Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

Et nytt stalltips for Eskdalemuir. Det er til tider værhardt der, og for meg er det da fotarbeid som funker best. Ta turen og jobb deg inn i alle tighte områder og ta en skikkelig kikk med kikkerten. Husk at forsenkninger i åpent, værhardt terreng også gir prima ly men disse er meget vanskelig å få innsyn i. Som dere ser av filmen så blåser det faktisk trær overende på denne turen, men vindstyrken var aldri over 7-8 msek. Ikke mye hold i bakken her. Fikk ihvertfall fellingene mine og fant ut at buksa definitivt ikke er tett lenger...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

God og lærerik blogg :smile: Den to foten du brukar i innlegg 85,kva for ein type er det?Bruker pr idag Versapod med spigot,men syntes den versjonen eg har er for "lav" til tider.Har planer om å bytte ut den eg har,men finner ingen mellomting mellom den eg har å neste størrelse som og fungerer til sittende skyting.

Kor lang er denne du brukar i bloggen i forhold til versapoden fullt utslått?Evt kor får eg tak i denne?

Link to comment
Share on other sites

Det er en tofot fra norske RPS (Rifle Precision Systems). Den er lengre enn Versapod'en min, tar rekylen bedre men veier også mer, føttene dunker i demperen og man må nok være litt forsiktig om ikke jaktdressen skal få et kutt. Med andre ord ikke så enkel on-off som Versapod, men skyteegenskapene er så gode at jeg foretrekker denne nå. Går helt fint å følge kula inn i viltet.

 

Det kommer etterhvert et blog med et skudd jeg kunne ta nettopp pga denne tofoten.

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjapt svar :smile: Ja,tenk å kunne fått både i pose og sekk når det gjelder to fot..Skal bestille meg ein i løpet av neste veke i og med du meiner den er så bra at du velger å bruke den kontra Versapoden.Får bruke Scotlandsdressen (Ridgeline)når eg går med denne tofoten på jakt då,i tilfelle den skulle gange høl i jakka :winke1: Bruker Atlas sin BT10-LW-17 på 4 andre rifler,men har ikkje funne nåken gode løsninger på R8n for å bruke den.Men no blir det Rps,so då slepp eg gruble meir på det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe,ser ikkje ut til at det finnes andre brukandes alternativ å tak i.

Har vert inne på tanken om å kjøpe eit par Atlas kopier på airsoftalien,slakte å modifisere dei so dei passer på spigoten.Men so var det dette med kvalitet og holbarhet i alle ledd då..

Takk for tipset med tanke på demparen.

Tenker du at den kan bli for lang,at den blir liggende på demperen når den er innslått?

kor lang er tofoten?

Skal på ett 53cm løp,med Hausken standard.(270win.)

Link to comment
Share on other sites

Nå har den tida på året kommet hvor vinteren forsvinner, våren har ikke kommet og det meste er egentlig bare sørpe.

 

Alderen drar seg kjapt opp mot 45 nå og kroppen har ikke det samme energinivået lenger, samtidig som familielivet krever mer og mer. Første forsøk på å kutte arbeidsbelastningen (norsk versjon av blog) var forsåvidt vellykket og jeg kunne dytte ut filmer raskere, men det tar fortsatt for mye tid og interessen er dalende bade hos meg og Kammeret samtidig som andre ting har blitt viktigere.

 

Det passer derfor fint å stoppe bloggen på et norsk produkt, tofoten fra RPS. Jeg synes en tofot er et kjempeverktøy. Akkurat hvilken modell du skal bruke har jeg ikke så sterke meninger om, det blir en form for kompromiss en eller annen plass og det er tilstrekkelig mange toføtter som er gode nok til å gjøre en skikkelig job. Noen liker "tighte" toføtter, personlig liker jeg dem "løse" siden de har et klart fortrinn når mål skal følges før skudd. Filmen under er et prima eksempel på et slikt skudd.

 

 

So long and thanks for all the fish!

Link to comment
Share on other sites

Fikk en følelse av deja vu

Fallende interesse på kammeret. Håper ikke det.

