Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

Handla litt småting fra THLR nå, og er fornøyd med resultatene :)

 

Men kanskje en idé hadde vært et kort eller en slide alá Mildot Master for å beregne avstand/størrelse på målet litt enklere? Jeg er en stor tilhenger av å gjøre ting "analogt", men skyr ikke unna hjelpemiddel.

Det er nok patent på mildot masteren, men kanskje kunne man lage en roterende disk versjon av mildot masteren integrert i TH sin "Snipertool" med akkurat samme funskjoner i tillegg til avlesbar vinkelberegning. Klistrer man egen ballistisk data bak på kortet, da har man alt i ett.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hei, noen som vet hvor man får kjøpt utstyrsbeltet fra Cabelas :?: Mener å ha lest noe om det her inne, men finner det ikke :forvirra: Er jo et bra bilde på den i Blog 24. Eller er det noen som har noe tilsvarende å foreslå :?: Er sitteputa som er mest aktuell. Håper det er greit å låne tråden :wink:

 

Jeg kjøpte beltet fra Cabelas og bruker en sitepute laget for kajakk, den passet akkuratt oppi den store lomma.

Det kosta litt med frakt fra Cabelas, men det funker helt genialt. Det ser kanskje litt snodig ut når man går, "My buttflap bring all the deer to the farm, And they're like It's better than yours...", men det veier omtrent ingenting, er ikke i veien og er for meg nå like naturlig å ta med på jakt som rifla :P

Link to comment
Share on other sites

Men kanskje en idé hadde vært et kort eller en slide alá Mildot Master for å beregne avstand/størrelse på målet litt enklere? Jeg er en stor tilhenger av å gjøre ting "analogt", men skyr ikke unna hjelpemiddel. Det er akkurat lenge nok siden jeg hadde matte på videregående til at jeg knoter unødvendig med det. En firkanta slider laget i plastikk, eller kanskje ei rund skive man dreier på?

 

 

Gikk glipp av denne på første gjennomlesning.

Om man ønsker en løsning ala Mildot Master så virker deres konsept så bra at det er ikke noe der jeg kan gjøre bedre. Man kan seff lage en customversjon for den svenske feltskytingen hvor alle skivene ligger inne, men DET blir for stort fysisk format og et spesialisert produkt for denne konkurransegrenen.

 

Samme med "rund skive man dreier på". Første løsningen jeg undersøkte var en skyte-kalkulator ala regneskivene pilotene bruker. Disse regneskivene er et snurrehjul som regner ut diverse relevant info. Også her ble formatet for stort, produktet for snevert og prisen så stiv at det rett og slett ville blitt et dårlig produkt.

 

Derfor ble det heller kuttet ned til:

Hva har jeg mest bruk for?

Hva er det som kan vippe marginale skudd i min favør?

Hva er det som vil kreve mest repetisjon/ oppleves med store intervaller hos en skytter?

Hvor solid må det være?

Hvilken størrelse/ vekt gir sannsynlighet for pakking/ bruk?

 

Så den nåværende løsningen ble Snipertool.

Link to comment
Share on other sites

Rasjonelt :) Jeg kjøper det argumentet! Tillitsvekkende å heller ikke bare lage produkt for å selge/tjene, men som faktisk fyller et behov! Kudos for det.

 

Mattematikken som man må gjøre er også såpass enkel at jeg ser og nytten av å heller terpe på den, enn å bli avhengig av å ta med seg dill på tur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så filmen i går kveld og synes det var ett solid stykke arbeid.

Sammenlignet med Magpul og Litz sin video så er dette mer jordnært og praktisk orientert synes jeg.

Lite reklame og ikke for mye teori. Fokus på det som fungerer og ikke alt av gimmicks.

Tror denne filmen vil selge godt både i Norge og internasjonalt når den engelske utgaven blir ferdig tekstet.

 

Meget godt jobbet Thomas!

Link to comment
Share on other sites

Har nå sett filmen og det var en knallgod film syns jeg!

 

Jeg er i startfasen av og skyte langt og dette var en fin introduksjon! Veldig greit og se att dette ikke er noe umulig oppgave men i tillegg danne seg ett bilde av hvilke ting man bør trene på og beherske! Må si jeg misunner dere områdene dere skyter i, her i indre østland er det mildt sagt stusslig med egna terreng, men det finnes vel her ett sted. Som man ser i filmen er blinker langt unna en liten del av det og skyte langt så 300m bane holder lenge til trening av skyteteknikk og skytestilling!

 

Håper dere kommer med flere langholdefilmer!

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hadde guttekveld med meg selv, foran TV med nye Langholdsfilmen til Ulf Lindroth med Thomas Haugland som instruktør. Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet! Her får alle selv med begrenset skyttererfaring hjelpe til enkelt grunnleggende skytestilling, enkelt trening, hvordan lage rattekort, vindbedømming, retning, vind, vindstyrke, og graderingene av den for effektiv vindstyrke. I ekstra materiellet var det også utfylling av ett ballistikk kort. Rett og slett det teoretiske en trenger som nybegynner for å bli en effektiv skytter på avstander ut til 5-600m.

