Jump to content

Skal kjøpe min første 9mm, hva skal jeg velge?


jegeren

Recommended Posts

Da håper jeg du mener "plastikk" S&W?

952-2 og 5906 TC ligger i en klasse langt over flere av de andre merkene du anbefaler.

De gjeveste HK'ene er slett ikke dumme de heller.

 

Jeg er ingen vært noen stor fan av S&W pistoler til nå, de burde holdt seg til revolvere som de kan. Synes kjernelinjen er for høy i de fleste S&W pistoler slik at man får for mye munningsvipp, noe som er spesielt negativt ved hurtigskyting.

Ang. H&K vil jeg si at de etter min mening stanset og produsere bra og morsomme pistoler når P9sport og P7 gikk ut av produksjon. Mener da P9sport bra og P7 morsom, begge med meget høy kvalitet.

Har hørt en del bra om politiets nye pistol P30 fra H&K men har for liten erfaring med denne til og uttale meg mye om denne.

Må samtidig innrømme at jeg ikke har noen store negative erfaringer rent kvalitetsmessig med S&W og det de lager, derav er spenningen stor til og teste deres 1911 modell.

Test av 1911 fra S&W og Sig står høyt på ønskelisten for tiden, skal nok bli en råd med dette iløpet av sommersesongen.

Link to comment
Share on other sites

...

Finn din krets. Feltstevner er merket 1FGMR. Stevner med blå link fører deg til resultatlisten. Finn så de beste A-skytterne i militærfelt i din krets. Dra på neste feltstevne og observer hva de skyter med.

 

Men etter at du har observert, må du prøve!

 

Sist helg så jeg militærpistolen til OlavM. Han hadde justerbart baksikte. Det samme har militærpistolen til karsken, Bromark og Domino. Jeg tror ikke årsaken til at de har justerbart baksikte er at de er så håpløst dårlige skyttere.

Min militærpistol har faste sikter. Andre sikter står på ønskelista, men foreløpig treffer jeg godt med de originale! I den grad jeg ønsker meg andre sikter på min G17, er det fordi jeg ønsker meg bredere korn og skur av stål (med lysåpning tilpasset mine "halvgamle" øyne).

Link to comment
Share on other sites

Sig 210 er et våpen jeg varmt vil anbefale for de fleste, både med kort og langt løp.

Er ikke tillhenger av betegnelsen nybegynnervåpen, hvorfor skal en nybegynner kjøpe seg et mindreverdig våpen.

Så enig, så enig!

Prisen på P210-5 og P210-6 har rast nedover, mere våpen får man knapt for pengene om dagen.

Derimot har prisen på de siste LS utgavene gått rett i taket.

 

Styr unna Glock , H&K , S&W ol.

 

Da håper jeg du mener "plastikk" S&W?

952-2 og 5906 TC ligger i en klasse langt over flere av de andre merkene du anbefaler.

De gjeveste HK'ene er slett ikke dumme de heller.

 

Hva kan du regne med å måtte gi for en pent brukt P210-5 og P210-6 da?

Link to comment
Share on other sites

Rundt 7000,- for en P210-5, mindre for en P210-6. Skjekk nøye etter sprekker, først og fremst i venstre rekylklakk. Er det sprekk så blir prisen veldig lav, selv om det fint lar seg sveise.

På en ellers så fantastisk konstruksjon, har Sig gjort en skikkelig duste ting ved å lage en utsparring i rekylklakken til fjæra til slide stopperen.

Nå skal det sies at sprekker ikke er så vanlig her i landet eller i resten av verden, bortsett fra Sverige ...der har de 39B ammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rundt 7000,- for en P210-5, mindre for en P210-6. Skjekk nøye etter sprekker, først og fremst i venstre rekylklakk. Er det sprekk så blir prisen veldig lav, selv om det fint lar seg sveise.

På en ellers så fantastisk konstruksjon, har Sig gjort en skikkelig duste ting ved å lage en utsparring i rekylklakken til fjæra til slide stopperen.

Nå skal det sies at sprekker ikke er så vanlig her i landet eller i resten av verden, bortsett fra Sverige ...der har de 39B ammo :wink:

 

Sjekk etter sprekker overalt, det er minst 7 plasser de pleier å sprekke.

 

Sprekker er like vanlig i Norge som i Sverige, det er bare det at svenskene har innsett at denne flotte pistolen også har noen svakheter.

(bla kjempehøy kjernelinje)

 

Det er sterkt varierende kvalitet på Sig 210 pistoler til salgs, så få en børsemaker til å gå over den før du bestemmer deg for kjøp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tørr jeg spørre hvordan du måler om en kjernelinje er høy eller ikke?[/quote]

 

Dette er jo ganske objektivt hvordan det føles for den enkelte.

