Jump to content

hva kan gjøres for å få flere kvinnelige pistolskyttere..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Må man gå til det skritt å anskaffe rosa skytevåpen og rosa standplasser med rosa pels og glitter ? :P

 

Jeg ser at det av og til er innom ett par jenter for å prøve pistolskyting, men en ser ikke snurten av de etter.

Det hender seg også at det er noen som er med samboer/kjæreste, det er samma greia der.

Er det noen som har noen konstruktive og vettuge forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Det aller enkleste tiltaket er rett og slett å ta vare på de jentene som dukker opp. Inkluder dem i miljøet, snakk med dem, vis dem hvordan ting gjøres i klubben og pass på at de får invitasjoner til de sosiale happenings som er i klubben. Ikke legg så stor vekt på at de er jenter men la dem delta på lik linje med alle andre.

 

Mitt inntrykk er at de fleste jenter er mer opptatt av selve skytingen og kanskje mindre av alt det tekniske som gutta kan synes er gøy. Sørg derfor for at de får skyte mest mulig og tilby dem gjerne å få låne forskjellige våpen for å prøve dersom det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur noko av det viktigaste når ein skal få med jenter i typisk mannsdominerte miljø, er å behandle dei på lik linje med gutta.

Ta det passe seriøst sjølvsagt, men ta dei på alvor som pistolskyttarar. Ikkje berre som eit hyggeleg og sjarmerande innslag i miljøet, sjølv om dei for all del er det og.

 

(Det verste ein kan gjere er overdriven bruk av grove spøkar med seksuelle undertonar. Blir fort sånn i slike mannsdominerte miljø... Sjølv om mannfolkgjengen syns dette er knallarti, skremmer ein fort vekk jentene.)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk banefasilitetene. Damene vil ha det ordentlig rundt seg og muligheter til toaltt besøk og en håndvask. Det er ikke så lett for damene å pisse i buskene. Og så kreves det respekt. Det er mange damer der ute som er utmerkede skytter og mange flere av de manlige skyttere burde dele hobbyen med damene. Alt blir lettere i heimen når vi kan dele hobbyen. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at de to svarene over mitt er knakende gode.

 

Min erfaring er at jenter setter like stor pris på pene og klassiske våpen som mannfolk og når det kommer til selve skytingen kommer de som regel mye kjappere opp i nivå enn sine mannlige motstykker. Kvinnfolk er mye flinkere å ta til seg andres erfaring og bruke det til å forbedre seg selv uansett hvilken gren man skyter.

 

Men - man ser jo en del antydninger i denne tråden, spøk eller ei, som burde gi en god indikasjon på hvorfor jenter ikke gidder å forbli i miljøet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det mest irriterende på en skytebane er alle rådene og instruksjonen alle vil gi deg. Jeg vet det er godt ment, men det holder at EN spør om du trenger hjelp eller gode råd. De fleste vil nok også reagere på at det står en skokk med mannfolk og ser på.

 

De som tror det hjelper med rosa hørselsvern, burde kanskje ligge langt unna de damene som dukker opp! Ellers tåler vi godt en grov vits, bare ikke det er flåsing.

 

Hva med å invitere til et kurs for damer, det er mange som syns det er vanskelig å bare møte opp.

Link to comment
Share on other sites

Tror kansje og behandle de som en av "gutta" er veien og gå.

De vet jo at miljøet er mannsdominert, og eg tror at de forventer tilsvarened behandling/respekt.

En har vel selv erfaringer med at når en får for mye oppmerksomhelt eller særbehandling så er ikke dette alltid like morro.

Da blir det til at alle ser og følger med hva eg gjør, og dette er kansje ikke helt toppers når en holder på med noe første gang og er litt usikker på alt.

Gi de mulighet til og gli vekk i mengden slik som andre kan.

Og som nevnt oppe, usmakelige vitser/spøker kan en vel spare seg ja..

Og "rosa hørselvern" er vel uten et tvil et spark under beltestedet for de.

