Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Takk for et par glimrende videoer! :D

 

Forøvrig tilfeldig å se at du sliter med det samme som meg: sitter med høyrehånden inntullet i bandasje etter en operasjon, så får heller ikke skutt noe særlig for tiden. Mest tilfeldige er at jeg har sydd omtrent likt som deg!

 

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Et tips kan være å skyte links. Halvauto er nokså enkelt å venne seg til links, og en kan skyte med pistol, det involverer kun en hånd. En skyter som ei ræv til å begynne med, men det kommer seg fort.

Og god bedring til dere begge, Mange ting tar lang tid for å bli bra, og mye venner en seg til - stå på.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja links er faktisk en av de tiltakene som seriøst vurderes, om ikke annet for å utvide skytterrepertoiret.

 

Har jobbet litt med å få en bedømming av skadeomfang/ påvirkning av skytingen. Med maks konsentrasjon klarer jeg fint et par skudd, men etter det klarer jeg ikke overstyre refleksene lenger og skytingen går åt skogen.

 

Gruppediagnose tilsier at jeg veklser mellom å dra i pistolgrepet og møte rifla med skulderen. Det slår meg som sannsynlig i all den tid jeg tvinger kroppen til å skyte, samtidig som kroppen ikke vil ha noe ubehag inn i hånda.

 

Helt hvordan jeg skal omgå dette vet jeg ikke, men jeg skal gå over til å skyte prikketesten nå og se om lengre tid mellom skudda øker utholdenheten min.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

For mange år siden så jrg en skytter med nesten samme problem som deg. Han hadde montert et pistolgrep som fritt kunne bevege seg framover i skinne under rekyl. Avtrekksoverføringen ble ordnet med en fleksibel kamerautløser.

Link to comment
Share on other sites

Gruppediagnose tilsier at jeg veklser mellom å dra i pistolgrepet og møte rifla med skulderen. Det slår meg som sannsynlig i all den tid jeg tvinger kroppen til å skyte, samtidig som kroppen ikke vil ha noe ubehag inn i hånda.

For å få skutt så fungerer overgang til links aldeles utmerket. Om det er dårlig motorikk som er problemet så kan en jo vurdere om en skal terpe videre og forbedre den, men skyting er vel ikke akkurat en kostnadseffektiv måte å trene opp motorikken?

Er det smerter som er problemet, så trener du bare inn uvaner, bytt side.

 

Skyt også masse 22LR og sånt som ikke er ubehagelig. Da venner du ikke kroppen til at det er ubehagelig når det smeller - det er litt som å ta hesten inn i hengeren for å gi den gulrøtter et par ganger i uka - da går den inn også når en skal ut å kjøre...

 

Jeg hadde et lignede problem for en 20 års tid siden. Fingrene på høyre hånd ble nokså most, og det er nok ikke alt av nerver som er på plass, ikke er alle like lange lenger heller...

Jeg var ikke så ytelsesfokusert som du er, jeg skulle bare skyte, og høyre hånd var til å begynne med helt ubrukbar til annet enn å støtte opp med. Hadde en halvauto 22LR og et par pistoler, og jeg bare begynte å skyte links fordi jeg rett og slett ikke kunne trekke av "rettveien" om jeg aldri så mye prøvde. Begynte vel å skyte 6.5x55 og slikt (å kjøpe noe grovt i links var hinsides alle budsjetter) et halvår etterpå, da med problemer ala de du beskriver. Hagle var jo helt umulig... Skjøt links med pistol i flere år, og er jammen ikke sikker på hvilken side jeg skyter best med den dag i dag.

Rifle er litt vanskeligere å "snu" siden det er mer muskulatur som har innøvde bevegelser, men å tuske til seg en links 200STR er kjapt og enkelt, og når/om man er ferdig med den så får en mye av pengene igjen.

Kanskje har skytterlaget ditt en i 22LR som du kan låne eller bruke på treninger og iallefall prøve det med.

Ting gikk seg til, jeg ble vant, osv. etter noen år og jeg skyter "rettveien" idag. Hadde rifler i links og penger vært noe jeg hadde god tilgang til dengangen så hadde jeg nok neppe gjort det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Takk og Takk

ser at mye av min skyting går under "poor shooting" :lol:

 

Hehe, fortvil ikke. Jeg skal lage en "morale patch" eller "bumpersticker" til deg... "I shoot longrange like a noob... but I love it!"

 

I samme serie kommer

"I shoot longrange... IRL!"

"I shoot longrange... on the keyboard"

... med assosierte bilder..

