Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Kjære Håkan Spuhr

 

Jeg søker med dette jobb i ditt verksted. Jeg er en stor fan av dine montasjer og kvaliteten som går i dette. Siden mitt spesialfelt er kikkertene som går oppi dine montasjer vil jeg være en verdifull ressurs for din bedrift. Jeg jobber selvstendig, løser oppdukkende problemer raskt og ikke minst så har jeg eget verktøy. Se vedlagt film for referanse.

 

Mvh

Thomas

 

 

(irony off) :P

 

Med advarsel om sterke scener for sarte sjeler kommer denne filmen.

 

Når smarte ideer, fjonge funksjoner og mote påvirker driftsikkerhet og brukervennlighet så burde noen ta et alvorsord med industridesignerne...

 

Her her min mening om de nye MTC/LT tårna til Schmidt & Bender:

MTC (More Tactile Clicks) - Et hinder for raske siktekorreksjoner. Kan lure deg til å tro du har nådd zero-stop. S&B har rett og slett bygd inn en mulig feilkilde i skytterens arbeidsprosess.

 

LT (Locking Turret) - Whyyyyyyyyy? Tårnet flytter seg jo ikke uten positivt grep.

 

For å få til disse to funksjonene har de laget et tårn hvor innmaten er sårbar for forurensing - kun 1 O-ring og litt grease beskytter klikkjusteringen og låsefunksjonen LT pumper forurensing ned i greasen noe som igjen vil skape friksjon mot O-ringen.

Link to comment
Share on other sites

LT (Locking Turret) - Whyyyyyyyyy? Tårnet flytter seg jo ikke uten positivt grep.

 

 

Fordi Mil/SOF har erfart at tårnene kan flytte seg i løpet av deres tjeneste... (fast-roping, rappelering, HALO/HAHO hopp osv) :wink:

Derfor har alle de siste kontraktene med dem hatt krav om locking turrets.

 

Og sammenlignet med dem, er jo ikke det sivile langholdsmarkedet så interessant.

Link to comment
Share on other sites

MTC burde vært trinnløst, pr .1mil, stillbar ala en tidsbryter for strøm slik at MTC-klikkene kunne stilles inn som en kulefallskompensator fra 100 - 800m. I tillegg hadde man da fått .1mil klikk under og over MTC-avstandsklikket for å justere for variabler. Raskere innstilling av kikkert får man ikke og i mørket hadde det vært uslåelig som manuell kikkertinnstilling.

 

Eneste ulempen jeg ser er at manuell innstilling av kikkerter begynner å se steinalder ut. En Burris Eliminator 3 4-16 gjør akkurat det samme som manuelle kikkerter på disses vilkår, om enn ikke like bra. Spiller man gamet på Burrisens vilkår er alle manuelle kikkerter sjangseløse. Det blir som å sammenlikne en Tiger Tank fra 1942 mot en Leopard 2 fra 2012. Med Burrisen er det antagelig mulig å treffe 5 stålmål av forskjellig størrelse jevnt spredt på ukjent avstand fra 200m til 1000m på under 10 sekunder. Prøv det med "gamledagse" kikkerter..

 

Det eneste man nå mangler i Burrisen er XXX-gjenkjenning fra digitalkameraer, bevegelsessensorer og elektronisk avfyring. Da går ikke skuddet av før løpet peker korrekt for treff selv om avtrekkeren har vært trykket inn for lenge siden 8)

Link to comment
Share on other sites

Murphy kjenner jeg godt til. Spesielt med batteridrevne ting..

 

I mørket lurer Murphy rundt hvert hjørne. Det er årsaken til at når jeg skal skyte på 500m med en kikkert med ZS så liker jeg å telle til "5" i steder for "41" (eller var det 31??, f**n jeg må telle en gang til!)

 

"Noe slikt du tenker på Torf?": Jepp, og også med gen3-tube med innebygd Aimpoint-detektor 8) Spøk til side. Jeg forstår ikke hvorfor Forsvaret utstyrer soldatene med signallys. Det spiller kanske ikke noen rolle når prisen på termisk utstyr stuper pga utviklingen av "nightvision" i privatbiler. Noen som har testet en Mercedes S-klasse med "nightvision" på jakt? Soltak blir vel populært igjen..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet en akustisk kronograf. Kompakt og fin sak, uavhengig av lys noe som er bra for meg som rammes hardt av mørketid og trenger plassen i sekken til varme klær. To store pluss for meg. Var enkel å bruke, men har ennå ikke skutt "kjente ladninger" over kronografen. Merket også at kronografen tok måling (way off, 500 something msek) på 338'n da jeg skjøt et par skudd noen meter til siden..

