Jump to content

Skal kjøpe min første 9mm, hva skal jeg velge?


jegeren

Recommended Posts

Har sett på noen merker og typer men er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe, de jeg har settpå er stortsett nye.

Noen av de jeg har sett på er CZ 75B, H&K USP STANDARD, H&K P30L og S&W M&P.

Og så har jeg blitt fortalt at det kun er Sig. Neuhausen som er noe å ha!

Men å få tak i noe slik er ikke lett, har fulgt med brutmarkedet en stund men har ikke kommet over noen sånn, og hva ligger et bra ekemplar av denne på i pris?

HVA skal jeg velge, noen som har tips å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer sikkert pardinihordene til å dette inn med varme anbefalinger etterhvert (så Woff har begynt), men av de du har ramset opp kan det være verdt å titte litt nærmere på CZ familien, sånn rent generelt. SIG Neuhausen er ikke helt borte den heller (spesiellt ikke hvis du skjøt aktivt på 70/80 tallet.. :mrgreen:

 

Ellers så kan du jo titte på 1911 i utallige varianter og Browning High Power som også er gamle klassikere. Drawbacket med pardinien er prisen, den ligger vel omtrent på 15000 kroner og for det kan du få en CZ og 5000 skudd, jeg tror du har mer igjen for det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt i sikkert 50 slike tråder med akkuratt det samme spørsmålet du stiller her:

Prøv alt du kommer over og velg den som passer deg best!

Man kan anbefale ut fra smak, innbillt kvalitet, overbevisning eller annet.

Men det er så individuellt hva man liker og skyter bra med at det bør man faktisk teste ut selv.

Link to comment
Share on other sites

Det å kjøpe pardini eller andre proffvåpen til å trene med er bare tull IMHO

 

Kommer helt an på hvilke ambisjoner man har det. Er man villig til å bruke tid på trening, ønsker å nå høyt på resultatlistene og at man ikke minst har pengene på bordet, kan det absolutt være å anbefale et våpen med bedre presisjon først som sist.

 

Begynte selv med "billige" våpen, men samtlige av de som i begynnelsen ble brukt til feltskyting, er per i dag byttet ut. Og DET koster penger.

 

MEN....vi har vel alle vært innom begynnerstadiet hvor design som oftest betyr mer enn anbefalingene man får.

Link to comment
Share on other sites

:? Er det ingen som har anbefalt deg Pardini GT9 6" ??? Den er jo absolutt herlig! Norsk importør er Børselars..

 

Skal du først bruke penger på å skyte militær, så kan du kjøpe ei billig gønner og lure på om det er deg eller gønnern!

Kjøp deg det beste: Pardini GT9-6! Så kan slappe helt av og vite at det er kun skytter feil, hvis du ikke treffer.

Link to comment
Share on other sites

Det å kjøpe pardini eller andre proffvåpen til å trene med er bare tull IMHO

 

Tja, nå er vel egentlig M&P og Glocken mere proff våpen enn Pardinien, hvis man skal spikke fliser... :wink::mrgreen:

 

Litt interresert på når glocken ble bedre er Pardini?!?!

Link to comment
Share on other sites

Litt interresert på når glocken ble bedre er Pardini?!?!

 

Vil tro vedkommende mente at Glock brukes av militære/yrkesmilitære/politi, og dermed regnes som et proffvåpen. Det betyr jo IKKE at den er bedre enn Pardini og andre dyrere våpen presisjonsmessig. :)

Link to comment
Share on other sites

viktigste forskjellen mellom standard cz 75/85 og SP01 er at pipeinnfestningen er bedre og pipa tykkere på sistnevnte. Mer tyngde gjør den også bedre til å ta opp rekylenergi. Min subjektiver erfaring er at SP02 serien går "bedre" en standard CZ75. (men min gamle 75 har romme løp!)

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør mine og mange andres feil om igjen.

 

Om du satser på konkurranser, gå for det beste med en gang.

Det er forskjell på tjenestepistoler og konkurransepistoler. De har sine kvaliteter på ulike områder på samme måte som en Toyota Landcruiser og en Porsche Carrera.

 

Hvïs du går for en tjenestepistol i feltløypa, er det som å stille på Rudskogen med en Landcruiser. Glock 17, H&K USP, CZ 75 er tjenestepistoler.

