Jump to content

Hylse sitter fast i die. =(


Darkbull

Recommended Posts

Har nettopp hatt et sån lite hel.... sjøl.

Klarte å presse hylsa for langt opp, så den kom over kneika i ekspansjons stanga, og vips, så satt den dønn fast. Måtte demontere heile dia og banke ut den stanga med hammer, så kom den ut. Etterpå, så måtte eg ta ei sveisetang og feste på stanga, på området, som ikkje er i kontakt med halsen, og banke hylsa av stanga.. Blei ein halvtime med drittarbeid og et språk som får Nordlendinger til å rødme, men det gjekk bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann !! Kinkig sak, men enkel å fjerne. Bor hull gjennom støtbunnen/tennkanalen på hylsa med et 5mm bor. Gjeng opp hullet med 6mm gjengetapp. Finn deg ei kort metallhylse som ligger an mot bunnen av dia, og ei tykk stoppskive som du bruker som mothold for skruen som du skrur inn i hullet du gjenget opp. Skal ikke være noe problem å dra ut hylsa på denne måten. Fungerer i praksis likt med verktøy du får kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

. Måtte demontere heile dia og banke ut den stanga med hammer, så kom den ut. Etterpå, så måtte eg ta ei sveisetang og feste på stanga, på området, som ikkje er i kontakt med halsen, og banke hylsa av stanga.. Blei ein halvtime med drittarbeid og et språk som får Nordlendinger til å rødme, men det gjekk bra. :)

hvorfor delte du ikke bare hylsa med rørkutter for å få ut ekspanderen?

Link to comment
Share on other sites

Heisann !! Kinkig sak, men enkel å fjerne. Bor hull gjennom støtbunnen/tennkanalen på hylsa med et 5mm bor. Gjeng opp hullet med 6mm gjengetapp. Finn deg ei kort metallhylse som ligger an mot bunnen av dia, og ei tykk stoppskive som du bruker som mothold for skruen som du skrur inn i hullet du gjenget opp. Skal ikke være noe problem å dra ut hylsa på denne måten. Fungerer i praksis likt med verktøy du får kjøpt.

 

jeg gjør likedan. men har dreid meg en "hylse" som er formet som en kopp som passer uttapå std hylser, med et 6,5mm hull i enden, så slipper jeg ha både en kort metallhylse og en tykk skive. (om noen skjønte hva jeg mente)

 

men det funker fint med en metallhylse og en skive og.....

Link to comment
Share on other sites

hvorfor delte du ikke bare hylsa med rørkutter for å få ut ekspanderen?

 

Punkt 1 : Var fly forbanna !

Punkt 2 : Hadde ingenting å dele hylsa med.

Punkt 3: Det funka som på den måten eg gjorde det på. For å sei det sånn, får du ikkje til ein ting, så har du ikkje vært forbanna nok... Kjør på, presse kameler gjennom et nåløye, no problems.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe

 

hadde en episode med en 308win hylse som ville flytte permanent inn i en RCBS sizedie.

prøvde trikset med å banke den ut. nytteløst. prøvde trikset med å gjenge ut tennhettehullet, da dro jeg bare bunnen ut av hylsa, resten av kroppen satt fortsatt fast.

måtte slipe til en meisel og splitte hylsa inni dien. var usikker på om jeg ødela dien, men det gikk faktisk bra.

 

da tror jeg at jeg uttalte "UFF" minst to ganger ;)

Link to comment
Share on other sites

Eller man kan gjøre det på den enkle måten.

1 Forvarm steikovnen til 250 grader.

2 Legg dien til "baking" i minst 30 min.

3 Ta dien ut, og hold hylsebunn mot en isbit, og hylsa detter ut av seg selv. (etter ca 30 sek)

4 Fortsett og lade, men smør hylsene bedre.

 

NB! Bruk sveisehandsker eller liknende for å holde den varme dien.

 

Dette har funket for meg 3 ganger, messing leder varme/kulde bedre enn stål, og hylsa pleier å krympe fortere enn dien, og løsner derfor uten verktøy eller vold.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ingen andre ting funker og man har tilgang til dreibenk er denne løsningen enkel:

Drei bort hylsebunnen helt inn til diebunnen.

Sett en meisel/dor i mot hylsekroppen, og slå denne inn i fra siden.

Etter litt bearbeiding er da hylsa grei å banke ut.

 

PS. Du klarer deg med en dremel eller baufil...

Link to comment
Share on other sites

Brukte den som Gubben i bua anbefalte. (Bor hull gjennom støtbunnen/tennkanalen på hylsa med et 5mm bor. Gjeng opp hullet med 6mm gjengetapp. Finn deg ei kort metallhylse som ligger an mot bunnen av dia, og ei tykk stoppskive som du bruker som mothold for skruen som du skrur inn i hullet du gjenget opp. Skal ikke være noe problem å dra ut hylsa på denne måten. Fungerer i praksis likt med verktøy du får kjøpt.)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Eller man kan gjøre det på den enkle måten.

