Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

Sålenge du ikke kan se vateret i scope levelen samtidig som du ser siktebildet ditt...

 

Dersom du ser gjennom sikte med begge øyne åpne ser du både varter og siktebilde samtidig [...]

Med den lille erfaringen jeg har kan jeg IKKE komme til konklusjonen man har kommet til over her.

 

Min konklusjon blir: Vater er et helt supert hjelpemiddel som kan gjøres helt ubrukelig ved å plassere det feil.

 

Jeg tror jeg forsøker å formidle akkurat det samme som du sier?

 

Spuhr vateren er godt plassert. Men den har også en oppløsning på 1 til 1.4 grader, noe avhengig av hvordan man leser den. (Jeg lar bobla flukte med grensemerket, men ikke bryte bobla) og under praktisk bruk oppdager du vel 0.3 til 0.5 grader avvik. Du klarer helt fint oppdage 0.1 grad avvik med balansenerven, men jeg tror det er vanskelig å holde siktebildet med så tighte toleranser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hehehe... Joa du har vel egentlig rett i at vi sånn sett formidler det samme :winke1:

 

Men du kommer vel til at du ikke vil ha/trenger noe vater. Er det fordi det omtrent ikke finnes vater som kan plasseres slik at du ser siktebilde og vater samtidig? Eller er det fordi du mener at vateret ikke vesentlig forbedrer din mulighet til å holde børsa i vater? (Du klarer det like bra uten vater)

Link to comment
Share on other sites

Er det fordi det omtrent ikke finnes vater som kan plasseres slik at du ser siktebilde og vater samtidig?

 

Det er dette jeg ikke har formidlet godt nok. Det er vaterne hvor du må forlate siktebildet som er penger rett i dass.

 

Deretter mener jeg at behovet for vater vil forsvinne ganske fort siden skytteren har bedre oppløsning i balansenerven enn disse vaterne har. Men et "siktebildevater" er et ok hjelpemiddel for å få skytteren til å stole på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg skriver til deg her Roe, så jeg vil starte med å si TUSEN TAKK for en inspirerende youpor....tubekanal =D

 

Jeg har vater som jeg ser lett med venstre øye, så det eliminerer illustrert problem for meg. Men jeg bruker det heller skjeldent. De gangene jeg ser bruk for det, er de situasjonene når alt rundt deg er skeivt om hverandre. Dvs der optisk illusjon spiller inn. Da er det greit å ha =)

 

//Spectre

Link to comment
Share on other sites

 

Helt enig. Å få drit i kammeret er ikke ønskelig. Sinclair selger kammerguides med O-ring for under $20, disse holder både kammeret rent og hindrer at du bøyer bronsebørsten. En slik er offisielt på ønskelisten min.

 

http://www.vertebrae.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=960&category_id=130&option=com_virtuemart&Itemid=111〈=nb

noe dyrere, men norsk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Plasseringsproblemet av vater er en utfordring. Spuhr har plassert sin i foten under kikkerten. For meg blir det en slitsom plassering. Det er ikke lett å fokusere på noe som er så nært opp i ansiktet. Min løsning ble å flytte den så langt frem som overhode mulig.

 

Her er den plassert bak fremre ring på skinna.

normal_Vater1%28481x800%29.jpg

 

Med kikkerten på plass, ser det slik ut:

normal_Vater2_%28800x754%29.jpg

Når jeg ligger ser jeg vateren rett under parallaksejusteringa med venstre øye, uten å flytte på hodet eller fjerne høyre øye fra retikkelet.

Det er også lettere å fokusere på vateren siden den ikke er trykt inn i ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Den folien jeg har brukt koster deg vel oppunder 8.000 kr i innkjøp på minstekvanta så henvend deg til et trykkeri. Forklar hva du er ute etter og de kan veilede deg på tilgjengelig folie.

 

Vannfast, permanent, laminert, kjemisk resistent og lysekte utendørs er nyttige ord.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan printer du ut på folien din?

Standard laser printer eller hos trykkeri?

Synes ikke prisen var så ille :wink:

 

Mistenker at tilsvarende er i ferd med å dukke opp på andre rifler?

Da jeg gjorde researchen kom jeg fram til nesten 6 sifre for å kunne levere kvaliteten jeg ville ha. En hjemmeprinter blir dårlig halvfabrikata. Finn et trykkeri som er villig til å samarbeide med deg og kan levere toleransene. Dette blir helt klart best å overlate til fagfolk. Mistenker at jeg har bedre slitestyrke enn original overflate nå...

Link to comment
Share on other sites

Har i flere år skrevet ut egne klistremerker og limt på kikkertene mine.

Men har ikke funnet noe folie som er holdbar nok og kan skrives ut på en laser printer.

Tenkte kanskje at du hadde funnet en løsning.

 

Får ta en prat med noen lokale trykkeri.

Ulempen er at de sikkert vil trykke en del kvanta av hver teip.

Jeg setter opp custom teip for ulike ladninger, og da trenger jeg ikke så mange av hver.

Lettere for deg som kun lager mil eller moa utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Ja har sett den Finnaccuracy malen.

 

Prøv heller et lite reklamebyrå,. Disse finnes i nær sagt alle byer og har tid til småkunder og små kvanta. De kommer sikkert til å gi deg en skjennepreken når du kommer drassende med en ppt eller pdf fil men forhåpentligvis gir de deg et mini-kurs også. Du betaler litt penger for det, men det er verdt HVER ENESTE KRONE. Har hatt samme labels i en årrekke og aktivt prøvd å ødelegge dem.

