Jump to content

hva kan gjøres for å få flere kvinnelige pistolskyttere..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Når vi først snakker om lokkemidler for å få jenter til å oppdage pistolskyting,så er det vel bare å få en attraktiv motebutikk for kvinner plassert vegg i vegg med klubben.Motebutikken må følgelig ha gunstige tilbud relatert til pistolklubben ved siden av. "Kjøp 3 Gucci klesplagg og få medlemskap i pistolklubb inkludert i prisen".

 

Eller enda bedre,utkle klubbhuset som en attraktiv motebutikk for kvinner.Da blir det straks mange besøkende kvinner skal man se;).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vant til å bli behandla på lik linje med gutta og forventer det også.
Det er vel ikke uvanlig at kvinnelige skyttere får litt ekstra oppmerksomhet til å begynne med! Det er jo en 'overvekt' av mannfolk i pistolklubbene, så vi prøver jo å gjøre vårt beste for at kvinneandelen skal bli litt større.
Gi damene litt massage på skulderne og la døm føle seg velkommne!
Denne behandlingen tror jeg neppe noen får andre steder enn på Mysen? :mrgreen:

Jeg fatter forøvrig ikke at enkelte mener at vi skal 'pynte' oss for å tiltrekke jenter til skytinga. Det er da vel ikke for å 'sjekke opp' at jentene kommer regner jeg med? (Det er vel kanskje derfor det er så få som møter? Ikke alle som er begeistret for inpåslitene skyttere..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter forøvrig ikke at enkelte mener at vi skal 'pynte' oss for å tiltrekke jenter til skytinga.

Nå var det vel ikke ment at du skulle komme i bunad, blaser og fest-vest da woff :mrgreen:

Men som (særdeles) ivrig pistolskytter som også skyter i klubber med lengere våpen, må jeg si at pistolskyttere i særdeleshet har noe "eget" over seg.

Jeg har vel gjenoppdaget uttrykket "harry" for å si det sånn, for jaggu er det mye rart å se på pistolbanen.

 

Selv om man ikke trenger pynte seg så trenger man heller ikke se ut som man bor i ei lita jordhytte uten vann og strøm heller..........

Link to comment
Share on other sites

for jaggu er det mye rart å se på pistolbanen.
Der er vi helt enige! Spesiell hobby krever spesielle mennesker.?.?.

Av en eller annen grunn (nevnt tidligere i tråden tror jeg..) må de fleste skytterene bruke samme antrekk de har brukt de siste 20 åra for å treffe blinken... :P

(Har fortsatt tilgode å se en pistolskytter i bunad...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, dem har mye fine skytterklær borte i junaiten.

 

Men seriøst..... Vi er så heldige å ha fått inn intet mindre enn 6 kvinner i klubben i år. Mye takket være politihøyskolen som er blitt lagt til Kongsvinger.

 

Forøvrig kan jeg legge til at kvinner som oftest skyter gutta ned i støvla. Det gjelder i allefall rifle. Jeg har instruert relativt mange innen DFS skyting. Og der er jentene mye bedre å ha med å gjøre. Jentene er rett og slett bedre til å fokusere på det dem bør fokusere på. Bakdelen er at jentene har en tendens til å bruke for lang tid, dem skal perfeksjonere samme f. Sånn at tiden rett og slett renner ut for dem under stevner. Men det er faktisk bedre enn å renne ut en serie med tilhørende shit verdier. Det skal bli artig å følge de som har meldt seg inn i pistol klubben. Innen pistol er jeg relativt fersk selv, så jeg vet ikke åssen jenter gjør det der. Men jeg har vært på stevner der den eneste som fylte feltløypa i fin pistol har vært en kvinne. Terningmoen.....

 

Og hvem felte gærningen i Fort Hood?? En kvinne. Forøvrig finner jeg en del informasjon angående det som skjedde der relativt merkelig. 40 påskutt, av en mann, i en diger militærforlegning, med mange veteraner, enda flere med stridstrening. Vet dere at radio og telefon sendere ble jammet av det militæret for å forhindre at informasjon kom ut av leiren?? Jeg har en informant der borte, så jeg får høre mye interessant.

Link to comment
Share on other sites

Vis jentene at det går an å treffe med et våpen, en vanlig "feil" er å gi dem en 9mm bråker som hopper og spretter, og som ikke alltid gir følelsen av å skyte på blink for en nybegynner.

 

Muligens er det noen av oss gutta som vil vise jentene at dette er noe for folk med "baller", og gir dem en magnum for å understreke dette :?:

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Vis jentene at det går an å treffe med et våpen, en vanlig "feil" er å gi dem en 9mm bråker som hopper og spretter, og som ikke alltid gir følelsen av å skyte på blink for en nybegynner.

