Jump to content

Lensmann med manglende kaliberforståelse?


vingemutteren

Recommended Posts

Fikk følgende brev etter å ha levert ett "lass" med våpensøknader her om dagen (en storviltrifle, 4 håndvåpen og en våpendel til håndvåpen).

 

Tydligvis så har ikke hjernen vært tilkoblet da han skrev dette brevet. :roll:

Eller har ikke lensmannen tilgang på detaljene rundt de våpen jeg allerede har?

Ville ha trodd att ett kjapt blikk på mine våpenkort, burde ha avslørt at der var ingen storviltrifle blandt de.

 

Her er "straffen" :wink: for ikke å få snakke med vedkommende på stedet, ved leveranse av søknader.

 

Politiet

 

til vingemutteren

 

Søknad om våpen-/deler.

 

Viser til søknader om våpen mottatt her den 1.4.08. De har allerede 4 våpen registrert på dem og jeg må derfor be om skriftlig dokumentasjon på hva du skal bruke de enkelte våpen-/deler til og om hvorfor ikke du kan bruke de våpen som du allerede innehar.

 

Hovedregelen er. 1 våpen til sitt bruk, ved søknad om flere av samme type/bruksområde, må en legge4 ved en god begrunnelse for det.

 

Svarfrist: 15.4.09.

 

Med hilsen

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Jeg legger ut svaret her, så dere kan se over om det er greit nok i forhold til det han spør om.

 

Tilsvaret ble:

 

Politioverbetjent

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Vingemutteren hjemme 3.4.2009

 

 

Svar på brev av 2.4.2009 angående Søknad om våpen-/våpendeler.

 

 

Jeg har som nevnt 4 langvåpen registrert på meg fra før av, disse har følgende bruksområder.

 

1: Rifle repeter 22lr Bruksområde. Trening. (Ikke lovlig til t. d Gås eller storviltjakt).

 

2: Rifle repeter 17HMR Bruksområde. Småviltjakt, egnet ut til ca 100m. Spesielt beregnet på Gås og mindre vilt der bakgrunn krever ett våpen med kortere sikkerhetsavstand, men med mer futt enn t. d 22lr (ypperlig skadedyrs kaliber med liten rikosjett fare).

(Ikke lovlig til rådyr og storviltjakt).

 

3: Rifle repeter 223R Bruksområde. Småviltjakt, egnet utover 100m. Spesielt beregnet på Gås, rev og rådyr. (Ikke lovlig til storviltjakt utover rådyr, grunnet krav på anslagsenergi).

 

4: Hagle 12/76 1/2auto Bruksområde småviltjakt, spesielt beregnet på sjøfugl grunnet tyngde, langt løp og robust syntetstokk.

(Ikke lovlig til storviltjakt).

 

 

Som en ser har jeg 3 langvåpen til jakt, og ett til trening fra før av. Alle har sine klare

hovedbruksområder.

 

Neste langvåpen (nr 5 i rekken), blir mitt fjerde jaktvåpen.

Dette har jeg som du ser i søknaden, søkt på i kaliber 308W (7.62x51Nato).

Som da blir mitt foreløpig eneste jaktvåpen godkjent til storviltjakt på Hjort, Rein og Elg, og har da ikke samme

bruksområde som noen av de langvåpen jeg har fra før. Jeg gjør oppmerksom på at jeg hittil har

basert meg på lånte storviltrifler til de siste jaktsesongene, noe som ikke er særlig hensiktsmessig

med tanke på oppskyting, justering av sikte mellom brukerne etc.

 

Nr 5 blir da som følger:

 

5: Rifle repeter 308W Bruksområde. Storviltjakt.

 

 

Restererende er håndvåpen og våpendeler, disse er som du ser av søknadene, konkurranse/treningsvåpen.

Disse er inndelt og søkt i de respektive klasser jeg nå konkurrerer i, eller skal konkurrere i så

snart nødvendig utstyr (klassespesefike håndvåpen) er innhandlet.

 

Hittil har jeg basert min konkurranse aktivitet på lånte våpen, med de bakdeler det medfører.

Og siden jeg nå for lengst oppfyller alle krav fra klubb/forbund (godkjent sikkerhetskurs) samt

lover og foreskrifter (oppmøte og aktivitet). Søker jeg om egne egnede konkurransevåpen.

