Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dette er vel en av hovedårsakene til at folk vil kronografere mye. Å få en oversikt over kulehastighet vs ulike temperaturer. Dette er noe en rett og slett må måle og lage sin egen tabell. Ulike krutt og tennhetter oppfører seg ikke likt ved temperaturendringer.

Link to comment
Share on other sites

jonnyvang har vel allerede sagt det.

 

Normal variasjon er 0.5 til 1.2 msek pr 1 C omtrent. Jeg bruker 0.7 til 0.9 som default på mine patroner.

Hodgdon kommer snart med Extrme kruttet sitt til Norge, dette skal jeg teste. Slke krutt gir virkelig mindre variasjon, men om jeg har forstått rett også lavere V0 pga tilsetningsstoffene som gjør dem insensitive for temperatur ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel si at S&B PMII har gått litt tilbake i kvalitet, men pr nå er det ytterst få langholdskikkerter som tar mekanisk påkjenning over tid slik som S&B kikkertene gjør.

 

Nå fikk jeg akkurat litt hjelp av Tika, så 3-20x50 prosjektet mitt klatret ganske bra på to-do listen min...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder holdbarhet og optikk synes jeg det er mye rar montering av kikkertsikter som er ute og går. Det som tar knekken på de fleste kikkerter er vibrasjon og at kikkerten/røret flexer i rekylen. På youtube ligger det en video ab en S&B 5-25x56 på en .50cal AI. Det er liten grunn til å tvile på at denne kikkerten ryker før eller senere når man ser hvordan den oppfører seg i slomo.

 

Jeg har alltid praktisert å montere kikkertene med ringen så langt fra hverandre som det er mulig for å redusere flex. På en vanlig ombygget M98 kan man se forskjeller i flex og vibrasjoner gjennom kikkerten med forskjellig ringavstand bare ved å klikke med rifla uten patroner.

 

Hvis nevte S&B på .50cal hadde vært montert på ei lang picrail skinne med framre ring rundt objektivet, i god gammel tysk stil, hadde sikkert flexen i kikkerten/røret blitt redusert med minst 90% og levetiden på kikkerten blir garantert lenger.

 

Hvis man skal montere en Kahles 6-24 på en STR skal jeg vedde på at kikkerten har mye bedre av å bli montert på ei lang norsk skinne med sako optilock ringer enn med en Spuhr montasje med liten avstand mellom ringene. Dette gjelder også med tanke på slag mot objektivet. KraftXarm.

 

Ideell kikkertmontering er å plassere framre ring 1mm bak objektivklokka og bakre ring så langt bak mot okularklokka som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Vist ikke det har skjedd noe gøy siden sist jeg så på Mørrifla(12.7'en),så er det for

det første Hensholdtkikkert på den,den har også en spesialmontasje som omkranser

nesten hele kikkerten,med ganske lang festeflate mot railen.

Det er forøvrig gay å bruke kikkertsikte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis nevte S&B på .50cal hadde vært montert på ei lang picrail skinne med framre ring rundt objektivet, i god gammel tysk stil, hadde sikkert flexen i kikkerten/røret blitt redusert med minst 90% og levetiden på kikkerten blir garantert lenger.

Tviler på at det hadde gjort noen forskjell. Hvis du ser nøye etter er det ikke bare kikkerten som flexer. Skinna den er montert på flexer nesten like mye den også :lol: Det er nok skinna som gjør at kikkerten flexer noe så jævlig i utgangspunktet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er intopshansken til forsvaret,laget av lammeskinn med innslag av nomex slik at du

kan bytte pipe på mg'en uten å svi lankene.De er ikke vanntette.

Men det er gode hansker til skyting.Fåes i ymse nettbutikker,equipnor har de inne,tror de koster 400'ish.

Link to comment
Share on other sites

Med 73000 treff er det vel ikke akkurat mangel på interesse som gjør at "sjølvaste" evt ikke lenger gidder å berike oss med klikkjustering og korrekt skytestilling.

 

Må være andre grunner..........kan det være ny stilling på gang.......som heltidsansatt bleieskiftarbeider :wink:

 

Nok om det og en lille smUle avsporing av tråden..........ang at sikter flexer, gjelder vel ikke bare SUB Gjelder vel de fleste av de, om ikke mellomrør og housing er ut over normalen tykkveggede.