Visst de ønsker og skille seg ut så la de gjerne det, men gi de og mulighet til og "bare" vere en av de som er på bana den dagen.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi som både er jegere og pistolskyttere ser jo ofte forskjellen på det fokus mange jegerforreninger har for å få damene med og slik pistolklubbene driver. Den jegerforreningen vi tillhører har egne jegerprøvekurs for damer, egne hagleskytekurs, egne rifleskytekurs, egne jaktfeltkurs, egne jakturer, egne fisketurer osv. osv.

Ikke for at ikke damene kan drive sammen med mennene men det gir en trygget i starten at damene kan starte opp sammen.

Så kan de heller komme med i fellesaktivitetene etter hver og vise en del av oss mennene hvordan det skal skytes.

Forslår at det holdes egne nybegynnerkurs for damene rundt omkring for å se om det er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Hva med å invitere til et kurs for damer, det er mange som syns det er vanskelig å bare møte opp.

 

Vet det var en i Oslo området som hadde slike kurs for noen år siden.

Han averterte i lokalavisen ang kurset og ble nedringt av damer :D

 

På den tiden hadde vi 3 damer som skjøt i min klubb, spurte dem om det var noe for vår klubb og om det ev kunne få flere damer til å prøve Pistolskyting.

Svaret jeg fikk var entydig:

De ville ikke ha eget dame-nybegynnerkurs :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det er ulike preferanser mellom kvinner som har skutt i en klubb en stund og de som aldri har tatt i en pistol. Min gut feeling tilsier i alle fall at jentene ville fått litt ekstra starthjelp fra et testosteronfritt miljø.

 

Det er veldig ofte man ser at gutta kommer i en slags konkurranse om å imponere mest med sine mer eller mindre imponerende kunnskaper og skal ha jentene til å prøve det lille de måtte ha med seg av våpen. Hvis man tenker seg om så vil en slik situasjon fort bli masete og stressende for den som blir utsatt for "oppmerksomheten", samtidig som det kan oppfattes som om man er en slags "spesialelev".

 

Jeg har lært av erfaring at det går mye bedre, selv når ferske jenter spør om hjelp, å simpelthen henvise dem til min kone. Det virker som om kjemien funker mye bedre med to damer i gitte læresituasjon.

Link to comment
Share on other sites

I Hammerfest skytterlag er minst halvparten av Klasse 1 skytterne damer. Bare å ha mange nok kjekke menn med så samles de som fluer på skiten i vårsola :D Seriøst så tror jeg at bare det kommer noen få damer først så er det lettere for andre å følge etter. Litt vanskelig å være den første dama i et mannsmiljø.

Link to comment
Share on other sites

En del pistolskyttere kunne godt bli bedre på både personlig hygiene og klær. Stålånde er turnoff uansett kjønn, og de verste synderne merker ikke effekten monologen deres har på motparten - lurer på hvorfor disse individene skal stå så nærme? Lukt, det være seg overdreven etterbareringsvann, svette eller (ewww!!) urin, sørger for å holde damer milevidt unna våre lokaler. Såpe og tannpuss før trening! Skift gjerne klær også. Selv om ingen hjemme maser, så lukter også ytterklær stramt etter en stund.

 

Bruke hele og rene klær. Trenger ikke være siste mote, men hullete, skitne feltskjorter med saltringer i armhulene, stappet nedi en feltbukse som ikke har sett vann siden 70-tallet for å spare impregneringen er ille. Kombiner dette med M77 som aldri har vært pusset og som du ikke gidder å snøre fordi det er så mye pes, så har du sementert huleboerslummisinntrykket.

 

Henger buksa di dårlig på, så bruk belte eller buksesæler. Ser rart nok ut å støvsuge standplass etter tomhylser, men hvis du i tillegg eksponerer en hårete trailersprekk, så får muligens damene noe å fortelle venninene sine, men de kommer antakelig ikke tilbake.

 

Nye medlemmer tas i mot med håndtrykk og presentasjon (Uansett kjønn). En formell introduksjon bryter ned en del barrierer for å komme inn i et felleskap. Møt folk med et smil og et nikk, ikke skulende mistenksomhet. Bordet alle samler seg ruindt etter skyting bør dessuten være så stort at ingen blir sittende for seg selv.

