Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

6,5x55 pipa mi brukes til alt som er, så den blir ikke spart på den heller. Med 2500-3000 gjennom ctm4 demperen uten noen store svakheter må vel sies å være solid nok. Har hørt noen rykter om at ctm4 kan gi treffpunktforandring som følge av at hullet kan deformeres over tid pga at alu rett og slett smelter. Vet ikke om dette stemmer. Det tyder jo ikke på dette hos deg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Leste artikkelen til Roe i vapen tidningen her om dagen. Så begynte Kværna å gå i hode!

Tenker å bestille en vortex razor hd 5-20x50 til min 338LM. Det er 20Moa på skinnen. Men hvis jeg kjøper en Spuhr montasje med 20Moa så har jeg 40 til sammen. Men vil jeg kunne klare å skru den ned til blink på 200m da??

 

Andre spørsmål. Spuhr montasjen kommer i to høyder. 30mm og 37mm. Hvor måles dette fra??

Link to comment
Share on other sites

Razoren har 36 mrad total justering. 36 delt på 2 = 18. Altså 18 opp og 18 ned.

20 MOA = ca 7 mil. Hvis du tilter skinnen og montasjen 7 + 7 MIL så øker du altså tilgjengelig elevasjon 14 MIL.

Da ender du opp med 18 + 14 opp (32 opp) 18 - 14 ned (4 ned). Totalt 36.

 

Svar: Ja, du kommer i senter.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte samme kuldetest for 5-6 år siden på Lapua Lockbase fabrikkammo, intervallet +20 til -22. Tilnærmet lineær endring av Vo/ grad C for intervallet. Beregninger gjort i ettertid stemmer veeldig bra med snittverdier på kronografmålinger. (0,85 m/s / grad C)

 

Har senere brukt samme verdi for beregning av Vo på ammo ladet med N150 og det gir forbausende god høydejustering ut til 800 m.

 

Laboratoriet til Lapua har bekreftet de verdiene for meg, så de tallene skal du nok stole på. Har 0,7 til 0,9 selv litt avhengig av krutt/ ladning. Med N15 får jeg et litt skarpere fall under minus 10 omtrent.

Har dere lest kapittelet om tennhetter i Sven-Eric Johanssons bok "Allt om krut & lite till"? På side 36-37 tester de (Norma/Bofors) forskjellige tennhetter i samme 300 winmag-ladning i tre forskjellige temperaturer, -54, 20 og 54 grader. Forholdsvis store variasjoner der, Federal 215 kommer klart best ut - altså minst variasjon i utgangshastighet over temperaturregisteret.

For Federal 215 varierer det fra 970 til 1005 m/s mellom -54 og +54 grader. Dvs 35/108 = 0,32 m/s / grad C

For CCI 250 varierer det fra 914 til 1010 - dvs 96/108 = 0,89 m/s / grad C

 

Det som er spesielt interessant er å se at samme krutt og ladevekt, samme kule, samme hylse gir så store forskjeller bare ved skifte av tennhette. Ved 54 grader er forskjellen mellom laveste og høyeste hastighet ca 10 m/s. Ved 20 grader er fremdeles forskjellen liten, ca 14 m/s. Men ved -54 grader er forskjellen altså på 75 m/s!

 

Og vips, så ble dette med langholdsskyting i kuldegrader enda vanskeligere om man ikke har prøvd hastigheter i forskjellige temperaturer... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Interessen for langholdskyting i Norge har økt ganske mye de siste årene virker det som. Bloggene dine og andre bra tråder her på Kammeret skal vel ha mye kredit for det.

Takk nok en gang :D

 

Når man ser hvordan vi kaster oss etter div filmer om emnet produsert over dammen så burde det være et godt marked for din film. Har sett noen blogger og en film fra amerikanerne og endel av de har sett lyset når det gjelder kikkert og mill men det sitter utrolig langt inne å bruke meter og ikke yard når man snakker om avstander. De snakker også mye om moa selv om de sier mill er best i retikkel og klikk...

