Jump to content

Hylse sitter fast i die. =(


Darkbull

Recommended Posts

Så passer jeg på at utstøteren er godt på plass i tennhullet og presser hylsen ut av dien med utstøterstangen.

Fare for å bøye utstøteren, samt at de "ofte" bare går igjennom bunnen av hylsa, btdt

 

"lage gjenger" Langlo, er som å skru i en skrue, når en har en gjengetapp, Biltema sine er bedritne, men de er billige og funker som bare det i messing, med litt olje på, (i stål suger de).

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har også en die som har "etterlatenskaper" inni seg. Feilen kom når jeg glemte å skifte hylseholderplate fra lading av 300 weatherby mag, og skulle til med serieproduksjon av 6,5x55...

 

Lurer på om det kan være hjemmel for å dra på Biltema og kjøpe seg en slik:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... -12-deler/

 

Modde, fikse og trikse litt, for å kunne skru fast en bolt i et gjenget hull i enden av hylsa.

 

Om ikke annet for å få seg en tur til Biltema... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte glidehammeren fra dette settet da jeg satte fast hylsen i dia. Borret med 5mm der tensattsen satt og gjenget inn en 6mm skrue. Satte dien i skrustikka helt løst. Monterte glidehammeren på skruen. Alt hengende under skrustikken.Ett lite "kakk" og hylsen løsnet på første forsøk. :D Ganske enkelt genialt.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde først å skru ut hylsa med "koppetrikset". Med det gikk ikke. Jeg hadde liggende glidehammeren i verkstedet, så jeg brukte den med godt resultat. Løsner lettere med ett lite slag mener nå jeg. Men samma hva en bruker bare hylsa løsner... :D:D

Link to comment
Share on other sites

rev du av gjengene med koppe trixet? Eller stoppa du bare å skru? Man må ha en skrue med 6 kant hode, unbrako, eller no anna som tåler mye kraft(tror ikke vanlig philips eller flat holder hver gang), og man må ha noe å holde dien med.

 

Jeg har en gang dratt av M6 gjengene, da gjenga jeg M8 og hylsa kom ut. En anna gang dro jeg hele hylsehodet av og måtte splitte hylsa i dien.

Link to comment
Share on other sites

Det er billigere med en 13 mm kopp, en 6mm bolt, en 6-8mm skive enn for det settet der.

Nå må ikke du begynne å blande fornuft inn i diskusjonen om man skal til Biltema og handle (mere) verktøy. Hadde alle gjort det, hadde Biltema vært konk... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt dette trikset til Høggern med en 1/4 UNF unbrakoskrue, det har virka hver gang. aldri opplevd å dra over gjengene.

Hehe, da har jeg greid noe du ikke har greid :):shock::forvirra::oops::trist:

 

Hm, jeg har en 1/4 UNC tapp liggende. Den har (om jeg ikke husker feil fra dengang jeg gikk "mekk fil og fan" så har den grovere/dypere gjenger enn M6, altså skal det mer til å dra gjengene av på den, i tillegg så er den bittelitt større)

Link to comment
Share on other sites

Det er billigere med en 13 mm kopp, en 6mm bolt, en 6-8mm skive enn for det settet der.

Nå må ikke du begynne å blande fornuft inn i diskusjonen om man skal til Biltema og handle (mere) verktøy. Hadde alle gjort det, hadde Biltema vært konk... :mrgreen:

 

Unnskyld, skal prøve la vær komme med sånne fornuftspregete kjedelige utspill :roll:

(men av en eller anna grunn visste jeg nesten at du kom til å påpeke det da jeg skrev det allerede...... :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...