 

Mitt inntrykk av kvinnelige deltakere er at de ønsker bedre organisering, de vil gjerne ha organisert trening med instruktører som de kan spørre. Virker som damer liker å spørre etter svar heller enn å prøve og feile slik som gutta ofte gjør (Jeg har faktisk begynt å spørre fremede etter vegen, tar for langt tid ellers, men jeg liker det ikke...).

 

Mens mannlige pistolskyttere ofte er ensomme ulver, så søker ofte kvinnelige pistoskyttere et fellesskap - ergo så bør man få inn en veninneflokk, eller sørge for at de som møter på kurset bonder på noe vis. Ulempen med en etablert flokk er at hvis noen slutter, så slutter gjerne alle.

 

Jeg kan selvsagt ta feil, det gjør jeg ofte.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

:roll: Jeg ser at du har funnet en meget perfekt beskrivelse av den gjengse pistolskytter, OIH!

Hvorfor tror du at denne perfekte pistolskytter er det minste intresert i å ødelegge en godt tilpasset og innlevd skytehabitt og begynne med uvaner som vask og tanpuss bare for å få uerfarne damer FORRAN seg i køa om ledige standplasser på bana? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

:roll: Jeg ser at du har funnet en meget perfekt beskrivelse av den gjengse pistolskytter, OIH!

Hvorfor tror du at denne perfekte pistolskytter er det minste intresert i å ødelegge en godt tilpasset og innlevd skytehabitt og begynne med uvaner som vask og tanpuss bare for å få uerfarne damer FORRAN seg i køa om ledige standplasser på bana? :twisted:

 

Heller en dame foran meg i køen, enn han med trailersprekken og lavt såpekonsum... :lol:

 

Sa ikke at dette var gjennomsnittsskytteren - mer en sammenfatning av hva jeg tror damer reagerer på, mest fordi jeg reagerer på det selv, men skyting er for gøy til å avstå av den grunn. Dessuten har vi en romslig standplass, kan alltids flytte meg lenger unna episenteret.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

:wink: Kan det være baktanken til den perfekte pistolskytters manglende vask og dårlige klær? For å få flest mulig av konkurentene (og da snakker vi skyting og IKKE jenter) til å flytte seg lenger unna episenteret som du sier....

Her taes de fleste virkemidler i bruk for å sikre de nødvendige poeng! Kan man sjokere naboskytteren med å vise rævsprekken og samtidig stinke hvitløk og tobbaksrøyk kan det utgjøre forskjellen mellom første og femteplass på lista... :P Og DA er det vel ikke mye sansynlig at det er mye gøy for nybegynnende jenter!!

Link to comment
Share on other sites

tror nok at en "ladysnight" kunne vært noe å satse på hvis man vil rekrutere flere damer/jenter.

lage litt ekstra to kvelder i måneden med ett par skåler med litt sjokkis og la dem skravle litt sammen i sofakroken.

da får flere møtes og kansje dem melder seg på et nybynnerkurs sammen.

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå får dere slutte å klage på den jevne skytteren. Er han virkelig så uapetittelig at damene ikke orker å se de, så får de heller holde seg hjemme. Normal hygiene er vel en selvfølge, men du får ikke meg til å ta på meg parfyme og komme i penbuksa bare fordi det skal komme damer på skytebanen.

 

Vil damene skyte så får de melde seg på akuratt som oss mannfolk. Jeg ser ikke helt "problemet" med få kvinnelige skyttere. At norske damer generelt sett ikke har lyst til å skyte er vel ingen tragedie. Er mange menn som ikke vil skyte også. Våpen og skyting er i stor grad en guttegreie og det kommer vi ikke bort ifra.

 

Jeg vil understreke at jeg ønsker kvinnelige skyttere velkommen, men ser ikke behovet for å måtte dra de inn i skytingen. De som virkelig har lyst til å skyte begynner med det uansett. En skytter er en skytter for min del. Samme om det er mann eller dame.

 

For dere som vil jobbe for å få flere damer til å skyte så vil jeg anbefale og promotere damer i avisen og slikt. En fin artikkel om kvinnelige skyttere kan sikkert tiltrekke seg interesserte damer. Og slutt for all del denne; "Se en kvinne blandt menn" artiklene. Hvordan er det å være eneste kvinne? osv....

