Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 

Noen av kravene jeg kunne tenke meg til en slik rifle er:

-Godkjent til storviltjakt (selvsagt..)

-5 skudds magasin flush med skjeftet

-Raskest mulig 2.skudd med kortest mulig sluttstykkevandring.

-"Anschuts kvalitet" avtrekk (vrient)

-Lukketid som STR eller raskere

-Fiber eller laminert skjefte som tilfredstiller posisjonsskyting og frihånd

-Kikkert til maks 16 - 20x med retikkel optimert for både langhold og frihåndsskyting som tåler lange jaktturer..

 

 

Torf, om jeg skal begynne å produsere rifler kan jeg ansette deg som designer? Finner bare en god ingeniør som fikser ideene dine...

 

Sjekk ut jaktmatchrifla til Keppeler. Den er er godt utgangspunkt med utrolig frekke løsninger. Anschutz avtrekk og "StenGun"-magasinløsning. Valgfri alu eller stål låskasse. Vekt med 65cm matchpipe og alukasse er 3,9kg. Lurer på om sluttstykket låser i pipa eller om man kan bytte pipe på vanlig måte. http://www.keppeler-te.de/cms/pages/englisch/hunting/hunting-match.php

Link to comment
Share on other sites

Roe: har du testet mangnetospeeden? Eller skal du teste den? Finner ihvertfall ikke noe blogg på den. Den virker utrolig interessant. Mest fordi jeg kjenner meg selv såpass at jeg kommer til å bruke denne oftere enn noe som tar tid å rigge opp. Virker så enkel. Hva er minusene? Men det kommer du kaskje tilbake til?

Link to comment
Share on other sites

Har en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50. Sendte et spørsmål til midway.no om linsebeskytteren i linken over (Tenebraex) ville passe til siktet mitt, og fikk som svar at det ville den.

Noen som har erfaring med denne type linsebeskyttere på Zeiss kikkertsikter?

Link to comment
Share on other sites

Virker litt merkelig ja. Finner ingenting på nett som tilsier at Tenebraex skal passe til Zeiss kikkertsikter. Rart at der ikke finnes skikkelige flip cap's til et populært merke som Zeiss på markedet. Kanskje en ide til THLR produktserien din.? Universale slip on flip cap's av et materiale som tåler en støyt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ny mail fra midway:

Hei.

Du har nok fått litt feil informasjon fra oss første gang.

Denne brukes normalt sammen med Sun Guard anti refleks, se linken under.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B7B3C

 

Det finnes adaptere for Nightforce og Leupold, men ikke til Zeiss som jeg kan se.

Vi har da heller ikke til øyedelen.

 

Vi har flip-up beskytter fra Weaver der du måler utvendig diameter på objektiv /okular. Se under:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... rchButton=

 

Beklager feil informasjon i første epost.

Link to comment
Share on other sites

I vinter har jeg jobbet ganske mye med skytestillingen. Dette har omsider begynt å gi resultater. Steyeren føles stadig lettere å lede, samlingene blir tettere, rekylopptaket er merkbart mye bedre og høydespredningen har dermed nesten blitt eliminert.

 

Skyter her endel på 1800m, men gjør ikke annet enn å slippe kuler ned på isen for å få en følelse med hva rifla gjør der ute. Var ikke klartenkt nok til å sette ut en blink som ville vises godt på kamera da jeg GPS-tagget plassen. Det ble bom, bom, bom, bom, bom, bom, bom, bom, bom, bom, bom og bom selv om det var aldri så nære endel ganger. Kun med ett eneste skudd fikk jeg en sentertreff.

 

Link to comment
Share on other sites

Da er det noe galt med målingen på enten Magnetospeed eller Superchronoen nærmest løpet.

Magneto viser en AV på 803ms mens Superchrono viser en AV på 772ms.

Hastighetstapet på 4-5 meter er ikke mer enn maks 5ms.

 

Så en av kronografene viser feil.

Blir spennende å se når du tester de mot PVM21.

Har selv en Magneto og får tilnærmet samme hastighet på den som Cronyen jeg testet den mot.

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd en magnetospeed i forrige uke.

30.06 i en R93 u/demper.

 

Var noe j....skap å feste og satt dårlig under rekyl.

Display huset så temmelig utsatt for fukt og rusk og.

 

Vet ikke hvordan det er på målinger sammenlignet med andre.

Men jeg ville ikke kjøpt den slik den er å bruke nå i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt jobb å finne riktig mellomstyke slik at avstanden fra sensor til munning blir riktig.

Men når det er gjort er det lekende lette å feste kronografen.

Har aldri opplevd at den løsner av rekyl.

Har testet min på flere rifler opp til kaliber 50 BMG, med og uten brems/lyddemper, tykke og tynne løp.

 

Displayhuset er ikke indre vanntett enn andre kronografer.

Ingen er laget med IP klassifisering og brukes vel stort sett i normalt vær?

 

Dine opplevelser skyldes muligens brukerfeil :winke1:

Link to comment
Share on other sites

På grund av det relativt korte avstandet mellom sensorene blir Superchronon veldig følsom for den minste feil i oppsett.

