Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tofotfestet du har på rifla di! Har du tatt for deg noen plass hvordan du gikk frem for å montere det?

Har selv tilgang på maskinverksted og lurer på om det bare er å dreie opp en pinne for hver rifle, støpe denne inn i stokken på hver av riflene og bruke tofoten mellom dem... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Omladninger? Ingen aning, har hundrevis/ tusenvis av hylser og hiver når de blir slitt. Gidder sjelden å trimme, hender jeg helpresser en omgang. Gløding ikke aktuelt, fritida mi er begrenset nok som den er.

 

Standardavviket er 2 msek og ekstremavviket er 13 msek. Dette er dog over et temperaturspenn og en Chrony som er ekstremt følsom for skuddets plassering over kronografen (den kan godt vise 200 -tohundre- msek avvik) og den er i tillegg følsom for lysforholdene. Runout er 0,002-0,004" typisk (mulig jeg har en desimal for mye eller lite der - det er vanlig matchtoleranse og ca dobbelt av BR på det beste ???)

 

Merk at det ikke er presisjonslading jeg driver med, jeg lader volum og forbruk. Andre med reell peil må svare ut spørsmål om ladning.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer naturlig nok en oppfølger til blog 42. Filmingen ble avkortet noe pga været, men det er faktisk førsteskuddstreff dere ser her.

Jeg håper ballen ang Blaser presisjon nå er lagt død (har egentlig aldr vært noe problem i Norge, mange brukere og dertil mange som har gjort seg erfaring med disse riflene).

 

Skjøt 3 skudd på 1130m og tilsvarende størrelse på målet, disse traff også men kamerabatteriet var flatt. Har bestilt nytt kamera med større som og reservebatteri...

 

Link to comment
Share on other sites

Jasså du har vært øst av E6 igjen ser jeg.... :) Kjenner igjen de fjellene :wink:

Du er ikke helt ufarlig med den Blaseren... Du får holde deg klar når det blir gaupejakt igjen og ta "lang-posten"!

 

SittingDuck: Hvis det var den 20-skudds eska, så tipper jeg dt var MTM, tre forskjellige størrelser. (.223-308-.06)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Duracoat er jo også en ting som fenger brukerne av Kammeret.

 

I denne blog'en forsøker jeg å lage et fancy mønster med minimalt av innsats.

 

 

Da har jeg hatt en ny runde med Duracoat. Brushet opp på noen gamle riper og lakkerte et par kikkerter.

 

Ville se om det gikk å få fancy mønster FORT. Bestilte grå, brun og grønn. Fra før hadde jeg lysegrønn. Kjøpte avfettingsmiddel og billigste 99kr airbrush på Jula.

 

normal_Durexpress_005.JPG

 

Avfettet grundig. Lakkerte LIGHT GRAY og spettet med COYOTE BROWN, lot tørke en times tid foran halogenlampa (dette var litt snaut), la noen flektarn sjablonger og splattet på OD GREEN La grå igjen med et A4 ark som maskering. Lot tørke noen minutter og dro av alle sjablongene.

 

normal_Durexpress_sjablong_av_005.JPG

 

Dagen etter la jeg rikelig med nye sjablonger og splattet på lys grønn (CADPAT GREEN), spettet denne med OD Green like raskt som jeg kunne bytte farge. Ventet noen minutter, dro av alle sjablonger og la inn noen WHITE highlights gjennom et papirark med hull. Lot tørke over natta og dro såvidt over med 1200 sandpapir for å fjerne kanter mellom fargene.

 

normal_Durexpress_legger_cadpat_green_008.JPG

 

Skulle jeg gjort igjen:

Spray LIGHT GRAY eller DESERT TAN

Splatte fargen såvidt med OD GREEN mens det er vått.

Holde opp et ark som maskering og flekke noen større områder med skarp kant kun en side, mens det er vått.

Legge inn noen flekker OD GREEN gjennom et hullet papirark mens det er vått.

Tørk over natta.

...

Maskere store områder med blåteip, legge sjablongene langs blåteip-kanten for å bryte de rette linjene, legge ut et par øyer.

Spraye CADPAT GREEN.

Flekke denne med OD GREEN.

Holde opp et ark som maskering og flekke noen større områder med skarp kant kun en side, mens det er vått.

Ta av maskering og legge inn highlight med WHITE, LIGHT GRAY, DESERT TAN eller en okerfarge ved å spraye gjennom et hullet ark.

 

normal_Blaser_Duracoat_flectarn_%2812%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

NÆRING:

Har du en Schmidt & Bender PMII kikkert vil du kunne bruke disse ratta (passer ikke MTC ratt eller PMII 3-20x50). Dere får ingen glødende innlegg fra meg; skal du skyte raskt og effektivt i vinden gjør disse ratta det de skal gjøre markert bedre enn de originale.

 

Størrelse er samme som et originalt DT ratt, så like snagfree. Designet for betjening FRA skyteposisjonen med hansker og votter og merkingen samsvarer med et P4 retikkel.

 

De som er på langholdskurs sørpå vil kunne prøve rattet der.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har milepælen 500.000 blitt bikket idag og det feires med en ny film.

 

Hadde besøk av en interessert svenske og lærte ham litt om Svenskemetoden. Denne filmen viser mest effekten av standard hyllevare og Svenskemetoden.

 

Hastigheten er omtrent så nærme subsonisk som man kan komme. Jeg vurderer sterkt å få litt opplæring i ES, tror jeg har ES 8 nå??? Kanskje kan det hente inn bittelitt ekstra, men jeg har vanskelig for å se for meg at det er verdt bryet/ofre husfred på å jobbe så mye med ladingen (les: det gir sikkert tettere samlinger, men jeg tror ikke jeg har bruk for det i min skyting). Skal konferere med Streken som skyter tilnærmet identisk oppsett som meg og deretter skal jeg prøve!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har skutt litt 338LM siste året, ganske potent hold.

