Jump to content

22 kaliber som ser ut som en 45


whycliffes

Recommended Posts

Jeg er intressert i en pistol som er 22 kaliber men ikke for piglete i utseende, helst skal den se "stor" ut, som en 45 kaliber, jeg har sett litt på sigsauer mosquito, den virker som en vanlig 45. Desverre har jeg aldri sett den utover bilder.

 

Har dere noen gode forslag ?

 

Nr 2

 

I dag er vilkårene i loven et 6 mnd aktivt medlemskap i pistolklubb. Men er det slik at jeg kan kjøpe våpen på forhånd å be dem bevare våpene i påvente av at 6 mnd er gått ?

 

Dersom jeg ønsker å koble til et lasersikte, er det noen generelle lasersikert som er tilpasset de fleste håndvåpen og derav brukes ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe deg ein Cz 75 , med konverterings sett til .22 LR. Det har eg høyrd skal være eit bra valg, så har du pistol til å skyte med heile året.

 

Nei du kan ikkje søke om våpen, før du har sikkerheits kurs, gått på obligatorisk skyting i 6 mnd, og fått attestert dette av din pistol klubb. Først då kan du søke om våpen, i mellomtida må du bruke klubbvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at du vil ha ein Mosquito?

 

74e2e0288deb85c5a9c83d7dc4e36c94-5d4.jpg

 

Spar pengane, kjøp noko airsoft i staden som du kan stå framføre speilet/webkameraet med utan at det ser "pinglete" ut.

 

Eventuelt kjøp noko du faktisk treff med. Om du får kaldsvette av Ruger MkII/III, kan du sjekka ut ein 22/45 i staden (veldig lik å handsama som ein 1911), eller eventuelt titta på til dømes ein brukt Hämmerli X-esse om du finn ein, eller kva med ein Browning eller ein god, gamal Hi-Standard?

 

Lasersikter er ei dårleg løysing på desperat leit etter eit problem. Bruk pengane på noko som gjer deg god å skyte i staden.

 

Kjapt tilsvar: CZ-75 Kadet (.22-ombyggingssett) er ganske bra greier, så eg kan istemma på denne.

Link to comment
Share on other sites

(NR. 1:)Jeg er intressert i en pistol som er 22 kaliber men ikke for piglete i utseende, helst skal den se "stor" ut, som en 45 kaliber, jeg har sett litt på sigsauer mosquito, den virker som en vanlig 45. Desverre har jeg aldri sett den utover bilder.Har dere noen gode forslag ?

 

Nr 2: I dag er vilkårene i loven et 6 mnd aktivt medlemskap i pistolklubb. Men er det slik at jeg kan kjøpe våpen på forhånd å be dem bevare våpene i påvente av at 6 mnd er gått ?

 

(Nr. 3?) Dersom jeg ønsker å koble til et lasersikte, er det noen generelle lasersikert som er tilpasset de fleste håndvåpen og derav brukes ?

Hei, og velkommen til forumet!

 

Det første og siste spørsmålet ditt kan andre svare bedre på enn meg. Det andre kan jeg også bare svare generelt på - søknader skal være komplette når de leveres. Men hvis du har en grei, lokal sheriff, kan du kanskje få levert søknaden uten bekreftelse på 6 mnd. aktivitet. Så gjør de alle undersøkelser (regn med å bli saumfart!) om deg, og når du klasker 6-mnd-beviset i bordet, blir søknaden innvilget/omgående oversendt til våpenavd. med anbefaling.

 

Hvem du mener at skulle kunne oppbevare våpen for deg, er litt uklart - hvis det er klubben, vil vel praksis mange steder være motsatt: Du kan få disponere et av klubbens våpen i "6-mnd-tida", i alle fall hvis du oppbevarer det i klubbhuset/banen når det ikke brukes.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fristende å kjøpe en .22 som ser "tøff" ut, men det lønner seg som regel i lengden å heller kjøpe en presis og driftsikker kvalitets pistol.