Hadde det ikke vært for din deltakelse, inspirerende innlegg og blogger hadde jeg antakelig aldri funnet på å forsøke å treffe en 50x50 plate på snaue 1000m og langt mindre klart å treffe den :mrgreen:

 

Håper det er en ny aprilspøk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Minner mistenkelig mye om det som KnuteriK skrev på samme dato i fjor... :wink:

 

Finnes det andre drama queens på kammeret?

 

Dette er vel stort sett den eneste spøken jeg kan, og den kommer hver 1. april.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk rett på i fjor og var mentalt nedkjørt i et døgn til det ble avslørt at det var aprilspøk. Det var en såpass flau affære at det skal ikke skje igjen :-) Vurderer å skrive på tråden her 31.mars til neste år ;-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden Herr Haugland er født i dragens år, synes jeg det var litt rart at han nærma seg 45 ;)

Så jeg tok dette med stor ro.

MEN, jeg tror ikke jeg skrev noe sånt på 1 april i fjor, det er jeg nesten helt sikker på. Jeg er nok en liten drama queen i ny og ne, men ikke pga ting som har med kammeret å gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ett spørsmål, løs tofot. Nøyaktig hva mener du med det? Slarkete?

 

Ja, en som har et løst feste til rifla. En tofot du må stramme opp ved å skyve rifla "inn" for at den skal føles stabil.

Motsatsen blir en "stiv" tofot slik som Harris.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ferdighetsmerke langhold er 1 mål, 1 minutt, 1 skudd.

 

73_Ferdighetsmerke_langhold_080_-_Kopi.JPG

 

Kjent avstand ikke mindre enn 500 meter.Å gjennomføre testen på lengre avstand gir intet annet enn personlig tilfredsstillelse.

Maksimal tidsbruk er 1 minutt.Innenfor 1 minutt skal du justere kikkertsiktet, få rifla opp i anleggsstilling (liggende bak ladd rifle med kolbe i bakken og sikte nullet er det nærmeste klar! du kan begynne) og skyte 1 skudd.

Ved treff tolkes skiva enten fysisk eller via optikk og du tildeles "Ferdighetsmerke Langhold" etter hvor godt du traff målet.

 

73_Ferdighetsmerke_langhold_071_-_Kopi.JPG

 

Prøven arrangeres fortrinnsvis av klubber som driver langholdsskyting, minste pris er 150 kroner per forsøk/ skudd.

Har du ikke anledning til å skyte under et klubbarrangement, kan du arrangere/ sensurere testen selv.

 

Du kan ikke skyte testskudd mot prøveskiven.

Du kan skyte testskudd mot en annen skive. Denne må stå minst 25 meter lengre eller kortere enn prøveskiven

(Eksempel: Prøveskiven står på 500 meter, testskiven kan da stå kortere enn 475 meter eller lengre enn 525meter).

 

Du kan skyte testen flere ganger samme dag:

Skyt mot en ny prøveskive plassert minst 25 meter lenger ut fra prøveskive eller testskive. (Eksempel: Har du skutt på en prøveskive 500 meter kan den stå på 525 meter. Har du også skutt på en testskive 550 meter, må den stå på 575 meter)

ELLER

Vent 3 klokketimer og skyt mot samme skive. (Vinden skal ha reell sjanse til endring).

ELLER

skyt testen på samme skive med en annen rifle.

 

Har du ingen laser avstandsmåler kan du måle avstand på følgende måte:

Skritte 600 normale skritt i rett linje ut til målet.

Måle 600 meter på et kart.

Måle 600 meter med tripteller på bil.

Måle 525 meter med målebånd.

Måle 525 meter med GPS.

 

73_Ferdighetsmerke_langhold_016.JPG

 

Denne testen er designet for å være tilgjengelig for ALLE som vil prøve langhold.

Den skal også gi penger i klubbkassene rundtom slik at de kommer opp over dugnadsstadiet og kan investere i infrastruktur.

Regelverket er løst, dere skjønner ideen med "grunnleggende langholdsferdigheter" og får etterleve hensikten. Dette handler om skyteglede og tilfredshet over egne resultater.