Link to comment
Share on other sites

Her var det -32 i dag

Der ble jeg litt misunnelig. Skulle gjerne ha kjørt ladningene mine gjennom et slikt kulderegime slik at jeg virkelig hadde utsatt de for "alt" Norge har å by på. Men kjenner også på kroppen at -32 fort blir litt slitsomt også...

 

Jada, superchrono'en ser ut til å fungere utmerket i mørket. Litt uvant å sikte på blinken, men tror jeg begynner å bli fortrolig med teknologien nå. Er fortsatt ikke ferdig med testingen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo mest artig for meg, men en film fra to jaktkompiser i New Zealand som er dedikerte tilhengere av Svenskemetoden og motstandere av musikk i jaktfilmer.

 

Legg merke til det generelle fitness-nivået. Jeg trodde jeg var i god form da jeg besøke NZ første gang, men jeg ble pokker så gruset. Ola Nordmann er en nok en god gjennomsnittsjeger i Europa, men jeg tror våre gjennomsnittsjegere blir fullstendig utklasset av kiwi-gjennomsnittet.

 

PATH FILMS presents

 

Jeg synes denne filmen var skikkelig bra og vil oppfordre folk til å legge igjen kommentarer for å tenne gløden hos disse gutta. Mtp på hvor bra første forsøket var, hvor de bor og den livsstilen de har tror jeg vi kan få en skikkelig bra jaktserie der...

Link to comment
Share on other sites

Kjørte samme kuldetest for 5-6 år siden på Lapua Lockbase fabrikkammo, intervallet +20 til -22. Tilnærmet lineær endring av Vo/ grad C for intervallet. Beregninger gjort i ettertid stemmer veeldig bra med snittverdier på kronografmålinger. (0,85 m/s / grad C)

 

Har senere brukt samme verdi for beregning av Vo på ammo ladet med N150 og det gir forbausende god høydejustering ut til 800 m.

Link to comment
Share on other sites

Ser du ikke flytter hodet ved lading med Blaseren. Tok du hensyn til dette da du monterte siktet eller passet det seg slik ved riktig øyeavstand?

 

Nei og ja. Dette justeres med kolbelengden og kikkerten får sin naturlige plassering mtp øyeavstand når hodet har fått sin plass på kolben.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte samme kuldetest for 5-6 år siden på Lapua Lockbase fabrikkammo, intervallet +20 til -22. Tilnærmet lineær endring av Vo/ grad C for intervallet. Beregninger gjort i ettertid stemmer veeldig bra med snittverdier på kronografmålinger. (0,85 m/s / grad C)

 

Har senere brukt samme verdi for beregning av Vo på ammo ladet med N150 og det gir forbausende god høydejustering ut til 800 m.

 

Laboratoriet til Lapua har bekreftet de verdiene for meg, så de tallene skal du nok stole på. Har 0,7 til 0,9 selv litt avhengig av krutt/ ladning. Med N15 får jeg et litt skarpere fall under minus 10 omtrent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

NÆRING: Dette er mest morsomt for meg selv, men har nå fått se mitt tredje fysiske produkt. Det blir ikke penger av dette, men det blir forhåpentligvis kvalitetsbranding. Blei lei av å miste kolbesekkene mine, Red Tab ville ikke lage en custom versjon så da flyttet jeg initiativet over til Norge:

 

Kolbesekker_3_stk.jpg

 

kolbesekk_thlr_logo.jpg

 

Om alt går som det skal burde disse være hakket mer transportvennlige og gi hårfint bedre kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Det må nesten selger fikse selv så jeg ikke bryter Kammer-reglene. For meg er dette bare en reklame-poster, andre har tatt kostnaden/skal selge/tjene pengene. Jeg har stresset "kvalitet" så dette ikke blir en pinlig assosiasjon for meg og jeg har poengtert veldig sterkt at den må ligge under tilsvarende produkter i pris for å selge.

 

Akkurat nå destruksjonstestes sømmer og stoff, "menneskehopp", "slegge" og "Landrover" har gått bra med fyllingsgraden vi har landet på (ikke som på bildet, de er litt slappe). De går i stykker tilslutt, men de bør tåle det jeg vil ha: Liten kolbesekk som henger lett tilgjengelig/ eksponert/ stødigere og du har en sjanse til å finne igjen når du glemmer den.

 

Om alt går etter intensjonen skal dette bli en bigger, better deal for brukeren og en referanse på CV min når neste investor skal overtales.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du bruker A-tec ctm4 på jaktpipa di, Roe. Har anskaffet meg en slik selv, som skal stå på 6,5x55løpet. Siden jeg ikke er så interessert i å kappe løpet nevneverdig, så har jeg bytta fra maxim til denne pga balansen i børsa. Ser at du ikke er redd for å skyte demperen go` varm. Regner med at du har langtidstesta ctm4`n din? Noe tegn på (tidlig) slitasje på denne demperen ved mye bruk? siden dette er en rein alu-demper.

Link to comment
Share on other sites

Det MÅ jo være slitasje på demperen min. Har aldri hatt den fra hverandre. Når jeg titter inni ser hullet forgsatt rundt ut og det er jo avleiringer av slam som jeg kan kakke løs pg riste ut av demperen akkurat som flass. Men demperen virker, det høres fortsatt likt ut under skyting. Har vel hatt denne demperen på to piper en periode så jeg vil tippe mellom 2500 til 3000 gjennom denne demperen nå.

 

Maximen har fått betydelig mer juling siden jeg ikke sparer 6,5x55 pipa på noe vis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...