 

Med Hilsen

Vingemutteren

 

Endringer foretatt i dokumentet er markert i blått, takk for innspillene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare en kommentar/korreksjon. Rådyr er ikke småvilt men storvilt, så .223 rem er strengt tatt godkjent til storvilt også, men ikke elg, rein og hjort

Når ble rådyr storvilt?

Mener det var klassifisert som småvilt, iallefall tidligere!

Link to comment
Share on other sites

Når? aner ikke. Når det ble innført krav om skyteprøve for jakt med rifle på rådyr kanskje?

 

I Norge er elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe definert som storvilt. For å jakte på storvilt, må jegerne ha godkjent skyteprøve, ettersøkshund og fellingstillatelse. Det er etterskuddsvis betaling av fellingsavgift for elg, hjort og villrein.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022922

Link to comment
Share on other sites

Når ble rådyr storvilt?

Mener det var klassifisert som småvilt, iallefall tidligere!

 

§ 3. Definisjoner

 

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

Kvotejakt: Ordinær jakt på et bestemt antall individer av en viltart med hjemmel i viltloven § 9, der kvoten er fastsatt av offentlig myndighet.

 

Lisensfelling: Skademotivert felling av et bestemt antall individer av en viltart med hjemmel i viltloven § 12, der kvoten er fastsatt av offentlig myndighet og det kreves at jegeren er registrert som lisensjeger i Jegerregisteret for å kunne delta.

 

0 Endret ved forskrifter 18 mars 2005 nr. 244 (i kraft 1 april 2005), 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

:arrow:http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er vell en mellomting mellom småvilt og storvilt. Man trenger ikke skyteprøve for og jakte rådyr, man kan jo jakte med bare hagle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rådyr:

 

Hjortevilt: Elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort

 

Særregler for småviltjakt

 

Til småviltjakt er det tillatt å bruke haglgevær og rifle. Blir det brukt haglgevær, skal det maksimalt være mulig å ha to skudd i hagla. Ved bruk av halvautomatisk rifle under småviltjakt, er det bare tillatt å ha inntill tre skudd i geværet (to i magasinet og et i kammeret).

 

Salongrifle (salonggevær) i kaliber 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter som opp til en hares størrelse, men ikke til hare. Salongrifle i kaliber 22 LR er derfor ikke lovlig til felling av bl.a. storfugl, gjess, skarv og større viltarter.

 

Fra og med 1. januar 2005 er det forbudt å bruke blyhagl til all jakt.

 

Det er lov å bruke fyllingskule/slugs under jakt på rådyr og villsvin

 

 

 

Til å avlive gaupe, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller felle, kan man benytte salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR. Skuddet skal da rettes mot dyrets hjerne.

 

 

 

 

 

 

 

Særregler for storviltjakt

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Hum, her må jeg nok endre litt ja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De siste gangene jeg har søkt om våpen har jeg satset på å forebygge slike situasjoner som er besværlige for både søker og saksbehandler ved å henvise til vedlegg i "bruksområde"-feltet på søknadsskjemaet. Så har jeg skrevet et velformulert vedlegg der jeg har forklart hva jeg skal bruke det nye våpenet til og hvorfor de våpnene som står i skapet fra før ikke dekker dette bruksområdet. Dette har jeg skrevet på det papiret der jeg har kopiert jegeravgiftskort og medlemskort i skytterorganisasjon, så blir det ikke mer papir av det heller.

 

Man kan ikke vente at alle saksbehandlere til enhver tid skjønner like godt det samme som vi våpen-nerdene skjønner, og da kan man like godt gjøre en liten innsats for å gjøre arbeidsdagen enklere for saksbehandleren :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke vente at alle saksbehandlere til enhver tid skjønner like godt det samme som vi våpen-nerdene skjønner, og da kan man like godt gjøre en liten innsats for å gjøre arbeidsdagen enklere for saksbehandleren :)

Denne trur eg er veldig viktig vitkig å hugse på. Lett å gløyme. Dette er ikkje folk som er spesialistar på våpen, jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Støtter sako 30-06 og vestlandsjeger i dette.

Da jeg leverte inn søknad på375 Ruger, var våpendama ikke tilstede, men ringte meg dagen etter.

Hun hadde ikke hørt om dette kalibret før, og var interessert å lære mer om det og spurte på en hyggelig måte.