 

Inntil for få år siden va SIG Neuhausen enerådende i feltløypa.

Nå domineres toppen av to leire: Pardini og 1911.

 

Vil du ha det beste rett ut av esken uten noe funksjonsproblemer, kjøper du Pardini.

Har du en børsemaker i magen eller i omgangskretsen og synes at mekkingen og tuningen er minst like morro som skytingen, kjøper du en 1911.

 

Ikke bry deg om pris. Det er ikke våpenet som koster.

10-15 stevner i året, faktsik bilkostnad 6,50 per km.

Ammo per stevne 400 kr.

Startkontingent 320 per stevne.

Treningsammo 10-15000 per år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste den på Dagens næringsliv som mener at vi sponser arbeidsgiver sterkt når vi kjører for 3,50 per km.

 

Men la oss holde oss til 3,50. I morgen kjører jeg til Oppdal. Utgifter 3,50 x 400 = 1400.

Ammo 400. Start 320. Sum 2120 kroner.

Med 10-15 slike stevner i året med en pistol som minst holder i 10 år, betyr det lite om pistolen koster 10.000 eller 15.000.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jegern.

Må misjonere litt for Sig Sauer jeg. Kjøpte en P226 X-Five som min første 9mm, kjempe fornøyd. Prisen ligger på rundt 15 lapper,

men den er verdt hver krone.

Nå skal jeg ikke snakke stygt om Pardini, men det finnes helt klart våpen som er i samme klasse, hvis ikke bedre, til en rimeligere penge.

Sist jeg skjekka, lå en Pardini GT9-6 på rundt 20 lapper.

 

Jeg har ikke prøvd så veldig mange 9mm, men kan klart anbefale feks Tanfoglio sine, disse går helt fint "box fresh". CZ sine har jeg hørt både

negativt og positivt om. Beretta, Litt dyre, men pene våpen, dog ramma er aluminium. Glock, vel ikke kjøp Glock 17, dette har jeg hørt er den dårligste modellen dems. HK, ypperlige våpen, så lenge du har økonomi til å kjøpe ferdig ammo, da disse kvester nesten 85% av alla hylser.

Para Ordnance lager pene 9mm i 1911 utførelse, disse får du kjøpt på XXL, hvis de ikke har slutta med importen på dem.

 

Så, tilslutt, ønsker deg lykke til med kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Her anbefales det match-våpen og tjenestepistoler i en sallig blanding. Skal du skyte felt, så gå for verktøy som duger. Det nevnes Pardini, og der er jeg helt enig!! En kar her som nevner at G17 er den dårligste pistolen til Glock....ehh...vel, Glock 17 er trolig verdens beste tjenestepisol, den vil aldri svikte deg i strid, men til feltskyting vil jeg ikke si den er særlig dugende. Jeg har selv en smith&wesson M&P som jeg bruker i praktisk (som i likhet med G17 er en stridspistol) og en Tanfoglio Ultramatch som er gjort en del med for å bli en passe bra feltpistol. Og en ting er hvertfall sikkert: jeg ramler fort av lasset i ett feltstevne om jeg bruker M&P. Nei, du kan like godt kjøpe deg riktig verktøy til riktig jobb med en gang. Kjøp da eksempelvis en Pardini. Den er klar for jobben rett ut av esken. Flere i klubben som har den, og jeg misunner dem!

Link to comment
Share on other sites

Noen av de 9 mm pistoler jeg har/eller har hatt. Siste "skuddet" og ikke avbildet er en SIG 210-5

 

 

DSC00042.JPG

 

 

SVI en er ikke min, men en kammerat sin, har imidlertid rett etter at bildet ble tatt, skaffet tilsvarende selv.

 

Tjenestevåpen som Glock 17 og CZ 75 ble jeg aldri fornøyd med og byttet etterhvert deler, bl.a. løp, til hhv. Briley og Bar-Sto.

Mine favoritter er SIGen og SVIen. Pardinien er bra, både presisjon og det meste, men den gir meg foreløbig ikke så bra resultat som de to andre.

Link to comment
Share on other sites

Det er et tve-egget sverd dette med militærpistol til nybegynner. Å kjøpe noe billig ræl for å ha noe å starte med, eller typiske tjenestevåpen som Glock osv er ofte en dårlig løsning. Man må VÆRE god om man skal skyte godt med disse, det er ikke våpen til Å BLI god med.

