandret seg :oops:

 

jeg brukte forøvrig x10 forstørrelse når jeg skaut den inn, mulig dette forandrer seg på x2,5, men det får jeg heller komme tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg tråkker noen på tærne, for det er strengt tatt ikke JahtiJakt jeg legger ut litt erfaring om her...

 

Vet ikke om disse siktene kan sammenlignes med Oxo? De ser helt like ut, begge har opplyst dot, og begge har 30 mm rør. Om de er i slekt, kan det kanskje være relevant.

 

En kamerat har en Oxo Bison 4-12x50. Sammenlignet denne og min Sightron SII 4-16x42 i skumring. Dvs tittet på skogkant 120 meter borte, delvis "halvbelyst" av lys fra vegg. Så egentlig ingen vesentlig forskjell i skumringsegenskapene her. Dvs at Sightronen nok er hakket over i og med det mindre objektivet. Begge stod på 8x. Han har det for øvrig på ei rifle i .223.

 

Men det som overrasket meg var da jeg skrudde ned forstørrelsen. Fikk ingen merkbar dorulleffekt selv helt ned til 2,5x. Det får jeg faktisk med Zeiss Classicen min.

 

Nå ser en jo rørveggene mer innvendig i utgangspunktet da, men lell.

 

Ulempen jeg synes med dette siktet er dot'en i midten. Den er håpløst for stor. Det dekker målet litt for mye på 100 meter. Sammenlignet med de dyrere, hvor dot'en er "integrert" i trådkorset, og ikke er større, er det ikke bra. Uansett, til rev holder det. Ville nok brukt noe annet på lengre hold på feks fugl.

 

Har også glant gjennom siktet i godt dagslys, sol på snø på skytebanen. Det var vel egentlig her jeg så forskjell i kvalitet. Hadde da med Zeiss Classicen min i 2,5-10x50, Sightronen, samt at han hadde med sin. Her var Oxoen klart mer gul/grå i motlyset. Sightronen var veldig bra, synes jeg, til den prisen (er jo et sikte til drøyt tre lapper bare), ikke grå/gul, men kunne hatt hakket bedre kontrast, mens Zeissen viste hva den var verdt. Egen divisjon her.

 

Summen min etter å ha glant, er at kompisen kan drøye å kjøpe sikte til revejakta. Det han har holder i massevis til den jakta han driver med nå. Han "sparer" rev til å kjøpe sikte (skuddpremier)... Han har for øvrig lyst på Zeiss Classic etter å ha glant gjennom min. Da må han skyte ti rev til. :)

 

Dersom Oxo og JahtiJakt Black Series "er i slekt", må jeg si at det ikke ser så høggende gæli ut.

 

Til hans bruk, holder det lenge. Blir det krevende jakt under vanskelige forhold, spørs det. Jeg klarer nok ikke helt å stole på dem. Hadde selv den gamle Jahtien, og den holdt ikke mål. Optisk greit nok, og jeg vet ikke om de rimeligste av andre rimelige merker er stort bedre. Mekanisk er jeg mer usikker (jfr tidligere erfaringer med to stk).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...