Jump to content

På tide å innføre minimum 100 obligatoriske treningsskudd!?


Vestavind

Recommended Posts

Er det virkelig ille at folk som ikke greier prøven på 3 forsøk skal forbys å jakte storvilt med rifle(rent objektivt sett) ?

 

Vi bør kanskje tillate at piloter trenger fire forsøk på å lande et fly, bare sånn at vi er sikre på at vi ikke diskriminerer noen potensielle piloter.....

 

Prøven er per i dag god etter min mening, men jeg er litt uenig i at vi skal ha obligatoriske prøveskudd. For oss som skyter mye året rundt er det litt rart at vi plutselig må dokumentere at vi har skutt 30 skudd. Det er jo i det store og hele ikke problematisk, men litt kjipt er det jo.

 

NJFF kunne i samarbeid med de lokale skytterlagene vært mye flinkere til å organisere trening for jegere. Det samme gjelder skytterlagene. Det er vel ikke bare DFS folket som skal kunne nyte godt av en instruktør?

Løsningen for mange er nok trening og veiledning. På trening blir man også mer klar over sine egne begrensninger.

 

Det å innføre mer krav gjør at vi på sikt mister jegere, og det er jo trist, for en så fin hobby burde flere ha.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet ikke om man skal begynne med å forlange 100 treningsskudd. Jeg tenker vel heller i retningen av at man bør ha stående og sittende skyting inn i kravet om man tenker at kravet er for å få bort de dårligste skytterene. Tenker ikke på at kravet skal være så vanskelig at mange ikke kvalifiserer for man har jo alltids muligheten på jakt til å avstå fra å skyte. På banen må man skyte på 100 m slik det er i dag men på jakt så kan man avstå fra å skyte. Kanskje man burde ha krav til 50 m. stående og 100 m kne/sittende? Hever man kravene så vil også behovet for mer trening også bli mer påtrengende vil jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Ved å gjøre det vanskeligere så utelukker man mange gode jegere. Eksempelvis kan det være at du ikke er i stand til å skyte stående/sittende pga helsa, men du skyter kun liggende på jakt.

 

Da jaktutøvelsen er så forskjellig så er det vanskelig å lage en test som fanger opp alle elementene.

 

Det å ikke skyte når du er sikker på at du ikke kan treffe krever to ting:

1. Jegeren må vite sin begrensning (krever skytetrening)

2. Jegeren må ha god nok jaktmoral til ikke å løsne skudd når man ikke er sikker på å treffe. (Jaktmoral kan aldri testes i en prøve)

 

Disse to elementene har ingen ting med antall obligatoriske skudd eller skytestilling på en prøve.

 

Gi jegerne et gode treningsmuligheter, og straff ikke de gode jegerne med flere krav bare fordi noen få er idioter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med deg Wadcutter, men jeg mener også at det ikke er en rett for alle å få jakte og om man skal lage ett system som luker ut de dårligste jegere/skytterene så må man jo prøve på en eller annen måte.

 

Man kan jo også si at alle kan få lov til å kjøre bil, fordi de kjører i 20 km i godt lys osv.(vet at det er litt tullete måte å argumentere på) men det er vel ikke slik vi vil ha det?

Jeg må også si at er helsa så dårlig at man ikke klarer å skyte fra annen stilling enn liggende så er man kanskje ikke skikket til jakt? Jakt forgår jo ikke fra biler. Dyr skal i hus osv.?

 

Dette temaet kan man jo diskutere så lenge man vil. Kan jo godt argumentere for at man også bør få lov til å skyte prøven med tofot/anlegg for det gjør man alltid på jakt, men...........? Hvor går grensen? Når man lager systemer så faller jo alltid noen utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig målet å utestenge de "dårlige" jegerne?

 

En jeger som skadeskyter er selv ansvarlig for konsekvensene. Du kan faktisk straffes i retten om du ikke jakter på en forsvarlig måte......jegeren/skytteren må selv stå inne for egne handlinger, ikke alle oss andre.

 

Det vil alltid være noen råtne epler, men løsningen er ikke å gjøre det vanskeligere for alle oss andre. En test vil aldri fange opp alle elementer, og det vil alltid være noen som mener at andre ikke er gode nok til å jakte forsvarlig.

 

Våpen og jaktlovene er i dag så kompiserte at du nesten må ha jussutdannelse for å kunne forstå alt som står skrevet. For ikke å snakke om alle de tekninske kravene som halvparten (med en klype salt) av jegerne egentlig ikke skjønner noe av . Det å innføre enda mer er ikke løsningen.....

 

Når du trenger dataprogrammer for intern og ekstern ballistikk, og kronografer for å justere børsa slik at ammunisjonen blir lovlig snakker vi om teknisk og krevende regelverk.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med deg Wadcutter, men jeg mener også at det ikke er en rett for alle å få jakte og om man skal lage ett system som luker ut de dårligste jegere/skytterene så må man jo prøve på en eller annen måte.

 

Man kan jo også si at alle kan få lov til å kjøre bil, fordi de kjører i 20 km i godt lys osv.(vet at det er litt tullete måte å argumentere på) men det er vel ikke slik vi vil ha det?

Jeg må også si at er helsa så dårlig at man ikke klarer å skyte fra annen stilling enn liggende så er man kanskje ikke skikket til jakt? Jakt forgår jo ikke fra biler. Dyr skal i hus osv.?

 

Dette temaet kan man jo diskutere så lenge man vil. Kan jo godt argumentere for at man også bør få lov til å skyte prøven med tofot/anlegg for det gjør man alltid på jakt, men...........? Hvor går grensen? Når man lager systemer så faller jo alltid noen utenfor.

Tja hvor går grensen, jo det skal jeg si deg. Den går akkurat der den i dag er, ved 5 skudd i reinsfiguren fra valgfri stilling uten anlegg.

 

I tillegg vil jeg påpeke at der er muligheter for de som kan dokumentere sykdom, som vanskliggjør skytingen. Til å få fritak fra kravet om at man ikke skal bruke anlegg. Og når man får dispansasjon fra DN, er det fult lovligt å sette seg i skytebenken med full skytestøtte og det som ellers måtte forefinnes av støtte og hjelpemidler.