 

Gleder meg stort til film nummer 2 som helt sikkert ikke er alt for langt unna om en leser litt mellom linjene. Veldig bra jobbet. Anbefales til alle og må være årets julegave til de som er interessert i skyting på litt lengre enn jegerprøveavstand!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er stort sett godt nok å gjette trykket, så lenge man skyter under 800-1000m iallefall. Finvær = 1010hPa, Veldig fint vær = 1020hPa, litt tvilsomt = 1000, dårlig vær 990. Så trekker du ifra 1hPa for hver 8m du er over havflaten.

 

Biler har termometer, og du kan ta temperaturen mye på feelingen. 1°C betyr like mye som mellom 3 og 4 hPa. Som oftest har biler nå også GPs som forteller hvor høyt du er, og du kan sjekke trykket på Storm eller Yr før du går ut om morran om du vil ha det bedre enn gjetting.

Alt i alt vil jeg si at nytten av en Kestrel er veldig overdrevet. Man har iallfall mye mer både nytte og gøy med ammo for de pengene...

Vinden tar man bedre med Beauforts, og Hauglands vindskalaer, og om man kombinerer trening i vindtolking med de, og de 500-1000 skuddene en får for en Kestrel, så er jeg ikke i tvil om hva som gir mest forbedring av resultatet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er stort sett godt nok å gjette trykket, så lenge man skyter under 800-1000m iallefall. Finvær = 1010hPa, Veldig fint vær = 1020hPa, litt tvilsomt = 1000, dårlig vær 990.

 

[Kortet ned sitat...]

 

K

 

+1 på hele greia.

 

Det første er en helt grei veileder, men ikke nødvendigvis rett. F.eks har Stavanger dritvær nå, men trykket er 995 hPa og Kristiansand har ok vær på 995 hPa.

Her i Bodø er været helt ok, og trykket er 981 hPa og Kristiansund har skitvær med 987 hPa.

 

Et lite obs! til ovenstående: Hodet mitt er kalibrert for Bodø vær nå. "Ok' og "bra" er for søringer flest "rævva" og "dårlig".

 

Men om vi tar M67 sitt første del og legger til "I sentrale østlandsområder og videre nedover kysten..." tror jeg det vil passe bedre med den almenne oppfatning av godt/dårlig vær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Thommen Classic høydemåler som gir meg både barometrisk trykk og selve høyda, såfremt den er riktig kalibrert i forhold til været.

 

Med jaktradio som klarer å få inn frekvenser under 130 Mhz er mulig å få inn såkalt "Automatic Terminal Information Service" fra flyplass. Infoen gir automatisk oppdatert værmelding som feks barometrisk trykk ved havoverflaten "QNH" før hectopascal tallet, eller høyda til flyplassen "QFE" før hectopascal tallet. En sånn høydemåler kan man da kalibrere inn enten 0 meter "QNH" eller X meter "QFE", og da peker høydemåleren automatisk inn egen høyde. Uten høydemåler er det også mulig å trekke fra QNH trykk eller QFE trykk omtrent 1 hectopascal for hver ca.9 meter egen høyde på fjellet etter kartet. Får man ikke inn radio frekvens til ATIS, så kan man også ringe hjem til kjerringa som forteller hva som står på barometeret på veggen. Merk høyda til hjemmet.

hoehenmesser-thommen-classic-6000-m-altimeter_zps845f3706.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Manuelle" altimeter er gode når de er dyre.

 

Skal man først bruke noe annet enn en Kestrel, så kan man jo laste ned en gratis barometer app i Android Markets.

Så bruker man denne + innlegget til M67.

 

At du ikke har en målestasjon akkurat er du er spiller liten rolle. Det er laaaaaaang avstand mellom isobarene om været er godt nok til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@furuoglyng

 

Er det enklere/mer nøyaktig å justere høydemåleren når du er med et vann eller noe annet lett synlig på et kart som du kan lese av høyden på (moh)?

Er et vann 390moh og du står med vannet så stiller du bare inn måleren på 390moh og kan gå videre med tålig god nøyaktighet. I mitt hode enklere en å juste inn etter trykk fra en flyplass laangt borte eller trykket hjemme i stua.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg kalibrerer vanligvis min barometriske høydemåler ved vann på kart, men hva hvis man ikke finner vann til høydereferanse? Nevnte i innlegget mitt at man også kan få inn barometrisk trykk ved havoverflaten eller fra bestemt høyde gjennom ATIS radiokanal, dersom man ikke skulle ha barometer tilgjengelig. Deretter trekkes det ca 1 hectopascal for hver 8 meter høyde som M67 sa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innimellom alt arbeidet har jeg fått litt tid til ren avslapning også. Kartlegger for øyeblikket de nye 6,5x284 pipene mine. Selv om Blaser pipene ikke er noen V0 vinner for meg, har de så langt vært utrolig jevne og samme ladning har gitt rett rundt 870 msek over 4 piper nå. Min nåværende pipe har tapt kun 3 msek V0 i løpet av 2000 skudd.

 

Trodde opprinnelig en rifle i 22 Hornet ville få kort levetid i våpenskapet, men den har allerede overlevd to rifler i mer anvendelige kalibre. Synes rett og slett det er stor stas å skyte uten nevneverdig smell og rekyl, og kulene er så følsomme for vinden at selv korte hold blir krevende.

 

Link to comment
Share on other sites

For et leven det må bli etterhvert.

"Idag blåser det 5 ryper med gås i kasta, og vest for Stadt vil det etterhvert regne katter og hunder. Med fallende temperatur og frost vil reven raske over isen og gi lokalt lurveleven i hønsegarden..."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...