Jump to content

Ammunisjonsmangel i USA, kommer vi til og kjenne dette snart


norwegianwiking

Recommended Posts

Som noen av dere kanskje har fått med dere så er det nå en prekær mangel på våpen, ammo og ladekomponenter i USA. Etter at Barack 'hope-and-change-Hussein' Obama, som er en av tingene Michael Bane fra http://www.downrange.tv kaller ham, kom til makten så har Amerikanerene hamstret våpen og ammo som de var gale (med rette mener jeg, som er mer 'amerikansiert enn jeg trodde i min tankemåte). Du kan ikke finne vanlige kalibre lenger, hverken ammo eller komponenter, og våpen har en ventetid på måneder.

 

Er dette noe vi også kommer til og få her, med ekstreme priser og mangel på det meste? Noen som har sett tegnene enda?

Fikk ikke helt situasjonen over meg før nå nettopp, da jeg satt og kikket litt nysjerrig på impact guns og så at så og si ALL ammo var listet som Out of Stock.

Samme problemet er det med komponenter, spesielt tennhetter.

 

Delvis er dette pga. en panikkhandling nå med usikre tider og våpenmotstandere på alle nivåer i det hvite hus, samt et uforandret produksjonsvolum selv med høyere etterspørsel. Dette fordi produsentene ikke vet hvor lenge bølgen varer og fordi flere og flere stater har vedtatt lover om serienummerering av ammo og komponenter (tenk dere det, s/n på hver hylse, kule og tennhette :shock: kostnadene vil bli astronomiske ifølge produsentene og andre eksperter).

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mange månedene siden forrige ammokrise her på berget pga USA? Det løste seg etterhvert da også... Nå er det heldigvis ikke bare USA som produserer ammo og ladekomponenter, så helt tørke oppstår nok neppe. Ulempen er vel at vi får en ny omdreining på pris-skruen. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Prisene er økt betraktelig da.... Kjøpte N-160 krutt for 430 kroner i oktober ( kg), i går kostet det 535.... Kuler er også blitt dyrere (i alle fall enkelte kaliber), .222 Win kostet i oktober 86 kroner for 100, nå må jeg ut med 126..... Kal. .30 (308) har ikke forandret seg så mye (ennå!).

 

.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke første gangen dette skjer, en gang på nittitallet ble det hamstret tennhetter, så det var ikke rare greiene som kom hit. Etter den, da gjorde jeg det samme og har nok så det holder av enkelte typer i noen år til. Noe som generetl øker prisene er jo at kineserne har skaffet seg rikelig tilgang på mineraler og de andre må by på en betydelig mindre mengde, som igjen virker prisdrivende.

Link to comment
Share on other sites

Som noen av dere kanskje har fått med dere så er det nå en prekær mangel på våpen, ammo og ladekomponenter i USA.

Det er ikke fare for liv eller helse. Heller tvert i mot. For at mangel på en vare i et samfunn skal kunne kalles prekær må det være en eller annen form for fare? Det at noen i USA må betale noe mer for å utøve sin hobby, eller ikke får trent nok på "home defence" tar ikke jeg så tungt. Det å måtte vente måneder på å få våpen høres forresten litt kjent ut.

 

Er dette noe vi også kommer til og få her, med ekstreme priser og mangel på det meste?

Om vi får president med mellomnavnet Hussein, eller dyrere ammo i nær framtid er ikke så vanskelig å spå? :lol:

Norske ammopriser har vært kunstig høye, dels på grunn av lite marked og dels på grunn av vår gode kjøpekraft. Jeg tror at priser på ladekomponenter vil gå opp, og ferdigpatroner vil ligge noenlunde der de er i dag. Jeg tror også at vi vil få mer billig-ammo av dårligere kvalitet i de vanligste kalibrene. Feks vil enda flere komme med 9x19 til under 1,50 ved kjøp 1000stk. Ellers tror jeg at mye av de rare kalibrene rundt om vil forsvinne fra hyllene og vi står etterhvert igjen med klesbutikker som selger 30-06 ut fra hyllen med skismøring.

 

Men, det du og jeg kan gjøre er å ta alle pengene på neste lønning, sammen med evt skatt til gode og hamstre allt vi kan av ammo på XXL. Men husk at vi bare gjør det i sympati med alle amerikanere som har en president med Hussein til mellomnavn. Det vil straks sende signaler ut i verden om vi bryr oss om problemet, og er villig til å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske våpen er skrot jaja da er det jaggu mye annet som ikke er bra og,men få høre på dem som veit det.