 

Dette burde engang for alle få dere som er så opptatt av å skjerpe krava, til å skjønne at dere ikke er i nærheten av det som myndighetene selv anser som ønskligt. Ja bent ut sagt, er dere i utakt med myndighetenes intensjoner om at alle og da innkluderere jeg fysiskt handikappede. Skal ha mulighet til å utfolde seg ved jaktutøvelse (noe dere tydligtvis ønsker å motarbeide).

 

Jeg gjentar (til det kjedsommelige) at det ikke er kravene til skytingen det er noe galt med, men spredning/innarbeiding av det man så fint kaller god jaktmoral, og mange steder tilrettelegging for jeger skytetrening. Spesielt det siste er det ikke like lett for alle å få til rundt om i landet, og dette med å få til gode muligheter for jegre til å trene hele året. Samt pønske ut måter man kan lokke jegre til å delta på disse treningene (uten å bruke påbud), der er det utfordringen ligger.

 

Som avsluttning, vil jeg si at jeg på mange måter er litt lei av å være "mørke mann" i denne saken. Men siden forslagsstillerne og de som ønsker skjerpede krav, så til de grader ikke ser konsekvensene av sine forslag. Samt virker totalt uoppmerksomme på hva som er de faktiske krav myndighetene har satt, samt bakgrunnen for disse. Og i tillegg virker å ignorere at kravet til den enkelte jeger ligger på ett helt annet plan enn selve storviltprøven. Ja da må man søke å si ifra om at man her er på ville veier.

 

Og så har jeg en bønn, finnes det virkligt ikke en eneste posetiv og noenlunde tvangsfri tanke om hvordan man kan får engasjert de jegrene som trenger det mest til å bruke skytebana litt mer enn til selve storviltprøva?

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven for storvilt jakt har vært diskutert opp og ned stolpe siden den ble innført. Tidligere var det 48 p på 6 skudd mot 100m skiven som var kravet.

Prøven i seg selv er aksetabel, og det er nok kravet om 30 treningskudd og.

At noen jegere har behov for å trene mer er klart, men å utvide til 100 skudd ser jeg som lite realistisk. Ikke er det bane kapasitet til det heller.

 

Nå tilbringer jeg en til to kvelder på standplass i uken fra tidlig i April og frem til jakten starter. Og det er de som ikke evner å prioritere noen kvelder på banen for å trene å gjøre seg ferdig i anstendig tid som sliter, dette pga av at de må klare oppskytingen den kvelden.

 

Så mitt råd er, de som sliter med prøven bør trene litt mer, og derfor komme seg ut av TV stolen før den uken de skal på jakt.

Link to comment
Share on other sites

[Mine påstander:]

En god jeger skadeskyter ikke (eller i hvert fall minst mulig).

Det som gjør at man skadeskyter er ikke direkte relatert til skyteferdighet. Det er relatert til å kunne begrense seg selv, og ikke skyte i situasjoner som vil gi skadeskytinger.

Man kan aldri teste en jeger`s ”evne” til å skadeskyte, siden dette er relatert til korrekt avgjørelse i skuddøyeblikket.

Storviltprøven er ikke en test på skytteren. Det er en test på at gevær, sikter og ammunisjon er innstilt slik at jegeren treffer der han sikter.

[/Mine påstander]

 

Det er ikke tradisjon i Norge for at man må gjennom en praktisk prøve for å ”kvalifisere” seg til å jakte. Jakt har lange tradisjoner i Norge, og har stor anerkjennelse i samfunnet. Årsaken til denne anerkjennelsen er blant annet at så mange kan utføre jakt, og at det er lett å assosiere seg med jegere da det ikke er skyhøye krav for å delta.

Da gevær, sikter og ammunisjon går godt nok til 5 skudd innenfor vitalt område, går det godt nok. Prøven på dette er god nok. Om en jeger bruker 6 forsøk før prøven er bestått, viser han med det 6 forsøket at gevær, sikter etc. går godt nok. Om det blir bevist på 1 eller 6 forsøk spiller ingen rolle, det er bevist uansett. Det er helt greit. Om han siden skadeskyter, er en annen sak. Det har ikke sammenheng med antall serier på banen, det har sammenheng med en feil avgjørelse da skuddet skal avfyres. Det kan like gjerne skje med en god skytter på langt hold eller vilt i fart, som med en dårlig skytter på kort hold. Eller motsatt, en dårlig skytter kan gjerne skadeskyte minst, dersom han ikke skyter før han er sikker på å treffe. Antall nedlagt vilt, kan være relatert til skyteferdighet. Men det er en annen sak igjen, og er forbundet med ett personlig valg. Vil man ha mulighet på å skyte i flere situasjoner, må man trene. Selvfølgelig blir man en bedre jeger av å trene skyting. Man blir også en bedre jeger av å trene fysisk. Men begge deler er personlige valg. Dersom en person ønsker å jakte (la oss si elg..) men begrenser sin skyteavstand til 30 meter, så er det hans/hennes valg. Vi kan ikke gjøre oss til dommere over dette.

Jeg mener ikke at man skal gjøre prøve vanskeligere. Jeg er heller ikke for å påtvinge flere treningsskudd. Dagens 30 gjør at man får luket ut løse kikkertfester, løse skruer og feil ammunisjon. At trening gjør en jeger bedre, er imidlertid sikkert. Det er like sikkert at det hadde vært veldig bra om flere valgte å trene mer. Oppgaven blir å tilrettelegge for at flere jegere selv ønsker å trene mer. Her mener jeg at NJFF går forbi sitt ansvar da de satser på jaktskyting som sport, og ikke lenger satser på å få jegerne på skytebanen.

Hva kan så gjøres for at jegere skal trene mer? Jeg tror at tilrettelagte jaktfeltstevner vil få jegere på banen igjen. Store blinker, med små innerblinker (for å skille). Mulighet til å representere jaktlag, ikke NJFF-forening. Dette vil skape ett skille mot de etablerte sportsutøverne, selv om man skyter i samme stevne og på samme skytelag. Mulighet til å stille uten å være NJFF-medlem. Lagskytinger som går jaktlag mot jaktlag, ikke NJFF-forening. Premiere jaktlag som stiller flest av sine jegere. Det finnes sikkert flere gode forslag ute blant folk..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Syns Dagl har en fin oppsummering.

