Jump to content

BLOG 110-113


Roe

Recommended Posts

  • Replies 937
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kan vel ikke si jeg anbefaler 6,5x284 i korte piper.

Pipa gav m Norma fabrikk 140gr gav 870 msek lang og 810 msek 20"

Samme kapp 6,5x55 123gr baneammo gav 810 msek lang og 740 msek 20".

 

Kompis skyter 20" 6,5x55 m 140gr i 810 msek ladd m N19

Jeg lader min 20" 6,5x284 m 140gr i 830 msek og N15. 123gr gir 870 msek.

 

Kan godt hende jeg får bedre hastighet med annet krutt, men N15 var det kruttet jeg hadde. Rhino 25 gav lavere hastighet, N160 gav lavere hastighet. Ble advart mot at kapping av 6,5x284 ikke var noen god ide, og er nok enig i det.

 

Men det fungerer for meg. Får ordinær 6,5x55 performance i kort karabin, men jeg har jo fått indikasjoner på at en 6,5x55 ville fungert like bra. Har ladet de samme 140 og 123gr kulene i x55 og skal teste de i min 20" pipe og se hva hastighetsforskjellen blir.

 

Kronografen min døde brått så det vil ta litt tid før dette skjer...

Link to comment
Share on other sites

Kronografen min døde brått så det vil ta litt tid før dette skjer...

 

Ble den det første du felte nå når jakta starta? ;)

Jeg holder en knapp på lange løp, men det går selvfølgelig ut over transporteringsmuligheter i busker og kratt, men vil man, så kan man det oxo.

Super tråd det her, følger spent med på om du kommer med noe fra jakta. Jeg har med kamera ofte, men har ikke fått festa noen jakt skudd på filmen ennå. Men det kommer vel :)

Link to comment
Share on other sites

@ Roe

Ser på hjemmesiden at Blaser ikke lenger fører 6,5x284 kaliberet så det er godt mulig jeg blir veldig lei meg når denne pipa må kasseres.

 

Har vert i kontakt med Jakt og friluft i Arendal de kan fortsatt skaffe men det er fire måneder leveringstid.

 

Til Roe

Super blog forresten, eg har fulgt med på alle du har lagt ut til nå, samt kjøpt CD´n mange gode tips her lærer stadig noe nytt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke si jeg anbefaler 6,5x284 i korte piper.

Pipa gav m Norma fabrikk 140gr gav 870 msek lang og 810 msek 20"

Samme kapp 6,5x55 123gr baneammo gav 810 msek lang og 740 msek 20".

 

Kompis skyter 20" 6,5x55 m 140gr i 810 msek ladd m N19

Jeg lader min 20" 6,5x284 m 140gr i 830 msek og N15. 123gr gir 870 msek.

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har forsøkt å se litt objektivt på dette med kapping av løp i 6,5x55.. Er jo en gjengs mening at dette skal man ikke gjøre. Og skal man kappe, ja da må du gå for et annet kaliber.

 

Jeg har en 6,5x55 med 50cm løp, som jeg skyter forholdsvis lange hold med (600m), og det går da alldeles utmerket. Kjenner flere som skyter på lengre hold med samme pipelengde, og har ikke større problemer med det.

 

Og på skytingen din, så ser det da virkelig ut som det går så det suser!

 

Syns i allefall at de som sier at 6,5x55-løp aldri må kappes, særs til de som vil skyte opp til 200 meter, må tenke seg et par ganger om.

 

Hva mener 6,5-kongen? :popcorn:

Link to comment
Share on other sites

Syns i allefall at de som sier at 6,5x55-løp aldri må kappes, særs til de som vil skyte opp til 200 meter, må tenke seg et par ganger om.

Nå kommer vel sjeldent argumentene mot kapping av 6,5 i tråder om skyting på papp/stål på noen hundre meter spesielt ofte heller. Det er vel ikke mange som er uenige å at det går fint å SKYTE med kort 6,5.

 

Men mange med 6,5 ønsker jo å kunne skyte storvilt lovlig, attpåtil ofte uten å måtte lade selv. DA blir en kort 6,5 fort litt i minste laget uansett hva elgen eller hjorten mener om saken.

 

Edit: det er vel egentlig "lovlig" så lenge ammopakken sier >energikrav@100m uansett faktisk resultat, men lovens intensjon...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da blir dere nok litt skuffet av dette klippet.

Ingen form for instruksjon her, har derimot fått veiledning fra en viewer for å få til fullskjerm HD. Alle filmklippene mine er jo i HD, men jeg ahr ikke hatt kunnskap eller maskinvare til å legge ut HD filmer.

Vurderer å gjøre en remake av endel klipp som fortjener HD fremfor 480p.

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for veldig fine og inspirerende filmer. Veldig artig å se Mjelltindene og Sisofjellene fra en annen vinkel! :winke1:

 

Hornet er mye moro!

Et lite tips hva gjelder bulk-hylser. Har sizet ca 2/3 av halsen før bruk og deretter brukt Lyman sin (22') VLD mouth chamfer tool. Kulene entrer da veldig pent, har ikke "crushet" en eneste hylse. Prøv så skal du se den ringen på kulenesen forsvinner.