1 Forvarm steikovnen til 250 grader.

2 Legg dien til "baking" i minst 30 min.

3 Ta dien ut, og hold hylsebunn mot en isbit, og hylsa detter ut av seg selv. (etter ca 30 sek)

4 Fortsett og lade, men smør hylsene bedre.

 

Dette hørtes så enkelt og effektivt ut at jeg nesten gleder meg til neste gang jeg setter fast en hylse!

 

Tror jaggu jeg skal gjøre et forsøk etter jobb i kveld...

Link to comment
Share on other sites

Det funka ikke for meg ihvertfall :evil: Bakte dien med hylsa på 200 grader i 10 minutter, avkjølte med isbiter. No way. Verken med trekubbe mot utstøterstanga eller med vannpumpetang på den utstikkende delen av hylseræva. Får prøve med mer varme og lengre tid når lammesteika er ferdig med å bruke steikeovnen.

 

Forresten, er det noen som har en M5 gjengetapp å låne bort? :oops:

Link to comment
Share on other sites

prøvde du nå?

 

hehe jeg har ganske god erfaring med M6 gjengetapp, bolt og kopp....

 

var nemlig en periode jeg forska endel på hvor lite jeg kunne smøre hylsene uten å få problemer, å forskjellige lure løsninger på hva man kan smøre med.....

 

sa UFF et par gang da ja......

Link to comment
Share on other sites

Alt for vitenskapen, vettu, høggern ;)

 

Neida, jeg vil ikke engang fortelle hvordan det hadde seg at jeg prøvde å presse to usmurte hylser etter hverandre og ikke tok notis av at den første gikk forb... treigt i dien :oops: Men steikeovnstrikset funket. Ihvertfall sånn halvveis. Jeg måtte assistere litt med middels grov vold applisert på enden av utstøterstanga, dog. Og nå trenger plasthammeren min nye slag, de gamle har noen dekorative 2-3mm dype, ca 3mm store høl i slagflatene. Man kan vel ikke akkurat si at hylsa ramla ut av seg sjøl... Det hele ble fulgt av en ny dose middels grov vold for å få dratt hylsa over ekspanderknappen og en liten dose mild vold for å bende utstøterstanga tilbake slik at den var noenlunde sentrisk i dien og entra tennkanalen på neste (smurte!) hylse uten å lage bråk.

 

Men nå funker nå ihvertfall dien igjen :) Og forøvrig tror jeg fremdeles at M5 passer bedre til .223-hylser enn hva M6 gjør 8)

Link to comment
Share on other sites

hehe hvorfor driver folk å banker eller sliter ekspanderen ut av en hylse, når man bare kan dele hylsa med en rørkutter å ta ut ekspanderen den andre vegen uten bruk av vold.... ;)

 

ja M5 funker nok på 223, men ser ikke at det er vits å bruke M5 når M6 har litt grovere gjenger å får litt bedre grep ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må sjøl innrømme at jeg uheldigvis bare har prøvd dette stekovnstrikset 3 ganger selv. Oppskriften fant jeg på et kansk internettfora for en del år tilbake. Samt at dette kun har vært utøvd på 6,5x55, siden denne er ganske kon, er det kanskje værre på mere moderne kaliber?

Tror kluet er å får dien sjikkelig gjennomvarm, og deretter bråkjøle hylsa med is på hylsebunn. Alle tre gangene så kom hylsa ut av seg selv.

Over ekspanderen må man eventuelt trekke hylsa likevel, men det er ho bare å sette den tilbake i pressa, og trekke den ut der (kommer sikkert litt an på pressa man bruker).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvorfor driver folk å banker eller sliter ekspanderen ut av en hylse, når man bare kan dele hylsa med en rørkutter å ta ut ekspanderen den andre vegen uten bruk av vold
Fordi det er både enklere og kjappere å skru dien ned i pressa, ta et grepa tak om hylsa med ei rørtang og gi før nevnte rørtang et par solide kakk med hammeren, enn det er å fly halve nabolaget rundt for å få lånt seg en rørkutter ;)

 

Over ekspanderen må man eventuelt trekke hylsa likevel, men det er ho bare å sette den tilbake i pressa, og trekke den ut der (kommer sikkert litt an på pressa man bruker)
Det funker hvis man har noe igjen av utdragerrilla. Hvis utdragerrilla er gåen, funker den metoden litt dårligere...
Link to comment
Share on other sites

Klarte å sette fast ei 308 hylse i FL dien min i kveld.

Prøvde stekeovn trikset uten hell.

Skal prøve en gang til før jeg stikker å kjøper meg en gjengetapp.

 

Dien min ble mørk, nesten lilla av stekingen. Har dette noe å si for evt herding eller noe?

Eller er det bare en kosmetisk forskjell?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen tips?

Det viser seg at hastverk er lastverk nok en gang.

Jeg har ikke rett hylseholder til .222rem, så jeg prøvde med en til 9mmP.

Det gikk bra noen få ganger, men så dro jeg flensen av på ei hylse.

Har prøvd å vri dien litt så hylse holderen får tak på "fersk" flens, men det nyttet ikke.

Så nå sitter jeg her og har det så godt...

Får naturligvis ikke ut utstøterstanga siden ekspanderkanppen ikke går gjennom hylehalsen med hylsa helt inne i dien.