 

Den skadeskytingen jeg hadde i fjor høst skyldtes hverken våpen, ammo, sikte eller mine skyteferdigheter.

Det skyldtes en jegermessig feilvurdering foretatt av meg i forhold til vinkelen på dyret, noe som igjen gjorde at skuddet traff for langt bak.

1000 treningskudd ville ikke forandret på dette faktum.

Link to comment
Share on other sites

Så mitt råd er, de som sliter med prøven bør trene litt mer, og derfor komme seg ut av TV stolen før den uken de skal på jakt.
Og så har jeg en bønn, finnes det virkligt ikke en eneste posetiv og noenlunde tvangsfri tanke om hvordan man kan får engasjert de jegrene som trenger det mest til å bruke skytebana litt mer enn til selve storviltprøva?

Dette er den vanlige diskusjonen om hvordan en skal få eselet til å gå - skal en bruke pisken, eller lokke med gulrota? Og hvilke virkemidler har en i tilfelle å velge mellom, i disse kategoriene?

 

Jeg får vel ta rollen som Don Alfonso (

for ikke-operakjennere!), den litt tilårskomne kynikeren som ikke tror på den gode viljen og den gode moralen. Og jeg ser ikke at vi har særlig mange positive virkemidler. Skal vi åpne oljepengesekken, og gi gratis jaktammo til de som ikke har mer enn 2 mislykte prøveserier? Eller skal stat/kommune/skytterlag sponse de som ikke lykkes på en eller annen måte? Får jeg gratis bukkejakt i Forolhogna hvis jeg mislykkes på 10 serier på rad (jeg har noe gammelammo liggende, som nok kan brukes til et så godt formål!). Hvis ikke noen kan hjelpe "vingemuttern" med et godt, "tvangfsfritt" forslag, er jeg nok redd vi må se på det andre settet med virkemidler.

 

EDIT.: Jeg ser at "Dagl" har kommet med et konkret forslag mens jeg skrev innlegget. Dette har vi prøvd her på kanten, og det virker for de noenlunde motiverte. Den eventuelle "problemkategorien" får vi ikke med på dette heller.

 

Som jeg nevnte i forrige innlegg, det har ingen hensikt at en som ikke skyter godt, innprenter feilene sine ved å skyte en masse skudd. Og "Staten"/NJFF/Skytterlagene har ikke kapasitet til å instruere samtlige rifleskyttere hvert år. Mitt forslag blir da følgende:

 

Skyteprøven blir, av praktiske årsaker (baneanlegg/kapasitet) som i dag (eventuelt krympes sirkelen til 25 eller 20 cm). "Prøveskuddene" faller bort. MEN: Jegerne får et skjema sammen med jegeravgiftskortet, der arrangøren før prøven fører på våpennummer/kaliber, og etter prøven fører på bestått eller ikke bestått, for hver serie. Dersom skytteren får 3 mislykte serier, må hun/han gjennom en kort, grunnleggende skyteinstruksjon, og så får en nytt skjema, og nye muligheter. Får en igjen 3 mislykte forsøk, blir det instruksjon "trinn 2" osv.

 

Dette forslaget tar opp noen av de viktigste ankepunktene mot nåværende opplegg:

 

a: De som mener de skyter godt, har ikke noe ekstrakrav for å gå opp til prøven (frigjør en del skytebanekapasitet).

b: Dersom en ikke lykkes, har en rett til å få kyndig instruksjon

c: Skjemaet må skytteren ha med, og legge fram før prøven. Dermed unngår en at jegere omgår evt. lokale begrensninger på antall prøver pr. dag/uke.

d: Når ordningen blir etablert, vil det fort ryktes hvilke skytterlag/JFF'er som har gode instruktører, og disse lagene vil da få flest prøvekandidater (og mest gryn i kassa). Det vil motivere legene til å utdanne instruktører.

e: Ordningen skiller ikke på hvor mange forskjellige våpen en jeger vil avlegge prøven med. Det er det 3. mislykte forsøket som gir billett til instruksjon, uansett om et er kommet med mauseren i 3006, et med BRNO-en i 375 H&H, og et med dobbeltrifla i 470 NE.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen her inne som mister nattesøvnen og får personlige forstyrrelser pga. at de har sett noen som sliter med prøven grunnnet stress, prestasjonsangst osv.???

Ser av enkelte kommentarer her, så er vel NJFF bare søndagsskole byråkrater i forhold :!:

 

Les Lindu sitt innlegg 20 ganger!

 

Nei, hald fast på dagens ordning og gjer det så enkelt som råd å gå på jakt!
Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom hele tråden og reflektert litt. Mange har gode poenger. Det eneste som jeg faktisk tror hadde redusert skadeskytingen, er å få innført en storviltprøve der kombinasjonen Våpen OG ammunisjon(DEN du skal bruke på jakt) er den eneste gyldige :!: eks. Sako 30-06 nr. XXXXXXX ammo; Federal 180 grains Power Point.

 

Dette hadde medført at ALLE rifler i landet hadde truffet der de skulle. Holdningen kan en ikke gjøre noe med. Det er ikke EN ENESTE holdningskampanje i dette landet(eller verden forøvrig) som har virket. Adferdskampanjer er noe annet, men holdningen er det ikke noe eller noen som kan påvirke på noen som ikke vil bli påvirket.

 

Så kan en heller skyte prøven med anlegg/tofot/støtte. Spiller ingen rolle. Det viktigste er at kombinasjonen våpen/ammo treffer der en sikter, så er det opp til hver enkelt å begrense seg etter egne ferdigheter.