 

 

Har ikke helt koll på skytingen selv i disse dager, ei heller utstyret:

 

Link to comment
Share on other sites

Har gjennomført den nådeløse testen for treffsikkerhet (accuracy) for å sjekke nivået. Har ikke lenger utholdenhet til samlinger (precision), men siden jeg syntes å mestre et par enkeltskudd ok så gjennomførte jeg dette.

 

Testen kalles nådeløs da det bare er 1 skudd og treffen på skiva tolkes iht MOA Accuracy (avvik fra senter) og ingenting kan bortforklares uansett skyteforhold. Det mest fornuftige er selvfølgelig å tolke i MIL siden det er det du ser gjennom kikkertsiktet og du vil da få en god følelse om målet er stort nok til at du klarer å treffe det. Men MIL som angivelse for presisjon/ treffsikkerhet er såpass ukjent for mange at det var greiest å tolke i MOA. 0.5, 3/4 eller sub 1 MOA er jo "internett-standarden", men da snakker man om presisjon og ikke treffsikkerhet.

 

Oppdaget at jeg fortsatt er innenfor normen (mål 1-2 MOA store), men at hurtigheten er fraværende og standarden for treffsikkerhet forsatt er redusert siden jeg ikke kontrollerer rekylen like bra og iblandt drar i pistolgrepet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett skal kreftene du tilfører rifla "nulle ut" hverandre slik at rekylen kan gå uhindret bakover.

 

Siden jeg ikke kjenner rifla lenger så hender det at jeg drar i rifla, dvs at når rekylen kommer så får den ikke gå rett bakover og munningrn peker feil før kula er ute av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ser Jokeren?

 

normal_Skjermbilde_2013-09-27_kl__15_48_40.png

 

Why so serious?!?

 

Men uansett. Det kortet du bruker for å feilsøke etter treffmønster, hvor fikk du tak i det?

 

Fantastisk observasjon! :D

 

Helt siden Tackleberry i Police Academy har jeg villet skyte en smiley. Nå har jeg gjort det! 8)

 

Slike skillz belønnes, send meg adressa di så kommer en verdensnyhet i posten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, noen som vet hvor man får kjøpt utstyrsbeltet fra Cabelas :?: Mener å ha lest noe om det her inne, men finner det ikke :forvirra: Er jo et bra bilde på den i Blog 24. Eller er det noen som har noe tilsvarende å foreslå :?: Er sitteputa som er mest aktuell. Håper det er greit å låne tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kart, lineal og kompass til avstandsmåling funker jo prima.

 

Prøv ut metoden uten kart, men ikke glem vinkel beregning.

Det finnes også en til måte å beregne ut avstand uten kart, men bare med speilkompass og skritt telling til langt hold.

 

Du peiler et mål med speilkompasset som viser feks 270 grader magnetisk vest, gå 90 grader i annen retning feks. 000 nord i noen meter avhengig på avstand til objekt med å telle dine skritt som du vet avstand. Gå omtrent 120 meter, og peil målet på nytt som kanskje viser 266 grader magetisk vest.

 

Målet har altså forandret seg på 120 meter ca. 4 grader i forhold til deg.

 

Bruk formel 120 meter/4 grader*360=10800 meter sirkel bane mellom deg og målet.

 

Del 10800 meter på 3,14pi, så deler du dette med 2, og da får du ca. 1719 meter avstand fra deg og målet.

 

 

Beregningen over brukes i luftfart for å peile avstand og egen posisjon mellom radiofyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan utfører du beregning av egen posisjon og målet? Med krysspeiling og høydemåler, eller ser du bare på kartet? Finurlig finnes det en tråd her på forumet om å bruke kart og kompass til avstandberegning som ingen trodde ville fungere i praksis til langhold. Du beviste at det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på laser måleren. Alle har en, så hvorfor ikke bruke den? Skal man skyte på et dyr, så er kart og linjal ubrukelig, det ser vi av denne filmen. Men til skyting på stein og stål og mål som skyter tilbake, kan man benytte den med greit resultat. Alt er avhengig av hva man skyter på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bruker GPS for å prikke egen posisjon på kartet og krysspeiler nøyaktig inn målet med speilkompass fra to forskjellige steder med å trekke bort deklinasjon før man setter kompass på kartet, så ser jeg ingen problemer med å dra linealet fra deg og mål krysset for å finne ut avstand. Det er kult å preppe på dette dersom elektronikk svikter.