At prisene stiger er vel ikke noe nytt, Hamstring som fåregår i usa tar vel slutt etter vært, Obama vil nok bremse på kriger rundt om og da bremser det på for produsentene og, Og da vil det nok rette seg markedet. For er det noe USA trenger fram over så er det produksjon og salg for og opprett holde syselsettig. Krigsindustrien der er jo veldig stor så den er dem avhengi av at rusler og går, Jeg er ikke redd for det, Da blir det fort ny president er jeg redd. Men vi kan da kjøpe lapua produkter-norma og mange flere.Det at dem strammer inn på våpen nå henger vel litt sammen med div skyte episoder med tullete folk, Men hvordan en skal stoppe dette er vel ikke lett,tullete folk har det vel vært før og. Men oppbevaring og dette med og ha våpen må være sånn vi har det i norge i dag. Skal jo ikke være slik at det bare er og gå på supern og handle seg våpen som det skulle være i fiskestang. :P

Link to comment
Share on other sites

og fordi flere og flere stater har vedtatt lover om serienummerering av ammo og komponenter (tenk dere det, s/n på hver hylse, kule og tennhette kostnadene vil bli astronomiske ifølge produsentene og andre eksperter).

 

Dette har det vel vært snakk om siden den første Clinton administrasjonen. Hvilke stater er det som har vedtatt dette og hvor har du fått informasjonen fra?

Link to comment
Share on other sites

flere og flere stater har vedtatt lover om serienummerering av ammo og komponenter
Vedtatt? :shock: Hvilke stater?

 

California, og jeg mener og ha lest et par andre, mulingens New Jersey. I tillegg så kommer såkalt microstamping av støtbunn\tennål som også er blitt vedtatt i California og noen andre.

 

Det at dem strammer inn på våpen nå henger vel litt sammen med div skyte episoder med tullete folk, Men hvordan en skal stoppe dette er vel ikke lett,tullete folk har det vel vært før og. Men oppbevaring og dette med og ha våpen må være sånn vi har det i norge i dag. Skal jo ikke være slik at det bare er og gå på supern og handle seg våpen som det skulle være i fiskestang. :P

 

Våpenkjøp er nesten like strengt som i Norge i USA, og dagligdagse ting som lyddemper som vi kan kjøpe over disk er likestilt med helauto våpen. Studer Amerikansk våpenlov før du uttaler deg, og ikke ta TV\aviser og Michael Moore som den hele og fulle sannheten (ren løgn er det meste faktisk).

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at jeg ikke har studert våpenloven der, Det jeg har hørt om det som skjer der,så er det vel forskjellig praksis fra stat til stat hvordan og strengt dette og inneha våpen,Men du som har rede på dette kan kansje forklare rundt dette

Link to comment
Share on other sites

Våpenkjøp er nesten like strengt som i Norge i USA, og dagligdagse ting som lyddemper som vi kan kjøpe over disk er likestilt med helauto våpen. Studer Amerikansk våpenlov før du uttaler deg, og ikke ta TV\aviser og Michael Moore som den hele og fulle sannheten (ren løgn er det meste faktisk).

 

Nå er det vel like mange "våpenlover" i USA som det er stater. California er forholdsvis strenge USA sett under et, men andre stater er langt mindre restriktive. Hver stat har sitt eget regelverk selv om mange fremstår som forholdsvis like. Det jeg lurer på er derfor om du har sett noe som indikerer at den situasjonen du beskriver skal gjelde for hele USA? Hvis dette med nummerering av komponenter utelukkende er ment å innføres i et fåtall stater, så betviler jeg at det vil få noen konsekvens for oss i Norge.

 

Som tidligere nevnt, så er dette tiltaket med nummerering av bla hylser og kuler ikke noe nytt, men noe som ble vurdert (og forkastet?) tidlig på 90- tallet. Det sier seg selv at dette neppe er gjenomførbart i praksis og jeg betviler sterkt at et slik tiltak vil bli en realitet.

 

At Obama administrasjonen vil gjøre noen "sprell" ift våpen er vel ganske sansynlig...