Link to comment
Share on other sites

:) Omsider Wadcutter! Som jeg skulle sagt det selv! Har holdt på med smelling siden tidenes morgen, og sett mange jenter komme og så gå... Men oss 'gutter'... Vi blir!

Så dette er nok også en av de 'mannfolk'-hobbyene! Men for all del, jenter er velkommne de! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jadda gutter, siden skytesporten har en slik fantastisk rekruttering spiller det ingen rolle om damene vil skyte eller ikke ... :roll:

 

Den eneste måten å sørge for at man kan fortsette å skyte med pistol er å øke rekrutteringen. Siden ikke så veldig mange mannfolk tydeligvis synes at denne "guttegreia" er så veldig artig lenger er man nødt til å tappe andre markeder og da må man kanskje prøve å være litt kreativ. Hvis ikke så vil det før eller siden komme en dag der man mimrer om da man hadde våpen på samme måte som diverse engelske og australske skyttere.

 

Personlig synes jeg dette rævsprekk og personlig hygienevaset er et blindspor i denne tråden. Man bør kunne forvente at folk oppfører seg noenlunde sivilisert enten det er kvinnfolk til stede eller ei.

 

(Og i nødstilfelle går det alltids an å spyle dem med brannslange) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bodde i Stavanger jobbet jeg i Telenor sammen med en del damer. Der var det en gjeng på 4-6 damer som hadde "jentekveld" en gang i uka på skytebanen. De syns det var knallmoro.

De fortrakk da 22lr pistoler da disse ikke var så "brutale" å avfyre.

 

Gutter leker med biler, og jenter dukker (gjennomsnittet) Dette har vel litt å gjør med oppvekst og miljø.

Link to comment
Share on other sites

For oss som ordner under NSF som ordner under NIF, så er manglende kvinnelige rekrutter et problem. NIF forlanger nemlig 40% kvinnelige medlemmer i lokalforeningenes styrer. De er heller ikke veldig hyppe på å gi dispensasjon fra regelen. Fylkesstyret i Vestfold hadde en runde med NIF, og har fått godkjent styret de har nå, selv om ikke kvinnekvota er fyllt.

 

Regner med det forventes en kvinneandel lik eller bedre enn kravet ved neste valg.

 

For vår del betyr det at kvinner som våger å vise seg ofte nok til at vi husker navnene deres risikerer å ble headhuntet til styreverv.

 

Vanskelig nok å få styremedlemmer, og de få jentene som viser seg etter sikkerhetskurset blir vel enda mer skremt når man forventer at de skal være styremedlemmer...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

NIF forlanger nemlig 40% kvinnelige medlemmer i lokalforeningenes styrer

Jeg regner med at de har vett nok til å forlange samme prosentandel kvinnelige pistolskyttere i klubbene rundt om? :P

Her på Lillehammer kunne det være fint om vi hadde hatt iallefall 4% kvinnelige skyttere! Hmmmm....

Link to comment
Share on other sites

NIF forlanger nemlig 40% kvinnelige medlemmer i lokalforeningenes styrer

Jeg regner med at de har vett nok til å forlange samme prosentandel kvinnelige pistolskyttere i klubbene rundt om?

 

Nei, de forlanger ikke kvinnelige medlemmer, men hvis dere har et styre bestående av formann, sekretær, kasserer og 2 styremedlemmer, så skal to av dem være kvinner. Vi har i tillegg nestformann, varamann og kvinnekontakt, så selv om kvinnekontakten vår er en kvinne, så er ikke kvinneandelen i styret i nærheten av det den skal være ihht NIF.

 

Også litt typisk å belemre et kvinnelig styremedlem med sekretærjobben. Det er en fin måte å skremme folk bort fra klubben på.

( OT: Sekretær er en sekkestilling for alt de andre medlemmene ikke gidder å gjøre. Hos oss er sektretær ansvarlig for referater fra møtene (enkleste delen), innrapportering av stevneresultater, booking av lokaler til årsmøtet hvis vi ikke skal være i klubblokalene, premiering, klasseføring. Jeg hadde i tillegg sagt ja til dommerkurs, så da røk 6-7 helger til hvert år. Sier helger, for selv om det bare er søndag formiddag, så kan man ikke reise noe sted når man må være på plass tidlig søndag for å rigge stevne. I tillegg forventes det vanlig oppmøte på dugnader etc.)