De som tror at 30 skudd+ prøven som den er i dag medfører en bedre skytterstand vil jeg påstå ikke har særlig greie på hva som må til for å øke skyteferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

HS Precision: jeg er enig i mye av det du skriver, men er litt uenig når du sier at det eneste som vil hjelpe er at man bruker våpen og ammunisjon som man skal bruke på jakt. At det at alle rifler treffer i landet treffer der de skal. Det hjelper jo relativt lite om man har en rifle som er superpresis og er innskutt om man ikke har evner til å treffe der man sikter? Hadde det holdt at våpen var innskutt med jaktammo. og det hindret skadeskyting ville jo problemet være enkelt, men jeg vil påstå at der er mange utrolig dårlige skyttere som jakter. Jeg er ikke noe ess selv (skyter vel 500 treningskudd i året), men når jeg er på banene og skyter med folk som skal ta storviltprøven føler jeg meg som en konge av og til (og det er der ikke grunn til). Jeg ser jegere som skyter dårligere liggende enn jeg gjør stående på 100 m. Det er ikke snakk om at man har en form for samling (om man ikke kaller jevn spredning innenfor 4 poengsirkelen som samling) og det syns jeg er for dårlig.

 

Når man tenker på bil så er der en grunn til at man må ta lappen. Man må ha ett visst kunnskapsnivå og visse evner for å få lov til å kjøre bil. det fordi man kan skade seg selv og andre. Bør man ikke kunne forlange det også av jegere? Man skyter jo på levende vesner.

 

Er ening i at man ikke blir en bedre jeger fordi man skyter godt, man må ha moral, etikk osv., men som du sier så er det vanskelig å gjøre noe med. Da må man vel gjøre noe med det man kan gjøre noe med? Det er ikke en rett man har å kjøre bil, man må vise at man kan noe og da er det vel ikke en rett å ta livet av dyr uten å vise at man kan noe. Holdninger finnes det ikke gode metoder for å gjøre noe med så da gjenstår vel en form for regulering. Hvor mye det skal reguleres er jo ett spørsmål. Holder det med kravene vi har i dag eller trenger vi strengere krav. Vi kan ikke gjøre så mye med holdingene, men vi kan gjøre noe med de som skyter veldig dårlig. Bør vi ikke gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

De som tror at 30 skudd+ prøven som den er i dag medfører en bedre skytterstand vil jeg påstå ikke har særlig greie på hva som må til for å øke skyteferdigheter.

 

Under de 30 prøveskuddene løsnet det ene kikkertfestet mitt. Børsemakeren hadde tydeligvis ikke strammet de godt nok. Selv hadde jeg oppdaget dette før jakta da jeg skal skyte mer med rifla gjennom sommeren, men for jegeren som ikke skyter jevnlig er det ikke sikkert dette hadde blitt oppdaget før rådyret var i siktet. Det kunne endt med skadeskyting.

 

Så de 30 obligatoriske skuddene kan faktisk være med på å teste om utstyret er i orden. Tror jeg går tilbake på argumentet mitt for at disse skuddene er til bry. Skyteferdighetene blir kanskje ikke bedre, men utstyret får hvertfall en test.

Link to comment
Share on other sites

Når man tenker på bil så er der en grunn til at man må ta lappen. Man må ha ett visst kunnskapsnivå og visse evner for å få lov til å kjøre bil. - -

Vi kan ikke gjøre så mye med holdingene, men vi kan gjøre noe med de som skyter veldig dårlig. Bør vi ikke gjøre det?

Det er tydeligvis forbausende mange her inne som mener at vi ikke bør gjøre det, "stuegris". Jeg er vel blant dem som ikke anser det som noen stor fare for den vanlige norske jakta om det ble stilt litt strengere krav til jegerne. Men vilkåret må være at det en gjør, virkelig gir sikrere jaktutøvelse, ikke at det, som forslaget om 100 haglskudd, vil føre til mer skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Under de 30 prøveskuddene løsnet det ene kikkertfestet mitt. Børsemakeren hadde tydeligvis ikke strammet de godt nok. Selv hadde jeg oppdaget dette før jakta da jeg skal skyte mer med rifla gjennom sommeren, men for jegeren som ikke skyter jevnlig er det ikke sikkert dette hadde blitt oppdaget før rådyret var i siktet. Det kunne endt med skadeskyting.

Joda, det stemmer nok. Det finnes ikke systemer som det ikke er unntak til. Det vil et uansett bli. Men jeg mener fortsatt at dette er det eneste som vil ha en statistisk merkbar effekt.

 

Men uansett er det fra et biologisk synspunkt merkelig at jo større dyrene er, jo mer oppmerksomhet får de. Jeg har ikke hørt om skadestatistikken på musefeller eller musegift(burde vært forbudt). OT dette, men jeg reflekterer over at elgpåkjørsler stadig er i media, mens ekornpåkjørsler ikke er det...Hvorfor må en ikke ha skyteprøve for å jakte fugl med rifle? Svar; Det er ikke så nøye om en tiur blir skadet. Den lider ikke så mye som større dyr :?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som jeg faktisk tror hadde redusert skadeskytingen, er å få innført en storviltprøve der kombinasjonen Våpen OG ammunisjon(DEN du skal bruke på jakt) er den eneste gyldige :!: eks. Sako 30-06 nr. XXXXXXX ammo; Federal 180 grains Power Point.

Du glømte "kikkertsikte Leupold VX III 3-12x56 med Weaver montasje".

 

Men kva med folk som bytter siktemiddel, f.eks. mellom kikkert og rødpunkt? Skal dei skyte opp BÅDE for kikkertsiktet OG for rødpunkt? Eller skal kikkertmontasjen forselges etter oppskyting, og det kontrolleres at forseglinga ikkje er brutt når jakta er over?

 

For ikkje å snakke om gjennomførbarheten av dette for heimelada patroner

 

Beklager, men forslaget heng ikkje på greip.

 

Det snakkes igjen og igjen som om skadeskyting er eit stort problem, men det er INGEN som har synliggjort at dette er tilfelle. Tvert imot har Hauk (er schizofren i dag) lagt fram dokumentasjon som indikerer at skadeskyting av hjortevilt ikkje er eit stort problem, 94% av alle førsteskudd mot hjortedyr ender med felt dyr.

 

Ja, ein skal alltid søke å redusere antall skadeskytingar, og ideellt sett skal alle førsteskudd være dødelege. Men vi lever i den Virkelige Verden og skadeskyting vil forekomme. Innføring av 100 obligatoriske treningsskudd, eller oppskyting pr. ammotype, er ikkje nyttige tiltak for å redusere skadeskytingen. Opplæring i skyteteknikk og jegermoral har eg meir tru på.