Link to comment
Share on other sites

Komponentmangelen er stor i USA, en jeg prater med endel ble ledd av på en Cabelas-butikk da han spurte etter de mest aktuelle kruttsortene for lading av .223

 

Om amerikansk våpenlov er streng eller ikke betyr lite, ikke engang de mest rabiate våpenmotstandere har klart å hoste opp en dokumentert sammenheng mellom lovlig eide skytevåpen og kriminalitet i et samfunn.

Forslaget fra Clinton-administrasjonen (med fru Clinton i spissen) om merking av hver enklet komponent i amunisjon er aldri blitt forkastet, det ble aldri fremmet som lovforslag. Men det dukker nok opp igjen. Her på berget har jo SV med haleheng maset om at norsk amunisjon må merkes/gjøres sporbar for å kunne finne ut hvor den ender opp. En kan vel trygt anta at de neppe mener bunnstemplingen på hylsene...

Link to comment
Share on other sites

Forslaget fra Clinton-administrasjonen (med fru Clinton i spissen) om merking av hver enklet komponent i amunisjon er aldri blitt forkastet, det ble aldri fremmet som lovforslag.

 

Og hvis ikke et lovforslag blir forkastet, så burdet vel det bety at det ble godkjent og akseptert av senatet? Jeg kan ikke si at jeg har sett noe som tyder på at det endte i en gjeldende lov.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at jeg ikke har studert våpenloven der, Det jeg har hørt om det som skjer der,så er det vel forskjellig praksis fra stat til stat hvordan og strengt dette og inneha våpen,Men du som har rede på dette kan kansje forklare rundt dette

 

Du må diferensiere mellom føderal og statlig lov. Skal du ha våpen i USA så må du fylle ut en ATF Form 4473, som er enkelt og greit lik en Norsk våpensøknad. Når denne er fyllt ut så må forhandleren ringe opp NICS (National Instant Check System) for en FBI bakgrunnssjekk på deg. De gir så beskjed om godkjent, satt på vent eller avslått. Så går ATF Form 4473 til BATFE for lagring, mens FFL'en (forhandleren) beholder en kopi OG må ha en logg i bokform. Du søker i praksis om og få våpen, men istedenfor slik det er her i kongeriket at du søker om lov, så må de sjekke om de er nektet våpen.

 

Dette er føderale lover og må følges, Statene setter egne lover for skjult og åpen bæring, helauto våpen (som er sterkt begrenset med føderale lover, men staten må tillate dem før du kan kjøpe) osv.

 

Det jeg lurer på er derfor om du har sett noe som indikerer at den situasjonen du beskriver skal gjelde for hele USA? Hvis dette med nummerering av komponenter utelukkende er ment å innføres i et fåtall stater, så betviler jeg at det vil få noen konsekvens for oss i Norge.

 

Faren er at hvis loven får innpass i nok stater kan dette ende opp som akseptert praksis i alle, eller at Obama eller elementer i kongressen får igjennom microstamping og\eller ammo nummerering som føderal lov enkeltstående eller som en ny AWB, så vil produsentene måtte innrette seg eller legge ned (og mange mener de ikke kan eller vil etterfølge denne loven) samt at både ammo nr. og microstamping er ubrukelig teknologi (spes microstamping, nr. på tennål som skal gravere tennhetten? to drag med fil så er det vekk, men det gir de faen i.)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Derimot er det som trådstarter sier dukket opp lignende lover og lovforslag i enkelte amerikanske stater (uten at jeg har satt meg inn i detajer og omfang).

Link to comment
Share on other sites

California, og jeg mener og ha lest et par andre, mulingens New Jersey.

California stemmer iallfall ikke:

 

http://www.nssf.org/[/url]"]Bullet serialization legislation has been defeated in the following states:

 

• California

• Connecticut

• Hawaii

• Illinois

• Kentucky

• Maryland

• Mississippi

• Tennessee

 

Samme nettsted skriver om foreslåtte lover i andre stater (AZ, In, MO, NY, PA, RI, SC & WA), men en rask skumming avslører intet om vedtatte lover. Hvis du vet om noen vil jeg gjerne høre det.