 

Laser har ikke så mye nytte, i alle tilfeller ikke for oss "vanlige" skyttere. For soldater i kamp og politi kan det ha noen nyttige bruks områder som skyting fra trasige posisjoner, kanskje er høyre hånda skadet. Under ild og stress kan det muligens også være lettere for enkelte å bruke prikken i stedet for å fokusere på siktene - men det må være skumring eller mørkt. Soldater i Irak og afghanistan har brukt laseren effektivt som skremsel for å hindre eskalering / angrep og opptøyer uten å bruke vold.

 

Laseren kan ha en nyttig side for "vanlige" skyttere, og det er tørrtrening, - trening på avtrekk.

De fleste moderne våpen kan utstyres med laser på en eller annen måte. Som laser, lykt/laser combo (Streamlight M6 / Surefire X400 etc.) - rail montert på rail under våpenet. Mange moderne våpen har rail, og det finnes mange løse railer / adaptere som kan monteres. Lasermax lager mange typer lasere, noen som kan monteres inne i våpenet, under løpet, i form av en "guide rod". Crimson Trace har sine Lasergrips som er grepsplater med laser på siden, de har utallige modeller.

 

Hold ut de 6 månedene som "rekrutt", og fortsett med skyte hobbyen så lenge helsen tillater det.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta 87 Target. Den er ikke så stor, men den ser ihvertfall ut som en pistol og ikke ei rørtang. Jeg vurderte også Mosquito, siden jeg har storebroren i 9mm. Etter å ha sett begge i bruk så angrer jeg ingenting. Presisjonen er bedre på Beretta`en og jeg har aldri hatt funkjonsproblemer, noe du må regne med på Mosquito`en rimelig ofte.

Link to comment
Share on other sites

takk for alle gode svar :)

 

Er det slik at ammunisjonens prisen- dersom du lader selv er det velle så greit å kjøpe en 9mm ?

 

Jeg er enig med deg - det er en del våpen av 22 kaliber som ser ut som et kobberør, mer til å sikre vanntilførsel til dassen enn skyting.

 

Jeg tar argumentet deres med laser, men hva med bruk av sikte generelt på våpen av denne tyepn eventuelt et rødpunkt ?

Link to comment
Share on other sites

Beklager whycliffes, men du kan like godt få høre det med en gang:

Du høres utrolig (skyting/våpen)-umoden ut.

Snakk om "tøffehet" på utseende på våpen, kikkertsikte, rødpunktsikte osv får alle erfarne skyttere til å rynke på nesen med en gang.

 

Meld deg inn i pistolklubb, gå den samme trappa nedenfra som alle andre, lytt til de erfarne og kom tilbake om 6 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare spør; har du vært med på trening med den lokale pistolklubben?

Får inntrykk av at du aldri har vært i nærheten av en skytebane men at du har en våpeninteresse (som ikke er noe galt i forresten, for det har vi vel alle...). Kontakt den lokale klubben og bli med på et par treningskvelder. Du vil fort oppdage at det ikke er om å gjøre å ha den mest oppbola pistolen. Du får benytte klubbvåpen og i de aller fleste tilfeller vil du få kunne prøve de andre medlemmenes våpen også når du spør pent. Finn et våpen du liker og er komfortabel med og velg etter ambisjon og lommebok. Du finner kanskje også en stor og "sexy" .22 som du faktisk er komfortabel med og som du skyter godt med så da er jo saken grei. Ingenting galt med store og tøffe våpen hvis dette faktisk er det rette våpenet for deg :wink:

 

Det er ikke noe galt i å ha en våpeninteresse (det bør en jo gjerne ha om en skal drive med dette), men opptre litt ydmykt i forhold til dette og ikke møt opp på banen med en holdning der du gir inntrykk av at du bare er ute etter et gromt håndvåpen med laser o.l. Klubbene sliter med folk som bare melder seg inn og forsvinner igjen etter seks månders medlemsskap når de har fått sitt eget våpen. Får litt inntrykk av at det kan være tilfelle her (selvfølgelig kan jeg ta feil og det håper jeg :) )

 

Skal du posere foran speilet med noe stort i henda som ser mer ut som en penisforlenger så er det godt utvalg i softguns med alt mulig slags "made in taiwan" tilbehør. Da trenger du heller ikke melde deg inn i noen klubb....