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg helt enig med deg HS Precision. Det skal ikke være størrelsen på dyrene som avgjør verdien. Ett liv er ett liv, men det er jo kanskje å håpe at de som jakter f.eks. storfugel rifle også drar nytte av dette......eller rettere sagt storfuglen drar nytte av det. Vet det nå er lett å si hva med hagle? .....og til det sier jeg at det er ett annet kapittel, men som sagt enig i at alt liv skal behandles med respekt uansett art.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge storviltprøva har så lite til felles med riktig jakt så ser jeg ingen grunn til å forandre på opplegget slik det er nå. Jegerne får mulighet til å teste våpen, optikk og patroner. På skytebanen der jeg er ser jeg stadig vekk jegere som får kyndig veiledning av standplassledere og det er vel akkurat det som er intensjonen til ei slik prøve og prøveskudd. Har aldri hatt problemer med prøva, men jeg synes personlig at den er "vanskelig nok". Har god børse, dyr kikkert og skyter en del jaktfelt, så da blir ei slik prøve enklere, men selvfølgelig så har ikke alle interesse av å skyte og optimere våpen og ladninger utenom jakta.

 

Mange er interessert i å bare jakte og det skjønner jeg godt. Men når en jeger greier 5 skudd på 30 cm på 100 m så synes jeg han er klar til å jakte. Da går (sannsynligvis) børsa der den skal. Skadeskyting skjer uansett i andre situasjoner enn 100 m. liggende og da hjelper det ikke med 2000 skudd på bane.

Link to comment
Share on other sites

Du glømte "kikkertsikte Leupold VX III 3-12x56 med Weaver montasje".

 

Men kva med folk som bytter siktemiddel, f.eks. mellom kikkert og rødpunkt? Skal dei skyte opp BÅDE for kikkertsiktet OG for rødpunkt? Eller skal kikkertmontasjen forselges etter oppskyting, og det kontrolleres at forseglinga ikkje er brutt når jakta er over?

 

For ikkje å snakke om gjennomførbarheten av dette for heimelada patroner

 

Beklager, men forslaget heng ikkje på greip.

Igjen, det vil finnes noen få unntak. Vitsen er at flesteparten er innskutt, og med flesteparten menes de som; Ikke lader selv(de er så interesserte at de vet stort sett på millimeter heller enn centimeter hva som treffer hvor) Det gjelder også de med 5 sikter. De er også av den mest interesserte promillen.

 

Det som ikke ser ut til å synke inn i mitt budskap er at 90%(minst) har ei rifle som de (kanskje) vet om er 308 kort eller lang, som ikke har stillt på siktet siden prøven gikk bra for 7 år siden, som tar fram børsa for å skyte prøven med "en eller annen ammo" som for de er en blyspiss en blyspiss.

 

De som leser denne tråden gjelder det sannsyneligvis helller ikke for..., Ikke for de som setter løpet i ei stikke og skrur inn et annet løp til bukken, et annet til reinsdyret(pluss den lette kolben) og bytter om til 9,3en til elgejakta.

 

Men siden de 90% av jegerstanden er sånn noenlunde innskutt som prøven er i dag, mener jeg hensitken er oppnådd. Da er det LILLE EKSTRA å sørge for at de bruker den ammoen som de traff med, og ikke den nye pakka de kjøper på vei ut...

 

Alle andre, hjemmeladere og siktebytterne bytter også i dag... :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Fy faan, blir svett av å lese alle merkelige infall for å konstruere problem, som vil føre til kapasitetsproblem ved de fleste skyteanlegg i norge, samt skape arbeidsplass for en haug byråkrater slik at dn får enda en grunn til å legge på jegeravgiften x antall prosent til. Helt ut med almindelig sunt folkevett vorte? :twisted::twisted::twisted: Huff!!! Prøva er grei nok den!!!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Du HS. Jeg skjøt opp i april, skal jeg når dine regler blir innført ikke få lov å bytte ammo da?

Hvilken oppsynsmenn klarer å si hvilken kule dette er os4waw.jpg

Eller ønsker vi de nye reglene med serie/lot nr. på alle komponentene velkommen?

NJFF/DN og POD er bare søndagsskole i forhold til enkelte kammer medlemmer :!::!:

Hvem skal avgjøre hvem reglene gjelder for? Om man er medlem av kammeret gjelder de ikke?

Link to comment
Share on other sites

Det som ikke ser ut til å synke inn i mitt budskap er at 90%(minst) har ei rifle som de (kanskje) vet om er 308 kort eller lang

Grunnen til at budskapet ditt ikkje synker inn, er at det er utydelig, det er spekulering, det er synsing, og det er ikkje basert på etterprøvbar informasjon.

 

Men siden de 90% av jegerstanden er sånn noenlunde innskutt som prøven er i dag, mener jeg hensitken er oppnådd. Da er det LILLE EKSTRA å sørge for at de bruker den ammoen som de traff med, og ikke den nye pakka de kjøper på vei ut...

Har du grunnlag for å påstå at skadeskyting reduseres dersom det blir oppskyting pr. ammotype? Eller er det bare fri spekulering?

Link to comment
Share on other sites

Formannen i laget vårt sa idag til meg at om du deltar på et skytestevne iløpet av året, felt/bane/jaktfelt, så teller dette ene stevnet som 30 obligatoriske treningsskudd. Da vil det si at man kun trenger å skyte 5 skudd med jaktrifla på reinen, og vips, du er klar. Enklere kan det ikke bli.

 

Iløpet av av de sesongene jeg har hatt ansvar for skyteprøven på anlegget vårt, har jeg aldri hørt noen som har klaget over at de må skyte 30 skudd før oppskyting, de fleste skyter mer, og da vil jeg tro at de heller ikke hatt klagd om de måtte skyte 100 skudd heller, for alt ialt, er det vel dette antallet de ender opp med, uansett.

Link to comment
Share on other sites

Solheimen og hauk; Les det jeg skrev en gang til.

 

Nei, du kan ikke bytte ammo. Det blir 21 år i fengsel. Ola Æljskytter bytter normalt ammo 2-3 ganger mellom oppskytingen siste dagen skytterlaget hadde oppskyting og jakta, og 2-3 ganger i løpet av jakta. Gjennomsnittsriflen samler på 10mm med den ammoen.