Link to comment
Share on other sites

:?: Snakker vi her om ammo eller ammo? Å stemple kule, hette og hylse i små kalibre .22 - .45 må jo være idiotisk. Tenk bare på lading av denne ammoen... Derimot å stemple .50 og oppover kan vel la seg gjøre for å holde rede på militær ammo...
Link to comment
Share on other sites

Orden og orden, ideen er jo at ammoen skal nummereres til esken, men ammo kommer jo ikke pent og pyntlig ut av en maskin og spaserer perfekt opp i esken. De kommer ut av maskinen og havner i en kasse for så og eskes. Tenk hvor vanskelig det blir hvis man må produsere 50 og 50 skudd om gangen, bokse disse og så starte maskinen igjen. Og får man en eller to patroner som ikke kommer gjennom kvalitetskontrollen så må man enten backtracke hele produksjonslinjen eller droppe en eske siden man bare har 48-49 skudd med relevante nr.

 

I tillegg så ser noen hvistnok for seg REGISTRERING av hvert prosjektil og hylse med dette nummeret. I tillegg så har utvikleren av teknologien hvisstnok sneket inn en royalties klausul på hvert nummererte komponent.

 

Glem aldri at POD og Co. tar med glede i mot tips fra unaiten, og skulle dette komme igjennom der så ville vi få kjenne det også.

 

Og hjemmelading ville bli umulig, man kunne f. eks ikke støpe egne kuler lovlig da du ikke kan nummerere dem. Og forsvinner støpetang produsentene fra USA, så finner vi dem ikke her til lands lenger heller.

 

Flere av lovene har også sagt at ikke-nummerert ammo må destrueres når eller før loven (eventuelt) trer i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt utrulig at det i år 2009 sitter byrokrater rundt om og bryr hue sitt med dette,Trur ikke gjengkriminalitet og skolemasakere blir borte om en forbyr alderi så mye, Tenk på hvor mye ilegale våpen det fins rundt om i verden,Kan vel nesten samenligne dette med narkotikasaken,Og vinne kan en glemme,Men en kan prøve og begrense. Og da er det selvsagt vi som driver med lovelig HOBBY som kan få ungjelde.

Har ikke noe tru på at det lar seg gjøre og merke for og spore ammo rundt om,Da får dem ta den militære delen, Er vel stort sett den som er involvert når noe skjer av ulovelig art.Men som sagt det er den svakeste som skal stemples. Og her hjemme så blir jeg ikke overrasket,Vi har jo så mange superbyrokrater med go fantasi så det er helt utrolig hva som kan komme av forslag til lover og regler.Men vi har jo NJFF som kan snakke våres sak,Se på bly saken.dette er litt uten om saken men..

Link to comment
Share on other sites

har vi ikke enda forstått det allesammen? er ikke at politikernes forslag skal være så virkningsfulle ovenfor kriminalitet feks. men det er viktig for politikerne å kunne vise til at de har gjort noe!

da er man nemlig handlekraftig.

 

om det funker er en anna sak.,

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg høggern. Politikere i dag mener de har gjort noe når de har lagd en lov. Desverre så er det sånn at de fleste lovverk er gode nok som de er i dag, men de blir bare mangelfult fulgt opp.

Nå skal det for eksempel komme en ny dyrevernlov som skal stadfeste dyrs rettigheter. Akuratt som det kommer til å ha noe å si i praksis. Gleder meg til den dagen jeg ser et rådyr i rettsalen for å beskytte sine rettigheter. Tull tull og tull. Dette handler om respekt for levende vesner, ikke hva som står i et lovverk. Vi har dessuten lover som straffer mennesker som mishandler dyr, men lovverket blir ikke fulgt opp. Enda en lov vil ikke forandre det.

 

Det at vi i skytemiljøet skal være redde for politikere har jeg forståelse for, men jeg deler ikke den tanken om at å tie skal få politikerne til å glemme oss. Det er synd at de som representerer oss skyttere ikke jobber mer aktivt i forhold til å sette fokus på hvor mye (unnskyld uttrykket) teite ting politikere og direktorater spyr ut av forskrifter og lover. Positiv omtale om skyting (som faktisk er den største idretten i Norge) ser vi lite til. Kanskje det må jobbes mer i forhold til det.

 

Det å merke ammunisjon tror jeg vil ha svært liten effekt. Kriminelle er kriminelle og gir faen i lover uansett. De fleste drap er også spontane handlinger noe merket ammunisjon ikke vil ha noen prevantiv effekt på.

Den eneste måten vi skyttere over tid kan beskytte oss er å aktivt debatere og vise til forskning. Følselsene til politikere er irrelevant, men blir desverre lov når ingen tør å si di imot.