Link to comment
Share on other sites

Det er kult å preppe på dette dersom elektronikk svikter

Hehe, jeg synes det er kulere å skyte :wink:

 

krysspeiler nøyaktig inn målet med speilkompass fra to forskjellige steder med å trekke bort deklinasjon før man setter kompass

Er det ikke mye enklere å måle mellom to punkter på kartet med linjal? standplass-blink; 21.5mm x 50 000 = 1075m. Enda enklere seff med laser, men slik gjorde vi det iallefall før. Og lasere virker kanskje ikke alltid.

Enkleste måte om en er flere er egentlig bare å begynne å skyte, og korrigere etter som spotteren sier, normalt treffer en da det meste innefor effektiv praktisk rekkevidde på 3. skuddet. Det tar omtrent syv sekunder om man er litt samkjørt :wink:

 

Joa, men den metoden er dønn upraktisk siden du ikke kommer til skudd før etter helga

Krysspeiling og de beskrivelsene får meg til å tenke på navigasjon på havet eller med fly, i mørke eller inni/over skyer. Jeg har engang navigert fra Værnes via Gardermoen til Rygge kun med NDB-fyr - det får en til å respektere pionerene fra tidlig i forrige århundre på en annen måte. For å si det slik, det var bra det ikke var et raskt fly...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Før eller senere kommer man til å teste glattborede våpen med DSFS på langhold. McMillan lagde i sin tid bolt action BR hagler i kal.12. Skal se Marlin Goose Gun i 10mag kommer til å stige i verdi :-)

 

Her er Steyrs superbørse. Den har 0.8 mil kulefall på 1000m hvis jeg ikke husker feil. 14,5mm utgaven hadde nesten 5000fps med er .22kal pil på 36gram.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_IWS_2000

 

Som en kuriositet kan dere sjekke data på denne .50cal DSFS 402gr blypil fra ei vanlig 12mag hagle mot grove dobbeltrifler. Designeren av denne har også designet tankammo for GIAT i Frankrike: http://www.sauvestre.com/12-76,306

Link to comment
Share on other sites

Det er som Jonnyvang sier. Jeg bor i et område med topografi som er svært godt definert.

 

Ikke for det, jeg har brukt det med stort hell på indre Hedmarken også. Kan du se/ skyte langt så finnes det nesten alltid en lendegjenstand som også finnes på kartet.

 

Du må finne din egen posisjon på kartet i alle typer terreng. Dette gjøres enklest med GPS, men på plasser som i filmen kan krysspeiling/ triangulering være nesten (5-10m vs 3-5 m nøyaktighet på grid). Jeg bruker et ordinært kompass, men et peilekompass er langt raskere/ enklere/ mer presist å bruke.

 

Du trenger ikke krysspeile målets posisjon. For langholdsskyting så ligger det på en plass vi kan se og for de fleste med et kulefang som ofte er definert på kartet. For de som bruker store fjell som bakgrunn får du enkelt plassert målet i lengde vha skytevinkelen som da nødvendigvis treffer en høydekurve. Reaksjonstiden med Snipertool var som videoen viste, brukte vel 4-5 sekunder på å ta ut avstanden til 680 el 790 målet? Forarbeidet med egen posisjon var da unnagjort.

 

Knut Erik, på samme måte som jeg sier ballistiske app's i skyteposisjonen er fjas, har du nok ikke full dekning for det du sier. Blog

33.

Link to comment
Share on other sites

Reaksjonstiden med Snipertool var som videoen viste, brukte vel 4-5 sekunder på å ta ut avstanden til 680 el 790 målet

Jo, men det er jo nytteløst - du treffer jo ikke... :wink: (3:49, 4:37 og 7:42 iallefall) Neida, faktum er at jeg brukte denne metoden til sjøfugljakt i mange år, før laseren ble billig nok - det hjelper veldig når kartet er i målestokk 1:7500, 5000, eller sågar 2500. Jeg laget typisk feltkortet før jeg dro hjemmefra, kvelden før, eller gjenbrukte et gammelt et.

Med et M711-kart er det litt vanskeligere å få det supernøyaktig.