Du kan heller ikke legg i 1 grain mer krutt, oppsynet har digital vekt for å sjekke om du har forandret ladningen :roll:

 

Ja, mitt synspunkt er basert på synsing i motsetning til resten av innleggene. De er basert på fakta.

 

Solheimen; Du har gitt ordet "bokstavelig" en ny mening. Hvertfall for meg.

 

Prøven er en prøve for at de fleste skal ha riktig innskutt gevær-

 

En tanke jeg sitter med; I helga var jeg på et jaktfeltstevne. Første hold var 100 meter stående lang arm på "prøvereinen"

Alle vi 5 i laget skjøt 5/5. dvs. storviltprøven med god margin...

Om 14 dager er jeg vakt på storviltprøven. Kan jeg bare fylle ut papirene hvis noen av de 4 andre dukker opp, eller må de legge seg ned(med reim) å banke 5 nye huller???

 

Håper dere skjønner at prøven er en test på utstyr, og ikke jaktferdigheter/moral. Da bør en forandre på det, HVIS det i det hele tatt trengs å gjøre noe med dagens prøve.

Min synsing

Link to comment
Share on other sites

"Alle" her inne har nok en viss anelse om hvor jeg står i disse spørsmålene, men jeg må likevel si at jegermeisteren's forslag. På mange måter ikke er så dumt, spesielt siden jeg har etterlyst måter å få tak på de som sliter mest, uten å støte de bort eller kaste de ut, og uten å belaste de som klarer seg greit som det er.

 

Hvorfor jeg har en smule sans for forslaget?

1: 90% av alle som skyter opp vill knapt vite at det finnes.

2: Det eksluderer ikke, og legger i utgangspunktet ikke opp til ekstra kostnad.

3: Forutsatt att 3 forsøk må gjelde pr våpen (ett ark per våpen), vill dette ikke belaste skytelederne i nevnvedrig grad. Men det vil gi dem en lov pålagt mulighet til å instruere de som av en eller annen grunn absolutt og for enhver pris skal klare seg selv.

4: Forutsatt at opplegget ikke skal gjelde for de med fritak fra DN på skytestilling, vill forslaget ikke påvirke disses muligheter (og det er bra).

5:Der vill bli en smule mer papirer som flyter, og det er ikke så bra. Men disse kan brukes til å utarbeide statestikk, og det er bra.

6: jeg mener at for den som måtte komme til trinn 2, så bør det pålegges at innstruktør i tillegg testskyter rifla med 1-3 skudd.

 

Ja der var det 4 for, 1 imot og ett forbedringsforslag fra min side.

 

Men vill man få tak i, og enda viktigere. Vill man kunne utrette noe med ett slikt opplegg?

Eller ender man bare opp med det samme resultatet i skogen uansett?

Link to comment
Share on other sites

Solheimen og hauk; Les det jeg skrev en gang til.

Har lest både ein og tre ganger til, og blir litt meir forvirra om kva du meiner for kvar gong, mulig eg har misforstått alt du har skreve. Men nok om det.

 

En tanke jeg sitter med; I helga var jeg på et jaktfeltstevne. Første hold var 100 meter stående lang arm på "prøvereinen"

Alle vi 5 i laget skjøt 5/5. dvs. storviltprøven med god margin...

Om 14 dager er jeg vakt på storviltprøven. Kan jeg bare fylle ut papirene hvis noen av de 4 andre dukker opp, eller må de legge seg ned(med reim) å banke 5 nye huller???

 

Pr i dag, så må han banke nye 5 hull - iallefall om du ikkje skaut med jaktammo under stevnet.

 

Det eksisterer pr i dag ein regel om "oppnådd sølvmerke i elgskyting etter gammelt program godkjennes som bestått skyteprøve". Det er absolutt ein tanke, eg vil til og med si ein god tanke, at oppnådde X poeng i eit jaktfeltstevne etter gitte reglar, bør godkjennes som bestått skyteprøve.

Link to comment
Share on other sites

I helga var jeg på et jaktfeltstevne. Første hold var 100 meter stående lang arm på "prøvereinen"

Alle vi 5 i laget skjøt 5/5. dvs. storviltprøven med god margin...

Om 14 dager er jeg vakt på storviltprøven. Kan jeg bare fylle ut papirene hvis noen av de 4 andre dukker opp, eller må de legge seg ned(med reim) å banke 5 nye huller???

Det kunne du nok ha gjort, inntil revisjonen av prøvereglene på 90-tallet. Da kom det inn (pga. at DFS hadde skytebanekonsulenten som utvalgsmedlem?) at prøven måtte avlegges på overbygd, politigodkjent skytebane (masse slike i hjorteliene og på reinsfjellet - :D ). Men dere kan jo fortsatt avlegge prøven "stående lang arm", skytestillingen er valgfri uten støtte.

 

Formannen i laget vårt sa idag til meg at om du deltar på et skytestevne i løpet av året, felt/bane/jaktfelt, så teller dette ene stevnet som 30 obligatoriske treningsskudd. Da vil det si at man kun trenger å skyte 5 skudd med jaktrifla på reinen, og vips, du er klar. Enklere kan det ikke bli.

Den som skyter konkurranse i DFS eller NJFF med godkjent storviltkaliber og - våpentype (ikke AG-3), får godkjent samtlige avgitte skudd som treningsskudd. Men skuddene må være avgitt i inneværende jaktår, dvs. fra 1. april og utover.

Link to comment
Share on other sites

Du kødder no ikkje sant? Politigodkjent, ja, den er vel forståelig, men overbygd???

Jeg skulle gjerne ønsket jeg gjorde, men -

§ 19. Arrangør av skyteprøve

Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner. Standplassen må være overbygd. Skytingen skal gjennomføres under ledelse av ansvarlig skyteleder.

Link to comment
Share on other sites

Den som skyter konkurranse i DFS eller NJFF med godkjent storviltkaliber og - våpentype (ikke AG-3), får godkjent samtlige avgitte skudd som treningsskudd. Men skuddene må være avgitt i inneværende jaktår, dvs. fra 1. april og utover.