 

Fin dag på banen, mest kos med Horneten.

 

Link to comment
Share on other sites

er det fordi den er lite egnet til lengre hold ? :wink:

 

Der traff du faktisk dead on. Feberen i begynte i 1998 og satte seg med artikkelen om 22 K-Hornet Eirik Moen skrev for en norsk publikasjon (et spesialnummer om Lading?)

 

Patronen er ytterst krevende å skyte i vind. Jeg har som ambisjon å komme meg på toppfugljakt vinterstid og med denne patronen MÅ jeg være jeger og ikke skytter med dertil intense opplevelse i ansmygningen.

 

...men nå har jeg trent så mye med Hornet'en at ei leirdue på 200m er realistisk uansett vær, så kanskje jeg skulle dratt på jakt mens kulene enda fløy i hytt og pine når vinden kom...

Link to comment
Share on other sites

Leupold VX R 3-9x50 med CDS tårn og opplyst retikkel (dot i midten). Så langt veldig fornøyd, målet var en ok kikkert med target-tårn så jeg kunne få mer glede av Horneten.

 

Så langt ok. Optisk selvfølgelig ikke i klasse med mine S&B, må ha spottehjelp for å se nedslaga på 2-300m. CDS tårnet fungerer, men det er ikke noe skikkelig tårn for langholdsskytte. Ingen zero stop, ingen markering for hvilken runde du er på og jeg har lest på nettet at det er en del feil på VX3 og CDS. (Ikke lest noe om VXR).

 

Alt i alt en trivelig kikkert som gav Horneten en markert heving i bruksopplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Oppfølgeren til blog 53.

 

Tester videre med Steinert Superchrono mot min velkjente Shooter Chrony.

 

Akustisk kronograf er litt ny og uvant teknologi for meg så jeg prøver å cracke koden for hvordan bruke den best. Den er definitivt mest transportvennlig, setup-vennlig og tar målinger på skudd langt bedre enn Chrony men jeg har ikke testet den nok til å hive Chrony'en ennå. Etter å ha lest bruksanvisningen forstår jeg det slik at cluet er å få siktelingen til kronografen parallell til kulebanen og ikke bry seg så mye om vateret.

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant - tackar! :)

 

Det hade varit kul om Chronyn målte också, så man kunde jämföra hastigheterna. Sen vet jag ikke om du kun gjorde det för filmens skull, men du trenger ikke att reseta Chronyn när du får Err1 eller Err2 - det är bara att fortsätta skjuta.

 

Flot skytte med Hornet:en!

Link to comment
Share on other sites

En film jeg lagde siden en seer spurte. Ganske kjedelig film.

 

 

Hvis du pusser rifla etter hver gang du har vært å skutt, hvordan føler du kaldskuddet går neste gang? Erfaringsmessig så syns jeg at kaldskuddet går bedre når jeg ikke har rørt rifla med pussesaker etter jeg var på banen sist..!

Link to comment
Share on other sites

En film jeg lagde siden en seer spurte. Ganske kjedelig film.

 

 

Hvis du pusser rifla etter hver gang du har vært å skutt, hvordan føler du kaldskuddet går neste gang? Erfaringsmessig så syns jeg at kaldskuddet går bedre når jeg ikke har rørt rifla med pussesaker etter jeg var på banen sist..!

 

Har ingen endring på Blaseren. Har satt kaldskudd på 1000m + med Blaseren totalt demontert. Pipene mine er omtrent like skitne mellom hver skyteøkt.

Link to comment
Share on other sites

En film jeg lagde siden en seer spurte. Ganske kjedelig film.

 

 

Enig i det meste du gjør. Men de to-tre første gangene med kobberbørsten synes jeg det er lurest å dytte den gjennom fra kammersiden og skru den av fra løpssiden. Ikke dra den tilbake altså. Da slipper man å fylle kammeret med unødvendig drit.

Link to comment
Share on other sites

Men de to-tre første gangene med kobberbørsten synes jeg det er lurest å dytte den gjennom fra kammersiden og skru den av fra løpssiden. Ikke dra den tilbake altså. Da slipper man å fylle kammeret med unødvendig drit.