Ser CZ SP 01 er anbefalt, har prøvd en slik og ble positivt overrasket, stor forskjell fra CZ 75b.

Anbefaler de som skal ha sin første 9mm å starte med våpen av SP01 kvalitet eller bedre, ikke fall for fristelsen til å kjøpe en slarkete HiPower rasende billig av en snill klubbkompis... Det er en grunn til at man får den billig!

Dette er råd for de som skyter felt.

Og at en Pardini nå snart koster 20000,- syns jeg er humoristisk.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg foreksempel CZ Shadow er en mer "ekte" militærpistol enn disse Pardiniene. Har sjøl en brukt Tanfoglio som jeg liker veldig godt. Ville i dag antagelig ha kjøpt en Shadow.

Nå spørs det hva man legger i "ekte"...

Er man purist får man gjerne holde seg til våpen som brukes av eller har blitt brukt av forsvaret i et eller annet land, men har man litt større ambisjoner enn å bare slenge seg med får man nok se seg om etter noe annet.

For all del, det er fullt mulig å få et konkurransevåpen ut av f.eks. en Beretta 92, Glock 17 eller en gammel 1911, men da koster det gjerne såpass at man heller kunne legge pengene i noe bedre egnet til å begynne med.

Cz Shadow er nok et greit alternativ, men jeg mener at justerbare sikter ikke er oppskrytt.

Dette er det selvsagt mulig å gjøre noe med, så det er egentlig ikke noe problem.

CZ har, etter min mening, bedre alternativer, f.eks. CZ 75 Tactical sports. http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=1 ... 18〈=en

Jeg ville også holdt meg unna pistoler med DA-avtrekk såfremt jeg ikke skulle skutt Production i praktisk.

Et glimrende kompromiss mellom "ekte", "konkurranse", pris og kvalitet er Tanfoglio (Ultra)match.

Her får man et våpen som har justerbare sikter, et godt avtrekk og god presisjon rett fra eska.

Skal man ha top-of-the-line går man for en Pardini eller en opphoret 1911/2011, men da blir gjerne prisen deretter.

Husk også at det fint går an å kjøpe brukt, så da kan man få et pent brukt våpen til en behagelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å tenke på anskaffelse av pistol i 9mm,og eg fant denne.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?id=3356

 

Virker som eit fint "nybegynnersett", er dette en god pistol?

Har ikkje så mykje erfaring med pistoler med untak av P80 og tanfoglio..

det skal seies at eg skyter med venstrehånd med pistol og denne har muligheter for vensre konvertering..

 

Tenker å bruke denne til praktisk skyting og.

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Jeg satset på en amerikansk 1911 single stack med 6" løp til feltrskyting. Det var min første 9mm. :)

Nå skal jeg ha min første 45ACP og da blir det en ny 1911.

Det virker som om de fleste fabrikanter av 1911 har "konkurranse" utgaver av selvforsvarsvåpen. Av den grunn er det ikke nødvendig å modifisere i vesentilg grad slik det var i "gamle" dager. Disse våpen leveres med match løp, avtrekk, justerbart baksikte osv.

Dette blir på en måte "semi custom" våpen med konkurranse kvalitet.

Men selvsagt "plukk" på noen og helst skyt litt. Du må like grepsvinkelen og utformingen av skjeftet. :)

Link to comment
Share on other sites

viktigste forskjellen mellom standard cz 75/85 og SP01 er at pipeinnfestningen er bedre og pipa tykkere på sistnevnte. Mer tyngde gjør den også bedre til å ta opp rekylenergi. Min subjektiver erfaring er at SP02 serien går "bedre" en standard CZ75. (men min gamle 75 har romme løp!)

 

Har CZ75 SP-01 shadow og/eller CZ 85 Combat stillbart baksikte? synes jeg må ha det i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Prøv så mange aktuelle pistoler som du overhode har mulighet til. Kjøp den du liker best dersom du har råd til den. Har du ikke det, kjøper du den du likte nest best dersom du har råd til den. Osv...

 

Kjøp iallfall ikke pistol basert på andres erfaringer, eller på hva andre "har hørt".