Link to comment
Share on other sites

Serienummer på hvert enkelt prosjektil og hylse er og blir et sinnsykt forslag, men det er faktisk ikke det værste ullhuene der over har seriøst luftet. Det er også faktisk seriøst diskutert der borte at ammo og tennhetter for hjemmeladning skal ha holdbarhet på 2 år. Det vil si at en tennhette skal på ett eller annet vis deaktiveres automatisk etter 2 år.

Ser dere også for dere en avvikling av skyttersporten slik vi kjenner den om disse talentløse forslagene blir noe mer en forslag, med de kostnader dette vil medføre for oss.

Link to comment
Share on other sites

Var faktisk en annen ting som kunne ha berørt oss, men dette ble returnert til status quo etter en dag eller to. attorney general Eric Holder mener jeg det var beordret det Amerikanske forsvaret at fra nå av (dette var for noen uker siden) skulle alle tomhylser skutt i trening destrueres og selges som skrapmetall. Før dette, og nå etter at de justerte det tilbake, så går slike tomhylser til produsenter som lager 'remanufactured' ammo som er noe billigere enn andre.

 

Dette resirkulerer Amerikansk mil. ammo hylser, og skaffer både det sivile markedet og assorterte onkel-instanser rimelig ammo til .223 og 9mm og kutter på den totale kostnaden for statsbudsjettet. Mange hisset seg opp på dette, da Obama og Holder er sterke våpenmotstandere og dette var en dårlig skjult 'anti-ammo' lov. I tillegg så ville det ha fjernet 80% av verdien på hylsene hvis de ble solgt for metallet, og det ville kostet flere 100 arbeidsplasser hos forskjellige produsenter (ikke populært i disse nedgangstider).

 

Tenkte nesten ikke over dette, for jeg trodde dette var noe vi så lite eller ingen ting til her til lands, helt til en eller annen nevnte de hadde veid noen Federal American Eagle .223 hylser for og kontrollere hylsevolumet, og at det var LC 07 merkede hylser. LC er Lake City Arsenal, og American Eagle er tydeligvis en av de ammotypene som bruker resirkulerte hylser.

Link to comment
Share on other sites

helt til en eller annen nevnte de hadde veid noen Federal American Eagle .223 hylser for og kontrollere hylsevolumet, og at det var LC 07 merkede hylser. LC er Lake City Arsenal, og American Eagle er tydeligvis en av de ammotypene som bruker resirkulerte hylser.

tror ikke federal bruker omladde hylser i AE ammoen sin, tror nok de heller bruker nye "overskudds hylser". i tillegg tror jeg ikke så ferske hylser som -07 brukes i omladd ammo i -08 allerede...... er en viss treghet i det militære systemet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skulle få restriksjoner på noe her hjemme så er jeg skeptisk til våres reprsentanter.Vi er jo som strutsen stikk hue i sanda og tror vi er borte. Men mye av dette som blir tatt opp her har jeg ikke stor tro på kommer til og skje noe med, Selv med speider gutten fra elverum bak pullten. Er litt synd at det ikke er mer voksene og tenkene vesner som skal sitte på løvebakken.Dem er mer opptatt av og kaste drit på andre en og komme med gode løsninger selv,Og skulle det være noe som ble en kjempe god løsning, da er det om og gjøre og ta kredit for den hehehehehe tragisk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og her hjemme så blir jeg ikke overrasket,Vi har jo så mange superbyrokrater med go fantasi så det er helt utrolig hva som kan komme av forslag til lover og regler.Men vi har jo NJFF som kan snakke våres sak,Se på bly saken.dette er litt uten om saken men..

 

Vel, det er vel sånn at dem må lage nye lover og regler hele tiden for å vise at dem gjør noe. Og gjør dem ikke noe, kan det jo hende at noen andre finner ut at da er det ikke behov for dem lengre. En får vel ikke sparken i sånne jobber, men kan vel risikere et mindre kontor eller noe sånt.

 

 

Nå er det vel blyforbud i hagle, og forsvaret har fått miljøammo. Er det noen som tør tippe hvor lenge det er før det blir innført et totalt blyforbud? For visst noen miljøvernere får overbevist just.dep og pod om at et blyforbud noe alle tjener på, så kan det gå fort.

Vet ikke hvilket alternativ til bly i kal. 22lr er, men viss det hadde endt opp i 3-4 kr pr smell, har det blitt mye mindre skyting her i gården iallefall. Og med miljøammo i andre kaliber som sleit ut ei pipe på 2000 skudd, hadde det blitt så kostbart at en god del hadde sluttet å skyte, og da ville vel sporten sakte men sikket dødd ut av seg selv. :( Og da blir vel intensjonen om mindre våpen i privat eie oppfylt?