 

Men:

Kjernelinjen er løpets høyde over hånden.

Sammenligner du en Sig 210 mot feks en Glock ser du tydelig hva Triggerhappy mener :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du tror jeg er en komlett idiot :D:D:D

Jeg vet hva kjernelinje er, og jeg vet at den faktisk ikke kan måles ved å se på et våpen.

Det var derfor jeg, med en smule sarkasme, stilte spørsmålet. :wink:

 

Jeg er rimelig sikker på at alt for mange roper "høy kjernelinje" med engang de får et inntrykk av at sleiden er høy, og ikke minst at siktene sitter høyt. Det har altså ingen verdens ting med kjernelinja å gjøre. Om kjernelinja er høy vet man altså ikke før man tar tak i våpenet å holder det som for å skyte. Kjernelinja fortsetter altså oppover armen, den stopper ikke i øvre bakkant av grepet.

Engentlig lurer jeg på hva som er så utrolig viktig med denne kjernelinja? Hva gjør den med skytingen? Det må da være noe siden det stadig poengteres. Blir våpenet vanskelig å kontrolere siden man har så "mye" gods over hånda?

Glocken vil gi en lav kjernelinje i de fleste hender, det er riktig. Den skulle vel være meget lett å kontrolere i forhold til P210, P226, 1911, CZ75 osv. som alle har mer gods over neven?

Hva med revolvere, er det i det hele tatt mulig å skyte med dem. Med et lavt grep blir kjernelinja dobbelt så høy som på noen pistol, med et høyt grep vil kjernelinja krysse armen :shock:

 

Til slutt vil jeg bare si at P210 har et design som gir inntrykk av at sleiden stiger og blir høyere i bakkant under siktene, men det gjør den altså ikke!

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Takk for at du tror jeg er en komlett idiot
Du fikk da et greit svar? Hehe!
og ikke minst at siktene sitter høyt
Mange som har gått / går i den fella!

Jeg for min del tror at høy kjernelinje gjør våpenet mye mer uhånterlig så snart det skal skytes med litt hurtighet. Det er iallefall min erfaring med egne våpen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du tror jeg er en komlett idiot :D:D:D

Jeg vet hva kjernelinje er, og jeg vet at den faktisk ikke kan måles ved å se på et våpen.

Det var derfor jeg, med en smule sarkasme, stilte spørsmålet. :wink:

 

Jeg er rimelig sikker på at alt for mange roper "høy kjernelinje" med engang de får et inntrykk av at sleiden er høy, og ikke minst at siktene sitter høyt. Det har altså ingen verdens ting med kjernelinja å gjøre. Om kjernelinja er høy vet man altså ikke før man tar tak i våpenet å holder det som for å skyte. Kjernelinja fortsetter altså oppover armen, den stopper ikke i øvre bakkant av grepet.

Engentlig lurer jeg på hva som er så utrolig viktig med denne kjernelinja? Hva gjør den med skytingen? Det må da være noe siden det stadig poengteres. Blir våpenet vanskelig å kontrolere siden man har så "mye" gods over hånda?

Glocken vil gi en lav kjernelinje i de fleste hender, det er riktig. Den skulle vel være meget lett å kontrolere i forhold til P210, P226, 1911, CZ75 osv. som alle har mer gods over neven?

Hva med revolvere, er det i det hele tatt mulig å skyte med dem. Med et lavt grep blir kjernelinja dobbelt så høy som på noen pistol, med et høyt grep vil kjernelinja krysse armen :shock:

 

Til slutt vil jeg bare si at P210 har et design som gir inntrykk av at sleiden stiger og blir høyere i bakkant under siktene, men det gjør den altså ikke!

 

 

Hva mener du med med at en ikke kan se/måle på et våpen hvor høy kjernelinja er....?????

Tror di flest holder så langt opp på pistolen di kan, og da har vel kjernelinja mye å si på munningsvippen..?

Å få rekylen så mye som mulig inn i hånda/armen er vel en fordel.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med med at en ikke kan se/måle på et våpen hvor høy kjernelinja er....?????

Tror di flest holder så langt opp på pistolen di kan, og da har vel kjernelinja mye å si på munningsvippen..?

Å få rekylen så mye som mulig inn i hånda/armen er vel en fordel.. :shock:

Prøv følgende: Hold et våpen av "ikke stiftepistol-type" i svakhånda, så holder du den andre hånden ved siden av. Som om du skulle holdt en pistol i hver hånd. Bøy håndleddet på den tomme hånden som om grepet på den tenkte pistolen skulle vært minst 45 grader. Vips! Så kommer kjernelinja mye nærmere linja som går igjennom armen. Altså om du setter på et 45 graders grep vil du få mindre muningsvipp???