Storviltkaliber :shock: Det visste jeg ikke. dvs. at det jeg har skutt med 6BR til nå ikke teller på 30 skudden. Da må altså jeg skru i 308 løpet til det siste jaktfeltstevnet 2 aug. Jaja, pleier å bytte til bukkejakta likevel.

Link to comment
Share on other sites

Men, er ikke 6BR godkjent på rådyr, jerv og gaupe? Man må jo ha skyteprøva for å jakte disse. Bør jo være en mulighet her? :)

Joda, forskriften sier: "§ 3. Definisjoner: Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe."

 

Jeg vet ikke om Bell og de andre gamlegutta ville kalt seg storviltjegere etter å ha kverket et rådyrkje, men Direktoratet har vel alltid rett :D !

Link to comment
Share on other sites

§ 3. Definisjoner

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

Joda, tolker ein forskrifta bokstavelig, er kaliber godkjent for rådyr for "storviltkaliber" å rekne (i og med at det er lov å bruke på storvilt, om enn ikkje på ALT storvilt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for god skyting, både på bane (underordna) og på jakt (viktig). Har funnet min egen begrensing etter et par ettersøk. Skudd mot vilt i fart er en ting. Stående med høg puls en annen. Betyr ikke at jeg ikke kan felle hjort i andre situasjoner..... Har jaktbuer med stødig anlegg der det bare er å vente til dyret står riktig. Har skytekjepp med oppi lia som er veldig nyttig om jeg rekker å få den på plass. Visst ikke lever dyret videre. Har enkelte dager hiawatatendenser som gjør at jeg kommer nærme dyr også. Da treffer jeg tier uansett.....Det gjelder å velge riktig situasjon. Dette er praktisk jakt. Langt fra forhold på skytebanen. Ser på meg selv som over middels interessert i jakt/våpen. Likevel forstår jeg de som finner glede og gjør gode jaktjobber med "bare" å fyre av 30+5. Kjenner de sin begrensing har jeg ingen betenkeligheter med å la de jakte samme med meg. Det er skudd mot vilt i fart, lange hold og dårlig vinkel som bl. annet gjør dagen aktiv for ettersøksekvipasjene. Ikke gjør det for vanskelig for jegerne. Stort sett detter dyr som blir skutt på. Mange har andre gjøremål enn å ligge på skytebanen hele sommeren. Når 10/9 kommer betyr det ikke at de ikke er kapable til å legge ned kvota.

Er selv med i et prosjekt i regi av Andestad og M&R NJFF og "Bedre jakt". viewtopic.php?f=21&t=3361&hilit=fors%C3%B8kskaniner

Her treffer jeg på "den norske jeger". Og han er forholdsvis langt unna Kammerets medlemmer. Likevel skyter han mange hjorter.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Og for å følge opp, du har totalt misforstått hensikten med dagens storvilt prøve vestavind. Den ble aldri innført for å teste skytteren, kun for at alle våpen og da spesielt siktemidlene skal ha blitt testet, med den amo som skal brukes på jakt. Om en er ræva til å skyte eller ei, har ingenting med dette å gjøre. Selv om de 5 i reinsfiguren selvfølgelig automatisk har blitt minimumskravet.

 

En hvilken som helst jeger har ett ansvar om å ikke løsne skudd som man ikke er sikker på å treffe med, uavhengigt av avstand, dyrets oppførsel o.s.v. Det er det man kaller jaktmoral. Dårlige skyttere plikter ganske enkelt å la flere skuddsjangser pasere, til de som er innenfor deres ferdighetsnivå dukker opp. Så enkelt er det.

 

Dette har egentlig ikke med storviltprøva og gjøre i det hele tatt, men det er der det er enklest å observere andre..

Og hvilke jegere tror du er best til å vurdere sine egne evner? De som har skutt minimum 105skudd eller de som nøyde seg med 35 skudd? Det må jo være klinkende klart også for deg at jevnlig trening gjør deg bedre skikket til å vurdere evnene dine..

 

Har utrolig nok lest gjennom de fleste av innleggene her nå - skremmende argumentasjon kommer frem.. "Jeg kjenner en som...." Klart alle kjenner en som skyter rødrev ut gjennom baderomsvinduet mens de pusser tennene.. Selvfølgelig! Men det er heller ikke disse typene som gjør de grove feilvurderingene av egne evner i skogen.. Det er de som ikke har skutt et eneste skudd i andre forhold enn vindstille og solskinn.. Som ikke skjønner når faren for feilskyting øker..

 

Selvfølgelig kom første innlegget ut av ungdommelig overmot, men det er ikke dermed sagt at det ikke er hold i argumentene..

Link to comment
Share on other sites

Enig med Vingemutteren, og tvang har aldri vert noen positiv motivasjonsfaktor !!

 

Har vert med på arrangørsiden noen år nå, og det er vel ikke bare her ferdighetene har blitt mye bedre de siste åra.

 

Hvis du genuint ønsker at skyteferdigheten blant jegere skal bli enda bedre, vil jeg anbefale deg å engasjere deg i det lokale skytterlaget! Hvis du gjennom dette er med på å skape et hyggelig og motiverende miljø for trening vil du bidra på en POSITIV måte!

 

Det har jeg allerede gjort. Takk for tipset :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vestavind, at du går veldig høyt på banen og er utrolig kategorisk nå.

Ettersom du nettop har tatt jegerprøven og tydeligvis er en ung mann/dame?, stiller jeg spørsmål hvor mange forskjellige skytebaner du har frekventert for å ende opp med det standpunktet du har.

Les innlegget til Vingemutteren en gang til, les det sakte og la det han sier synke inn.

 

Når det er sagt er det prisverdig at du engasjerer deg, og for all del, dine synspunkter har du all rett til å hevde.

Forslaget om at du engasjerer deg lokalt er bra, men ikke ha en slik "upnose" holdning til disse du litt ironisk kaller "jegere".

 

Bakgrunnen min er ca 40 år som jeger, befal fra militæret med mange år som skyteleder og våpeninstruktør.

Har tatt det militære skarpskyttermerket mange ganger (manglet to år på statuetten :x ). I sin tid aktiv pistolskytter både NSF og metallsihuett.