 

Litt rådløs her nå :oops:

Link to comment
Share on other sites

tja. Det var ikke så velykket. Hylsehodet deformeres kraftig, og hylsa bakker ikke ut av dien enten jeg presser eller banker dien vekk fra skrustikka. Har tatt i det jeg tør, vil helst ikke ødelegge noa annet enn hylsa :wink: Nå er det kaffe og tenk, så får vi se...

Link to comment
Share on other sites

takk Sanchin. Søkte før jeg startet en tråd, men denne tråden lå i et annet forum tror jeg?

Nå er hylsa mi ute, men steikovntrikset virket desverre ikke for meg. 150 grader i 30 minutter, rett på is med hylsebunnen, og sveisetanga klar. Det satt fortsatt som kemnere på selvstendig næringsdrivende, så her måtte det grov fysisk vold til.

 

Jeg lærte en gang at julin hjelper på alt unntatt kona og ungene, så dremel og skrutrekker ble løsningen. Etter å ha kappet hylsebunnen og frest opp tennhullet slik at jeg fikk ut ekspanderstanga den veien satte jeg dien i pressa fra undersiden. altså opp ned. tredde en 9mm tomhylse i hylseholderen for å gi mothold og satte et 5,5mm bor i 9mm hylsa.

Så var det bare å presse rolig til bakenden på boret kom opp i enden på 222hylsa og bruke en liten skrutrekker til å holde det inn mot hylseveggen når alvorstrykket kom.

Mot RockChucker, skrutrekker og vondt i sinne har selv ikke gjenstridige hylser nubbesjangs.

 

Det gikk merkelig bra med dien.

-og jeg sa mok fysj! eller tilsvarende i løpet av prosessen :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jaaada...nå har jeg klart det også. 9,3x62 hylse dønn fast i die. Skulle stille inn die og smurte første hylsa og pressa. Skrudde og ordna litt og glemte å smøre neste :oops: Lurt... Håpløst. Etter en god omgang juling med dårlig verktøy ser verken die eller hylse særlig pene ut.. får prøve steikeovnstrikset i kveld. Verdt et forsøk.

 

Er det mulig sier jeg...sånn er det når du skal forte deg... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

F-ta!! Nå sitter en 30-06 hylse fast i dien. Hylsa virker myk som marsipan når jeg prøver med tang - steikeovnen er på varming...

 

Makkieboys positive erfaringer gir meg litt håp. Kanskje trikset virker på dette kaliberet :wink: ?

 

Nå er ovnen snart på 250C og grytekluter ligger klart, sammen med årets dypfryste bringebærsyltetøy, det eneste kalde jeg fant. Skjønnheten sover ved siden av meg, så jeg får håpe hun ikke våkner mens jeg har dien i syltetøyet hennes ...

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Trikset som alltid virker er som følger, jo mindre faenskap du har funnet på imellomtida, jo enklere er dette (jeg hater hylsefett, så jeg vet....):

 

Du trenger: bor, gjengetapp, skrue med samme gjenger, en rørstubb og en platebit(som du borer et litt større høl i.

 

- løsne ekspanderknappen, du får den neppe ut

- bor et passende hull i hylsebunnen, et du har gjengetapp til, 6-8mm er passe

- gjenge opp hullet i bunnen av hylsa

- skru dia i pressa opp ned

- sett rørstubben og platebiten oppå dia

- stikk skruen ned igjennom og skru den i hylsa

- nå kommer hylsa ut av dia

 

Det finnes egne "kit" til dette, stuck case remover - men en gjengetapp fra Biltema gjør susen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha M67 - det er topp når folk engasjerer seg i nødens stund. For en verkstedkyndig person er nok løsningen din mitt i blinken - og jeg har heldigvis venner som er det... Selv er jeg fornøyd om jeg klarer å henge et bilde på veggen, så der er mitt nivå. Når jeg hører om å lage gjenger etc - er det som å se inn i en annen verden, som er vakker, men ikke min :D - Føler meg som et ekte klabbetass nå, så får vi se om ovntrikset virker. Hvis ikke må jeg ta M67 si oppskrift med meg til nevenyttig person - :D

 

Jeg regner med at mitt neste innlegge handler om hvilke stygge forbrenninger jeg fikk da jeg skulle ta dien ut av ovnen ..

 

 

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Har ikke forsøkt noen av de nevnte metoder her, jeg pleier å løsne settmutteren som holder stammen på utstøterstanga fast, men lar den sitte på plass (løst) som styring for stammen, snur dien i pressa (opp-ned) og legger en til formålet egnet metallbit i hylseholderen.

Så passer jeg på at utstøteren er godt på plass i tennhullet og presser hylsen ut av dien med utstøterstangen.

Det forutsetter at man har en rimelig solid presse med god utveksling.

 

Hylser som sitter hardere, av en eller annen grunn sitter ofte .223 usedvanlig godt fast, får samme behandling i skrustikka her.

Da må man ha noen passende rørbiter eller grove muttere som kan legges mellom dien og kjeften på skrustikka sånn at hylsa kan presses ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...