De som vil jukse kan jukse, det er ingen korreksjonsmekanismer for juks i "Ferdighetsmerke Langhold".

 

 

73_Ferdighetsmerke_langhold_051.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg håper dette blir en bra greie for klubbene. 2 stk har fått hver sin pakke og med 5-10K inn så er man godt på vei med baneleie og en skikkelig stålsats.

 

Håper også det gir litt forankring til bakken da pur nybegynnere og durkdrevne skyttere kan skyte denne testen uten nien firm for klasseinndeling eller spesialutstyr nødvendig.

 

Prøven er enkel, men også brutalt ærlig.

Link to comment
Share on other sites

Kjapt spørsmål om skytterfeilkortet; Er det slik å forstå at man speilvender malen dersom man skyter links?
Det vet jeg faktisk ikke.

Jeg har sjekket opp litt, og etter hva jeg kan skjønne, så stemmer det. Det stemmer jo også godt med logikken her; alt utenom riflestigningen er speilvendt. Jeg er ikke en god nok skytter til å kunne vurdere det ennå, men det kommer forhåpentligvis med tid og trening.

2 stk har fått hver sin pakke og med 5-10K inn så er man godt på vei med baneleie og en skikkelig stålsats.

Kommer det til å komme en liste over de som har det tilgjengelig etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å følge opp det der noe særlig.

Pr nå er det

 

SBSK på Sørlandet

Pål & Kjell på Kongsberg

Klubben i Troms

 

som har merker på vei. Utover å være knallhard på at de skal ta minst 150 kroner til egen klubbkasse for hvert enest prøveskudd, så har jeg ikke tenkt å styre noe videre med det.

 

Om du skyter testen med 100 bomskudd så har du sikkert bidratt nok til å bli fritatt fra all videre dugnad i klubben ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har et navn! :wink:

 

Troms langhold og benkeskytterforening 8)

VjkrbGsz.jpeg

 

Ja... klubben i Troms, de eneste ene! :D

 

Jeg har satt en stiv pris for å avlegge prøven (minst 150 kroner), men HUSK at dette er penger rett i din lokale klubbkasse og midler til å bygge videre infrastruktur til hobbyen din!

 

Goofa litt med publiseringa, så denne videoen ble offentlig.

Viser og forklarer skyteprøven Ferdighetsmerke Langhold igjen (skal lage et par videoer til så gjennomføringen blir krystallklar). Merk følgende:

 

500 meter er minste påkrevde avstand*.

Det er ikke nødvendig å stå opp bak rifla, jeg gjør det fordi jeg må betjene kamera. Det er tilstrekkelig å ha kolben i bakken og du kan ligge bak rifla fra start. Men du kan ikke rigge opp en BR sats ferdig innsiktet på målet.

Ratta på kikkertsiktet skal være stilt på 0/ innskyting ved start.

 

 

 

(*Etterfølgende forsøk må skje mot nye mål minst 25 meter lenger ute enn forrige mål. (se regler over). Som dere ser på min bane får jeg kun to forsøk slik jeg nå har satt opp skivene. 580 og 620 meter. Skyter jeg på 600m mallet diskvalifiserer jeg både 580 og 620 for videre forsøk. Vil jeg ha flere forsøk enn 580 og 620 må jeg sette opp nye skiver et sted mellom 500 og 555 meter, evt lengre enn 645 m om banen hadde tillatt det.)

Link to comment
Share on other sites

Da venter man bare på de siste bekreftelsene, så blir en skikkelig medalje for høyeste valør satt i produksjon. Dette gjør det mulig for klubbene å gjøre ekstra stas på de som har prestert til beste merke. Har dyttet det ned i nøkkelring-format slik at du kan bære en visuell reminder på prestasjonen.

 

Testen skal skytes etter reglene, og det gjøres ingen tillempninger for vanskelige værforhold.

1 mål 500m eller lengre, 1 minutt med kolben i bakken og kikkertsiktet nullstilt, 1 skudd.

Merkevalør tildeles etter hvor du treffer.

 

Sommeren har kommet nordpå også...