 

Ta dette innlegget som konstruktiv kritikk, er ikke meninga å irettesette eller være nedlatende (selv om det trolig blir oppfattet slik). Men du stiller kanskje litt sterkere når du møter opp i klubben for første gang hvis du tar med deg disse rådene.

 

Kommer sikkert til å få pes for dette innlegget, men men....

Link to comment
Share on other sites

Må nesten kaste meg på denne jeg også.

 

Jeg er også en pistol-nybegynner. Har tatt sikkerhetskurs og såvidt kommet igang med skyting i den lokale klubben. Jeg ønsker, i likhet med deg, å anskaffe et eget skytevåpen på et eller annet tidspunkt. Dette fordi klubbvåpen tidvis "tukles med" slik at jeg skyter enda dårligere enn vanlig fordi en eller annen luring med skjeve hornhinner har stilt inn siktet. :)

 

Når jeg på et eller annet tidspunkt skal kjøpe meg en pistol vil også jeg være opptatt av å trives med utseendet og "feelingen". Dette blir jo det samme som alt annet man kjøper - det estetiske er en viktig faktor.

 

Men det som skremmer meg litt med innlegget ditt er at det virker som om du har behov for å skremme noen eller markere deg veldig. Hva trenger du lasersikte til? Hvorfor vil du ha rødpunkt? Du kan jo ikke benytte dette på banen sammen med gamlekara... Og dersom du skulle "få aksept" med dette utstyret så vil du jo uansett aldri bli noe flink til å skyte.

 

Og når det gjelder behovet for en "svær .22" så ville jeg anbefalt å først bli komfortabel med lånevåpnene i klubben din. Det burde være mer enn nok for en nybegynner. (Snakker av erfaring her)

 

Håper ikke du tolker dette som "besserwisser-kritikk". Jeg vil bare anbefale deg å endre retorikken en smule for å ikke skremme/stresse andre skyttere og ikke minst alle de høylydte skyte-skeptikerne der ute. :wink:

 

Denne idretten/hobbyen er stigmatisert nok som den er fra før, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Beretta 87 Target som kan anbefales. Denne har rail på toppen der en kan montere rødpunkt. Har skutt litt med rødpunkt men ikke mye. Foretrekker jern siktene på pistol. (Har også gjenget den for demper.)

En brukt Smith & Wesson 41 er heller ikke dumt, men da kan du glemme rødpunkt.

 

Samtidig som jeg sier at laser er tull, må jeg legge til at jeg har en del våpen-lasere liggende, både kjente merker som Crimson Trace, Streamlight, Lasermax og Laser Devices + noe kina-dritt. Nyskjerrigheten og have-syken konker ut fornuften :D

Link to comment
Share on other sites

Vurderer du en Moskito.. så sier jeg bare lykke til (ræva avtrekk forresten).

Naboen min er akkurat slik som deg, skal ha noe som ser tøft ut og kan sette på laser og slikt. Mest mulig skremmsel propoganda.

Han leker fortsatt krig i skogen som 30++ åring med softgun av forskellige maskingevær og synes det også er jævla artigt.

 

Men må si det slikt at han klager titt og stadig på at han ikke treffer noe, og det virker ikke særlig motiverende å stå på siden av en sytkuk som har kjøpt en dritt pistol og klager på vind,vær og hvor mye han har kranngla med kjærringa fordi at han ikke treffer noe. Og kommenterer at vi andre med "stiftemaskinene" har en stygg gjernklomp om ikke ser ut i måneskinn.

So what? vi treffer nå ihvertfall og lærer oss den grunnleggende skytepraktisen alle trenger for å bygge opp erfaringer og dyktighet!!

 

Må si meg enig i nhd P99 og L33t lurker sine utsagn

Link to comment
Share on other sites

Mosquito kan jo ikke brukes til noe.

Mener å hugse at den er for stor til spesialfelt og man treffer ingenting på en bane med den.

 

Kan vel kun brukes til finfelt, og vil man ligge sist på listene så er jo det greit.