Link to comment
Share on other sites

Forslaget fra Clinton-administrasjonen (med fru Clinton i spissen) om merking av hver enklet komponent i amunisjon er aldri blitt forkastet, det ble aldri fremmet som lovforslag.

 

Og hvis ikke et lovforslag blir forkastet, så burdet vel det bety at det ble godkjent og akseptert av senatet? Jeg kan ikke si at jeg har sett noe som tyder på at det endte i en gjeldende lov.

:? Til opplysning så jobbes det med akkurat dette i EU også, jeg leste om dette for noen dager siden(før 1. April :!: ), en egen kommisjon er satt ned for å utarbeide nytt regelverk som gjelder sivile våpen- og ammunisjon. Ett av de viktigste punktene var faktisk at ammunisjonen skulle merkes helt ned til den enkelte komponent :shock: Et annet viktig punkt var behovet og muligheten til å eie sivile våpen...Og støtte for dette har de nok i europa, der stort sett bare "adelen" jakter. (Når en i tillegg får slike handelser som på skolene Tyskland og Finnland er det vel ikke lenge før et slikt regelverk dukker opp)

Link to comment
Share on other sites

England er vel ikke fri for kriminalitet så hvitt jeg har sett, Politikkera må slutte og henge seg på forbuds begrensninger .Dette er og ta innersvingen i rundkjøringa .Skal vi nekte alle og reise på fotballkamper og da,for dette skal være med og redde miljø.Det første som må til mot våpen i kriminelle mijøer er vel uroaksjoner fra politiet, Gi dem mulighet og midler til og ta problemet der det er. Og når det kommer til rettsystemet (kardemommeby) som er i NORGE så mår dem jaggu straffes hardt. Er vel den som har forbrutt seg som skal straffes og ikke vi andre som driver med en lovelig hobby.

Og en ting til dette med våpen,Er vel ikke så populært for en i b gjengen og komme med en sako 75 når han heller vil ha seg en mp5. Ta heller rede på militærvåpen og la det andre være i fred

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at prisen kommer til å stige drastisk. Det er riktig at amerikanerene hamstrer ammo og våpen. Men husk at prisene på råvarer som metaller har gått ned i det siste.

 

NRA og andre våpen organisasjoner oppfordrer til modrasjon og ber folk ta det med ro. De er såpass store og sikre på at de kan drive lobby for å stoppe drastiske forbud. Se avgjørelsen fra USA høyesterett hvor de ble åpnet for at alle har rett til å eie våpen. Washington hadde forbud med staten måtte oppheve dette. Tillatelse til skjult bæring blir også innført i flere og flere stater som følge av denne dommen. De har også opphevet forbudet mot våpen på universiteter osv. som følge av dette. (Se hva alle de store amerikanske våpenblader skriver om i disse dager) Så Obama administrasjonen må nok tenke nytt om de skal innføre restriksjoner. De har heller ikke tid til å tenke på dette med det første. De må ordne opp i en finanskrise, innfri avtaler som ble inngått for å få støtte i valget og generelle valgløfter.

 

Tor heller ikke at eventuell merking av ammo og hylser kommer til å bli vedtatt selv om det er praktisk gjennomførbart på fabrikkene uten at det skulle bli så mye dyrere av den grunn. En merker jo enkelte serieproduserte produkter med individuelle nummer i rasende tempo i dag også. Det er verre med registrer over dette for salgsleddet.

 

Kuletenger kan produseres i Norge på CNC maskiner som de fleste maskinverksteder og børsemakere har eller har tilgang på.

 

Billig ammo basert på hylser fra forsvaret i USA lar seg ikke importere til Norge. Dette på grunn av at denne ammoen er sponset av Forsvaret og dermed ikke er lovlig og eksportere. (Har selv sett papirer på dette, fra firma i Norge som prøvde for 2 år siden)

 

At VW kruttet og krutt generelt har steget i pris skyldes valutakurser og fraktkostnader. Nå kan en kun frakte 10 kilo (Muligens 5 kg. Litt usikker her) på hver bil. Det vil si at ADR sertifikatet på bilen ikke kan ha mer enn 5 kg. krutt. Ingenting hvis det er andre brannfarlige vesker ol. i lasten. Dermed stiger fraktkostnadene betraktelig. Derfor er kompiser som jobber eller kjører til østlandet jevnt og trutt (til Landrø) kjekke å ha.