Hun fikk adressen til et par nettsider med info, og to dager etter lå søknaden innvilget i postkassen.

Link to comment
Share on other sites

har ikke selv hatt problem med og fågodkjent søknader, Det dem spørr om på våpenkontoret er begrunnelse, Da er det bare og byne og skrive da, sende med medlemskort i skytterlag osv.men det er litt hvor du bor i landet tydeligvis. Er litt og si om en kommer borti en saksbehandler som er grei, og ikke ser det som et mål og bare nekte ting.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder ikke våpenkontoret, men den lokale lensmann. Det er muligt jeg har glemt å skrive storviltjakt på søknaden, det kan jo være at jeg kun skrev jakt sånn i forbifarten (kom på at jeg hadde glemt denne da jeg leverte resten av søknadene, så det gikk jo litt hurten og styrten). :wink:

 

Men og der er det jeg stusser, burde ikke en lensmansbetjent se forskjell på ett storviltkaliber og (det som jeg mistenker er den utløsende faktoren) en rifle i 223R?

 

Stort arbeidspress og manglende mulighet til å ta det over disken, er nok hovedproblemet her.

Jeg ble forøvrig først forbannet, og vurderte ett særdeles sarkastigt brev til nevnte polis. Men så slo det meg at gubben ikke spør for å være jævlig, han skjønner sansynligvis rett og slett ikke at min rifle i 223r ikke er en storvilt rifle. Og da er ikke ett sarkastigt svar tingen for å løse opp i flokene.

 

Ett annet problem er at han her prøver å påta seg jobben til våpenkontoret, og tanta der er mer en kabpabel til å stille spørsmål selv. Men igjen, så er dette nok ikke av vond vilje. Han prøver mest sansynligt å hjelpe meg til å komme med en begrunnelse som han tror går igjennom hos nevnte tante. Polisen her har alt for mye å gjøre til å rote bort tid med å kødde med folk. Såpass tiltro må man ha til ordensmakten. :arrow:

 

Derfor nevnete teskje brev, og skal man først prøve å lære øvrigheten noe. Bør man sørge for at det i det minste er lettfattlig og korrekt. Og der kommer dere kammer kammeratene inn, kvalitetskontroll vet dere. :D

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er vell en mellomting mellom småvilt og storvilt.

Mellomvilt? :mrgreen:

 

Elles er det jo som Sako 30-06 sa, det er ikkje alle som har stålkontroll på alle tilgjengelege kaliber så av og til er teskei grei å bruke. Men syns Vingemutteren er velformulert og ser ikkje bort frå at eg låner og tilpasser formuleringane hans ved høve 8)

Link to comment
Share on other sites

De siste gangene jeg har søkt om våpen har jeg satset på å forebygge slike situasjoner som er besværlige for både søker og saksbehandler ved å henvise til vedlegg i "bruksområde"-feltet på søknadsskjemaet. Så har jeg skrevet et velformulert vedlegg der jeg har forklart hva jeg skal bruke det nye våpenet til og hvorfor de våpnene som står i skapet fra før ikke dekker dette bruksområdet. Dette har jeg skrevet på det papiret der jeg har kopiert jegeravgiftskort og medlemskort i skytterorganisasjon, så blir det ikke mer papir av det heller.

 

Man kan ikke vente at alle saksbehandlere til enhver tid skjønner like godt det samme som vi våpen-nerdene skjønner, og da kan man like godt gjøre en liten innsats for å gjøre arbeidsdagen enklere for saksbehandleren :)

Her har lensmannen den innstillingen at alle kopier skal utføres av han, første gangen jeg kom med søknad og alt tillaget, så underkjente han hele greia (måtte hjem etter orginalene). Er tydligvis ikke særlig lik saksbehandling rundt om i landet. :roll:

 

Støtter forøvrigt denne, men jeg trodde ikke jeg var kommet dit ennå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synest at det er litt overilt og forvente at de skal ha kontroll på alle kaliber og potensielle bruksområde.

Dette kan jo vere en utfordring selv for "over gjennomsnitte intreserte" jegere og våpen fanatikere.

Selv om noen liker og påstå og gi utrykk for at de kan alt...

Normalt er vel ikke dette hva de sitter og kjemper med hele dagen, er nok bare en liten del av jobben deres.