Link to comment
Share on other sites

hehe.her var det mye dårlig omtale på cz75b.kan si en ting har skutt ca 40000skudd med cz75b og den er like go som ny.hvis du må montere justerbart baksikte da er du for dårlig til å skyte etter min mening.og hvorfor skal en nybegynner absålutt kjøpe pardini.det holder i massevis med enten en tanfoglio som sies at det er en forbedrett utgave av czen. eller en cz.det er nå min mening 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du som nybegynner (trådstarter) forstår at når du spør her på Kammeret, får du svar fra alt fra norgesmestre og landslagsskyttere til lokale plinkere med selvsnekkrede teorier.

 

Gå inn her http://fagkomite-pistol.no/Distrikter/distrikter09.htm

 

eller her http://fagkomite-pistol.no/Distrikter/distrikter08.htm

 

Finn din krets. Feltstevner er merket 1FGMR. Stevner med blå link fører deg til resultatlisten. Finn så de beste A-skytterne i militærfelt i din krets. Dra på neste feltstevne og observer hva de skyter med.

 

Sist helg så jeg militærpistolen til OlavM. Han hadde justerbart baksikte. Det samme har militærpistolen til karsken, Bromark og Domino. Jeg tror ikke årsaken til at de har justerbart baksikte er at de er så håpløst dårlige skyttere.

Link to comment
Share on other sites

hvis du må montere justerbart baksikte da er du for dårlig til å skyte etter min mening.

 

Ja, man er selvfølgelig en dårlig skytter om man samler skudda 15 cm fra siktepunktet, eller kanskje mer med faste sikter. Om man vil eksprimentere med forskjellige kulevekter sikter man selvfølgelig likt og treffer likt med være seg 90 grs i 1500 fps, eller 147 grs i 800 fps.

 

Selv hadde jeg kun ei ladning som traff i siktepunktet da jeg hadde faste sikter på min Glock 17. det var 90 grs, desverre med ei utgått kule, for den samlett i tillegg svært bra. 5 skudd i 7er ringen kl. 6 uten å bryte 6, eller 8r ringen, rund fin gruppe stående som beste resultat. 121 grs traff på motsatt side av svarten, men da var jeg sikkert en dårlig skytter?

Link to comment
Share on other sites

Sig 210 er et våpen jeg varmt vil anbefale for de fleste, både med kort og langt løp.

Er ikke tillhenger av betegnelsen nybegynnervåpen, hvorfor skal en nybegynner kjøpe seg et mindreverdig våpen. En sikker måte og bli kvitt en kommende skytter er jo og sørge for at utstyret hans holder en slik standard at han begynner med Golf el. fremfor skyting.

 

Styr unna Glock , H&K , S&W ol.

 

Ved siden av kongen som etter manges mening er Sig 210 er Pardini, STI, Tangfoglio og Para også gode valg.

 

Som andre kloke hoder har sakt prøv flest mulig våpen og gjør deg opp din egen mening.

Sørg for alltid og ha med patroner i 9mm av kurant fabrikat på banen skal du se at de fleste av oss vil la deg skyte noen skudd med våre elskede våpen.

 

MVH.

NM149

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

k98 skrev:

hvis du må montere justerbart baksikte da er du for dårlig til å skyte etter min mening.

 

"Helt enig"

 

Personlig elsker jeg og file ned fremsiktet eller bygge det opp med mit eminente mig. apparat slik at jeg treffer der jeg sikter, etter hvilke ladning / ammotype jeg bruker. Slike lettvinte løsninger som justerbare sikter er for pyser og elendige skyttere :roll::roll:

 

 

Kunne ikke dy meg.

Link to comment
Share on other sites

Sig 210 er et våpen jeg varmt vil anbefale for de fleste, både med kort og langt løp.

Er ikke tillhenger av betegnelsen nybegynnervåpen, hvorfor skal en nybegynner kjøpe seg et mindreverdig våpen.

Så enig, så enig!

Prisen på P210-5 og P210-6 har rast nedover, mere våpen får man knapt for pengene om dagen.

Derimot har prisen på de siste LS utgavene gått rett i taket.

 

Styr unna Glock , H&K , S&W ol.

 

Da håper jeg du mener "plastikk" S&W?

952-2 og 5906 TC ligger i en klasse langt over flere av de andre merkene du anbefaler.

De gjeveste HK'ene er slett ikke dumme de heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...