 

Muligens er det noen av oss gutta som vil vise jentene at dette er noe for folk med "baller", og gir dem en magnum for å understreke dette :?:

 

8)

 

Det kan jo slå begge veier da... Noen av oss synes jo at det blir feil å bli tildelt en "liten" pistol, spesielt hvis det er på grunnlag av at vi er jenter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker i farten at jeg gav to jenter som aldri hadde sett en pistol før en privatinstruksjon på melkeplassen for mange, mange år siden. De syntes ikke en lusen 22 eller 32 var så mye å rope hurra for. Begge to endte opp med å kappes om å skyte en open class pistol i .38 super jeg hadde tatt med meg for å ha noe å skyte med selv ...

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett valkyrien1981, selvfølgelig synes mange jenter at det er moro med alle former for saker som sier pang.

På den annen side er det jo noen gutter/menn som tror de ikke er kar nok hvis de skyter med luftpistol, resultatet er ofte at de napper i vei en masse dyr ammo uten å skjønne opplegget med å treffe midt i skiva.

 

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Den aller beste måten å få flere kvinnfolk inn i skytesporten , trur æ, e faktisk å legge opp til en mannsjåvinistisk tone om at pistolskyting e en gutteting... da eksploderer kvinnfolkan å gjør alt de kan for å vise at vi tar feil.. de starter jentegrupper, jentenes dag, men vi må da regne med mye "der ser du"- holdning kvær gang kvinnfolkan slår oss på banen. men om miljøet i klubben blir bedre av det, trur æ ikkje. Det e liten vits for oss mannfolk å prøve å starte jentegrupper eller slikt. det er ikke attraktivt. trigg konkuranseinstinktet. det skal kun EN rødstrømpe til så har du ei jentegruppe på 25 skyttere med EN gang.

 

brannfakkel? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kvotering er tingen!

 

Ta modell i loven om sammensetning av styrer i aksjeselskap, dvs. at alle kvinner automatisk får våpen gratis hvis de vil, uten sikkerhetskurs, 6 måneders ventetid eller andre former for kvalifikasjoner (Oh, yes, jeg kommer nok til å få pepper for den der :mrgreen: )

 

Mer seriøst:

 

Jeg kan ikke se verken positive eller negative sider ved å rekruttere flere kvinner, jeg ser ærligtalt ikke behovet. Det viktigste må da være at de som har interesse for skyting blir ivaretatt uansett kjønn. Når det gjelder å ivareta jenter/kvinner spesielt så er da ikke det noe tryllekunst, det er bare å vise at man tar de på alvor og anser deres interesse for aktiviteten som likeverdig, din egen.

 

Rosa, stå og pisse, å ikke skyte magnum, reflektere et hav av fordommer. Jeg kjenner kvinnfolk som både kan stå og pisse, å skyte magnum mer treffsikkert en mange av gutta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanskje litt vel for likestilling, for jeg ser heller ikke noe ekstremt poeng i å med kvinner kun for å få de med. Men jeg er veldig for å gi de som interesserer seg et godt miljø. Punkt 1. er nok å ikke lage for mye sirkus, det kan fort bli vel mye oppmerksomhet.

 

Mitt beste bidrag var når jeg møtte en kar som hadde med datteren på banen. Hun kan ha vært 12-13 år kanskje og skøyt med en .22 fra sandsekk. Så jeg spurte om hun kunne tenke seg å prøve en .38? Far sa ja og jenta sa absolutt ikke nei. Og om jeg blir 100 år kommer jeg aldri til å glemme synet av jenta når hun dro av første skudd. Øyne så store som tinntallerkener og et smil som lyste opp som vårsola etter en lang vinter. Nytt skudd, nytt smil. Om ammoen hadde kostet 50 kroner smellen hadde det likevel vært den beste bruken av krutt noensinne.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke folk bare behandle de som et hvilket som helst annet medlem?

Burde være såre enkelt.

 

Godt poeng, og et av de bedre forslagene. Tror jentene setter pris på å ikke bli behandlet noe annerledes. Er iallefall slik hos oss.

 

(Det eneste jentene reagerer på er at de har utviklet litt mer fargerik språkbruk siden de begynte med pistolskyting...) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tidliger har skrevet må banefasilitetene oppgraderes med toaletter og vaskemuligheter. Har snakket med de damene jeg har møtt på diverse baner og får ofte høre at voksne damer pisser ikke i buskene. Det har noe med verdigheten å gjøre. Egentlig burde det gjelde det samme for oss menn. Bør kanskje ha en gjennomgan av de krav vi stiller til omgivelsen vi skyter i??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...