 

SUB har akkurat lansert et ultra kompakt PMII sikte 5-20x50

Dette siktet er såpass kompakt at det er 90 mm stuttere enn storebroren 5-25

Tipper at dette siktet ikke flexer veldig mye og at det vil dukke opp noen av de på diverse LH rigger etter hvert. Jeg må si jeg har litt sansen for dette siktet.

Så liksom ut som et kikkertsikte og ikke en kjempedildo for godt voksene.

 

Det eneste negative jeg kan komme på i farta, at montasjeplasseringen er gitt.

Det kan en imidlertid justere inn ved å bruke ei picatinnyskinne, som vel er standarden nå om dagen på en LH rigg og ikke unntaket.

Link to comment
Share on other sites

Manglende interesse kan vel bety at han mangler interesse for å fortsette, ikke at det er manglende interesse for hva han driver med.

Jeg er faktisk i tenkeboksen selv når det gjelder min aktivitet på kammeret. Vurderer å trappe ned. Er jo ikke SÅ spennende det vi driver med lenger.

Link to comment
Share on other sites

Manglende interesse kan vel bety at han mangler interesse for å fortsette, ikke at det er manglende interesse for hva han driver med.

Jeg er faktisk i tenkeboksen selv når det gjelder min aktivitet på kammeret. Vurderer å trappe ned. Er jo ikke SÅ spennende det vi driver med lenger.

 

Det jeg synes er fint med denne tråden, og din tråd om 338LM, er å se hvor langt man kan strekke selve parameteren langholdsskyting. Hvis man skal gå videre er det å sy sammen disse langholdsegenskapene, som stort sett skytes med støtte/tofot, med rifler/rigger som er "konkurransedyktige" til andre formål.

 

En utfordring kunne feks være å lage en "vinnerrigg" som går i jegerklassen jaktfelt med ytre mål godkjent for grovklassen i metallsiluett samtidig som den har 85% av de ballistiske treffegenskapene til langholdsriggene i 338LM. Sauer STR er i denne sammenhengen ekskludert både med tanke på skjefteform og vekt.

 

Noen av kravene jeg kunne tenke meg til en slik rifle er:

-Godkjent til storviltjakt (selvsagt..)

-5 skudds magasin flush med skjeftet

-Raskest mulig 2.skudd med kortest mulig sluttstykkevandring.

-"Anschuts kvalitet" avtrekk (vrient)

-Lukketid som STR eller raskere

-Fiber eller laminert skjefte som tilfredstiller posisjonsskyting og frihånd

-Kikkert til maks 16 - 20x med retikkel optimert for både langhold og frihåndsskyting som tåler lange jaktturer..

-Jeg skal ikke tape poeng på programmene jeg skyter idag med denne rifla sammenliknet med spesialriflene jeg skyter med idag (dette er en knallutfordring hvis man kan lage en klone i .22lr som skal utkonkurrere Anschutzen jeg bruker på 50m. Her er feks STR i .22 sjanseløs med balanse som en monstertruck i forhold til en F1 bil)

 

Kaliberet er antagelig gitt, 6,5x55..

Link to comment
Share on other sites

Og idag var det 2. april... :winke1:

 

Har vel holdt på med fair-share i ca 8 år nå og hittill ikke funnet det nødvendig å være dramatisk eller haie til meg peanøtter, og det skal jeg heller ikke begynne med nå. Det er faget som styrer. Ytterligere 2 ligger klare og flere er i produksjon.

 

Her er neste film:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Noen av kravene jeg kunne tenke meg til en slik rifle er:

-Godkjent til storviltjakt (selvsagt..)

-5 skudds magasin flush med skjeftet

-Raskest mulig 2.skudd med kortest mulig sluttstykkevandring.

-"Anschuts kvalitet" avtrekk (vrient)

-Lukketid som STR eller raskere

-Fiber eller laminert skjefte som tilfredstiller posisjonsskyting og frihånd

-Kikkert til maks 16 - 20x med retikkel optimert for både langhold og frihåndsskyting som tåler lange jaktturer..

 

Torf, om jeg skal begynne å produsere rifler kan jeg ansette deg som designer? Finner bare en god ingeniør som fikser ideene dine...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...