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Regelen om kvinneandel i styre og stell er selvfølgelig tullete.

 

Skal det først være en slik regel så bør den være at kvinneandelen skal gjenspeile medlemsmassen.

 

Jeg har hørt om et eksempel der en klubb uten(!) kvinnelige medlemmer ikke har fått dispensasjon fra regelen.

Link to comment
Share on other sites

Regelen om kvinneandel i styre og stell er selvfølgelig tullete.

 

Du kan argumentere til du blir blå i trynet - de har loven på sin side. Medmindre du vil kjøre en sak gjennom rettsapparatet med de kostnader det medfører, så er det bare å bøye seg fremover og ta i mot. Ytterste konsekvens er at klubben blir nedlagt, og klubbens verdier føres tilbake til NIF (Legger man ned en klubb som ordner under NIF, så tilfaller anlegg- og omløpsmidler moder organisasjonen, husker ikke hvilken paragraf i NIF som sier dette, men har lest det.).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

for å få kvinner med i skyting er det et par ting som må til.

1) utstyret kan ikke være elendig. dvs hørselvern må ikke lukte dritt, våpenet må ikke være så skittent at man er svart på fingrene i dagevis etter å ha brukt det, om det er rifleskyting må standplassen være såpass ren at man klarer ligge på den uten å brenne klærne etterpå.

2) damer ønsker rettledning, instruksjon, osv som flere her inne har pekt på. dvs ha en instruktør tilgjengelig er et triks.

3) egne dameskytekvelder pleier være lurt, da kan de holde på for seg selv uten at de føler noen ser ned på de fordi de spør (i enkelte menns øyne) merkelige spørsmål.

 

tilslutt vet jeg at kvinner ofte er mye mer takknemlige å instruere på skytebanen enn det menn er. de gidder høre på å prøver som oftest å følge instruksjoner mens menn jo kan dette fra før ;)

Link to comment
Share on other sites

2) damer ønsker rettledning, instruksjon, osv som flere her inne har pekt på. dvs ha en instruktør tilgjengelig er et triks.

 

Dette tror jeg også kan være et godt tiltak. Det trenger jo ikke å være noen som har instruktørutdanning heller men rett og slett at klubbens mer erfarne medlemmer gir litt tips underveis. De første gangene kan det være kjekt å ha noen som loser en litt gjennom hvordan ting foregår. (Hvordan fungerer det å låne/leie våpen, oppførsel på standplass (lett å ha glemt detaljene selv om man har vært gjennom dette på sikkerhetskurset.) etc)

 

3) egne dameskytekvelder pleier være lurt, da kan de holde på for seg selv uten at de føler noen ser ned på de fordi de spør (i enkelte menns øyne) merkelige spørsmål.

 

Ennå bedre er det vel om mennene klarer å la være å le av damene eller himle med øynene når de stiller spørsmål man synes er banale eller merkelige. I stedet er det hyggelig å få en kort og enkel forklaring når man spør og jeg tror mange damer også vil synes det er hyggelig å få noen henvisninger til gode nettsider eller bøker hvor man kan finne svar på en del ting. Selv om de som har vært med en stund snakker om singleaction, doubleaction, feltskyting, sivilpistol og typer kaliber som den mest naturlige ting i verden så kan dette være ganske gresk for nybegynnere.

 

Kanskje kan man tipse om forumet her - det er ofte enklere å stille "dumme" spørsmål når man får være anonym på et forum.