Mulig grunnen til dette er at mange konkurranser og baner der borte er målt opp i yards men likevel da gitt.

 

Håper filmen din blir en realitet og at du evt får den hjelpen som trengs i forhold til hardware eller annet. Filmen burde selge bra både i inn og utland. Tror også amerikanerne kan lære en ting eller to av deg Roe.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for nok en bra video!

Ser du stort sett skyter med demper. Er dette kun pga av støy, eller er børsa roligere med demper kontra brems? Jeg testa demper på min 6,5x47 og børsa ble veldig mye roligere enn med brems. Ble en helt annen munningsvipp.

Link to comment
Share on other sites

Back to basic konkurransen? Mtp hvor jeg bor og hvor lite fritid jeg har er det i de fleste tilfeller uaktuelt for meg å reise/ betale en masse penger for å skyte papir. Det er kun jakt som gjelder for fritida mi.

Link to comment
Share on other sites

Roe, spørsmål om gammel film i "serien": i film nr 3(?)(i verkstedet), hvor du monterer picatinny-skinne på Sako'n. Hva er årsaken til at noen av sporene freses ut til ekstra bredde mellom "knaggene" på skinna?

 

Håper du skjønte hva jeg mente

Link to comment
Share on other sites

Trist at ingen selger Werner Mehls BMC 18 ( PVM 21) i Norge .Det er nok den beste kronografen en kan kjøpe for en nogenlunde rimelig sum. Det bør jo være noen som ønsker kvalitets kronografer...... Tenker først og fremst på vår lille våpen presse ,,, som surrer med Chrony og Pact... De bør jo komme litt videre.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for nok en bra video!

Ser du stort sett skyter med demper. Er dette kun pga av støy, eller er børsa roligere med demper kontra brems? Jeg testa demper på min 6,5x47 og børsa ble veldig mye roligere enn med brems. Ble en helt annen munningsvipp.

 

Jeg lurer fortsatt, eller vil du ikke favorisere noen av sponsorene dine?

Link to comment
Share on other sites

Den der gikk jeg glipp av...

 

Jeg skyter med demper pga støy. Brems er totalt uaktuelt for meg da hørselen er viktig i jobben min. At både børsa og viltet er roligere med en demper var kun en bonus.

 

Jeg prøvde munningsbrems på jaktrifla en gang på 90 tallet. Rifla ble utrolig behagelig å skyte med, men fy faen for et leven. Varte i 2 uker før jeg fjernet skiten.

Link to comment
Share on other sites

Hæ???

I Blog 35, 4:15 min ut i filmen viser du jo hvordan beddingen ser ut på Blaseren...

 

Blaser'n er nok slik original rett fra fabrikken. Eneste er lakken eller duracoaten som er spraya på. Er ikke beddet noe her. Funker nok godt nok som den er :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skal lage nye ratt til PMII 3-20x50, men dette er ikke et prioritert prosjekt mtp antall kikkerter som finnes i landet.

Om jeg har forstått det rett så har S&B fanget opp blog'en hvor jeg slakter rattene med Dremel og allerede bygd om litt ???

Link to comment
Share on other sites

Den jeg har liggende har like tårn som den du slakter i bloggen din.

 

Men har 2stk i bestilling med levering i april.

Mulig de har ett nytt design?

Bestilte med ett ekstra tårn som jeg tenkte å dreie ned låseringen på slik at det blir enklere å montere custom droptabell.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nytt klipp Roe.

 

Hadde håpet på litt bruk av 22lr på mål utover 100m, men kanskje en annen gang :wink:

Du har funnet en ideel kikkert til salongen ser det ut til :P

 

Hva er det med all denne testingen av chronographer?

Noe spesielt du ikke liker eller trenger som de andre ikke leverer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...