 

Vet ikke hva trådstarter tenkte å bruke den til.

Link to comment
Share on other sites

Kimber 1911 leveres som komplett .22. Koster like mye som en grovkalibret, men det gjør så vidt jeg vet rørtengene også. Kimber 22 Rimfire Target II koster kr 8.390,- hos jaktdepotet og man vil ihvertfall kunne skyte gode VM-programmer med det hvis man trener. Hvis man kjøper Kimber i 9mm og komplementerer med en .22 topp, så vil man kunne skyte Fin, Grov og Militær med samme avtrekk. Hadde i grunn vært greiere om det var .22-versjonen som kunne komplementeres med 9mm- eller .45-topp.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg forstår begge sider av diskusjonen. Det er en liten del av oss som liker 9mm, 45 for det er litt mer pang! Så vi har alle våre småting, som gjør sporten både spennende og artig iht. å treffe blink. For min del, som kun har 9mm var det nyttig å høre hva som fantes av litt røffere .22 , for det er riktig som det blir sagt at de ser litt pinglete ut.

 

Jeg setter presisjon først, men jeg er også opptatt av at det skal se bra ut når du bruker 5-8k. Han som startet posten er nok ung, og vil nok bli moderert av klubben - men poenget hans var viktig. Jeg fikk i allefall noen gode tips av de mer erfarne her.

 

Tror det er viktig at "alt" skal være lov å spørre om, slik at det ikke går utover sikkerheten. Hvis ungguttene her lurer på noe, men ikke tør å spørre - pga at sist post ble han kritisert nord og ned - så virker forumet mot sin hensikt. Men enig med de erfarne, at det er viktig å moderer gutten litt :)

 

Uansett, takk for tipsene rundt "kule" 22-pistoler.

Link to comment
Share on other sites

men ikke tør å spørre
Får håpe at folk ikke blir skremt bort. Svarene fra brukerene her kan til tider oppleves som ganske negative og tøffe, men jeg tror ingen her mener å jage bort noen. Derimot så er det mange seriøse skyttere her som svarer med bakgrunn i at våpnene skal brukes til konkuranse først og fremst, og ikke for å vise seg fram og være tøff...

Selvsagt skal du jo også ha lov til å like utseendet på våpenet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Har selv tidligere nevnte Kimber Target Match .22.

Dette er en 1911-modell med all funksjonalitet fra "storebror" med unntak av slidestop,

sleiden låser ikke bak ved utskutt magasin da mag-fjæra (for å kunne mate .22-ammo noenlunde pålitelig) er for slakk til å dytte opp sleidestoppen og magasinet er derfor ikke laget slik at dette lar seg gjøre.

Såvidt meg bekjent gjelder dette også for de ombyggings-sett som er tilgjengelige på markedet.

 

Videre er vekta ca halvparten av en stål-utgave da den er laget i en alu-legering.

Dette gjør den utfordrende å skyte presist med siden kort siktelinje (avstand mellom for- og bak-sikte) kombinert med lav vekt gjør at den kan virke litt "vinglete".

Det positive med lav vekt er høy WAF (wife acceptance factor) og mer reell rekylopplevelse og derfor mer realisme under trening på disipliner med høy skuddtakt.

Alt utstyr som hylster og mag-holdere passer perfekt om man har en ordinær 1911-type i grovere kaliber og vil ha et rimelig (i drift) treningsvåpen uten å benytte ombyggingssett.

Fullt stillbare sikter gjør at man kan matche denne mot grovere våpen.

Avtrekk, sikringer, hammer etc er av match-type og kjennes meget konsise og av jevn god kvalitet.

 

Kimber-kvaliteten kan ellers forsåvidt diskuteres, enhver ut-av-boksen pistol har sine forbedringspotensialer, på denne vil jeg påpeke løpsbushing og pasning ramme/sleide.

På en 1911 der løpet henger i link og låser i sleiden spiller ikke horisontal vandring så mye rolle da siktene følger løpet så lenge det har positiv låsing.