Alikevel syns jeg ikke det er spesiellt artig å ta skyteprøven, selv om det går bra hvert år.

Stort sett går prøven greit på første forsøk, men med oppskyting med tre, til tider fire rifler har det hendt at ett skudd dras ut forbi ringen.

 

Sannsynligvi er jeg i din kategori "jegere" som burde hatt 200 treningskudd??

 

Selvfølgelig ikke. Det ene skuddet som uheldigvis går utenfor vet du sikkert utmerket godt hvorfor gikk utenfor. Bare det at du syns det er arti med skyting taler for at du skyter mer enn de 35 skuddene som må til.. Men så lenge du syns det er arti så hadde du sikkert kalrt 105skudd i året også..

 

Beklager upnose-holdning - det er ikke tilfelle. Jeg er ydmyk på skytebanen, men det kan av og til hjelpe på tempoet i debatten med en mindre beskjeden tone..

Link to comment
Share on other sites

Er enig med mS.

Hadde du da sett meg på banen hadde du nok bare ristet på hodet og irritert deg over hvor dårlig skytter jeg var, men det du ikke hadde tenkt på er at jeg tok hensyn til at jeg var dårlig skytter og bestemte meg for å ikke skyte på lengre hold en hva jeg klarer.

 

Men om alle tar hensyn til hvor flink de er til å skyte skal jeg ikke uttale meg om

 

Jeg rister ikke på hodet av noen. For all del. At du gikk på elgjakt uten bestått storviltprøve er uansett rimelig uansvarlig. Det skal ikke tas hensyn til sparkende rifler. Den sparker jo akkurat like mye på jakt.

 

Det at du tar hensyn til din eller våpenets begrensning er beundringsverdig, men alle er tjent med at minimumsnivået heves noe..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som hårdnakket påstår at skytetrening ikke er nødvendig graahund?

Klart det er nødvendig, og jo mer, sannsynligvis jo bedre.

 

Imidlertid mener jeg det blir feil å trekke fram skyteprøven (på generellt grunnlag) som et bevis på hvor god en person er som jeger.

 

Og likedan blir det feil å trekke fram de forhåpentlivis få som hvert år sliter skikkelig med prøven, som et bevis på at her bør ALLE trene mer.

 

Selv skyter jeg en del i løpet av året.

Bla. som hjemmelader blir det en god del prøving og testing av både kuler og ladninger.

Men alikevel øker pulsen på oppskytingen og jeg er vel ikke i den kategori som glimter til med "sub MOA" samlinger i reinsskiva.

 

 

Glem skyteprøven - For folk som trener jevnlig er dette bare en formalitet. Ikke sant?

 

Det er jammen ikke få som sliter med prøven heller, men det er bra de bommer slik at de skyte flere skudd..

Link to comment
Share on other sites

Synst ikkje at å auke antall obligatoriske skudd er løsninga for at fleire skal klare prøva på første forsøk, eller for den del bli ein betre skytter. "Trening gjør mester". Et ordtak vi alle er kjent med. Personlig meiner eg dette ikkje nødvendigvis alltid stemmer. Ole Einar Bjørndalen har ikkje alltid fleire treningstimer enn sine konkurrenter i skiskyting. I staden er han meir effektiv i det han gjer, og nettopp det som gjer han til en mester. Skal trening være hensiktsmessig må det også være eit treningsopplegg som passer nettopp deg ut fra forutsetningane dine.

 

Synst også det bør være slik på skytebana. En som sliter med å fullføre prøva bør i staden leite etter kvar feilen ligger. Noken har lett for å skyte prøva liggande uten reim, andre har store problemer med dette. Disse bør også få hjelp og veiledning av instruktørene om korleis ein bruker ein skytereim. For mange blir dermed skytinga ein leik i forhold til tidligare. Andre igjen kan ha problemer med å dra i avtrekket i det skuddet går av, enten det er pågrunn av rekylangst eller berre en dårlig uvane. Da bør også instruktøren være tidlig ute med å seie ifrå.

 

Heile greia handler om bevistgjøring av feila sine. Dei fleste har noke dei er dårlig på som gjer seg i utslag på ferdighetane. Det eg prøver å seie med dette er at det hjelper ikkje å skyte mange skudd, viss man ikkje veit kva elementer man bør være bevist på når man skyter.

 

Hjortetrekk

 

1) Ole Einar Bjørndalen har jo strengt tatt et bra grunnlag for å bli mer effektiv.. Poenget med flere obligatoriske er jo nettopp å gi jegere et godt grunnlag.. Så kan de effektivisere så mye de vil i etterkant..

 

2) Det er lettere for de få instruktørene å plukke opp slike rekylangst-problemer som du beskriver hvis jegerne er oftere på skytebanen.. Når kjeven til en elgkalv blir skutt nytter det ikke å stå å fable om rekylangst. Da er en inhuman skade påført dyret. Sannsynligvis pga manglende trening til å takle denne rekylangsten

Link to comment
Share on other sites

heme i Ringebu er det gjort en bra ting angånde treningskudd. Der er alle som kan dokumentere 60 treningsskudd med i trekning om et reinsdyrkort type fritt under 50kg.

Dette har ført til at det er veldig mange som har begynt å skyte mere. Vil si at miljøet på skytebanen har blitt mere vennligsinnet :)

Det er også en løpe bane på trappene. Når den er ferdig så tror jeg at det kommer til å bli skutt enda flere "Jeger" skudd på bana vår.

Tror det er bedre å stimulere for mere skyting på denne måten. alle har et lite konkuranse instinkt.....

Kjenner mange som er veldig stressa når de skal skyte opp og leverer års dårligst hver gang de skal prøve på oppskytinga.. I skogen er det helt noe annet....

 

Hørest ut som et supert forslag. Premie foran straff. De som er nervøse kommer seg jo gjennom likvel - nettopp fordi de har lagt ned en del treningsskudd..

Link to comment
Share on other sites

oppi vingelen i hedemark må man dukumentere minst 80 treningskudd for og få lov til og jakte rein er det noen flere steder som har så høyt eller er det bare oppi der??

 

Hvorfor krever de 80 treningsskudd? Det er jo bare 30 i de fleste andre jaktlag..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...