 

Jeg har funnet en metode som som stort sett eliminerer dette problemet.

For å måle korrekt må chronografens sensorer være helt parallell med kulebanen. Jeg finner ikke siktene på chronografen er ikke nøjaktige nok så jeg bruker en inclinometer for å

 

superchrono-2.jpg

 

Først setter jeg opp rifla så hårkorset ligger rett i målet. Derefter måler jeg vinkelen på pipa.

 

superchrono-3.jpg

 

Så setter jeg opp chronografen med samme vinkel og sikter in chronografen mot målet. Nå er pipa/kula og chronografen parallelle.

 

superchrono-4.jpg

superchrono-5.jpg

 

En inclinometer smartphone "App" gjør en minst like god jobb.

 

superchrono-6.jpg

superchrono-7.jpg

superchrono-8.jpg

 

EDIT:

 

Roe.

 

Du kommer ikke til å få korrekte målinger på lengre hold uten å nøye måle vinkelen på kula ved anslag. Foreslår at du setter opp noe på den avstanden som du vil måle på som er gjenomskytbart. F.eks en plankebit eller to pappskiver med noen centimeters avstand mellom hverandre. Skyt et skudd eller to og bruk en pinne eller blyant i samme diameter som kulehullet og mål vinkelen. Juster så kronografen med samme vinkel som kula. Superchrono'n er minst like følsom for vinkelfeil i horisontalt plan så vær extra nøye med å sikte in den i linje mål/rifle også.

 

JET

Link to comment
Share on other sites

Det er nøyaktig derfor jeg ikke har kjøpt den ennå. Misstenkte at den er veldig følsom for feil oppsett.

 

Prøvde denne en gang da noen hadde en slik som stod klar. Viste 1000ms på min 338LM. Dette var gamlegutter som hvertfall ikke skulle lære noe av meg så de var ikke åpne for at de brukte den feil. Lot dem holde på med sitt jeg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er redd det er litt barnesykdommer og at neste utgave blir forbedret.

For eksempel så er den ikke noe å bruke på en stand plass med mange skyttere,en kamerat lå og målte hatighet men den men den målte også målinger fra rifla mi 1,5 m til høyere.

Kan ikke si jeg er helt imponert men når den fungerer så er den helt genial :D

Link to comment
Share on other sites

One mile er jo 1,6 km og one nautical mile 1,8 km. Jeg leste et sted om en Britisk soldat i Afghanistan som traff mål med et eneste skudd på over 2 kilometer med sin AI .338 børsa. Har noen prøvd å kartlegge .338lm samling på 1,8 km eller mer?

Link to comment
Share on other sites

Har noen prøvd å kartlegge .338lm samling på 1,8 km eller mer?

Har skutt noe på 1600-2000m, men ikke nok til å si noe bastant.

I rolig vær var vi flere som holdt 40-50cm samling på nesten alle skuddene @ 1600m. Blåser det litt, så snakker en fort om 35klikk til siden, og slengere 1-1 1/2m på siden av det.

På 2100m hadde vi mange skudd etter hverandre på et 1x1m mål i nesten vindstille, hadde vel 11klikk for rotasjonsdrift, og omlag 10 for en liten trekk. Det er ingen tvil om at det ville vært livsfarlig å bli skutt på, selv om noen skudd la seg på sida av blinken.

Dette er over "enkelt" terreng. På en termikkdag mellom hogstfelt, myrer og furuskog, der en må skyte over 3 av hver for få 1300m, så er det en dryg utfordring å lande alt på ei 40x40 plate - mens det i rolig vintervær er forholdsvis lett.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får samlingene hur tett som helst, det er bare å hive ut skudda og deretter flytte treffpunktet inn på målet om du også vil treffe noe.

Med mange nok skudd skyter du før eller siden en tett samling på målet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, mange rare spørsmål av og til.

 

Det har jo vært diskutert i min omgangskrets hva vi hadde dratt til skogs med, om jorden gikk under, eller lignende, og for meg er svaret ganske enkelt.

Jeg har en enkeltskudds Anschutz 22lr,med åpne sikter. Den hadde blitt første valget. Den er robust, lett, enkel i sin oppbygning, har ikke optikk som kan svikte, og man kan bære med seg 5000 skudd uten å drepe seg. OG den dreper alt norsk vilt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

no er det 80642 som har sett på denne siden og 683 svar og sierra645(ROE) på youtube har nesten 2500 subscribers

er det muligheter for at noen som ikke gidder å lage seg bruker bare lager og abonnerer på han slik han kan få youtube kontrakt slik at han kan få

litt ''cash'' for arbeidet sitt

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Tenebraex er i en helt anna divisjon en BC hva slitestyrke angår. Men de er DYRE. Husk at du også må ha adapter.

Finnes noe sånt til Vortex Viper 6-24x50? Og hvor solide er de egentlig? Jeg liker godt BC, men de knakk både fremme og bak etter et par runder i dragbagen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...