 

Helt enig. Å få drit i kammeret er ikke ønskelig. Sinclair selger kammerguides med O-ring for under $20, disse holder både kammeret rent og hindrer at du bøyer bronsebørsten. En slik er offisielt på ønskelisten min.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger i den akustiske kronografen sin natur at den blir veldig følsom for vertikal tilt i et slikt oppsett som på filmen. Har prøvd en jeg og, og tok litt for lett på siktinga med dertil avvik på målingene.

 

Jepp, avstanden mellom sensorene blir jo adskillelig kortere og derav mye høyere hastighet blir konklusjonen til elektronikken. Vil kunne slå ut på optiske også, men i mindre grad. Jeg fikk liknende resultater som deg, Roe, og som du påpeker; Shooting Chrony'en bør stå sist pga lydskyggen. :wink:

Jeg fikk også 1900m/s på ei måling, men det var da jeg hadde kronografen for nære munningen og kulebanen. Litt lavere og litt lenger unna, så satt'n! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne filmen har surret i bakhodet lenge. Etter å ha sett Magpul Art of the Precision Rifle (eller tilsvarende) DVD med Todd Hodnett hvor han stresser at scope levels er både nødvendig og kritisk utstyr tenkte jeg "ikke faen!..." og et minimalt av google-fu viste at samme mannen solgte noen unike scope levels med 1 grad oppløsning for $100'ish... prekk prekk prekk

 

Scope levels skal motvirke helning av riflen til siden. Det vanlige internett-eksempelet er 5 grader helning og dette flytter treffpunktet i omegn 10 cm på 500m.

5 grader er absurd mye for et friskt menneske! Balansenerven din kontrollerer i hvile helning mer enn 100 ganger i sekundet og de aller fleste har en oppløsning på laaaangt under 1 grad. Om du ikke har det vil jeg anbefale en tur til legen siden dette kan være en indikator på mer alvorlige ting.

 

Sålenge du ikke kan se vateret i scope levelen samtidig som du ser siktebildet ditt ser jeg heller ikke hvordan dette produktet kan virke for annet enn psyken. Både hjernen og øyemuskulaturen forsøker å rett opp et skjevt bilde om du legger hodet skjevt ned på kolben, men sålenge du stoler på kroppen (dvs balansenerven) så vil du holde trådkorset rett/ i vater mm du plages av andre ting i skytestillingen.

 

Denne filmen illustrerer poenget mitt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er unødvendig hvis man må ut av stilling. Jeg har satt opp mitt (av typen du feller ut til siden) slik at det dukker opp like over trådkorset i kikkerten når jeg har venstre øye åpent. Dette fungerer bra for meg, og teorien sier at det har en effekt så hvorfor ikke? Det å ligge i samme stilling og finne tilbake til samme siktepunkt hver gang er noe de fleste mestrer. Her har du jo også terrenget og se etter i retikkelen. Å finne vater i en særs spenstig stilling i en hei på vestlandet? Nja.... Jeg mener dette er et godt verktøy. Et av de minst viktige? Ja, sannsynligvis, men alt teller. Bare å begynne å kontrollere det, så ser du hvor "flink" kroppen er til å søke rette linjer. Begynn med å sette skivestativer og gonger/skiver skjevt og kontrollmål hverandre på banen. Du blir overrasket.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg er er glad i vateren min. Skyter stort sett fra litt skeive stillinger og ser ofte at jeg må korrigere meg inn for å komme i lodd. På 1km så tilsvarer 1 grad kanting ca 15 cm med 7mm WSM'en. Får en 1-2 grader kanting så hjelper det ikke på sjangsene til første skuddstreff på en 40 cm gong. Vindavdriften med denne børsa er ca 40 cm per m/s sidevind på 1 km.

 

edit: regnet ut kantefeilen på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Skal overhodet ikke bestride noe av det som skrives. MEN på min SPUHR montasje er det montert varter fra produsent. Den sitter rett under ringen. Dersom du ser gjennom sikte med begge øyne åpne ser du både varter og siktebilde samtidig. Jeg bedømmer vateret i mitt tilfelle til å være et kjempegodt hjelpemiddel.

 

Jeg har flere ganger forsøkt å sikte meg inn på målet uten bruk av vateret (kniper bare igjen venstre øye..) deretter kontrollerer jeg ved å åpne det venstre øye. Veeeldig ofte er jeg litt ute av vater og kan rettedet opp ved hjelp av vateret.

 

Med den lille erfaringen jeg har kan jeg IKKE komme til konklusjonen man har kommet til over her.

 

Min konklusjon blir: Vater er et helt supert hjelpemiddel som kan gjøres helt ubrukelig ved å plassere det feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...