Sist eg var oppe møtte eg betjenten i skranken og han smiler og ser på meg og spør: Mere våpen? :lol:

Han kunne ikke skjønne at eg hadde plass til mere, han syntest at han satt med mine søknader hele tiden.. :lol:

Dette var jo bare en spøk fra hans side da :wink:

Forklarte han kjappt og greit hvilke våpen eg hadde og bruksområdet deres.

Forklarte og viste han at eg hadde skrevet på denne søknaden at mitt allerede erverva våpen i kal .223 skulle avskaffes ved innvilget ny søknad. Eg ønsket meg rett og slett ett litt bedre/annet våpen enn det eg hadde.

Jepp, han mente jo at dette var jo rett og slett som med biler, en jobber seg ofte oppover på stigen etterhvert.

Han skulle sende papira videre samme dag.

Leverte med min egen "blekke" på samme måte som Sako 30-06, ett A4 ark der eg har kopiert inn alt av medlemskap osv.

Ingen prob, når en er greie og høffelige med de.

Skulle også innvitere han med på pistolbana og trene visst de ønska dette men glemte det.. :oops:

Eg er flink i min jobb, men eg håper no f.. meg at noen ikke forventer at eg skal kunne alt..? :?

PS: Ingen kan alt, selv om de selv liker og tro/mene det.. :wink:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

eg var på det lokale lensmannskontoret for å levere inn søknad på rifle i 308win med bruksområde hjortejakt.

frå før har eg to rifler i 22lr og når eg skulle levere søknaden måtte ho sjå våpenkorta mine for å sjå ka eg hadde frå før. greit nokk tenkte eg, då fekk eg spørsmålet om korfor eg ikkje kunne bruke ei av dei riflene eg hadde frå før, koffor kjøpe ei ny i 308win?

eg forklarte dama att det ikkje var lov til jakte hjort med 22lr, koffor ikkje spurte ho?`er 308win et større kaliber?

eg berre rista på hovudet og prøvde å forklare ho litt, kla for att det ikkje er ho som skal behandle søknaden.

kaliberforståelse???? SKEPTISK.....

Link to comment
Share on other sites

fyrste gongen eg va der å leverte søknad på hagle og salongrifle fekk eg til svar att det ikkje var noke vits for meg å søke, kunne heller bruke pengane mine på noke anna for eg kom ikkje til å få innvilga noke som helst.

då krevde eg bå få snakke med lensmannen, men han va like skeptisk han og, han skulle no sende den, men måtte ikkje komme til dei å klage for å få igjen pengane når eg ikkje fekk innvilga.

snakk om seriøst lensmannskontor!!!

 

har faktisk fått innvilga alle mine søknadar uten problem....

Link to comment
Share on other sites

men måtte ikkje komme til dei å klage for å få igjen pengane når eg ikkje fekk innvilga.

 

Du har faktisk krav på å få igjen gebyret om du ikkje får søknaden innvilget.

 

Det er desverre ekstremt forskjellig fra plass til plass. Ein kan ikkje forventa at alle i politiet skal kunne absolutt alt om våpen. Men det burde være et minimum av kunnskap blandt dei. Og dei bør iallefall kunne lovverket rundt det.

 

Eg har tru på at alle hadde vært meir tjente med, og det hadde og vore meir rettferdig om det hadde vore personar med bredde kunskap innan våpen som behandla alle søknader. Ein avdeling eller organ som ikkje "synser" og føler politisk trang til å sei/gjera både det eine og andre som ikkje verken er logisk eller rettferdigt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel enda et bevis på at nåværende lovverk og rettningslinjer ikke er gode nok. Ved flere Politidistrikt er avgjørelsesmyndigheten på våpensøknader delegert til lokalt lensmannskontor. Her er det veldig varierende kunnskap om våpen og ammunisjon. Min erfaring er: Sett av nødvendig tid til å møte opp personlig. Be om en samtale med den som vurderer søknaden. Som regel er det ikke vrangvilje, men manglende erfaring som ligger til grunn. Uansett om det er lensmann som påtegner eller avgjør, så skal det mye til at våpenkontoret overstyrer lokal myndighet. Det blir spennende og se resultatet.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor klage på at våpenkontoret ikke kan alt om alle våpen. Jeg synes det er positivt at folkene på våpenkontoret faktisk spør meg om hva våpenet skal brukes til. Det viser meg at de er interessert i å hjelpe meg, og i og med at de spør så viser det også at de har tillit til meg som søker, og den informasjonen jeg kan gi.