 

Det er markedskreftene som bestemmer og noen vil alltid være villige til å tjene mindre penger enn andre for å satse på større volum og ta inn marginene der. Jeg tror prisene vil holde seg stabilt eller muligens gå ned om ett år eller to.

 

Eneste problemet jeg kan se i nærmeste fremtid er Federal tennhetter (OK andre US produserte også) på grunn av de hysteriske sikkerhetstiltakene og eksportreglene som råder i USA for tiden.

 

Så dette mine skyttervenner tror jeg ordner seg til slutt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Våpenkjøp er nesten like strengt som i Norge i USA, og dagligdagse ting som lyddemper som vi kan kjøpe over disk er likestilt med helauto våpen. Studer Amerikansk våpenlov før du uttaler deg, og ikke ta TV\aviser og Michael Moore som den hele og fulle sannheten (ren løgn er det meste faktisk).

 

Å ja, jeg gikk nå inn i en våpen butikk i Arizona på slutten av 90 tallet, kun med US førerkort og norsk visa kort.

Gikk ut etter 20 min. med en 12 pack øl, en 9mm pistol, en pumpehagle og en 30-06!

Link to comment
Share on other sites

Og da bodde du der og hadde papirene i orden?

Nå til dags så må du gjennom en streng bakgrunnssjekk, og du får ikke våpen som utlending uten assorterte oppholdstillatelse og f. eks strømregning\husleie kvitering som viser du har vært i landet i minst 90 dager eller så.

 

Øl i en våpenbutikk? Den var vel ikke lokalisert i bagasjerommet på en buick i en eller annen ghetto også vel?

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at jeg har blå pass. Papirene var de nevnte ovenfor. Så enkelt er det!

Butikken hadde også bøker(Netforum for dummies), sprit, dagligvarer, fiskeutsyr, påhengs motorer osv.

Men er du utlending så er den jevne borger i et land svært glad at du ikke får kjøpt våpen :lol:

Tenk litt på den du..

 

Det er lov å drive skikkelig butikk der borte se..!

Forøvrig er alle de forutnevnte våpen registrert her til lands.

 

Så din M.Moore preget tankegang om getto kjøp osv. sier en god del om hvor lett det er å påvirke mennesker uten selvstendig tankegang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at jeg har blå pass. Papirene var de nevnt ovenfor. Så enkelt er det!

Butikken hadde også bøker, sprit, dagligvarer, fiskeutsyr, påhengs motorer osv.

 

Det er lov å drive skikkelig butikk der borte se..!

Forøvrig er alle de forutnevnte våpen registrert her til lands.

 

Så din M.Moore preget tankegang om getto kjøp osv. sier en god del om hvor lett det er å påvirke mennesker uten selvstendig tankegang.

 

Men så gav innlegget ditt meg inntrykk av at du hoppet på et fly på gardermoen (eller fornebu på den tiden), tok strake veien til nærmeste sjappe og handlet det du ville ha. Du måtte fortsatt vente på NICS sjekk og fylle ut ATF Form 4473, som jeg pleier og kalle en Norsk søknadsprosess mer eller mindre i revers; du opplyser om hva du skal kjøpe, de sjekker pr. TLF om du er fratatt retten\muligheten til og eie våpen, og såfremt alt stemmer kan du spasere ut døra.

 

Nå heter jo de som kontrollerer våpen Alcohol, Tobacco and Firearms, så at man finner Alkohol og Våpen under samme tak er kanskje ikke totalt uten presedens. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle på ferie tur til AZ. Jeg spurte lensmannen pent om det var i orden at jeg tok med disse våpene hjem. Jeg har vært medlem av både pistol og rifle klubbene her, siden jeg var 14 år gammel. Klart det sier han. Jeg la igjen våpna på Fornebu og søkte så søknad( da serie nummer ikke var kjent på forhånd)

Jeg må nok skuffe deg, jeg venta ikke på tulliball som NICS sjekk og fylle ut ATF Form 4473,bla bla bla( er du advokat eller..? :oops: )

Så føle deg så fri at du kan og ta dine NICS sjekk og fylle ut ATF Form 4473....og kjøre ....