Glock 17 er igjen et glimrende eksempel, den gir som sakt ofte en lav kjernelinje, men den er ikke den roligste gutten i klassen. Kan det ha noe med tyngden i våpenet å gjøre tro :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest dine seneste svar, tror jeg du har svart på ditt eget spørsmål

 

Takk for at du tror jeg er en komlett idiot

 

 

Du mangler grunnleggende skytetekniske kunnskaper om pistolskyting.

 

Hvorfor tror du alle produsenter av UIT-Match pistoler har senket og senket kjernelinjen på sine pistoler, hvis det ikke gjør dem mer konkuransedyktige...

Tror du DE er IDIOTER :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Mtp. kjøp av første xxxx....

 

Hva er riktig utfylling av søknadsskjemaet når man enda ikke har deltatt på stevner eller konkurranser, kun vært på trening i 6 mnd?

 

Trening Ja / Nei

Terminfestede stevner Ja / Nei

Approberte åpne konkurranser Ja / Nei

 

?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser bare ikke helt at det er nødvendig?

 

Man får vel uten problem godkjent 1 stk. 22lr, 1 stk grovfeltvåpen, 1 stk revolver og 1 stk til militærfelt så lenge man krysser av for trening og oppfyller kriteriene til nybegynner?

 

Om man viser frem dokumentasjon for terminfestede stevner og approberte åpne konkurranser er vel for å dokumentere behov for reservevåpen eller andre grunner for flere våpen i samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest dine seneste svar, tror jeg du har svart på ditt eget spørsmål

 

Takk for at du tror jeg er en komlett idiot

 

 

Du mangler grunnleggende skytetekniske kunnskaper om pistolskyting.

 

Hvorfor tror du alle produsenter av UIT-Match pistoler har senket og senket kjernelinjen på sine pistoler, hvis det ikke gjør dem mer konkuransedyktige...

Tror du DE er IDIOTER :D:D:D

 

Hrmmm.... Nå tror jeg du kaster en litt stor stein i et relativt trangt glasshus...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser bare ikke helt at det er nødvendig?

 

Man får vel uten problem godkjent 1 stk. 22lr, 1 stk grovfeltvåpen, 1 stk revolver og 1 stk til militærfelt så lenge man krysser av for trening og oppfyller kriteriene til nybegynner?

 

Om man viser frem dokumentasjon for terminfestede stevner og approberte åpne konkurranser er vel for å dokumentere behov for reservevåpen eller andre grunner for flere våpen i samme kaliber?

 

Bump.. Jeg sitter og skriver søknader nå.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat levert min første søknad, vel for ca en uke siden, på

 

.22LR , 9MM , 357mag og .45ACP i de kategoriene der de hører hjemme. Har ikke hørt noen ennå som ikke har fått de igjennom så håper det går greit. Men hvis du vil vente til jeg får de tilbake så skal jeg si åssen det gikk når jeg får vite det. Regner med at det blir i allefall en uke til fra nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i en Tanfoglio Combat veldig rimlig, så har jeg forelska meg litt i S&W 22A, den var nifst presis. Så har gått for den i 22LR, greit treningsvåpen i for en nybegynner.

 

Hadde jeg ikke fått tak i den tanfo'en så hadde jeg etter all sansynlighet satset på en Smith/Wesson M&P9, evt Glock 17, kanskje Taurus PT-92

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter (selvfølgelig) med p-210. Jeg er enig i at kjernelinja på denne kan oppfattes som høy, omtrent som på en 1911. Med de romslige tidene og med en så svak faktor som 120 kan jeg ikke skjønne at kjernelinja skal lage problemer. Jeg synes at plæstic- fæntæstic- pistoler med super-duper lav kjernelinje hopper og spretter minst like mye.

 

Hvis du ikke treffer med en sig er min konklusjon at du ikke kan skyte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest dine seneste svar, tror jeg du har svart på ditt eget spørsmål

 

Takk for at du tror jeg er en komlett idiot

 

 

Du mangler grunnleggende skytetekniske kunnskaper om pistolskyting.

 

Hvorfor tror du alle produsenter av UIT-Match pistoler har senket og senket kjernelinjen på sine pistoler, hvis det ikke gjør dem mer konkuransedyktige...

Tror du DE er IDIOTER :D:D:D

 

Hrmmm.... Nå tror jeg du kaster en litt stor stein i et relativt trangt glasshus...

 

Og det fikk du lirt av deg . . .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...