 

r eller senere kommer man til å teste glattborede våpen med DSFS på langhold

Utvilsomt. Men sivil skyting har "behov" for en helt annen presisjon enn de våpen som har vært testet til nå har demonstrert. Jeg kjenner ikke til hvilke problemer som skrinla IWSen, eller presisjonen i den, men vi har jo sett bluss med sabotammunisjon nå og da, til forskjellig skyting. Presisjonen henger ikke på greip når skytterene ikke trenger flattskytende og kort flytid på samme måte som de på den toveis skytebanen. Man ofrer bare ikke presisjon for litt flatere kulebane, eller for NOE.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå så ikke jeg at du brukte linjal og kart mer enn en gang i den filmen, og jeg betviler at man kan ligge og poppe små rådyr på xxx meter ila sekunder ved å bruke den metoden. Her hvor jeg jakter, går det iallefall ikke. Jeg og du, Roe, trener og jakter på helt forskjellige måter, men vi oppnår samme resultat, nemlig døde dyr. Jeg bruker laser blindt, og har en knepp tabell ut til 1000 meter på kolben. Men om skuddet avviker i vinkel eller mye vind, så tar jeg frem tlf og knotter litt i app'n. Er hjorten borte innen jeg er ferdig, så får det være, det er 4 mnd med jakt her.

Er avstanden kort, dvs under 500 meter, så klarer jeg å ta det meste på erfaring, kneppe til nærmeste 100 meter, og holde resten, har alltid fungert.

Jeg drasser på minst mulig når jeg er på jakt, eller skyter generelt, en rearbag, ammo boks og Kestrel og laser, og jeg kan kose meg ut til 2 km, med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Der falt jeg litt av samtalen, ble litt godagmann-økseskaft for meg :?

("Det går ikke"/ "Jo"/ "Gjorde det bare en gang på film...".)

 

Laser er jo utvilsomt det beste, men hva er det med denne backupløsningen som ikke virker?

Hva er det med kart som gjør at jeg ikke kan lese det ila noen sekunder?

Hvorfor skulle ikke jeg vite hvor jeg er på kartet?

Hvilken funksjon har det hvite kortet?

Hvorfor skal jeg starte prosessen først når rådyret dukker opp?

 

...

Ad kart/ vinkel der du ikke klarer å plassere målet på kartet er ytterst tungvint/ les lite praktisk. Tar det ut av hodet nå, så noen mattekyndige får snu formelen for meg (jeg finner ikke ferdig-kortet mitt):

 

Skytevinkel % = høydeforskjell meter : horisontal lengde meter x 100.

Skytevinkel % er kjent = høydeforskjell i meter er ukjent : horisontal lengde i meter er kjent (siden du må kjenne egen posisjon og da kan ta kompasskurs mot målet og måle på kartet langs kursen til samme høydekurve) x 100

 

Når du har regnet ut høydeforkjellen så måler du langs kompasskursen til den aktuelle høydekurven og får et godt estimat for avstand. En ferdig tabell speeder opp prosessen, men jeg betrakter dette som backup på backupen.

Link to comment
Share on other sites

Her ble det jeg skrev misforstått, kanskje min feil.

Om du i filmen hadde filma et rådyr oppe i lia, for så og tatt frem kart og linjal, og deretter filma at du skjøt rådyret utifra avstanden du beregna med nevnte metode, så er jo alt helt gull. Skytinga i siste film, viser jo at du hadde bomma på rådyret, som oxo Krister påpeker. Om dette skyldes hånda di, vites jo ikke.

At man på forhånd bruker kart og linjal til å kanskje måle en maksavstand for så å estimere ca avstand om dyret dukker opp mellom jeger og maksavstanden, er jo det jeg selv gjør, når holdet er under 500 meter.

Min backup er 2 ekstra batterier til laseren i utstyrs taska :)

Link to comment
Share on other sites

Sånt skjer når det kommuniseres pr tekst :forvirra:

 

...

 

GPS har jeg ikke brukt så veldig mye annet enn der jeg skyter blink. Jeg har den aller billigste Garmin og har da brukt Waypoint og Navigate To for å få en indikasjon på nedslaget. Med en +/-5'ish meter på waypointen og +/-5'ish meter på egen posisjon får jeg brått en feilmargin på 20 meter.

 

Men det er en veldig lettvint måte der førstetreff/ loggføring betyr null og niks.

Link to comment
Share on other sites

Handla litt småting fra THLR nå, og er fornøyd med resultatene :)

 

Men kanskje en idé hadde vært et kort eller en slide alá Mildot Master for å beregne avstand/størrelse på målet litt enklere? Jeg er en stor tilhenger av å gjøre ting "analogt", men skyr ikke unna hjelpemiddel. Det er akkurat lenge nok siden jeg hadde matte på videregående til at jeg knoter unødvendig med det. En firkanta slider laget i plastikk, eller kanskje ei rund skive man dreier på?

 

Kanskje jeg bare har godt av treninga ;) Men min erfaring er og at ved å gjøre det på denne måten, så lærer man også. Bare en tanke :) Men sammen med snipertool, så skulle dette gjøre det litt enklere og mye morsommere for oss amatører som er glad i dingser!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...