Bærum pistolklubb har også mye bra på sine sider om skyteteknikk så det er også en god plass å henvise til. http://www.bpk.no/skyteteknikk/cms/118

Link to comment
Share on other sites

[Dette tror jeg også kan være et godt tiltak. Det trenger jo ikke å være noen som har instruktørutdanning heller men rett og slett at klubbens mer erfarne medlemmer gir litt tips underveis.

nei en isnrtuktør trenger ikek være en autorisert utdannet instruktør. men det må uansett være en som har litt peiling. men at personen har litt pedagogisk forståelse/instruktør kursing er nok ingen bakdel ;)

 

 

[

Ennå bedre er det vel om mennene klarer å la være å le av damene eller himle med øynene når de stiller spørsmål man synes er banale eller merkelige.

min erfaring:

jeg har drevet med skyteinstruksjon for damer, soldater, barn , jegere, konkkurranseskyttere, osv.

mange nybegynner damer spør som oftest ikke om noe om det er mange menn tilstede. men når det bare er damer tilstede er det ofte de som er på "hjemmebane" å spør mer, å er mer frampå. vi har prøvd ha egne "dameskytekvelder" hvor det kom 6-8 stk hver gang, så slo vi dette sammen med vanlig skyting(hvor "guttta" var) så forsvant 6-7 av disse damene.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne tråden har jeg lest gjennom et par ganger og ser det er mange forskjellige holdninger ute og går. Hva som kan gjøres for at flere kvinner skal være med? Ikke et veldig enkelt spørsmål egentlig. Jeg skal også være snar med å understreke at jeg treffer langt fler menn med interesse for våpen og skyting enn kvinner. Men - for å fange opp de som er interessert tror jeg bare det er to ting å gjøre.

1: Få vist fram at dere faktisk eksisterer. Pistolskyting er ikke den mest vanlige sporten her i landet. Få litt blest i avisene på forhånd hvis dere skal arrangere stevner eller lignende. Klubben jeg i sin tid var med i når jeg starta inviterte til åpen dag. Der kunne folk få komme og kikke på anlegget, prøve å skyte litt og bli litt kjent med de i klubben som var til stede. Klubben hadde virkelig lagt seg i selen og var utrolig flinke til å prate med de som kom innom. Tror de fyllte opp et par nybeynnerkurs etter det. Hvor mange damer som var med kan jeg ikke huske.

 

2: Holdningsendring. Det er stor forskjell fra klubb til klubb det er helt sikkert. Her snakker jeg kun av egen erfaring, og skal ikke generalisere. Dere får ta det som det det er.

Når jeg flytta hjemmefra var jeg fortsatt under 21 og kunne ikke ta med meg "mitt eget" våpen. Flyttet i starten til en liten plass. Her hadde jeg hatt muligheten til å treffe noen av klubbmedlemmene tildligere. Både på stevner de arrangerte og på stevner vi arrangerte. Det var lett og greit å få innpass. Var velkommen fra dag en. Måtte riktignok skyte med klubbvåpen et år, men for meg var det ihvertfall bedre enn ingenting. Miljøet har også en del å si - ikke bare resultatene.

 

Etter et år var det på tide med ny flytting. Denne gangen til en "storby" (i norsk målestokk :wink: ) Dette var lenger unna hjmme, og i dette distriktet hadde jeg ikke konkurert. Tok kontakt med klubben der (eller en av klubbene, husker ikke om det var flere). Møtte en kar som målte meg opp og ned og mumlet noe om at det ble nok fryktelig vanskelig å få til. Jeg måtte ihvertfall gjennom et nytt sikkerhetskurs. At jeg hadde resultater å vise til fra flere år bakover var ikke godt nok.

Orket ikke bruke krefter på å bane meg vei inn i et nytt miljø, og trente heller når jeg var hjemme.

 

Etter et par nye år var det på tide å flytte på seg igjen. Nye studier og ny plass. Større by denne gangen også. Nytt forsøk.

Tok kontakt med klubb pr telefon og karen i andre enden var positiv og hyggelig. Bare å komme. Innendørstrening. Jeg var egentlig ganske forventningsfull og ikke minst veldig innstilt på å sette beina mine i et nytt miljø. Nedturen kunne ikke vært større. Ikke en som ønsket meg velkommen. Ikke en gang skyteleder. Fikk to kommentarer/spørsmål under hele treningsøkta. Den første: "Skal du skyte med den der?" fulgt av en kort latter, et kast på hodet og strene bort og rigge seg til lengst mulig unna. Den andre: "Er du her alene? Skyter ikke mannen din?" (det var forøvrig en dame) Uten å vente på svar snur hun seg og går bort til noen andre.