Ved at de spør gjør også at saksbehandlingen går fortere ,da de kan slå opp spesifikt det jeg begrunner med og sjekke det. I stede for å selv måtte gjøre en vurdering, ut i fra sine kunnskaper om fagfeltet,og hva de klarer å lese ut i fra regelverket.

 

Så i stede for å klage på at folka på våpenkontorer ikke vet, hjelp dem! Og gjør det gjerne grundig med tydelige henvisninger til lovverket, det tjener begge parter på!

Link to comment
Share on other sites

Steve@ problemet er ikkje våpenkontora, men lokale lensmenn med til tider litt for store hull i kunnskapene. Dette kombinert besluttningsmyndighet, kan bli (og blir desverre ofte) ei salig røre.

 

Men gledligt nok så var min sak, kun en klargjørinng for lensmann som ville at alt skulle være "skuddsikkert" før han sendte det videre til våpenkontoret (service altså :wink: ).

 

Mine søknader gikk forøvrig rett gjennom (skulle bare mangle). Men det blir morsomt å se reaksjonen nestegang jeg stikker innom det lokale lensmannkontoret med nye søknader (bør nok sette opp ett nytt og kompletert oppsett til dengang). :wink:

 

Satte forresten ny pers på våpenhandel, fikk konvolutten i hende. Sjekket innholdet, ringte selger. Så nå er jeg om alt går som det skal, eier av en Hammerli SP20 for Xesse penger. :D

Synd at posten bruker 100 år med alt her i landet (må sende søknaden ned i dag mandag, og da har jeg nok ikke nyerværvelsen i hende før tirsdag i neste uke). Årets første feltstevne er på hjemmebane, men det blir nok fortsatt med lånt Pardini i 22lr og Glock34 i grov/Militær. Så her gjelder nok regelen at det er viktigst å delta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk vite nå i helgen, at min lokale lensmannsbetjent faktisk hadde ringt formannen i pistolklubben min. Da han ikke kunne skjønne jeg trengte så "mange" våpen. Han fikk vel forklart at der skytes i mange klasser etc, og ting gikk jo tydligvis ellers greit igjennom.

 

Men jeg blir litt skeptisk over at en lokal lensmansbetjent (overbetjent som sådan), ikke har den minste basiskunskap om konkuranseskyting. Da kontoret har behandlet en del slike søknader de senere år.

 

Nå tok jeg jo i med 6 søknader (alle ok), så det var vel kansje ikke så rart han stusset. Men med en til jaktrifle, og en til våpendel. Så satt han jo kun igjen med 4 søknader til en førstegangssøker på håndvåpen (husk at skapet ikke er helt tomt fra før av med langvåpen og jeg står vel ennå i HV, så dette handler om kunskapsmangel, ikke hva jeg er skikket til å inneha etc).

Jeg mener dette ikke burde være så mye å kreve at de har styring på.

 

Ett er sikkert, heretter kommer jeg til å føre på håndvåpnene også på den teskjelista mi. For denne rundansen kan jeg klare meg uten, bedre med en fornøyd og opplyst lensmann i bytte for litt arbeide. Enn telefoner og brev opp og ned i mente. :roll:

 

Spesialpistol og reservevåpen er det jo ennå ikke søkt om så............Nei det er det best å vente med til neste år, stakkeren kommer til å få søvnvansker om jeg putter mer inn i hodet hans i år. :wink:

 

P.s Jeg er ikke missfornøyd med lensmanskontorets arbeid, kun forundret over mangelen på det jeg ville tro burde være minimumskunskap for en bevilgende myndighet.

Link to comment
Share on other sites

P.s Jeg er ikke missfornøyd med lensmanskontorets arbeid, kun forundret over mangelen på det jeg ville tro burde være minimumskunskap for en bevilgende myndighet.

 

Men han gikk jo til nødvendige skritt for å skaffe seg kunnskapen da, dét er jo positivt! :)

 

Jeg putter minster én søknad i posten i morgen, håper på å ha dem igjen innen to uker uten problemer. Stort sett greie på det i Hordaland.

Link to comment
Share on other sites

Lensmannskontorets folk er IKKE de som bevilger våpenløyver, det er det våpenkontoret i politidistriktet du bor som gjør. Lensamnnen sjekker deg som person, at du er edruelig osv.