Link to comment
Share on other sites

Da venter man bare på de siste bekreftelsene, så blir en skikkelig medalje for høyeste valør satt i produksjon. Dette gjør det mulig for klubbene å gjøre ekstra stas på de som har prestert til beste merke. Har dyttet det ned i nøkkelring-format slik at du kan bære en visuell reminder på prestasjonen.
Hmm, ser en mulighet for flerbruk her, snakker vi medalje i hardox? :lol:
Link to comment
Share on other sites

Om det flerbruket dukker opp er vi nok på bunnen av ølglasset og trolig innendørs.

Medaljen er helt korrekt formet som en gong og burde tåle luftgevær om ikke 22lr.

 

Så ja, potensialet er der!

Link to comment
Share on other sites

Og enda et eksempel på gjennomføringen av Ferdighetsmerke Langhold

 

En viktig presisering av reglene: Det holder IKKE å bryte ringen på neste valør, kula skal være innafor. Om kula bryter ringen til høyere valør (dvs treffen ligger på lavere valør), dømmes det ut. Om kula bryter ringen til lavere valør (dvs treffen ligger på høyere valør) så dømmes den ikke ut. Om kula treffer akkurat på ringen så er den fortsatt ikke inn, dem er ut.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt problemer med ene pipa, men det ser ut til å ha løst seg.

 

 

Hadde akkurat samme problem med Sauern. Demperen fungerte bra på et annet våpen og pipa skjøt strålende uten dempern.

 

Løsningen på mitt problem ble å kjøpe kompisens pipe OG hans lyddemper, en kombo som jeg visste skøut tett :)

 

Lykke til Thomas. Håper du finner en løsning.

Link to comment
Share on other sites

SBSK på Sørlandet

Pål & Kjell på Kongsberg

Klubben i Troms

 

Om det er interesse så kan vi nok arrangere en slik skyting på relativt kort varsel, jeg tror vi har to slike gonger et sted. Det er ikke planlagt annen LH-skyting i SBSK regi før i slutten av juni - det er BR50 istf. trening den 30. mai.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var gevindet , blevet slået skævt ?

 

Afsendt fra det mørke Nordjylland

 

Google translate forteller meg at du spør om gjengene? Jeg vet ennå ikke hva eksakt årsak er, bare at problemet synes å sitte ved gjengene. Børsemakeren må male og finne ut av det, jeg vet ikke.

 

EDIT: Da er pipa målt og det var ikke gjengene. Pipa returneres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Om det er interesse så kan vi nok arrangere en slik skyting på relativt kort varsel, jeg tror vi har to slike gonger et sted. Det er ikke planlagt annen LH-skyting i SBSK regi før i slutten av juni - det er BR50 istf. trening den 30. mai.

 

K

 

Dere har fått stickers. 3D patchen under er allerede i produksjon og tildeles gratis. Har fjernet egen logo fra market og satt engelsk tekst siden mange er aktive på utenlandske forum.

Når klubbene har fått økonomi i det her lager jeg også en NOOB patch da vi skytegleden står i sentrum og vi gjør like stor stas på en absolutt kanttreff som senter-senter.

 

500M_ELITE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det evinnelige kikkert spørsmålet til ROE. Nå som du har erfaring med både Kahles K624 og S&B 5-25 PMII. Hvilken er ditt personlige førstevalg om du skulle handla ny kikkert og det var kun disse to det stod om?

 

Mvh håpløs.

Link to comment
Share on other sites

Var gevindet , blevet slået skævt ?

 

Afsendt fra det mørke Nordjylland

 

Google translate forteller meg at du spør om gjengene? Jeg vet ennå ikke hva eksakt årsak er, bare at problemet sitter ved gjengene. Børsemakeren må male og finne ut av det, jeg vet ikke.

 

Nemlig ja. Det var gjengene som jeg mente.

Håber du får løst problemet. Følger spændt din blog på you toube, og har selvfølgelig købt langholds dvd. Meget træls, at vi i Danmark ikke har muligheder for langhold. Er blevet helt vild med det, efter alle dine film på you toube.

 

Afsendt fra det mørke Nordjylland

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...