 

Tror hele innlegget ditt er basert på noe så enkelt som ren missunelse. :lol:

Håper vi kan se frem til et høyere nivå uten å måtte høre om alskens paragrafer fra en wannabe :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Som noen av dere kanskje har fått med dere så er det nå en prekær mangel på våpen, ammo og ladekomponenter i USA. Etter at Barack 'hope-and-change-Hussein' Obama, som er en av tingene Michael Bane fra http://www.downrange.tv kaller ham, kom til makten så har Amerikanerene hamstret våpen og ammo som de var gale (med rette mener jeg, som er mer 'amerikansiert enn jeg trodde i min tankemåte). Du kan ikke finne vanlige kalibre lenger, hverken ammo eller komponenter, og våpen har en ventetid på måneder.

 

Er dette noe vi også kommer til og få her, med ekstreme priser og mangel på det meste? Noen som har sett tegnene enda?

Fikk ikke helt situasjonen over meg før nå nettopp, da jeg satt og kikket litt nysjerrig på impact guns og så at så og si ALL ammo var listet som Out of Stock.

Samme problemet er det med komponenter, spesielt tennhetter.

 

Delvis er dette pga. en panikkhandling nå med usikre tider og våpenmotstandere på alle nivåer i det hvite hus, samt et uforandret produksjonsvolum selv med høyere etterspørsel. Dette fordi produsentene ikke vet hvor lenge bølgen varer og fordi flere og flere stater har vedtatt lover om serienummerering av ammo og komponenter (tenk dere det, s/n på hver hylse, kule og tennhette :shock: kostnadene vil bli astronomiske ifølge produsentene og andre eksperter).

Tror nok dette kommer til Norge.

Bare se på Midway i USA. Det finnes nesten ikke ei støpetang i 9mm å oppdrive!

Link to comment
Share on other sites

Lee har i lengre tid nå fått så mange ordre at de har ventetid på levering på opp til 4 uker. Bestilte støpetang til .38 for litt siden, og det tok 3 uker før de fikk sendt pakka.

 

Det kjipe med "tørke" etter min mening er at prisene går opp så mye. 650 kroner for en boks VV krutt er mer enn hve jeg vil betale, men må man så må man. Nå er det bare å handle inn så mye som mulig av krutt og tennhetter. Kuler har jeg uendelig av (så lenge ikke støpegryta tar kvelden).

 

Det er jo noen positive sider med tørken også. Nye produsenter kommer inn i markedet, og vi ser andre steder etter å handle, som på sikt er med på å øke konkurrasen og drive prisene nedover igjen.

Link to comment
Share on other sites

De her merkast allerede i stryn vertfall. Hadde ikkje det heilt store utvalget fra før. Men no er det lang leveringstid på ting som ikkje er på lager.

 

Skal vertfall sikre meg litt før det blir heilt umulig og få tak i det ein trenger til ei fornuftig leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror hele innlegget ditt er basert på noe så enkelt som ren missunelse. :lol:

Håper vi kan se frem til et høyere nivå uten å måtte høre om alskens paragrafer fra en wannabe :lol:

 

Jeg tror du har hatt flaks jeg fozzy, og at du risikerer å utsette folk for fare ved å snakke om ting du overhode ikke har greie på.

Link to comment
Share on other sites

BATF...pfft. Teit forkorting har dei òg, høyrast ut som ein blaut fis. Kva kan vel dei gjera med meg, eg er jo frå Noreg!

 

Forøvrig latar det til at at The Barackolypse er i ferd med å dabba av litt, ein får atter tak i ammunisjon i 9x19 og .45ACP, i løpet av nokre månadar har nok det heile dabba av, og ein får i staden ein fin liten boblesprekk når folk skal selgja ut ein halv million russernato. Årsaken er moglegvis at Elmer Fudd og venene hans på Arfcom er i ferd med å gå tom på kredittkorta sine, og eventuelt at dei skarpare av dei byrjar å innsjå at dei ikkje har fått Randall Flagg til president...

 

FlaggMovieSheridan.jpg

Link to comment
Share on other sites

En annen grunn til ammo og kruttmangel her i kongleriket nå er en nylig innstramming av reglene for transport av farlig gods, som gjør at krutt og ammo ikke lengre kan sendes slik det var før. Regn med mindre variasjon, lengre ventetid og høyere priser fremover, alt fordi vi skal samkjøre reglene våre med EU (og jeg trodde folk stemte NEI til det forrige gang :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...