På denne henger løpet i sleidestoppen i bakkant, og horisontal bevegelse i sleiden samt slakk i bushingen gir løpet litt spillerom og dette påvirker trolig også presisjonen i noen grad.

Fordelene ved å ha en dedikert 1911-.22 treningspistol når man skyter grovere 1911 i andre sammenhenger oppveier klart ulempene for min del, så om dette er et definert behov kan denne utvilsomt anbefales.

Ellers finnes det flere meget akseptable ombyggings-sett til de mest kjente 1911-type .45, .380 super og 9mm.

 

Denne har ikke rail for montasje av laser etc, og materialet er av en slik karakter at det trolig er vanskelig å slå solide gjenger for montering av rail.

Dette gjelder både ramme (under) og sleide (over).

Det finnes da utstyr man skrur i avtrekkerbøylen som en klammer i forkant, og laser grepsplater.

Alt sånt for regulær 1911 går rett på.

 

Når det gjelder hva man skal ha liggende av denslags, så er min mening at med mindre man har lidelser som medfører "sykelig" interesse for våpen og videre er en eventuell risiko, og det derved burde diskuteres medisinsk og juridisk hvorvidt man burde ha våpen overhodet, bør det være opp til enhver og vedkommendes lommebok og ikke etterlevere av janteloven å bestemme dette så lenge det dreier seg om enheter som av vedkommende kan erverves lovlig.

Hvilken nytteverdi man har av lasersikter, "kule" hylstre, magholdere og annet "stæsj" som sivilist er en annen diskusjon, men så lenge det ikke er behovsprøving for denslags og det er i fritt salg er det bare å handle.

Man bør ikke nødvendigvis "dytte det på" mer "klassiske" skyttere som ikke ser vitsen med å ha denslags, dog burde det være toleranse for det som er lovlig...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har selv P22 med masse stæsj som laser rødpunkt lyddemper osv, denne pistolen ser jo tøff ut og går ganske brukbart, men den er kresen på ammunisjon og funksjonsfeil skjer litt oftere enn ønskelig.

Har hatt Sig Mosquito (kjøpte den fordi den var tøff), dette er det verste søppelet jeg har eid, hadde vel igjennomsnitt 2-3 matefeil per magasin uansett ammo. Avtrekket er for tungt for en så lett pistol synes jeg.

Har kikka på og prøveskutt en Kimber, denne var fin, men synes den var for lett, men helt klart et mye mer forseggjort og pent våpen enn de to overnevnte, den er jo også ca 4 ganger så dyr.

Har idag en Hammerli Xesse som jeg er veldig fornøyd med, godt avtrekk og fin vekt, ser tøff nok ut og synes jeg, så jeg vil anbefale den.

Ellers har jeg heller ingening å utsette på Cz75 Kadett, fungerer upåklagelig og er jo så og si prikk lik 9mm utgaven dersom en skal speile seg eller se tøff ut på bilder med den.

Skulle jeg kjøpt noe nytt idag hadde det nok blitt noe mer konkuransepreget, tror de fleste finner fort ut at det er mer gøy å skyte bra enn å ha en pistol som ser tøff ut (snakker av egen erfaring).

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

En Colt Diamondback i .22 ser både rå ut og er det flotteste .22 revolver en får kjøpt!

...hvis du er heldig og får tak i en da...

 

...også lider den antagelig av de samme problemene som de fleste andre colter...

Som statussymbol, samlerobjekt og for spesielt, interesserte, jo absolutt! Som et jern for skyting, er den nok ikke det beste.

 

Skal man ha en "kul" revolver i kal .22 for rekreasjonsskyting mener jeg at smiths M18 er en vinner.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er vel colts 1911 ACE en .22 bygd på 1911 lest...

Det meste er vel sagt i denne tråden. Men til tross for at jeg deler en del av de negative førsteintrykkene som andre har, bør man vel stikke fingren i jorda og huske at man kanksje var sånn selv en gang i tiden. Personlig har jeg faktisk nedgradert meg selv til å skyte med luftpistol, nettopå for lære meg presisjon. (og jeg skyter mellom 10 og 15 tusen skudd med grov pistol i året.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...