Lader man enkeltskudd er Nosler 40BT og Sierra 45Spitzer to kuler som går svært godt i min 527.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

 

En liten rapport fra årets rådyrjakt.

Shaun fortalte at det var en ung nordmann (typ 20'ish år) som bodde i telt og skjøt et brukbart antall bukker der i år - måtte avbryte jakten fordi han ikke hadde mer penger til trofeavgift.

 

Prima innsats, gjerrig på de rette plassene. Det var slik jeg startet egen jakt. Skal lufte ideen om primitive campsites for Shaun, burde være økonomisk mulig for flere å rough it og skyte bukker da.

Link to comment
Share on other sites

Har det skjedd noe med festet til to-foten? Er den blitt bøyd ettersom det ser ut til at du legger en del press på den?

 

Neida, det er selvfølgelig Murphy som har vært på besøk. Eneste skrue/mutter jeg ikke hadde med verktøy til var låsepinnen på bipodfestet. SIden jeg glemte locktite ved montering har mutteren løsnet og festet fått spill/slark (hadde ikke med umbraco til pipen heller så kom ikke til før jeg var tilbake i huset). Siden jeg følgte litt dårlig med ble det da stor belastning på "anti-spinn-pinnen" som naturlig nok knakk når jeg smelte tofoten i bakken og pushet rifla frem.

Ingenting er permanent ødelagt og null problem å fikse, bytt pinne og bruk Locktite på mutteren så blir problemet ikke-eksisterende vil jeg tro.

 

Mai er helt klart beste måned og kun bukker.

Juni begynner vegetasjon å bli høy.

Juli er den for høy, men i månedsskiftet juli-august skaper brunsten så mye aktivitet at du fortsatt kan se bra med dyr.

I brunsten ville jeg dog ha dratt til Iain Wilson siden han har mange store bukker og flott kulturlandskap i sitt terreng.

Månedsskiftet oktober/november har geitesesongen begynt og vegetasjonen begynner å legge seg igjen samtidig som du har god lengde på jaktdagen.

I januar og februar kan du risikere å ikke komme inn i skogen pga snømengdene.

Mars når snøen blir tynn nok til å nå ned til vegetasjonen og felter begynner å bli bare kan være knallbra med mye bevegelse på dyra. Geitesesongen slutter i mars.

April er det endel dansker spesielt som begynner bukkejakta uten at jeg helt ser sjarmen med så mye bastbukk.

Og der var vi i mai igjen som jeg ville begynt med bukkene jeg så i fjor men ikke fikk skutt...

 

Ja det begynner å bli endel rådyr. Ikke det at jaktferdighetene har blitt så fantastisk mye bedre, men nitidig trening på skytebanen betaler seg da nesten alle skuddsjanser blir benyttet. Videre har utbyttelsen av lyddemper blitt bedre da jeg synes å skyte dem på rett sted til rett tid og dette gjerne resulteter i 2-3 skuddsjanser i samme situasjon. Det er utvilsomt lyddemper som har vært den største revolusjonen for meg de siste åra.

 

...og jeg har etterhvert fått klokketro på 6,5mm Amax som rådyrkule. Jeg prøver å formidle det i filmen, men det meste faller på plassen med minimal forstyrrelse (det gjør det jo forsåvidt med det meste når kula sitter rett)...

Link to comment
Share on other sites

Mange takk føler at det går fremover, men skulle gjerne hatt kamera med linse som gjorde at jeg kunne filme viltet mer/ bedre.

 

Peter, du burde få Mossing til å ta med kamera på deres turer? Tror arbeidet/ livsstilen/ jakten kan selge endel ihvertfall utenfor Norge om feedbacken jeg får er noen indikasjon ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Marmot Zeus 1/2 zip pullover colour fatigue $110 fra Mountaingear. Ville hatt en m hette, men prisen og vekta var rett...

 

Ullskjorta? Vet ikke, fikk den. Pleier å kjøpe Devold Expedition serien så får du tommelhull og høy glidelåshals.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Når en åpner youtube og koser seg med dine filmer får en også masse linker til andre med omtrent samme tema, de som har egen kanal (feks Fieldsport Britain-http://www.youtube.com/watch?v=ygtBaJ3n7u8&lr=1) kommer kun det innholdet de har lastet opp, når en da leter etter en episode slipper en å lette igjennom RedneckShootersLongrangeAr15snipertacticalosv.

Aner ikke hvordan en slik kanal oppstår men kjekt er det :D

Link to comment
Share on other sites

Utrolig mye bra info i denne videobloggserien!

 

Litt trasig å lete etter episoder på youtube; kan en få det som en egen "kanal" som feks Britain Fieldsports har?

Det er enkelt, gå til en av Roes filmer på tuben. Rett ovenfor filmbildet vises dette: Sierra645|+abonner|74videoer

Trykk på Sierra645 (som er brukernavnet på youtube) og du kommer til kanalen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...