Bruker her en Steyr SSG på moderate hold. Riktig så bra børse. Utmerket ergonomi, men opplever den som litt kald og når handlinga går litt unna er det en og annen skarp kant jeg kutter meg på.

 

Kolbestøtta fungerer utmerket, men den slår seg ned i bakken som en spiker og dette sinker oppfølgingsskuddet ganske mye.

Plata er 40x37 cm.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei Roe,

 

Ang. blog 49 om repeterende teknikk.

 

Når du skyter bruker du hele kroppen og legger et fastsatt press på 2-foten og på skjeftet mot skulderen. Får du identisk treffpunkt fra alle stillinger?

 

Jeg trente mye på å oppnå samme treffpunkt fra alle stillinger med coldshot. For å få til det benyttet jeg kun kun konstant press fra pistolgrepet mot skulder. Alle andre kontaktpunkter på rifle og kropp har kun 1g rett ned. Det eneste som ikke fungerte med dette var 2-fot.. "Mykt" underlag under forskjeftet var en forutsetning. Som regel er dette myke underlaget venstrehånda eller en liten sandsekk som den du benytter under bakskjeftet. Vanlige sandsekker og andre "myke" støtter fungerte selvfølgelig også glimrende. Utformingen på skjeftet er en veldig utslagsgivende faktor for å oppnå "samskyting". Det beste std skjeftet jeg har skutt med for enklest å oppnå samme treffpunkt fra alle stillinger er plastskjeftet til Steyr SSG69. KV59 med orginalskjefte er heller ikke værst til denne øvelsen..

 

Testen min gikk ut på å kunne sette 5 skudd innenfor en sirkel på 10cm på 300m. Minimum 10min mellom hvert skudd og forskjellig skytestilling på hvert skudd. Alle som tror dette er lett kan prøve selv. Jeg brukte lang tid på å få det til med 5 perfekte avtrekk, endringer i skyteforhold etc. 5 forskjellige skytestillinger kunne være: Liggende med forskjeftet på sandsekk, liggende med forskjeftet i hånd over ryggsekk, sittende i benk over sandsekk, sittende på "post" med kun albustøtte på hvert kne og stående i skyttergrav med venstrehånd mellom forskjeftet og underlag. Kort sagt, alle varanter som gir endret rekylopptak.

 

I 1990 satte Stenvaag verdensrekord ved å sette 60 skudd på rad innenfor 10cm på 300m liggende med reim og diopter.. På helmatch er rekorden 1184p på 120 skudd fordelt på 40 liggende, 40 kne og 40 stående. I klartekst blir det 104 10'ere og 16 9'ere med åpne sikter. Ufattelig..

Link to comment
Share on other sites

@Torf,

 

Takk for innblikk i trening for aa oppnaa likt treff i ulike stillinger.

 

Jeg sliter selv med dette, og har proevd meg frem med litt ulike typer "trening". Jeg skyter som regel paa 150 meter, skyter to skudd gankse kjapt, skifte stilling, skyte to til, etc, etc. (Jeg gjoer dette i den tro at jeg simulerer jakt. Jeg vil bli god til aa skyte som jeger)

 

To og to sitter skuddene fint og tett, men etter stillingsbytte kan det vaere mellom 5-10cm mellom gruppene paa det verste.

 

Kan dette ogsaa ha noe med parallakse feil i kikkert ogsaa, (Leu VXIII paa 223, Bushnell Trophy paa 6,5) eller er det mest pga. forskjellig rekyl opptak?

 

Og Roe, takk for fin traad og video blogg!

 

Edit: Skal proeve meg paa blinken fra JonnyVang sin langhold/jakt traad og se hvordan det gaar:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sitat frå jaktdepotet:

Kinnstykket kan justeres både i høyde og side. Kolbekappen kan justeres i lengde med mellomstykker og på høyde for å få optimal kjernelinje. Pistolgrepet er justerbart i tykkelse med medfølgende front og bakstykker

 

Fungerar innstillingane av kinnstykke bra sidevegs Roe?

Korleis justerar ein pistolgrepet?

Link to comment
Share on other sites

normal_Kinnstotte.JPG

 

Her er et bilde av sideveis justeringen til kinnstøtten. Dessverre er disse skruene like røde som rifla nå, eg har blitt allergisk mot utvendig vedlikehold av våpna mine. Skal få coatet rifla etterhvert (trolig Gunkote og Duracoate)- j

 

Det er to skruer du løsner med en hex-nøkkel hvorpå du skyver kinnstøtten sideveis. Denne funksjonen har jeg ikke brukt ennå, men det er en enkel og solid konstruksjon. Jeg skal modifisere kinnstøtten min ved enten:

Flytte kinnstøtten vekk fra ansiktet og lime på et termisk isolerende materiale så den blir mer komfortabel å bruke, eller:

Frese bort materiale fra kinnstøtten og lime på et termisk isolerende materiale.

Det første alternativet er jo det enkleste.

 

Pistolgrepet har moduler foran og bak, flipp av og sett på nye. Samme prinsipp som dette http://www.brownells.com/rifle-parts/st ... 3=AR-15/M4" target="_blank

 

Nå har det blitt meg fortalt at alle grep som er kompatibel med AR15 også er kompatibel med denne riflen. Om dette stemmer skal jeg forsøke å finne et varmere grep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...