 

Våpenkontoret er den som gir deg eller avslår din søknad, da må du kunne ha dekning for behovet ditt, det er kanskje ikke så dumt å sette seg inn i offentlig forvaltning og forvaltningsrett.

Link to comment
Share on other sites

Organiseringen her er som følger:

 

Lensmann behandler søknaden, men avslår den om du ikke er skikket.

 

I tillegg gjør de noe som de etter mitt syn ikke burde, men slik er det nåengang her.

De behandler søknaden i form av at de leter etter feil og mangler, samt krever dokumentasjon på det de ikke forstår.

Om de mener søknaden vil bli avslått i neste instans, krever de mere dokumentasjon, eller avslår søknaden.

 

Om de mener søknaden er tilstrekklig dokumentert, sender de den videre til våpenkontoret. Som behandler søknaden på vanlig måte.

 

Fordelen med dette, er at langt de fleste søknader går igjennom uten noe tull med våpenkontoret.

 

Bakdelen er at en spesiell søknad, som ligger utenfor deres kompetansenivå, kan bli stoppet. Om man ikke klarer å dokumenter på en såpass overbevisende måte, at lensmann m/følge får tro på at dette kansje kan gå igjennom hos tante blå.

 

Baktanken er at kunden (vi) ikke skal plage våpenkontoret med håpløse saker, samt at saksgangen skal gå så greit som råd er. Problemet er at lensmann da fort kan finne på å leke gud, og ødelegge for en normal saksgang. Spesielt om man hamner opp med personmotsettninger i saken.

 

Jeg synes det er greit at lensmannen kontrollerer for feil, og event krever utfyllende dokumentasjon, men jeg liker ikke tanken på at han skal ha mulighet til å blande seg inn i saksgangen vedrørende våpenkontorets behovsvurdering.

 

Jeg tror jeg bare må tyne noen søknader til gjennom systemet neste år, om ikke for annet enn å se overbetjentens reaksjon på ett par søknader til. Det er det verdt selv om jeg ikke skulle bruke de. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noe som viser hvor lite kunnskap politiet har om våpenloven er ett lite stykke som stod i avisa i går ifm skoleskytinga nordafor. Der var det en politimester som uttalte seg om oppbevaring av våpen og påstod det at gjeldene regler i dag sa at det var påbudt med våpenskap om man eide 2 eller flere våpen. Så vidt meg bekjent er det fra og med 4. våpen eller 1. håndvåpen/halvauto rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid "dumt" å si noe som er feil.

 

Alle lover m/forskrifter kan ingen menneskehjerne ha "stjerneklart" for seg.

Det går bare ikke an.

 

Det er derfor det er marked for x antall advokatkontorer.

 

At det er noen i politiet som sier noe feil om våpen, trafikk etc. - er selvsagt dumt, men også forståelig.

 

Også er det vel slik der også - at de som har mest peiling på noe - ikke har noe med det å gjøre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den ene historien er verre enn den andre her, det er nesten så jeg begynner å lure litt på om alle historiene kan være sanne...

Man skal vel ikke svelge rått historiene her på kammeret om hva som blir sakt og gjort rundt på de forskjellige lennsmannskontor. Det er ofte to sider av en sak.

 

For min del er våpenskapet så fullt at det buler, og jeg har aldri hatt problemer hverken hos lennsmannen, saksbehandler eller resepsjonsdamene. Utelukkende hyggelige og hjelpsomme folk alle sammen. Har bare fått fartsbot en gang, og da var "nær pensjonistalder" konstabelen mer lei seg for å måtte dele ut boten, enn jeg var som fikk den...

-bare for å nyansere bildet litt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg fornøyd med saksgang her i hedemark, klart det kan bli stilt spørsmål ang søknad, Men da er det bare og begrunde godt så løser di fleste flokene seg fort. Dem skal vel og sette seg inn i hva og hvem som trenger hva rundt om.

Men det er bare folk di som sitter på våpenkontoret og, Men jeg har bare gode erfaringer med di der, Damene der har værtfall mer peiling på våpen dem en di som sitter på det lokale lensmannskontoret.

Dem har heller ingenting med hva du søker på heller, dem skal sjekke rulleblad og at du er skikket til og ha våpen,ellers så sender dem søknaden vidre til våpenkontoret for behandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...