Joda - jeg har spisse albuer, men å albue meg inn i et miljø som var så til de grader avvisende det orker jeg ikke bruke krefter på. Kanskje var det en "dårlig dag" for klubben. Feil mennesker som var der på trening e.l. Men - når man får en sån velkomst så er det lite fristende å komme tilbake.

 

Studenttilværelsen krevde at jeg jobba en del i tillegg for å få økonomien til å gå rundt. Hjemreisene ble færre, og det endte med at jeg la opp etterhvert.

 

Har alltid savnet miljøet. Ihvertfall det miljøet jeg ble kjent med den gangen jeg begynte å skyte. Når vi reiste vidt rundt på feltstevner i sommerhalvåret. Nå har jeg etablert meg i en mindre by og jeg igang med skyting igjen. Denne gangen med hagle. På banen er det også pistolskyttere og jeg har fått invitasjoner til trening. Vurderer det stadig, men akurat nå bremser økonomien en del. Det er ingen billig sport desverre. Etter 10 år uten rykker det stadig i avtekksfingeren.

 

Holdningene mot damer på banen møter man også når man er med som stevnearrangør. Det handler om å respektere de andre skytterne. Det har krevd sin kvinne å stå som noenogtyveåring som standplassleder. Det er ikke alle som takler det like greit.

 

Personlig så ville jeg nok ikke møtt på arrangerte damekvelder. Det er vel litt av det det handler om. Interessen for skyting og våpen har alltid vært der, og da vil jeg gjerne være sammen med de menneskene som deler mine interesser - uavhengig av kjønn. For meg er det også viktig at skytebanen er en arena for kammeratskap - ikke for sjekking.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har kun sett 2 kvinnelige medlemmer på den skytebana jeg frekventerer.

Det som iallefall jeg har lagt merke til, er at det har lett for å bli veldig varmt på den skytebana som vi bruker. Den er i en kjeller i ett lokalt svømmeanlegg. Tror det kommer av at det bruks arbeidslamper for å lyse opp blinkene.

Men det er nok mest det at folk ikke vet om at det er mulig å komme å prøve å skyte med pistol/revolver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til at kvinner skal behandles anderledes enn andre nye medlemmer?

Jeg vil tro de ikke er ute etter forskjellsbehandling når de melder seg inn i en klubb.

Jeg tviler på om de ønsker hverken mer eller mindre oppmerksomhet enn andre.

I OSK er det forholdsvis mange kvinner, har sett flere! - Ser ingen grunn til å behandle de anderledes enn noen av de andre medlemmene jeg møter på.

Vær imøtekommende og hyggelig, spar flørtingen til andre arenaer.

 

Jeg vet med meg selv at jeg ville funnet det ubehagelig om jeg fikk "special treatment" når jeg oppsøkte nytt miljø.

 

 

 

Jeg registrerer forøvrig at man stempler skyttere som skitne aper som aldri dusjer, og det skal jeg f*** meg ha meg frabedt. :P

Her i huset dusjes det hver morgen, arbeidsantrekket (og baneantrekket) er pressede bukser og piquet / skjorte.

Rørleggersprekk finnes ikke og håret er finkjemmet!

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er såre enkelt.

Gi damene ros når de gjør rett, gi dem svak kjeft når de gjør feil.

Si til det kjedsommlige at det er fint å ha damer på banen.

Gi damene litt massage på skulderne og la døm føle seg velkommne!

 

Så enkelt er det!

.. og så enkelt hadde jeg latt det bli med det ene besøket.

 

Jeg er vant til å bli behandla på lik linje med gutta og forventer det også. Å bli dulla med bare fordi jeg har innovertiss er faktisk en fornærmelse.

Link to comment
Share on other sites

Man får håpe enkelte av utsagnene her er ment humoristisk 8)

 

At jenter som enten er eller blir rutinerte på en pistolbane skal behandles likt med gutta er vel nokså åpenbart. Spesialbehandling som jentekvelder og liknende har ikke noe for seg for annet enn å virke som et lokkemiddel for å få jenter til å prøve sporten og for å få dem til å stå løpet til de er "en av gutta".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...